لک شدن پوست بعد از لیزر
۶ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لک شدن پوست بعد از لیزر؛ علت + روش سریع درمان

1.2/5 - (4 امتیاز)

هر خانمی دوست دارد دست‌ها و پاهایش همیشه فوق العاده صاف باشند و از این‌رو، این روزها استفاده از لیزر جهت رفع موهای زائد روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. اما متاسفانه پیگمانتاسیون و لک شدن پوست بعد از لیزر یکی از مشکلات پوستی رایج پس از لیزر درمانی است. اگر پوست روشنی دارید، بعد از لیزر بیشتر مستعد ابتلا به تغییر رنگ پوست خواهید بود. علاوه بر این، اگر در حال حاضر با هایپرپیگمانتاسیون مواجه هستید، لیزر درمانی می‌تواند این مشکل را تشدید کند. پیگمانتاسیون پس از لیزر در اثر آسیب به پوست پس از درمان ایجاد می‌شود و ممکن است رفع آن زمان زیادی طول بکشد. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا ایجاد لکه‌های پوستی پس از لیزر کردن و برخی از بهترین برنامه‌های درمانی که از تغییر رنگ پوست پس از لیزر جلوگیری می‌کنند را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

لک‌های قهوه‌ای پس از لیزر موهای زائد

وقتی صحبت از سلامت پوست به میان می‌آید، همیشه نوشیدن آب، خواب بیشتر و پیروی از یک رژیم غذایی خوب و رژیم مراقبت از پوست را توصیه می‌کنیم. اما متأسفانه، این‌ها برای از بین بردن نواحی تیره صورت یا بدن شما کافی نیستند. هایپرپیگمانتاسیون، که معمولا به عنوان لکه‌های تیره یا لکه‌های تیره پوست شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های تولید کننده رنگدانه ما بزرگتر و پربازده‌تر شوند.

اما متاسفانه پیگمانتاسیون و لک شدن پوست بعد از لیزر یکی از مشکلات پوستی رایج پس از لیزر درمانی است.

چندین محرک برای این تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه اصلی در پوست ما) وجود دارد که منجر به هایپرپیگمانتاسیون در قسمت‌ها یا سراسر پوست می‌شوند. در واثع هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند در اثر قرص‌های کنترل بارداری، اشعه ماوراء بنفش بیش از حد و قرار گرفتن در معرض گرما ایجاد شود. در مطالعات نشان داده شده است که دمای بالای بدن، باعث گشاد شدن و انبساط عروق خونی می‌شود که به‌طور بالقوه می‌تواند تولید رنگدانه را افزایش دهد.

اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید یا گرمای شدید تنها محرک هایپرپیگمانتاسیون نیستند. مشکلات پیگمانتاسیون ممکن است در اثر آسیب به پوست، مانند استفاده از لیزر درمانی هم رخ دهند و یا تشدید شوند.

لیزر موهای زائد چند عوارض دارد مانند تغییر رنگ پوست بعد از لیزر، خارش، قرمزی و تورم در اطراف ناحیه تحت درمان. اما این عوارض معمولا زیاد دوام نمی‌آورند، و در واقع دو یا سه روز بیشتر طول نمی‌کشند، اما در برخی موارد ممکن است لک شدن پوست بعد از لیزر برای مدتی طولانی ادامه یابد.

مشکلات پیگمانتاسیون ممکن است در اثر آسیب به پوست، مانند استفاده از لیزر درمانی هم رخ دهند و یا تشدید شوند.

علت لک پوست بعد از لیزر

با وجود انبوهی از لیزرهای پیشرفته پوستی، این دیدگاه که این پرتوهای نور دوست داشتنی می‌توانند تقریباً هرگونه نگرانی مراقبت از پوست را سریعتر از شست و شوی صورت و استفاده از مرطوب کننده معمولی شما برطرف کنند، همه‌ی ما را هیجان زده می‌کند. اما اگر پس از لیزر درمانی با مشکلات پوستی بیشتر از آنچه که برای درمان آن رفته بودید مواجه شوید، این هیجان از بین می‌رود!

لک شدن پوست بعد از لیزر که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون پس از لیزر (PLH) شناخته می‌شود، یکی از مشکلات پوستی رایج پس از لیزر درمانی است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که پوست پس از تحریک یا زخمی شدن توسط اشعه لیزر، ملانین اضافی تولید می‌کند. PLH زمانی رخ می‌دهد که به‌طور کلی از لیزر اشتباه استفاده شده باشد و یا از لیزری نادرست برای نوع پوست شما استفاده شده باشد. لک شدن پوست بعد از لیزر همچنین در صورت داشتن شرایط التهابی پوست رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

درمان لک شدن پوست بعد از لیزر و به‌طور کلی، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب اغلب شامل چندین روش می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

رفع لک‌‌های ناشی از سوختگی لیزر

درمان لک شدن پوست بعد از لیزر و به‌طور کلی، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب اغلب شامل چندین روش می‌شود. شما می‌توانید با یک مسیر طبیعی‌تر با محصولات و مواد تشکیل دهنده پوستی سالم شروع کنید تا هایپرپیگمانتاسیون را بدون استفاده از مواد یا درمان‌های خشن محو کنید:

1. از یک لایه بردار برای به حداقل رساندن لکه‌های تیره با از بین بردن آرام سلول‌های مرده پوست (با یک لایه بردار فیزیکی مانند اسکراب صورت) استفاده کنید، و یا می‌توانید از یک لایه بردار شیمیایی استفاده کنید. هنگام انتخاب دومی، از محصولات حاوی AHA مانند اسید گلیکولیک استفاده کنید. لایه برداری شیمیایی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان پیگمانتاسیون ناشی از لیزر درمانی است. لایه برداری شیمیایی حاوی اسیدهای ملایمی است که به‌صورت یک لایه روی پوست اعمال می‌شود.

آن‌ها با برداشتن لایه بالایی پوست و کشف پوست جدید و سالم، ظاهر لک شدن پوست بعد از لیزر را کاهش می‌دهند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که لایه برداری قوی برای پیگمانتاسیون پس از لیزر توصیه نمی‌شود. این لایه بردارها می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و باعث التهاب شوند، بنابراین رنگدانه‌ها را افزایش می‌دهند. لایه برداری‌های ملایم مانند لایه برداری Vi (یا Vi Peels) گزینه خوبی برای رنگدانه بعد از لیزر هستند.

Vi Peels از ترکیب TCA، ویتامین C، اسید سالیسیلیک، ترتینوئین و فنل ساخته شده است. این لایه برداری با عمق متوسط به برداشتن لایه بیرونی پوست کمک می‌کند و در نتیجه تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند. این لایه برداری یک گزینه عالی برای درمان لک شدن پوست بعد از لیزر است، زیرا حاوی فنل است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، فنل یکی از موثرترین مواد مورد استفاده در لایه برداری شیمیایی برای درمان رنگدانه‌ها است.

2. آنتی اکسیدانی شبیه به رتینول، مانند ویتامین C، که از ایجاد لکه‌های تیره جلوگیری می‌کند و از آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند را مد نظر قرار دهید. اگر از یک محصول حاوی ویتامین C استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این محصول به شکل تثبیت شده است، مانند سرم‌های ویتامین C یا تقویت کننده ویتامین C غلیظ.

بیشتر بخوانید: لیزر موی زائد صورت؛ مزایا، کاربرد و عوارض استفاده از لیزر صورت

3. روشن‌کننده‌های طبیعی، مانند سرم آب برنج تخمیری که به کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک می‌کنند، و پاک‌کننده لکه‌های تیره، که دارای عصاره‌های پاپایا و قارچ ماتسوتاکه روشن‌کننده پوست هستند، می‌توانند برای درمان لک شدن پوست بعد از لیزر مفید باشند.

4. رتینول می‌تواند گردش سلولی پوست را تشویق کند و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، جوان سازی پوست و کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند.

رتینول می‌تواند گردش سلولی پوست را تشویق کند و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، جوان سازی پوست و کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند.

5. از آرایش طبیعی که با رنگ پوست شما ترکیب و منطبق شود، از جمله استفاده از اصلاح کننده‌های رنگ یا کانسیلر برای پوشش بهتر هایپرپیگمانتاسیون استفاده کنید.

6. اگر اخیراً تحت لیزر درمانی قرار گرفته اید، استفاده از کرم ضد آفتاب به‌صورت فوری ضروری است! درمان‌های لیزری می‌تواند پوست شما را حساس و مستعد آسیب دیدن کنند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند رنگدانه‌ها را پس از لیزر درمانی تشدید کند. از آنجایی که اشعه ماوراء بنفش، رنگدانه‌ها را به سمت بالای پوست (یعنی سطح بیرونی پوست) می‌فرستد، می‌تواند لکه‌های تیره شما را تیره‌تر از قبل کند.

بنابراین، توصیه می‌شود که هر روز قبل از بیرون آمدن از خانه از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با حداقل فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 استفاده کنید. طبق مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد، کرم ضد آفتاب در کاهش و جلوگیری از تولید بیش از حد رنگدانه بسیار موثر است.

7. ممکن است غیر منطقی به‌نظر برسد، اما می‌توانید لک شدن پوست بعد از لیزر را با درمان‌های لیزری دیگری درمان کنید! با این حال، انتخاب درمان مناسب بسیار مهم است زیرا خطر تشدید رنگدانه شما وجود دارد. به‌طور مثال، PICO Genesis یکی از بهترین درمان‌ها برای پیگمانتاسیون ناشی از لیزر است. PICO Genesis از سه طول موج بسیار موثر در پالس‌های بسیار کوتاه استفاده می‌کند تا باعث بازسازی درم فوقانی شود.

این روش نسبت به لیزرهای سنتی موثرتر است زیرا از لیزر غیر حرارتی برای شکستن رنگدانه‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل رنگدانه‌های شما را به آرامی بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف درمان می‌کند. این درمان روی تمام رنگ‌های پوست کار می‌کند و نتایج طولانی مدتی را ارائه می‌دهد.

لایه برداری با لیزر یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای درمان لک شدن پوست بعد از لیزر است. این روش برای جوانسازی صورت استفاده می‌شود و شامل استفاده از لیزر برای کمک به بهبود بافت پوست و درمان پیگمانتاسیون است. امواج به پوست نفوذ کرده و باعث پوسته پوسته شدن و افتادن پوست تیره یا تغییر رنگ به دنبال درمان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سفید شدن مو بعد از لیزر ممکن است؟!

جای سوختگی پوست، بعد از لیزر موهای زائد، ممکن است قرمز، تاول‌دار، متورم و به شکل نوک دستگاه لیزر باشد.

علائم سوختگی ناشی از لیزر

جای سوختگی پوست، بعد از لیزر موهای زائد، ممکن است قرمز، تاول‌دار، متورم و به شکل نوک دستگاه لیزر باشد. این علائم اغلب در چند ساعت یا چند روز اول پس از سوختگی بدتر می‌شوند و برای تعیین درجه سوختگی بر اساس عمق سوختگی و کل ناحیه پوست آسیب دیده، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی باید آن را بررسی کند. علائم دیگر سوختگی ناشی از لیزر عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • از بین رفتن لایه روی پوست
  • تغییر در رنگ پوست، مانند سفید یا زغالی شدن پوست

شما می‌توانید با مراقبت‌های ملایم پوست، این سوختگی را درمان کنید. مثلا وازلین در تسهیل بهبود زخم معجزه می‌کند. البته باید محصولات داری خواص ضد میکروبی (به‌صورت موضعی و پانسمانی) را نیز در نظر بگیرید. از آنجایی که پوست سوخته به نور خورشید بسیار حساس خواهد بود، علاوه بر ضدآفتاب، باید از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

اگر هر گونه درد مرتبط با سوختگی را تجربه کردید، از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن  استفاده کنید. در موارد شدیدتر، ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد تا سوختگی محو شود. البته این موضوع به محل سوختگی نیز بستگی دارد، زیرا سوختگی روی پاها معمولاً زمان بیشتری برای محو شدن نیاز دارد. علاوه بر این، سوختگی‌های شدیدتر، مانند سوختگی درجه دوم یا سوم، احتمالاً به توجه یک متخصص پزشکی و داروهای تجویزی نیاز دارند.

و در انتها، تجربه لک شدن پوست بعد از لیزر می‌تواند برای همه کس ویرانگر باشد، به‌ویژه زمانی که انتظار شما از لیزر درمانی، دستیابی به رنگ پوست یکنواخت‌تر و کاهش هایپرپیگمانتاسیون بوده باشد!

با این حال لک شدن پوست بعد از لیزر قابل درمان است و علاوه بر روش‌های خانگی، می‌توانید به سادگی و با مراجعه به یک متخصص پوست آن را محو کنید. اما در درجه اول، برای جلوگیری از لک شدن پوست بعد از لیزر بهتر است همیشه در مطب‌های تخصصی و معتبریپ به لیزردرمانی بپردازید تا خطر لک شدن پوست بعد از لیزر برای شما کمتر شود.

سوالات متداول

علائم سوختگی ناشی از لیزر چیست؟

1. پوسته پوسته شدن 2. هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب 3. از بین رفتن لایه روی پوست 4. تغییر در رنگ پوست، مانند سفید یا زغالی شدن پوست

رفع لک‌‌های ناشی از سوختگی لیزر چگونه انجام می‌شود؟

1. لایه بردار برای به حداقل رساندن لکه‌های تیره 2. آنتی اکسیدانی شبیه به رتینول 3. روشن‌کننده‌های طبیعی 4. اصلاح کننده‌های رنگ یا کانسیلر 5. استفاده از کرم ضد آفتاب 6. درمان‌های لیزری

منابع: + + + + +

۶ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی