ضد افتاب رنگی یا بی رنگ
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ، کدام یک بهتر است؟

به این مطلب امتیاز دهید

امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی چندکاره را ترجیح می‌دهند و کرم‌های ضد آفتاب رنگی، یکی محبوب‌ترین آن‌ها هستند. از ضد آفتاب‌های رنگی علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‎‌های زیان‌بار خورشید می‌توان به جای پرایمر، کرم پودر و مرطوب‌کننده نیز استفاده کرد.

اما سوالی که برای اکثر افراد مطرح است این است که آیا ضد آفتاب‌های رنگی به همان اندازه ضد آفتاب‌های بی رنگ مؤثر هستند؟ ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ کدام یک بهتر است؟ ترکیبات آن‌ها چیست و اساسا کدام یک از این دو نوع ضد آفتاب ارجحیت دارند؟ در این مقاله به بررسی تمام سوالات فوق می‌پردازیم.

ضد آفتاب رنگی چیست؟

ضد آفتاب رنگی در دسته ضد آفتاب‌های معدنی یا فیزیکی قرار می‌گیرد. این ضد آفتاب‌‌ حاوی اکسیدهای آهن، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است که مانند سدی روی پوست قرار می‌گیرند و نه تنها از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌کنند، بلکه مانع از نفوذ نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه به داخل پوست می‌شوند.

اما سوالی که برای اکثر افراد مطرح است این است که آیا ضد آفتاب‌های رنگی به همان اندازه ضد آفتاب‌های بی رنگ مؤثر هستند؟

اما کرم‌های ضد آفتاب مبتنی بر مواد معدنی، معمولا یک لایه سفید گچی روی پوست باقی می‌گذارند. برای رفع این مشکل، در برخی کرم‌های ضد آفتاب معدنی امروزی رنگدانه‌هایی در طیف وسیعی از سایه‌ها اضافه می‌کنند که ما آن‌ها را با نام ضد آفتاب رنگی می‌شناسیم.

به پوستت جون تازه بده

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی با بی رنگ

برای اینکه دقیقا بدانید کدام ضد آفتاب بهتر است، باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا باشید. کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف و بدون رنگ، حاوی فیلترهایی هستند که UVA و UVB را مسدود می‌کنند، اما این محصولات برای جلوگیری از نور مرئی طراحی نشده‌اند.

برای جلوگیری از نور مرئی، کرم ضد آفتاب باید روی پوست قابل مشاهده باشد. ذرات موجود در کرم‌های ضدآفتاب بی رنگ بسیار ریز شده‌اند تا رنگ سفید آن‌ها روی پوست قابل مشاهده نباشد. بنابراین نمی‌توانند نور مرئی را مسدود کنند.

برای اینکه بدانید کدام ضد آفتاب بهتر است، باید اطلاعاتی در مورد انواع اشعه‌های ساطع شده از خورشید داشته باشید. اشعه ماوراء بنفش (UV) و نور مرئی هر دو بخشی از طیف الکترومغناطیسی نور خورشید هستند. اشعه UV از سه طول موج مختلف تشکیل شده است: UVA، UVB و UVC.

برای اینکه دقیقا بدانید کدام ضد آفتاب بهتر است، باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا باشید.

 UVC بیشتر توسط لایه ازن جذب می‌شود، بنابراین UVA و UVB طول موج‌هایی هستند که به سطح پوست نفوذ می‌کنند. اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش روی پوست به خوبی اثبات شده است. UVA در درجه اول مسئول پیری زودرس پوست است و UVB در آفتاب سوختگی و سرطان پوست نقش دارد. منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است.

نور مرئی هم از خورشید ساطع می‌شود و بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که توسط چشم انسان قابل درک است. نور مرئی ممکن است از منابع مصنوعی، از جمله دستگاه‌های پزشکی، صفحه‌ نمایش و لامپ‌ها هم ساطع شود.

نور مرئی چندین کاربرد درمانی مرتبط با پوست در طول موج‌های خاصی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان رگ‌های خونی سطحی، از بین بردن موهای زائد و درمان آکنه و ضایعات پوستی پیش سرطانی اشاره کرد.

نور مرئی بسیار عمیق‌تر از اشعه ماوراء بنفش به داخل پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند عواقب منفی برای پوست شما داشته باشد. به عنوان مثال، نور مرئی در تشدید اختلالات رنگدانه پوست، از جمله ملاسما و‌هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (لکه‌های تیره) نقش دارد. مطالعات نشان داده است نور مرئی بیش از UVA باعث ایجاد ‌هایپرپیگمانتاسیون شدید و مداوم می‌شود. این امر ممکن است در مورد نور آبی (نوری که از صفحه نمایش دستگاه‌های الکتریکی ساطع می‌شود) هم صادق باشد، زیرا به نظر می‌رسد نور آبی تولید رنگدانه را بیش از سایر طول موج‌های طیف نور مرئی افزایش می‌دهد.

در ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب رنگی، فیلترهای UV معدنی با طیف وسیع، مانند اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم و رنگدانه‌های اضافه شده (دی اکسیدهای تیتانیوم رنگدانه‌ای و اکسیدهای آهن) وجود دارد.

این ترکیبات باعث ایجاد رنگ قابل مشاهده‌ای روی پوست می‌شود. به این ترتیب کرم‌های ضد آفتاب رنگی می‌توانند نور مرئی را منعکس کنند. این موضوع که ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ را انتخاب کنید، به مشکل پوستی و ترجیح شخصی شما مربوط است.

کدام ضد آفتاب بهتر است؟

حال به سوال اصلی، یعنی ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ کدام یک بهتر است، می‌پردازیم. کرم‌های ضد آفتاب رنگی فوایدی مشابه با ضد آفتاب‌های بی رنگ دارند، اما حاوی رنگدانه‌هایی هستند که به صورت یکپارچه با پوست ترکیب می‌شوند.

این رنگدانه‌ها، ضد آفتاب‌های رنگی را از نظر آرایشی ظریف‌تر از همتایان رنگ‌ نشده‌شان می‌سازند؛ به ‌علاوه می‌توانند تغییر رنگ پوست، لکه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را بپوشانند. کرم‌های ضد آفتاب رنگی،اغلب در دسته کرم‌های BB همه منظوره و کرم‌های CC قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: مضرات ضد آفتاب؛

مطالعه‌ای که در ژورنال آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد بهترین خط دفاعی در برابر نور مرئی که موجب‌ هایپرپیگمانتاسیون و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر می‌شود، در واقع ضد آفتاب معدنی رنگی است. دلیل این امر این است که فیلترهای معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم در کرم‌های ضد آفتاب بی رنگ به شکل نانوذرات استفاده می‌شوند تا ظاهر گچی و سفید روی پوست را به حداقل برسانند.

این بدان معناست که ذرات موجود در ضد آفتاب‌های بی‌رنگ در برابر نور مرئی از پوست محافظت نمی‌کنند. محققان دریافته‌اند برای اینکه یک کرم ضد آفتاب در برابر نور مرئی از پوست شما محافظت کند، باید روی پوست قابل مشاهده باشد. اینجاست که اکسیدهای آهن، یعنی موادی که به کرم‌های ضد آفتاب رنگی رنگ می‌دهند، وارد می‌شوند و لایه محافظتی بیشتری را فراهم می‌کنند.

در پاسخ به سوال کدام ضد آفتاب بهتر است، توجه به این موضوع که آیا از لکه‌های تیره و‌هایپرپیگمانتاسیون رنج می‌برید یا خیر اهمیت دارد.

توصیه می‌شود برای محافظت بیشتر از پوست، زیر ضد آفتاب از یک سرم ویتامین C استفاده کنید. این آنتی اکسیدان، نه تنها پوست را روشن می‌کند، بلکه به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد، از جمله آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌نماید. همچنین در حالی که کرم ضد آفتاب معمولاً فقط برای حدود دو ساعت موثر است، ویتامین C تا 12 ساعت کامل از پوست شما محافظت می‌کند.

ضد آفتاب رنگی نسبت به ضد آفتاب‌های بی رنگ و با طیف وسیع، عود ملاسما را کاهش می‌دهند.

آیا کرم ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد؟

تا به حال مشخص کردیم که ضد آفتاب‌ها چه تفاوتی با هم دارند. حال به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا ضد آفتاب رنگی ممکن است ضرر داشته باشد؟ پایه رنگ ضد آفتاب‌های رنگی از مخلوط کردن مقادیر مختلف اکسید آهن سیاه، قرمز و زرد با دی اکسید تیتانیوم دارای رنگدانه‌ ایجاد می‌شود و در نتیجه یک ضد آفتاب رنگی می‌تواند با هر رنگ پوستی مطابقت داشته باشد.

اگرچه این رنگدانه‌ها غیر فعال در نظر گرفته می‌شوند، اما بعضی گزارشات واکنش‌های آلرژیک به اکسیدهای آهن موجود در ضد آفتاب‌های رنگی را نشان داده‌اند.

غیر از مسأله آلرژی، هیچ شواهدی که نشان دهد ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد، وجود ندارد. حتی ضد آفتاب‌های رنگی ممکن است به برخی بیماری‌های پوستی کمک کنند. شواهد زیادی نشان می‌دهد که ضد آفتاب رنگی به دلیل توانایی در مسدود کردن نور مرئی ممکن است برای افرادی که مستعد‌ هایپرپیگمانتاسیون یا ملاسما هستند، مفید باشد، زیرا نور مرئی به تشدید این شرایط کمک می‌کند.

ضد آفتاب رنگی نسبت به ضد آفتاب‌های بی رنگ و با طیف وسیع، عود ملاسما را کاهش می‌دهند. همچنین نشان داده شده است که ضد آفتاب‌های رنگی، هایپرپیگمانتاسیون را هم روی سطح پوست و هم زیر میکروسکوپ کاهش می‌دهند. به نظر می‌رسد اکسید آهن، به ویژه در مسدود کردن نور آبی موثر باشد.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی می‌توانند پوست شما را صاف و یکنواخت نشان دهند و به طور همزمان به محافظت از پوست در برابر نور خورشید و نور مصنوعی کمک کنند. انتخاب یک کرم ضد آفتاب رنگی وسیع‌الطیف به جلوگیری از آسیب پوستی مرتبط با افزایش سن (به دلیل فیلترهای UVA)، جلوگیری از تغییرات پوستی سرطان‌زا (به دلیل فیلترهای UVB) و محافظت در برابر رنگدانه‌های اضافی (به دلیل پایه رنگی که مانع از نفوذ نور مرئی می‌شود) کمک می‌کند.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی می‌توانند پوست شما را صاف و یکنواخت نشان دهند و به طور همزمان به محافظت از پوست در برابر نور خورشید و نور مصنوعی کمک کنند.

از کرم ضد آفتاب رنگی می‌‌توان به جای کرم پودر استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد، بزرگ‌ترین مزیت استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی در مقایسه با ضد آفتاب‌های معمولی این است که ضد آفتاب‌های رنگی هم در برابر اشعه ماوراء بنفش و هم نور آبی از پوست شما محافظت می‌کنند.

نشان داده شده است که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور آبی باعث ایجاد استرس اکسیداتیو روی پوست می‌شود که می‌تواند منجر به چین و چروک‌های زودرس، لکه‌های تیره و سایر علائم پیری پوست شود.

بنابراین، استفاده از ضد آفتاب حاوی اکسید آهن به صورت روزانه، می‌تواند به جلوگیری از علائم پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آبی کمک کند. علاوه بر این، کرم‌های ضد آفتاب رنگی، یک رنگ پایه روشن و غیر چرب دارند و به از بین بردن عیوب یا لک‌های جزئی صورت کمک می‌کنند.

در واقع، ضد آفتاب‌های رنگی را می‌توان به جای کرم پودر معمولی استفاده کرد تا هم از فواید ضد آفتاب و هم کرم پودر بهره‌مند شد. اما عکس این موضوع صادق نیست. توجه داشته باشید که کرم پودر حاوی SPF با ضد آفتاب رنگی فرق دارد و این دو هرگز مشابه هم نیستند. کرم پودرها و سایر محصولات آرایشی حاوی SPF، به اندازه کافی موثر نیستند تا به جای ضد آفتاب از آن‌ها استفاده شود.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در انتخاب ضد آفتاب اثر داشته باشد، مسأله آرایشی بودن ضد آفتاب رنگی است. ضد آفتاب رنگی یک زیرسازی ملایم را برای زیر آرایش خانم‌ها فراهم می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب رنگی به راحتی با پوست ترکیب می‌شوند و پوششی عالی برای محو لکه‌های تیره، خطوط ریز یا هر نوع تغییر رنگی در پوست ایجاد می‌کنند.

استفاده از این ضد آفتاب‌ها به پوست شما کمک می‌کند تا در طول روز ظاهری یکدست داشته باشد. اگر می‌خواهید چند لایه محصول آرایشی روی پوست خود استفاده نکنید، کرم‌های ضد آفتاب رنگی راه‌حلی عالی هستند. علاوه بر این، کرم‌های ضد آفتاب رنگی برای استفاده آقایان هم مناسب هستند، زیرا ظاهری طبیعی و سبک به پوست می‌دهند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در انتخاب ضد آفتاب اثر داشته باشد، مسأله آرایشی بودن ضد آفتاب رنگی است

به عنوان یک خانم می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را با کرم‌های ضدآفتاب رنگی ارتقا دهید تا بدون بر جای گذاشتن حالت گچی سفید روی پوست، نه تنها از پوست خود در برابر آفتاب محافظت قوی کنید، بلکه یک زیرسازی ملایم هم برای زیر آرایش خود ایجاد کنید.

ضد آفتاب‌های رنگی برخلاف ضدآفتاب‌های بی رنگ، روی پوست شما احساس سنگینی ایجاد نمی‌کنند و در طول روز ظاهری طبیعی به پوست شما می‌دهند. اکسید روی عنصر کلیدی در ضد آفتاب‌های رنگی است که از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و در عین حال، پوست را نرم و بدون تحریک نگه می‌دارد.

علاوه بر این، وجود موادی مانند عصاره Physalis angulata در ضد آفتاب‌های رنگی، محافظت آنتی اکسیدانی برای حفظ سلامت و جوانی پوست شما ایجاد می‌کند. همچنین خواص غیر کومدوژنیک در بعضی کرم‌های ضد آفتاب رنگی از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند و در نتیجه خطر بروز آکنه را کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی

نحوه استفاده از ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ تفاوت چندانی با هم ندارد. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام استفاده از کرم‌های ضدآفتاب رنگی (یا هر ضد آفتاب دیگری) باید به خاطر داشته باشید این است که حداقل باید از 2/1 قاشق چای‌خوری برای پوشاندن صورت خود استفاده کنید. پس از آن می‌توانید از مقدار بیشتری استفاده کنید تا در صورت تمایل، سایه ضد آفتاب شما کمی ‌تیره‌تر شود.

ثانیا، حتما یک ضد آفتاب رنگی انتخاب کنید که با نوع پوست شما مناسب باشد؛ برای مثال، اگر پوست چرب دارید، به دنبال یک ضد آفتاب سبک‌تر باشید که منافذ را مسدود نکند و باعث درخشندگی و براقیت بیشتر پوست نشود. انواع پوست‌های خشک باید به دنبال ضد آفتاب‌هایی باشند که حاوی مواد آبرسان هستند تا پوست آن‌ها ظاهر ترک‌خورده یا کیکی شکل پیدا نکند. در نهایت، ضد آفتابی را انتخاب کنید که دوست دارید هر روز از آن استفاده کنید.

برای پاک کردن ضد آفتاب و مواد آرایشی از روی پوست صورت در روتین شب، باید از تکنیک پاک‌سازی دوگانه که به آن پاک کردن دو مرحله‌ای هم گفته می‌شود، استفاده کنید.

نحوه صحیح پاک کردن کرم ضد آفتاب از روی پوست صورت

پاک کردن ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ هم مانند نحوه استفاده از آن، تفاوتی با هم ندارند. شستن صورت در پایان روز، یکی از مراحل مهم روتین مراقبت از پوست است.

استفاده از پاک‌کننده مناسب برای از بین بردن کثیفی و چربی زیادی که در طول روز روی صورت شما انباشته شده است، بسیار مهم است. همچنین باعث پاک شدن هر گونه کرم ضد آفتاب یا مواد آرایشی می‌شود و پوست را شفاف و تمیز نگه می‌دارد. انباشته شدن چربی و کرم‌های ضد آفتاب روی پوست، باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از ضد آفتاب در بارداری

یک راه سریع و موثر برای پاک کردن کرم ضد آفتاب از روی پوست، استفاده از یک پاک کننده مبتنی بر روغن (میسلار واتر) یا روغن خالصی است که برای استفاده روی پوست فرموله شده است. روغن‌های دوستدار پوست که برای پاک کردن ضد آفتاب مناسب هستند، عبارتند از: روغن جوجوبا شیرین، روغن هسته انگور و روغن زیتون.

برای پاک کردن ضد آفتاب و مواد آرایشی از روی پوست صورت در روتین شب، باید از تکنیک پاک‌سازی دوگانه که به آن پاک کردن دو مرحله‌ای هم گفته می‌شود، استفاده کنید. در این تکنیک از پاک‌کننده‌های روغنی و پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب به صورت پشت سر هم استفاده می‌شود. برای پاک کردن پوست صورت خود با استفاده از تکنیک دو مرحله‌ای به صورت زیر عمل کنید:

  • دست‌های خود را بشویید تا مطمئن شوید که آلودگی یا باکتری را به صورت خود منتقل نمی‌کنید.
  • از پاک کننده‌های مبتنی بر روغن یا روغن پاک کننده خالص صورت روی پوست خشک استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید یک پاک کننده آرایش یا میسلار واتر را جایگزین کنید. محصول را به آرامی با نوک انگشتان ‌روی پوست بمالید. پوست را به طور کامل ماساژ دهید تا ضد آفتاب بلند شود.
  • پوست صورت خود را با آب بشویید.
  • از یک پاک‌کننده صورت مبتنی بر آب که مناسب پوست شما است، استفاده کنید. مقداری از شوینده را در دست خود بریزید و به آرامی ‌صورت را با آن بشویید. با این کار کرم ضد آفتاب که در مرحله قبل برداشته شده است، پاک می‌شود.
  • پوست خود را بشویید و خشک کنید.
  • برای برگرداندن هیدراتاسیون و جلوگیری از خشک شدن پوست، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

اشعه ماوراء بنفش خورشید، عامل اصلی‌ هایپرپیگمانتاسیون، کدر شدن چهره و پیری زودرس پوست است. این اشعه به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و منجر به تخریب پروتئین‌ها و بافت‌های سالم پوست می‌شود. بنابراین اهمیت زیادی دارد که از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی در دسته ضد آفتاب‌های فیزیکی قرار می‌گیرند. این محصولات با قرار دادن یک سد روی پوست شما باعث منعکس شدن نور و جلوگیری از آسیب به پوست می‌شوند. اما اگر می‌خواهید بدانید که ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ کدام یک بهتر است، باید بدانید ضد آفتاب‌های رنگی نسبت به ضد آفتاب‌های معدنی بی‌ رنگ، اثر محافظت کنندگی بیشتری دارند.

 اکسیدهای آهن موجود در ضدآفتاب‌های رنگی، هم نور UV و هم نور مرئی و آبی را مسدود می‌کنند و در محافظت از پوست شما چه در داخل و چه خارج از منزل از ضد آفتاب‌های بی رنگ موثرتر هستند. همچنین ضدآفتاب‌های رنگی، رنگ ملایمی‌ به پوست شما می‌بخشند و می‌توانند با یا بدون کرم پودر معمولی استفاده شوند.

منبع ++++

ضد آفتاب رنگی چیست؟

ضد آفتاب رنگی در دسته ضد آفتاب‌های معدنی یا فیزیکی قرار می‌گیرد. این ضد آفتاب‌‌ حاوی اکسیدهای آهن، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است که مانند سدی روی پوست قرار می‌گیرند و نه تنها از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌کنند، بلکه مانع از نفوذ نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه به داخل پوست می‌شوند.

آیا کرم ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد؟

غیر از مسأله آلرژی، هیچ شواهدی که نشان دهد ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد، وجود ندارد. حتی ضد آفتاب‌های رنگی ممکن است به برخی بیماری‌های پوستی کمک کنند. شواهد زیادی نشان می‌دهد که ضد آفتاب رنگی به دلیل توانایی در مسدود کردن نور مرئی ممکن است برای افرادی که مستعد‌ هایپرپیگمانتاسیون یا ملاسما هستند، مفید باشد، زیرا نور مرئی به تشدید این شرایط کمک می‌کند.

از کرم ضد آفتاب رنگی می‌‌توان به جای کرم پودر استفاده کرد؟

در واقع، ضد آفتاب‌های رنگی را می‌توان به جای کرم پودر معمولی استفاده کرد تا هم از فواید ضد آفتاب و هم کرم پودر بهره‌مند شد. اما عکس این موضوع صادق نیست. توجه داشته باشید که کرم پودر حاوی SPF با ضد آفتاب رنگی فرق دارد و این دو هرگز مشابه هم نیستند. کرم پودرها و سایر محصولات آرایشی حاوی SPF، به اندازه کافی موثر نیستند تا به جای ضد آفتاب از آن‌ها استفاده شود.

نحوه صحیح پاک کردن کرم ضد آفتاب از روی پوست صورت چگونه بهتر است؟

یک راه سریع و موثر برای پاک کردن کرم ضد آفتاب از روی پوست، استفاده از یک پاک کننده مبتنی بر روغن (میسلار واتر) یا روغن خالصی است که برای استفاده روی پوست فرموله شده است. روغن‌های دوستدار پوست که برای پاک کردن ضد آفتاب مناسب هستند، عبارتند از: روغن جوجوبا شیرین، روغن هسته انگور و روغن زیتون.

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ، کدام یک بهتر است؟

سلام
ضد آفتاب دارای روی اکساید و آهن اکسید برای پوست چرب و مستعد جوش معرفی میکنید
تشکر

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی