اگزما صورت در بارداری
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اگزما صورت در بارداری؛ علائم، دلایل و روش‌های درمان خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

دوران بارداری همواره با استرس‌ها و نگرانی‌های بسیاری همراه است و بروز علائم مربوط به بیماری‌های پوستی هم یکی از آنها محسوب می‌شود. زنان باردار در طول دوران بارداری خود با نشانه‌های مختلفی از بیماری‌های پوستی روبه‌رو خواهند شد و بدترین وضعیت، مربوط به علائمی است که روی صورت ظاهر می‌شوند. اگزما صورت در بارداری، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز استرس در زنان باردار تلقی می‌شود و برای یافتن راه درمان آن باید در جست‌وجو بود. اگر شما هم یکی از همین افرادی هستید که در دوران بارداری با اگزمای صورت مواجه شده‌اید، خونسردی خود را حفظ کنید و با ما همراه باشید. ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله، به صورت اختصاصی به سراغ تشخیص و بررسی علائم مربوط به اگزما صورت در بارداری برویم.

در ادامه به موضوعات مهم و تخصصی، از جمله اختلالات پوستی و شایع در دوران بارداری، بررسی عوامل بروز اگزما و همچنین نحوه درمان آن خواهیم پرداخت. در ادامه به این موضوع هم اشاره خواهیم داشت که چه دسته‌ای از افراد به اگزمای صورت دچار خواهند شد و چه راهکاری برای دوری از این بیماری پوستی و حتی جلوگیری از تشدید علائم آزار دهنده آن وجود دارد. برای اطلاع هر چه بیشتر در مورد این بیماری، با ما همراه باشید.

اختلالات پوستی شایع در دوران بارداری

اختلالات پوستی و بروز علائم بیماری‌های مختلف، از جمله اگزما از جمله اتفاقاتی هستند که در دوران بارداری می‌توان انتظار آنها را داشت. برای مثال، به جز اگزما صورت در بارداری، بروز بیماری‌های پوستی، از جمله قارچ هم می‌تواند به بروز استرس‌ها و نگرانی‌های بانوان باردار منجر شود.

اگر شما هم یکی از همین افرادی هستید که در دوران بارداری با اگزمای صورت مواجه شده‌اید، خونسردی خود را حفظ کنید و با ما همراه باشید.

نکته مهم در تشخیص اختلالات پوستی خانم‌های باردار، محدود نشدن این علائم در صورت است. به عبارت ساده‌تر، بیماری‌های پوستی از جمله قارچ ممکن است که در نواحی مهم‌تر و البته پنهان‌تری، از جمله دهانه رحم و میان دو سینه هم ظاهر شوند. بروز علائم مربوط به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های پوستی به عوامل مختلفی مربوط می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

از جمله عوامل بروز اختلالات پوستی در بین خانم‌های باردار، چیزی فارغ از دوران بارداری آنهاست. به عبارت ساده‌تر، شاید بروز اختلالات پوستی در بانوان باردار به این دلیل است که پوست بدن آنها مستعد میزبانی از عواملی مثل قارچ‌های بیماری‌زاست؛ یا حتی در بعضی از موارد مثل اگزما یا درماتیت سبورئیک، این احتمال وجود دارد که شخص، سابقه ابتلا به این بیماری‌ها را داشته باشد و حالا علائم آنها در دوران بارداری تشدید شوند. گاهی ممکن است که به دلیل گرمای هوا یا عدم توجه کافی به رعایت بهداشت شخصی، قارچ پوستی به سراغ بانوان باردار بیاید. گاهی هم ممکن است که به دلیل عوامل مختلفی، از جمله شرایط مختص دوران بارداری، این اتفاقات رخ بدهند.

در ادامه یک دسته‌بندی کلی و تخصصی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با استفاده از آنها بتوانید بیماری‎های پوستی خود را در دوران بارداری تشخیص دهید. لازم به ذکر است که بدانید، این مقاله تنها به منظور آشنایی بیشتر شما با اختلالات پوستی، از جمله اگزما صورت در بارداری نوشته شده است و برای دریافت درمان قطعی باید با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه یک دسته‌بندی کلی و تخصصی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با استفاده از آنها بتوانید بیماری‎های پوستی خود را در دوران بارداری تشخیص دهید.
به پوستت جون تازه بده

دسته‌بندی مربوط به بیماری‌های پوستی دوران بارداری

  • اختلالات پوستی شایع در بارداری: بعضی از بیماری‌های پوستی، تنها در دوران بارداری رخ می‌دهند و برای تشخیص آنها باید از پزشک متخصص خودتان مشورت بگیرید. توجه داشته باشید که هیچگاه در دوران بارداری به صورت خودسرانه به مصرف داروها یا قرص‌های مراقبت پوستی مشغول نشوید و برای خود و فرزندتان مشکل‌آفرینی نکنید. شما باید تحت نظارت پزشک خود، داروهای مناسب را دریافت کنید تا سلامت پوست خود را به دست آورید.
  • بیماری‌های پوستی با سابقه قبلی: اگزما صورت در بارداری یکی از همان بیماری‌های شایع است که با سابقه قبلی ظهور پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، اگر شخص بیمار در دوران قبلی برای مدت‌زمان کوتاه هم دچار اگزما شده باشد، این احتمال برای او در نظر گرفته می‌شود که ظهور آن در دوران بارداری به دلیل تشدید علائم آن است. ممکن است که شخص باردار که سابقه بیماری‌های پوستی مثل درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، اگزما و غیره را دارد، با عامل تشدیدکننده‌ای مثل مصرف فلفل مواجه شود که به بروز علائم آنها منجر می‌شود.
  • اختلالات پوستی قابل تشخیص: گاهی ممکن است که به دلیل تغییرات هورمونی مختلف و محسوس، مشکلاتی برای پوست بانوان باردار به وجود بیاید. با توجه به این که دو عامل مهم تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی، از جمله عوامل اختلالات پوستی دوران بارداری هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. برای مثال، در دوران بارداری ممکن است که با ترک‌های پوستی در نواحی شکم یا ریزش موقت مو مواجه شوید. در این مواقع، به‌هیچ‌عنوان نگران نشوید و در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

درمان اگزما در دوران بارداری

درمان اگزما در دوران بارداری، می‌تواند همواره به عنوان یک موضوع چالش‌برانگیز تلقی شود؛ چرا که بعضی از اشکال این بیماری از جمله بروز اگزما صورت در بارداری، به صورت قابل توجهی درمان‌گریز هستند و نمی‌توان به همین راحتی از شر آنها خلاص شد.

یکی دیگر از چالش‌های برطرف کردن این بیماری، امکان بروز آسیب‌های احتمالی در مورد سلامت جنین در حال رشد است. با در نظر گرفتن همه این اوصاف، لازم است که این چند گزینه را برای درمان اگزما صورت در بارداری در نظر داشته باشید:

  • استروئیدهای موضعی خفیف تا متوسط: به نظر می‌رسد استفاده از کرم‌های استروئیدی خفیف یا متوسط در دوران بارداری بی‌خطر باشند. زمانی که از کرم‌های مخصوص برای رفع اگزما برای پوست استفاده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که علائم آزاردهنده‌ای از جمله درد و جای خارش از بین بروند و پوست تسکین داده شود.
  • اشعه ماورای بنفش یا Ultraviolet B: بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که نور UVB به کاهش علائم اگزما کمک می‌کنند؛ مخصوصاً زمانی که داروهای استروئیدی جوابگو نیستند و نمی‌توان از آنها انتظار خاصی داشت. اشعه ماورای بنفش UVB مثل داروهای استروئیدی برای زنان باردار بی‌خطر است.
درمان اگزما در دوران بارداری، می‌تواند همواره به عنوان یک موضوع چالش‌برانگیز تلقی شود؛

هنگام که تمامی روش‌هایی که ذکر کردیم، مؤثر واقع نشدند، گزینه‌های دیگری از جمله موارد زیر هم مورد بررسی خواهند بود:

  • استروئیدهای موضعی قوی‌تر
  • استروئیدهای خوراکی
  • سیکلوسپورین و سایر داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند

قبل از شروع مصرف هر کدام از این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید و در مورد خطرات استفاده از آنها اطلاعات کامل را به دست بیاورید. همچنین، فراموش نکنید که باید پیش از همه این موارد، در ابتدا بدانید که علائم اگزما صورت در بارداری چه چیزهایی هستند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پوستی دوران بارداری

بررسی علائم اگزما صورت در بارداری

علائم بروز اگزما در صورت یا پوست بانوان باردار، عموماً شامل موارد زیر هستند:

  • خارش بافت‌های پوست صورت، از جمله گونه‌ها، کناره‌های بینی، پیشانی و محل رُستن موها یا ابروها
  • لکه‌های تیره‌رنگ یا قرمز روی پوست
  • لکه‌های زیرپوستی یا پوسته‌پوسته شدن بافت صورت که ممکن است با تراوش‌های بی‌رنگ هم همراه باشند
  • پوستی که خشک، حساس، قرمز یا ملتهب شده است

بعضی از بانوان باردار، همه این علائم را دارند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است که فقط با تعداد کمی از آنها روبه‌رو شوند. ممکن است، بعضی از بانوان باردار هم به علائم بسیار شدیدتری دچار شوند که آنها را از انجام دادن فعالیت‌های روزمره بازمی‌دارند.

از طرفی، ممکن است بعضی از بانوان باردار هم به اگزما دچار شوند، اما از آنجایی که علائم آنها بسیار ضعیف و خفیف هستند، متوجه بروز این بیماری نشوند.

بعضی از بانوان باردار، همه این علائم را دارند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است که فقط با تعداد کمی از آنها روبه‌رو شوند

درمان خانگی اگزما در دوران حاملگی

گاهی اگزما صورت در بارداری آن‌قدر روی اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر منفی می‌گذارد که آنها در صورت خارج شدن از خانه، دچار استرس بسیار زیاد می‌شوند. جالب است بدانید که در این موارد هم هیچ جای نگرانی وجود ندارد و برای جلوگیری از بروز استرس اضافه، می‌توانید از روش‌های خانگی درمان این بیماری استفاده کنید. بعضی از درمان‌های خانگی برای رفع اگزما شامل موارد زیر هستند:

  • کرم‌های مرطوب‌کننده: استفاده منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده، می‌تواند به درمان بیماری درمان‌گریز اگزما کمک کند. یک لوسیون ملایم، بدون بو و ضد حساسیت را انتخاب کنید و از تأثیرات مثبت آن بهره‌مند شوید.
  • دوش آب ولرم: دوش آب گرم از آن دسته روش‌هایی است که می‌تواند باعث تشدید بیماری شود. به جای استفاده از آب گرم، بهتر است که از آب ولرم برای نرم کردن بافت خشک پوست استفاده کنید. فراموش نکنید که پس از دوش گرفتن با آب ولرم، پس از خشک کردن بدن خود با حوله، مقادیر قابل توجهی از نرم‌کننده‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها را روی پوست خود بمالید.
  • پوشیدن لباس‌های گشاد: از پوشیدن لباس‌های تنگ و فیت جلوگیری کنید و اجازه دهید تا پوست شما در مواجههه با لباس‌های گشاد، نفس تازه‌ای بگیرد و دچار اگزما نشود. شما می‌توانید از لباس‌هایی که از الیاف پنبه دوخته شده‌اند، برای جلوگیری از بروز اگزما استفاده کنید.
  • اجتناب از صابون‌های پاک‌کننده نامناسب: اگزما صورت در بارداری ممکن است که به دلیل استفاده از صابون‌های صورت نامناسب هم بروز کند. از مواد معطر و شوینده‌های صنعتی به هیچ عنوان استفاده نکنید و سعی کنید با استفاده از موارد ارگانیک و طبیعی، صورت خود را تازه و شاداب نگه دارید.
  • هیدارته نگه داشتن پوست: گاهی ممکن است که به دلیل کمبود آب بدن، اگزما صورت در بارداری در شدیدترین حالت خود بروز کند و فرم صورت شما مملو از پوسته‌های آزاردهنده شود. آب کافی بنوشید (حداقل 8 لیوان در روز) و پوست خود را نرم نگه دارید.
استفاده منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده، می‌تواند به درمان بیماری درمان‌گریز اگزما کمک کند.

درمان‌های طبیعی اگزما صورت در بارداری

درمان اگزما علاوه بر همه روش‌هایی که ذکر کردیم (اعم از روش‌های خانگی و حتی دارویی)، با استفاده از متدهای طبیعی هم امکان‌پذیر است. روش‎های طبیعی برای رفع اگزما در دوران حاملگی، شامل موارد زیر هستند:

  • روغن نارگیل: روغن نارگیل از جمله روغن‌های طبیعی نرم‌کننده است که برای کاهش التهابات پوستی شناخته می‌شود. با آغشته کردن پوست صورت به روغن نارگیل، می‌توانید از شر اگزما صورت در بارداری رها شوید.
  • تغییرات رژیم غذایی: بعضی از غذاها از جمله لبنیات و گلوتن‌ها می‌توانند برای پوست انسان در یک دوره خاص مضر محسوب شوند. اگر یک خانم باردار بخواهد از تغییرات رژیم غذایی برای جلوگیری از بروز اگزما استفاده کند، می‌تواند با مشورت پزشک خود به تأثیرات مثبت این روش دست یابد.
  • استفاده از ماسک صورت طبیعی: با استفاده از ماسک‌های طبیعی، از جمله ماسک پوست خیار می‌توان بر علائم اگزما صورت در بارداری غلبه کرد. همچنین، استفاده از اسکراب‌های طبیعی مثل اسکراب شکر یا اسکراب موز و عسل هم می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل محسوب شود.

چه افرادی به اگزمای دوران بارداری دچار می‌شوند؟

با توجه به تمامی نکاتی که در مورد اختلالات پوستی در دوران بارداری اشاره کردیم، ممکن است که اگزما برای اولین‌ بار در دوران بارداری رخ دهد. در این موارد، تنها می‌توان به استثنائاتی که در این دوران حساس به وجود می‌آیند، اشاره کرد.

با در نظر گرفتن همه این اوصاف، پزشکان و محققین تخمین زده‌اند که حدود 25 الی 50 درصد از بانوانی که سابقه ابتلا به اگزما را داشته‌اند، در دوران بارداری هم دچار علائم آزاردهنده آن خواهند شد. با در نظر گرفتن همه این اوصاف، ممکن است اگزما صورت در بارداری در بانوانی ظاهر شود که پیش از این، تنها در نقاط دیگر بدن خود، علائم این بیماری را مشاهده می‌کردند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

بیشتر بخوانید:‌ قارچ پوست در بارداری؛ 

تشخیص اگزما در بارداری

اگزما صورت در بارداری از جمله اشکال این بیماری است که به وضوح می‌توان آن روی نواحی مختلف پوست صورت مشاهده کرد. ممکن است که یک روز صبح، زمانی که در آینه به چهره خود نگاه می‌کنید، متوجه علائمی همچون قرمزی یا التهاب دردناک شوید.

ممکن است که احساس خارش مداوم را در نواحی کناره بینی خود احساس کنید و در نهایت، همه این‌ها به معنای شروع اگزما تلقی خواهند شد. برای اینکه بتوانید، در مورد علائم بروز اگزما در بافت‌های پوستی خود اطمینان حاصل کنید، لازم است که با یک پزشک متخصص پوست و زیبایی و یا پزشک معتمد خود مشورت کنید.

اگزما صورت در بارداری از جمله اشکال این بیماری است که به وضوح می‌توان آن روی نواحی مختلف پوست صورت مشاهده کرد.

اگزما به معنای علائم پوستی ناخوشایندی است که در هر دوره‌ای از زندگی، مثل دوره حساس بارداری رخ می‌دهد. این مقاله به صورت تخصصی در مورد اگزما صورت در بارداری نوشته شده است و در آن تلاش شد تمامی روش‌های تشخیص این بیماری مورد واکاوی قرار بگیرد.

در ادامه، درمان‌های طبیعی و خانگی این بیماری را هم مورد بحث قرار دادیم و تمامی جزئیات مربوط به آن را زیر ذره‌بین بردیم. شما می‌توانید، از نکات این مقاله برای پیشگیری و حتی درمان اگزما صورت در بارداری استفاده کنید. البته فراموش نکنید برای درمان قطعی و همچنین، تشخیص هر چه بهتر بیماری، باید با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

منبع +++

چه افرادی به اگزمای دوران بارداری دچار می‌شوند؟

با در نظر گرفتن همه این اوصاف، پزشکان و محققین تخمین زده‌اند که حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد از بانوانی که سابقه ابتلا به اگزما را داشته‌اند، در دوران بارداری هم دچار علائم آزاردهنده آن خواهند شد. با در نظر گرفتن همه این اوصاف، ممکن است اگزما صورت در بارداری در بانوانی ظاهر شود که پیش از این، تنها در نقاط دیگر بدن خود، علائم این بیماری را مشاهده می‌کردند.

علائم اگزما صورت در بارداری چیست؟

1. خارش بافت‌های پوست صورت، از جمله گونه‌ها، کناره‌های بینی، پیشانی و محل رُستن موها یا ابروها 2. لکه‌های تیره‌رنگ یا قرمز روی پوست 3. لکه‌های زیرپوستی یا پوسته‌پوسته شدن بافت صورت که ممکن است با تراوش‌های بی‌رنگ هم همراه باشند 4. پوستی که خشک، حساس، قرمز یا ملتهب شده است

آیا هیدراته نگه داشتن پوست مهم است؟

گاهی ممکن است که به دلیل کمبود آب بدن، اگزما صورت در بارداری در شدیدترین حالت خود بروز کند و فرم صورت شما مملو از پوسته‌های آزاردهنده شود. آب کافی بنوشید (حداقل ۸ لیوان در روز) و پوست خود را نرم نگه دارید.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی