ضد آفتاب برای کودکان
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آیا ضد آفتاب برای کودکان لازم و ضروری است؟

3/5 - (1 امتیاز)

سیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که مصرف کرم‌های ضدآفتاب برای مراقبت از پوست و سلامتی آن ضروری و مهم است. از طرفی عمده پزشکان متخصص حوزه پوست بر اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب اذعان داشته‌اند و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از عوارض پوستی می‌دانند.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پوست جلوگیری می‌کند. بر اساس تحقیقی، حدود 87 درصد از مبتلایان به سرطان پوست در معرض اشعه فرابنفش قرار داشتند. یکی از پرچالش‌ترین مواردی که امروزه با آن مواجه هستیم، پاسخ به این سوال است که “آیا مصرف ضد آفتاب برای کودکان مناسب است؟”ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص کرم ضدآفتاب و استفاده از ضد آفتاب برای کودکان، اطلاعات متفاوتی را برای شما بازگو کنیم.

کرم ضدآفتاب چیست؟

کرم‌های ضدآفتاب محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. تشعشعات خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش می‌تواند سبب عارضه‌های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست تا سرطان‌های بدخیم پوستی شود.

کرم‌های ضدآفتاب محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است.

بسیاری به غلط باور دارند که استفاده مداوم از ضد آفتاب می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و آکنه شود. امروزه متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت پوست بر این باور هستند که کرم ضد آفتاب به عنوان مانع و سدی نسبتا محکم برای پوست در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) عمل می‌کند.

در حالت کلی، دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارند که می‌توانند روی پوست اثر بگذارند. این اشعه‌ها شامل: اشعه UVA که موجب پیری و چروک بیش ‌از حد پوست شده و اشعه UVB است که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

بسیاری از پزشکان کرم ضدآفتاب را بدون نسخه تجویز می‌کنند. این کرم عمدتاً برای افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به نور آفتاب دارند، توصیه می‌شود. کرم ضد آفتاب تنها در صورت محافظت در برابر هر دو نوع اشعه UV می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی روی پوست داشته ‌باشد.محصولات ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مانند: ژل، کرم، روغن، لوسیون و اسپری عرضه می‌شوند. هر یک از این اشکال با توجه به کاربرد و میزان مصرف آن توسط شما می‌تواند مفیدتر باشد.

یکی از اطلاعات مهم هنگام خرید و مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان، وجود برچسبی حاوی درج اطلاعات یک شماره به نام ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) است. عموما یک ضد آفتاب با SPF 30 می‌تواند ۸ درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود کند. هر چه این عدد بیشتر باشد، جلوگیری از اشعه UVB بیشتر خواهد بود.

به پوستت جون تازه بده

3 نوع کرم ضد آفتاب پرمصرف کدامند؟

ضدآفتاب فیزیکال

کرم ضد آفتاب فیزیکال یا فیزیکی که با نام ضد آفتاب مینرال هم شناخته می‌شود، یک نوع ضد آفتاب است که در ترکیبات آن از دو ماده به نام‌های دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است.

این ترکیبات موجود کمک می‌کنند اشعه فرابفنش خورشید پس از برخورد به پوست منعکس شوند. این نوع کرم ضد آفتاب دارای کمترین عوارض نسبت به ضد آفتاب شیمیایی است. از ویژگی‌های منفی این نوع ضدآفتاب‌ها می‌توان به ایجاد یک لایه سفید رنگ روی پوست اشاره کرد.

ضد آفتاب رنگی

امروزه ضد آفتاب‌های رنگی در بازار برای فروش و مصرف به فراوانی یافت می‌شوند. کمپانی‌های تولیدکننده ضد آفتا‌ب‌های رنگی از رنگداته در محصولات خود استفاده می‌کنند.

این نوع ضد آفتاب، دو منظوره بوده و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند همزمان ضد آفتاب و کرم پودر روی پوست صورت خود داشته باشند. همچنین کسانی که نمی‌خواهند بعد از استفاده از ضد آفتاب رنگ صورتشان خیلی سفید شود، می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی استفاده کنند.

ضد آفتاب شیمیایی

بیش از 32 ماده تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شوند. این مواد به دو طریق موثر خواهند بود: پراکندگی و انحراف اشعه‌ی مضر خورشید و همچنین تبدیل اشعه‌ی فرابنفش به گرما و غیرفعال کردن آن. معمولاً ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی، شامل اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون است.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ، کدام یک بهتر است؟

عملکرد کرم ضدآفتاب چگونه است؟

به طور کلی دو مانع برای حفاظت از پوست وجود دارد؛ موانع فیزیکی منعکس و پخش کننده نور و موانع شیمیایی جذب کننده نور. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسمولیت‌ها و آنزیم‌های ترمیم کنندهDNA ،جز دسته‌بندی شیمیایی قرار می‌گیرند.

کرم‌های ضد آفتاب مانند یک سپر بسیار نازک عمل کرده و امواج UV را قبل از رسیدن به پوست و آسیب به آن متوقف می‌کنند. این کرم‌ها حاوی مولکول‌های ضد آفتاب ارگانیک و رنگدانه‌های غیر آلیِ جذب‌کننده اشعه ماورا بنفش هستند که باعث جذب، پراکندگی و انعکاس UV در سطح پوست می‌شوند.

کرم ضدآفتاب با مسدود کردن و جذب اشعه UV به وسیله ترکیبی از ذرات فیزیکی و شیمیایی عمل می‌کند. ذرات فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای بازتاب اشعه ماورا بنفش از پوست استفاده می‌شود و مواد شیمیایی پیچیده موجود در ضد آفتاب قبل از نفوذ نور به پوست، با اشعه واکنش می‌دهند و آن را جذب نموده و انرژی را به صورت گرما آزاد می‌کنند. همین عملکرد سبب شده تا بسیاری از والدین به استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان خود ترغیب شوند.

کرم ضدآفتاب با مسدود کردن و جذب اشعه UV به وسیله ترکیبی از ذرات فیزیکی و شیمیایی عمل می‌کند.

6 فایده فوق‌العاده مصرف ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

امروزه استفاده از ترکیبات ضد آفتاب برای حفاظت در برابر اثرات زیانبار اشعه خورشید به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته‌ است. قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش ‌می‌دهد. ملانوم، کارسینوم سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی همراه با ملانوم باعث مرگ و میر بالاتر ‌می‌شود، در حالی که سرطان‌های پوستی غیر ملانومی شایع‌تر بوده و با آسیب‌های پوستی بیشتری همراه است.

مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که استفاده منظم از ضد آفتاب ‌می‌تواند باعث کاهش سرطان پوست، به ویژه ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی شود. شواهدی در مورد نقش محافظتی ضد آفتاب‌ها در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید نیز اثبات شده است.

به همین علت است که پزشکان توصیه می‌کنند مصرف کرم‌های ضدآفتاب علاوه ‌بر والدین و افراد بزرگسال، در کودکان و جوانان هم به یک عادت تبدیل شود. حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به فواید مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان کنیم.

کاهش ریسک سرطان پوست با استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. استفاده از SPF همراه با سایر عوامل دیگر محافظتی در برابر آفتاب، مانند پوشیدن لباس‌های تیره و عینک آفتابی، اثرات مضر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می‌دهد.

موسسه تحقیقات سرطان پوست ادعا می‌کند که استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF 15، شانس ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را تا 40 درصد و خطر ملانوما (کشنده ترین سرطان پوست) را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

آیا می‌دانستید که نور خورشید از دو نوع اشعه مضر UVA و UVB تشکیل شده است؟ پرتوهای UVA عمدتاً با آسیب‌های طولانی‌مدت پوست، مانند ایجاد چین و چروک مرتبط هستند. از طرفی قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تشعشعات خورشید با بروز برخی از سرطان‌های پوست مرتبط هستند. با این‌ حال، اشعه UVB دلیل عمده آفتاب‌سوختگی است.

آفتاب سوختگی نه‌ تنها دردناک است، بلکه ارتباط مستقیمی با کشنده‌ترین انواع سرطان دارد. به گفته Healthline: «حتی یکبار آفتاب سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد.

وقتی پوست اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را جذب می‌کند، می‌تواند به مواد ژنتیکی در سلول‌های پوست آسیب برساند. خوشبختانه کرم ضد آفتاب با جذب، انعکاس یا پخش نور خورشید از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.»

جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب باعث آفتاب سوختگی، قرمزی شدید و التهاب پوست می‌شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست آسیب می‌رساند و چون برای ترمیم آسیب‌های وارده بدن باید خون بیشتری را به ناحیه آسیب دیده هدایت کند، پوست قرمز می‌شود. یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

پیشگیری از چین و چروک

وقتی صحبت از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز می‌شود، یکی از موثرترین فرمول‌های پیشگیری‌کننده، کرم‌های ضد آفتاب است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه‌های UVA پوست شما را پیر می‌کند و منجر به از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. در واقع، تقریباً 90 درصد از علائم قابل مشاهده پیری، ناشی از آسیب خورشید است.

عدم لکه‌دار شدن پوست

هیپرپیگمانتاسیون به تغییر رنگ یا تیره شدن قسمت‌هایی از پوست اشاره دارد. این می‌تواند ارثی باشد، اما دلیل دیگر آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. لکه‌های تیره ممکن است روی صورت، دست‌ها و سایر قسمت‌های بدن که به طور منظم در معرض نور خورشید هستند، ظاهر شوند.

توقف آسیب به DNA

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نور خورشید باعث آسیب DNA در طولانی مدت می‌شود. مطالعات بیان می‌کنند: «بسیاری از اثرات مضر بر سلامت انسان که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناشی می‌شود، با زنجیره‌ای از رویدادها مرتبط است که با تشکیل آسیب DNA آغاز می‌شود.

این ضایعات می‌توانند منجر به فرآیندهای التهابی و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در بافت اپیتلیال و همچنین، تسریع پیری و توسعه تومور شوند.» واضح است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند تأثیر عمیقی داشته باشد و به طور بالقوه باعث پیری زودرس پوست، سرطان پوست و بسیاری از تغییرات پوستی دیگر شود.

صرفنظر از اینکه پوست حساسی دارید یا نه، پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند

نکات انتخاب کرم ضد آفتاب برای کودکان

شاید مهم‌ترین سوال هنگام خرید و مصرف یک ضدآفتاب این باشد که “هنگام خرید کرم ضدآفتاب باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟” در این قسمت از مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات را برای شما بیان کنیم تا هنگام خرید دچار اشتباه نشده و بهترین انتخاب را داشته ‌باشید. کرم ضد آفتاب انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید با انتخاب یک ضد آفتاب طبیعی که با موادی که پوست را تحریک نمی‌کنند، احساس خوبی داشته باشید.

صرفنظر از اینکه پوست حساسی دارید یا نه، پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند. به نحوه واکنش پوست خود به نور خورشید و محصولات مختلف توجه کنید تا بیشترین استفاده را از محافظت در برابر آفتاب داشته باشید. آنچه ممکن است در حال حاضر برای شما بهترین کارکرد را داشته باشد ممکن است، در آینده به آن اندازه موثر نباشد.

نوع پوست یکی از عوامل در انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب برای کودکان در نظر داشته‌باشید، نوع پوست فرد است. متخصصان معتقدند افراد با توجه به جنس پوست خود، باید اقدام به مصرف انواع ضدآفتاب کنند. اگر پوست خشک دارید، باید از ضدآفتابی که دارای مرطوب کننده هست استفاده کنید. لذا بهتر است ضدآفتاب‌های سنگین‌تر مانند کرم را مصرف نمایید. همچنین به هیچ وجه از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید، زیرا آن‌ها معمولا حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست را خشک‌تر کنند.

عموما افرادی که پوست چرب دارند از ترکیبات سبک و ژلی که بر پایه آب هستند، استفاده می‌کنند. ضدآفتاب‌هایی که بدون چربی و غیرکمودوژون‌زا هستند، انتخاب بهتری برای شما می‌باشند. عبارت غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول منافذ پوست شما را نمی‌بندد و باعث ایجاد آکنه نمی‌شود. بسیاری از افراد هم هستند که پوست به شدت حساسی دارند.

این گروه بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی، مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نمی‌شوند و آن را تحریک نمی‌کنند، استفاده کنند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو در این افراد، بسیار کمک‌کننده است.

مقدار SPF یکی از عوامل در انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر چه مقدار عددی SPF بیشتر باشد، میزان تاثیرگذاری کرم ضدآفتاب برای محافظت در برابر آفتاب بیشتر است. باید بگوییم این تصور کاملا غلط است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان SPF 15، 93 درصد، SPF 30، 97 درصد وSPF 50، 98 درصد محافظت را در مقابل اشعه UVB خورشید ایجاد می‌کند.

پس دو برابر شدن SPF، نشان دهنده محافظت دو برابری از پوست شما نیست و اثر آن بسیار جزئی است. اگر مقدار کافی ضدآفتاب مصرف کنید، SPF 15 و یا 30 مناسب است.

بیشتر بخوانید: مضرات ضد آفتاب؛

میزان استفاده کرم ضد آفتاب برای کودکان چقدر است؟

اکثر مردم به میزان کافی از ضد آفتاب‌ها استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل است که با وجود استفاده از کرم ضد آفتاب، ممکن است آفتاب سوختگی و برنزه شدن نامطلوب رخ دهد. برای دستیابی به محافظت موثر در برابر اشعه UVB خورشید، باید تقریباً دو میلی گرم ضد آفتاب در هر سانتی متر مربع روی پوست استفاده کنید.

در عمل، این بدان معناست که معادل دو قاشق غذاخوری کرم ضد آفتاب را روی نواحی در معرض دید صورت و بدن بمالید. اگر از اسپری استفاده می‌کنید، آن را تا زمانی که براقیت یکنواخت روی پوست ظاهر شود، استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که کرم ضدآفتاب باید هر دو ساعت یکبار یا بیشتر پس از شنا، تعریق شدید یا حوله کشیدن، دوباره استفاده شود. همچنین بدانید مهم نیست که چه مقدار از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، میزانSPF برای محافظت کافی باید 15 یا بالاتر باشد – و در حالت ایده آل برای مدت طولانی گذراندن در خارج از منزل 30 یا بالاتر باشد. اطمینان حاصل کنید که روی برچسبکرم ضد آفتاب شما “طیف گسترده” نوشته شده است، به این معنی که محصول در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می‌کند.

بسیاری از فرمول‌های ضدآفتاب جدید، از جمله ژل‌های شفاف، پودرها و اسپری‌ها وجود دارد که به بهترین وجه ترجیحات فردی را برآورده می‌کند و استفاده از ضد آفتاب را لذت‌بخش‌تر می‌نماید. علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب، تا حد امکان به دنبال سایه باشید و از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، کلاه‌های لبه پهن و عینک‌های آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

ضدآفتاب پوست را در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت می‌کند، به همین دلیل است که باید از این کرم برای محافظت در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش استفاده کنیم.

حتی در روزهای ابری، پوست ما در معرض اشعه‌های خورشید است که می‌تواند به مرور زمان منجر به سرطان پوست، تغییر رنگ و چین و چروک شود. هنگام استفاده از SPF روی صورت خود، معمولاً باید به مقدار بسیار ناچیز بسنده کنید. شما باید پلک‌ها و لب‌های خود را با کرم ضدآفتاب بپوشانید و این مقدار و روند را هنگام مصرف ضد آفتاب برای کودکان نیز مد نظر داشته ‌باشید.

منبع +++

کرم ضدآفتاب چیست؟

کرم‌های ضدآفتاب محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. تشعشعات خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش می‌تواند سبب عارضه‌های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست تا سرطان‌های بدخیم پوستی شود.

عملکرد کرم ضدآفتاب چگونه است؟

کرم‌های ضد آفتاب مانند یک سپر بسیار نازک عمل کرده و امواج UV را قبل از رسیدن به پوست و آسیب به آن متوقف می‌کنند. این کرم‌ها حاوی مولکول‌های ضد آفتاب ارگانیک و رنگدانه‌های غیر آلیِ جذب‌کننده اشعه ماورا بنفش هستند که باعث جذب، پراکندگی و انعکاس UV در سطح پوست می‌شوند.

چه عواملی در انتخاب ضدآفتاب برای کودک مهم است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب برای کودکان در نظر داشته‌باشید، نوع پوست فرد است. متخصصان معتقدند افراد با توجه به جنس پوست خود، باید اقدام به مصرف انواع ضدآفتاب کنند. اگر پوست خشک دارید، باید از ضدآفتابی که دارای مرطوب کننده هست استفاده کنید. لذا بهتر است ضدآفتاب‌های سنگین‌تر مانند کرم را مصرف نمایید. همچنین به هیچ وجه از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید، زیرا آن‌ها معمولا حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست را خشک‌تر کنند.

میزان استفاده کرم ضد آفتاب برای کودکان چقدر است؟

معادل دو قاشق غذاخوری کرم ضد آفتاب را روی نواحی در معرض دید صورت و بدن بمالید. اگر از اسپری استفاده می‌کنید، آن را تا زمانی که براقیت یکنواخت روی پوست ظاهر شود، استفاده نمایید.
به یاد داشته باشید که کرم ضدآفتاب باید هر دو ساعت یکبار یا بیشتر پس از شنا، تعریق شدید یا حوله کشیدن، دوباره استفاده شود. همچنین بدانید مهم نیست که چه مقدار از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، میزانSPF برای محافظت کافی باید 15 یا بالاتر باشد – و در حالت ایده آل برای مدت طولانی گذراندن در خارج از منزل 30 یا بالاتر باشد.

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی