موخوره چیست؟
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره چیست؟ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان انواع موخوره

به این مطلب امتیاز دهید

موخوره نام یک عارضه‌ بسیار شایع است که در اثر آسیب‌های فیزیکی تحت شرایط خاصی به ساقه‌ موها ایجاد می‌شود. موخوره اصولا خود را به شکل چند شاخه شدن انتهای موها نشان داده و یا در برخی افراد به شکل شکاف طولی در موها نمایان می‌شود. همان‌طور که گفتیم این عارضه تحت شرایط خاصی ایجاد می‌شود و انواع مختلفی دارد. در حقیقت مجموع عوامل خاصی در این اتفاق موثر هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بگوییم موخوره چیست، چه انواعی دارد و به چه علت ایجاد می‌شود. با ما همراه باشید.

موخوره و انواع آن

موخوره‌ انواع مختلفی دارد و ممکن است در هر بخشی از ساقه مو ظاهر شوند. هر فردی نیز با توجه به شرایط و محل تشکیل موخوره یکی از انواع زیر را تجربه می‌کند:

موخوره اصولا خود را به شکل چند شاخه شدن انتهای موها نشان داده و یا در برخی افراد به شکل شکاف طولی در موها نمایان می‌شود.

موخوره دو شاخه چیست؟

رایج‌ترین شکل از موخوره‌ها نوع دو شاخه آن است که درست در انتهای ساقه مو خود را نشان می‌دهد. اگر دچار این نوع از موخوره شده باشید و به انتهای ساقه موهایتان نگاهی بیندازید، می‌توانید دو شاخه شدن انتهای تار موهایتان که به شکل Y در آمده است را ببینید. کافی است چند سانت از موهایتان را کوتاه کنید تا مانع از پیشروی این موخوره و آسیب به دیگر بخش‌های موهایتان شوید.

موخوره گره‌ای چیست؟

موخوره گره‌ای نیز یکی از انواع رایج موخوره است که در آن انتهای ساقه موها به شکل گره‌خورده دیده می‌شود، اما موها گره نخورده و در حقیقت دچار موخوره شده است.

دلیل اصلی ایجاد این نوع موخوره، قرار گرفتن ساقه موها در معرض حرارت لوازم حالت‌دهنده مو است. متاسفانه این نوع از موخوره سریعا تکثیر می‌شود و آسیب جدی به ساختار مو وارد می‌کند. برای جلوگیری از ادامه پیشروی آن باید استفاده از وسایل حالت‌دهنده حرارتی را به حداقل برسانید.

موخوره سه شاخه چیست؟

نوع دیگری که ممکن است به آن مبتلا شوید، موخوره سه شاخه است که خود را در انتهای موها و به شکل چنگال نشان می‌دهد. عموما این شکل از موخوره به دلیل خشکی مو، عدم رطوبت‌رسانی درست و در نهایت کمبود آب ایجاد می‌شود. در حقیقت زمانی که به کوتیکول مو آسیب وارد شده و ضعیف شود، به‌راحتی از کورتکس مو جدا شده و انتهای ساقه مو به شکل سه شاخه یا چنگال در می‌آید.

موخوره پَر چیست؟

افرادی که دائما موهای خود را رنگ می‌کنند معمولا با این شکل از موخوره مواجه می‌شوند. دلیل دیگر ایجاد این نوع موخوره را عدم توجه به تمیزی موها می‌توان دانست. در این شکل از موخوره انتهای ساقه موها مثل پر شاخه شاخه می‌شود.

موخوره نقاط سفید

بدترین نوع از موخوره، موخوره نقاط سفید است که به علت سوختگی موها در اثر استفاده از مواد شیمیایی درون رنگ‌ها به وجود می‌آید. اگر دچار این نوع موخوره شده‌اید، تا زمان ترمیم و بهبود وضعیت موهایتان، نباید از هیچ‌گونه رنگ مویی استفاده کنید.

بدترین نوع از موخوره، موخوره نقاط سفید است که به علت سوختگی موها در اثر استفاده از مواد شیمیایی درون رنگ‌ها به وجود می‌آید.

موخوره ناقص

موخوره ناقص شکلی رایج از موخوره است که عموما در افرادی خود را نشان می‌دهد که موهای بلندی دارند و برای بستنشان با تمام توان آن را می‌کشند. کشیدن بیش از حد موها بالای سر، کوتیکول ساقه مو را ضعیف کرده و موخوره ناقص را به وجود می‌آورد.

موخوره درختی

افرادی که دائما با استفاده از شانه و لوازم حالت‌دهنده مو، موهایشان را اصطلاحا پوش می‌دهند، به کوتیکول ساقه مو آسیب جدی وارد می‌کنند و نتیجه‌اش ایجاد این شکل از موخوره است. علت دیگر ایجاد موخوره درختی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش خورشید است.

به پوستت جون تازه بده

علل بروز موخوره چیست؟

ایجاد موخوره علل متعدد و متنوعی دارد و هر فرد با توجه به برخورد اشتباهی که با موهایش دارد، ممکن است دچار آن بشود. در ادامه، علل اصلی ایجاد موخوره را برایتان شرح می‌دهیم.

شانه زدن خشن و بیش از حد

به‌طور کلی دلایل عمده ایجاد موخوره را می‌توان در چند مورد مشخص بررسی کرد که یکی از آن‌ها برس زدن خشن و زیاد از حد موها است. بسیاری از افراد عادت دارند روزانه حداقل چند دفعه موهای خود را با برس یا شانه‌های پلاستیکی و فلزی به شکل خشن و افراطی شانه بزنند که در این بین ضربه زدن مکرر توسط این وسایل به موها موجب شکنندگی، آسیب، ضعف و در نتیجه ایجاد موخوره می‌شود.

در واقع به شکل علمی می‌توان گفت شانه‌های پلاستیکی در برخورد با موها الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کنند و با اصطکاک روی موها آن‌ها را ضعیف کرده و روند ایجاد موخوره و پیشروی آن را تسریع می‌کنند. برس‌ها و شانه‌های فلزی هم با ضربه زدن به موها همین عارضه را به وجود می‌آورند.

یقینا معنای این جملات این نیست که برای جلوگیری از ایجاد موخوره نباید در طول روز موهایتان را شانه کنید! بلکه توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از این نوع برس‌ها و شانه‌ها، از شانه‌های چوبی دندانه درشت استفاده نمایید؛ زیرا این نوع شانه‌ها علاوه بر این که دوست‌دار محیط زیست هستند، از موهای شما نیز محافظت کرده و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو برای بلند شدن را بیاموزید!

کشیدن بیش از حد موها

یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد موخوره در کسانی که موهای بلندی دارند، کشیدن بیش از حد موها زمان بستن است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند موهایشان را اصطلاحا دم اسبی ببندند و تصور می‌کنند با این‌ کار آسیبی به موهایشان وارد نمی‌کنند.

اما این تصور کاملا اشتباه است و باید بدانید اگر همیشه موهایتان را به همین شکل می‌بندید و هیچ تنوع در شیوه بستن آن‌ها ایجاد نمی‌کنید، باید هر لحظه منتظر ایجاد موخوره باشید. بستن مداوم موها باعث آسیب، ضعف و شکسته شدن موها می‌شود و فرایند ایجاد موخوره را به شکل قابل توجهی تسریع می‌کند.

همچنین اگر عادت دارید پس از حمام موهایتان را همان‌طور که خیس است سریعا ببندید، احتمالا به زودی به موخوره سلام خواهید کرد. فراموش نکنید موها زمانی که خیس هستند، بسیار ضعیف و آسیب‌پذیرمی‌شوند و به هیچ عنوان نباید آن‌ها را در حالت خیسی شانه کنید یا ببندید.

همچنین اگر عادت دارید پس از حمام موهایتان را همان‌طور که خیس است سریعا ببندید، احتمالا به زودی به موخوره سلام خواهید کرد.

استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو و دیگر لوازم حالت‌دهنده حرارتی

سشوار کشیدن موها را زیبا می‌کند؛ اما بسیاری از افراد عادت دارند پس از استحمام برای خشک کردن موهای کاملا خیس خود از سشوار با باد داغ استفاده کنند؛ چرا که باد داغ سشوار باعث می‌شود موها سریع‌تر و راحت‌تر خشک شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، سخت در اشتباهید.

سشوار کشیدن موها خصوصا با باد داغ باعث وارد شدن آسیب بسیار جدی به فولیکول‌های مو می‌شود و نتیجه استفاده مداوم و طولانی‌مدت از آن چیزی جز موهای خشک، وز، شکننده و مملو از موخوره نخواهد بود. به شما توصیه می‌کنیم دفعات سشوار کشیدن را کاهش داده و در صورتی که مجبور به استفاده از آن‌ هستید، پس از استحمام یا زمانی که موهایتان کاملا خیس است، از آن استفاده نکنید.

همچنین بهتر است آن را با فاصله از موهای خود گرفته و درجه دمای آن را به جای باد داغ، روی باد گرم قرار دهید. علاوه بر این، سشوار اصولا برای حالت دادن به موها استفاده می‌شود، نه خشک کردشان! بنابراین با سشوار سعی در خشک کردن کامل موهایتان نداشته باشید.

بهترین راه برای خشک کردن موها استفاده از حوله‌های ابریشمی یا پارچه‌های نخی است. بهتر است موهایتان را با استفاده از این نوع‌ پارچه‌ها حوله‌پیچ کنید تا آب موهایتان گرفته شود و سپس اجازه دهید در مجاورت با هوای آزاد کاملا خشک شوند.

استفاده از اتو مو نیز همانند سشوار کشیدن افراطی موجب آسیب دیدن موها، ایجاد خشکی، موخوره و … می‌شود؛ با این تفاوت که دمای اتو مو بسیار بالاتر از سشوار است و با کشیدن موها، ریشه آن‌ها را نیز ضعیف می‌کنند. دیده شده برخی از افراد زمانی که موهایشان نم دارد از اتو مو استفاده می‌کنند.

باید بدانید این کار مخرب‌ترین اثر را روی موها می‌گذارد، به‌طوری که برای درمان آن چاره‌ای جز کوتاه کردن و تراشیدن موها از نقطه آسیب‌دیده نیست.

اگر هیچ راهی جز استفاده از اتو مو برای صاف کردن موهایتان ندارید، توصیه می‌کنیم پس از اطمینان حاصل کردن از خشکی کامل موها، حتما از محلول‌های حفاظتی مو در برابر گرمای اتو استفاده نمایید تا آسیب آن را به حداقل برسانید.

درست نشستن موها

در ادامه مطلب موخوره چیست بهتر است به این مطلب اشاره کنیم که یکی دیگر از علل اصلی ایجاد موخوره، درست نشستن موها در حمام است. بسیاری از افراد عادت دارند برای شستن موهایشان از ریشه شروع کرده و سپس مجددا روی ساقه موهایشان شامپو بزنند. این کار اشتباه است!

چرا که اصولا موها در قسمت ریشه کثیف‌تر و چرب‌تر بوده و ساقه‌ها خشک‌تر هستند. پیش‌تر هم گفتیم که خشکی مو از علل اصلی آسیب و ایجاد موخوره است. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام استحمام شامپو را به کف سر خود بمالید، ماساژ دهید و شامپو را به ساقه موها هدایت کنید؛

بدون این‌که لازم باشد مجددا برای شستن ساقه موها از شامپو استفاده نمایید. به این ترتیب می‌توانید از ایجاد موخوره‌ای که علت اصلی آن خشکی ساقه مو است، جلوگیری کنید.

قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید و انواع آلودگی‌های محیطی

شاید برایتان عجیب باشد، اما یکی از علل اصلی ایجاد موخوره قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تابش مستقیم نور خورشید است؛ چرا که اشعه ماوراء بنفش آن به شکل جدی می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و شما را درگیر عوارضی مانند موخوره کند.

بنابراین بهتر است در مواجهه با چنین شرایطی، حتما از یک پوشش مناسب برای موهایتان استفاده کنید. راه دیگر مراقبت از موها در برابر نور خورشید، استفاده از ترکیبات محافظ مو است که در متریال آن‌ها ضد آفتاب هم وجود داشته باشد.

آب‌تنی در هوای آزاد این آسیب‌ها را دوچندان هم می‌کند؛ چرا که موهای خیس بسیار آسیب‌پذیرتر هستند و می‌توانند انواع آلودگی و حتی نور خورشید را به خود جذب کنند.

علاوه بر نور خورشید، گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی نیز به موها آسیب می‌رسانند. بنابراین اگر وضعیت شغلی‌تان به شکلی است که مدام در برابر آلودگی و گرد و غبار قرار دارید، بهتر است موهایتان را بپوشانید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

چرا که موهای خیس بسیار آسیب‌پذیرتر هستند و می‌توانند انواع آلودگی و حتی نور خورشید را به خود جذب کنند.

رنگ کردن مداوم موها

استفاده مداوم و بیش از اندازه از رنگ موهای شیمیایی، یکی از رایج‌ترین علل ایجاد موخوره خصوصا در بانوان است. رنگ‌ها حاوی مواد شیمیایی مختلفی هستند که به‌راحتی به ساقه موها آسیب وارد کرده و آن‌ها را خشک و وز می‌کنند. در چنین وضعیتی شرایط برای ایجاد انواع موخوره به بهترین شکل ممکن فراهم شده و فرایند آسیب دیدن جدی موها آغاز می‌شود.

در این بین دکلره کردن به دلیل شکل فرایندش بالاترین آسیب را به موها وارد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر به این دلیل دچار موخوره شده‌اید، مدتی از رنگ کردن موهایتان دست بکشید تا کوتیکول‌های آسیب‌دیده فرصت ترمیم پیدا کنند و اگر موهایتان را به دفعات رنگ می‌کنید و هنوز درگیر موخوره نشده‌اید، دفعات استفاده از رنگ مو را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: درمان موخوره؛

راه‌های پیشگیری از ایجاد موخوره چیست؟

پیشگیری بهتر از درمان است! بهتر است این گفته را سرلوحه زندگی خود قرار دهید و با یک سبک زندگی سالم از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. مراقبت‌هایی که می‌توانید برای پیشگیری از موخوره انجام دهید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • هر شش تا هشت هفته یک بار حتما موهایتان را نوک‌گیری کنید.
  • دفعات شستن مو با شامپو را کاهش دهید؛ لازم نیست هر روز موهایتان را بشویید.
  • سعی کنید از شامپوهای طبیعی و ترجیحا فاقد سولفات استفاده نمایید.
  • برای شستن موهایتان به‌جای استفاده از آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
  • در حمام موهایتان را چنگ نزنید و به‌آرامی ماساژ دهید.
  • اجازه دهید موهایتان در مجاورت با هوای آزاد خشک شود.
  • مکمل‌های تقویتی مانند بیوتین، زینک و اسیدفولیک، موجب تقویت ریشه موهایتان می‌شود.
  • شانه‌های چوبی دندانه‌ درشت را جایگزین شانه‌ها و برس‌های فلزی و پلاستیکی کنید.
  • حتی‌الامکان استفاده از رنگ‌های شیمیایی را به حداقل برسانید.
  • پس از استحمام از نرم‌کننده مخصوص موهایتان استفاده کنید تا انتهای ساقه موهایتان دچار خشکی و موخوره نشود.
  • پیش از سشوار کشیدن یا استفاده از دیگر لوازم حرارتی حالت‌دهنده مو، حتما از روغن‌ها و اسپری‌های محافظ مو استفاده کنید.
  • به‌جای روبالشی‌های نخی از روبالشی‌های ابریشمی استفاده کنید.
  • هنگام بستن موهایتان آن‌ها را زیاد از حد نکشید و سفت نبندید.

در این مطلب به‌طور کامل متوجه شدید موخوره چیست و چگونه به وجود می‌آید. همان‌طور که دیدید موها به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و شرایط به‌راحتی برای ایجاد انواع موخوره فراهم می‌شود. بنابراین باید همیشه مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ایجاد موخوره انجام دهید.

منبع ++++

موخوره دو شاخه چیست؟

رایج‌ترین شکل از موخوره‌ها نوع دو شاخه آن است که درست در انتهای ساقه مو خود را نشان می‌دهد. اگر دچار این نوع از موخوره شده باشید و به انتهای ساقه موهایتان نگاهی بیندازید، کافی است چند سانت از موهایتان را کوتاه کنید تا مانع از پیشروی این موخوره و آسیب به دیگر بخش‌های موهایتان شوید.

موخوره گره‌ای چیست؟

موخوره گره‌ای نیز یکی از انواع رایج موخوره است که در آن انتهای ساقه موها به شکل گره‌خورده دیده می‌شود، اما موها گره نخورده و در حقیقت دچار موخوره شده است. دلیل اصلی ایجاد این نوع موخوره، قرار گرفتن ساقه موها در معرض حرارت لوازم حالت‌دهنده مو است. متاسفانه این نوع از موخوره سریعا تکثیر می‌شود و آسیب جدی به ساختار مو وارد می‌کند.

موخوره پَر چیست؟

افرادی که دائما موهای خود را رنگ می‌کنند معمولا با این شکل از موخوره مواجه می‌شوند. دلیل دیگر ایجاد این نوع موخوره را عدم توجه به تمیزی موها می‌توان دانست. در این شکل از موخوره انتهای ساقه موها مثل پر شاخه شاخه می‌شود.

۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی