آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟
۱ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

به این مطلب امتیاز دهید

لیزر موهای زائد یک روش نسبتاً بدون درد برای از بین بردن موهای زائد به‌صورت نیمه دائمی است. با این حال، از آنجایی که در این روش از لیزر استفاده می‌شود، اکثر مردم هنوز با کمی ترس و واهمه به آن نگاه می‌کنند، به خصوص اگر این روش در مناطق حساس مانند ناحیه بیکینی انجام شود. اما آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ در این فناوری، نور لیزر تنها لایه‌های سطحی پوست را تا ریشه فولیکول‌های مو تحت تأثیر قرار می‌دهد، به این معنی که بیشتر از این حد، نفوذ نمی‌کند تا روی هیچ یک از اندام‌های حیاتی بدن تأثیر بگذارد. بنابراین چه دلیلی وجود دارد تا لیزر موهای زائد باعث ناباروری شود؟! اما لیزر موهای زائد به‌طورکلی می‌تواند دارای چندین خطر جانبی باشد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید!

آیا لیزر روی ناباروری تاثیر می‌گذارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ اکثریت قریب به‌اتفاق محققان اعتقاد دارند که نه! لیزر موهای زائد هیچ تاثیری بر روی ناباروری ندارد. در این راستا یک شایعه اینترنتی وجود دارد که ما می‌خواهیم همین حالا، قبل از اینکه دیگران گول آن را بخورند، آن را له کنیم!

نور لیزر تنها لایه‌های سطحی پوست را تا ریشه فولیکول‌های مو تحت تأثیر قرار می‌دهد، به این معنی که بیشتر از این حد، نفوذ نمی‌کند تا روی هیچ یک از اندام‌های حیاتی بدن تأثیر بگذارد.

انجام لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی شما نمی‌تواند باعث ناباروری شود. مثلا دوست دختر عموی خواهر دوست شما قسم می‌خورد که کسی را می‌شناسد که این اتفاق برای او افتاده است، اما در صورتی که لیزردرمانی تحت نظر یک متخصص کاربلد انجام شود، این موضوع امکان پذیر نیست!

در واقع طبق گفته متخصصین پوست، روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگ دانه در فولیکول‌های مو عمل می‌کند. لیزرهایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند کمتر از یک میلی‌متر به داخل پوست نفوذ می‌کنند، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که به تخمدان‌های شما برسند و هیچ تاثیری روی باروری ندارند.

اما از سمت دیگر، شواهد بسیار محدودی هم وجود دارد که نشان دهد لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ناباروری شود. اما این موضوع فقط زمانی محتمل است که از لیزر مناسب برای این کار استفاده نشده باشد و با این حال، همچنان هیچگونه شواهد علمی پشت این ادعا نیست. اما برای به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی، از جمله هرگونه تأثیر بالقوه بر باروری، توصیه می‌شود که نوع پوست و مو را برای انتخاب لیزر و پارامترهای مناسب آن ارزیابی کنید.

همچنین توصیه می‌شود از اپیلاسیون مو به مدت شش هفته قبل از لیزر کردن موهای زائد خودداری کنید. پس از لیزر موهای زائد نیز مهم است که از تابش نور مستقیم خورشید به پوست درمان شده خودداری کنید و از لامپ برنزه کننده استفاده نکنید. استفاده از لیزر نامناسب روی پوست‌های تیره یا فردی که برنزه شده‌است، می‌تواند باعث سوختگی یا ایجاد لکه‌های تیره شود.

بیشتر بخوانید: لیزر موی زائد صورت؛ مزایا، کاربرد و عوارض استفاده از لیزر صورت

پس از لیزر موهای زائد نیز مهم است که از تابش نور مستقیم خورشید به پوست درمان شده خودداری کنید و از لامپ برنزه کننده استفاده نکنید.
به پوستت جون تازه بده

لیزر موهای زائد و بارداری

پس از پاسخ به سوال آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ بد نیست نگاهی به ارتباط لیزر موهای زائد و بارداری بیندازیم.

این روش معمولا در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این موضوع در درجه اول به این دلیل است که تاکنون هیچ مطالعه انسانی معتبری، ایمن بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری را اثبات نکرده‌است. از سوی دیگر، هیچ مطالعه‌ای نیز وجود ندارد که نشان دهد، لیزر موهای زائد در دوران بارداری خطرناک است! برخی از متخصصان حوزه پوست و مو، استفاده از لیزر را برای بارداری ایمن می‌دانند.

اما با همه این اوصاف، چرا حتی شانس یک درصد خطر را به قیمت سلامتی نوزاد دلبندمان بخریم؟! ممکن است برای موهای زائدی که در دوران بارداری رشد کرده‌اند نیاز به لیزر داشته‌باشید. در این دوران معمولا رشد مو بر روی سینه‌ها و شکم آزاردهنده خواهد بود.

با این حال در بیشتر موارد، این موها خود به خود می‌ریزند، بنابراین اگر تا پایان دوره بارداری خود که تنها 9 ماه است صبر کنید، ممکن است نیازی به لیزر نداشته‌باشید. پس اگر باردار هستید و موهای زائد بدنتان خیلی آزاردهنده شده‌اند، تا بعد از زایمان صبر کنید. حتی اگر به پزشک هم مراجعه کنید، او نیز احتمالاً توصیه می‌کند که چند هفته صبر کنید تا برای لیزر موهای زائد ایمن شوید.

. پس اگر باردار هستید و موهای زائد بدنتان خیلی آزاردهنده شده‌اند، تا بعد از زایمان صبر کنید.

آیا امکان لیزر موهای زائد در دوران بارداری وجود دارد؟

در ادامه مطلب آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ سعی می‌کنیم تا پاسخ روشن‌تری را از یکی از معتبرترین منابع موجود در جهان به شما ارائه دهیم، و این منبع، سایت https://americanpregnancy.org/ است:

“لیزر موهای زائد، رنگدانه‌های تیره مو را هدف قرار می‌دهد و باعث آسیب حرارتی و یا مکانیکی به فولیکول مو می‌شود. هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ایمنی لیزر موهای زائد را در دوران بارداری ارزیابی کند.

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند از لیزر موهای زائد در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا اطلاعات کافی در مورد تأثیر آن بر جنین وجود ندارد. اگر تصمیم به انجام الکترولیز دارید، در سه ماهه آخر باید از الکترولیز سینه‌ها اجتناب کنید، به خصوص اگر قصد دارید خود، به فرزندتان شیر بدهید.

در هفته‌های پایانی بارداری، باید از الکترولیز شکم هم دوری کنید، زیرا این ناحیه بسیار حساس است و الکترولیز شکم در این مرحله از بارداری برای شما بسیار ناراحت کننده خواهد بود.”

بیشتر بخوانید: لیزر درمانی، انواع لیزر و کاربردهای آن در رفع جای جوش!

لیزر موهای زائد، رنگدانه‌های تیره مو را هدف قرار می‌دهد و باعث آسیب حرارتی و یا مکانیکی به فولیکول مو می‌شود

خب! پس از پاسخ به سوال آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ و اکنون که صحبت از الکترولیز شد، بد نیست تاثیر سایر روش‌های حذف موهای زائد بر روی بارداری را هم بررسی کنیم:

الکترولیز

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ایمنی الکترولیز را در دوران بارداری ارزیابی کند. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و الکترولوژیست‌ها توصیه می‌کنند از الکترولیز در دوران بارداری خودداری کنید زیرا اطلاعات کافی در مورد تأثیر آن بر جنین وجود ندارد.

دو نوع جریان در الکترولیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترمولیز و گالوانیکی. به‌طور کلی، جریان گالوانیکی برای الکترولیز در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اما ترمولیز در بدن جریان ندارد و برای زنان باردار یا جنین مضر نیست.

اپیلاسیون

شاید متوجه شوید که واکنش پوست شما به اپیلاسیون در دوران بارداری نسبت به قبل متفاوت است، زیرا پوست شما در این دوران احتمالا حساس‌تر از قبل می‌شود. استفاده از لوسیون ضد عفونی کننده و تسکین دهنده قبل و بعد از اپیلاسیون ممکن است سوزش یا خارش را کاهش دهد.

همچنین ممکن است از عفونت جلوگیری کند و تحریک و قرمزی پوست که اپیلاسیون ممکن است ایجاد کند را کاهش دهد. همیشه بهتر است قبل از اپیلاسیون با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است اپیلاسیون در دوران بارداری به دلایل خاصی برای شما مضر باشد. برخی از زنان باردار، اپیلاسیون را آسان‌تر و موثرتر از کرم‌ها یا موبرها می‌دانند.

کرم‌ها و موبرها

در ادامه مطلب آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ نگاهی به تاثیر کرم‌ها و موبرها بر روی جنین می‌اندازیم.

نگرانی اصلی در مورد مواد موبر در دوران بارداری، وجود مواد فعال پودر سولفید باریم و تیوگلیکولات کلسیم در آن‌ها است. البته هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن آنها در دوران بارداری وجود ندارد، اما هیچ مطالعه‌ای هم وجود ندارد که ثابت کند آنها بی خطر هستند!

پس مانند هر لوازم آرایشی دیگری، باید تکه‌ای از پوست را با کرمی که خریده‌اید امتحان کنید تا ببینید چه واکنشی به آن نشان می‌دهید. مواد شیمیایی پس از قرار گرفتن در معرض اکسیژن، بوی مشخصی از خود به جا می‌گذارند که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند باشد و در موارد نادری باعث واکنش آلرژیک شود.

بیشتر بخوانید: موهای زائد بینی و دردسرهای از بین بردن آن

اصلاح (شیو کردن)

شیو کردن، همیشه ارزان‌ترین و راحت‌ترین گزینه برای حذف موهای زائد است و به‌طور کلی برای جنین بی خطر در نظر گرفته می‌شود. سعی کنید با مشارکت خلاقانه شریک زندگی خود در این فرآیند، آن را سرگرم کننده کنید. همچنین به‌صورت روزانه از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید تا هنگام اصلاح پوستتان نرم و لطیف شود. مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین E به برخی از خانم‌ها کمک کرده‌اند که کمتر اصلاح کنند.

شیو کردن، همیشه ارزان‌ترین و راحت‌ترین گزینه برای حذف موهای زائد است و به‌طور کلی برای جنین بی خطر در نظر گرفته می‌شود.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان میشود؟

و در انتهای مطلب آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ نگاهی کلی به عوارض جانبی این روش خواهیم داشت و خواهیم دید که آیا شایعات موجود در مورد ارتباط بین لیزر موهای زائد و سرطان واقعیت دارند یا نه؟

این که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث سرطان شود فقط یک افسانه است! در واقع، با توجه به گفته‌ی بنیاد مراقبت از پوست امریکا، از این روش حتی گاهی اوقات برای درمان اشکال خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود. از لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید و چین و چروک استفاده می‌شود.

لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد یا سایر روش‌های پوستی دارای حداقل تابش هستند. به علاوه، نور این لیزرها فقط بر روی سطح پوست اعمال می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به سرطان را ندارند.

تا بدین جای مطلب آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ دیدیم که سرطان یکی از عوارض جانبی لیزر نیست، اما آکنه چطور؟ افراد جوان‌تری که تصمیم به لیزر موهای زائد بدن خود می‌گیرند نگران آکنه و جوش جوشی شدن پوست خود هستند.

اما آیا لیزر موهای زائد احتمال جوش زدن شما را افزایش می‌دهد؟ مثل موارد قبلی، متاسفانه باز هم هیچ تحقیق علمی رسمی در این مورد وجود ندارد، اما متخصصان در این زمینه نظرات متفاوتی دارند.

یکی از این متخصصان می‌گوید که چگونه لیزر موهای زائد ممکن است خطر ابتلا به جوش را کاهش دهد. او ادعا می‌کند که: “لیزر موهای زائد موها را از روی پوست نمی‌کشد، بلکه کمتر، حالت تهاجمی دارد و از نور برای هدف قرار دادن فولیکول مو، جلوگیری از رشد بیشتر و در نهایت ریزش مو استفاده می‌کند.

در نتیجه، لیزر موهای زائد در مقابل سایر روش‌های حذف موهای زائد بدن ممکن است منجر به کاهش آکنه شود.” پس آکنه هم چیزی نیست که شما باید نگران آن باشید. لیزر موهای زائد از نظر بالینی برای افزایش آکنه ثابت نشده‌است.

دیدیم که لیزر موهای زائد باعث سرطان و آکنه نمی‌شود. اما آیا این روش دارای خطرات جانبی طولانی مدت دیگری هست؟

Mayo Clinic (یک موسسه پزشکی بسیار معتبر در جهان) بیان می‌کند که هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی برای لیزر موهای زائد شناخته نشده‌است. با این حال برای اثبات این حرف، لیزر موهای زائد باید به شدت مورد مطالعه قرار گیرد تا ایمنی طولانی مدت آن برای سلامتی انسان مشخص شود. اما، عوارض جانبی کوتاه مدت و موقتی وجود دارند. در اینجا تعدادی از این عوارض جانبی را ذکر می‌کنیم:

قرمزی و تورم پوست

برای از بین بردن موثر موهای زائد، لیزر باید فولیکول‌های موی شما را هدف قرار دهد. در طول این فرآیند، هدف لیزر ایجاد آسیب جدی به فولیکول‌های مو است تا نتوانند به رشد خود ادامه دهند. پس در طول این فرآیندِ آسیب زدن به فولیکول‌های مو، ممکن است قرمزی و تورم موقتی پوست را تجربه کنید.

تغییر موقت رنگ پوست

البته این موضوع به رنگ پوست شما بستگی دارد. مثلا برخی از افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، ممکن است بعد از لیزردرمانی، برای مدت کوتاه‌تری پوستشان روشن‌تر شود. آن دسته از افرادی که پوست روشن‌تری دارند نیز ممکن است رنگدانه‌های پوستی تیره‌تری را پس از این عمل تجربه کنند.

این تغییرات در رنگ پوست می‌تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید شود. به همین دلیل است که ما به‌شدت توصیه می‌کنیم که پس از لیزر کردن موهای زائد از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: سفید شدن مو بعد از لیزر ممکن است؟!

این تغییرات در رنگ پوست می‌تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید شود.

سخن نهایی

به پایان مطلب آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ می‌رسیم. به‌طور کلی، لیزر موهای زائد برای اکثر افراد بی‌خطر و موثر است. اما به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، نباید این عمل را در نزدیکی چشم‌ها و یا در دوران بارداری انجام دهید. در صورت بروز علائم نادر پس از لیزر موهای زائد نیز حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین، بدانید که این روش حذف دائمی موها را تضمین نمی‌کند و ممکن است نیاز به چندین جلسه لیزردرمانی داشته‌باشید.

اما در مورد پاسخ به سوال آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟ باید گفت که متاسفانه تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد. ولی در مجموع طبق گفته اکثر پزشکان و متخصصان، لیزر موهای زائد باعث ناباروری نمی‌شود، اما بهتر است که در دوران بارداری آن را انجام ندهید. همچنین، تاکنون هیچ عارضه جانبی جدی برای لیزر موهای زائد بدن (از جمله سرطان) اثبات نشده‌است.

سوالات متداول

آیا لیزر روی ناباروری تاثیر می‌گذارد؟

در واقع طبق گفته متخصصین پوست، روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگ دانه در فولیکول‌های مو عمل می‌کند. لیزرهایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند کمتر از یک میلی‌متر به داخل پوست نفوذ می‌کنند، بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که به تخمدان‌های شما برسند و هیچ تاثیری روی باروری ندارند.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان میشود؟

این که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث سرطان شود فقط یک افسانه است! از این روش حتی گاهی اوقات برای درمان اشکال خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود. نور این لیزرها فقط بر روی سطح پوست اعمال می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به سرطان را ندارند.

منابع: + + + + + + +

۱ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی