درمان ريزش مو با ليزر
۲۹ دی ۱۴۰۰ ۲۲ دیدگاه admin

درمان ريزش مو با ليزر؛ لیزرتراپی چیست و چقدر کاربرد دارد!

به این مطلب امتیاز دهید

زیبایی یکی علل افزایش و کاهش اعتماد به نفس است که رابطه مستقیمی با زندگی اجتماعی افراد دارد. داشتن موهای زیبا و آراسته سهمه بزرگی در زیبایی ظاهری انسان دارد. حفظ سلامت مو و مراقبت از آن چندان زمان‌گیر نیست. اما در طولانی مدت سبب می‌شود موهایی سالم و شاداب داشته باشید. آراستگی، حفظ ظاهر، توجه به سلامت پوست و مو نشان می‌دهد تا چه حد برای خود احترام قائلید. در این مقاله از کیوت بلاگ قصد داریم راجع به درمان ريزش مو با ليزر و لیزرتراپی بگوییم، در ادامه با ما همراه باشید.

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم‌ها را سنین مختلف آزار می‌دهد. این ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی ناشی از مشکلات قابل درمان هستند و برای برخی هم هنوز درمان موثری یافت نشده است.

درمان ريزش مو با ليزر

اما آیا ریزش مو درمان ندارد و باید با آن کنار آمد؟ خیر اینطور نیست، زمانی که شاهد ریزش بیش از حد نرمال موهای خود هستید، لازم است برای جلوگیری از ادامه‌ی این ریزش اقدام به درمان کنید. امروزه محققان روش‌های متنوعی را برای درمان ریزش مو مورد بررسی قرار می‌دهند. خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این روش‌ها عملکرد موفقی داشته‌اند.

درمان ریزش مو با لیز
اكثر افراد روزانه 100 تار مو از دست می‌دهند و با گذر زمان موها دوباره رشد كرده و جايگزين قبلی‌ها می‌شوند.

فردی که با مشکل ریزش مو مواجه است، پس از معاینات پزشک متخصص، در مراحل اولیه دارو درمانی می‌شود. مکمل‌های ویتامینه، بیوتین‌ها و ماینوکسیدیل یا درمان با پلاسمای غنی شده برخی از این روش‌های تقویتی است.

اغلب افراد دغدغه ریزش مو و راه‌های درمان آن را دارند. اما روشی که در این مطلب به آن می‌پردازیم، لیزر تراپی مو می‌باشد. در این مقاله با عناوینی همچون درمان مو با لیزر تراپی مو و مراقبت های بعد از لیزر تراپی مو به شرح این روش می‌پردازیم.تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به پوستت جون تازه بده

لیزرتراپی مو چیست؟

پیش از معرفی روش لیزر تراپی مو، ابتدا لازم است با لیزرتراپی آشنا شوید. لیزرتراپی مو یک روش غیرجراحی و یک تکنیک علمی برای درمان ریزش مو، کم پشت شدن مو‌ها و مشکلات مربوط به موی سر است.

روش لیزرتراپی طی مطالعات و تحقیقات پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و اثربخشی و ایمنی آن به اثبات رسیده است. دستگاه‌های لیزرتراپی از لیزرهایی با سطح انرژی نوری و جریان کم که خاصیت درمانی دارند، برای رفع مشکل ریزش مو بهره می‌برند. نحوه‌ی تاثیرگذاری لیزر بر روند رشد موها مشابه با بیوتراپی نوری است.

 لیزر تراپی یکی از روش‌های درمانی است که با استفاده از تابش پرتوی متمرکز عمل می‌کند. نور لیزر قابل تنظیم در طول موج‌های مختلفی است که امکان درمان نواحی گسترده‌تری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. اگرچه لیزر درمانی روش گران‌قیمت است، اما درد، تورم و جراحت کمتری در مقایسه با دیگر روش‌های جراحی خواهد داشت.این تکنولوژی پیشرفته و نوین در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و پزشکان و متخصصان این روش را درکنار روش‌های دیگری مانند محصولات ضد ریزش مو، داروهای مسدود کننده‌ی DHT و محلول ماینوکسیدیل، به عنوان یک روش موثر برای درمان ریزش مو می‌دانند.

مکانیزم عملکرد لیزر برای درمان مو چیست؟

اگر کمی تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم؛ تاثیر لیزر در رشد مو را می‌توانیم این چنین بیان کنیم؛ فوتون های نور بر روی اکسیداز سیتوکروم C عمل می‌کنند که منجر به تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌شود. این ماده در سلول‌های فولیکول مو به AMP حلقوی تبدیل می شود.

این ماده‌ی جدیدAMP منجر به آزاد شدن انرژی و تحریک فرآیندهای متابولیکی لازم برای رشد مو می شود. اگرچه همچنان تحقیقات و بررسی‌ها در خصوص تاثیر لیزر درمانی در رشد مو ادامه دارد، اما نتایجی که تا بحال بدست آمده، بسیار مفید و امیدوار کننده است.

علل ریزش مو

اكثر افراد روزانه 100 تار مو از دست می‌دهند و با گذر زمان موها دوباره رشد كرده و جايگزين قبلی‌ها می‌شوند.
اما ریزش و نازک شدن مو به دلایلی برای بعضی از افراد رخ نمی‌دهد اما شرايط زير می‌توانند تأثیرگذار باشند.

برخی از شایع‌ترین علل ریزش مو هم در مردان و هم در زنان عبارت‌اند از:

  • سن
  • وراثت
  • الگوی طاسی مردانه
  • تغييرات هورمونی
  • موارد پزشكی مثل بيماری لوپوس و ديابت
  • تغذيه نامناسب
  • عوارض جانبی روش‌های درمانی مانند شيمی درمانی
  • استرس
  • سیگار کشیدن
  • بارداری

بیشتر بخوانید: تاثیر کافئین بر پوست و مو؛ 

روش‌های درمان و يا كاهش ريزش مو عبارت‌اند از:

1) دارو درمانی ( مانند ماينوكسيديل (راژين) و فيناسترايد (Propecia) )

2) جراحی پيوند مو

3) لیزر درمانی

آيا درمان ريزش مو با ليزر مؤثر است؟

در اين روش كه ليزر درمانی سطح پايين (كم توان) ناميده می‌شود و همچنين با عنوان‌های ليزر درمانی با نور قرمز و ليزر درمانی سرد نيز شناخته شده‌ است، فوتون (نور) به بافت‌های پوست سر تابانده می‌شود.

سپس اين فوتون‌ها توسط سلول‌های ضعيف جذب شده و با تحريك آن‌ها سبب تقويت رشد مو می‌شوند.اين روش درمانی به دليل اينكه روندی بی‌خطر، قابل تحمل و بدون نياز به جراحی دارد، به طور گسترده‌ای مورد قبول واقع شده است.

laser-hair-loss-treatment
اصل كلی لیزر درمانی برای درمان ريزش مو اين است كه ليزر با دوز پايين، با تحريك و افزايش گردش خون موجب تقويت فوليكول‌هاي مو و در نتيجه رشد مو مي‌شوند.

هم زنان و هم مردان با هر مدلی از ریزش مو می توانند لیزر درمانی را انجام دهند. معمولا این درمان برای افرادی که دنبال رشد مو و جلوگیری از ریزش موهایشان هستند، درمانی ایده آل محسوب می شود. لیزر تراپی مو به منظور ترمیم مو،اغلب با استفاده از لیزرهایی با فرکانس پایین  (LLLT) ، لیزرهای ملایم، لیزرهای نور قرمز، لیزر سرد و محرک های زیستی انجام می‌شود.

این نوع از درمان مو، یک نوع استراتژی جایگزینی برای افردی است که از الگوهای طاسی رنج می‌برند. اگه شما مرد هستید، یک نشانه ابتلا به طاسی این است که متوجه کاهش حجم مو در منطقه خط رویش مویتان یا ریزش مو و طاسی در فرق سرتان می‌شوید و اگر زن هستید با ریزش موی ناگهانی یا ریزش مو در همه نقاط پوست سر مواجه می‌شوید.

درمان ريزش مو با ليزر چگونه عمل می‌كند؟

لیزرتراپی مو برای درمان ریزش مو یکی از روش های ایمن است که با تاثیر در سلول های عامل ریزش مو و تحریک جریان خون در سر می‌تواند موجب متوقف کردن ریزش مو و حتی رشد موهای جدید شود. اصل كلی لیزر درمانی برای درمان ريزش مو اين است كه ليزر با دوز پايين، با تحريك و افزايش گردش خون موجب تقويت فوليكول‌هاي مو و در نتيجه رشد مو مي‌شوند.

مقداری از هورمون تستوسترون که در بدن به دی هیدرو تستوسترون تبدیل می‌شود یکی از عوامل مهم ریزش مو است که با اصابت لیزر، شکسته می‌شوند و دیگر ریزشی اتفاق نمی‌افتد.

همزمان لیزرتراپی بر روی سلول هایی که نیاز به بازسازی برای رویش مجدد موها دارند تاثیر می‌گذارد و موجب رویش مجدد موها می‌گردد.توجه داشته باشید که اقدام در زمان مناسب برای لیزرتراپی درمان ریزش مو بسیار اهمیت دارد. چرا که اگر ریشه های مو خاصیت بازسازی خود را از دست بدهند و به اصطلاح بمیرند، امکان ترمیم وجود ندارد.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

در رابطه با روند درمانی لیزرتراپی مو باید بگوییم که یک جلسه برای آن کفایت نمی‌کند. بسته به تشخیص پزشک، فرد باید طی چند جلسه و در بازه های زمانی مختلف لیزردرمانی موهای خود را انجام دهد. هر جلسه لیزرتراپی معمولا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.

آیا لیزرتراپی مو موجب آسیب رسانی مو می شود؟

برخی افراد با شنیدن نام لیزر برای هر اقدامی، تصور می‌کنند که خطرات جبران ناپذیری برای آن ها خواهد داشت. اما باید بگوییم لیزرهایی که در زمینه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همواره از نوع کم خطرترین ها هستند که عوارض جانبی خاصی هم ندارند.

در لیزرتراپی ریزش مو نیز همینطور است. معمولا پزشکان از لیزرهای کم توان و کم خطر استفاده می کنند که به جز تاثیر درمانی، آسیبی به سلامت فرد وارد نمی‌شود.

آيا اين روش اثر بخش خواهد بود؟

به دليل اينكه نتايج لیزر درمانی هميشه يكسان نيست، با توجه به نتايج انجمن پزشكی به نظر می‌رسد كه اين روش برای بعضی از افراد تأثیرگذار نیست. تحقيقات بيشتری در اين زمينه لازم است، اما برخی مطالعات نتايج دلگرم‌كننده‌ای داشته‌اند:

  • براساس مطالعه‌ای كه در سال 2014 انجام گرفت، لیزر درمانی سطح پايين، هم برای مردان و هم زنان اثربخش بوده است.
  • براساس مطالعه‌ای در سال 2013، 41 درصد از مردان بين 18 تا 48 سال، به افزايش 39 درصدی رشد مو طی 16 هفته دست يافته‌اند.
پرتوهای لیزر به ناحیه‌ی مزو درم پوست می‌رسند. در این ناحیه فولیکول‌های مو وجود دارند که تنها مقدار تنظیم شده‌ای از فوتون‌ها را دریافت می‌کنند.

درمان ريزش مو با ليزر چه مزيت‌هايی دارد؟

تمامی مزایای فوق مبتنی بر مطالعات بالینی است که در مقالات معتبر منتشر شده است. همچنین تجربه بسیاری از بیماران این نتایج را تصدیق می‌کند. دلايلی كه باعث شده تا افراد اين روش درمانی را انتخاب كنند عبارت‌اند از:

  • تقویت موها و افزایش خاصیت کشسانی موها
  • در اين روش نيازی به جراحی نيست
  • بدون درد است
  • عوارض جانبی ندارد
  • غیرتهاجمی
  • باعث استحكام تارهای مو می‌شود
  • پرپشت‌تر، براق‌تر و نرم‌تر شدن موها
  • ترمیم آسیب‌دیدگی‌های ناشی از تماس مواد شیمیایی
  • تحریک رویش مجدد مو
  • کمک به رویش موی ضخیم‌تر، قوی‌تر و سالم‌تر
  • تحریک فولیکول‌های مو
  • خون‌رسانی پوست سر
  • رشد موی بیشتر
  • توقف ریزش مو

درمان ريزش مو با ليزر چه معايبی دارد؟

بسیاری از باورهای عموم در مورد روش‌های لیزر درمانی اشتباه است. این روش‌ها با تابش کم توان لیزر انجام می‌شود. بنابراین نمی‌توان عوارض قطعی برای آن لیست نمود. گزارشاتی که تا کنون در مورد این روش و عوارض پس از آن به ثبت رسیده‌ است، هیچ گونه خطر یا مشکلات احتمالی را ذکر نکرده‌اند.

پرتوهای لیزر به ناحیه‌ی مزو درم پوست می‌رسند. در این ناحیه فولیکول‌های مو وجود دارند که تنها مقدار تنظیم شده‌ای از فوتون‌ها را دریافت می‌کنند. البته این در شرایطی است که فرآیند لیزر تراپی در مراکز معتبر و تحت نظارت متخصص انجام شود. در غیر این صورت عوارض ایجاد شده بر اثر عملکرد اشتباه کلینیک رخ می‌دهند.

دلايلي كه باعث شده برخي افراد نظر مثبتی نسبت به اين روش نداشته باشند عبارت‌اند از:

1.زمان بر بودن

براي اينكه بتوانيد نتيجه درمان را ببينيد، به چندین جلسه دوره‌های درمانی در هفته نياز است. اگرچه ممكن است تعداد جلسات كاهش يابد اما اكثر پزشكان پيشنهاد می‌كنند كه اين دوره‌ها برای باقی عمر ادامه داشته باشند.قیمت لیزر درمانی به تعداد جلسات مورد نیاز مو های فرد بستگی دارد.

پکیج درمانی معمولا یک دوره شش ماهه است که به صورت جلسات هفتگی انجام می شود. تعداد جلسات با توجه به میزان نیاز فرد و مدت درمان آن توسط متخصص تعیین میشود.

2.هزينه بالا

لیزر تراپی مو از آن دسته روش‌های درمانی پرهزینه است. تعداد جلسات درمانی موردنیاز به شدت ریزش مو بستگی داشته و هزینه‌ی درمان با لیزرتراپی نیز به هزینه‌ی پزشک و تجهیزات موردنیاز برای درمان وابسته خواهد بود. با توجه به حساسیت‌های موجود در انجام روش لیزر تراپی مو، لازم است ابتدا نسبت به یافتن یک مرکز معتبر تحقیق کنید.

3. احتمال اثربخش نبودن

اين روش بر روی افرادی كه در مراحل پيشرفته ريزش مو قرار دارند نسبت به افراد در مراحل اوليه ريزش مو اثر كمتری دارد.

4. عكس‌العمل نشان دادن به برخي دارو‌های خاص

ليزر درمانی نبايد برای افرادی كه از داروهای حساس به نور استفاده می‌كنند انجام شود. زيرا اين دارو‌ها باعث تغييرات شيميايی در پوست می‌شوند كه حساسيت فرد به نور را افزايش می‌دهند.

5. مشخص نبودن تأثيرات و عوارض دراز مدت

دستگاه‌های ليزری توسط FDA در گروه دستگاه‌های پزشكی طبقه‌بندی شده‌اند. بنابراين عوارض جانبی دراز مدت آن‌ها همانند دارو‌ها بررسی و آزمايش نمی‌شود.

. بنابراین اگر می‌خواهید موهایی پرپشت و سالم داشته باشید، به ویژه اگر ریزش مو در خانواده‌تان ارثی است، بهتر است سریع‌تر اقدام کنید.

داوطلبین درمان

لیزردرمانی به بانوان یا آقایانی توصیه می‌شود که در مراحل اولیه ریزش مو هستند یا هنوز می‌توان به روش لیزرتراپی مو فولیکول‌های مو را ترمیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید موهایی پرپشت و سالم داشته باشید، به ویژه اگر ریزش مو در خانواده‌تان ارثی است، بهتر است سریع‌تر اقدام کنید. هر چه لیزرتراپی زودتر انجام شود، نتایج بهتری را به دست می‌دهد.

لیزرتراپی یک روش مؤثر برای درمان ریزش مو هم برای زنان و هم برای مردان است که از کم‌پشت شدن یا ریزش موی خفیف تا متوسط رنج می‌برند.

خانم‌ها معمولاً گزینه‌های بسیار مناسبی برای انجام لیزرتراپی هستند. برخلاف مردان که کاملاً طاس می‌شوند، خانم‌ها معمولاً به یک الگوی منتشر شده‌ی ریزش مو در پوست سر دچار می‌شوند که لیزرتراپی می‌تواند اثر بسیار مناسبی برای درمان آن داشته باشد. روش لیزرتراپی همچنین در درمان ریزش موی پس از زایمان و پس از یائسگی نیز مؤثر است.

آقایان هم می‌توانند از لیزرتراپی مو به‌عنوان یک روش درمانی تنها و بدون دارو استفاده کرده و یا این روش را همراه با داروهای پروپسیا و یا روگین به کار گیرند. روش لیزرتراپی مو برای افرادی که ریزش موی آن‌ها تا حد طاسی کامل پیشرفت کرده و پوست سر آن‌ها صاف و بدون فولیکول‌های مو است کاربردی ندارد. تا زمانی که موهای نهفته و ریز وجود داشته باشند می‌توان با استفاده از لیزرتراپی این موها را از حالت نهفته خارج کرده و جلوی ریزش مو را گرفت.

هفته‌های اول تا هشتم

بیماران پس از فقط یک جلسه متوجه پرپشت و خوش‌حالت شدن موها و سالم‌تر شدن پوست سر می‌شوند. موها براق‌تر و پرتر می‌شود و شدت ریزش اندکی بیشتر می‌شود. افزایش ریزش مو موقتی است و نگران کننده نیست، و در اصل نشانه موثر بودن درمان است. تکنولوژی پیشرفته لیزر موها را در سطح سلولی هدف قرار می‌دهد.

انرژی متمرکز لیزر فولیکول مو را با ملایمت و به نحوی موثر تغذیه می‌کند تا رشد موی جدید تحریک شود. موهای سالم و جدید موهای ضعیف را به بیرون می‌رانند. موهای تازه درآمده قوی‌تر، سالم‌تر و ضخیم‌تر هستند. موهای ریخته شده در این دوران در هر حال دیر یا زود می‌ریختند.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی مو

لیزر تراپی روشی موثر برای تحریک فولیکول‌های مو به رشد مجدد است. پس از هرجلسه نیاز است برخی اصول مراقبتی را رعایت کنید تا نتایج مورد انتظار محقق شوند.رعایت نکات مراقبتی پس از تابش لیزر در نواحی پوست سر شما منجر به دریافت نتایج عالی‌تری خواهد شد. لذا تذکراتی که عموما توسط پزشک اعلام می‌شود را نادیده نگیرید. در این بخش مختصر نکاتی که غالبا توسط توسط متخصصان ذکر می‌شود، لیست شده‌اند:


• تا 48 ساعت از حضور در اماکنی نظیر استخر، سونا، جکوزی خودداری کنید.
• به هیچ عنوان در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. گرم شدن سطح پوست سر، تاثیرات لیزر را از بین می‌برد.
دارو و پمادهایی که توسط پزشک تجویز شده‌ است را خریداری و به موقع مصرف کنید.
ژل‌های مرطوب کننده و آنتی بیوتیک ها را طبق نظر پزشک خود مصرف کنید.
• در این مدت از کشیدن سیگار خودداری کنید.

اگر می‌خواهيد ريزش موی خود را درمان كرده و يا آن را كاهش دهيد، به لیزر درمانی نيز فكر كنيد.

لیزرتراپی مو چگونه انجام می‌شود؟

هر جلسه‌ی درمانی در حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. بیماران در زیر یک دستگاهی که اشعه لیزر را ساطع می‌کند، می‌نشینند و در این حین می‌توانند کاملا آسوده باشند و تلوزیون تماشا کنند یا مجله بخوانند. این روش درمانی تا این حد ساده و راحت است!

مدت زمان لیزر تراپی مو چند ماه است؟

عموما افرادی که از این روش برای رشد مو ها و کاهش ریزش مو استفاده می کنند، مطابق با مقدار ریزش، از سه ماه تا شش ماه، درمان آنها طول می کشد و  هر جلسه باید به مدت ۳۰ دقیقه در زیر دستگاه لیزر قرار بگیرند.

اگر لیزردرمانی را برای درمان ریزش مو یا پست سر خود انتخاب کرده اید، بسیار مهم است که جلسات درمانی را به طور مرتب پیگیری کنید. این درمان ممکن است در یک مرکز تخصصی با کادر متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به مو و پوست سر

آيا بايد اين روش را انتخاب كرد يا خير؟

اگر می‌خواهيد ريزش موی خود را درمان كرده و يا آن را كاهش دهيد، به لیزر درمانی نيز فكر كنيد. همانطور كه هر روش درمانی مزايا و معايبی دارد، ابتدا بايد مناسب بودن آن برای شما تأييد شود كه پزشكتان می‌تواند در اين مورد به شما كمك كند.همچنين توجه داشته باشيد كه اگر دچار ريزش مو سريع شده‌اید، حتماً به پزشك خود مراجعه كنيد. ريزش مو سريع ممكن است نشانه‌ای از يك عارضه داخلی باشد كه نياز باشد به آن رسيدگی شود.

ایمنی لیزرتراپی مو

لیزرتراپی روشی کاملاً ایمن و غیرتهاجمی دربرابر ریزش مو است که برخلاف دارو درمانی یا عمل‌های جراحی هیچ عوارض جانبی نامطلوبی مانند تحریک شدید پوست، اختلال جنسی، عفونت و جای زخم به دنبال ندارد و فعالیت روزمره را مختل نمی‌کند. سازمان جهانی غذا و دارو FDA دستگاه لیزرتراپی را به عنوان تکنولوژی مدرن و ایمن تایید کرده است و استفاده آن تا سه بار در هفته را مجاز دانسته است.

منبع: +

آیا می‌توانیم از این روش همراه با روش‌های درمانی دیگر استفاده نمایم؟

بله. لیزر درمانی همراه با درمان‌های موضعی و خوراکی به دست‌یابی سریع‌تر به نتایج کمک می‌کند. اگر این کار به موقع انجام شود ممکن است به تنهایی برای درمان شما و حفظ موها کافی باشد و نیازی به انجام عمل‌های دیگر پیدا نکنید.

چه موقع پس از درمان می‌توانم نتایج را مشاهده کنم؟

معمولاً پس از 5 تا 6 جلسه درمانی شاهد کاهش ریزش مو خواهید بود. برخی مشتریان بیان داشته‌اند که پس از 12 تا 16 جلسه درمانی، موهای آنها دوباره شروع به رشد کرده است.

آیا من می‌توانم از کاشت مو استفاده کنم؟

بله. در واقع این کار پس از انجام عمل و به منظور تسریع روند بهبودی، کاهش اسکار و اطمینان از بالاتر رفتن احتمال موفقیت برای واحدهای کاشته شده انجام می‌شود. اثبات شده است که این کار اگر قبل و بعد از کاشت مو و برای کمک به ایجاد گرافت های جدید مو و کاهش ریزش موهای کاشته شده انجام شود بسیار مفید خواهد بود. درمان باید دو هفته قبل از عمل جراحی کاشت مو متوقف شده و دوباره دو هفته پس از آن آغاز شود.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی مو چیست؟

1.دارو و پمادهایی که توسط پزشک تجویز شده‌ است را خریداری و به موقع مصرف کنید. 2. ژل‌های مرطوب کننده و آنتی بیوتیک ها را طبق نظر پزشک خود مصرف کنید. 3.در این مدت از کشیدن سیگار خودداری کنید. 4. تا 48 ساعت از حضور در اماکنی نظیر استخر، سونا، جکوزی خودداری کنید.

۲۹ دی ۱۴۰۰ ۲۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی