بهترین میوه برای سوختگی پوست
۹ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین میوه برای سوختگی پوست

3/5 - (1 امتیاز)

داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه مهم است، اما به ویژه پس از یک آسیب سوختگی، این موضوع اهمیت دوچندانی هم پیدا می‌کند. هنگام طی دوره بهبودی آسیب سوختگی، حفظ تغذیه مناسب بسیار مهم است، زیرا یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند از کاهش انرژی ذخیره شده بدن، کاهش پروتئین و از دست دادن عضلات جلوگیری کند. بدون یک رژیم غذایی مناسب، روند بهبود سوختگی می‌تواند کند شود، و همچنین ممکن است وزن زیادی از دست دهید و یا سیستم ایمنی‌تان ضعیف شود. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا بهترین رژیم غذایی سوختگی و بهترین میوه برای سوختگی پوست را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

برای درمان سوختگی چه بخوریم؟

آسیب سوختگی نیاز به داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی را افزایش می‌دهد، زیرا پس از سوختگی، بدن شما برای بهبودی نیاز به حمایت بیشتری دارد. در واقع بهبود آسیب سوختگی به کالری و پروتئین بیشتری نسبت به هر نوع آسیب دیگری نیاز دارد. خوردن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها، حفظ توده عضلانی، حمایت از سیستم ایمنی و به حداقل رساندن کاهش (یا گاهی اوقات افزایش) وزن کمک کند.

بدون یک رژیم غذایی مناسب، روند بهبود سوختگی می‌تواند کند شود، و همچنین ممکن است وزن زیادی از دست دهید و یا سیستم ایمنی‌تان ضعیف شود.

انواع آسیب سوختگی با هم متفاوت هستند و سوختگی‌های بزرگتر برای التیام به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. علاوه‌براین، نیازهای تغذیه‌ای بر اساس قد، وزن و سن تعیین می‌شوند. صحبت با یک تیم پزشکی یا متخصص تغذیه به تعیین یک برنامه غذایی سالم برای شما کمک می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز از عوامل ضروری هر رژیم غذایی متعادلی هستند، زیرا به بهبود و پیشگیری از عفونت کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، ویتامین C که در بسیاری از میوه‌ها یافت می‌شود، به بهبود سوختگی‌ها، کاهش استرس بدن و درمان برخی عفونت‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که افراد مختلف به دنبال بهترین میوه برای سوختگی پوست هستند!

به پوستت جون تازه بده

بهترین خوراکی‌ها برای درمان سوختگی

در زیر نکات تغذیه‌ای مختلف برای کمک به حفظ یک رژیم غذایی سالم برای درمان سوختگی در خانه آورده شده است. لطفا توجه داشته باشید که نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است و نیازهای غذایی افراد با شرایط بدنی مختلف با هم متفاوت خواهند بود. پس حتماً با پزشک خود در مورد نکات رژیم غذایی خاص خود صحبت کنید، به خصوص که ممکن است نیازهای شما در طول در دوران نقاهتتان تغییر کنند (یعنی در طی مدت زمان پس از آسیب سوختگی).

  • پروتئین را در هر وعده غذایی و میان وعده بگنجانید. بدن پروتئین را از طریق زخم‌های سوختگی از دست می‌دهد و ماهیچه‌ها در تلاش برای تولید انرژی اضافی برای روند بهبودی تجزیه می‌شوند. پروتئین اضافی به بازسازی عضلات از دست رفته کمک می‌کند. مرغ، تخم مرغ و ماست منابع خوبی از پروتئین هستند.
  • از کربوهیدرات‌ها نترسید. زخم‌های سوختگی برای التیام به گلوکز موجود در کربوهیدرات‌ها نیاز دارند. کربوهیدرات‌ها همچنین از استفاده از پروتئین ماهیچه‌ای به‌عنوان منبع انرژی جلوگیری می‌کنند و باعث به حداقل رساندن از دست رفتن عضلات می‌شوند. کراکر، برنج، سیب زمینی و لوبیا راه‌های عالی برای افزودن کربوهیدرات به رژیم غذایی شما هستند.
  • برای جلوگیری از پرخوری، وعده‌های غذایی و میان وعده‌های کوچک و مکرر بخورید. به دنبال بهترین میوه برای سوختگی پوست باشید. میوه‌هایی مانند برش‌های سیب یا پرتقال، میان‌وعده‌های مغذی فوق‌العاده‌ای در حین دوره درمان هستند.
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آب به شما کمک می‌کند سیر و هیدراته بمانید. از نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین که سرشار از کالری غیر ضروری هستند خودداری کنید.
  • وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های پر از فیبر بخورید تا بین وعده‌های غذایی احساس سیری کنید و همچنین حرکات روده خود را منظم کنید. بهترین میوه برای سوختگی پوست از نظر تامین فیبر، میوه‌هایی نظیر سیب هستند.
  • با افزودن سبزیجات و ادویه‌های رنگارنگ از وعده‌های غذایی خود لذت ببرید. آشپزی با گیاهانی مانند نعناع، سیر و رزماری می‌تواند رژیم غذایی شما را خوشمزه و سرگرم کننده نگه دارد.
  • از غذا خوردن خودداری کنید مگر اینکه واقعا گرسنه باشید. غذا خوردن از روی بی حوصلگی، ناامیدی و عصبانیت می‌تواند باعث شود که شما پرخوری کرده و چاق شوید.
  • قبل از افزودن هر گونه مکمل ویتامینی به رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

درمان آسیب سوختگی شامل خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. با ادامه ریکاوری، رژیم غذایی شما مانند قبل از آسیب خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید که نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است و نیازهای غذایی افراد با شرایط بدنی مختلف با هم متفاوت خواهند بود.

بیشتر بخوانید: درمان سوختگی گلو و دهان

میوه‌های ترمیم کننده پوست و غذاها و راهکارهای طبیعی برای درمان سوختگی پوست

قبل از رفتن به بخش سلامت و زیبایی برای کمک به ترمیم پوست خود از بیرون، ابتدا غذاهای مناسب بخورید تا پوست خود را از درون به بیرون ترمیم کنید! مطمئناً، برخی از محصولات مراقبت از پوست موضعی می‌توانند برای پوست معجزه کنند، اما شما نمی‌توانید فواید کامل آن محصولات را بدون اینکه ابتدا مقادیر کافی از مواد مغذی مناسب را برای بدن خود تامین کنید، تشخیص دهید.

همچنین سلامت پایدار و درازمدت پوست مستلزم پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای ارائه مواد مغذی مناسب برای بدن شما است تا رشد سالم و ترمیم سلول‌های پوست را تحریک کنید. بنابراین در ادامه علاوه‌بر میوه‌های ترمیم کننده پوست و بهترین میوه برای سوختگی پوست ، لیستی از بهترین غذاهای ترمیم کننده پوست را برای شما آماده کرده‌ایم:

ماهی‌های چرب مانند شاه ماهی، ماهی تن و سالمون

این نوع ماهی‌های چرب مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 که به کاهش التهاب کمک می‌کند را فراهم می‌کنند، در حالی که کمبود امگا 3 می‌تواند باعث خشکی پوست شود. ماهی‌های چرب همچنین دارای چربی‌های با کیفیت بالا، ویتامین E (یک آنتی اکسیدان عالی برای پوست شما) و پروتئین هستند. این غذاها را به‌طور کامل بپزید و در یک سالاد سبز همراه با آووکادو و گردو برای یک ناهار پرقدرت و سالم برای پوست سرو کنید.

آووکادوها

اگر غذایی می‌خواهید که چربی‌های سالم و مواد مغذی ضد التهابی را فراهم کند، آووکادو یک انتخاب مطمئن است. مطالعه‌ای روی 700 زن نشان داد که خوردن آووکادو می‌تواند به پوستی نرم و لطیف منجر شود. ترکیبات موجود در آووکادو همچنین ممکن است تا حدودی از اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست محافظت کنند.

چربی‌های ضروری می‌توانند به بهبود الاستیسیته پوست کمک کرده و پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه دارند. این غذای سالم را هر روز در سالاد بریزید، درون یک ساندویچ برش دهید یا در یک اسموتی سبز مخلوط کنید.

ترکیبات موجود در آووکادو همچنین ممکن است تا حدودی از اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست محافظت کنند.

بیشتر بخوانید: درمان سوختن مو؛ ترمیم موی آسیب دیده با رنگ و دکلره را بیاموزید!

گردو

گردو جایگاه محکمی در لیست بهترین میوه برای سوختگی پوست دارد. مانند ماهی سالمون، این میوه منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است. گردو به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش طول عمر، حاوی روی، سلنیوم و ویتامین E است که همگی می‌توانند به نرمی و لطافت پوست شما کمک کنند. گردو یک انتخاب غذایی آسان، ترد و پر از مواد مغذی برای بسیاری از وعده‌های غذایی است.

فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد

هر دوی این فلفل‌های خوشمزه حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن هستند که پس از هضم در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. در واقع یک فنجان از این فلفل‌ها 156 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می‌کند. این فلفل‌ها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن در بدن شما ضروری است.

گوجه فرنگی

این غذای خوشمزه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و همچنین کاروتنوئیدهایی مانند لیکوپن (که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می‌دهد) هستند. بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین موجود در گوجه فرنگی برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید و چین و چروک مفید هستند.

سیب زمینی‌های شیرین

سیب زمینی شیرین مانند هویج حاوی بتاکاروتن است که پس از مصرف به ویتامین A تبدیل می‌شود. شما همچنین باید کدو تنبل و هویج را برای افزایش دریافت ویتامین A در نظر بگیرید.

دانه‌های آفتابگردان

مقداری از مغز این دانه‌ها را روی سالادتان بریزید تا ویتامین E، سلنیوم، روی و پروتئین (که همگی به پوست شما کمک می‌کنند) را دریافت کنید. به‌طور کلی، آجیل و دانه‌ها گزینه‌های عالی برای تغذیه سلول‌های پوست شما هستند.

کلم بروکلی

این سوپرفود حاوی مقادیر زیادی روی، ویتامین A و ویتامین C است که همگی به پوست شما کمک می‌کنند تا درخشش و سلامت خود را حفظ کند. مانند گوجه فرنگی، بروکلی هم حاوی لوتئین است، ماده‌ای که از سلول‌های پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو (که می‌تواند باعث خشکی پوست شود) محافظت می‌کند.

چای سبز

در مورد چای سبز و آنتی اکسیدان‌های آن زیاد شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که این ماده برای پوست شما عالی است؟ اگر نیاز به افزایش کافئین دارید، نوشابه‌های رژیمی را کنار بگذارید و چای سبز بنوشید. کاتچین موجود در چای سبز از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. حتی یک مطالعه نشان داد که چای سبز قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد و در عین حال رطوبت، زبری، ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

سویا

و در انتهای لیست بهترین میوه برای سوختگی پوست به سویا می‌رسیم. ایزوفلاون‌های موجود در سویا می‌توانند چین و چروک‌ها را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی پوست شما را بهبود بخشند. برای زنان مسن، سویا می‌تواند خشکی پوست را کاهش داده و تولید کلاژن را افزایش دهد.

میوه‌های ضد سوختگی پوست

به‌طور خلاصه، ویتامین‌های A و C از ویتامین‌های مهم برای درمان سوختگی پوست هستند. بنابراین پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، توت فرنگی، بروکلی و هویج برخی از غذاهای حاوی ویتامین A و C و بهترین میوه برای سوختگی پوست هستند.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست با جوشکاری؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع

بنابراین پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، توت فرنگی، بروکلی و هویج برخی از غذاهای حاوی ویتامین A و C و بهترین میوه برای سوختگی پوست هستند.

سخن نهایی

بیماران سوختگی نیازهای غذایی خاصی برای تامین مواد مغذی اضافی برای بدن برای التیام زخم دارند. علاوه‌بر افزایش نیاز به کالری و پروتئین، بیمار سوختگی به ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی، به‌ویژه آهن، روی، سلنیوم و ویتامین‌های A، C و D نیاز خواهد داشت. بنابراین با شناخت لیست بهترین میوه برای سوختگی پوست می‌توانید این ویتامین‌ها و مواد مغذی را به‌طور طبیعی برای تسریع روند بهبودی خود دریافت کنید.

سوالات متداول

بهترین خوراکی‌ها برای درمان سوختگی چیست؟

1. پروتئین 2. میوه‌هایی مانند برش‌های سیب یا پرتقال 3. کربوهیدرات 4. آب فراوان 5. میان‌وعده‌های پر از فیبر 6. سبزیجات و ادویه‌ها 7. از پرخوری پرهیز کنید

میوه‌های و غذاهای ترمیم کننده برای درمان سوختگی پوست چیست؟

1. ماهی‌های چرب مانند شاه ماهی، ماهی تن و سالمون 2. آووکادوها 3. گردو 4. فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد 5. گوجه فرنگی 6. سیب زمینی‌های شیرین 7. دانه‌های آفتابگردان 8. کلم بروکلی 9. سویا 10. چای سبز

منابع: + + + +

۹ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی