همه چیز در مورد زردچوبه و خواص آن
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

همه چیز در مورد زردچوبه و خواص آن

به این مطلب امتیاز دهید

زردچوبه گیاهی علفی است که بیشتر در مناطق گرمسیری مانند آفریقا، آمریکای مرکزی، آسیای‌جنوب‌شرقی و هند رشد می‌کند. پودر به‌دست‌آمده از این گیاه زردرنگ است و یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها و همچنین قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی به شمار می‌رود. عوارض زردچوبه برای پوست چندان نگران‌کننده نیست. به همین دلیل این ادویه علاوه بر کاربرد فراوان در آشپزی و طبخ غذا، برای درمان برخی از مشکلات مانند التهاب بدن و جوش و آکنه صورت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه از طریق مواد معدنی موجود در خود، به کاهش التهاب، بهبود پوست و تقویت حافظه کمک می‌کند. کورکومین ماده‌ای شیمیایی است که به‌وفور در زردچوبه یافت می‌شود. این ماده انسولین اضافی خون در افراد دیابتی را خنثی می‌کند و از این طریق به کاهش وزن، بهبود علائم خستگی و همچنین جلوگیری از افت فشار در این بیماران کمک می‌‌‌کند. اگر به اطلاعات بیشتر در مورد این گیاه علاقه‌مند هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

فواید و عوارض زردچوبه برای پوست و مو

سالیان درازی است که کاربرد زردچوبه از آشپزخانه و طبخ غذا فراتر رفته و به‌عنوان ماده‌ای شفابخش و درمان‌کننده برای پوست و مو مورد مصرف قرار می‌گیرد. استفاده از این پودر زردرنگ در انواع ماسک‌های صورت، اسکراب‌ها، صابون و لوسیون‌های بهداشتی بسیار رایج است و توانسته محبوبیت خاصی در بین افراد مختلف به‌دست آورد.

زردچوبه از طریق مواد معدنی موجود در خود، به کاهش التهاب، بهبود پوست و تقویت حافظه کمک می‌کند.
زردچوبه از طریق مواد معدنی موجود در خود، به کاهش التهاب، بهبود پوست و تقویت حافظه کمک می‌کند.

بهره‌مندی از خواص این ادویه در تولید ماسک‌ها و صابون‌ها باعث شده است که نگرانی افراد در مورد عوارض مصرف مستقیم زردچوبه برای پوست و مو تا حدود زیادی ازبین برود و افراد با خیالی آسوده و بدون نگرانی از خواص آن برخوردار شوند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی دارد. به همین دلیل، استفاده از آن برروی پوست صورت می‌تواند مفید و موثر واقع شود. در ادامه به توضیح و تشریح فواید زردچوبه برای پوست و مو خواهیم‌ پرداخت.

به پوستت جون تازه بده

فواید و خواص زردچوبه برای پوست و مو

روشن کننده تیرگی‌ و لک‌های پوست

استفاده از زردچوبه به صورت ماسک باعث می‌شود لک‌های ایجاد شده بر روی پوست یا تیرگی‌های اطراف چشم به مرور زمان روشن‌تر شوند و یا به‌طور کامل از بین بروند. مصرف این ادویه، ناهماهنگی‌های موجود در رنگ پوست را کاهش می‌دهد و موجب شفافیت و درخشندگی بیشتر آن می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی دارد.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی دارد.

بهبود زخم‌های پوستی به کمک زردچوبه

شستشوی پوست آسیب‌دیده با صابون زردچوبه می‌تواند باعث تسریع در روند بهبود زخم‌ها و آسیب‌های ایجادشده بر روی پوست شود. این ادویه خاصیت ضدالتهابی دارد و از این طریق به بهبود التهاب و تشکیل بافت‌های جدید پوست کمک می‌کند. این ادویه همچنین سبب بهبود برخی از بیماری ‌های وخیم پوستی مانند پسوریازیس می‌شود. این عارضه نوعی التهاب باکتریایی شدید پوستی است که ظاهر نامطلوبی برای آن به وجود می‌آورد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه التهاب را از بین می‌برند و زخم‌های حاصل از آن را تا حدود زیادی بهبود می‌بخشند.

درمان جوش و آکنه

آکنه و جوش‌های پوستی معمولا منبع باکتریایی دارند. استفاده از زردچوبه به‌عنوان ماسک صورت تا حدود زیادی این موارد را درمان خواهد کرد. مصرف مداوم این ترکیب باعث می‌شود لک‌های باقی‌مانده از جای جوش‌ها هم به مرور زمان محو شوند و پوست صورت درخشندگی و شادابی خود را بازیابد. البته در این مورد باید از عوارض زردچوبه برای پوست آگاهی داشت و حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کرد.

بیشتر بخوانید: عوارض پوستی بعد از عمل بینی

جلوگیری از پیری زودرس

همان‌طور که می‌دانید با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد و این مسئله موجب بروز چین و چروک در سطح پوست می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و از این طریق موجب حفظ جوانی و شادابی پوست می‌شود.

خاصیت مرطوب‌کنندگی

مصرف لوسیون‌ها، صابون و کرم‌های حاوی زردچوبه باعث می‌شود خشکی پوست از بین برود و طراوت و شادابی آن حفظ شود. این خاصیت همچنین از ایجاد چین‌و‌چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی

زردچوبه سرشار از آنتی‌اسیدان است. این خاصیت باعث می‌شود که پوست در برابر عوامل مخرب محیطی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار و اشعه ماورای بنفش محافظت شود و کمتر آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض مصرف زنجبیل برای پوست و مو

آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در این پودر زردرنگ موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند و به جایگزینی موهای ریخته شده کمک می‌کنند.
آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در این پودر زردرنگ موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند و به جایگزینی موهای ریخته شده کمک می‌کنند.

جلوگیری از ریزش موی سر

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه باعث می‌شود ریشه و فولیکول‌های مو از آسیب‌های التهابی دور بمانند و همین امر به کاهش ریزش مو کمک فراوانی خواهد کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در این پودر زردرنگ موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند و به جایگزینی موهای ریخته شده کمک می‌کنند.

درمان شوره سر

خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی موجود در کورکومین باعث می‌شود شوره سر پس از چند دوره استفاده از شامپو و ماسک‌ موهای حاوی زردچوبه بهبود یابد و همین مسئله از ریزش موها و کاهش حجم آن‌ها جلوگیری می‌کند.

کنترل چربی پوست سر

ریزش مو گاهی در اثر چربی بیش از حد پوست سر اتفاق می‌افتد. زردچوبه چربی کف سر را تنظیم می‌کند و آن را در حد اعتدال نگاه می‌دارد.

ریزش مو گاهی در اثر چربی بیش از حد پوست سر اتفاق می‌افتد.
ریزش مو گاهی در اثر چربی بیش از حد پوست سر اتفاق می‌افتد.

عوارض زردچوبه برای پوست و مو

هرچند زردچوبه یک ترکیب گیاهی به شمار می‌رود و عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد اما بی‌توجهی به میزان مصرف، نوع زردچوبه و تداخلات دارویی همراه با آن می‌تواند خطرات جدی برای پوست و موی افراد به وجود آورد.

مصرف بیش از اندازه این ادویه بر روی پوست ممکن است صورت را زرد و لکه‌دار کند. همچنین در صورت وجود حساسیت به ترکیبات آن، عوارضی مانند خارش، سوزش، قرمزی و تورم پوست در انتظار فرد مصرف‌کننده خواهدبود. تمامی این عوارض می‌تواند برای پوست سر اتفاق بیفتد و موجب ریزش مو شود. کورکومین موجود در زردچوبه عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند اما در صورت وجود حساسیت بهتر است از محصولات جانبی و مشتقات این ادویه، آن هم با دوز بسیار پایین استفاده شود.

خواص ماسک زردچوبه و عسل

با گذشت زمان، مردم خواص درمانی و زیبایی مواد موجود در طبیعت را کشف کردند و در پی بهره‌مندی از فواید آن برآمدند. استفاده از کرم‌ها و لوسیو‌های شیمیایی نتیج رضایت‌بخشی به همراه ندارد و چندان کارساز به‌نظر نمی‌رسد. ماسک عسل و زردچوبه یکی از ترکیبات موثر و محبوب برای زیبایی و سلامتی پوست به شمار می‌رود که عوارض زردچوبه برای پوست را تا حدود زیادی کمرنگ می‌کند. از آن‌‌جایی که پوست صورت در معرض انواع آلودگی‌ها، اشعه خورشید و گردوغبار است، نیاز به توجه ویژه و جدی دارد.

استفاده از ماسک عسل و زردچوبه یک ترکیب طلایی است که برای سلامت پوست بسیار مفید و موثر به شمار‌می‌رود. این ترکیب برای سالیان متمادی مورد استفاده عموم بوده‌است و از آن برای شفافیت و درخشندگی پوست خود بهره‌های فراوان برده‌اند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در این دو ماده باعث می‌شود جوش و آکنه‌ها از بین بروند و پوست حالت صاف و شفاف پیدا کند.

این ترکیب همچنین باعث روشن شدن پوست صورت، کاهش لک‌های تیره و بهبود زخم‌های سطح پوست خواهدشد. در صورتی که نسبت به این ماسک حساسیت پوستی وجود نداشته‌باشد، استفاده از آن به صورت روزانه توصیه می‌شود. برای دریافت بهترین نتیجه، توجه به طبیعی، خالص و ارگانیک بودن زردچوبه و عسل ضروری است.

درمان جوش و آکنه با زردچوبه

زردچوبه نوعی گیاه علفی به شمار می‌رود که خواص و کاربردهای فراوانی در حوزه تغذیه و درمان دارد. مردم سراسر دنیا برای سالیان زیادی از این گیاه به‌عنوان درمان‌کننده زخم‌های پوستی کمک گرفته‌اند. امروزه استفاده از انواع ترکیبات و مشتقات زردچوبه برای بهبود جوش و آکنه بسیار رایج است. کورکومین موجود در این ادویه یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود که اثرات مثبت فراوانی بر روی پوست دارد.

از جمله تاثیرات کورکومین بر روی پوست می‌توان به ضدالتهاب بودن، ضدباکتری، روشن‌کننده و صاف و شفاف‌کننده بودن آن اشاره کرد. علاوه بر کورکومین انواعی مختلفی از ویتامین‌ها مانند E و C و همچنین مواد معدنی فراوانی در این پودر زردرنگ وجود دارد که عوارض زردچوبه برای پوست را تا حدود زیادی کمرنگ می‌سازد.

لکه‌های تیره که در اثر جای‌جوش و آکنه به وجود می‌آیند با استفاده از ماسک زردچوبه و به مرور زمان محو خواهند شد. برای این منظور می‌توانید زردچوبه تازه را بشویید و پس از پوست‌کندن، بکوبید یا به صورت پوره درآورید. سپس آن را با عسل مخلوط کنید و ترکیب حاصل را برای مدت زمان 15 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

پس از آن صورت خود را به طور کامل بشویید و خشک کنید. یکی دیگر از شیوه‌های درمان جوش و آکنه با زردچوبه به این صورت است که آب زردچوبه را با آب برنج مخلوط می‌کنید و برای 15 دقیقه بر روی پوست ماساژ می‌دهید. این حرکت برای 2 تا 3 بار در هفته تکرار می‌شود. با گذشت زمان شاهد تاثیرات شگرف آن خواهید بود.

استفاده از ماسک زردچوبه برای چه کسانی ممنوع است؟

همان‌طور که گفته شد زردچوبه یک ادویه بسیار مفید و کاربردی در بحث تغذیه و درمان است که علاوه بر سلامت بدن، فواید بسیاری هم برای پوست و مو دارد. با این حال مصرف این ادویه چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی برای برخی از افراد ممنوع است.

استفاده از ماسک زردچوبه برای افرادی که پوست سفیدی دارند و پس از استفاده می‌خواهند به فعالیت‌های روزمره خود در بیرون از خانه بپردازند، توصیه نمی‌شود چرا که این ادویه باعث زرد شدن و ایجاد لک بر روی پوست صورت می‌شود و از بین رفتن اثرات آن کمی زمان‌بر خواهد بود و در این بازه زمانی ممکن است کمی دردسرساز شود.

قراردادن ماسک زردچوبه بر روی پوست برای مدت زمان طولانی، علاوه بر تغییر رنگ، می‌تواند زمینه‌ساز بروز آکنه و جوش شود. و یا در صورت وجود حساسیت نسبت به ترکیبات آن عوارضی مانند التهاب و خارش و سوزش گریبان‌گیر مصرف‌کننده شود.

، زردچوبه با وجود تمام فواید و خواص معجزه‌آسای خود، مانند هر ماده مفید دیگری باید به اندازه و در حداعتدال مصرف شود.
، زردچوبه با وجود تمام فواید و خواص معجزه‌آسای خود، مانند هر ماده مفید دیگری باید به اندازه و در حداعتدال مصرف شود.

سخن آخر این‌که، زردچوبه با وجود تمام فواید و خواص معجزه‌آسای خود، مانند هر ماده مفید دیگری باید به اندازه و در حداعتدال مصرف شود. در این صورت است که عوارض زردچوبه برای پوست چندان نگران‌کننده نخواهد بود.

قبل از استفاده ماسک زردچوبه باید کمی از آن را بر روی بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید و در صورت عدم واکنش آلرژیک، مصرف آن مجاز خواهدبود. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود تا از خواص این ادویه به بهترین شکل برخوردار شوید.

منابع: + + +

چگونه زردچوبه بر آکنه تایر میگذارد؟

زردچوبه نوعی گیاه علفی به شمار می‌رود که خواص و کاربردهای فراوانی در حوزه تغذیه و درمان دارد. مردم سراسر دنیا برای سالیان زیادی از این گیاه به‌عنوان درمان‌کننده زخم‌های پوستی کمک گرفته‌اند. امروزه استفاده از انواع ترکیبات و مشتقات زردچوبه برای بهبود جوش و آکنه بسیار رایج است.

درمان شوره سر با زردچوبه امکان پذیر است؟

خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی موجود در کورکومین باعث می‌شود شوره سر پس از چند دوره استفاده از شامپو و ماسک‌ موهای حاوی زردچوبه بهبود یابد و همین مسئله از ریزش موها و کاهش حجم آن‌ها جلوگیری می‌کند.

عوارض زردچوبه برای پوست و مو چیست؟

مصرف بیش از اندازه این ادویه بر روی پوست ممکن است صورت را زرد و لکه‌دار کند. همچنین در صورت وجود حساسیت به ترکیبات آن، عوارضی مانند خارش، سوزش، قرمزی و تورم پوست در انتظار فرد مصرف‌کننده خواهدبود. تمامی این عوارض می‌تواند برای پوست سر اتفاق بیفتد و موجب ریزش مو شود.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای همه چیز در مورد زردچوبه و خواص آن

بالاخره استفاده بشه یا نه بلاتکلیف شدیم خدایا

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی