موخوره پلک
۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره پلک؛ علائم، دلایل، پیش گیری و روش درمان سریع!

به این مطلب امتیاز دهید

موخوره پلک، مژه یا ابرو، پدیده‌های نسبتا نادری هستند که کمتر درباره آن‌ها شنیده‌ایم. اما موهایی که مژه‌ها و ابروهای ما را تشکیل می‌دهند شاید فقط کمی نازک‌تر و شکننده‌تر از موهای سر ما باشند و در کل تفاوت چندانی با آن‌ها ندارند. اما چیزی که بسیاری از ما متوجه آن نمی‌شویم این است که این موها نیز می‌توانند آسیب ببینند و حتی انتهای آن‌ها شکافته شود. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا به طور اختصاصی راجع به موخوره پلک و مژه صحبت کنیم و نحوه درمان و جلوگیری از شکافتن انتهای مژه‌ها را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

موخوره چیست ؟

قبل از آنکه به توضیح موخوره پلک بپردازیم، اصلا ببینیم که موخوره چیست؟ موخوره یا دوشاخه شدن موها زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موهای شما خشک، شکننده و فرسوده شده باشند. در این حالت، موها ممکن است شبیه به انتهای یک طناب باز شده بشوند.

موخوره یا دوشاخه شدن موها زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موهای شما خشک، شکننده و فرسوده شده باشند.

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی بد (نور شدید خورشید، سرما یا خشکی بیش از حد هوا و…) و تکنیک‌های گرمایشی مراقبت از مو مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن موها ممکن است باعث شکاف انتهای موها و موخوره شود.

موخوره همچنین می‌تواند توسط محصولات شیمیایی مو ایجاد می‌شوند. امروزه با افزایش تعداد افرادی که روزانه از محصولات شیمیایی مو استفاده می‌کنند، موخوره‌ها بسیار رایج‌تر از قبل شده‌اند. در واقع تقریباً همه ما در یک مقطع زمانی با موخوره سروکار خواهیم داشت.

به پوستت جون تازه بده

موخوره ی مژه

در حالی که مژه‌ها اغلب به عنوان گسترشی از همان فولیکول‌های مویی که روی پوست سر رشد می‌کنند در نظر گرفته می‌شوند، اما در واقع آن‌ها از دو نوع سلول تشکیل شده‌اند: سلول‌های غیر اپیتلیال (یا پایه) و سلول‌های اپیتلیال.

  • سلول‌های غیر اپیتلیال دسته‌ای از سلول‌ها هستند که دارای لایه بیرونی بافت (اپیدرم) نمی‌باشند. آن‌ها در ریشه یا پایه فولیکول‌های مو یافت می‌شوند و با ترشح پروتئین‌ها و برخی مواد دیگر، به حفظ سلامت ریشه مو کمک می‌کنند.
  • سلول‌های اپیتلیال دارای یک لایه بیرونی بافت به نام اپیدرم هستند که سطح پوست شما را می‌پوشاند. سلول‌های اپیتلیال ساختاری دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از یک سلول تا سلول بعدی، در امتداد سطح پوست شما امتداد یافته و حرکت کنند. به این حرکت مهاجرت می‌گویند. وقتی سلول‌های اپیتلیال به سمت یکدیگر مهاجرت می‌کنند، می‌توانند یک فولیکول موی جدید را تشکیل دهند که برآمدگی یا پاپیلا نامیده می‌شود.

حال چه چیزی باعث موخوره پلک یا مژه می‌شود؟ اگر از اکستنشن مژه بی‌کیفیت استفاده کنید و مژه مصنوعی خود را با استفاده از یک چسب خیلی خشن و بی‌کیفیت به پلکانتان بچسبانید، انتهای مژه‌هایتان ممکن است شکافته شوند و اصطلاحا دچار موخوره پلک یا مژه شوید. با این حال، علل بسیار دیگری برای موخوره مژه وجود دارند. ابتدا ما برخی دیگر از دلایل احتمالی شکافته شدن مژه‌های شما را بررسی می‌کنیم.

مواد شیمیایی موجود در محصولات مورد استفاده برای مژه

آیا از درمان‌های شیمیایی برای مژه‌های خود استفاده می‌کنید؟ متأسفانه، اگر از فرمول‌های خشن روی مژه‌های خود استفاده کنید، می‌توانید احتمال موخوره پلک را افزایش دهید. به عنوان مثال، بلند کردن و رنگ کردن مژه‌ها در صورت عدم انجام صحیح می‌تواند باعث آسیب به مژه‌هایتان شود.

همیشه مطمئن شوید که هر کسی که مژه‌های شما را درمان یا لمس می‌کند، می‌داند دقیقا دارد چه کاری انجام می‌دهد! همچنین مطمئن شوید در خانه نیز همیشه از محصولات با کیفیت بالا استفاده می‌کنید و به یاد داشته باشید حتی اگر چیزی برای شخص دیگری کار کند، به این معنی نیست که برای شما مفید است. ممکن است مژه‌های شما ظریف‌تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال، بلند کردن و رنگ کردن مژه‌ها در صورت عدم انجام صحیح می‌تواند باعث آسیب به مژه‌هایتان شود.

بیشتر بخوانید: رشد مژه؛

نوع فر مژه مورد استفاده

برخی از ابزارها مانند فر مژه نیز می‌توانند آسیب زیادی به مژه‌هایتان وارد کنند. اگر مژه‌ها با ریمل یا چسب مژه پوشانده شده باشند و شما سعی کنید آن‌ها را فر کنید، ممکن است مژه‌هایتان گیر کنند و دچار آسیب شوند.

همچنین مهم است سلامت خود را در نظر بگیرید. مشکلات سلامتی خاصی وجود دارند که می‌تواند باعث ریزش یا شکننده شدن مژه‌های شما شوند. اگر متوجه مشکلی غیر از مژه‌های خود هستید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید، زیرا شاید بدن شما در تلاش باشد تا چیز مهم‌تری را به شما بگوید.

عدم مراقبت و نگهداری

ممکن است مژه‌های شما فقط به کمی رطوبت اضافی نیاز داشته باشند! اگر مژه‌هایتان خشک و آسیب دیده باشند، احتمال شکسته شدن و شکافتن انتهای آن‌ها بیشتر است.

گاهی اوقات، دوری کردن از مواد شیمیایی، کوتاه کردن و سپس دست نزدن به مژه‌ها تنها کاری است که باید انجام دهید. پس از استراحت، می‌توانید کارهایی مانند اکستنشن، مژه مصنوعی، چسب و ریمل را از سر بگیرید. کمی “سم زدایی” مژه ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

کمبود ویتامین عامل موخوره پلک

در نهایت، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مربوط به مو می‌تواند روی مژه‌هایتان هم تاثیر بگذارد و باعث ریزش آن‌ها و یا موخوره پلک شود. البته برخی از سرم‌های مژه فوق‌العاده مفید در بازار وجود دارند که حاوی بیوتین و سایر ویتامین‌ها هستند و واقعا می‌توانند به ترمیم مژه‌های شما کمک کنند

روش‌های پیشگیری از موخوره پلک

جلوگیری از شکافته شدن انتهای موها دشوار است. با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش فراوانی و شدت موخوره انجام دهید.

  • ترجیحاً هر شش هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید.
  • موهای خود را به صورت روزانه نشویید و هنگام شستشو، فقط از نرم‌کننده و شامپو استفاده کنید.
  • شامپوهای کاملاً طبیعی را انتخاب کنید که حاوی مواد خشن نیستند.
  • بعد از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید.
  • از یک شانه دندانه پهن برای باز کردن گره‌های موجود در موهای خیس استفاده کنید.
  • خدماتی را که به موها آسیب می‌رساند، مانند رنگ کردن و صاف کردن شیمیایی محدود کنید.
  • از اسپری محافظ در برابر حرارت استفاده کنید و استفاده از گرما (سشوار، اتو و…) را به حداقل برسانید.
  • از مکمل‌های تقویت‌کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک استفاده کنید.

در مورد موخوره پلک یا مژه نیز قطعاً کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مژه‌های خود را تقویت کرده و اجازه دهید تا بهتر از همیشه رشد کنند. روغن نارگیل یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری و درمان دو شاخه شدن مژه است.

به سادگی، هر شب قبل از رفتن به رختخواب، روغن نارگیل خام و ارگانیک را روی مژه‌های خود بمالید و نتیجه آن را به صورت فوری مشاهده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید روغن نارگیل می‌تواند به عنوان پاک‌کننده آرایش نیز عمل کند. بنابراین زمانی که احساس خوبی در مورد آرایش خود ندارید، روغن نارگیل می‌تواند سریعا آن را از روی صورت شما پاک کند.

در مورد موخوره پلک یا مژه نیز قطعاً کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مژه‌های خود را تقویت کرده و اجازه دهید تا بهتر از همیشه رشد کنند.

درمان موخوره پلک

پاسخ صادقانه ما به شما این است: ممکن است نتوانید مژه‌هایی را که قبلاً دچار موخوره شده‌اند اصلاح کنید، اما می‌توانید از وقوع این اتفاق برای رشد موخوره‌های جدید جلوگیری کنید.

  • وقتی مژه‌های آسیب دیده شما می‌ریزند، رشد مژه‌های جدید خود را با سرم‌های مغذی مناسب همراه کنید و هر شب از محصولاتی مثل روغن نارگیل روی مژه‌های خود استفاده کنید.
  • اگر از روش‌های حالت دهی، اکستنشن، رنگ آمیزی و… برای مژه‌های خود آگاهی کافی ندارید، آن‌ها را به متخصصان مربوطه بسپارید.
  • از بکارگیری حرارت روی مژه‌های خود برای فر کردن آن‌ها خودداری کنید.
  • روی لوازم آرایشی باکیفیت و ایمن سرمایه‌گذاری کنید، زیرا این مواد دارای اثرات مضر کمی روی مو و مژه هستند.
  • توصیه می‌شود آن دسته از پاک‌کننده‌های صورت را انتخاب کنید که برای ابرو و مژه‌ها نیز بی‌خطر باشند.
  • همیشه از حوله‌های تمیز برای صورت خود استفاده کنید و ابروها و مژه‌های مرطوب را طوری خشک کنید که از اصطکاک شدید روی آن‌ها جلوگیری شود.

اما در مورد سرم‌های مراقبت از مژه که پیش‌تر گفتیم، شما می‌توانید از روغن‌های مغذی مختلفی در خانه استفاده کنید و آن را بعد از دوش صبحگاهی، یا در هنگام عصر و یا در طول روتین مراقبت از پوست شبانه‌تان، روی ابروها و مژه‌هایتان بمالید.

مثلا سرم هیالورونیک اسید به خوبی برای موهای ظریف و حتی آسی‌ دیده فرموله شده است و همچنین در حالی که تغذیه و رطوبت لازم را برای ابروها و مژه‌های شما فراهم می‌کند، موخوره پلک و مژه را نیز تسکین می‌دهد.

مثلا سرم هیالورونیک اسید به خوبی برای موهای ظریف و حتی آسی‌ دیده فرموله شده است و همچنین در حالی که تغذیه و رطوبت لازم را برای ابروها و مژه‌های شما فراهم می‌کند، موخوره پلک و مژه را نیز تسکین می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مژه والیوم؛ 

شما همچنین می‌توانید سرم مغذی خود را در خانه درست کنید. برای این کار، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • روغن‌های سبک مثل روغن جوجوبا به پوست و ساقه مو نفوذ می‌کنند و می‌توانند در پیشگیری و درمان موخوره پلک و مژه موثر باشند.
  • روغن‌های ضروری مانند روغن‌های ضروری Helichrysur یا Frankincense را انتخاب کنید که دارای مزایای مرطوب‌کنندگی و تغذیه‌کنندگی مو هستند.

به پایان مطلب بررسی موخوره پلک و مژه و روش‌های جلوگیری و درمان آن می‌رسیم. به طور کلی، دو شاخه شدن موها می‌تواند ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد و اگر مدیریت نشود، در دراز مدت باعث آسیب به موهایتان خواهد شد.

وقتی صحبت از دوشاخه شدن و موخوره مژه می‌شود، پیشگیری کلید اصلی است. مراقبت صحیح از مژه‌ها، عدم استفاده از محصولات بی‌کیفیت و خشن روی آن‌ها و تغذیه آن‌ها با روغن‌های خاصی مثل روغن نارگیل و جوجوبا می‌تواند شما را از شر موخوره پلک و مژه رها کند.

منبع ++++

موخوره چیست؟

موخوره یا دوشاخه شدن موها زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای موهای شما خشک، شکننده و فرسوده شده باشند. در این حالت، موها ممکن است شبیه به انتهای یک طناب باز شده بشوند.

آیا از درمان‌های شیمیایی برای مژه‌های خود استفاده می‌کنید؟

متأسفانه، اگر از فرمول‌های خشن روی مژه‌های خود استفاده کنید، می‌توانید احتمال موخوره پلک را افزایش دهید. به عنوان مثال، بلند کردن و رنگ کردن مژه‌ها در صورت عدم انجام صحیح می‌تواند باعث آسیب به مژه‌هایتان شود.

چگونه از روغن نارگیل استفاده کنیم؟

به سادگی، هر شب قبل از رفتن به رختخواب، روغن نارگیل خام و ارگانیک را روی مژه‌های خود بمالید و نتیجه آن را به صورت فوری مشاهده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید روغن نارگیل می‌تواند به عنوان پاک‌کننده آرایش نیز عمل کند.

۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی