ژل اسکراب بدن چیست؟
۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ژل اسکراب بدن چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

بافت پوست انسان دقیقاً مثل بافت‌های دیگر بدن از سلول‌های مختلف تشکیل شده است که هر یک از آنها می‌توانند در شرایط سلامت و امن به زیباسازی پوست کمک کنند. سلول‌های بافت پوست دائماً در حال تغییر هستند و پس از تمام شدن طول عمرشان، اصطلاحاً می‌میرند. سلول‌های مرده بافت پوست اگر برداشته نشوند، ظاهر پوست انسان چروکیده و ناخوشایند به نظر می‌رسد. یکی از علل پیری پوست هم همین قضیه است. ژل اسکراب بدن یکی از ابزارهایی است که می‌توان با استفاده از آن به زدودن سلول‌های مرده از سطح پوست کمک کرد.

به عملیات پاک کردن سلول‌های مرده از سطح پوست، اسکراب گفته می‌شود. ژل اسکراب بدن، تنها یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان عملیات اسکراب را به راحتی و با دقت فراوان انجام داد.

از آن‌جایی که زیبایی ظاهر پوست بسیار مهم است و عملیات اسکراب کردن هم از جمله فعالیت‌های مهم تلقی می‌شود، لازم است که در مورد این موضوع اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید. در این مقاله قرار است به صورت تخصصی به سراغ مهم‌ترین روش اسکراب پوست، یعنی ژل اسکراب بدن برویم و زوایای مختلف آن را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

اسکراب چیست و چه تاثیری بر بافت پوست انسان دارد؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، اسکراب به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن می‌توان سلول‌های مرده پوست را از میان برداشت. سلول‌های مرده پوست اگر زدوده نشوند و روی هم انباشته شوند و می‌توانند آسیب‌های بسیار خطرناکی را به بافت پوست منتقل کنند.

ژل اسکراب بدن، تنها یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان عملیات اسکراب را به راحتی و با دقت فراوان انجام داد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، عملیات اسکراب کردن یکی از فاکتورها و عوامل مهم در زیباسازی پوست انسان به شمار می‌رود که برای انجام صحیح آن باید به متخصصین پوست رجوع کرد. اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی دقیق در مورد اسکراب برسیم، باید آن را عملیاتی تعریف کنیم که به برداشتن سلول‌های خارجی پوست منجر می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که در جوان‌سازی پوست‌ها وجود دارد، نمایان شدن سلول‌های جوان و تازه هستند که قرار است جایگزین سلول‌های مرده و از بین رفته شوند. در واقع اگر سلول‌های جوان و تازه راهی برای ظاهر شدن نداشته باشند، مجبور هستند که پشت سلول‌های پیر و مرده باقی بمانند و پس از گذشت چند وقت، آن‌ها هم بمیرند. در نتیجه، پوست انسان دچار پوسته‌پوسته می‌شود و خودبه‌خود، پوست‌های مرده را پس می‌‌زند؛ البته با این تفاوت که ممکن است، همین دگرگونی باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بافت کوتیکول پوست بشود و دیگر نتوان آسیب‌های وارد شده را جبران کرد. با توجه به همه این اتفاقات، لازم است که لایه‌برداری‌ها آغاز شوند.

البته مهم‌ترین اتفاقاتی که حین اسکراب پوست رخ می‌دهند، آن دسته از اتفاقات هستند که باعث لایه‌برداری ملایم در بافت پوست خواهند شد. شاید از خود می‌پرسید لایه‌برداری ملایم با لایه‌برداری معمولی چه تفاوتی دارد؛ پاسخ به این سوال در ژل اسکراب بدن نهفته است.

برای مثال، لایه‌برداری پوست اگر به صورت غیر معمول انجام شود، ممکن است به بافت پوست آسیب جبران‌ناپذیرتر از سلول‌های مرده وارد کند و همین، زمینه‌ساز اتفاقات خطرناک شود. در عوض با انجام روش‌های بهتر مثل ژل اسکراب بدن، می‌توان لایه‌برداری را در سطوح کاملاً مطمئن و ملایم انجام داد تا هم سلول‌های مرده از بین بروند و هم سلامت پوست حفظ شود.

به پوستت جون تازه بده

چرا لایه‌برداری با اسکراب بهتر است؟

عمده‌ترین عواملی که باعث بسته شدن منافذ پوست شما و در نتیجه مرگ سلول‌های بافت کوتیکول می‌شوند، شامل مواد آرایشی و شیمیایی، چربی‌های طبیعی بدن، دود، گرد، غبار و غیره هستند. تنها راه خلاص شدن برای بسته شدن منافذ پوستی این است که با استفاده از روش‌های مطمئن، عملیات لایه‌برداری در پوست انجام شود.

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، لایه‌برداری در سطح پوست باید با روش‌های مطمئن انجام شود تا آسیبی به بافت حساس پوست وارد نشود؛ یکی از روش‌های درست، اسکراب پوست است.

با استفاده از لایه‌برداری در سطح پوست به روش اسکراب، می‌توان آلودگی‌های سطح پوست را از بین برد و لایه حساس روی پوست را حفظ کرد.

به عبارت ساده‌تر در روش‌های غیر استاندارد لایه‌برداری پوست ممکن است که هم لایه محافظ پوست و هم سطح قابل توجهی از چربی مورد نیاز بافت پوست از بین برود و در نهایت، پوست با خشکی و جراحات عمیق مواجه شود. شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که با استفاده از روش اسکراب پوست، چطور می‌توان لایه‌برداری را انجام داد و ژل اسکراب بدن دقیقاً با چه متدی می‌تواند این عملیات را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: فرق اسکراب و لایه‌ بردار:

در ژل‌های بهداشتی اسکراب، دانه‌هایی نهفته شده‌اند که به برخورد و تماس با سطح پوست انسان می‌توانند لایه‌برداری را به صورت سطحی و البته کامل انجام دهند.

پاسخ به سوالی که مطرح شده است، به دانه‌های موجود در ژل اسکراب بدن مربوط می‌شود. در ژل‌های بهداشتی اسکراب، دانه‌هایی نهفته شده‌اند که به برخورد و تماس با سطح پوست انسان می‌توانند لایه‌برداری را به صورت سطحی و البته کامل انجام دهند.

این دانه‌ها که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هستند، به شکل‌های جامد و سفت هستند و می‌توانند تمامی سلول‌های مرده پوست را با یک تماس و آبکشی از بین ببرند. اما موضوعات مهم دیگری هم در این بین وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخت؛ برای مثال لازم است بدانید که چه زمانی بهترین موقع برای استفاده از اسکراب است.

مزایای استفاده از ژل اسکراب بدن

با بکارگیری تمام مطالبی که در مورد نحوه لایه‌برداری صحیح با استفاده از اسکراب ارائه دادیم، حال به خوبی می‌دانید که مزایای ژل اسکراب بدن چیست. در این بخش از مقاله سعی شده است تا برجسته‌ترین مزایا و ویژگی‌های مثبت این محصولات بهداشتی و تأثیر آن‌ها را در نحوه لایه‌برداری صحیح پوست مورد واکاوی قرار دهیم تا درک بهتری از تأثیرگذاری اسکراب برای جوان‌سازی پوست داشته باشید. موارد زیر از این قبیل مزایا هستند:

  • با اسکراب کردن پوست، سلول‌های پیر و مرده بافت پوست از بین خواهند رفت.
  • در نتیجه از بین رفتن سلول‌های پیر و مرده، سلول‌های جدید ظاهر خواهند شد.
  • اسکراب کمک می‌کند رطوبت‌رسانی به سطح و عمق پوست بدن به درستی انجام شود.
  • اسکراب پوست یکی از روش‌های جوانسازی پوست است.
  • اسکراب پوست به محصولات برنز کننده کمک می‌کند تا تأثیر بیشتری روی سطح پوست بگذارند.
  • با استفاده از انواع روش‌های اسکراب پوست، می‌توان از لایه‌برداری عمیق و مضر جلوگیری کرد.
  • لایه‌برداری به روش اسکراب می‌تواند باعث ایجاد حالت نرم‌کنندگی در سطح پوست بدن شود.
اسکراب کمک می‌کند رطوبت‌رسانی به سطح و عمق پوست بدن به درستی انجام شود.

آیا ژل اسکراب بدن فقط برای پوست صورت است؟

خیر! همان‌طور که از نام ژل اسکراب پیداست، این محصول برای تمام بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است که بعضی از افراد به اشتباه گمان کنند که ژل اسکراب تنها برای لایه‌برداری سطحی در نواحی صورت انجام می‌شود، در صورتی که این‌طور نیست. بدیهی است که تمام نواحی بدن انسان دارای یک بافت یکسان است و اگر در نواحی پوست صورت، سلول‌های مرده پیدا می‌شوند، مطمئناً در نواحی دیگر پوست انسان هم این اتفاق خواهد افتاد.

با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها و نکات در مورد پوست انسان، لازم است یادآور شویم که اسکراب پوست به منظور لایه‌برداری صحیح فقط مختص پوست صورت نیست. در گذشته دور، ما ایرانیان عادت داشتیم که با استفاده از لیف، کیسه و سفیداب، عملیات لایه‌برداری پوست بدن را انجام دهیم؛

البته آن مدل لایه‌برداری‌ها در این روزها منسوخ شده است و دلیل آن هم دقیقاً به آسیب‌هایی که در نتیجه لایه‌برداری عمیق اتفاق می‌افتاد، مربوط می‌شود. با گذر از آن دوران، حالا دیگر نوبت محصولات بهداشتی است که بتوانند نقش یک لایه‌بردار خوب را برای پوست شما ایفا کنند.

البته این نکته را از یاد نبرید که علی‌رغم یکسان بودن بافت‌های پوست انسان، انواع اسکراب‌هایی که برای لایه‌برداری استفاده می‌شوند، متفاوت هستند؛ مثلاً باید به یاد داشته باشید که یک ژل اسکراب بدن که مناسب لایه‌برداری صورت است، شامل چه ویژگی‌ها و محتویاتی است.

مطمئناً یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، دقت کردن به نوع پوستی است که شما دارید؛ برای مثال اگر شما پوستی چرب دارید، بهتر است از ژل‌های اسکراب با محتویات چربی استفاده نکنید. این کار کمک می‌کند که پوست شما محتویات متناسب با ساختار خود را دریافت کند و با تغذیه کردن از منابع مغذی و مورد نیاز به جوانی و سلامت مورد نظر برسد.

لایه‌برداری با اسکراب بیشتر در کدام نواحی اتفاق می‌افتد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که برای لایه‌برداری سطح پوست بدن باید در نظر داشته باشید، این است که بدانید کدام نواحی از پوست شما دارای منافذ بیشتری هستند. برای مثال بیشترین نواحی دارای منافذ پوستی، شامل چانه، پیشانی، بینی و گونه می‌شوند.

شما می‌توانید با استفاده از ژل اسکراب بدن، میزان ژل مورد نیاز را روی نواحی ذکر شده در صورت بمالید و آن را با حرکات دورانی‌ شکل ماساژ بدهید تا تمام محتویات آن در بین منافذ پخش شود. همچنین از یاد نبرید که برای لایه‌برداری به روش اسکراب در بقیه نواحی بدن نیز می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است، این است که نباید به هیچ عنوان از لایه‌برداری پوست، بیش از اندازه استفاده کنید؛ این نکته به معنای عدم زیاده‌روی در استفاده ژل اسکراب بدن است. به یاد داشته باشید که استفاده روزانه از اسکراب کار کاملاً اشتباهی است و این کار می‌تواند به التهاب پوست و نازک شدن بافت پوستی در سراسر بدن منجر شود.

شما باید اجازه دهید تا سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های مرده که در لایه‌برداری از بین رفته‌اند، شوند. با اسکراب روزانه، تنها اتفاقی که می‌افتد، از بین رفتن لایه‌های جدید روی پوست است که در نهایت به نازک شدن پوست و از بین رفتن بافت کوتیکول منجر می‌شود.

محصولات بهداشتی مخصوصی که بهتر است پس از اسکراب پوست روی بافت پوست بدن بمالید، شامل کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب‌کننده می‌شوند.

محصولات بهداشتی که باید پس از اسکراب استفاده کرد

پیش از بررسی کردن هر نکته‌ای، این مسئله مهم را فراموش نکنید که پس از انجام عملیاتی مثل شیو کردن، وکس، اپیلاسیون و از بین بردن موهای زائد، بهتر است به سراغ اسکراب‌های بدن نروید، چرا که در این مواقع، بافت پوست بسیار حساس است و ممکن است که اسکراب به بدتر شدن وضعیت پوست‌های حساس منجر شود.

بنابراین باید بدانید که چه مواقعی برای استفاده از اسکراب مناسب است و سپس در همان لحظه اقدام کنید. مهم‌ترین کاری که باید پس از تشخیص به موقع برای انجام اسکراب انجام دهید، این است که بهترین اسکراب ممکن را برای پوست خود شناسایی کنید و آن را روی پوست بمالید.

محصولات بهداشتی مخصوصی که بهتر است پس از اسکراب پوست روی بافت پوست بدن بمالید، شامل کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب‌کننده می‌شوند. این محصولات بهداشتی به پوست شما فرصت نفس کشیدن مجدد را می‌دهند و باعث می‌شوند که بافت پوست بتواند از لایه‌برداری سطحی با موفقیت خارج شود.

کرم ضد آب آفتاب که پس از اسکراب به کار گرفته می‌شود، می‌تواند به صورت مستقیم، مواد مهم و اساسی از جمله Q10 را به بافت کوتیکول پوست منتقل کند و جوان‌سازی را برای بدن به ارمغان بیاورد. کرم مرطوب‌کننده هم به این دلیل توصیه می‌شود، چون می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست انسان را درست در لحظه‌ای که لایه‌برداری شده و آمده دریافت رطوبت و مواد مغذی است، فراهم کند. با این کار پوست شما شفاف‌تر و درخشان‌تر به نظر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: پیلینگ بدن چیست؟

معرفی چند ژل اسکراب بدن پرفروش در بازار

ژل اسکراب بدن Aromatic حاوی عصاره شکوفه گیلاس 200 میل:

  • حاوی شکوفه گیلاس
  • مناسب برای لایه‌برداری سطحی پوست
  • نفوذ کامل به عمق پوست انسان
  • رفع آلودگیهای محیطی و برطرف کردن خشکی پوست
  • کمک به حذف سلول‌های مرده سطح پوست
  • جوان‌ساز پوست
  • روشن‌کننده
  • آرامش‌بخش
  • جلوگیری از بروز التهابات
  • نحوه مصرف: پس از مالیدن روی سطح پوست نم‌دار و مرطوب، به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم آبکشی شود.
  • پس از استفاده از این محصول بهتر است که از لوسیون استفاده شود.
اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

ژل لایه‌بردار و شست‌وشوی بدن کلیون مدل Blackberry Scrub Shower Gel حجم 300 میلی‌لیتر:

  • حاوی عصاره تمشک جنگلی و مناسب برای لایه‌برداری از پوست‌های حساس
  • دارای عصاره انجیر برای برطرف کردن التهابات پوست
  • دارای مجوز از سازمان غذا و دارو
  • لایه‌برداری از پوست و رفع جوش‌های سرسیاه مرطوب
  • مرطوب‌کننده و نرم‌کننده پوست
  • کمک به بازسازی بافت آسیب‌دیده پوست

ژل اسکراب لایه بردار پوست ژبن پلاس مدل Olive وزن 750 گرم:

  • مناسب برای لایه‌برداری در صورت و باقی نواحی بدن
  • دارای عصاره زیتون برای جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک‌ها
  • دارای مجوز از سازمان دارو غذا
  • سازگار با انواع پوست (اعم از پوست چرب، خشک، حساس و معمولی)
  • دارای خواص پاک‌کنندگی، نرم‌کنندگی و جوان‌سازی پوست
  • درخشان‌کننده پوست
  • ضد چین‌وچروک و مناسب برای از بین بردن انواع آکنه مقاوم به درمان
  • نحوه مصرف: برای استفاده از این محصول باید قبل از انجام عملیات اسکراب و لایه‌برداری در سطح پوست، ژل را به مدت 4 تا 5 دقیقه به صورت دورانی روی پوست بمالید تا اثرات آن به مرور ظاهر شود.
برای تأثیرگذاری بیشتر محصولات بهداشتی مخصوص اسکراب بدن، بهتر است پوست را کمی مرطوب کنید و سپس ژل را روی آن بمالید.

طرز استفاده از ژل اسکراب بدن برای انواع پوست

مهم‌ترین نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، به صورت اختصاصی در مورد اسکراب، لایه‌برداری و همچنین نحوه استفاده آن‌ها برای انواع پوست‌ها است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانید ژل‌های اسکراب به صورت مستقیم روی بافت پوست تأثیر می‌گذارند و خاصیت لایه‌برداری خود را در تماس چندین دقیقه‌ای بروز می‌دهند.

به عبارت ساده‌تر همان‌طور که در بخش قبلی مطالعه کردید، برای تأثیرگذاری بیشتر محصولات بهداشتی مخصوص اسکراب بدن، بهتر است پوست را کمی مرطوب کنید و سپس ژل را روی آن بمالید.

در ادامه باید به این نکته توجه داشته باشید که مرطوب کردن پوست برای تأثیرگذاری ژل اسکراب روی آن به این معناست که پوست با مرطوب شدن، مستعد دریافت تمامی مواد مغذی موجود در ژل اسکراب بدن است. به عبارت ساده‌تر، پوست پس از مرطوب شدن، منافذ خود را باز می‌کند تا علاوه بر دریافت رطوبت مورد نیاز خود، مواد معدنی و مغذی مورد نیازش را هم جذب کند. به همین دلیل برای استفاده از ژل‌های اسکراب برای پوست خود بهتر است که سطح آن را کمی مرطوب کنید تا مواد مورد نیاز آن به راحتی جذب شوند.

نکته بسیار مهم دیگری که در این میان وجود دارد، اشاره به این موضوع است که بدانید باید ژل اسکراب را برای مدت ‌زمان چند دقیقه روی پوست باقی بگذارید؛ این نکته به معنای آن است که مالیدن ژل اسکراب و شست‌وشوی بی‌وقفه پوست، کار بسیار اشتباهی است، چون در آن لحظه شما به پوست خود فرصت نمی‌دهید که مواد مورد نیازش را جذب کند تا دانه‌های اسکراب، عملیات لایه‌برداری را با موفقیت انجام دهند. در نتیجه، بهتر است روی بدنه محصول را به خوبی مطالعه کنید تا مدت ‌زمان مجاز را برای مالیدن یا ماساژ دادن آن روی پوست خود به دست بیاورید.

مراقبت از پوست، امری اجتناب‌ناپذیر است و همه انسان‌ها دوست دارند پوستی جوان و عاری از بافت‌های چروکیده داشته باشند. همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، سلول‌های مرده و پیر سطح پوست انسان می‌توانند از درخشان بودن و نرم بودن پوست جلوگیری کنند. از طرفی، می‌توان با لایه‌برداری ملایم از سطح پوست، تمامی سلول‌های مرده و پیر را از بین برد تا سلول‌های جوان خودشان را نشان بدهند.

در این مقاله به صورت اختصاصی به سراغ ژل اسکراب بدن و خواص آن برای پوست انسان رفتیم و تمامی مزایای آن را مرور کردیم. حتی اگر به یاد داشته باشید، به این مسئله هم اشاره داشتیم که اسکراب روزانه ممنوع است و می‌تواند به صورت کاملاً مستقیم باعث نابودی بافت‌های کوتیکول شود.

در این مقاله چند محصول پرفروش و نحوه استفاده از آن‌ها را هم در اختیار شما قرار دادیم تا به راحتی بتوانید از این محصولات بهداشتی استفاده کنید. با توجه به نکاتی که در این مقاله آورده شده، حال دیگر به خوبی می‌دانید که اسکراب چیست، چگونه باید یک ژل اسکراب را برگزید و از چه روش‌هایی می‌توان از آن برای بهبود بافت پوست خود استفاده کرد.

منبع +++

ژل اسکراب بدن چیست؟

به عملیات پاک کردن سلول‌های مرده از سطح پوست، اسکراب گفته می‌شود. ژل اسکراب بدن، تنها یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان عملیات اسکراب را به راحتی و با دقت فراوان انجام داد.

مزایای استفاده از ژل اسکراب بدن چیست؟

1. با اسکراب کردن پوست، سلول‌های پیر و مرده بافت پوست از بین خواهند رفت. 2. در نتیجه از بین رفتن سلول‌های پیر و مرده، سلول‌های جدید ظاهر خواهند شد. 3. اسکراب کمک می‌کند رطوبت‌رسانی به سطح و عمق پوست بدن به درستی انجام شود. 4. اسکراب پوست یکی از روش‌های جوانسازی پوست است.

آیا استفاده روزانه از اسکراب کار درستی است؟

نباید به هیچ عنوان از لایه‌برداری پوست، بیش از اندازه استفاده کنید؛ این نکته به معنای عدم زیاده‌روی در استفاده ژل اسکراب بدن است. به یاد داشته باشید که استفاده روزانه از اسکراب کار کاملاً اشتباهی است و این کار می‌تواند به التهاب پوست و نازک شدن بافت پوستی در سراسر بدن منجر شود.

مرطوب کردن پوست چه تاثیری بر استفاده از ژل اسکراب دارد؟

مرطوب کردن پوست برای تأثیرگذاری ژل اسکراب روی آن به این معناست که پوست با مرطوب شدن، مستعد دریافت تمامی مواد مغذی موجود در ژل اسکراب بدن است. به عبارت ساده‌تر، پوست پس از مرطوب شدن، منافذ خود را باز می‌کند تا علاوه بر دریافت رطوبت مورد نیاز خود، مواد معدنی و مغذی مورد نیازش را هم جذب کند. به همین دلیل برای استفاده از ژل‌های اسکراب برای پوست خود بهتر است که سطح آن را کمی مرطوب کنید تا مواد مورد نیاز آن به راحتی جذب شوند.

۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی