براشینگ بدن
۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

براشینگ بدن چیست؟ +دستورالعمل برس‌کشیدن صحیح بدن

به این مطلب امتیاز دهید

براشینگ بدن یا برس‌کشیدن بدن دقیقا به همان آسانی است که به نظر می‌آيد و تنها با داشتن یک برس مخصوص می‌توانید تمامی نقاط بدن خود  را برس بکشید. این روش براشینگ خشک نام دارد زیرا آن را در حمام یا زیر دوش آب انجام نمی‌دهید و در واقع پوست شما و برس هر دو کاملا خشک هستند.

براشینگ بدن چیست؟

البته برخی افراد قبل از براشینگ از اندکی روغن بدن نیز بر روی پوست خود استفاده می‌کنند.با اینکه امروزه براشینگ بدن یک روش جدید محسوب می‌شود اما در واقع ریشه‌ای کهن و دیرینه دارد. براشینگ در طب آیورودا (طب سنتی هندی) رایج بوده و در یونان باستان و ژاپن از این روش به منظور پاک‌سازی و زیبایی پوست بدن استفاده می‌کردند.

براشینگ بدن خشک گاهی اوقات به عنوان یک روش درمانی در چشمه‌های آب گرم نیز استفاده می‌شود، اما این یک روش ساده و بدون هزینه است که تنها با داشتن یک برس مناسب و صرف چند دقیقه زمان به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش بدن

فواید براشینگ بدن خشک

تحقیقات و مطالعات رسمی در زمینه براشینگ بدن خشک و تأثیرات آن بر پوست و بدن انجام نشده است اما متخصصان معتقدند که براشینگ می‌تواند فواید و اثرات مطلوبی به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1) لایه‌برداری پوست

براشینگ بدن خشک مشابه لایه‌بردار‌های فیزیکی رایج امروزی، پوست را لایه‌برداری می‌کند. مو‌های زبر برس، پوسته‌ها و سلول‌های مرده را برداشته و بعد از چند جلسه احساس لطافت و نرمی را در پوست خود احساس خواهید کرد.

2) افزایش گردش خون

یکی دیگر از فواید براشینگ بدن ، افزایش گردش خون در بدن است که باعث می‌شود پوست هر چند موقتی، درخشان و شفاف‌تر جلوه کند.

3) افزایش نشاط و انرژی

اینکه براشینگ پوست جریان خون در بدن را بهبود می‌بخشد و یک روش خود‌درمانی آسان و کوتاه‌مدت است، کاملا درست است اما ویژگی دیگری که مورد توجه بیشتر افراد قرار گرفته، حس نشاط و انرژی مضاعفی است که بعد از براشینگ در خود احساس می‌کنند.

براشینگ بدن، body brushing
به پوستت جون تازه بده

عقاید غلط درباره‌ی براشینگ بدن

1) تحریک سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن است که وظیفه‌ عبور دادن مایع مفیدی به نام لنف را از میان بافت‌های بدن و از طریق شبکه‌ای از رگ‌ها بر عهده دارد. برخی ادعا دارند که براشینگ خشک می‌تواند باعث تحریک لنف‌های انباشته شده شود، البته هیچ‌ مطالعه‌ دقیقی برای اثبات این ادعا انجام نشده است و احتمال چنین بازخوردی تقریباً غیرممکن است.

اگرچه روش‌هایی همچون ماساژ تخلیه لنف وجود دارند که می‌توانند اثربخش باشند اما براشینگ فاقد چنین عملکردی است.

2) سم‌زدایی بدن

امروزه پاک‌سازی بدن از سموم و مواد زائد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد روش‌هایی همچون آبمیوه‌درمانی و یوگا گرم و به باور عده‌ای براشینگ خشک، باعث پاک‌سازی بدن می‌شوند. پوست ممکن است بزرگترین ارگان بدن باشد اما مهم‌ترین عضو سم‌زدا بدن نیست زیرا این وظیفه بر عهده‌ کبد و کلیه‌های شما بوده و متأسفانه نمی‌توانید با برس‌زدن پوست، سموم و مواد زائد را از بدن خارج کنید.

3) بهبود گوارش

پوست هیچ ارتباطی با سیستم گوارش و هضم ندارد. بنابراین براشینگ نمی‌تواند کمکی به بهبود گوارش شما کند.
البته ماساژ ملایم شکم ممکن است یبوست خفیف را بهبود بخشد بنابراین براشینگ که اثرات مشابه ماساژ روی بدن را دارد نیز ممکن است اثربخش باشد. اما به طور کلی، اگر مشگلی در هضم و گوارش خود دارید بهتر است آن را درمان کنید.

4) بهبود سلولیت و غدد چربی

افزایش گردش خون موجب پف‌کردن پوست شده و باعث می‌شود تا سلولیت‌ها کمتر به چشم بیایند. براشینگ فقط یک درمان موقتی است بنابراین نمی‌تواند سلولیت‌ها را به طور دائم  بهبود بخشد. اگر سلولیت‌ها بعد از یک جلسه براشینگ از دید شما بهتر به نظر می‌رسند بسیار عالی است اما تا زمانیکه تجمع و تولید مجدد چربی ادامه دارد، براشینگ اثربخش نخواهد بود.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

خطرات احتمالی

در بیشتر موارد براشینگ خشک یک روش بی‌خطر است اما با این حال قبل از انجام آن به چند نکته توجه کنید:

1) می‌تواند پوست شما را تحریک کند

شایع‌ترین عوارض جانبی براشینگ خشک، تحریک پوست است و بیشتر به دلیل عواملی همچون استفاده از برس خیلی زبر، داشتن پوست حساس و یا برس‌کشیدن زیاد رخ می‌دهد. طبیعی است که بعد از براشینگ، پوست کمی صورتی شود اما نباید پوستتان را به گونه‌ای برس بکشید که دچار قرمزی و ساییدگی شود.

همچنین توجه داشته باشید که بعد از براشینگ، پوستتان نباید دچار سوختگی یا خراش شود. براشینگ باید حس خوبی به شما بدهد نه اینکه با انجام آن به سلامت شما آسیب برسد. البته اگر نتیجه‌ مطلوبی از این روش نگرفته و آسیبی به پوست شما وارد شده است به دلیل بی‌دقتی و نحوه‌ غلط انجام آن می‌باشد.

2) می‌تواند باعث خشکی پوست شود

بعد از اتمام براشینگ استفاده از مرطوب‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا احتمال خشکی پوست بالا می‌رود.

3)دقت کنید که براشینگ برای همه افراد مناسب نیست!

هرگز براشینگ را روی پوست‌هایی که دارای اگزما، پسوریازیس، جوش، زخم، آفتاب سوختگی و التهاب است انجام ندهید.
ممکن است به دلیل داشتن پوست حساس بخواهید به طور کامل از انجام براشینگ صرف‌نظر کنید.

اما اگر احساس می‌کنید که پوست شما با براشینگ مکرر، ملتهب و حساس می‌شود ابتدا مدت زمان براشینگ و تعداد دفعات آن را کاهش دهید، اگر مجدد دچار التهاب شدید از انجام آن خودداری کنید.

یک برس مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

براشینگ بدن، body brushing
  • برای شروع براشینگ به یک برس بیشتر نیاز ندارید، به همین دلیل است که براشینگ خشک نسبتاً محبوب شده است.برس‌ها را می‌توانید به راحتی از فروشگاه‌های تجهیزات زیبایی و محصولات گیاهی و همچنین به صورت آنلاین خریداری کنید. با توجه به توصیه کارشناسان، برسی که خریداری می‌کنید بهتر است دارای پرز‌هایی با الیاف طبیعی مثل کنف، سیسال و کاکتوس باشد.
  • یک برس با دسته‌ بلند می‌تواند دسترسی به نواحی مثل پشت بدن، پشت شانه‌ها و پشت پاها را راحت‌تر کند.
    از طرف دیگر یک برس کوچک‌ بدون دسته که در کف دست شما قرار می‌گیرد راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخی برس‌ها با داشتن دسته‌ جدا‌پذیر هر دو ویژگی را برای شما امکان‌پذیر می‌کنند.
    تنها شمایید که باید تصمیم بگیرید، چه نوع برسی مناسب بوده و با کدامیک راحت‌تر هستید.
  • از خریدن برسی با پرز‌های خیلی خشک و زبر خودداری کنید. زبر و خشک بودن برس دلیل بر عملکرد بهتر آن نیست و اگر در زمان براشینگ حس کردید که برستان زبر است آن را عوض کنید. برس شما نباید موجب قرمزی، خراش یا ساییدگی در پوست شود. بلکه باید حس خوب و مطلوبی را به پوست شما منتقل کند.
  • انتخاب یک برس مناسب برای براشینگ صورت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با دقت بیشتری انجام شود.
    همچنین برسی که برای بدن استفاده می‌شود برای صورت مناسب نخواهد بود. شما به یک برس کوچک‌تر با پرزهای خیلی نرم‌تر نیاز دارید. در صورتیکه برس‌های نرم هم برای پوست شما زبر و خشک است به جای آن از یک پارچه‌ نرم استفاده کنید.
  • برس خود را تمیز نگه داشته و آن را ضد عفونی کنید. دستورالعمل‌های تمیزکردن براش را که به همراه آن است اجرا کنید. همچنین می‌توانید پرز‌های براش را با یک صابون ملایم و آب بشویید یا با پارچه آغشته به الکل تمیز و ضدعفونی کنید.

چگونه براشینگ را به بهترین شکل انجام دهیم؟

با در دست داشتن یک برس مناسب آماده‌ انجام براشینگ می‌شوید. پروسه‌ برس‌زدن اصلاً پیچیده نیست و دلیلی ندارد تا درباره‌ نحوه صحیح انجام آن نگران باشید.

تنها با یک‌بار انجام دادن به سادگی آن پی خواهید برد. به پیشنهاد برخی از کاربران، به دلیل خاصیت انرژی‌دهنده و نشاط‌آوری براشینگ آن را به هنگام صبح انجام دهید نه قبل از خواب. اما در حقیقت هر زمان که راحت‌تر بودید می‌توانید براشینگ خود را شروع کنید.

  1. برای شروع ابتدا لباس‌های خود را کاملاُ دربیاورید. برخی توصیه می‌کنند در حمام و یا یک وان خالی بایستید. اما هرجایی که سطح آن لیز نبوده و احساس راحتی می‌کنید، برای براشینگ مناسب خواهد بود. براشینگ را از پاها با ماساژ‌های ملایم و نرم شروع کرده و به سمت بالا حرکت کنید. این کار را برای هر دو پا انجام داده و سپس تا بالای ران‌ها ادامه دهید.
  2.  اگر برایتان مقدور است پشت بدن و پشت پاها را نیز ماساژ دهید در غیر این صورت از انجام آن صرف‌نظر کنید.
  3.  ماساژ دست‌ها را از پشت آغاز کنید و آن را به سمت شانه‌ها ادامه دهید. توجه داشته باشید که خیلی نرم و ملایم این‌کار را انجام دهید.
  4.  پوست شکم و قفسه سینه از پوست بازو‌ها و پاها حساس‌تراند بنابراین با ملایمت بیشتری این بخش‌ها را برس بزنید.
    برای این بخش‌ها می‌توانید از ماساژ‌های رو به بالا و یا دایره‌وار استفاده کنید. این به شما بستگی دارد که با کدام روش راحت‌تر هستید. توجه داشته باشید که از براشینگ سینه‌ها در بانوان و نیپل در مردان خودداری شود.
  5.  بعد از اتمام براشینگ، دوش گرفته یا حمام کنید و سپس با یک لوسیون، بالم یا روغن بدن براشینگ خود را به پایان برسانید.

چند نکته مهم که به انجام بهتر براشینگ کمک می‌کنند

  1.  تمام پروسه‌ براشینگ حداکثر 5 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد بنابراین فکر نکنید که ممکن است این‌کار وقت شما را بگیرد.
  2.  براشینگ خشک را در جهت بالا و به سمت قلب انجام دهید.
  3.  هیچ توصیه‌ای در مورد تعداد دفعات براشینگ نشده است و این بستگی به خودتان دارد، اگر پوستتان قابلیت تحمل آن را دارد، روزانه نیز می‌توانید براشینگ را انجام دهید. در غیر این صورت هفته‌ای دوبار یا هر موقع که تمایل داشتید.
  4.  یک ناحیه را بیش از دوبار ماساژ ندهید زیرا ممکن است منجر به التهاب و تحریک شود.

بیشتر بخوانید: پیلینگ بدن چیست؟

توصیه نهایی

براشینگ خشک یک روش تسکین‌دهنده و آرام بخش است که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. برای اینکه این نتایج را برای شما نیز داشته باشد، مهم است که در طول براشینگ با ملایمت رفتار کنید زیرا با برس‌زدن‌های تند و خشن نه تنها به نتایج بهتری نخواهید رسید بلکه باعث آسیب و حساسیت در پوست خود خواهید شد.

نسبت به نتیجه‌ کار واقع‌‌بین باشید. براشینگ یک روش خوب و اثربخش است اما یک درمان قطعی نیست. اگر پوستتان با این روش سازگار است، براشینگ یک روش عالی و آسان می‌باشد که می‌توانید آن را به برنامه مراقبتی پوست خودتان اضافه کنید.

برای اینکه پوست خود را بهتر بشناسید و راه های مراقبت از آنرا بیاموزید کیوت مگ را دنبال کنید

منبع: +

فواید براشینگ بدن خشک چیست؟

1. لایه‌برداری پوست 2. افزایش گردش خون 3. افزایش نشاط و انرژی

آیا براشینگ برای همه افراد مناسب هست؟

خیر، هرگز براشینگ را روی پوست‌هایی که دارای اگزما، پسوریازیس، جوش، زخم، آفتاب سوختگی و التهاب است انجام ندهید.

خطرات احتمالی براشینگ بدن چیست؟

۱. می‌تواند پوست شما را تحریک کند 2. می‌تواند باعث خشکی پوست شود

۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای براشینگ بدن چیست؟ +دستورالعمل برس‌کشیدن صحیح بدن

خیلی خوب بود استفاده کردم از مطالبتون

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی