اسکراب بدن خانگی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اسکراب بدن خانگی؛ انواع، طرز تهیه و نحوه استفاده از اسکراب بدن

به این مطلب امتیاز دهید

مراقبت از پوست با استفاده از محصولات و روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد از انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌ها به‌عنوان روتین مراقبت از پوست خود، استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ترین این محصولات، انواع اسکراب‌های بدن است که به از بین‌ بردن سلول‌های مرده و احیای پوست کمک می‌کند. برای آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از مواد طبیعی در حفظ زیبایی و جوانی پوست خود دارند، تهیه انواع اسکراب بدن خانگی را توصیه می‌کنیم. اما بهتر است قبل از استفاده از اسکراب بدن، با انواع، مزایا، روش صحیح استفاده از آن و طرز تهیه انواع اسکراب خانگی آشنا شوید. با این مطلب همراه باشید.

اسکراب بدن چیست؟

اسکراب بدن با وجود دانه‌های ریز در بافت آن، به جوان‌سازی و احیای سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. اگرچه پوست به‌طور طبیعی این سلول‌های مرده را در طول زمان از خود جدا می‌کند، اما با استفاده از اسکراب بدن خانگی، به تسریع این فرآیند و ایجاد پوستی نرم‌تر و درخشان‌تر کمک می‌شود. اسکراب بدن همچنین باعث جلوگیری از بروز موهای زیرپوستی شده، زیرا با استفاده از آن، منافذ پوست کاملا تمیز می‌شوند.

این کار به‌ویژه در زمان اصلاح یا اپیلاسیون بسیار کاربردی است، زیرا اگر ابتدا پوست را صاف و تمیز نکنید، سلول‌های قدیمی پوست می‌توانند به‌راحتی در فولیکول‌هایی که موها از آنجا کنده یا جدا شده‌اند، گیر کنند. با استفاده از اسکراب بدن، داشتن پوستی صاف‌تر و جوان‌تر را تجریه خواهید کرد.

برای آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از مواد طبیعی در حفظ زیبایی و جوانی پوست خود دارند، تهیه انواع اسکراب بدن خانگی را توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اسکراب بدن چیست؟

به پوستت جون تازه بده

انواع اسکراب بدن

یکی از رایج‌ترین سوالات در استفاده از اسکراب بدن خانگی این است که آیا همه اسکراب‌های بدن یکسان هستند؟ پاسخ منفی است، زیرا ترکیبات موجود در انواع اسکراب بدن، نوع و میزان ریزدانه‌ها را تعیین کرده و این به نوبه خود بر میزان و شدت لایه‌برداری پوست تأثیر می‌گذارد. امروزه انواع مختلفی از اسکراب‌ها در بازار وجود دارد که در اینجا چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

اسکراب بدن با وجود دانه‌های ریز در بافت آن، به جوان‌سازی و احیای سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند

اسکراب بدن با نمک

نمک دریا یک لایه‌بردار طبیعی است. بافت ساینده آن سلول‌های مرده پوست را به‌راحتی از بین می‌برد. اسکراب صورت و بدن نمک دریایی، یکی از پرطرفدارترین انواع اسکراب بدن است.

اسکراب بدن با شکر

شکر یک مرطوب‌کننده عالی طبیعی است، به این معنی که به‌طور موثری آب را به داخل پوست شما می‌کشد. برای این کار ابتدا در پوست، ترک‌های ریزی ایجاد کرده و به هیدراته شدن آن کمک می‌کند. این درحالی است که با استفاده از اسکراب بدن با شکر از شر تمام سلول‌های خشک و مرده پوست نیز خلاص می‌شوید.

اسکراب بدن قهوه

 قهوه فواید زیادی دارد، اما از جمله مهم‌ترین فواید آن برای پوست می‌توان به خاصیت لایه‌برداری طبیعی و ضدالتهابی آن اشاره کرد. قهوه همچنین به افزایش گردش خون در زیر سطح پوست و رسیدن به پوستی صاف کمک می‌کند. اسکراب بدن قهوه، یکی از انواع اسکراب بدن است که طرفداران زیادی دارد.

اسکراب بدن اسطوخودوس

 اسکراب‌های بدن بر پایه اسطوخودوس می‌توانند برای تسکین پوست تحریک شده، التیام پوست ملتهب و آرامش حواس شما عالی باشند. بهترین زمان استفاده از اسکراب بدن اسطوخودوس، درست قبل از خواب و استراحت شبانه است.

 اسکراب بدن زغالی

زغال چوب به یک ماده ضروری برای بسیاری از محصولات زیبایی و بهداشتی تبدیل شده است. زغال چوب بسیار جاذب است، به این معنی که تمام کثیفی‌ها، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست را پاک کرده و منافذ را به‌خوبی تمیز می‌کند.

دلایل استفاده از اسکراب بدن

برای درک دلایل استفاده از اسکراب بدن، ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد پوست بیندازیم. پوسته پوسته شدن فرآیند طبیعی ریزش سلول‌های مرده پوست بوده که در یک چرخه ثابت و بازسازی رخ می‌دهد. کارایی این فرآیند به عوامل مختلفی، از جمله سن، نوع پوست، محصولاتی که استفاده می‌کنید و محیط زندگی و کار شما بستگی دارد.

با این حال، این فرآیند 100 درصد کامل نیست و می‌تواند منجربه تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست شما شود. اینجاست که اسکراب بدن کارایی و اهمیت خود را نشان می‌دهد. برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از اسکراب‌های بدن خانگی شامل موارد زیر است:

  • به پوست شما اجازه می‌دهد مرطوب‌کننده را بهتر جذب کند، زیرا با ایجاد و تجمع سلول‌های مرده پوست، هر مرطوب‌کننده‌ای که در این شرایط استفاده شود، صرفا به خیس شدن سطح بیرونی پوست می‌انجامد.
  • منافذ پوست را باز کرده و باعث رسیدن اکسیژن به آن می‌شود.
  • پوست را صاف و یکدست می‌کند. وقتی پوست خشک برداشته نشود، پوست در هنگام لمس زبر به نظر رسیده که بافت و ظاهری کدر و ترک خورده دارد.
پوسته پوسته شدن فرآیند طبیعی ریزش سلول‌های مرده پوست بوده که در یک چرخه ثابت و بازسازی رخ می‌دهد.

فواید اسکراب بدن خانگی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اسکراب بدن به پوست شما کمک می‌کند تا روند تجدیدپذیری و بازسازی را بهتر و موثرتر انجام دهد. هنگامی که بدن خود را به‌طور منظم لایه‌برداری می‌کنید، با برداشتن بخشی از لایه شاخی که از سلول‌های مرده تشکیل شده است، تجدید سلولی طبیعی را تشویق کرده و پوست شما بهتر اکسیژن را دریافت می‌کند.

از جمله مهم‌ترین فواید اسکراب بدن خانگی می‌توان به کاهش ظاهر خطوط و چین‌و‌چروک‌های ریز پوست اشاره کرد. همچنین برخی از رایج‌ترین این فواید عبارتند از:

جوان سازی پوست

 از آنجایی که اسکراب‌های بدن، پوست مرده و ناخالصی‌ها را از بین می‌برند، پوست شما را نرم و احیا می‌کنند. این امر به ویژه در نواحی ناهموار مانند آرنج و زانو بسیار مهم است.

شفافیت و شادابی پوست

با استفاده از اسکراب بدن خانگی، تیرگی پوست از بین رفته و گردش خون در زیر سطح پوست افزایش می‌یابد. بنابراین، استفاده منظم از اسکراب بدن کمک می‌کند تا پوست شما شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

رطوبت‌رسانی به پوست

 لایه‌برداری، منافذ شما را باز می‌کند که این امر باعث جذب آسان مرطوب‌کننده به آن می‌شود. پس از استفاده از اسکراب بدن، پوست شما قادر است به‌طور موثرتری به جذب رطوبت و خواص مرطوب‌کننده‌ها بپردازد. مرطوب کردن بعد از اسکراب باعث می‌شود پوست شما نرم و لطیف شود. این تغییر فورا قابل توجه خواهد بود و با مرطوب کردن روزانه بهبود می‌یابد.

از بین بردن لک‌های پوست

اسکراب‌های بدن نه تنها به پوست شما ظاهر و احساس فوق‌العاده می‌دهند، بلکه سلامت پوست شما را نیز بهبود می‌بخشند. هنگامی که پوست مرده ایجاد می‌شود، می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد لک در سطح پوست شما شود. استفاده منظم از اسکراب بدن خانگی، به کاهش جای جوش، تیرگی و لکه‌های ناشی از آکنه کمک می‌کند.

کمک به کاهش سطح استرس

از جمله مهم‌ترین فواید اسکراب بدن خانگی، کاهش سطح استرس است. تجربه اسکراب بدن، همراه با ماساژ، راهی عالی برای ایجاد آرامش و رهایی از استرس است.

اسکراب‌های بدن نه تنها به پوست شما ظاهر و احساس فوق‌العاده می‌دهند، بلکه سلامت پوست شما را نیز بهبود می‌بخشند.

طرز تهیه اسکراب بدن خانگی

برخی از افراد برای مراقبت و حفاظت از زیبایی و جوانی پوست خود، ترجیح می‌دهند به جای استفاده از محصولات موجود در بازار، از مواد طبیعی و دردسترس استفاده کنند.

یک خبر خوب این است که شما برای پیدا کردن یک اسکراب بدن، لازم نیست به جستجو در محصولات موجود در بازار بپردازید. بسیاری از دستورالعمل‌های استاندارد در تهیه اسکراب بدن خانگی وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه و استفاده کنید. در ادامه به معرفی برخی از کاربردی‌ترین روش‌های تهیه انواع اسکراب‌ها می‌پردازیم.

اسکراب قهوه

بهترین اسکراب‌های بدن از قهوه و عسل تهیه می‌شوند. لایه‌برداری قهوه سلول‌های پوست را صاف و سفت می‌کند. همچنین خاصیت حفظ رطوبت عسل، به آبرسانی پوست کمک می‌کند. باید بدانید که اسکراب بدن خانگی قهوه، ارزان بوده، تهیه آن آسان است و برای مراقبت از صورت و بدن گزینه عالی محسوب می‌شود. توصیه می‌شود از این اسکراب 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

انجام اسکراب بدن نتایج فوری به همراه دارد و بهتر است به‌طور منظم از آن استفاده کنید، زیرا به شما امکان می‌دهد از مزایای طولانی مدت این درمان نیز بهره‌مند شوید. برای تهیه اسکراب بدن خانگی قهوه لازم است:

  • به اندازه کافی قهوه دم کنید تا 3 قاشق غذاخوری تفاله قهوه ایجاد شود.
  • برای لایه‌برداری قوی‌تر، از 4 قاشق غذاخوری یا به میزان دلخواه استفاده کنید.
  • تفاله قهوه را با 5 قاشق غذاخوری عسل و 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک کاسه مخلوط کنید تا غلیظ شود.
  • اسکراب قهوه را روی پوست مرطوب بمالید، یک دقیقه آن را به آرامی ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید.

اسکراب گل رز

گل رز فواید زیادی برای پوست دارد و آن را تسکین می‌بخشد. همچنین گلبرگ‌های رز عطر خوبی به اسکراب داده و خاصیت آبرسانی فوق‌العاده‌ای دارند. ترکیبات گل رز برای بیماری‌های پوستی، مانند پسوریازیس و اگزما نیز مفید هستند. برای تهیه اسکراب بدن خانگی گل رز لازم است:

  • یک قاشق غذاخوری روغن گل رز را با گلبرگ‌های تازه گل رز در یک کاسه کوچک له و مخلوط کنید.
  • مخلوط بدست آمده را با یک فنجان شکر و 1/4 فنجان روغن جوجوبا ترکیب کنید.
  • اسکراب را به پوست خود مالیده و به‌خوبی ماساژ دهید و سپس با آب بشویید.

بیشتر بخوانید:‌ ژل اسکراب بدن چیست؟

اسکراب ضدالتهابی

زردچوبه دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی شگفت‌انگیزی است. اسکراب ضدالتهابی با استفاده از زردچوبه، درخشش طبیعی پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد و در پایان اسکراب، پوست شما فوق‌العاده نرم خواهد شد. برای تهیه اسکراب بدن خانگی ضدالتهابی لازم است:

  • یک فنجان شکر سفید، ¼ فنجان روغن نارگیل، دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و ½ قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E را با هم در یک کاسه مخلوط کرده و خوب هم بزنید.
  • اسکراب بدست آمده را با حرکات دایره‌ای روی پوست مرطوب بمالید.
  • پوست خود را با آب گرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.
اسکراب ضدالتهابی با استفاده از زردچوبه، درخشش طبیعی پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد و در پایان اسکراب، پوست شما فوق‌العاده نرم خواهد شد.

اسکراب آرامش‌بخش

جو دوسر به‌طور طبیعی تسکین‌دهنده بوده و سرشار از پلی‌ساکاریدهای طبیعی است که آب را در خود حفظ می‌کند. استفاده از اسکراب بدن با ترکیبات جودوسر و روغن زیتون برای جوان‌سازی و آرامش پوست شما معجزه می‌کند. برای تهیه اسکراب بدن خانگی آرامش‌بخش لازم است:

  • یک فنجان جو دوسر، 1/2 فنجان شکر قهوه‌ای، 1/2 فنجان روغن زیتون، هشت قطره از اسانس مورد علاقه خود را در یک کاسه مخلوط کنید (برای تقویت گردش خون گریپ فروت را توصیه می‌کنیم).
  • اسکراب را در پایان حمام، بر روی سطح پوست خود با حرکات دایره‌ای شکل بمالید تا سرعت گردش خون در زیر پوست را بالا ببرید.
  • پوست خود را به‌خوبی شست‌وشو داده، اما اجازه دهید مقداری از روغن روی پوست شما بماند.

اسکراب پوست حساس

استفاده از اسکراب‌های بدن حاوی نمک دریایی، شکر قهوه‌ای و عسل، برای پوست‌های حساس گزینه خوبی محسوب می‌شود. عسل یکی از فوق‌العاده‌ترین شفادهنده‌های طبیعت است که به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی طبیعی در درمان انواع مشکلات پوستی موثر است.

عسل همچنین به ترمیم بافت پوست کمک کرده و از آسیب پوست در برابر اشعه‌ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. برای تهیه اسکراب بدن خانگی برای پوست‌های حساس لازم است:

  • 1/2 فنجان شکر قهوه‌ای، 1/4 فنجان نمک دریا، 1/2 فنجان روغن دلخواه و دو قاشق غذاخوری عسل را در یک کاسه مخلوط کنید.
  • مخلوط را ارزیابی کنید و در صورت لزوم شکر، نمک یا روغن بیشتری اضافه کنید تا زمانی که قوام اسکراب به‌دست آید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک یا دو قطره از اسانس مورد علاقه خود را اضافه کرده تا عطری نشاط‌آور را تجربه کنید.
  • زیر دوش رفته و اسکراب را به‌طور یکنواخت روی پوست مرطوب بمالید.
استفاده از اسکراب‌های بدن حاوی نمک دریایی، شکر قهوه‌ای و عسل، برای پوست‌های حساس گزینه خوبی محسوب می‌شود.

روش صحیح استفاده از انواع اسکراب

برای رسیدن به بهترین نتیجه در استفاده از اسکراب بدن خانگی، بهتر است با طرز استفاده صحیح آن آشنا باشید. در ادامه مراحل و روش صحیح استفاده از انواع اسکراب را معرفی می‌کنیم.

مرحله اول: پوست خود را آماده کنید

 پوست کاملاً آماده شده به اسکراب انتخابی شما اجازه می‌دهد تا به‌طور موثرتری عمل کند. ابتدا باید پوست خود را زیر دوش خیس و مرطوب کنید تا از مزایای کامل لایه‌برداری بهره‌مند شوید. همچنین دمای گرم به باز شدن منافذ و نرم‌شدن سطح پوست کمک می‌کند.


مرحله دوم: اسکراب را به پوست مرطوب بمالید

مقدار مناسب از اسکراب را بر روی پوست مرطوب خود با حرکات دایره‌ای شکل ماساژ دهید. اسکراب بدن خانگی را در قفسه سینه، پشت و تمام سطح بدن بمالید.

مرحله سوم: اسکراب را روی پوست اعمال کنید

 اگر می‌خواهید تاثیر لایه‌برداری را تا حدی بالا ببرید، استفاده از لوازم جانبی حمام مانند برس بدن گرد یا میت بدن کنفی به افزایش اثر لایه‌برداری و پاک‌کنندگی اسکراب بدن کمک می‌کند. هنگام استفاده از این وسایل، مطمئن شوید که اسکراب را با حرکات ملایم اعمال می‌کنید تا بیش از حد برای پوست شما خشن نباشد.

مرحله چهارم: اسکراب باقی‌مانده را بشویید

وقت آن است که دوباره زیر سر دوش بروید تا اسکراب را از روی سطح پوست بدن بشویید. حرکات ماساژ را در اطراف بدن خود تکرار کرده و در حین حرکت، ذرات اضافی را پاک کنید. پوست خود را خشک کرده و از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید از اسکراب بدن استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب بدن قطعا یک کار روزمره نیست. حتی اگر از مواد ملایم در تهیه اسکراب استفاده شود. باید بدانید که لایه‌برداری زیاد، می‌تواند به پوست شما آسیب جدی برساند. توصیه می‌شود دو یا سه بار در هفته از اسکراب استفاده کنید، اما شما متخصص نیازهای پوست خود هستید.

درست مانند یک رژیم خوب مراقبت از پوست، لایه‌برداری، بهترین نتایج را زمانی به دست می‌آورد که از نیازهای در حال تغییر بدن خود آگاه باشید و محصولات خود را بر اساس آن انتخاب و استفاده کنید. باید بدانید که این نیازها ممکن است روز‌به‌روز یا فصل به فصل در نوسان باشد.

اگر پوست چرب و مستعد لک دارید، ممکن است نیاز به لایه‌برداری منظم داشته باشید. اگر پوست خشک‌تری دارید، ممکن است متوجه شوید که نیازبه لایه‌برداری کمتر دارید. یک اسکراب بدن خانگی و معمولی تنها بخشی از یک روال مراقبت کامل از پوست بدن است.

اسکراب بدن خانگی با داشتن انواع مواد طبیعی و ذرات ریز، به لایه‌برداری بافت مرده پوست و ایجاد حس طراوت و شادابی آن کمک می‌کند. انواع اسکراب بدن در بازار وجود دارد، اما شما می‌توانید با استفاده از دستورالعمل‌های استاندارد به تهیه انواع مختلف اسکراب خانگی بپردازید.

توصیه می‌شود بعد از تهیه و انتخاب اسکراب بدن، با طرز صحیح استفاده از آن نیز به‌خوبی آشنا شوید. بهتر است با توجه‌ به نوع پوست خود، به‌طور منظم از اسکراب بدن، برای حفظ جوانی و زیبایی پوست خود بهره ببرید.

منبع +++++

اسکراب بدن قهوه چه فوایدی برای پوست دارد؟

قهوه فواید زیادی دارد، اما از جمله مهم‌ترین فواید آن برای پوست می‌توان به خاصیت لایه‌برداری طبیعی و ضدالتهابی آن اشاره کرد. قهوه همچنین به افزایش گردش خون در زیر سطح پوست و رسیدن به پوستی صاف کمک می‌کند. اسکراب بدن قهوه، یکی از انواع اسکراب بدن است که طرفداران زیادی دارد.

آیا اسکراب لکه های پوست رو از بین میبرد؟

اسکراب‌های بدن نه تنها به پوست شما ظاهر و احساس فوق‌العاده می‌دهند، بلکه سلامت پوست شما را نیز بهبود می‌بخشند. هنگامی که پوست مرده ایجاد می‌شود، می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد لک در سطح پوست شما شود. استفاده منظم از اسکراب بدن خانگی، به کاهش جای جوش، تیرگی و لکه‌های ناشی از آکنه کمک می‌کند.

هر چند وقت یکبار باید از اسکراب بدن استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب بدن قطعا یک کار روزمره نیست. حتی اگر از مواد ملایم در تهیه اسکراب استفاده شود. باید بدانید که لایه‌برداری زیاد، می‌تواند به پوست شما آسیب جدی برساند. توصیه می‌شود دو یا سه بار در هفته از اسکراب استفاده کنید، اما شما متخصص نیازهای پوست خود هستید.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی