تزریق بوتاکس پیشانی
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه zohre.kh

تزریق بوتاکس پیشانی؛ کاربرد و نحوه مراقبت‌های بعد از تزریق

به این مطلب امتیاز دهید

بوتاکس پیشانی یکی از رایج‌ترین درمان‌های چین‌وچروک در ناحیه پیشانی و اطراف چشم است. این درمان از محبوبیت زیادی برخوردار است، چراکه سریع، آسان، موثر و ایمن است. درصورتی که درنتیجه افزایش سن یا شرایط و سبک زندگی نادرست مانند قرارگرفتن بیش‌ازحد دربرابر خورشید، دچار خطوط اضافی و عمیق در ناحیه پیشانی، بین ابرو و کنار چشم‌ها هستید، بوتاکس می‌تواند درمان مفیدی برای شما باشد. یکی از مزیت‌های بوتاکس، موقتی بودن آن است؛ به این شکل درصورتی که بخواهید نوع درمان خود را تغییر دهید و یا از تزریق بوتاکس پشیمان شده‌اید، صورت شما بعد از گذشت 4 ماه، به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. در غیر این صورت می‌توانید با تمدید بوتاکس، از شر چروک‌های صورت خود خلاص شوید. در این مطلب به بررسی کامل بوتاکس پیشانی، مزایا و عوارض و مراقبت‌های بعد از تزریق آن می‌پردازیم.

تزریق بوتاکس پیشانی

بوتاکس پیشانی یک درمان زیبایی تزریقی است که برای صاف‌کردن و از بین‌بردن ظاهر چین‌وچروک صورت استفاده می‌شود. بوتاکس از طریق ماده فعال خود به‌نام سم بوتولینوم نوع A، ماهیچه‌های پیشانی شما را به‌طور موقت فلج می‌کند. تزریق بوتاکس را می‌توان برای ناحیه پیشانی، بین ابروها و خطوط عمودی اطراف چشم استفاده کرد.

، صورت شما بعد از گذشت 4 ماه، به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. در غیر این صورت می‌توانید با تمدید بوتاکس، از شر چروک‌های صورت خود خلاص شوید.

برخی از افراد ممکن است برای به حداقل رساندن خطوط اخم عمودی و چین‌وچروک‌های افقی پیشانی، تزریق بوتاکس را در پیشانی خود انجام دهند.

اگرچه FDA استفاده از بوتاکس در پیشانی را تأیید کرده است، اما برخی پزشکان همچنان در استفاده از آن محتاط هستند، چراکه در حالی که بوتاکس پیشانی می‌تواند در صاف کردن چین‌وچروک موثر باشد، اما ممکن است باعث شل‎ شدن بیش‌ازحد عضلانی و درنتیجه باعث افتادگی پلک یا ابروها به‌صورت ناهموار شود. بنابراین میزان دوز تزریق بوتاکس باید به دقت کنترل شود.

به پوستت جون تازه بده

آیا بوتاکس بی‌خطر است؟

 بوتاکس ازجمله درمان‌های زیبایی است که از چندین دهه قبل مورد تایید و استفاده قرار گرفته است. حتی در مقایسه با پرکننده‌های پوستی، این روش از نظر پزشکی بی‌خطر است. بوتاکس پیشانی مستقیماً به ماهیچه تزریق می‌شود، نه لایه‌های پوست، و همین امر به بیماران اطمینان خاطر زیادی از نظر ایمنی آن می‌دهد.

با بوتاکس احتمال تزریق در لایه نامناسب پوست در مقایسه با فیلر پوستی کاهش می‌یابد. همچنین باید بدانید بوتاکس زیبایی برای همیشه ماندگار نیست و در نهایت از بین خواهد رفت. بوتاکس را می‌توان برای اهداف زیبایی‌شناختی و همچنین برای درمان مشکلات زیر استفاده کرد:

  • اسپاسم گردن (دیستونی گردنی)
  • گردن درد (هیپرهیدروزیس)
  • مثانه بیش فعال
  • عفونت‌های دستگاه ادراری
  • تنبلی چشم (اتساع پلک)
  • پیشگیری از میگرن
  • درمان اختلالات عصبی عضلانی
  • میاستنی گراویسم
  • درمان اسپاسم عضلانی و اسپاسم اندام

عوارض بوتاکس پیشانی

درصورتی که برای رفع چروک‌های پوست خود درمان بوتاکس را انتخاب کرده‌اید، ممکن است با برخی عوارض بوتاکس پیشانی روبه‌رو شوید. برای پیشگیری از این عوارض احتمالی ابتدا توصیه می‌شود حتما پزشک و متخصص ماهر و حرفه‌ای برای تزریق بوتاکس انتخاب کنید. همچنین در صورت بروز علائم زیر بهتر است برخی راهکارهای کاهش عوارض بوتاکس را درنظر گرفته و انجام دهید.

درصورتی که برای رفع چروک‌های پوست خود درمان بوتاکس را انتخاب کرده‌اید، ممکن است با برخی عوارض بوتاکس پیشانی روبه‌رو شوید.

کبودی

هر تزریقی ممکن است در محلی که سوزن وارد می‌شود، کبودی و تورم ایجاد کند. بنابراین طبیعی است بوتاکس نیز همین اثر را داشته باشد. توجه داشته باشید یک پزشک ماهر می‌تواند شما را در مورد ایمن‌ترین و موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از کبودی راهنمایی کند.

در صورت بوتاکس پیشانی، ممکن است پیشانی و محل تزریق، قرمز و متورم به نظر برسد. اما نگران نباشید! چراکه این علائم، طی چند روز ناپدید می‌شوند. برای جلوگیری از کبودی، بهتر است قبل از شروع درمان، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و مکمل‌های حاوی روغن ماهی، سیر یا جینسینگ را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید: بوتاکس پنجه کلاغی؛

درد

 تزریق سم بوتولینوم برای اکثر افراد درد ایجاد نمی‌کند. با این حال، برای برخی ممکن است دردناک باشد. درد ناشی از تزریق بوتاکس پیشانی با کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی قابل کنترل است. شدت درد تزریق بوتاکس به پوست بیمار و سطح مهارت پزشک بستگی دارد.

خونریزی

 درمان بوتاکس می‌تواند باعث خونریزی خفیف شود، زیرا ممکن است سوزن، ورید یا مویرگ کوچکی را در پوست شما سوراخ کرده و باعث جاری شدن خون از محل تزریق ‌شود. اما توجه داشته باشید خونریزی ناشی از تزریق بوتاکس پیشانی باید جزئی باشد و معمولاً عرض چند ساعت متوقف می‌شود. همچنین این عارضه به مهارت، تکنیک و تجربه دکتر نیز بستگی دارد.

ناراحتی معده

درمان زیبایی بوتاکس پیشانی می‌تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع و یبوست شود. علائم ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد و معمولاً خفیف یا متوسط ​​هستند. این علائم به‌راحتی قابل کنترل بوده، بنابراین این درمان‌های ساده را در این شرایط درنظر داشته باشید:

  • مصرف سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهید.
  • چای زنجبیل یک راه عالی برای آرام‌کردن معده است.
  • غذای سبک و کم چرب بخورید.
  • مکمل فیبر مصرف کنید.
  • حمام آب گرم را امتحان کنید.
  •  تمرینات سبک، حداکثر سه بار در هفته را فراموش نکنید.

خشکی دهان

ممکن است بعد از تزریق بوتاکس پیشانی، دهان شما خشک شود. این یک عارضه جانبی رایج است که معمولاً عرض چند روز از بین می‌رود. اگر بزاقتان غلیظ یا رشته‌ای است، گلویتان خشک یا خشن است و مشکلات بلع شما آشکار است، می‌تواند نشانه‌ای از خشکی دهان باشد. برای رفع مشکل خشکی دهان توصیه می‌شود که:

  • آب بنوشید.
  • آب نبات بدون قند بخورید.
  • آدامس بدون قند بخورید.
  • از دهان شویه‌های بدون الکل استفاده کنید.
  • بهتر است تنفس از طریق دهان را نیز کاهش دهید.
میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

دیسفاژی

 تزریق بوتاکس پیشانی می‌تواند باعث دیسفاژی یا مشکل در بلع شود. حتی اگر تزریق را از یک متخصص ماهر دریافت کرده باشید، باز هم ممکن است این اتفاق رخ دهد. این عارضه جانبی معمولاً موقتی است و عرض 10-2 روز برطرف می‌شود. پزشک شما باید علائم دقیقی را که تجربه می‌کنید بداند تا دوزهای مصرفی شما را تنظیم کند. اگر دچار دیسفاژی هستید، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

  • غذا را کاملا بجوید. سپس یک لیوان آب بنوشید تا آن را بشویید.
  • برای مدتی فقط غذاهای نرم بخورید.
  • اگر در بلعیدن مایعات مشکل دارید، می‌توانید از نی برای نوشیدن استفاده کنید.
  • اگرچه این اتفاق نادر است، اما تماس فوری با پزشک مهم است.

افتادگی پلک

تزریق بوتاکس در عضله پیشانی و ناحیه بین چشم‌ها می‌تواند باعث افتادگی یا تحریک پلک شود. اگر فردی که درمان را انجام می‌دهد آموزش و تجربه کافی نداشته باشد، احتمال بروز این واکنش نامطلوب بیشتر است، چراکه ممکن است بوتاکس را در جای نامناسب تزریق کرده یا از دوز بالایی استفاده کند.

از مهم‌ترین عوارض بوتاکس پیشانی در این شرایط، ضعف و افتادگی عضلات و بروز مشکل در بازکردن چشم‌ها است. همچنین ممکن است مشکلات بینایی نیز رخ دهد. توجه داشته باشید افتادگی پلک باید در عرض چهار تا شش هفته از بین برود. شما می‌توانید مشکل افتادگی پلک را با آپراکلونیدین (قطره‌ای که می‌تواند افتادگی چشم را کاهش دهد) درمان کنید.

از مهم‌ترین عوارض بوتاکس پیشانی در این شرایط، ضعف و افتادگی عضلات و بروز مشکل در بازکردن چشم‌ها است.

تزریق چند واحد بوتاکس برای پیشانی

بوتاکس در دوزهای بین 50 تا 100 واحد در هر ویال عرضه می‌شود. برخی از پزشکان به‌طور متوسط ​​10 تا 30 واحد به پیشانی تزریق می‌کنند. اکثر شرکت‌های سازنده بوتاکس، دوز 4 واحد را در هر پنج محل روی پیشانی پیشنهاد می‌کنند که در مجموع 20 واحد است. پزشک شما ممکن است ابتدا با دوز واحد پایین در هر تزریق شروع کند.

سپس یک الی دو هفته به شما فرصت می‌دهند تا ببینید میزان دوز تزریق شده چه نتایجی را برای شما ایجاد کرده است. سپس ممکن است چند واحد اضافی برای شما تزریق کنند. به این صورت، پزشک موردنظر از تعداد واحدهای موردنیاز شما در بازدیدهای بعدی مطلع می‌شود.

اثرات تزریق بوتاکس پیشانی چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی فاصله بین هر جلسه از تزریق بوتاکس پیشانی بین 3 تا 4 ماه است. با این حال، اثرات اولین درمان شما ممکن است زودتر از بین برود. به این شکل پس از اولین جلسه، زودتر به درمان بعدی نیاز خواهید داشت. پس از آن، فواصل درمان‌های شما طولانی‌تر می‌شود. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند قبل از برنامه‌ریزی قرار ملاقات بعدی، باید حداکثر 14 روز به خود فرصت دهید تا اثرات تزریقات بوتاکس را ببینید.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی

پس از تزریق بوتاکس باید یکسری مراقبت‌ها را درنظر بگیرید. این نکات مراقبتی هم شامل مواردی است که باید انجام دهید و هم مواردی که باید از انجام آن‌ها اجتناب کنید. در این قسمت به بررسی کامل نکات مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی می‌پردازیم.

برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند قبل از برنامه‌ریزی قرار ملاقات بعدی، باید حداکثر 14 روز به خود فرصت دهید تا اثرات تزریقات بوتاکس را ببینید.

کارهایی که باید بعد از تزریق بوتاکس انجام داد

بعد از درمان بوتاکس پیشانی، بهتر است این موارد را انجام دهید:

  • بعد از بوتاکس می‌توانید به استفاده از روتین معمول مراقبت از پوست خود ادامه دهید.
  • از آب‌ولرم و یک پاک‌کننده ملایم برای شستشوی صورت خود به مدت 72 ساعت پس از درمان استفاده کنید و سپس صورت خود را به آرامی خشک کنید.
  • ممکن است بعد از بوتاکس پوست شما خشک‌تر از حد معمول احساس شود. استفاده از سرم اسیدهیالورونیک به بازگشت سطح رطوبت پوست شما به حالت عادی کمک می‌کند.
  • از آن‌جایی که فیشال شامل مالش و ماساژ صورت است، توصیه می‌کنیم درمان‌های حرفه‌ای صورت را حداقل ۲ هفته پس از بوتاکس به تعویق بیندازید.

کارهایی که نباید بعد از بوتاکس پیشانی انجام داد

برای کمک به کاهش عوارض بوتاکس پیشانی، توصیه می‌شود بعد از درمان بوتاکس از انجام موارد زیر خودداری کنید.

از مصرف الکل و مسکن خودداری کنید

 اگر بعد از بوتاکس به نوشیدن الکل فکر می‌کنید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. همچنین باید از مصرف داروهای مسکن نیز خودداری کنید. مشکل استفاده از مسکن‌ها یا نوشیدن الکل بعد از بوتاکس این است که هر دو باعث رقیق‌شدن خون و درنتیجه، تشدید کبودی ناشی از بوتاکس می‌شوند. کبودی پس از انجام بوتاکس رایج است، اما انجام هر کاری که در توان دارید برای کاهش عوارض جانبی بوتاکس پیشانی مهم است.

 از ورزش خودداری کنید

توصیه می‌شود حداقل 24 ساعت بعد از درمان بوتاکس، از شرکت در هر ورزش و تمرین بدنی اجتناب کنید. چند روز صبرکردن برای ورزش پس از انجام بوتاکس پیشانی، باعث محافظت از صورت شما می‌شود.

 از قرار گرفتن درمعرض گرما خودداری کنید

برای رسیدن‌به نتایج مطلوب و کاهش عوارض ناشی از تزریق بوتاکس، توصیه می‌شود حداقل تا 24 ساعت پس از درمان، از آفتاب‌گرفتن یا قرارگرفتن درمعرض گرمای شدید خودداری کنید، زیرا گرما و نورخورشید تاثیر نامطلوبی بر عملکرد مواد بوتاکس در روزهای ابتدایی درمان می‌گذارد

 از دست زدن به صورت یا ماساژ ناحیه درمان خودداری کنید

لمس کردن ناحیه تزریق می‌تواند بر نتایج عمل شما تأثیر بگذارد. از آن‌جایی که بوتاکس روشی است که برای جلوگیری از افتادگی عضلات صورت شما را بی‌حس می‌کند، ضروری است آن را به حال خود رها کنید تا جادوی خود را اعمال کند. لمس صورت ممکن است بوتاکس را به نواحی دیگر صورت منتقل کند و این بر موفقیت درمان شما تأثیر می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل تا 24 ساعت پس از انجام بوتاکس پیشانی، صورت خود را لمس نکنید.

 از پوشیدن کلاه تنگ خودداری کنید

همان‌طور که اشاره شد، باید از واردکردن هرگونه فشار در ناحیه تزریق اجتناب کنید. به‌عنوان مثال درصورت استفاده از موادآرایشی، باید به‌آرامی آن‌ها را در محل تزریق بمالید. همچنین پس از انجام بوتاکس پیشانی، از پوشیدن هر چیزی که ممکن است روی پیشانی شما محکم باشد، مانند کلاه یا هدبند خودداری کنید.

لمس صورت ممکن است بوتاکس را به نواحی دیگر صورت منتقل کند و این بر موفقیت درمان شما تأثیر می‌گذارد.

هزینه تزریق بوتاکس پیشانی

هزینه تزریق بوتاکس پیشانی، به‌ازای واحدهای تزریق شده قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین هزینه نهایی بوتاکس باتوجه به قسمت‌هایی که برای درمان مدنظر دارید، متفاوت خواهد بود.

درنهایت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در قیمت‌گذاری بوتاکس، برند مورداستفاده توسط پزشک است. مجموع این عوامل درکنارهم و کلینیک انتخابی شما، قیمت تمام شده درمان بوتاکس را تعیین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت بعد از بوتاکس؛

تزریق بوتاکس پیشانی، به‌عنوان یکی از کم‌خطرترین روش‌های درمان چین‌وچروک و خطوط ناحیه پیشانی و اطراف چشم درنظر گرفته می‌شود. همچنین تزریق بوتاکس برای پیشانی به‌عنوان یک درمان ایمن و موثر برای صاف‌کردن خطوط و چین‌و‌چروک مورد تایید FDA قرار گرفته است.

درصورتی که تصمیم دارید از درمان بوتاکس استفاده کنید، توجه داشته باشید پزشکی را انتخاب کنید که در انجام تزریق بوتاکس مهارت و تجربه بالایی دارد. بنابراین قبل‌از تعیین قرار جلسه درمان، در مورد آنها به دقت تحقیق کنید. همچنین برای کاهش عوارض بوتاکس توصیه می‌شود مراقبت‌های بعد از درمان را به‌خوبی رعایت کنید.

منبع ++++

تزریق بوتاکس پیشانی چیست؟

بوتاکس پیشانی یک درمان زیبایی تزریقی است که برای صاف‌کردن و از بین‌بردن ظاهر چین‌وچروک صورت استفاده می‌شود. بوتاکس از طریق ماده فعال خود به‌نام سم بوتولینوم نوع A، ماهیچه‌های پیشانی شما را به‌طور موقت فلج می‌کند. تزریق بوتاکس را می‌توان برای ناحیه پیشانی، بین ابروها و خطوط عمودی اطراف چشم استفاده کرد.

آیا بوتاکس بی‌خطر است؟

بوتاکس ازجمله درمان‌های زیبایی است که از چندین دهه قبل مورد تایید و استفاده قرار گرفته است. حتی در مقایسه با پرکننده‌های پوستی، این روش از نظر پزشکی بی‌خطر است. بوتاکس پیشانی مستقیماً به ماهیچه تزریق می‌شود، نه لایه‌های پوست، و همین امر به بیماران اطمینان خاطر زیادی از نظر ایمنی آن می‌دهد.

اثرات تزریق بوتاکس پیشانی چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی فاصله بین هر جلسه از تزریق بوتاکس پیشانی بین ۳ تا ۴ ماه است. با این حال، اثرات اولین درمان شما ممکن است زودتر از بین برود. به این شکل پس از اولین جلسه، زودتر به درمان بعدی نیاز خواهید داشت. پس از آن، فواصل درمان‌های شما طولانی‌تر می‌شود. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند قبل از برنامه‌ریزی قرار ملاقات بعدی، باید حداکثر 14 روز به خود فرصت دهید تا اثرات تزریقات بوتاکس را ببینید.

۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی