فواید گلاب برای پوست و مو
۶ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید گلاب برای پوست و مو

به این مطلب امتیاز دهید

گل‌های رز قرن‌ها نمایانگر عشق و زنانگی بوده‌اند و سال‌های سال است که از عصاره آن‌ها یعنی گلاب در بسیاری از اهداف سلامتی و زیبایی استفاده می‌شود. پس جای تعجب ندارد که امروزه گلاب این ترکیب فوق‌العاده به یک ماده اصلی در محصولات آرایشی و زیبایی و حتی عطرها تبدیل شده است. از خواص گلاب برای پوست و مو چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید به کمک این ماده خوشبو می‌توانید پوست و موی خود را سالم و زیبا نگه دارید؟

جالب است بدانید که گلاب فواید بسیار زیادی برای پوست و موی شما دارد. گلاب نه تنها بوی خوشی دارد بلکه فواید زیادی نیز برای پوست دارد و مانند یک جادوی زیبایی می‌تواند درخششی طبیعی برای شما به ارمغان آورد. در ادامه همراه کیوت مگ باشید تا با فواید گلاب برای پوست و مو آشنا شوید:

با علم به این‌که استفاده از گلاب قدمت دیرینه دارد و از گذشتگان، نسل به نسل به ما رسیده است، بهتر است که در برنامه مراقبتی خود جایی نیز برای آن باز کنیم و از خواص آن بهره‌مند شویم.

بهترین نوع گل برای گلاب‌گیری

انواع مختلف گل رز را می‌توان برای گلاب‌گیری استفاده کرد. گل های رز به عنوان «ملکه گل ها» شناخته می‌شوند. اما نوعی که بیشتر برای این کار انتخاب می‌شود، گل رز داماسنا (رز بلغاری)  یا همان گل محمدی است که در شهر کاشان نیز کشت می‌شود. عصاره این نوع گل جزء ترکیبات اصلی در بسیاری از محصولات طبیعی است و دارای خواص آنتی‌باکتریایی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی است که می‌تواند شما را به آرزوی یک پوست سالم و زیبا برساند.

گلاب
انواع مختلف گل رز را می‌توان برای گلاب‌گیری استفاده کرد.

گلاب، نام یک مایع معطر و خوشبو است که از تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می‌آید. از گلاب استفاده‌های بسیاری می‌شود، از جمله استفاده در محصولات مراقبت پوستی، استفاده در عطرها و یا حتی برای طعم دار کردن غذا از این مایع معطر استفاده می‌شود. جالب است به شما بگوییم که تولید و استفاده از گلاب سابقه بسیاری دارد و به قرون وسطی باز می‌گردد.

فواید گلاب برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب از سلول‌های پوستی در برابر آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها، اشعه‌های UV و رادیکال‌های آزاد موجود در محیط محافظت می‌کنند. یک زره را تصور کنید که بدن شما را در برابر چیزهای بدی که هر روز با آن در ارتباط هستید محافظت می‌کند. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش خطوط ریز و چین‌ و چروک‌ها می‌توانند تأثیر ضدپیری داشته باشند.

اما صبر کنید: خواص گلاب فراتر از این‌هاست. گلاب می‌تواند در درمان مشکلات جدی پوستی مانند اگزما و روزاسه مفید باشد. خاصیت ضدالتهابی گلاب به طور طبیعی باعث تسکین‌ پوست‌های تحریک شده می‌شود و به کاهش قرمزی و خارش کمک می‌کند.

گلاب، درمان‌گر قوی پوست

خواص آنتی‌باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی گلاب با استریل کردن و جلوگیری از هرگونه عفونت احتمالی به بهبود زخم کمک می‌کند. بر روی سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، خراش‌ها و جای زخم‌ می‌توانید از گلاب استفاده کنید زیرا برای پیشگیری و درمان عفونت‌ها بسیار مفید است. البته گلاب تنها برای پوست کاربرد ندارد و برای سلامت کلی بدن نیز مفید می‌باشد.

خواص قدرتمند گلاب برای بهبود پوست شناخته شده است. چه پوست چرب داشته باشید و چه پوست خشک و یا حتی ترکیبی، گلاب می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد.

  • مرطوب‌کننده

مرطوب نگه داشتن پوست اولین و مهم‌ترین مرحله در هر نوع برنامه مراقبت پوستی است. پوست‌ خشک به خصوص در فصول سرد سال می‌تواند چهره شما را کدر کند. اگر می‌خواهید یک رطوبت‌دهی فوری و قوی داشته باشید، روزانه مقداری گلاب استفاده کنید زیرا با حفظ سطح رطوبت پوست می‌تواند پوستی درخشان به شما هدیه کند.

  • کاهش التهاب

گاهی اوقات ممکن است با پوستمان کمی دچار چالش شویم. همه ما مستعد جوش، قرمزی و تورم و دیگر مشکلات شایع پوستی هستیم و هرازگاهی آن‌ها را تجربه می‌کنیم. گلاب قادر است تا از چنین تحریکات پوستی از طریق خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریایی خود جلوگیری کند. همچنین گلاب دارای PH متعادل برای پوست است و می‌تواند به کاهش التهاب و ترمیم پوست نیز کمک کند.

  • کمک به تسکین پوست تحریک شده

خاصیت ضد التهابی گلاب، یکی از مهم ترین خواص این ماده است. گلاب چون خاصیت ضد التهابی دارد می‌تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک بسیاری کند. حتی در برخی موارد می‌توان تحریک پوست ناشی از اگزما را هم به کمک گلاب تسکین داد.

خاصیت ضد التهابی گلاب، یکی از مهم ترین خواص این ماده است.
  • بازسازی بافت

همچنان که پیر می‌شویم، چین و چروک‌ها به سراغمان می‌آیند و لایه‌های سطحی پوستمان ضعیف‌تر می‌شوند. بازسازی سلول‌ها و بافت پوست با گذشت زمان آهسته می‌شود و این اتفاقی است که نمی‌توان به طور کامل از آن جلوگیری کرد.

اما گلاب مانند یک محرک عمل کرده و باعث می‌شود که سلول‌ها شروع به بازسازی مجدد خود کنند. هنگامی که گلاب را به برنامه مراقبت پوستی خود اضافه می‌کنید، به زودی می‌توانید از خواص بازسازی‌کننده و ضدپیری آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست با گلاب

  • درمان جوش صورت و لک صورت

همانطور که پیش از این گفتیم گلاب به زیبایی چهره کمک بسیاری می‌کند. گلاب می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و جوش‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش دهد. شما می‌توانید به کمک گلاب چربی اضافی پوست را بگیرید که در نهایت منجر به کاهش و درمان جوش صورت شما خواهد شد ضمن این که پوست شما را به خوبی آبرسانی می‌کند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

اگر روی پوست صورتتان لک دارید برای کم رنگ کردن لک کافیست یک لیتر آب معمولی را با گلاب مخلوط کنید و سه قطره روغن بادام به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را در یخچال قرار دهید و هر روز از آن برای شستشوی صورت استفاده کنید.

  • نرم و خوش رنگ کردن لب‌ها

اگر دوست دارید لب‌های خوش رنگ و نرمی داشته باشید از معجزه گلاب غافل نشوید! برای نرم نگه داشتن لب‌ها و جلوگیری از پوسته شدن آن‌ها هر شب قبل از خواب مقداری گلاب روی لب‌های خود بمالید.

اگر می‌خواهید کمی هم رنگ به لب‌هایتان ببخشید لازم است یک ریشه چغندر را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و اجازه دهید در برابر آفتاب خشک شوند. بعد تکه‌های چغندر خشک شده را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. مقداری گلاب را با پودر به دست آمده مخلوط کنید تا شکل خمیر به خود بگیرد. این خمیر را روی لب بزنید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.

به پوستت جون تازه بده

فواید گلاب برای مو

بعد از بررسی فواید گلاب برای پوست حالا نوبت آن است که با فواید گلاب برای مو آشنا شوید:

  • تقویت کوتیکول

شکستگی و دوشاخه شدن پایین موها از جمله مواردی هستند که همگی سعی می‌کنیم تا آن‌جا که ممکن است درگیرش نشویم. گاهی اوقات تمام تلاش خود را می‌کنیم تا موهایمان در سالم‌ترین وضعیت ممکن باشند اما همیشه نتیجه مورد نظر را دریافت نمی‌کنیم.

اما گلاب دارای خواصی است که باعث تقویت کوتیکول موها شده و در طول روز آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد. گاهی اوقات گلاب را روی موهایتان اسپری کنید تا از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری شده و تقویت شوند.

فواید گلاب برای مو
اما گلاب دارای خواصی است که باعث تقویت کوتیکول موها شده و در طول روز آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد.
  • جلوگیری و درمان شوره

شوره سر در واقع وضعیتی است که پوست سر تحریک شده و پوسته پوسته می‌شود. اگر به دنبال راهی هستید که از شوره سر جلوگیری کند، مصرف گلاب خالص را از سر بگیرید. گلاب حاوی خواص آنتی‌باکتریایی است که پوست سر را از عفونت محافظت کرده و به درمان چنین مواردی کمک می‌کند.

  • بهبود رشد مو

همه ما می‌خواهیم موهای سالم و زیبایی داشته باشیم. گاهی اوقات واقعاً دلسردکننده است وقتی می‌بینید برخی افراد با حداقل تلاش، رشد موی خوبی دارند اما شما با وجود تمام زحماتی که متحمل می‌شوید باز هم نمی‌توانید به نتیجه دلخواه برسید.

اما گلاب یک گزینه مناسب است که باید آن را امتحان کنید. زیرا به حفظ تعادل PH  پوست کمک کرده و باعث بهبود چرخش خون در پوست سر می‌شود. ماساژ دادن و یا حتی شستشوی پوست سر با گلاب بعد از شامپو می‌تواند به تقویت فولیکول‌ها و در نتیجه رشد مو کمک کند.

  • تقویت کوتیکول مو با گلاب

موهای سالم در هرچه زیباتر شدن چهره نقش موثری ایفا می‌کنند اما گاهی اوقات با وجود تمام تلاشی که می‌کنیم تا موهای سالمی داشته باشیم، نتیجه مورد نظر را نمی‌گیریم.

جالب است بدانید که مصرف گلاب باعث تقویت کوتیکول موها شده و در طول روز موهای شما را مرطوب نگه می‌دارد. توصیه می‌کنیم برای داشتن موهای سالم و درخشان، گلاب را روی موهایتان اسپری کنید تا به کمک این ماده از خشکی و شکنندگی موها در امان باشید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

کاربردهای پوستی گلاب

گلاب می‌تواند کاربردهای بسیاری در برنامه مراقبت پوستی شما داشته باشد و این بستگی به تمایل شما دارد که چطور از آن استفاده کنید. در ادامه چند روش متداول استفاده از گلاب برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • پاک‌کننده پوست

باقی ماندن آرایش برای مدتی طولانی روی صورت می تواند به پوست آسیب وارد کند. به جای صرف هزینه زیاد برای خرید پاک کننده های آرایش، شما می توانید از گلاب استفاده کنید. گلاب یک پاک کننده آرایش طبیعی خوب برای انواع مختلف پوست است. همچنین، این محصول به پاکسازی پوست و حفظ سلامت و ظاهر درخشان آن کمک می کند.

مقداری پنبه را در گلاب خالص فرو ببرید و سپس از آن به آرامی برای پاک کردن آرایش صورت استفاده کنید. در صورت نیاز، پنبه اضافی برای خیس کردن در گلاب استفاده کنید. از این پاک کننده آرایش طبیعی هر روز پیش از خواب استفاده کنید.

خواص مرطوب‌کنندگی و آب‌رسان گلاب آن را به یک پاک‌کننده پوست عالی تبدیل کرده است. تا جایی که حتی می‌تواند جایگزین پاک‌کننده فعلی صورت شما شود. همچنین می‌توانید از پاک‌کننده‌های حاوی گلاب که در بازار وجود دارند نیز استفاده کنید.

  • تونر

گلاب یک جایگزین ملایم برای تونرها است و می‌توانید هر روز بدون این‌که نگران تحریک پوستتان باشید از آن استفاده کنید. گلاب باعث بسته شدن و کاهش منافذ باز پوست می‌شود. همچنین می‌توانید از تونرهای حاوی گلاب که قیمت مناسبی دارند نیز استفاده کنید.

گلاب یک تونر (مایع آرایشی برای پاکسازی پوست و باز کردن منافذ آن) خوب، به ویژه برای پوست های خشک است. این محصول می تواند به کاهش خشکی کمک کند و پوست را مرطوب نگه دارد. همچنین، گلاب با احیای pH پوست به حفظ ظاهر شاداب و جوان آن کمک می‌کند.

فواید گلاب
شما می‌توانید از گلاب به شکل ماسک نیز بهره ببرید.
  • ماسک

شما می‌توانید از گلاب به شکل ماسک نیز بهره ببرید. همچنین می‌توانید از ماسک‌های گلاب موجود در بازار برای روشن‌تر شدن پوست خود استفاده کنید. برای بهره‌مندی از تمام فواید این ماسک‌ها بهتر است آن‌ها را همراه با ترموتراپی (thermo therapy) یا گرمادرمانی و نوردرمانی استفاده کنید که توسط دستگاه‌های ماسک هوشمند انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به پوست با گلاب 

  • اسپری صورت

گلاب را در طول روز بر روی صورت خود اسپری کنید تا هم سرحال شوید و هم از خواص آن بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید یک اسپری صورت با ترکیب آلوئه‌ورا، گیاهان دارویی و گلاب برای خود درست کنید و همیشه همراه خود داشته باشید تا هر زمان که به چیزی برای پاک کردن پوست خود و یا حتی سرحال شدن نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

فواید گلاب برای پوست
توصیه نهایی

حتی اگر تا حالا از گلاب استفاده نکرده‌اید، با توجه به فواید بسیاری که از گلاب گفته شد حتماً الآن ترغیب شده‌اید که آن را به برنامه مراقبت پوستی خود اضافه کنید. گلاب یک پاک‌کننده، تقویت‌کننده و یک مرطوب‌کننده عالی است که می‌توان آن را برای تمام انواع پوست استفاده کرد. فقط برای این‌که بهترین نتیجه را دریافت کنید، مطمئن شوید گلابی که استفاده می‌کنید خالص باشد.

بهترین نوع گل برای گلاب گیری کدام است؟

انواع مختلف گل رز را می‌توان برای گلاب‌گیری استفاده کرد. اما نوعی که بیشتر برای این کار انتخاب می‌شود، گل رز داماسنا (رز بلغاری)  یا همان گل محمدی است که در شهر کاشان نیز کشت می‌شود. عصاره این نوع گل جزء ترکیبات اصلی در بسیاری از محصولات طبیعی است و دارای خواص آنتی‌باکتریایی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی است.

فواید گلاب برای پوست چیست؟

مرطوب‌کننده 2. کاهش التهاب 3. بازسازی بافت 4. جلوگیری و درمان شوره 5. بهبود رشد مو 6. نرم و خوش رنگ کردن لب‌ها 7.

  • درمان جوش صورت و لک 8. کمک به تسکین پوست تحریک شده
  • آیا گلاب برای مو هم مناسب است؟

    بله گلاب برای شوره سر و بهبود رشد مو موثر است. گلاب یک گزینه مناسب است که باید آن را امتحان کنید. زیرا به حفظ تعادل PH  پوست کمک کرده و باعث بهبود چرخش خون در پوست سر می‌شود. ماساژ دادن و یا حتی شستشوی پوست سر با گلاب بعد از شامپو می‌تواند به تقویت فولیکول‌ها و در نتیجه رشد مو کمک کند.

    گلاب چه کاربردی در مراقبت پوستی شما دارد؟

    1.پاک‌کننده پوست 2. تونر 3.ماسک 4. اسپری صورت

    ۶ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱ دیدگاه
    اشتراک گذاری

    دیدگاه کاربران

    مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

    21 دیدگاه برای فواید گلاب برای پوست و مو

    میخواستم بدونم چند بار در طول روز استفاده کنیم
    و آیا گلاب باعث رفع تیرگی زانوها زیر بغل و آرنج میشه؟

    سلام دکتر وقتتون بخیر گلابی میشناسید که واسه خرید مناسب باشه و بشه از اصل بودنش اطمینان داشت؟ یه برند رو چنتا سایت معرفی کردن نمی دونم مطمئنه یا نه طوبی گستر فک میک نم باشه
    https://nabzema.com/70859/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA

    امکانش هس گلاب باعث رشد موهای صورت بشه؟ چون باعث رشد موهای سر بشه ممکنه برا صورت هم اونطور باشه؟!

    سلام من یه تجربه را واسه تمام خانم ها دارم میگم صورتم خیلی کدر تیره با لک های سیاه بارداریخیلی نا امید شده بودم تا این که یکی از خانم های که میشناختم سن بالایی هم داشت به من گفت میخوایی روحیه خوبی داشته باشی با گلاب صورت تا بشور میگفت حالت و خوب میکنه که هیچی صورت تا هم تمیز شفاف میکنه من الان بیست روز شاید چند روز بیشتر یا کمتر صورتم ا با گلاب میشورم قبل از خواب نصف مشکلاتم حل شده احساس میکنگ حال دلم خوب شده که هیچی اون لک های باردای هم خیلی کم رنگ شدن تا زه من از گلاب های کارخونه ای استفاده کردم اگر گلاب حالص باشه چی میشه

    تشکر فراوان بابت اطلاعات مفید….

    بجای آب میتونیم به پوست گلاب بزنیم؟

    سلام عزیزم..بله میتونید استفاده کنید

    فوتر موبایلی

    کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی