ریزش مو یائسگی
۲۵ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه zohre.kh

ریزش مو یائسگی؛ علائم، دلایل و روش پیشگیری و درمان!

به این مطلب امتیاز دهید

دوران زندگی هر فردی از مراحل مختلف تشکیل شده است که به هر حال گریز از هیچ‌کدام از این مراحل ممکن نیست. تا جایی که عمر انسان قد بدهد باید تک تک این مراحل را پشت سر بگذارد و با چالش‌های آن رو‌به‌رو شود. دوران یائسگی یکی از این دوران‌های پرچالش است که هر زنی با رسیدن به میانسالی با آن مواجه می‌شود. دوران یائسگی مملو از اتفاقات مختلف است که متاسفانه می‌تواند تاثیرات آسیب‌زای بسیار زیادی روی افراد بگذارد. مشخصا هیچ‌زنی نمی‌تواند این بخش از زندگی را کنار بگذارد و مستقیما وارد دوران بعد از آن شود، اما می‌شود به کمک ترفندها و تکنیک‌هایی با سلامت از دوران یائسگی و نوسانات هورمونی فوق‌العاده زیاد آن عبور کرد. یکی از مشکلاتی که بانوان در این دوران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ریزش مو است. در این مطلب می‌خواهیم در ارتباط با ریزش مو یائسگی صحبت کنیم و اطلاعات بسیار کاربردی به شما بدهیم. با ما همراه باشید.

یائسگی به چه معنا است؟

همان‌طور که گفتیم، یائسگی یکی از دوران‌هایی است که هر زنی آن را با رسیدن به سن مخصوصش تجربه می‌کند و ممکن است در گذراندن این دوران مشکلاتی هم داشته باشد. اما یائسگی چیست؟ بانوان زمانی وارد دوره یائسگی‌شان می‌شوند که به مدت ۱۲ ماه متوالی هیچ‌گونه خون‌ریزی ماهانه‌ای نداشته باشند.

یکی از مشکلاتی که بانوان در این دوران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ریزش مو است.

این اتفاق عموما در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی روی می‌دهد و یائسگی پیش از این زمان را یائسگی زودرس می‌گویند. یائسگی زودرس ممکن است به علت خارج کردن تخمدان‌ها، عوامل ژنتیکی، برداشتن رحم و برخی بیماری‌ها اتفاق بیفتد.

تفاوت این دوران با دوران پیش از یائسگی تنها نداشتن عادت ماهیانه نیست؛ بلکه با نزدیک شدن به این دوران تولید هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون توسط تخمدان‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و این نوسانات هورمونی شدید موجب تغییرات بعضا ناخوشایندی در بدن بانوان می‌شود.

در ماه‌های آخر پیش از ورود به یائسگی اصولا بانوان دوره‌های قاعدگی طولانی‌تر یا کوتاه‌تری را می‌گذرانند و ممکن است در سیکل ماهیانه‌شان تغییراتی به وجود بیاید. همچنین خون‌ریزی در این دوران پیش‌یائسگی می‌تواند شدید شود و یا بالعکس، بانوان دوره‌های سبک‌تری را تجربه کنند. این نوسانات هورمونی تا جایی پیش می‌رود که ترشح هورمون‌های زنانه به‌شدت کاهش پیدا کنند و دیگر تخمدان‌ها هیچ تخمکی آزاد نکنند.

بیشتر بخوانید: دلیل ریزش مو؛

به پوستت جون تازه بده

رایج‌ترین و اصلی‌ترین علائم و عوارض دوران یائسگی

در این بخش از مقاله ریزش مو یائسگی باید گفت، یائسگی عموما با علائمی همراه است که بروز آن‌ها می‌تواند از پیش از این دوران شروع شود و تا چند ماه بعد هم ادامه داشته باشد. اما مطمئنا پس از چند ماه شدت علائم کاهش پیدا خواهد کرد.

این علائم به جز تغییرات در دوران قاعدگی شامل گرگرفتگی‌های مکرر، سردرد، تحریک‌پذیری، اختلاف در خواب، احساس خارش در زیر پوست، خشکی واژن، کاهش میل جنسی، تغییرات خلقی، افسردگی، لرز، افزایش وزن، بی‌اختیاری و تکرر ادرار خواهد بود.

در این دوران به علت کاهش سطح هورمون استروژن و افزایش سن بسیاری از خانم‌ها با خشکی واژن مواجه می‌شوند و همین اتفاق رابطه جنسی را برایشان با درد و گاهی خون‌ریزی همراه خواهد کرد. شاید به همین علت است که پس از چند وقت بانوان دچار بی‌میلی به انجام رابطه جنسی می‌شوند.

همچنین به دلیل کاهش سطح انرژی همیشگی بدن اصولا بانوان در این دوران خستگی‌های طولانی‌مدتی را تجربه می‌کنند که همراه شدنش با تغییرات خلق‌وخو و افسردگی‌های مقطعی اصلا خوشایند نیست. علاوه بر این احتمال بروز عفونت‌های واژینال در این دوران وجود دارد.

بسیاری از زنان در دوران یائسگی پوکی استخوان را نیز تجربه می‌کنند که در صورت عدم مراقبت‌های صحیح می‌تواند به شکستگی استخوان منجر شود. فشار خون بالا، افزایش ریسک حمله قلبی و سکته مغزی از دیگر عوارض این دوران خواهد بود. اما مسئله‌ای که ما می‌خواهیم در ادامه این مبحث آن را بررسی کنیم، مسئله ریزش موها در این دوران است. در ادامه بیشتر این موضوع را باز خواهیم کرد.

ارتباط بین نوسانات هورمونی و ریزش مو یائسگی

همان‌طور که گفتیم، نوسانات هورمونی اصلی‌ترین علت یائسگی است. در بدن زنان با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران میانسالی و پیری تعداد تخمک‌هایی که می‌توانند بالغ شده و از تخمدان‌ها آزاد شوند به‌شدت کم می‌شود و به همین ترتیب تخمدان‌ها دیگر نمی‌توانند به همان میزان قبل استروژن تولید کنند و این روند تا قطع ترشح هورمون‌های زنانه پیش خواهد رفت.

بدن سال‌ها به همان منوال طبیعی ترشح هورمون‌ها پیش رفته است و حالا با این نوسانات دیگر نمی‌تواند انتظارات بدن را برآورده کند. یکی از نتایج اصلی این اتفاق ریزش مو است که در دوران یائسگی با کاهش میزان ترشح استروژن و پروژسترون ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد.

در دوران نوسانات هورمونی هنگامی که میزان ترشح این هورمون‌های زنانه در بدن زیاد باشد، رشد موها بیشتر می‌شود و در مقابل ضخامت و استحکام تار موها کاهش پیدا می‌کند. در ادامه با کاهش سطح استروژن و پروژسترون، هورمون‌های مردانه یا آندروژن بیشتری ترشح می‌شوند.

بالا رفتن سطح هورمون‌های مردانه باعث تحریک فولیکول موی سر به ریزش شده و به همین ترتیب، زنان در این دوران دچار ریزش موی هورمونی در ناحیه سر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری ریزش مو؛ 

بالا رفتن سطح هورمون‌های مردانه باعث تحریک فولیکول موی سر به ریزش شده و به همین ترتیب، زنان در این دوران دچار ریزش موی هورمونی در ناحیه سر می‌شوند. جالب است بدانید دقیقا همین هورمون‌هایی که باعث ریزش موی سر می‌شوند، موهای زائد صورت زنان در این دوران را افزایش می‌دهند.

در کنار فاکتور نوسانات هورمونی، علل دیگری مانند تحرک کم، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی و همچنین بروز بیماری‌های خاص نیز می‌تواند به ریزش موی بیشتر و سریع‌تر در بانوان کمک کند.

به همین علت اگر شما در سنین نزدیک به دوران یائسگی قرار دارید و به علت ریزش مو به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک متخصص برای کشف علت اصلی و قالب ریزش موهایتان شما را برای انجام آزمایش‌های مختلف و بررسی عملکرد تیروئید، سلول‌های خونی و… به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد.

مشکل از جایی شروع می‌شود که شما نه‌تنها در دوران یائسگی، که حتی در دوران پیش از یائسگی هم ممکن است ریزش موی سر را تجربه کنید. یقینا هر چه سن‌تان کمتر باشد، این تجربه برایتان ناخوشایندتر هم خواهد بود.

متاسفانه دوران پیش از یائسگی گاهی چند سال هم طول می‌کشد و شما در این دوران احتمالا با تک‌تک علائم دوران یائسگی مواجه خواهید شد. به هر روی شما با مراجعه به پزشک متخصص و داشتن یک سبک زندگی سالم، می‌توانید از این دوران با کمترین عوارض ممکن گذر کنید و تجربه ناخوشایند ریزش مو را به‌راحتی از سر بگذرانید.

آیا امکان رشد دوباره‌ موهای ریخته‌شده وجود دارد؟

مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در زمینه ارتباط یائسگی با ریزش مو انجام شده است. نتایج این مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از زنان در دوران یائسگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند. متاسفانه نمی‌توان از رسیدن به دوران یائسگی فرار کرد، اما می‌توان این دوران را راحت‌تر سپری کرد.

فراموش نکنید شما تنها انسان کره زمین نیستید که ریزش مو به دلیل یائسگی را تجربه می‌کنید و تقریبا از هر دو زن یک نفر به این اتفاق ناخوشایند دچار می‌شوند. نگران نباشید! موهای ریخته‌شده به علت نوسانات هورمونی مجددا رشد می‌کنند و شما می‌توانید به شرایط سابق خود برگردید.

بهتر است در این دوران از شامپوهای معمولی و بدون سولفات استفاده کنید. زیاد دوش آب گرم نگیرید و موهای خود را در حمام چنگ نزنید. توصیه می‌کنیم موهایتان را با کش به شکل محکم و به گونه‌ای که از شقیقه‌هایتان کشیده شود، نبندید. این کار باعث کم‌حجم شدن موهای جلوی سر شده و در دوران یائسگی ریزش بیشتری متوجه آن بخش می‌شود.

استفاده مداوم و بیش از اندازه از رنگ مو، اسپری مو، تافت، اتو مو، سشوار و… هم می‌تواند موهای شما را ضعیف و مستعد ریزش کند. در ادامه این بخش چند راهکار مهم و کاربردی به شما می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سبک زندگی خود را به کلی تغییر داده و در سلامت کامل دوران یائسگی‌تان را بگذرانید.

توصیه می‌کنیم موهایتان را با کش به شکل محکم و به گونه‌ای که از شقیقه‌هایتان کشیده شود، نبندید.

برای جلوگیری از ریزش مو یائسگی برنامه غذایی خود را کنترل کنید

داشتن یک سبک زندگی سالم بدون رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر نیست. در کنار ورزش کردن و تحرک حتما باید رژیم غذایی خود را کنترل کنید و غذاهایی را در آن بگنجانید که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

اختلالات هورمونی در دوران یائسگی باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند یبوست، کاهش و افزایش وزن، کم‌خونی، فقر آهن، پوکی استخوان و… می‌شود.

راه مقابله با تک تک این بیماری‌ها و مشکلات داشتن یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل، انواع سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات و پروتئین‌های حیوانی و گیاهی است. همچنین باید از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و پرادویه، چربی‌های اشباع‌شده، قند و شکر و تنقلات ناسالم تا حد امکان بپرهیزید.

دوری از دخانیات و الکل در هر دوره سنی توصیه می‌شود، اما اگر در برنامه روتین‌تان قرار دارد، بهتر است استفاده از آن‌ها را در دوران پیش‌یائسگی و یائسگی به حداقل برسانید.

 به غیر از مکمل‌های دارویی، شما می‌توانید از انواع مواد غذایی سرشار از مواد معدنی استفاده کنید که سطح پروژسترون و استروژن در بدن شما را افزایش می‌دهد.

میوه‌هایی مانند بلوبری، انار و انگور، تنها بخشی از این مکمل‌های طبیعی است. به هر روی اصلی‌ترین عنصر برای داشتن یک زندگی سالم رژیم غذایی مناسب است و شما باید سعی کنید این فاکتور را در زندگی خود، خصوصا در دوران یائسگی پررنگ‌تر کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو یائسگی، از ورزش کردن غافل نشوید

تحرک داشتن یکی از اصلی‌ترین و کمک‌کننده‌ترین فاکتورهایی است که نه‌تنها در دوران یائسگی، که در تمامی سال‌های زندگی‌تان سلامت شما را تضمین می‌کند. همان‌طور که گفتیم دوران یائسگی و نوسانات هورمونی تغییر خلق‌وخو و افسردگی را به همراه دارد و این در حالی است که ورزش می‌تواند خلق‌وخوی شما را کاملا تغییر دهد.

همچنین ورزش منظم و تحرک داشتن خطر بروز انواع بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، موجب تناسب اندام‌تان می‌شود، دیابت و کلسترول بالا را درمان می‌کند و می‌تواند بسیاری از عوارض یائسگی را پیش از بروز خنثی کند.

برای جلوگیری از ریزش مو یائسگی، مایعات فراوان مصرف کنید

بهترین نوشیدنی دنیا آب است. اصلا مهم نیست در چه سن و سالی قرار دارید، در هر سنی باید مصرف آب مناسب داشته باشید و سعی کنید بدن خود را هیدراته نگه دارید. خصوصا که به هر حال قرار است دوران یائسگی را در پیش داشته باشید و نزدیک شدن به سنین میانسالی و پیری خشکی پوست و مو را به همراه دارد.

لوسیون‌های موضوعی، پماد، محلول، کرم و…، می‌تواند تا حدودی از لحاظ سطحی پوست شما را مرطوب نگه دارد، اما شما برای آب‌رسانی عمقی و درست به خود فقط نیاز به آب آشامیدنی دارید. همان‌طور که گفتیم، تعریق‌های شبانه و گرگرفتگی از علائم بارز دوران پیش‌یائسگی و یائسگی است.

یقینا در این دوران بدن شما آب بیشتری از دست می‌دهد و باید آن را جبران کنید. علاوه بر این، با نوشیدن آب مشکلاتی مانند سنگ کلیه، یبوست، نفخ و… هم برطرف می‌شود.

لوسیون‌های موضوعی، پماد، محلول، کرم و…، می‌تواند تا حدودی از لحاظ سطحی پوست شما را مرطوب نگه دارد، اما شما برای آب‌رسانی عمقی و درست به خود فقط نیاز به آب آشامیدنی دارید.

بیشتر بخوانید: ریزش مو در نوجوانی؛

برای جلوگیری از ریزش مو یائسگی، استرس و اضطراب را از خود دور کنید

استرس و فشارهای روانی تاثیرات بسیار بد و مخربی بر سیستم بدنی شما می‌گذارد. شما باید با تمرینات ذهنی تلاش کنید، آرامش را مهمان بدن خود کرده و استرس را از خود برانید. استرس در دوران یائسگی به تشدید علائمی مانند افسردگی و تغییرات خلق‌وخو می‌انجامد و این اصلا برای شرایط روحی که در این دوران می‌گذرانید، مناسب نیست و یقینا می‌تواند دوره ریزش موهایتان را طولانی‌تر کند.

می‌توانید برای کاهش سطح استرس با دوستان خود بیشتر معاشرت کنید، ورزش روزانه داشته باشید، یوگا انجام دهید و با انواع تمرینات این‌چنینی خود را در شرایط خالی از تنش قرار دهید.

در این مطلب شما به‌طور کامل با یائسگی، نوسانات هورمونی و تاثیراتی که این دوران بر وضعیت سلامت و زندگی شما می‌گذارد آشنا شدید. شما می‌توانید با رعایت تکنیک‌های گفته‌شده دوران یائسگی خود را به شکل آسان‌تری سپری کنید.

منبع ++++

یائسگی به چه معنا است؟

تفاوت این دوران با دوران پیش از یائسگی تنها نداشتن عادت ماهیانه نیست؛ بلکه با نزدیک شدن به این دوران تولید هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون توسط تخمدان‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و این نوسانات هورمونی شدید موجب تغییرات بعضا ناخوشایندی در بدن بانوان می‌شود.

آیا امکان رشد دوباره‌ موهای ریخته‌شده وجود دارد؟

مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در زمینه ارتباط یائسگی با ریزش مو انجام شده است. نتایج این مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از زنان در دوران یائسگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند. متاسفانه نمی‌توان از رسیدن به دوران یائسگی فرار کرد، اما می‌توان این دوران را راحت‌تر سپری کرد.

استرس و فشار روانی چه تاثیری دارد؟

استرس و فشارهای روانی تاثیرات بسیار بد و مخربی بر سیستم بدنی شما می‌گذارد. شما باید با تمرینات ذهنی تلاش کنید، آرامش را مهمان بدن خود کرده و استرس را از خود برانید. استرس در دوران یائسگی به تشدید علائمی مانند افسردگی و تغییرات خلق‌وخو می‌انجامد.

۲۵ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای ریزش مو یائسگی؛ علائم، دلایل و روش پیشگیری و درمان!

بسیار جامع و مفید
سپاس فراوان

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی