درمان خشکی پوست زانو و آرنج
۲ بهمن ۱۴۰۰ ۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

۵ راه درمان خشکی پوست زانو و آرنج

2.7/5 - (3 امتیاز)

خشکی زانو و آرنج یک بیماری شایع پوستی است که می‌تواند به دلایل مختلفی چون تغییر آب‌وهوا یا کمبود آب در بدن رخ دهد. همچنین می‌تواند درنتیجه تحریکات پوستی ناشی از ترکیبات موجود در صابون­‌ها، عطرها و لوسیون‌­ها، اتفاق بیافتد. در بعضی موارد خشکی پوست زانو و آرنج ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند اگزما، پسوریازیس، دیابت یا مشکلات تیروئید باشد. دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد، ازاین­رو تصمیم گرفتیم در این مقاله راه­‌حل­‌هایی برای درمان خشکی پوست زانو و آرنج ارائه دهیم تا به کمک آن بتوانید لطافت و نرمی پوستتان را بازیابید؛ با مجله سلامت کیوت اسکین همراه باشید.

چگونه خشکی پوست آرنج و زانو رو درمان کنیم؟

۱- روتین دوش گرفتن خود را دوباره ارزیابی کنید

جنبه‌های مختلفی در روتین دوش گرفتن و حمام کردن وجود دارد که می‌تواند در خشکی پوست آرنج نقش داشته باشد. خشکی پوست آرنج و زانو می‌تواند نتیجه زیاد ماندن زیر دوش آب گرم باشد بنابراین محدود کردن زمان حمام کردن می‌تواند در درمان خشکی پوست زانو و آرنج مفید باشد.

درمان خشکی پوست زانو و آرنج
خشکی پوست آرنج و زانو می‌تواند نتیجه زیاد ماندن زیر دوش آب گرم باشد

پایین آوردن دمای آب نیز یک امر ضروری است زیرا آب گرم می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد بنابراین بهتر است از آبی با دمای متوسط برای دوش گرفتن استفاده کنید. اگر فردی هستید که مرتباً استخر می‌روید بهتر است بدانید که کلر موجود در استخرها نیز می‌تواند باعث خشکی پوست آرنج و زانو شود.

اگر زمان دوش گرفتن یا حمام کردن از صابون یا دیگر شوینده‌های معطر استفاده می‌کنید شاید بهتر باشد که به دنبال شوینده‌هایی فاقد عطر و رایحه باشید زیرا این رایحه‌ها اغلب می‌توانند در خشکی پوست نقش داشته باشند. بهتر است شوینده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده هستند.

۲- از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب

اگر پیش از این بعد از دوش گرفتن یا حمام کردن از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کردید وقت آن است که شروع کنید! همچنین هر زمانی که پوستتان در معرض آب قرارگرفته یا تغییر شدیدی در دما ایجاد شده است باید از لوسیون­‌های مرطوب‌کننده برای مرطوب کردن پوست آرنج یا زانو استفاده کنید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

هنگام انتخاب لوسیون یا کرم به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن زیتون، روغن نارگیل، کره کاکائو و شی باتر هستند.

می‌توانید انواع لوسیون یا مرطوب‌کننده را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها با قیمت‌های مختلف پیدا کنید اما اگر ترجیح می‌دهد که از یک روش خانگی برای درمان خشکی پوست آرنج کمک بگیرید می‌توانید مرطوب‌کننده لایه‌بردار خود را در خانه تهیه کنید. کافی است نصف فنجان شکر دانه‌ریز را با۳/۱ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و سپس آن را به آرنج یا زانوی خود بمالید.

این لایه‌بردار طبیعی به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و آبرسانی این نقاط کمک می‌کند. بعد از نیم ساعت می‌توانید محل را با آب ولرم بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر بعد از لایه‌برداری می‌توانید از وازلین یا مرطوب‌کننده جهت حفظ رطوبت پوست زانو و آرنج کمک بگیرید.

۳- در انتخاب لباس زیر و بیرونی خود دقت کنید

انتخاب لباس مناسب

اگر دچار خشکی پوست زانو و آرنج شده‌اید بهتر است ببینید اخیراً لباس زیر یا بلوز جدیدی پوشیده‌اید؟ یا شاید یک پتوی جدید را شب‌ها به تن می‌کشید؟! اگر پوست حساسی دارید باید بدانید که برخی پارچه‌ها باعث تحریک و درنتیجه خشکی پوست می‌شوند.

اگر متوجه شدید که آرنج یا زانوی شما بعد از تماس با پارچه‌ای خاص، احساس خشکی یا پوسته‌پوسته شدن می‌کند، ارزش دارد که به آن توجه کنید. تماس پوست را با این جنس پارچه‌ها محدود کنید و علائمی که در اثر تماس با آن برایتان بروز می‌کند را یادداشت کنید. اگر علائم کاهش یابد ممکن است خشکی درنتیجه تحریک ناشی از پارچه اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی پوست در خانه؛

همچنین اطمینان یابید ماده شوینده‌ای که با آن لباس‌هایتان را می‌شویید بدون مواد تحریک‌کننده باشد چراکه می‌تواند موجب خشکی پوست آرنج یا زانو شود. محرک‌های احتمالی موجود در شوینده‌ها عبارت‌اند از: مواد شیمیایی، عطرها، نیکل و دی کرومات پتاسیم.

۴- محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی

آب‌وهوا می‌تواند سهم زیادی در خشکی پوست زانو داشته باشد بنابراین زمانی که دمای هوا تغییر می‌کند لازم است که روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال با گرمای هوا و شدید شدن تابش نور خورشید پوستتان می‌تواند خشک شود. اگر قصد دارید که مدت طولانی زیر نور آفتاب بمانید حتماً از ضد آفتاب بدون رایحه استفاده کنید و با لباس مناسب از پوستتان محافظت کنید. برای محافظت بهینه لازم است که هر دو ساعت یا بعد از تعریق شدید، مجدداً ضد آفتاب بزنید.

هوای بسیار سرد نیز می‌تواند سبب خشکی پوست به‌خصوص در نواحی آرنج و زانو شود بنابراین اگر در نواحی خشک و سرد زندگی می‌کنید حتماً مرطوب‌کننده بزنید و آرنج و زانوی خود را با لباس مناسب بپوشانید.

آب‌وهوا می‌تواند سهم زیادی در خشکی پوست زانو و آرنج داشته باشد بنابراین زمانی که دمای هوا تغییر می‌کند لازم است که روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

۵- بهترین محصولات مراقبتی را برای پوست خود انتخاب کنید

محصولات مراقبتی مناسب

اگر خشکی پوست آرنج یا زانوی شما ناشی از بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس است محصولات مخصوصی وجود دارد که علائم شما را تسکین می‌دهد. با یک پزشک یا متخصص پوست در مورد روش‌های درمانی بدون نسخه یا با نسخه که در دسترس است، صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند در مورد نمونه‌های موجود در بازار و برندهایی که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید به شما مشاوره دهند.

اگر بیماری پوستی‌ای در شما تشخیص داده نشده است اما فکر می‌کنید که ممکن است مشکلی پشت خشکی پوستتان نهفته باشد با پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند ناحیه آسیب‌دیده را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی از شما بگیرند. به کمک پزشک می‌توانید یک رژیم درمانی مناسب را در پیش بگیرید.

کلام آخر اینکه اگرچه بروز خشکی در پوست زانو و آرنج می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما علائم آن اغلب موقتی است و با تغییر روتین‌های مراقبت از پوست می‌توان آن را درمان کرد.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست در تابستان

در برخی موارد استفاده از برخی داروها می‌تواند در درمان خشکی پوست زانو و آرنج مؤثر باشد. اما اگر علائم شدت یافته و با لکه‌های قرمز یا خونریزی همراه شد حتماً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. پزشک می‌تواند این علائم را ارزیابی کند و بهترین اقدامات لازم برای درمان را تعیین کند.

چگونه خشکی پوست آرنج و زانو رو درمان کنیم؟

۱. روتین دوش گرفتن خود را دوباره ارزیابی کنید 2.از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید 3. در انتخاب لباس زیر و بیرونی خود دقت کنید 4. محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی 5. بهترین محصولات مراقبتی را برای پوست خود انتخاب کنید.

کدام روغن ها برای خشکی پوست مناسب است؟

هنگام انتخاب لوسیون یا کرم به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن زیتون، روغن نارگیل، کره کاکائو و شی باتر هستند.

برای جلوگیری از خشکی پوست در هنگام حمام چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اگر زمان دوش گرفتن یا حمام کردن از صابون یا دیگر شوینده‌های معطر استفاده می‌کنید شاید بهتر باشد که به دنبال شوینده‌هایی فاقد عطر و رایحه باشید زیرا این رایحه‌ها اغلب می‌توانند در خشکی پوست نقش داشته باشند. بهتر است شوینده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده هستند.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیماری پوستی‌ای در شما تشخیص داده نشده است اما فکر می‌کنید که ممکن است مشکلی پشت خشکی پوستتان نهفته باشد با پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند ناحیه آسیب‌دیده را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی از شما بگیرند. به کمک پزشک می‌توانید یک رژیم درمانی مناسب را در پیش بگیرید

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی