مراقبت پوست هنگام ورزش

شکی نیست که ورزش مزایای بسیار زیادی برای بدن و ذهنتان به همراه دارد. اما بدانید که پوست شما هنگام ورزش نیازمند توجه مضاعف می‌شود. بعد از ورزش قاعدتا خیس از عرق شده‌اید. پوستتان قرمز شده. پاهایتان بعد از تمرین سنگین و فرد درگیر با چالش تناسب اندام نیاز به مراقبت و استراحت پیدا خواهد‌کرد. اما نمی‌دانید باید از پوستتان هم مراقبت کنید؟ مراقبت پوست هنگام ورزش قواعدی دارد که آنها را معرفی و بررسی می‌کنیم تا با آنها پوستتان را ناز پرورده کنید…

مراقبت پوست هنگام ورزش

تاثیرات ورزش بر پوست

ابتدا به بررسی شش مورد که پوست را هنگام ورزش دستخوش تغییر می‌کنند می‌پردازیم. با شناختن موارد موثر راه‌های مقابله با آن‌ها به مراتب راحت‌تر خواهد شد. یکی از مواردی که به وضوح بعد از ورزش قابل مشاهده است درخشان شدن پوست است. در ادامه مطلب همه این موارد را بررسی می‌کنیم.

 

  • بله! بعد از ورزش پوستتان می‌درخشد

وقتی تپش قلبتان شدید می‌شود و سرعت ضربان قلبتان افزایش می‌یابد قلب شما در حال پمپاژ مقادیر بیشتری نسبت از حالت عادی بدن به کل اندام‌های شماست. قلب با ضربان بیشتر خون زیادی را از طریق رگ‌ها  به ارگان‌های فعال بدنی می‌رساند. با رسیدن خون بیشتر به اعضای بدن شما در ادامه رسیدن اکشیژن و مواد مغذی هم به آنها افزایش می‌یابد. در ادامه این روند سریع غذا و اکسیژن رسانی باعث درخشش پوست  شما خواهد‌شد. این تاثیر تا ۱ ساعت دوام داشته و قابل مشاهده می‌باشد.

  • اما حواستان به تعریق و گرمای زیاد باشد!

افزایش شدید دمای بدن و همچنین تعریق می‌تواند افراد با پوست حساس را دچار حساسیت و التهاب کند. یکی از عوامل تشدید کننده روزاسه(آکنه‌های قرمز و ملتهب پوستی) افزایش دمای بدن حین فعالین بدنی و ورزش است. پس بهتر است افرد با پوست‌های آسیب‌پذیر و مستعد دمای بدن را حین ورزش معتدل نگه‌دارند. بهتر است به جای دویدن در خیابان ظهر هنگام این کار را در منزل، روی تردمیل و به همراه سیستم تهویه مطبوع روشن انجام دهید. افراد دچار اگزما هم به کنترل دمای بدن حین ورزش دقت بیشتری داسته‎باشند.

 

  • شستشوی پوست بعد از ورزش

تعریق پوست با آرایش! نشستن در ماشین بعد از ورزش بدون دوش گرفتن! عوض نکردن لباس‌های تنگ ورزشی که در آن‌ها عرق کرده‌اید!… همه از دلایل مهم شیوع جوش و خارش پوستی بعد از ورزش هستند. پس در اولین فرصت ممکن بعد از ورزش دوش بگیرید. هرچه سریعتر بهتر! اگر جوش می‌زنید و تا چند ساعت بعد از ورزش به دوش دسترسی ندارید، حوله نرم همراه داشته‌باشد. بعد از ورزش حوله را به پاک کننده‌هایی که مواد پایه آنها سالیسیک اسید، بنزوییل پراکسید یا رتینویید آغشته کنید و بدن را با آن پاک کنید. اگر بعد از این کار شیوع جوش داشتید یا پوستتان ملتهب شد اینکار را ادامه ندهید!فکر نکنید همه این‌ها دلیل مناسبی برای ورزش نکردن است! در نگاه کلی فواید ورزش خیلی خیلی بیشتر از میزان اندک زیان‌های احتمالی آن است.

مراقبت پوست هنگام ورزش

  • مراقبت قبل از شروع ورزش فراموش نشود!

این را بدانید و فراموش نکنید که دلیل شیوع جوش در شما خود ورزش کردنتان نیست! بلکه عادات غلط مراقبت پوست هنگام ورزش باعث آن می‌شود. اگر جوش می‌زنید، حتما منافذ پوستتان را قبل از ورزش پاک کنید. وجود چربی اضافی روی منافذ یا مواد آرایشی بسیار آسیب رسانند. اگر فکر می‌کنید مجبور به آرایش کردن هستید از مواد غیر کومدون ساز استفاده کنید. این مواد تا حد ممکن منافذ پوستی شما را نمی‌بندند.

 

  • مراقبت از پوست سر هنگام وررزش فراموش نشود

خب! واقع بین باشیم! شاید شامپو کردن موهای بلند بعد از هر بار ورزش کار راحتی نباشد! اگر برای شما هم سخت و غر ممکنه در مورد شامپوهای خشک کمی تحقیق کنید. اما نادیده گرفتن مرتب شستشوی موها باعث شوره زدن سر می‌شود. همچنین بدانید که شستشوی ناقص و نامناسب هم باعث رشد قارچ ها کف سر شما می‌شود. به مراتب موجب تشدید شوره می‌شود.

  • پوست عرق‌سوز شده

کشیده شدن ران‌ها روی یکدیگر موجب آن می‌شود. بین ورزشکاران این اتفاق دور از انتظار نیست. برای جلوگیری از وقوع این عارضه می‌توانید از شلوارک‌های دوچرخه سواری کمی بلندتر استفاده کنید. یا از برخی چسب‌های مخصوص ما بین زران‌ها استفاده کنید.

  • ورزش کنید و طولانی‌تر جوان بمانید

ورزش کردن اکسیر جوانی نیست! ولی دلایل بسیار مفیدی برای ورزش کردن وجود دارد. تحقیق جالبی ثابت کرده که ورزش کردن میزان تولید کلاژن پوستی را افزایش می‌دهد. کلاژن عامل اصلی حفظ ساختار سالم و منعطف پوست شماست. در تحقیقی بخصوص فرد مسن کم تحرکی را وارد چالش سه ماهه‌ی دوچرخه سواری کردند! بعد از اتمام دوره کلاژن بیشتری در پوست شخص اندازه‌گیری شد. فکر نکنید ورزش متداوم می‌تواند چروک‌های شما را به شکل معجزه‌آسایی از بین ببرد! اما مزایای فراوانی بز ورزش مورد بررسی قرار گرفته و به اثبات رسیده. در عین حال تحقیقات محدودی پیرامون تاثیرات ورزش بر پوست انجام شده‌‎است. پس برای سلامت جسمی و روحی خود ورزش و کنید و اگر این بین پوستتان بهتر شد، این هم جایزه شما!

 

مراقبت پوست هنگام ورزش

مراقبت پوست هنگام ورزش

بررسی تاثیرات مختلف ورزش بر پوست انجام شد. حالا می‌خواهیم مراحل مراقبت پوست هنگام ورزش را مرحله به مرحله با هم بدانیم.

 انجام اسکراب کامل بدن قدم اول مراقبت پوست هنگام ورزش

اولین کار بعد از ورزش معمولا دوش گرفتن است. اما پاک کردن سر تا پا به طور کامل و دقیق کار زمان بریست. با انجام لایه برداری کامل پوستتان از شر آلودگی‌ها، روغن‌های اضافی و عرق که طی ورزش روی سطح پوست جمع شده‌اند خلاص شوید. اگر شاهد شیوع جوش در سطح پوست بدنتان هستید سعی کنید استفاده از شامپو بدن حاوی ترکیبات ضد جوش مثل سیاسیلیک اسید را امتحان کنید. همچنین برای داشتن پوستی بسیار لطیف، جوان و شاداب شستشوی بدن با هد براش های مخصوص شستشوی بدن که قابل اتصال به فیس براش های کیوت اسکین هستند را امتحان کنید و شستشوی کاملا متفاوت را تجربه کنید. این براش ها نرمی بی نظیر به همراه می‌آورند، خصوصا در نواحی شانه ها، زانوها و سایر نواحی خشک و زبر پوستتان شاهد این تغییر خواهید‌بود. براش‌ها به صورت اختصاصی برای انجام ماساژ و لایه‌برداری پوست بدن طراحی شده‌اند. سعی کنید بعد از انجام ورزش برای بهترین نتیجه با آب ولرم دوش بگیرید تا چربی‌های لازم پوستتان از بین نرود.

مراقبت واجب پوستی بعد از ورزش

اسپری کردن فیشال میست برای مراقبت پوست هنگام ورزش

بعد از انجام ورزش‌های کاردیو و ایروبیک مطمئنا صورتتان هم داغ می‌شود. بهترین راه برای کاهش دما در این ناحیه اسپری کردن فیشال میست‌هاست. برای مصرف بعد از ورزش به دنبال میست صورتی باشید که حاوی مواد خنک کننده مثل آلوئه‌ورا یا خیار باشد. بعد از ورزش آن را روی پوست اسپری کنید و سریعا از آب رسان بدون روغن روی پوشت بمالید تا رطوبت در پوستتان محبوس شود.

قرمزی و تورم پوست را هنگام ورزش با ماسک ضد التهاب کم کنید

بعد از ورزش برای رفع التهاب پوستیتان از ماسک‌های التیام بخش حاوی بابونه، گل مغربی، جو مصرف شود. ابتدا پس از اتمام ورزش با فیس براش کیوت اسکین پوستتان را بشویید، آن را خشک کنید و ماسک انتخابیتان را روی پوست قرار دهید. به ماسک زمان دهید تا روی پوستتان بماند و بعد با آب ولرم آبکشی کنید. به پوست نرم و لطیفتان آب رسان و مرطوب‌کننده مناسب بمالید.

پاهایتان را غرق در لوسیون کنید

پاهایتان تمام بار سختی ورزشتان را به دوش می‌کشند و شاید پوشیدن کفش بعد از انجام تمریتی سخت آزرده‌تان کند. کرم‌های غلیظ پا به همراه داشته‌باشید. با مقدار زیادی از کرم پا، پاهایتان را ماساژ دهید. به نواحی که دچار سوزش یا تورم شده توجه بیشتری کنید. پاشنه و قوزک پا به توجه بیشتری نیازمندند.

برای مراقبت پوست هنگام ورزش خودتان را به سونای بخار خانگی دعوت کنید

یک کاسه آب داغ به همراه چند قطره روغن معطر داخلش را در محیط حمام قرار دهید. تا بخار آب و بوی روغن به طور آرامبخشی در محیط حمام پخش شود. کمی روغن نارگیل و نمک به آن اضافه کنید. وقتی آب ولرم شد باهایتان را درون کاسه ببرید و عضلات گرفته را با آن ماساژ دهید.

3 thoughts on “مراقبت پوست هنگام ورزش

  1. Marzi says:

    بسیار مطلوب و عالی نکات مفیدی رو متذکر شدین از زحمات شما تشکر فراوان
    موفق و سلامت و شاد باشید

  2. Marzi says:

    بنظر من این سایت بسیار تلاشگر هستند
    و نکته مهم اینکه نگران سلامتی همنوع خود هستند و ازین بابت باید سپاس گفت بخاطر این حس مسئولیت پذیر بودن با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *