شامپو بدن بهتر است یا صابون?
۲ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

شامپو بدن بهتر است یا صابون؟ چرا باید از شامپو بدن استفاده کنیم؟

به این مطلب امتیاز دهید

شما هر روز دوش می‌گیرید؟ آیا از شوینده مناسب برای پوستتان استفاده می‌کنید؟ امروزه شوینده‌های زیادی در بازار موجود است که هرکدام مزایای خاص خود را دارد، اما چگونه می‌توان یک شوینده مناسب را انتخاب کرد؟ در قدم اول باید بدانید که بین صابون و شامپو بدن، تفاوت‌های زیادی وجود دارد و دانستن این تفاوت بسته به نوع پوست و حتی محل زندگی شما اهمیت دارد. اگر می‌خواهید از دام تبلیغات در امان بمانید در ادامه با کیوت مگ همراه باشید!

تفاوت شامپو بدن و صابون

وقتی صحبت از شستشوی بدن به میان می‌آید یافتن یک شوینده مناسب، بسیار مهم است. انواع شوینده‌ها اساساً یک کار انجام می‌دهند و آن پاک کردن آلودگی از سطح پوست است، اما مواد تشکیل‌دهنده و مکانیسم پاکسازی آن‌ها با هم متفاوت است!

چرا باید از شامپو بدن استفاده کنیم؟
وقتی صحبت از شستشوی بدن به میان می‌آید یافتن یک شوینده مناسب، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: صابون مرطوب کننده پوست صورت؛ 

تفاوت اصلی شامپو بدن و صابون در شکل و نحوه تعامل آن‌ها با پوست است. در ادامه برخی تفاوت‌های صابون و شامپو بدن ذکر شده است:

اگرچه انواع شوینده‌ها مثل صابون و شامپو بدن اساساً یک کار انجام می‌دهند و آن پاک کردن آلودگی از سطح پوست است، اما مواد تشکیل‌دهنده و نحوه تعامل آن‌ها با پوست متفاوت است!

۱- بافت و شکل ظاهری: صابون‌ها شوینده‌هایی به شکل جامد هستند که از نمک‌های گیاهی یا چربی حیوانی ساخته شده و قادر هستند هرگونه آلودگی را در خود حل کنند. از آن‌جایی‌ که عرق و آلودگی‌ها با روغن‌های طبیعی بدن مخلوط می‌شوند می‌توانند روی پوست باقی بمانند و باکتری تولید کنند، صابون این لایه‌های روغنی را از هم جدا کرده و از پوست در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. اما گاهی می‌تواند لیپیدها و پروتئین‌های اساسی پوست را از بین ببرد یا سطح PH پوست را تغییر داده و سبب تحریک پوست شود.

تفاوت شامپو بدن و صابون
صابون‌ها شوینده‌هایی به شکل جامد هستند که از نمک‌های گیاهی یا چربی حیوانی ساخته شده و قادر هستند هرگونه آلودگی را در خود حل کنند.

بیشتر بخوانید: ⁠ براش شست و شوی بدن

شامپو بدن یک شوینده مایع با PH بین۶ تا ۷ است که به‌طورمعمول ملایم‌تر از صابون است. مکانیسم پاکسازی شامپو بدن نیز مانند صابون است و می‌تواند هرگونه کثیفی، چربی اضافی و عرق را از روی پوست پاک می‌کند اما اغلب حاوی ترکیباتی است که به درمان بیماری‌های شایع پوستی کمک می‌کند.

خشکی، مسدود بودن منافذ و پوسته‌پوسته شدن پوست با شامپو بدن برطرف می‌شود. شامپو بدن معمولاً حاوی موادی است که رطوبت ازدست‌رفته حین فرایند پاکسازی را به پوست بازمی‌گرداند.

۲- عطر: صابون عطر و بوی بیشتری نسبت به شامپو بدن دارد و رایحه آن ماندگارتر است. اگرچه می‌تواند بدون بو یا حاوی روغن‌های ضروری و رایحه مصنوعی نیز باشد.

۳- مواد تشکیل‌دهنده: شامپو بدن حاوی مواد غیر صابونی مانند امولسیون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، ویتامین E، روغن و عصاره‌های طبیعی است اما در صابون از چربی ، محلول‌های قلیایی و سدیم استفاده می‌شود که PH آن‌ها بین ۸ و ۹ است.

چرا باید از شامپوبدن استفاده کنیم؟
اگر فردی با پوست حساس یا معمولی هستید مطمئناً شامپو بدن انتخاب بهتری برای شما خواهد بود زیرا سطح PH آن پایین است.

بیشتر بخوانید: اسکراب بدن با قهوه؛ 

چرا شامپو بدن به صابون اولویت دارد؟

اگرچه هم از صابون و هم از شامپو بدن می‌توانید برای تمیز کردن پوست خود استفاده کنید اما زمان انتخاب باید به شرایط آب و هوایی و نوع پوستتان توجه کنید. اگر فردی با پوست حساس یا معمولی هستید مطمئناً شامپو بدن انتخاب بهتری برای شما خواهد بود زیرا سطح PH آن پایین است.

در شامپو بدن معمولاً از روغن‌های ضروری مثل روغن لیمو، چوب صندل یا اسطوخودوس و مرطوب‌کننده‌هایی مانند پانتنول، ویتامین B5 و اسیدهای چرب استفاده می‌شود که خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و می‌توانند خشکی پوست را برطرف کنند.

اگر به بیماری‌های مزمن پوستی مانند روزاسه، پسوریازیس یا آکنه مبتلا هستید قبل از توجه به جامد یا مایع بودن شوینده باید به دنبال محصولی باشید که سبب خشکی و تحریک پوست نشود. سعی کنید از شامپوهایی که حاوی اسید گلیکولیک هستند استفاده کنید زیرا می‌تواند پوست را لایه‌برداری کرده و سلول‌های مرده آن را از بین ببرد.

اگر پوست چربی دارید یا در مکانی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و یا به دنبال شوینده‌های قوی هستید(که منافذ پوستتان را عمیقاً پاک کنید)، شوینده‌های صابونی انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود اگرچه ممکن است سبب خشکی پوست شوند!

شوینده‌های صابونی بیشتر برای کودکان، نوجوانان و جوانان مناسب است اما با افزایش سن بهتر است به دنبال یک شوینده ملایم و مرطوب‌کننده برای بدن باشید زیرا سلامت پوست را حفظ کرده و کمک می‌کند تا پوستتان برای مدت‌زمان طولانی‌تر نرم، مرطوب و لطیف بماند.

در ادامه پاسخ به سؤال چرا باید از شامپو بدن استفاده کنیم؟ باید بگویم شامپو، به دلیل بسته‌بندی به خصوصی که دارد کمتر در معرض تجمع باکتری قرار می‌گیرد ازاین‌رو بهداشتی­تر است. اما صابون‌ها عموماً در جاصابونی و در محیط مرطوب حمام نگهداری می‌شوند که همین مسئله می‌تواند عاملی برای تجمع باکتری در صابون باشد.

این باکتری‌ها می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها روی صابون بعد از هر بار استفاده آن را بشویید و ترجیحاً آن‌ها را در ظرف‌های دربسته و در مکانی خشک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن؛

درمجموع برای پاک کردن هرگونه کثیفی و چربی اضافی روی پوست می‌توان هم از صابون و هم از شامپو بدن استفاده کرد اما صابون‌ها کمی خشن‌تر بوده و می‌توانند لیپیدها و پروتئین‌های اساسی پوست را از بین ببرند یا سطح PH پوست را تغییر داده و سبب تحریک پوست شوند.

درواقع شامپو بدن شوینده‌ای ایمن‌تر نسبت به صابون است و می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. شما بین شامپو بدن و صابون کدامیک را انتخاب می­کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مزایای شامپو بدن چیست؟

شامپو بدن یک شوینده مایع با PH بین۶ تا ۷ است که به‌طورمعمول ملایم‌تر از صابون است. مکانیسم پاکسازی شامپو بدن نیز مانند صابون است و می‌تواند هرگونه کثیفی، چربی اضافی و عرق را از روی پوست پاک می‌کند اما اغلب حاوی ترکیباتی است که به درمان بیماری‌های شایع پوستی کمک می‌کند.

چرا شامپو بدن به صابون اولویت دارد؟

در شامپو بدن معمولاً از روغن‌های ضروری مثل روغن لیمو، چوب صندل یا اسطوخودوس و مرطوب‌کننده‌هایی مانند پانتنول، ویتامین B5 و اسیدهای چرب استفاده می‌شود که خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و می‌توانند خشکی پوست را برطرف کنند.

چرا باید از شامپو بدن استفاده کنیم؟

باید بگویم شامپو، به دلیل بسته‌بندی به خصوصی که دارد کمتر در معرض تجمع باکتری قرار می‌گیرد ازاین‌رو بهداشتی­تر است. اما صابون‌ها عموماً در جاصابونی و در محیط مرطوب حمام نگهداری می‌شوند که همین مسئله می‌تواند عاملی برای تجمع باکتری در صابون باشد.

۲ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی