رایج ترین بیماری های پوستی
۱۴ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه admin

فرق بین ویروس و میکروب

3.4/5 - (11 امتیاز)

بسیاری از افراد شاید بر این باور باشند که بین  ویروس و میکروب تفاوت چندان زیادی وجود ندارد، ولی باید بدانید تفاوتی که بین این دو وجود دارد بسیار زیاد است و هر یک از آنها عملکرد خاصی در بدن دارند. ویروس و میکروب هر دو می‌توانند افراد را بیمار کنند، اما هر یک از آنها با دیگری از نظر بیولوژیکی تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. باکتری‌ها تک سلولی می‌باشند، ولی ویروس‌ها از آنجایی که موجود زنده‌ای نیستند به راحتی هم نمی‌توان آنها را از بین برد. ویروس و میکروب به قدری ریز می‌باشند که اگر چشمان شما مسلح نباشد نمی‌توانید آنها را مشاهده کنید، در واقع باید بدانید که آنها تنها با میکروسکوپ دیده می‌شوند. مدت زمانی که طول می‌کشد آنها تکثیر پیدا کنند بسیار کوتاه است و به همین دلیل سریعا می‌توانند افراد را بیمار سازند، با این وجود باید بدانید که بین آنها تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که آنها را در ادامه بیان می‌کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه بیشتر شود.

تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد

همانطوری که بیان نمودیم بین ویروس و میکروب تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و هر یک از آنها عملکرد خاصی از خود در بدن نشان می‌دهد، از جمله مهمترین تفاوت‌هایی که بین آنها وجود دارد عبارت است از :

مدت زمانی که طول می‌کشد آنها تکثیر پیدا کنند بسیار کوتاه است و به همین دلیل سریعا می‌توانند افراد را بیمار سازند
  1. از نظر مستقل بودن

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که آنها چگونه نیروی خود را تامین می‌کنند. میکروب ها از جمله ذراتی می‌باشند که زنده هستند و به همین دلیل تنها از یک سلول تشکیل شده‌اند. این تک سلول تمامی محتویاتی را که یک میکروب برای زنده ماندن نیاز دارد را در خود جای داده است.

ولی باید بدانید که ویروس یک موجود زنده نمی‌باشند و اگر در بدن وارد شوند قدرت تکثیر زیادی دارند و به همین دلیل سریعا رشد می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که در میکروب وجود دارد این است که در برخی از اعضای بدن باید وجود داشته باشد، به عنوان مثال وجود و حضور آن در روده بسیار ضروری می‌باشد، چرا که غذا را راحت تر هضم می‌کند.

بیشتر بخوانید: ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی چیست؟ 

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که آنها چگونه نیروی خود را تامین می‌کنند.

تفاوتی که به صورت آشکار می‌توانیم در مورد ویروس و میکروب برای شما بیان نماییم، این است که میکروب‌ها عوامل بیماری‌هایی چون دیفتری، سیاه سرفه، سل، وبا و … می‌باشند که هر یک از آنها در اثر میکروب به وجود می‌آیند.

  1. از نظر تکثیر

از دیگر تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که ویروس‌ها ذرات عفونی می‌باشند و مانند میکروب از سلول تشکیل نشده‌اند. ویروس‌ها در واقع اسیدهایی می‌باشند که در درون پوشش پروتئینی خود را جای داده‌اند.

همانطوری که بیان نمودیم ویروس و میکروب در زاد و ولد تفاوت زیادی دارند و از آنجایی که ویروس‌ها دارای دستگاه سلولی نمی‌باشند نمی‌توانند برای خود انرژی و پروتئین فراهم کنند و حتی آنها قادر به اینکه زاد و ولد داشته باشند هم نیستند. به همین دلیل باید بدانید اندازه‌ای که بین ویروس و میکروب وجود دارد هم بسیار متفاوت می‌باشد، مثلا ویروس‌ها اندازه بسیار کوچک تری نسبت به میکروب ها دارد.

از دیگر تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که ویروس‌ها ذرات عفونی می‌باشند و مانند میکروب از سلول تشکیل نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا ویروس با آنتی بیوتیک‌ از بین می‌رود؟

رشد کردن ویروس و میکروب با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشد، همانطوری که بیان نمودیم میکروب‌ها از سلول تشکیل شده‌اند و زنده می‌باشند، به همین دلیل سریعا می‌توانند انرژی خود را به دست آورند و رشد کنند، اما ویروس ها با کمک گرفتن از سلول های دیگر رشد می‌کنند.

ویروس‌ها یکی از ویژگی‌های اصلی که دارند این است که، ویژگی‌های ارثی شان را به سلول هایی که زنده هستند می‌دهند و برنامه و تنظیماتی را که در آن سلول ها وجود دارد را به طور کلی بهم می‌زنند.

در واقع آنها حقه باز هستند و  با سلول های دیگر ترکیب می‌شوند تا حجم آنها زیاد شود و در انتها هم بترکند. پس از اینکه آنها می‌ترکند ویروس های جدید از دل آنها بیرون می‌آید، ویروس های در بدن انسان منجر به بیماری های بسیار خطرناک مانند ایدز و یا هپاتیت می‌شوند.

به پوستت جون تازه بده

نحوه انتشار ویروس و میکروب

شما باید در مورد نحوه انتشار ویروس و میکروب به افراد هم اطلاعات بیشتری به دست آورید تا از این طریق اطلاعات شما در مورد ویروس و میکروب بیشتر شود، در ادامه نحوه انتشار پیدا کردن میکروب و ویروس را برای شما بیان می‌کنیم که انتشار پیدا کردن آنها از این قرار است.

بیشتر بخوانید: آلرژی پوستی چیست؟

انتشار میکروب

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد انتشار پیدا کردن ویروس و میکروب وجود دارد، این است که میکروب‌ها مسری می‌باشند، یعنی آنها می‌توانند از فردی به فردی دیگر به راحتی منتقل شوند، روش‌های زیادی برای انتقال آنها وجود دارد که عبارت می‌باشد از :

  • یکی از مهمترین روش‌های انتشار آن تماس نزدیک با افراد دیگر است، در واقع زمانی که شما با فردی دست می‌دهید و یا او را بوس می‌کنید امکان دارد ویروس را که به آن مبتلا شده اید را به آن فرد دیگر هم انتقال دهید.
  • تماس پیدا کردن با مایعات بدن که در فرد آلوده وجود دارد، مانند عطسه و یا سرفه هم در انتشار پیدا کردن میکروب وجود دارد، در بین ویروس و میکروب تنها میکروب است که از این طریق منتشر می‌شود.
  • اگر مادر درطول بارداری و زایمان خود به میکروبی مبتلا شده باشد آن را می‌تواند به نوزاد خود هم انتقال دهد.
  • تماس پیدا کردن با سطوحی که آلوده است هم از جمله دیگر راه های انتقال میکروب به شمار می‌رود که بیماری‌های بسیار زیادی از این طریق وارد بدن می شود، به عنوان مثال بیماری کرونا یکی از بیماری‌هایی به شمار می‌رود که دست زدن به سطوح مختلف منتشر می‌شود.

همچنین باید بدانید تفاوتی که در انتشار بیماری بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که حشرات هم گاهی اوقات دارای میکروب می‌باشند و همچنین آب آلوده هم اگر میکروب داشته باشد امکان دارد که فرد بیمار شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد انتشار پیدا کردن ویروس و میکروب وجود دارد، این است که میکروب‌ها مسری می‌باشند

انتشار ویروس

ویروس و میکروب یکی از شباهت‌هایی که دارند در مورد انتشار پیدا کردن آنها می‌باشد، در واقع برخی از عفونت هایی که ویروسی هستند هم امکان دارد که مسری باشند و از فردی به فرد دیگر به راحتی منتقل گردد، البته باید در مورد شیوه انتقال پیدا کردن آن اطلاعات داشته باشید که عبارت می‌باشد از :

  • تماس بسیار نزدیک با فردی که دچار ویروس شده باشد، این تماس نزدیک مانند تماس جنسی می‌باشد.
  • تماس با مایعاتی که فرد آلوده به ویروس آن را مصرف کرده است.
  • در طول بارداری مادر ویروس به فرزند انتقال داده می‌شود، چرا که فرزند ارتباط بسیار نزدیک با مادر دارد.
  • تماس پیدا کردن با سطوحی که آلوده است هم از دیگر روش‌های انتقال آن می‌باشد.

همانطوری که مشاهده می‌کنید نحوه انتشار پیدا کردن ویروس و میکروب تا حدودی شبیه به یکدیگر است و به همین دلیل آنها در انتشار پیدا کردن تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

تفاوت باکتری و ویروس چیست؟

باکتری ها تک سلولی می‌باشند، ولی ویروس‌ها از آنجایی که موجود زنده ای نیستند به راحتی هم نمی‌توان آنها را از بین برد. ویروس و میکروب به قدری ریز می‌باشند که اگر چشمان شما مسلح نباشد نمی‌توانید آنها را مشاهده کنید، در واقع باید بدانید که آنها تنها با میکروسکوپ دیده می‌شوند.

روش رشد کردن ویروس و میکروب چگونه است؟

رشد کردن ویروس و میکروب با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشد، همانطوری که بیان نمودیم میکروب‌ها از سلول تشکیل شده‌اند و زنده می‌باشند، به همین دلیل سریعا می‌توانند انرژی خود را به دست آورند و رشد کنند، اما ویروس ها با کمک گرفتن از سلول های دیگر رشد می‌کنند.

تفاوت ویروس و میکروب از نظر تکثیر چیست؟

از دیگر تفاوت‌هایی که بین ویروس و میکروب وجود دارد این است که ویروس‌ها ذرات عفونی می‌باشند و مانند میکروب از سلول تشکیل نشده‌اند. ویروس‌ها در واقع اسیدهایی می‌باشند که در درون پوشش پروتئینی خود را جای داده‌اند. همانطوری که بیان نمودیم ویروس و میکروب در زاد و ولد تفاوت زیادی دارند و از آنجایی که ویروس‌ها دارای دستگاه سلولی نمی‌باشند نمی‌توانند برای خود انرژی و پروتئین فراهم کنند.

۱۴ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی