اسکراب بدن چیست؟
۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اسکراب بدن چیست؟ فواید، طرز تهیه و روش استفاده از اسکراب بدن

به این مطلب امتیاز دهید

هیچ انسانی دوست ندارد نشانه‌های پیری را در ظاهر خود مشاهده کند؛ مخصوصاً اگر در سنین جوانی باشد. بافت‌های پوست انسان از جمله حساس‌ترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن هستند و در مورد حفظ سلامتی آنها باید وسواس بسیار زیادی به خرج داد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای مراقبت پوست می‌توان انجام داد، اسکراب بدن است. شاید از خود می‌پرسید اسکراب بدن چیست؛ ما هم دقیقاً به دلیل پاسخ به این سؤال است که برای نوشتن این مقاله آماده شده‌ایم.

به طور کلی، بافت‌های پوست انسان از سلول‌های متعدد و بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که هر یک عمر مفیدی دارند. اگر عمر سلول‌های پوست به پایان برسد، سلول‌ها به اصطلاح می‌میرند و اگر این سلول‌ها پاک نشوند و از بین نروند، باید در انتظار پیری و ظاهر ناخوشایند پوست بود.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به سوال «اسکراب بدن چیست»، پاسخ وافی و کافی بدهیم و موارد بسیار مهم این موضوع را زیر ذره‌بین ببریم. به طور کلی قرار است تعریفی درست از اسکراب ارائه دهیم و در ادامه، نحوه استفاده از آن را در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید تا علاوه بر مرور موضوعات مهم این بحث، نحوه تهیه چند اسکراب خانگی را هم مورد بررسی قرار دهیم.

اسکراب بدن چیست؟

برای این که بتوانیم تعریفی درست از اسکراب بدن ارائه دهیم، در ابتدا باید گریزی به بحث واژه‌شناسی آن داشته باشیم. به طور کلی در زبان انگلیسی از Scrub به عنوان تمیزکاری، خراش دادن، مالش دادن، مالیدن، تمیز کردن، خراشیدن، لیف زدن، زدودن، جرم‌گیری کردن، ساییدن و واژگانی از این قبیل یاد می‌شود.

اگر عمر سلول‌های پوست به پایان برسد، سلول‌ها به اصطلاح می‌میرند و اگر این سلول‌ها پاک نشوند و از بین نروند، باید در انتظار پیری و ظاهر ناخوشایند پوست بود.

واژه انگلیسی Scrub در دنیای تخصصی پوست و مو و جوان‌سازی، معنای مشخص‌تری به خود می‌گیرد و به معنای عملیاتی است که طی آن، بافت پوست انسان از سلول‌های مرده و از بین رفته پاک می‌شود و فرصت نفس کشیدن دوباره و زندگی راحت برای سلول‌های جدید را فراهم می‌کند.

اگر بخواهیم، اشاره دقیقی به اسکراب بدن داشته باشیم، باید آن را به منزله تنفس مجدد برای بافت‌های پوست تلقی کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، سلول‌های مرده پوست اگر انباشته شوند، ممکن است که به ظاهر ناخوشایند بینجامند و باعث شوند پوست، پیر و چروکیده به نظر برسد.

از طرفی به دنبال مرگ سلول‌های پیر، سلول‌های جوان و تازه هم به وجود می‌آیند که اگر جایگزین سلول‌های مرده نشوند، آنها هم سرنوشتی جز همین سلول‌های پیر نخواهند داشت.

پس بهتر است برای زدودن این سلول‌های پیر و مرده از پوست فکری کرده‌اند ‌با توجه به اینکه واژه اسکراب را به عنوان تمیز کردن یا زدودن معنی کردیم، پاسخ به سوال «اسکراب بدن چیست» این‌طور نمود پیدا می‌کند که: «اسکراب بدن به طور مشخص به عملیاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان سلول‎های پیر و مرده پوست را زدود و از بین برد تا فرصتی برای ظاهر شدن سلول‌های جوان و نفس کشیدن بافت پوست به وجود بیاید».

با در نظر گرفتن تمام این اوصاف، حال به خوبی متوجه شده‌اید که اسکراب بدن از جمله روش‌های بسیار مؤثر و کاربردی برای جلوگیری از پیری زودرس و کمک به جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود.

اسکراب بدن از جمله روش‌های بسیار مؤثر و کاربردی برای جلوگیری از پیری زودرس و کمک به جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

نحوه استفاده از اسکراب بدن چیست؟

اسکراب‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها هم نحوه استفاده خاص خودشان را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. اما به طور کلی یک اصل بسیار مهم در مورد همه اسکراب‌ها وجود دارد و آن هم این است که برای استفاده آنها باید به زمان مناسب توجه کرد. منظور ما از زمان مناسب موقعی است که بافت پوست در بهترین شرایط خودش وجود دارد و در آن لحظه می‌توان اطمینان داشت که تمامی مواد موجود در اسکراب به خوبی در داخل پوست نفوذ می‌کنند و می‌توانند عملیات پاک‌سازی و جرم‌گیری را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: براشینگ بدن چیست؟

با این اوصاف، اگر هنوز هم سوال «نحوه استفاده از اسکراب بدن چیست» برای شما مبهم باقی مانده است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برای استفاده از اسکراب بدن کافی است هر بار که از حمام برگشتید و پوستتان حسابی خیس و نرم شد، از اسکراب بدن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا تمامی مواد موجود محتویات این محصول وارد بافت و کوتیکول‌های پوست شود تا جوان‌سازی و تأمین رطوبت مورد نیاز بافت‌ها به راحتی انجام شود.

علاوه بر این، زمانی که پوست شما پس از استحمام دچار انعطاف شده است و منافذ آن به طور کامل باز هستند، می‌توان این نوع عملیات بهداشتی و مراقبت پوست را انجام داد. فراموش نکنید که به توصیه کارشناسان حوزه پوست، بهتر است که پس از هر بار اسکراب پوست بدن، از محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی مثل ضد آفتاب یا کرم نرم‌کننده هم استفاده کنید.

کرم‌های نرم‌کننده یا ضد آفتابی که پس از اسکراب بدن استفاده می‌کنید، به پوست شما کمک می‌کنند تا تمامی رطوبت مورد نظر تأمین شده و از بروز خشکی بیش از اندازه جلوگیری شود. همان‌طور که اشاره کردیم، زمانی که اسکراب بدن انجام می‌شود، سلول‌های جوان به جای سلول‌های مرده ظاهر می‌شوند و با استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی، می‌توان منابع مغذی بافت پوست را به راحتی تزریق کرد.

فواید استفاده از اسکراب بدن چیست؟

حالا که با عملکرد و مکانیزم اسکراب بدن آشنا شده‌اید، لازم است بدانید، فواید این کار برای بافت پوست انسان به چه نحو است. بدیهی است با توجه به عملکردی که اسکراب بدن برای پوست دارد، می‌تواند بافت‌های پیر و فرسوده را بازسازی کند و شرایط مطلوب یک پوست سالم را به وجود بیاورد. اما به طور کلی اسکراب بدن دارای فواید بسیاری است که موارد زیر از این قبیل محسوب می‌شوند:

اسکین اسکرابر، درما اف
  • جوان‌سازی بافت پوست انسان
  • کمک به زدودن سلول‌های پیر و فرسوده
  • کمک به تأمین رطوبت مورد نیاز پوست
  • کمک به ظهور سلول‌های جوان و تازه
  • برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های پوستی رایج، مثل اگزما و پسوریازیس
  • باز کردن منافذ پوستی برای کمک به جذب بهتر مواد مغذی
  • فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب مواد مغذی محصولات مراقبت پوستی
  • بهترین گزینه برای پاک کردن بافت فرسوده پوست
  • ملایم‌ترین روش برای لایه‌برداری پوست
  • جلوگیری از لایه‌برداری عمیق در پوست و جلوگیری از بروز شیارهای عمیق در بافت کوتیکول

از آنجایی که لایه‌برداری از جمله کارهای مفید برای بهبود سلامت پوست انسان محسوب می‌شود، جالب است بدانید اسکراب بدن می‌تواند به لایه‌برداری ملایم در سطح پوست منجر شود و از بروز شیارهای عمیق جلوگیری کند. البته این نوع از اسکراب بدن که به لایه‌برداری سطحی و ملایم منجر می‌شود، به واسطه استفاده از ژل‌های اسکراب یا اسکراب‌های خانگی به وجود می‌آید.

بدیهی است استفاده از سایر روش‌های اسکراب، مثل لیزر کردن یا ساییدن عمیق سطح پوست با ابزار مختلف می‌تواند به نابودی بافت پوست منجر شود و این روش‌های اسکراب بدن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

اسکراب بدن می‌تواند به لایه‌برداری ملایم در سطح پوست منجر شود

طرز تهیه چند اسکراب بدن خانگی

همان‌طور که در مقدمه این مقاله گفتیم، قرار است در این مطلب مهم، به طرز تهیه و ساخت چند اسکراب بدن خانگی هم اشاره‌ای داشته باشیم. در ادامه با چند مورد از این اسکراب‌های بدن خانگی که خواص بسیاری دارند، آشنا خواهید شد:

  • اسکراب بدن قهوه: برای تهیه کردن این اسکراب خانگی لازم است نصف فنجان قهوه را آسیاب و له کنید. پس از این کار باید کمی شکر قهوه‌ا‌ی یا سفید و همچنین یک‌چهارم روغن نارگیل را به آن اضافه کنید تا خمیر این اسکراب به وجود بیاید. پس از به وجود آمدن خمیر، آن را روی نواحی پوست خود بمالید و برای چند دقیقه این کار را انجام دهید. پس از ماساژ دادن پوست با همین اسکراب بدن قهوه، آن را آبکشی کنید.
  • اسکراب موز و شکر: این نوع از اسکراب‌های بدن خانگی، از جمله ابزار تمیزسازی پوست بدن محسوب می‌شوند. برای تهیه این اسکراب لازم است موز و شکر را با هم مخلوط کرده و ترکیب آن را به مدت چندین دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. این ترکیب برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است و می‌تواند به عنوان تعدیل‌کننده پوست و چربی‌های آن محسوب شود.
  • اسکراب ماست و شکر: بهترین گزینه برای زدودن و تمیزکاری پوست از سلول‌های مرده و پیر همین اسکراب خانگی است. برای شروع کافی است که یک قاشق ماست، کمتر از نصف قاشق روغن زیتون، یک قاشق عسل و 3 قاشق شکر را با هم ترکیب کنید و سپس این ترکیب را برای چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از این عملیات لازم است پوست خود را آبکشی کنید و منتظر فواید آن، از جمله مرطوب شدن سطح پوست باشید.
  • اسکراب لیموترش و عسل: تأمین مواد مغذی بافت پوست از جمله مهم‌ترین کارهایی است که حین اسکراب کردن پوست باید انجام دهید. با این ترکیب می‌توانید، مقادیر زیاد ویتامین C و نرم‌کنندگی لازم را برای پوست خود به ارمغان بیاورید. برای ساختن این اسکراب جادویی، 2 قاشق شکر، یک قاشق عسل و یک عدد لیموترش را با هم مخلوط کنید و سپس کمی آب در این ترکیب بریزید. در نهایت، اسکراب لیموترش و عسل را برای 5 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید و سپس برای آبکشی اقدام کنید.
  • اسکراب دارچین: اسکراب دارچین و عسل از جمله اسکراب‌های مخصوص پوست‌های چرب است. همان‌طور که می‌دانید، پوست بدن انسان انواع مختلفی دارد و هر یک از این پوست‌ها باید محتویات خاص خودشان را دریافت کنند. برای محافظت از پوست چرب خود، لازم است یک قاشق دارچین پودر شده و 3 قاشق عسل را هم مخلوط کنید تا همین اسکراب از آن حاصل شود؛ سپس برای 5 دقیقه به صورت آرام و مداوم، این ترکیب را روی پوست ماساژ دهید و سپس آن را بشویید.

بهترین اسکراب بدن برای لایه‌برداری و روشن کردن بافت پوست

بدیهی است بهترین اسکراب بدن‌هایی که به پاک‌سازی پوست انسان و لایه‌برداری ملایم منجر می‌شوند، دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در ادامه به معرفی چند نوع از آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه، چند محصول پرفروش و کاربردی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با خرید آنها بتوانید از خاصیت لایه‌برداری و روشن‌کنندگی پوست نهایت استفاده را ببرید.

اسکراب لایه بردار شون با عصاره گردو

  • مناسب انواع پوست‌ها
  • دارای عصاره ویتامین E برای روشن‌کنندگی و جوان‎‌سازی بافت پوست انسان
  • کمک به تنظیم چربی، برطرف کردن آکنه و رفع انواع چین‌وچروک از بافت پوست انسان
  • برای استفاده از این اسکراب بدن، باید آن را به صورت دوره‌ای روی پوست ماساژ داد و پس از هر بار ماساژ، آن را شست.
  • این اسکراب بدن با برخورداری از مواد ویتامینه، باعث نرم شدن و روشن شدن پوست انسان می‌شود.

کرم لایه بردار سینره ده درصد AHA

  • مناسب برای همه پوست‌ها، به خصوص پوست‌های چرب
  • دارای ویتامین E و حاوی 10 درصد AHA
  • دارای عصاره‌های طبیعی میوه آناناس، انگور و رایحه گل ساعتی
  • دارای اسید میوه لیموترش
  • کمک به لایه‌برداری و رفع جوش و چین‌وچروک
  • بدون رنگ، بو و ماده نگهدارنده

کرم لایه بردار نئودرم مدل Renewal AHA 13%

  • مناسب برای انواع پوست
  • دارای ویتامین E و A برای جوان‌سازی بافت پوست انسان
  • دارای خواص لایه‌برداری طبیعی و سطحی
  • جلوگیری از ایجاد جوش و تجمع چربی
  • کمک به نرم‌کنندگی و روشن‌کنندگی بافت پوست بدن انسان
در مورد کرم لایه‌بردار هم باید به عرضتان برسانیم که این کرم دارای دانه اسکراب نیست و عملیات لایه‌برداری سطحی را با استفاده از مواد شیمیایی (عمدتاً اسیدی) انجام می‌دهد.

تفاوت ماسک اسکراب با کرم اسکراب و کرم لایه‌بردار اسکراب بدن چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده به ماسک و کرم اسکراب نگاهی بیندازیم، باید بگوییم هیچ تفاوتی در عملکرد این 2 وجود ندارد. تنها تفاوت مهمی که در بین این دو محصول نهفته شده است، مربوط به نوع عملکرد آنهاست. ماسک اسکراب با بهره‌مندی از دانه‌های ریز باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و پاک‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شود و کرم اسکراب هم دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد، فارغ از این که از دانه‌های اسکراب برخوردار شده باشد.

در مورد کرم لایه‌بردار هم باید به عرضتان برسانیم که این کرم دارای دانه اسکراب نیست و عملیات لایه‌برداری سطحی را با استفاده از مواد شیمیایی (عمدتاً اسیدی) انجام می‌دهد. به طور مشخص، یک کرم لایه‌بردار با اثرگذاری بر بافت پوست باعث برداشتن لایه‌ای سطحی از پوست می‌شود تا پاک‌سازی سلول‌های مرده به راحتی انجام شود. ممکن است بسیاری از مصرف‌کنندگان این 3 محصول را با هم اشتباه بگیرند یا همه اینها را در یک دسته‌بندی قرار بدهند، اما در حقیقت چنین نیست و هر یک از این محصولات به نوعی باعث زدوده شدن سلول‌های مرده و پاک‌سازی لایه‌های پوست می‌شوند.

طرز استفاده از محصولات لایه‌بردار و اسکراب بدن چیست؟

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت پوست بر این باور هستند که انواع محصولات اسکراب بدن را باید پیش از خواب یا بعد از استحمام استفاده کرد. نکته بسیار جالبی که در این میان وجود دارد، این است که شما باید در ابتدا و پیش از استفاده انواع محصولات اسکراب و لایه‎‌بردار پوست، به نوشته‌ها و توصیه‌های روی محصول توجه داشته باشید.

ممکن است که بعضی از محصولات برای پیش از خواب شبانه توصیه شده باشند و نیازی به شست‌وشوی آنها نباشد. آن چیزی که حائز اهمیت است، این است که شما نباید به صورت خودسرانه و با اطلاعات محدود از این محصولات استفاده کنید.

به طور کلی، طبق توصیه بسیاری از پزشکان، برای تأثیرگذاری هر چه بهتر کرم‌های لایه‌بردار بهتر است که پس از ماساژ دادن آنها روی پوست، پس از 5 تا 10 دقیقه، اقدام به آبکشی کنید؛ چرا که آنزیم‌های موجود در ساختار کرم‌های لایه‌بردار باید تأثیر مستقیم خودشان را بگذارند.

از طرفی، شاید بپرسید که نحوه استفاده صحیح ماساژ دادن اسکراب بدن چیست؛ پاسخ به این سوال هم بسیار واضح است. برای استفاده هر چه بهتر و تأثیرگذاری دقیق اسکراب بدن، لازم است مقداری از آن را روی صورت خود بمالید و به صورت آرام و دورانی با انگشت اشاره خود، محتویات آن را کاملاً پخش کنید. سپس می‌توانید پس از گذشت 10 دقیقه، صورت خود را آبکشی کنید.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت پوست بر این باور هستند که انواع محصولات اسکراب بدن را باید پیش از خواب یا بعد از استحمام استفاده کرد.

نکات مهم استفاده از اسکراب بدن چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد استفاده از اسکراب بدن وجود دارد، این است که شما باید پیش از استفاده کردن انواع آن، نوع پوست خود را به خوبی بشناسید. همان‌طور که بارها اشاره کردیم، هر نوع پوستی با محتویات مورد نیاز خود سازگار است و نمی‌توان محصولات مورد نظر برای بهبود پوست‌های چرب را برای پوست‌های خشک هم استفاده کرد.

در غیر این صورت، علاوه بر این که هیچ تأثیری حاصل نمی‌شود، ممکن است وضعیت پوست شما بدتر از قبل هم بشود. پس از این که با مشورت با یک متخصص، نوع پوست خود را به خوبی شناختید، لازم است اسکراب بدن مورد نظرتان را توجه به ویژگی‌های مناسبی که دارد، انتخاب کنید.

نکته مهم بعدی در مورد اسکراب‌ها این است که شما نباید از این محصولات مراقبت پوستی به صورت روزانه استفاده کنید. اسکراب روزانه یعنی شما قصد دارید هر روز سلول‌های لایه اصلی پوست بدنتان را از بین ببرید و هیچ فرصتی برای عرض اندام سلول‌های جوان‌تر فراهم نکنید.

بنابراین دقت داشته باشید که محصول مورد نظرتان مناسب پوستتان باشد و به راهنمای بروشور آن دقت کنید تا تعداد دفعات مجاز برای استفاده در طول هفته را به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن؛

اسکراب (Scrub) در زبان انگلیسی به معنای زدودن، پاک‌سازی کردن یا جرم‌گیری کردن یک چیز است. موضوع مقاله ما با در نظر گرفتن معنای این واژه و همچنین محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی است که این روزها برای از بین بردن سلول‌های پیر و مرده پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مقاله با سوال مهم «اسکراب بدن چیست» شروع شد و با نکات مهم در مورد استفاده آن به پایان رسید. در این مقاله با نحوه ساخت انواع اسکراب‌های بدن خانگی آشنا شدیم و بایدها و نبایدهای استفاده از این محصولات بهداشتی را مورد واکاوی قرار دادیم.

منبع +++

نکات مهم استفاده از اسکراب بدن چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد استفاده از اسکراب بدن وجود دارد، این است که شما باید پیش از استفاده کردن انواع آن، نوع پوست خود را به خوبی بشناسید. همان‌طور که بارها اشاره کردیم، هر نوع پوستی با محتویات مورد نیاز خود سازگار است و نمی‌توان محصولات مورد نظر برای بهبود پوست‌های چرب را برای پوست‌های خشک هم استفاده کرد.

فواید استفاده از اسکراب بدن چیست؟

1. جوان‌سازی بافت پوست انسان 2. کمک به زدودن سلول‌های پیر و فرسوده 3. کمک به تأمین رطوبت مورد نیاز پوست 4. کمک به ظهور سلول‌های جوان و تازه 5. برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های پوستی رایج، مثل اگزما و پسوریازیس 6. باز کردن منافذ پوستی برای کمک به جذب بهتر مواد مغذی

نحوه استفاده از اسکراب بدن چیست؟

اسکراب‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها هم نحوه استفاده خاص خودشان را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. اما به طور کلی یک اصل بسیار مهم در مورد همه اسکراب‌ها وجود دارد و آن هم این است که برای استفاده آنها باید به زمان مناسب توجه کرد. منظور ما از زمان مناسب موقعی است که بافت پوست در بهترین شرایط خودش وجود دارد و در آن لحظه می‌توان اطمینان داشت که تمامی مواد موجود در اسکراب به خوبی در داخل پوست نفوذ می‌کنند و می‌توانند عملیات پاک‌سازی و جرم‌گیری را انجام دهند.

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی