لوازم آرایش طبیعی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه admin

چگونه لوازم آرایش طبیعی بخریم و استفاده کنیم!

به این مطلب امتیاز دهید

همه ما دوست داریم که زیباتر به نظر برسیم به همین دلیل است که هر یک به نوعی از لوازم آرایش استفاده می‌کنیم. حتی انسان‌هایی که در گذشته‌های دور می‌زیستند،  برای زیباترشدن با استفاده از مواد و ترکیبات موجود در طبیعت، خود را به شیوه‌های مختلف آرایش می‌کردند. اما متأسفانه با گذشت زمان، مواد و لوازم آرایش تغییر کرده و به تدریج ماهیت شیمیایی به خود گرفتند. همین مسئله باعث شد که کمپانی‌ها و تولیدکنندگان لوازم آرایش، محصولاتی تولید کنند که برچسب لوازم آرایش طبیعی داشته و عاری از مواد و ترکیبات مضر باشند.

امروزه محصولات آرایشی طبیعی و ارگانیک به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند و افراد بیش از قبل به محصولاتی که با پوست صورت و بدنشان در تماس هستند توجه می‌کنند. به همین دلیل به محصولات آرایشی طبیعی که با عنوان لوازم آرایش پاک، سبز و یا غیرسمی نیز از آن‌ها یاد می‌شود تمایل بیشتری نشان می‌دهند. همراه ما باشید تا تفاوت‌های این محصولات را با محصولات دیگر بدانید:

تفاوت لوازم آرایش طبیعی و شیمیایی

تفاوت اصلی بین این دو در مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها است. اغلب لوازم آرایش طبیعی دارای موادی هستند که از منابع ارگانیک و طبیعی تهیه شده‌اند و معمولاً از مواد مصنوعی و تغییریافته کمتری در آن استفاده شده است.

لوازم آرایش

برخی از ترکیباتی که در لوازم آرایش طبیعی یافت نمی‌شوند عبارت‌اند از:

  • مواد نگهدارنده: لوازم آرایش طبیعی حاوی مواد نگهدارنده‌ که ماندگاری محصول را افزایش می‌دهند، نیستند.
  • رنگ مصنوعی: رنگ‌های درخشان و چشم‌گیر محصولات آرایشی شیمیایی به دلیل رنگدانه‌های مصنوعی است، اما در لوازم آرایش طبیعی از منابع رنگی طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود.
  • خوشبو‌کننده‌های مصنوعی: عطرهای مصنوعی از ترکیب چند ماده شیمیایی تهیه می‌شوند که نامی از آن‌ها برده نمی‌شود، اما در لوازم آرایش طبیعی از این مواد معطر مصنوعی استفاده نمی‌شود.
  • فلزات سنگین: اگرچه فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک در طبیعت یافت می‌شوند اما دوز بالای آن‌ها می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد به همین دلیل در محصولات آرایشی طبیعی به مقدار محدود از این مواد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: دئودورانت طبیعی در منزل بسازید! 

قیمت

معمولاً لوازم آرایش طبیعی موجود در داروخانه‌ها گران‌تر از نوع شیمیایی آن‌هاست. قیمت بالای این محصولات به دلیل استفاده از مواد مرغوب و ارگانیک است. به علاوه این نوع لوازم آرایش معمولاً به مقدار کم تولید می‌شوند.

آیین و مقررات

هیچ لوازم آرایشی حتی نوع طبیعی آن به طور دقیق کنترل نمی‌شوند. سازمان غذا و دارو (FDA)، شرکت‌ها را ملزم به استفاده از ترکیبات خاص و رعایت دقیق استانداردها نمی‌کند در نتیجه این بر عهده تولیدکنندگان است که از ایمنی محصولات خود اطمینان حاصل کنند. همچنین واژه natural یا طبیعی نیز تعریف قانونی ندارد، بنابراین یک برند می‌تواند محصولات خود را براساس تعریف خود نام‌گذاری کند. این بدان معنی است که هر محصولی که با عنوان طبیعی و یا پاک در بازار عرضه می‌شود می تواند حاوی مقدار کمی مواد مصنوعی و مضر نیز باشد. بنابراین بسیار مهم است که در مورد برندها تحقیق کنید و موقع خرید، برچسب روی محصولات را بررسی کنید.

به پوستت جون تازه بده

مزایا و معایب لوازم آرایش طبیعی

مزایا:

  • از مواد طبیعی تهیه می‌شوند.
  • حاوی ترکیبات مصنوعی و مضر کمتری هستند.
  • مناسب برای پوست‌های حساس
  • دوست‌دار محیط زیست

معایب:

  • به دلیل اینکه فاقد مواد نگهدارنده هستند ماندگاری کمتری دارند.
  • رنگدانه‌های طبیعی نسبت به رنگ‌های مصنوعی از جلوه کمتری برخوردار هستند.
  • تنوع رنگی کمی دارند.
  • معمولاً گران هستند و در حجم کم تولید می‌شوند.

مزایا و معایب لوازم آرایش شیمیایی

مزایا:

  • ماندگاری طولانی‌تری دارند.
  • به دلیل استفاده از رنگ‌های مصنوعی جلوه بیشتری دارند.
  • تنوع رنگی بیشتری دارند.
  • ارزان‌تر و در دسترس هستند.

معایب:

  • تأثیر نامطلوب بر سلامتی دارند.
  • دارای مواد مصنوعی و ترکیبات مضر هستند.
  • ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی شوند.
  • می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند.

فواید لوازم آرایش طبیعی

لوازم آرایش طبیعی

1. کاهش قرارگیری در معرض مواد مضر

علت علاقه بسیاری از افراد به لوازم آرایش طبیعی استفاده از ترکیبات مضر کمتر در آن‌ها است. برای مثال، پارابن‌ها (parabens) نگهدارنده‌های مصنوعی هستند که اغلب در مواد آرایشی یافت می‌شوند. بدن شما پارابن را جذب می‌کند و آن را از طریق ادرار دفع می کند در نتیجه جذب پارابن زیاد باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. طی تحقیقی در سال 2016، سطح پارابن ادرار 106 زن باردار را با سطح هورمون‌های تولید مثل و تیروئید خون آن‌ها مقایسه کردند. بعد از تجزیه و تحلیل داده‌ها محققان دریافتند که بین پارابن و اختلال هورمون‌ها در دوران بارداری ارتباط وجود دارد و این امر می‌تواند ریسک عوارض جانبی منفی هنگام تولد را افزایش دهد. به همین دلیل بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که باید از ورود پارابن به بدن خود جلوگیری کنید. همچنین متخصصان توصیه می‌کنند که از مصرف محصولات آرایشی با ترکیبات سمی خودداری کنید. این ترکیبات عبارت‌اند از:

  • فرمالدهید (formaldehyde)
  • فتالات (phthalates)
  • مواد عطری (fragrance)
  • تولوئن (toluene)

در صورتی که از لوازم آرایش طبیعی استفاده کنید، کمتر در معرض این ترکیبات سمی قرار خواهید گرفت.

2. کاهش سردرد ناشی از عطرها

برخی از کمپانی‌ها محصولات آرایشی خود را با رایحه‌های مصنوعی معطر می‌کنند که معمولاً این کار برای پوشاندن بوی سایر ترکیبات و همچنین کمک به محبوبیت محصول است. براساس مقاله‌ای در سال 2014، عطرها می‌توانند باعث بدترشدن سردرد در افرادی شوند که مستعد میگرن هستند و رایحه‌های استفاده شده در لوازم آرایش نیز همین تأثیر را بر روی آن‌ها دارند. از آن‌جا که محصولات آرایشی طبیعی معمولا فاقد عطر هستند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای افراد حساس به عطر باشند.

3. کاهش تحریک پوست

نگهدارنده‌‌ها، رنگ‌ها‌ و مواد معطر موجود در محصولات آرایشی شیمیایی می‌توانند باعث دراماتیت تماسی (نوعی التهاب پوستی که در اثر تماس مستقیم با ماده حساسیت‌زا بروز می‌کند و با بثورات قرمز و خارش همراه است) شود. براساس تحقیقات انجام شده لوازم آرایش، شایع‌ترین علت دراماتیت تماسی ناشی از عطر هستند و محصولاتی مانند رژلب و سایه چشم نسبت به شامپوها و پاک‌کننده‌ها، بیشتر می‌توانند موجب مشکلات پوستی شوند زیرا به مدت طولانی‌تری بر روی پوست باقی می‌مانند.

استفاده از محصولات آرایشی طبیعی بدون نگهدارنده، رنگ‌ و عطر می‌تواند خطر تحریک و التهابات پوستی را کاهش دهد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

4. مناسب برای پوست حساس

افرادی که پوست حساسی دارند معمولاً ترجیح می‌دهند که از لوازم آرایش طبیعی استفاده کنند. از سوی دیگر محصولات شیمیایی اغلب باعث وخیم‌تر شدن التهابات و تحریک پوست می‌شوند. به همین دلیل به افراد مبتلا به اگزما توصیه می‌شود تا از محصولات بدون رنگ مصنوعی و با ترکیبات گیاهی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب خانگی و طبیعی بسازید و استفاده کنید!

5. حاوی ترکیبات سالم برای پوست

لوازم آرایش طبیعی نه تنها به پوست آسیب نمی‌رسانند بلکه باعث تقویت آن نیز می‌شوند. این محصولات زیبایی حاوی مواد گیاهی هستند که می‌توانند به بهبود پوست شما کمک کنند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

این روغن‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ترمیم‌کنندگی پوست هستند بنابراین وجود این روغن‌ها در محصولات آرایشی می‌تواند برای پوست شما بسیار مفید باشد.

محصولات آرایشی طبیعی با رنگدانه‌های گیاهی، مانند عصاره میوه‌ها رنگ می‌شوند. اگرچه شواهد کافی در مورد فواید این رنگدانه‌ها وجود ندارد اما این مواد می‌توانند پوست را با ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، تغذیه کنند.

به دنبال چه محصولاتی باشیم؟

از آن‌جا که برندهای متفاوتی هستند که لوازم آرایش طبیعی تولید می‌کنند، مهم است که بسته‌بندی محصولات را بررسی کنید و به واژه‌ها و برچسب‌ها و علائمی که بر روی محصولات وجود دارد دقت کنید تا بهترین محصول را برای نیازهای خود پیدا کنید:

  • USDA Organic (ارگانیک با گواهی یو‌اس‌ای‌دی):

محصولی که دارای نشان USDA هستند، دارای گواهی USDA و 100 درصد از مواد ارگانیک تهیه شده‌اند. وجود برچسب Organic (ارگانیک) به این معنی است که آن محصول حداقل حاوی 95 درصد مواد ارگانیک است. اما برچسب made with organic ingredients (تهیه شده با مواد ارگانیک) به معنای این است که آن محصول حاوی حداقل 70 درصد مواد ارگانیک است.

  • Fragrance-free (فاقد عطر):

به دنبال لوازم آرایش بدون رایحه‌های مصنوعی باشید. از مصرف محصولات با عنوان unscented (بدون بو) نیز خودداری کنید زیرا در این محصولات معمولا برای این‌که بوی نامطلوب سایر ترکیبات را از بین ببرند از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

  • Synthetic ingredients (ترکیبات شیمیایی):

بیشتر محصولات طبیعی باید فاقد پارابن، فرمالدئید و فتالات باشند.

  • Possible allergens (مواد آلرژی‌زا احتمالی):

حتی محصولات طبیعی نیز می‌توانند باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شوند. بسته‌بندی محصول را بررسی کرده و دقت کنید که نسبت به ترکیبات آن محصول حساسیت نداشته باشید.

  • Cruelty-free ( بدون تست حیوانی):

این برچسب به این معنی است که آن محصول و ترکیبات آن بر روی حیوانات تست نشده است و این یعنی برای اطمینان از ایمنی محصول، آزمایش‌های گوناگون و سختی بر روی آن انجام گرفته است.  همچنین اگر مدافع حقوق حیوانات هستید، به دنبال محصولاتی باشید که برچسب Cruelty-free و لوگویی به شکل خرگوش بر روی بسته‌بندی آن‌ها وجود داشته باشد.

توصیه نهایی

اگر می‌خواهید مواد و ترکیبات شیمیایی را از  برنامه زیبایی روزانه خود حذف کنید از محصولات آرایشی طبیعی استفاده کنید. لوازم آرایش طبیعی یا پاک، معمولاً عاری از مواد مضر مانند پارابن، فتالات و رایحه‌های مصنوعی بوده و برای پوست‌های حساس بی‌خطر هستند. به یاد داشته باشید که محصولات آرایشی به طور دقیق کنترل نمی‌شوند. برندها می‌توانند محصولات آرایشی خود را براساس تعاریف خاص خود، طبیعی یا پاک بنامند. برای یافتن بهترین محصول همیشه بر روی برندها تحقیق کرده و برچسب محصولات را  قبل از خرید مطالعه کنید.

تفاوت لوازم آرایش طبیعی و شیمیایی چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو در مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها است. اغلب لوازم آرایش طبیعی دارای موادی هستند که از منابع ارگانیک و طبیعی تهیه شده‌اند و معمولاً از مواد مصنوعی و تغییریافته کمتری در آن استفاده شده است.

معایب لوازم آرایشی طبیعی چیست؟

1. به دلیل اینکه فاقد مواد نگهدارنده هستند ماندگاری کمتری دارند. 2. رنگدانه‌های طبیعی نسبت به رنگ‌های مصنوعی از جلوه کمتری برخوردار هستند. 3. تنوع رنگی کمی دارند. 4.معمولاً گران هستند و در حجم کم تولید می‌شوند.

فواید لوازم آرایش طبیعی چیست؟

۱. کاهش قرارگیری در معرض مواد مضر ۲. کاهش سردرد ناشی از عطرها ۳. کاهش تحریک پوست ۴. مناسب برای پوست حساس ۵. حاوی ترکیبات سالم برای پوست

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی