عوارض پوستی بعد از عمل بینی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

عوارض پوستی بعد از عمل بینی 👃 + مراقبت های پس از رینوپلاستی

به این مطلب امتیاز دهید

عوارض پوستی که پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی بروز می‌کنند، رایج هستند و می‌توانند ظاهر افراد را تحت‌تأثیر قرار دهند. باوجوداینکه جراحی بینی به‌طور ایمن و براساس استانداردهای روز دنیا انجام می‌شود، اما ممکن است پس از این جراحی، افراد عوارض جانبی را تجربه کنند. برای مثال، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد علائمی مانند کبودی، تورم و زخم را روی پوست خود مشاهده کنند. در این مقاله، عوارض پوستی بعد از عمل بینی را بررسی خواهیم کرد تا اقدام‌های مؤثر برای کاهش این عوارض را یاد بگیرید و فرایند بهبودی پس از عمل را به‌آسانی طی کنید.

آیا عوارض پوستی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بروز علائم پوستی نامطلوب مانند کبودی و تورم پس از جراحی بینی، امری نادر نیست. اما شدت بروز این عوارض در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است برخی از بیماران بروز عوارض پوستی بعد از عمل بینی را موضوعی نگران‌کننده بدانند. بهترین راهکار برای درمان سریع این عوارض و سرعت‌بخشیدن به روند بهبودی، مراجعه به جراح بینی و آگاه‌کردن ایشان درباره شدت و نوع این عوارض است.

برای مثال، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد علائمی مانند کبودی، تورم و زخم را روی پوست خود مشاهده کنند.

درحالت‌کلی، باوجوداینکه افراد کمی عوارض پوستی پس از جراحی بینی را تجربه می‌کنند، اما مراقبت صحیح و مراجعه منظم به پزشک، در بهبود سریع نقش مهمی دارند.

به پوستت جون تازه بده

شایع‌ترین عوارض پوستی پس از جراحی بینی چیست؟

عوارض پوستی که پس از عمل بینی یا رینوپلاستی بروز می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • کبودی: این عارضه در اطراف بینی، چشم‌ها و گونه‌ها پس از عمل بینی بروز می‌کند و ممکن است تا چند روز یا چند هفته دوام داشته باشد.
  • تورم: تورم اطراف بینی و چشم‌ها پس از جراحی بینی شایع است و بهبودی کامل آن به مدت چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.
  • جای زخم: بیماران پس از رینوپلاستی، این عارضه را در محل برش پوست مشاهده می‌کنند.
  • تغییر رنگ پوست: ممکن است پس از جراحی، علائمی مانند قرمزی یا تیرگی رنگ پوست را تغییر دهند.
  • تحریک و خشکی پوست: تحریک یا خشکی پوست به‌دلیل استفاده از اسپلینت بینی، داروهای بیهوشی یا دستگاه‌های خاص، پس از جراحی رخ می‌دهد.
  • درد و خارش: یکی از عوارض شایع که بسیاری از افراد از بروز آن احساس ناخوشایندی دارند، ایجاد حس خارش در اطراف محل جراحی است.
اما بیماران باید برای پیشگیری از شدیدتر شدن این عوارض، آن‌ها را به پزشک جراح خود گزارش دهند تا روند بهبودی را با درد و عوارض کمتری طی کنند.

جلوگیری از بروز این عوارض به‌طورکامل، تا حدودی ممکن نیست. اما بیماران باید برای پیشگیری از شدیدتر شدن این عوارض، آن‌ها را به پزشک جراح خود گزارش دهند تا روند بهبودی را با درد و عوارض کمتری طی کنند.

عوارض جانبی پس از عمل بینی چیست؟

علاوه‌بر بروز علائم پوستی نامطلوب، ممکن است افراد پس از جراحی بینی، عوارض جانبی را تجربه کنند که برخی از آن‌ها، عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • انسداد بینی
  • بیهوشی
  • مشکلات تنفسی
  • اختلال در حس بویایی

البته بیماران همه این عوارض را تجربه نمی‌کنند. اگر افراد برای جراحی به پزشک باتجربه مراجعه کنند و عمل آن‌ها به‌طور ایمن انجام شود، هیچ‌گونه عوارض جانبی سلامتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. درحالت‌کلی، بیماران باید نسبت‌به خطرها و عوارض جانبی عمل بینی آگاه باشند تا احتمال بروز عوارض را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی بینی؛ 

دلایل بروز عوارض پوستی بعد از عمل بینی چیست؟

پس از جراحی بینی، عوارض پوستی به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. یکی از عوامل اصلی این پدیده، فرایند بهبود بعد از جراحی است که ممکن است باعث تورم یا کبودی شود و به پوست آسیب برساند. همچنین بهبود زخم به‌طور نامناسب و عفونت می‌توانند باعث بروز عوارض پوستی شوند.

بیماران باید تمامی دستورالعمل‌های پس از جراحی که توسط پزشک ارائه می‌شود را رعایت کنند تا خطر عوارض پس از جراحی بینی را به حداقل برسانند. همچنین آن‌ها باید پس از مشاهده هرگونه عوارض جانبی، به پزشک خود مراجعه کنند.

یکی از عوامل اصلی این پدیده، فرایند بهبود بعد از جراحی است که ممکن است باعث تورم یا کبودی شود و به پوست آسیب برساند.

همچنین عوامل دیگری که باعث بروز مشکلات پوستی پس از جراحی بینی می‌شوند، عبارت‌اند از:

حساسیت

برخی از بیماران به موادی که در طول جراحی یا پس از آن استفاده می‌شود، حساسیت نشان می‌دهند که می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند قرمزی، خارش یا آفتاب‌سوختگی شود.

کاهش جریان خون

کاهش جریان خون در قسمت‌هایی از پوست می‌تواند منجر به تخریب بافت پوست شود و علائمی مانند تغییر رنگ، خشکی و ترکیدگی پوست بروز کنند.

افزایش تماس پوست با نور خورشید

افزایش برخورد پوست با نور خورشید پس از عمل بینی، می‌تواند باعث آسیب‌دیدن پوست، تغییر رنگ آن و تشکیل جای زخم شود. بنابراین، بیماران باید از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید خودداری کنند، لباس‌های محافظتی بپوشند و از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

سیگارکشیدن

سیگارکشیدن فرایند بهبود پس از عمل بینی را با اختلال مواجه می‌کند و خطر ابتلا به عفونت و بهبود ناقص عوارض را افزایش می‌دهد.

سبک زندگی ناسالم

تغذیه نامناسب، کمبود ورزش و عوامل دیگری که سلامت بدن را تهدید می‌کنند، توانایی بدن در بهبود کامل پس از جراحی را کاهش می‌دهند و باعث بروز مشکلات جانبی پس از عمل بینی می‌شوند.

روش‌های مراقبت از پوست پس از جراحی بینی چیست؟

بیمارانی که می‌خواهند جراحی بینی انجام دهند، اما نسبت‌به عوارض پس از عمل نگران هستند، باید به این موضوع آگاه باشند که تنها راه تضمینی برای کاهش عوارض پوستی بعد از عمل و بهبود سریع آن‌ها، مراقبت از خود در زمان بهبودی است.

بیماران برای جلوگیری از کاهش آسیب‌های احتمالی پس از عمل، باید روتین مراقبت از پوست خود را بادقت رعایت کرده و از یک برنامه غذایی کامل پیروی کنند.

بهترین روش برای کاهش عوارض پوستی بعد از عمل بینی، پیشگیری از تحریک پوست و قسمت‌های بریده‌شده بینی است تا روند بهبودی به‌طور کامل و بدون چالش انجام شود.

همچنین راهکارهای عمومی که به مراقبت از پوست پس از جراحی کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

پاک‌سازی صورت

بهتر است بیماران پس از جراحی بینی، صورت خود را به‌طور منظم و روزانه بشویند. انجام این‌کار به بیماران کمک می‌کند تا از ایجاد عفونت در نزدیکی محل برش جلوگیری کنند.

بهترین روش برای شستشوی صورت، استفاده از آب ولرم است. اما اگر بیماران می‌خواهند از پاک‌کننده‌های خاصی استفاده کنند، باید نهایت دقت خود را به‌کار ببرند تا محصولی را انتخاب کنند که ملایم است و پوست را تحریک نمی‌کند.

همچنین باید بیماران دقت کنند که هنگام شستشوی صورت، اطراف محل جراحی را تحریک نکنند تا روند بهبودی با اختلال مواجه نشود.

اما اگر بیماران می‌خواهند از پاک‌کننده‌های خاصی استفاده کنند، باید نهایت دقت خود را به‌کار ببرند تا محصولی را انتخاب کنند که ملایم است و پوست را تحریک نمی‌کند.

نوشیدن آب به‌مقدار کافی

زمانی که بیماران به‌مقدار کافی آب می‌نوشند، پوست آن‌ها به‌طور طبیعی مرطوب می‌ماند و سموم پوست دفع می‌شوند. بهتر است بیماران پس از جراحی بینی، در طول روز، 8 تا 10 لیوان آب بنوشند تا به بهبود پوست خود کمک کنند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

پوست اطراف بینی در برابر نور خورشید آسیب‌پذیرتر است. بنابراین، بیماران باید به مراقبت از پوست اطراف بینی و صورت اهمیت دهند. پیشگیری از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید تا چند هفته پس از جراحی، به بیماران کمک می‌کند تا از پوست خود مراقبت کنند. همچنین بهتر است بیماران علاوه‌بر پوشاندن صورت توسط کلاه نقاب‌دار، از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. همچنین باید کرمی را انتخاب کنند که منافذ پوست را مسدود نکند تا استفاده از آن باعث بروز جوش روی صورت نشود.

خودداری از تحریک پوست

به‌دلیل این‌که پوست صورت و بینی پس از جراحی حساس است و نیاز به بهبود دارد، بیماران باید تا دو هفته پس از جراحی، از اعمال فشار زیاد به بینی و اطراف آن جلوگیری کنند. همچنین بیماران باید از دست‌زدن به جوش‌های صورت خودداری کنند.

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که استفاده از لایه‌بردارها پس از جراحی، عوارض پوستی را شدیدتر می‌کند. بنابراین، بیماران باید روش‌های مراقبت از پوست که تهاجمی هستند را پس از بهبودی کامل انجام دهند.

استفاده از مرطوب‌کننده ملایم

بهتر است بیماران پس از پاک‌سازی صورت توسط آب و پاک‌کننده ملایم، از مرطوب‌کننده‌ای که سبک است و باعث بسته‌شدن منافذ پوست نمی‌شود، استفاده کنند. البته بهتر است درباره نحوه استفاده از مرطوب‌کننده و شرایط آن از پزشک خود سؤال کنند تا سلامتی پوست و بینی خود را به‌خطر نیندازند.

همچنین باید هنگام استفاده از مرطوب‌کننده، آن را با نوک انگشتان و به‌آرامی روی پوست بزنند و از فشاردادن استخوان‌های اطراف بینی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۳ روش پاکسازی پوست بینی

مراقبت از محل زخم

بیماران باید از انجام رفتارهای خشن که باعث تحریک محل زخم می‌شوند، خودداری کنند. برای مثال، باید نحوه خوابیدن را از پزشک خود بپرسند تا خوابیدن آن‌ها باعث خونریزی نشود. همچنین استفاده از لوازم آرایشی که حاوی مواد شیمیایی هستند، می‌تواند پوست را تحریک کرده و عوارض پوستی بعد از عمل بینی را شدیدتر کند.

باوجوداینکه مواردی مانند نحوه خوابیدن صحیح پس از عمل بینی، به‌طور مستقیم با سلامتی پوست در ارتباط نیستند، اما پیشگیری از خونریزی و عفونت پوست باعث کاهش علائم پوستی نامطلوب می‌شود.

سخن پایانی

کاهش جریان خون، عدم پیروی از روتین مراقبت از پوست توسط بیمار، بهبودی ناموفق زخم و عفونت محل جراحی می‌توانند باعث بروز عوارض پوستی بعد از عمل بینی شوند. برای مثال، ممکن است علائم نامطلوب مانند تورم یا کبودی روی پوست افراد ظاهر شوند. بهترین روش مراقبتی برای کاهش عوارض رینوپلاستی یا جراحی بینی، اجرای تمامی توصیه‌های پزشک است. در این مقاله، راهکارهایی را برای مراقبت از پوست پس از جراحی بینی ارائه کردیم. بهتر است بیماران قبل از اجرای هرکدام از آن‌ها یا استفاده از محصولات مراقبتی، با پزشک خود مشورت کنند تا سلامتی پوست خود را تهدید نکنند.

منابع: + + +

آیا عوارض پوستی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

بروز علائم پوستی نامطلوب مانند کبودی و تورم پس از جراحی بینی، امری نادر نیست. اما شدت بروز این عوارض در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است برخی از بیماران بروز عوارض پوستی بعد از عمل بینی را موضوعی نگران‌کننده بدانند.

دلایل بروز عوارض پوستی بعد از عمل بینی چیست؟

پس از جراحی بینی، عوارض پوستی به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. یکی از عوامل اصلی این پدیده، فرایند بهبود بعد از جراحی است که ممکن است باعث تورم یا کبودی شود و به پوست آسیب برساند. همچنین بهبود زخم به‌طور نامناسب و عفونت می‌توانند باعث بروز عوارض پوستی شوند.

روش‌های مراقبت از پوست پس از جراحی بینی چیست؟

بیماران برای جلوگیری از کاهش آسیب‌های احتمالی پس از عمل، باید روتین مراقبت از پوست خود را بادقت رعایت کرده و از یک برنامه غذایی کامل پیروی کنند.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی