مراحل پاکسازی پوست
۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراحل پاکسازی پوست؛ آموزش پاکسازی خانگی صورت در ۸ مرحله

به این مطلب امتیاز دهید

بسیاری از افراد شاید با مراحل پاکسازی پوست آشنایی زیادی نداشته باشند و به همین دلیل پاکسازی پوست خود را به خوبی انجام ندهند. این مراحل بسیار آسان است و اگر شما آن‌ها را به خوبی رعایت کنید پوستی تمیز و پاکیزه خواهید داشت، در واقع شما اگر مراحل پاکسازی پوست به درستی رعایت نکنید امکان دارد که پاکسازی پوستتان با موفقیت انجام نشود، به همین دلیل توجه بسیار زیادی به این مراحل داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این مراحل در ادامه با کیوت مگ همراه باشید.

شناخت انواع پوست

قبل از پرداختن به مراحل پاکسازی پوست نیاز است که به شناخت صحیحی از شرایط و پوست خود برسیم، در جریان باشید که به طور کلی ۴ نوع پوست وجود دارد.

  1. پوست چرب؛ براق و چرب و جوش دارند، ضخیم اند،منافذ باز دارند.
  2. پوست خشک؛ شفاف اند ،منافذ ریز و کوچک دارند، کشیدگی احساس می‌شود،داری لک و مک اند.
  3. پوست خشک و حساس؛ تمام مشخصات پوست خشک را دارند وعلاوه برا آن واکنش پذیرند و ملتهب می‌شوند.
  4. پوست مختلط: نواحی T صورت (پیشانی و چانه چرب) و نواحی U صورت (کناره لب ،زیر چشم) خشک است و کشیدگی احساس می‌شود.
پوست ما نیاز به مراقبت منظم دارد

پوست ما نیاز به مراقبت منظم دارد.ما یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه پاکسازی صورت در خانه در کوتاه ترین زمان، به همراه نکات تخصصی برای افزایش زیبایی طبیعی و جلوگیری از لک ها برای شما آورده‌ایم. این موارد را در روتین روزانه خود بگنجانید.وقت آن است که با رعایت اصول اولیه از پوست خود مراقبت کنید.

به پوستت جون تازه بده

منظور از پاکسازی پوست چیست؟

زمانی که می‌خواهید چیزی را به پوست منتقل کنید، اگر لایه‌های پوست ضخامت بیش از حد داشته باشند بخاطر وجود قشرهای مرده در سطح پوست حتما باید پوست را پاکسازی کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود و فونی که به چهره می‌زنید بسیار شفاف و تمیز باشد.

پاکسازی یک واژه‌ی عمومی برای توصیف ترکیبی از روش‌های مراقبت از پوست است که سه هدف کلی را دنبال می‌کنند و هر کدام فوایدی برای پوست دارند:

  1. برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن (exfoliation)
  2. پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها و مواد اضافی روی پوست
  3. کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خونرسانی

روش‌های خانگی و آرایشگاهی

در اداهم بررسی مراحل پاکسازی پوست باید گفت روش‌های پاکسازی پوست در خانه و آرایشگاه‌ها معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر می‌شوند:

  • ماساژ: بهبود خونرسانی، ریلکس کردن و پیشگیری از روند پیری پوست
  • بخور: آبرسانی و بهبود خونرسانی
  • اگزفولیشن یا برداشت سلول‌های مرده: به کمک اسکراب‌ها، لایه بردارهای شیمیایی یا ابزارهایی مثل درمارولر
  • پاکسازی پوست از آلاینده‌ها و چربی‌های اضافی با استفاده از شوینده‌های مختلف و محصولات لایه بردار
  • ماسک‌ صورت برای پاکسازی، آبرسانی و ویتامین‌رسانی به پوست
  • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مفید برای آبرسانی و تغذیه پوست

مزیت روش‌های خانگی و آرایشگاهی در وهله‌ی اول، لذت بخش و آرامش بخش بودن آن‌ها است. افزایش خونرسانی، تحریک کلاژن سازی، تحریک تولید سلول‌های جدید و یکسان سازی رنگ پوست از دیگر مزیت‌های این روش است.

به طور کلی روش‌های خانگی و آرایشگاهی نمی‌توانند باعث پاکسازی عمیق شوند. در واقع بهتر هم هست که به پاکسازی عمیق نرسند. چون پاکسازی عمیق نیازمند توجه، مراقبت و اصول خاصی است که اگر به درستی رعایت نشوند به پوست آسیب می‌رسانند و اگر درست رعایت شوند بسیار مفید هستند.

در مورد پاکسازی آرایشگاهی حتماً اطمینان حاصل کنید که فرد مسئول از مهارت و تجربه‌ی کافی برخودار باشد. ایجاد التهاب، قرمزی، زخم یا اسکار و انتقال عفونت از جمله خطراتی هستند که در مورد پاکسازی آرایشگاهی افراد را تهدید می‌کنند.

ماشین‌های بخور و ابزار غیر استریل می‌توانند باعث افزایش باکتری‌های روی صورت و ایجاد آکنه شود. پس برای پاکسازی آرایشگاهی حتماً به مراکز معتبر و افراد قابل اطمینان مراجعه کنید.

. شما باید در ابتدا موهای خود را با حوله جمع کنید و سپس شیر پاک کن را به مدت دو یا سه دقیقه به صورت دورانی روی پوست خود بمالید

بیشتر بخوانید: قبل از پاکسازی پوست به این نکات توجه کنید!

در اینجا 8 مرحله وجود دارد که هنگام پاکسازی صورت در خانه برای داشتن پوستی درخشان، بی‌عیب و نقص، عاری از سلول های مرده پوست و آلودگی، باید رعایت کنید:

معرفی مراحل پاکسازی پوست

همانطوری که بیان نمودیم مراحل پاکسازی پوست دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد که این مراحل عبارت می‌باشد از :

  1. تمیز کردن پوست با شیر پاک کن

یکی از مهمترین مراحل پاکسازی پوست که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید این است که پوست خود را به خوبی تمیز کنید، اینکه شما پوستتان را تنها با آب شستشو دهید کافی نمی‌باشد و باید پوست را با شیر پاک کن تمیز کنید تا تمامی آلاینده‌هایی را که در سطح پوست شما وجود دارد را از بین ببرد.

شما باید در ابتدا موهای خود را با حوله جمع کنید و سپس شیر پاک کن را به مدت دو یا سه دقیقه به صورت دورانی روی پوست خود بمالید، شما باید زمانی که شیر پاک کن را روی صورت خود می‌مالید ضربه‌های بسیار آرامی را هم به صورت خود وارد کنید، بعد از آن شیر پاک کن را به وسیله آب ولرم از روی صورت خود پاک کنید.

پاکسازی پوست
با استفاده از شیر پاک کن که یکی از مهمترین مراحل پاکسازی پوست می‌باشد پوست شما بسیار شفاف و تمیز می‌گردد

با استفاده از شیر پاک کن که یکی از مهمترین مراحل پاکسازی پوست می‌باشد پوست شما بسیار شفاف و تمیز می‌گردد و همچنین حالت تازگی و شفافیت هم به پوست شما بخشیده می‌شود. اگر شما در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید و آلودگی هوا در این شهرها زیاد است بدون شک باید از شیر پاک کن‌ها برای پاکسازی پوست خود استفاده نمایید.

آیا شما هر شب صورت خود را می‌شویید؟

شستشوی صورت در شب همیشه باید زمان اصلی تمیز کردن صورت شما باشد، زیرا در طول روز ترکیب آرایش و آلودگی هوا می‌تواند باعث تجمع چربی، کثیفی روی پوست شما شود. اطمینان حاصل کنید که هنگام پاکسازی یک روز از صورت خود به طور کامل عمل می‌کنید تا پوست خود را برای رطوبت رسانی که در ادامه می‌آید، آماده کنید.

برای تمیز کردن صورت از آب خیلی داغ استفاده نکنید.شستشو را ادامه دهید تا تمام مواد آرایشی و آلودگی پاک شود و پوست شما تمیز شود. برای بررسی اینکه آیا صورتتان تمیز است یا خیر، از یک پد پنبه‌ای خشک برای پاک کردن صورتتان استفاده کنید و اگر این پد هیچ کثیفی را از بین نمی‌برد، خوب هستید.

پاکسازی صبحگاهی شما باید سبکتر باشد، زیرا صورت شما در شب بسیار تمیزتر می‌ماند. اما نادیده گرفتن کامل آن توصیه نمی شود زیرا پاکسازی صبحگاهی پوست را دوباره تنظیم می‌کند، بنابراین می‌توانید روز خود را با احساس شادابی شروع کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

به چه ترتیبی باید صورت خود را بشویید؟

ترتیب شستشوی صورت باید به این صورت باشد: شستشو، پاکسازی، لایه برداری، ماسک صورت، مرطوب کننده. با پیروی از این دستور، می‌توانید تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌ها را از روی صورت خود پاک کنید و به پوستی شفاف‌تر و سالم‌تر خواهید رسید.

  1. استفاده از تونیک

شما از تونیک‌های پوستی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید پوست را تازه می‌كنند و با از بین بردن باقیمانده‌های چربی از روی پوست حسابی آن را تمیز می‌کنند و در نتیجه مانع باز شدن بیش از اندازه منافذ پوستی می‌شوند و پیری را هم به تعویق می‌اندازند؟

به‌طور كلی تونیك‌های پوستی متشكل از عصاره گیاهان علفی، گل‌ها، سركه، گلاب، آب شكوفه پرتقال یا نارون كوهی و سایر عصاره‌های ملایم است البته گاهی اوقات هم مقدار کمی گلیسیرین به آنها اضافه می‌کنند تا مناسب پوست‌های خشک یا معمولی شود.اگر پوست چربی داشته ‌باشید باید از مقدار بیشتری نارون كوهی استفاده ‌کنید.

یکی دیگر از مراحل پاکسازی پوست که بعد از شستشوی صورت با شیر پاک کن اهمیت دارد استفاده از تونیک می‌باشد. لوسیون تونیک یکی از بهترین لوسیون‌هایی می‌باشد که باید با یک تکه اسفنج و یا گاز استریل آن را بر روی صورت خود بمالید. بهترین روش زدن تونیک این است که آن را به صورت دورانی بر روی صورت بمالید.

شما با انجام دادن این حرکت پوست خود را بسیار شاداب‌تر می‌نمایید و نشاط و شادابی بیشتری به پوست خود می‌بخشید. بسیاری از کسانی که به شادابی و نشاط پوست خود اهمیت می‌دهند از تونیک استفاده می‌کنند تا پوست زیباتری داشته باشند.

اسکین اسکرابر، درما اف
  1. لایه برداری پوست

یکی دیگر از مراحل پاکسازی پوست لایه برداری از پوست می‌باشد، شما می‌توانید با استفاده از کرم‌های بسیار زیادی که پاکسازی پوست را انجام می‌دهند پوست خود را لایه‌برداری کنید.

روش‌های زیادی که خانگی هم هستند برای پاکسازی پوست وجود دارند و شما می‌توانید هر یک از آنها را که با پوست شما صورت سازگاری دارد را مورد استفاده قرار دهید تا پوست خود را به خوبی لایه برداری کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که در پاکسازی صورت بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که دست‌های خود را به خوبی تمیز کنید. موهای خود را به خوبی بالا ببندید تا کرم های لایه بردار با موهای شما در تماس نباشد.


هنگامی که لایه برداری می کنید، با خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست به افزایش درخشندگی پوست خود کمک می کنید. بسته به لایه‌بردار انتخابی‌تان، ممکن است هر بار که صورت خود را پاک می‌کنید نیازی به لایه‌برداری نداشته باشید. در برخی موارد، اگر اغلب از لایه‌بردار صورت استفاده می‌کنید، خطر تحریک پوست خود را دارید، بنابراین دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

بسیاری از افرادی که پوست خود را پاکسازی می‌کنند باید بدانند که از جمله مراحل پاکسازی پوست که اهمیت زیادی دارد این است که به پوست خود رطوبت بدهید.

یکی از روش‌های لایه برداری پوست استفاده از میکرودرم و اسکین اسکرابر (اتوی صورت) است. برای آشنایی با این روش‌ها برای پاکسازی پوست می‌توانید مقاله  آشنایی با ابزار پاکسازی پوست ( میکرودرم و اسکین اسکرابر ) را مطالعه کنید.

  1. خارج کردن دانه های سرسیاه

جوشهای سر سیاه کوچک و تیره هستند، که در پوست ما ظاهر می‌شوند، اساسا آن دسته از جوشهایی هستند، که لایه ای از پوست روی خود ندارند و بعبارتی فقط بر روی سطح هستند به علاوه، از آنجا که آنها در معرض هوا هستند، خاک و گرد و غبار به آنها رنگ سیاه می‌دهد.

افرادی که پوست را عمیق تر چرب می‌کنند، با منافذ بزرگتر بیشتر احتمال دارد که سر سیاه ها سراغ آنها را بگیرند. دلیل اصلی این مشکل، عدم مراقبت درست از پوست است همچنین، می تواند بخاطر مسائلی مانند:

  • بی نظمی هورمونی
  • استفاده از آرایش بیش از حد (وماندن آن تمام شب روی پوست)
  • قرار گرفتن در معرض سموم و آلاینده ها (مانند دود، به عنوان مثال) ایجاد شوند؛

دانه‌های ریز جوش سرسیاه برای بسیاری از افراد آزار دهنده می‌باشد و در صورت بسیاری از افراد وجود دارد، یکی از مهمترین مراحل پاکسازی پوست که باید به آن اهمیت دهید این است که دانه‌های جوش سرسیاه را به خوبی از پوست خود خارج کنید.

برخی از این دانه‌های سر سیاه به راحتی از پوست خارج می‌شوند ولی برخی دیگر از آنها را باید با فشار دست از درون پوست خارج نمایید. در واقع باید بدانید تمامی روش‌هایی که برای پاکسازی صورت انجام می‌شود برای خارج کردن این دانه‌های سرسیاه می‌باشد و شما باید به خوبی به این مورد توجه داشته باشید.

  1. رطوبت بخشیدن به پوست

    بسیاری از افرادی که پوست خود را پاکسازی می‌کنند باید بدانند که از جمله مراحل پاکسازی پوست که اهمیت زیادی دارد این است که به پوست خود رطوبت بدهید. شما می‌توانید پوست خود را از طریق بخور دادن مرطوب کنید تا تمامی آلودگی هایی که روی پوستتان وجود دارد از بین برود.
    برخی از منافذ پوست که بسته هستند و به همین دلیل جوش‌های زیادی روی پوست زده می‌شود با بخور دادن باز می‌شوند و صورت شما دیگر جوش نمی زند. استفاده کردن از بخور و دانه‌هایی که می‌توانید در آن بریزید تاثیر بسیاری در پاکسازی پوست دارد و بر همین اساس شما هم باید از این روش استفاده کنید تا پوستی زیبا و شاداب داشته باشید.

فراموش نکنید قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را مرطوب کنید. برای پوست های خشک، از پاک کننده های ملایم تر بدون الکل استفاده کنید. و برای پوست های مستعد آکنه، از لوسیون حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.برای بهترین نتیجه، این روال را در شب (یک بار در هفته) دنبال کنید، زیرا به پوست اجازه تنفس می دهد و صبح ها ظاهری شاداب و احیا به شما می دهد.

  1. ماساژ دادن صورت

شما در حین انجام دادن تمامی مراحل پاکسازی پوست که بیان نمودیم باید پوست خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن پوست شما در حین تمامی این مراحل تاثیر بسیاری در از بین بردن آلودگی‌های روی پوست دارد.

شما اگر به کلینیک‌های پاکسازی پوست برای پاکسازی کردن پوست خود مراجعه کنید بدون شک در تمامی مراحل پوست شما را به خوبی ماساژ می‌دهند تا تمامی آلودگی‌ها و جوش‌هایی که روی صورتتان وجود دارد را بیرون بیاورند.

 مراحل پاکسازی پوست
ماساژ دادن پوست شما در حین تمامی این مراحل تاثیر بسیاری در از بین بردن آلودگی‌های روی پوست دارد

ماساژ پوست باعث سرعت جریان گردش خون در پوست شده و حالت ارتجاعی و قدرت ترمیم پوست را بیشتر می‌کند علاوه بر این ماساژ باعث تسریع جریان گردش خون در عضلات گردیده وسبب تغذیه و تقویت عضلات زیر پوستی می‌شود. زیرا ضعف و شل شدن عضلات زیر پوستی باعث پیدایش چین و چروک بر روی پوست می شود ماساژ غده های عرق و چربی را به فعالیت طبیعی وا میدارد و لطافت و نرمی خاصی را به پوست میدهد.

  1. استفاده از ماسک

به طور معمول از جمله آخرین مراحل پاکسازی پوست استفاده کردن از ماسک می‌باشد ، استفاده کردن از ماسک موجب می‌شود که پوست شما تقویت پیدا کند و آرام شود. شما باید بر اساس نوع پوست خود بهترین ماسک را برای صورتتان انتخاب کنید و یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهید.

دقت داشته باشید که این ماسک‌ها را به هیچ عنوان نباید روی سوراخ بینی، ابرو و چشم‌هایتان بمالید، چرا که موجب التهاب در این قسمت‌ها می شود. بعد از اینکه از ماسک استفاده کردید باید تا 20 دقیقه آن را روی پوست خود نگه دارید و سپس با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید.

برای پوست های چرب ماسک قابض و غیر چرب استفاده می‌کنیم. برای پوست خشک و نرمال از ماسک آبرسان یا مغذی استفاده کنید.

  1. استفاده از مرطوب کننده

یکی دیگر از مراحل پاکسازی پوست که اهمیت بسیاری دارد این است که بعد از انجام دادن روش‌های لایه برداری پوست خود را به خوبی مرطوب کنید. کرم‌های زیادی برای مرطوب کردن پوست وجود دارد که شما می‌توانید یکی از این کرم‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

دقت داشته باشید که برای استفاده کردن از این کرم‌ها باید به نوع پوست خود توجه زیادی داشته باشید، چرا که نوع پوست افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد و هر یک از افراد باید بر اساس نوع پوست خود کرم‌های متنوعی را انتخاب کنند. به عنوان مثال برخی از افراد دارای پوست چرب می‌باشند که آنها باید کرم‌هایی را انتخاب کنند که چربی پوست آنها را به خوبی تنظیم کند.

پاکسازی پوست
کرم‌های زیادی برای مرطوب کردن پوست وجود دارد که شما می‌توانید یکی از این کرم‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

بسیاری از ما حتی 20 دقیقه از برنامه روزانه خود را برای پاکسازی پوست خود اختصاص نمی‌دهیم، چه رسد به مراقبت‌های شدید پوست. اما چیزی که ما نمی‌دانیم این است که بیشتر انواع پوست برای داشتن ظاهری سالم و درخشان به پاکسازی منظم صورت نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: انواع ابزار پاکسازی پوست را بشناسید

زندگی در شهرهای آلوده و داشتن مشغله زیاد و نرسیدن به پوست صورت باعث می‌شود منافذ پوست پر شود از آلودگی و چربی، بنابراین انجام پاکسازی یک امر ضروری برای داشتن پوست سالم و درخشان است.

منبع: + +

پاکسازی پوست چیست؟

1.برداشت سلول‌های مرده یا اگزفولیشن 2.پاکسازی آلودگی‌ها، چربی‌ها و مواد اضافی روی پوست 3.کمک به پوست با آبرسانی، تغذیه یا بهبود خونرسانی

مزیت روش پاکسازی پوست در خانه یا ارایشگاه چیست؟

مزیت روش‌های خانگی و آرایشگاهی در وهله‌ی اول، لذت بخش و آرامش بخش بودن آن‌ها است. افزایش خونرسانی، تحریک کلاژن سازی، تحریک تولید سلول‌های جدید و یکسان سازی رنگ پوست از دیگر مزیت‌های این روش است.

ایا ماساژ پوست یکی از وش های پاکسازی صورت است؟

بله ماساژ پوست باعث سرعت جریان گردش خون در پوست شده و حالت ارتجاعی و قدرت ترمیم پوست را بیشتر می‌کند علاوه بر این ماساژ باعث تسریع جریان گردش خون در عضلات گردیده وسبب تغذیه و تقویت عضلات زیر پوستی می‌شود.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی