برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

اگر احساس می کنید که رشد طبیعی مو شما کم است، باید بدانید که نرخ رشد موی هر فرد با بالا رتن سن، کاهش پیدا می‌کند. استرس، تغییرات هورمونی (سلامتی بارداری!)، سن، ویژگی‌های موروثی می‌تواند سلامت موی ما را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله ۱۰ راه آسان -راه‌کارهای رشد طبیعی مو از طریق تغذیه سالم و راه‌کارهای رشد طبیعی مو با رعایت نکات مراقبتی- برای تقویت و افزایش رشد طبیعی موهای خود را به شما آموزش می‌دهیم.

برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

راه‌کارهای رشد طبیعی مو از طریق تغذیه سالم

شاید شست‌وشو، خشک کردن، استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌ها برای سلامت مو ضروری باشند، اما این عوامل به تنهایی نمی‌توانند سلامت موها را تضمین کنند. موهای شما هر ماه حدود ۴/۱ اینچ رشد می‌کنند و مهم‌ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم‌تر غذا بخورید، موها و سلول‌ها محکم‌تر و به‌طور کلی بدن قوی‌تر می‌شود.

  • چربی‌های سالم

چربی‌های سالم علاوه‌ بر تاثیر مثبت بر روی عملکرد قلب شما، برای متابولیسم، هضم، پوست و موی شما نیز مفید هستند. امگا ۳ (موجود در دانه های کتان، دانه های چیا، ماهی و روغن ماهی، گردو و ریحان) باعث تقویت، براق شدن و رشد طبیعی موهای شما  می‌شود.

  • ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث کاهش رشد طبیعی مو می‌شود، بنابراین اگر شما کمبود ویتامین D داشته باشید، و ساکن مناطق سردسیر باشید (به ویژه در فصل زمستان) می‌توانید از آفتاب به اندازه کافی ویتامین D بگیرید. گوشت آرگان، زرده تخم مرغ، ماهی تن و ماهی آزاد، منابع خوبی برای تامین این ویتامین هستند. اگر شما گیاهخوار هستید، احتمالا می خواهید مکمل های گیاهی را بشناسید؛ برخی از قارچ ها، و همچنین غلات و حبوبات غنی شده، جایگزین های مناسبی  هستند.

  • سویا

در این دانه های روغنی  فاکتور IGF  (فاکتور رشد انسولین) یافت می شود. که این فاکتور رشد تاثیر زیادی در رشد طبیعی مو دارد.البته مصرف سویا برای کسانی که بیماری تیروئید دارند توصیه نمی‌شود زیرا باعث تشدید بیماری و کاهش رشد مو می شود.

  • غذاهای تند

علت اصلی تند بودن فلفل‌ وجود ماده ی Capsaicin در آن است که این ماده به رشد مو نیز کمک می‌کند. پس در مصرف فلفل ها تردید نداشته باشید، حتی مصرف فلفل دلمه‌ای هم در تامین این ماده می‌تواند موثر باشد.

  • بیوتین

کراتین یک ماده‌ی پروتئینی است که از اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی پوست، مو و ناخن محسوب می‌شوند و بیوتین(ویتامین B ) نیز وظیفه اصلی پشتیبانی آن را به عهده دارد. اگر گاهی با خشکی و شکستگی مو، مواجه می‌شوید، یک مکمل بیوتین را امتحان کنید. من برای چند ماه گذشته مکمل ها را مصرف کردم و متوجه تفاوت چشم‌گیری در رشد موهایم شدم. شما همچنین می‌توانید با خوردن شکلات، زرده تخم مرغ، آجیل، و یا گوشت، بیوتین را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، اما کارشناسان توصیه می‌کنند که  مصرف بیش از ۲٫۵ میلی گرم بیوتین در روز  مجاز نمی‌نباشد

برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

 راه‌کارهای رشد طبیعی مو با رعایت نکات مراقبتی

  • مراقبت از پوست سر خود

نگه‌داری از پوست سر به شما کمک خواهد کرد که شما  موهای سالم تری داشته باشید. برای اینکار بهتر است پوست سر خود را ماساژ دهید تا خون در آن به گردش در آید  و از اسکراب برای پوست سر خود استفاده کنید  تا رشد طبیعی موهایتان را سرعت ببخشید.

  •  از ماسک مو استفاده کنید

ماسک موهای روغن موز و روغن زیتون و کدو تنبل می‌تواند موها و پوست سر شما را  تغذیه کند.

  •  سشوار و اتو کردن مو را کنار بگذارید

از خشک کردن موهایتان با سشوار و یا صاف کردن با اتوی مو اجتناب کنید ، زیرا باعث افزایش شکستگی و صدمه به موهای شما می‌شوند.  اگر به طور معمول برای حالت دادن به موهایتان نیازمند گرما هستید، نگران نباشید؛ شما می‌توانید بدون حرارت نیز به موهای خود حالت دلخواه را بدهید.

  •  در برابر عناصر محیطی از موهای خود حفاظت کنید

در مقابل عواملی مثل گرمای بیش از حد، رطوبت زیاد و اشعه ماوراء بنفش از موهای خود مراقبت کنید.

  • از برس ها و شانه های تمیز استفاده کنید

از برس های فیبر طبیعی و شانه های چوبی استفاده کنید تا از بریدن موهایتان در حین برس کردن جلوگیری کنید.

از برس های چوبی با دانه های بلند برای ماساژ کف سر خودتان استفاده کنید.

 

اگر نکات بالا را با جدیت و بصورت مستمر انجام دهید حتما شاهد رشد چشم‌گیری برای موهایتان خواهید بود. در ادامه مواد غذایی که باعث زیبایی موهایتان می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد:

برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

بهترین مواد غذایی برای زیبایی مو

غذایی که می‌خوریم تاثیرات زیادی بر روی مو هایمان میگذارد و مو و ناخن‌هایمان را مستعد تغییراتی قرار میدهد. ممکن است متوجه شده باشید که موهای شما در تابستان سریعتر رشد می کنند، زیرا مصرف میوه و سبزی تازه شما در این فصل  بیشتر است. مطمئنا دلایل دیگری نیز در رشد مو دخالت دارند اما موادغذاهایی برای موهای شما بهتر از دیگر عوامل  است.

  • ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا سرشار از  پروتیئن و ویتامین D است که مصرف آن برای استحکام مو لازم و ضروری بنظر می‌رسد. بیشتر از آن، اسیدهای چرب امگا ۳ که در این ماهی خوشمزه یافت می‌شوند، بطور طبیعی در بافت مو نیز وجود دارند که باعث سلامت و هیدراته نگه‌داشتن موهای شما می‌شوند.

  •  ذغال اخته

مراقبت از مو بهانه ای برای خوردن بسیاری از این میوه های خوشمزه مانند ذغال اخته است. ویتامین C موجود در ذغال اخته باعث تولید کلاژن می‌شود، که این کلاژن‌ باعت تقویت ساقه مو می‌شود. ذغال اخته همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند. مقادیر قابل توجه روی موجود در زغال اخته برای تقویت فولیکول مو مفید بوده و به درمان ریزش مو کمک می کند. علاوه بر این آهن موجود در زغال اخته با بهبود گردش خون در پوست سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

  • عدس

عدس ماده غذایی دوست‌داشتنی و  غنی از آهن است که در رشد سلول های مو تاثیر دارد.

عدس می‌تواند منبع غنی برای گیاهخواران که امکان استفاده از گوشت گاو،ب وقلمون و مرغ ندارند، باشد.

عدس حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از پوست بدن در برابر تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد موادی مضر هستند که می‌توانند به سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های پوست آسیب برسانند.

  •  سیب زمینی شیرین

کمبود بتا کاروتن می تواند منجر به خشکی و شوره سر شود. شما می توانید بتا کاروتن را در سیب زمینی شیرین پیدا کنید که باعث افزایش رشد طبیعی مو می شود.

  • گردو

این گیاهان حاوی بیوتین، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است، گردو از مو در مقابل اشعه های خورشید محافظت می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

گردوها همچنین حاوی مس هستند که رنگ موهای شما را ثابت نگه می‌دارد.

  • اسفناج

اسفناج مغذی و پر از ضد اکسیدان است و همچنین یک منبع آهن است که از کمبود آهن که موجب ریزش مو می‌شود، جلوگیری می‌کند.

  • کدو تنبل

کدو تنبل حاوی ویتامین A است که مسئول تولید صمغ ریشه مو است.

کدو تنبل به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای مو عمل می‌کند و موجب تقویت پوست می‌شود. کمبود این ویتامین باعث  خشکی و خارش پوست سر می‌شود.

  • تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای بیوتین است، که از ریزش و خشکی مو جلوگیری می‌کند. تخم مرغ ها همچنین غنی از سیتستین هستند که باعث افزایش ضخامت ساقه مو می‌شوند.

  •  جو

سعی کنید در میز صبحانه خود حتما از جو دو سر استفاده کنید، زیرا  غنی از سیلیس است. این کانی باعث می شود که موهایی سالم ،خوش حالت و مقاوم داشته باشید.

  • ماست یونانی

ویتامین B5، اغلب بر روی برچسب های محصولات مو یافت می شود. این ویتامین در ماست یونانی، همراه با ویتامین D یافت می شود که هر دو در رشد فولیکول مو نقش دارند.

  •  بادام

بادام سرشار از ویتامین E است، که این ماده مغذی برای فعال کردن رشد و تقویت مو نیاز است.

مصرف ۲۰ بادام در روز برای تامین ۷۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده ویتامین E کفایت می کند.

همچنین، بادام سرشار از دیگر مواد مغذی ضروری برای رشد و محافظت است، که می توان به بیوتین، اسیدهای چرب و ویتامین B اشاره کرد.

  •  صدف چروک

صدف های چروک  سرشار از ماده معدنی روی هستند که به رشد سریع‌تر مو و درخشش هرچه بیشتر آن کمک می کنند. تنها با مصرف یک صدف چروک می توانید مقدار مصرف توصیه شده روزانه از ماده معدنی روی را تامین کنید. اگر هر روز نمی توانید صدف چروک مصرف کنید، از دیگر گزینه های سرشار از روی مانند گندم، انجیر، و گوشت گاو که رشد طبیعی مو را بهبود می‌بخشند، می‌توانید استفاده کنید.

برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

مواد غذایی که مصرف آنها توصیه نمی‌شود

همان گونه که برخی مواد غذایی به رشد قوی‌تر و سریع‌تر مو کمک می کنند، برخی مواد غذایی دیگر می‌توانند سلامت مو را به خطر بیاندازند. مواد غذایی پالایش شده و آنهایی که از محتوای بالای قند و کربوهیدارت‌ها برخوردار هستند از آن جمله محسوب می‌شوند. برخی محصولات غذایی که موجب نفخ، تغییر در سطوح هورمونی و افزایش احتمال عفونت های قارچی می‌شوند، به طور مستقیم در توانایی رشد طبیعی مو اختلال ایجاد می‌کنند. قند و استرس از بزرگترین عوامل موثر در ریزش محسوب می‌شوند. این شرایط شامل آسیب دیدن فولیکول های مو می‌شود، که از رشد طبیعی مو جلوگیری می‌کند. البته، این به معنای آن نیست که تمام قندها را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید، زیرا ویژگی های دیگری را ارائه می‌کنند، اما باید نسبت به مصرف بیش از اندازه توجه داشته باشید.

دیگر مقالات ما درباره مو و ناخن : دلیل تغییر موها به مرور زمان چیست؟  ، درمان شوره سر

2 thoughts on “برای سریع تر شدن رشد طبیعی مو چه باید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *