دهیدراته شدن بدن یا کم آبی
۳۰ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

دهیدراته شدن بدن یا کم آبی؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمان پوست

به این مطلب امتیاز دهید

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، دهیدراتاسیون به کاهش ۱۰ درصدی وزن بدن در اثر از دست رفتن مایعات اشاره دارد که می‌تواند منجر به عوارض مهلک در بدن و کم آبی پوست شود. تشنگی واضح‌ترین نشانه برای دهیدراته شدن بدن است. مطمئناً هیچ‌ یک از ما نمی‌خواهیم که پوستمان ظاهری خسته، خشک و کم آب داشته باشد. پوست کم آب اغلب خارش‌دار و کدر به نظر می‌رسد و حتی ممکن است چین‌وچروک داشته باشد، اما با چند تغییر ساده در برنامه روزانه به‌راحتی می‌توان کم آبی بدن و پوست را جبران کرد؛ می‌پرسید چگونه؟ با کیوت مگ همراه باشید.

دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن چیست؟

هر موجود زنده‌ای برای ادامه حیات به آب نیاز دارد اما مواردی مثل تعریق، ادرار، استفراغ یا اسهال می‌تواند تهدیدی برای بقای شما باشد چراکه ممکن است سبب کم آبی بدن شده و احساس تشنگی را در شما برانگیزد. دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن به وضعیتی اشاره دارد که در اثر از دست رفتن مایعات زیاد از بدن، ایجاد می‌شود.

دهیدراته شدن بدن چیست؟
مطمئناً هیچ‌ یک از ما نمی‌خواهیم که پوستمان ظاهری خسته، خشک و کم آب داشته باشد.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقدار مایعات دفع شده از بدن بیشتر از مایعات مصرفی باشد، دراین­ صورت بدن آب کافی برای عملکرد صحیح ندارد و با مشکل مواجه می‌شود. همچنین به دلیل کم شدن حجم خون ممکن است تشنج، نامنظم شدن ضربان قلب یا شوک هیپوولمیک در فرد رخ دهد.

دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن به وضعیتی اشاره دارد که در اثر از دست رفتن مایعات زیاد از بدن، ایجاد می‌شود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقدار مایعات دفع شده از بدن بیشتر از مایعات مصرفی باشد.

البته دهیدراته شدن فقط به معنای از دست دادن آب بدن نیست بلکه به از دست دادن الکترولیت‌هایی مانند نمک و پتاسیم از بدن نیز اشاره دارد؛ این الکترولیت‌ها به بدن کمک می‌کنند نفس بکشد، حرکت کند، حرف بزند و سایر کارهایی که برای زنده ماندن نیاز دارد، انجام دهد.

برخی از بیماری‌ها مانند دیابت می‌توانند بدن را بیشتر در معرض خطر دهیدراته شدن قرار دهند. اگر به دلیل گرما یا ورزش سنگین، عرق کرده‌اید یا به دلیل آنفولانزا و مصرف برخی داروهای خاص، تکرر ادرار دارید و یا دچار تب، اسهال و استفراغ شده‌اید، حتماً میزان مایعات خود را کنترل کنید.

نشانه های کم آبی بدن
البته دهیدراته شدن فقط به معنای از دست دادن آب بدن نیست بلکه به از دست دادن الکترولیت‌هایی مانند نمک و پتاسیم از بدن نیز اشاره دارد؛

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب برای پوست، مو و سلامتی

به پوستت جون تازه بده

نشانه‌های کم آبی بدن

محققان دریافتند که با افزایش سن، بدن در تشخیص نشانه‌های کم آبی( از قبیل مقادیر زیاد نمک در خون) ضعیف می‌شود. بدون این سیگنال‌ها ممکن است فرد متوجه کم آبی بدن نشود بنابراین اقدامی برای تأمین آب نمی‌کند. با این‌ حال در بیشتر اوقات با شناسایی نشانه‌ها می‌توان به‌راحتی از کم آبی بدن جلوگیری کرد. در لیست زیر برخی علائم و نشانه‌های دهیدراته شدن بدن بیان‌شده‌اند:

  • احساس تشنگی شدید
  • خشکی و بوی بد دهان
  • گرفتگی عضلات
  • ادرار و تعریق کمتر از حد معمول
  • زرد شدن رنگ ادرار
  • احساس خستگی
  • خشکی پوست
  • فرورفتگی و قرمز شدن چشم
  • سرگیجه، بی‌حالی و از حال رفتن
  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی‌درپی
دهیدراته شدن پوست
پوست خشک فاقد یک روغن طبیعی به نام سبوم است درحالی‌که پوست کم آب تولید چربی را متوقف نمی‌کند حتی ممکن است بخواهد با تولید چربی بیش‌ازحد، کمبود آب بدن را جبران کند.

دهیدراته شدن پوست

هر یک از ما با یک نوع پوست خشک، چرب یا مختلط، متولد شده‌ایم که می‌تواند با افزایش سن یا تغییر فصل تغییر کند! پوست کم آب معمولاً خشک به نظر می‌رسد اما کم آبی پوست و خشکی پوست لزوماً یک چیز نیستند!

پوست خشک فاقد یک روغن طبیعی به نام سبوم است درحالی‌که پوست کم آب تولید چربی را متوقف نمی‌کند حتی ممکن است بخواهد با تولید چربی بیش‌ازحد، کمبود آب بدن را جبران کند. کم آبی پوست یک بیماری موقتی است که عموماً با علائم زیر همراه است:

  • خشکی و خارش پوست
  • کدری و ناهمواری پوست
  • چین­ و­ چروک پوست
اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

درصورتی‌که شایع‌ترین علائم خشکی پوست عبارت‌اند از:

  • احساس کشیدگی در پوست به‌خصوص بعد از شستشو
  • پوست خشک زبر و خشن به نظر می‌رسد
  • قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و لایه‌برداری از دیگر نشانه‌های پوست خشک است.
  • خشکی پوست می‌تواند با سایر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت همراه شود.

با یک آزمایش ساده می‌توان کم آبی بدن را تشخیص داد. کافی است ناحیه کوچکی از گونه، گردن یا دست خود را نیشگون بگیرید، برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. اگر پوستتان چین خورد یا وقتی آن را رها کرده‌اید بلافاصله به حالت اول برنگشت، احتمالاً بدنتان با کم آبی مواجه است.

راهکارهای درمان کم آبی پوست
کافی است ناحیه کوچکی از گونه، گردن یا دست خود را نیشگون بگیرید، برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن؛

راهکارهای درمان کم آبی پوست

۱- آب بنوشید

چه راهی بهتر از نوشیدن آب برای رفع دهیدراته شدن پوست! تحقیقات نشان داده است که مردان به ۱۰ تا ۱۲ لیوان و زنان به ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز نیاز دارند. نوشیدن آب سبب حفظ انعطاف‌پذیری پوست شده و به سلامت و جوان‌تر ماندن پوست کمک می‌کند.

۲- غذاهای هیدراته بخورید

کم آبی بدن فقط با آب برطرف نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان داده است که می‌توانیم ۲۰ تا ۲۵ درصد آب مصرفی روزانه خود را از طریق غذا دریافت کنیم. میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای آبکی مثل سوپ می‌توانند آب موردنیاز بدن را تأمین کنند.

۳- یک روتین مراقبت از پوست را دنبال کنید

یک روتین مراقبت از پوست با محصولات مناسب، به پوست کمک می‌کند تا بهترین حالت خود را داشته باشد. مرطوب ­کننده‌ها می‌توانند به آبرسانی لایه اپیدرم و حفظ رطوبت پوست کمک کنند. به دنبال مرطوب­ کننده‌هایی باشید که حاوی اسید هیالورونیک یا اسید لینولنیک باشند.

یک گزینه ارزان برای حفظ رطوبت پوست، استفاده از وازلین است! اگر به دنبال محصولات ضد جوش هستید محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند را انتخاب کنید.

اما در انتخاب این محصولات مراقب باشید زیرا این مواد گاهی­اوقات ممکن است باعث تحریک پوست شوند و وضعیت را بدتر کنند. از مصرف هرگونه محصولات پوستی که حاوی الکل، رایحه، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید هستند جداً خودداری کنید.

۴- پوستتان را بخور دهید

با توجه به اینکه رطوبت هوا در برخی از فصول سال کم است بنابراین ممکن است با مشکلاتی مثل خشکی یا خارش پوست روبرو شوید. سطح رطوبت ایده­آل برای پوست بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. برای ایجاد رطوبت موردنیاز در فصول سرد، کافی است روی یک دستگاه بخور سرمایه‌گذاری کنید!

تمام کاری که باید انجام دهید افزودن کمی آب مقطر به دستگاه است- بخارآب سطح رطوبت هوا را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که رطوبت بالای اتاق باعث افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری، کاهش چین‌وچروک و رفع کم آبی پوست می‌شود.

۵- سبک زندگی خود را تغییر دهید

کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید می‌تواند روی پوست و دهیدراته شدن آن تأثیر داشته باشد. درواقع با تغییر سبک زندگی می‌توانید ظاهر بهتری به پوستتان ببخشید. کارهایی مثل کاهش مصرف الکل و قهوه، فعالیت بدنی منظم، ترک مصرف سیگار و استراحت کافی می‌تواند سلامت پوستتان را تضمین کند.

۶- از یک متخصص کمک بگیرید

اگر روتینی برای مراقبت از پوست را دنبال می‌کنید اما تغییری در پوستتان مشاهده نمی‌کنید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. شاید فکر کنید که فقط با کم آبی پوست روبرو هستید اما با مراجعه به پزشک بفهمید که تمام این مدت پوستتان خشک بوده است!

بیشتر بخوانید: هیدروتراپی چیست؟

خلاصه اینکه پوست بسیار پیچیده است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد اما کم آبی پوست به‌راحتی قابل‌درمان است. یادتان باشد که نوشیدن آب کافی در طول روز، مرطوب نگه‌داشتن پوست و تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند در رفع کم آبی بدن و خصوصاً پوست مؤثر باشد. تا دیر نشده دست‌به‌کار شوید، قطعاً پوستتان از شما تشکر خواهد کرد!

دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن چیست؟

هر موجود زنده‌ای برای ادامه حیات به آب نیاز دارد اما مواردی مثل تعریق، ادرار، استفراغ یا اسهال می‌تواند تهدیدی برای بقای شما باشد چراکه ممکن است سبب کم آبی بدن شده و احساس تشنگی را در شما برانگیزد. دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن به وضعیتی اشاره دارد که در اثر از دست رفتن مایعات زیاد از بدن، ایجاد می‌شود.

آیا خوردن غذا کم آبی بدن را برطرف میکند؟

کم آبی بدن فقط با آب برطرف نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان داده است که می‌توانیم ۲۰ تا ۲۵ درصد آب مصرفی روزانه خود را از طریق غذا دریافت کنیم. میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای آبکی مثل سوپ می‌توانند آب موردنیاز بدن را تأمین کنند

بخور صورت برای کم آبی بدن مناسب است؟

با توجه به اینکه رطوبت هوا در برخی از فصول سال کم است بنابراین ممکن است با مشکلاتی مثل خشکی یا خارش پوست روبرو شوید. سطح رطوبت ایده­آل برای پوست بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. برای ایجاد رطوبت موردنیاز در فصول سرد، کافی است روی یک دستگاه بخور سرمایه‌گذاری کنید!

۳۰ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی