روغن زیتون برای مو
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه admin

فواید روغن زیتون برای رشد مو

به این مطلب امتیاز دهید

فواید روغن‌ زیتون برای مو بی‌شمار است و از دیرباز به ‌عنوان‌ یکی از روغن‌های موثر در افزایش دوام و زیبایی موها از آن یاد می‌شده است.روغن زیتون که معمولاً به رنگ سبز یا زرد روشن است،  به طور طبیعی از طریق فشرده‌سازی میوه زیتون به دست می‌آید و اغلب در منطقه مدیترانه‌ به ویژه اسپانیا، یونان و ایتالیا تولید می‌شود. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان است و به دلیل وجود این ترکیب شیمیایی منحصر به فرد می‌باشد که بسیاری از فرهنگ‌ها برای مدت طولانی از این روغن به منظور بهبود بافت و ظاهر موی خود استفاده می‌کردند.

حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن زیتون پوست سر را تسکین می‌بخشد و باعث تقویت فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد موها می‌شود. در ادامه به بررسی تحقیقات انجام شده درباره خواص این روغن و نقشی که در تقویت رشد موها دارد می‌پردازیم.

تحقیقات در زمینه روغن زیتون برای رشد مو

محققان طی تحقیقی در سال 2015 دریافتند که ترکیبات موجود در برگ‌‌ها و میوه‌های درخت زیتون می‌توانند باعث افزایش رشد مو شوند. با این حال این تحقیق به طور قطعی اطلاعات جامعی در مورد روغن زیتون و فواید آن برای رشد مو به ما نمی‌دهد و دلیل آن این است که ما نمی‌دانیم این آزمایش همین نتایج را بر روی موهای انسان خواهد داشت و اینکه آیا روغن زیتون نیز مانند برگ و میوه‌های درخت آن بر روی موها تأثیر می‌گذارد؟

رشد مو
خواص روغن زیتون در تقویت رشد مو وجود ندارد، اما با ترکیبات مغذی و خواص محافظتی که دارد می‌تواند باعث سلامتی و بهبود ظاهر موها شود.

این روغن از میوه درختی با نام علمی Olea europaea گرفته می‌شود و حاوی یک نوع چربی به نام اولئیک‌اسید (oleic acid) است که بخش اعظمی از ترکیب روغن زیتون را تشکیل می‌دهد. اولئیک‌اسید خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و یک منبع قابل اطمینان برای کاهش ریزش مو می‌باشد.

همچنین خواص آنتی‌باکتریال زیتون نقش به سزایی در سلامت پوست سر دارد و علاوه بر این از دوشاخه شدن پایین موها نیز جلوگیری می‌کند.

با وجود اینکه شواهد عینی مبنی بر فواید روغن‌ زیتون برای مو وجود ندارد، اما با ترکیبات مغذی و خواص محافظتی که دارد می‌تواند باعث سلامتی و بهبود ظاهر موها شود.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین فواید روغن‌ زیتون برای مو می‌پردازیم:

  • تغذیه مو را بهبود می‌بخشد

ماساژ پوست سر با روغن زیتون گردش خون را در پوست سر تقویت می‌کند و تغذیه فولیکول‌های مو را بهبود می‌بخشد. مواد مغذی و چربی‌های اشباع موجود در آن نیز مو و پوست سر را تغذیه می‌کنند. همچنین به جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها کمک می‌کند.

  • درمان شوره سر

خواص روغن زیتون برای موی سر بسیار زیاد است و در گذشته برای درمان بیماری‌های مختلف پوست و مو از آن استفاده می‌کردند. یکی از بیماری‌هایی که با استفاده از روغن‌ زیتون درمان می‌شد، شوره سر است. شوره سر هنگامی اتفاق می‌افتد که موها خشک باشند. رطوبت‌رسانی عمیق از جمله خواص روغن‌ زیتون برای موهاست که مانع از خشکی و در نتیجه باعث درمان شوره سر می‌شود.

اگر مبتلا به شوره سر هستید، کافی است یک قاشق مرباخوری روغن‌ زیتون را روی سر خود ماساژ دهید. در صورتی که شوره‌ی سرتان بیش از حد طبیعی است، کل سر را با استفاده از روغن‌ چرب کنید؛ سپس یک کلاه حمام بپوشید و روز بعد موهایتان را بشویید.

  • براق کردن مو 

همه ما دوست داریم موهایی درخشان و براق داشته باشیم. اما بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی، از خواص و فواید روغن زیتون برای موهایمان کمک بگیریم.

چرا که درخشان و براق کردن مو به صورت طبیعی یکی از این خواص روغن زیتون برای مو است. برای براق کردن موها با روغن زیتون کافی است یک تا دو قطره روغن را بین انگشتانتان گرم کنید و به آرامی روی ساقه موها ماساژ دهید. 

همه ما دوست داریم موهایی درخشان و براق داشته باشیم. اما بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی، از خواص روغن زیتون برای موهایمان کمک بگیریم.
  • خشکی مو را برطرف می‌کند

روغن زیتون به طرز شگفت انگیزی روان و چرب است. این روغن تمام اسیدهای چرب ضروری را دارد و برای آبرسانی و مرطوب کردن سلول‌های خشک پوست عالی است. اگر پوستتان خشک، پوسته پوسته و ناصاف شده، با ۲ قطره روغن زیتون آن را نرم و مرطوب کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
  • دارای خواص ضد میکروبی است

از فواید روغن زیتون برای مو باید گفت که دارای خواص ضد میکروبی است که با قارچ‌ها و باکتری‌های پوست سر مبارزه می‌کند. این عوامل میکروبی می‌توانند باعث عفونت‌های پوستی مانند خارش، شوره سر و مسدود شدن فولیکول‌ها شوند که یکی از دلایل اصلی ریزش مو هستند.

روغن زیتون
زیتون در بسیاری از محصولات پوست و مو مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

درمان مو با کمک روغن زیتون

زیتون در بسیاری از محصولات پوست و مو مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود. اما اگر ترجیح می‌دهید که از روغن زیتون خالص برای موهای خود استفاده کنید، می‌توانید از فواید روغن زیتون به عنوان یک ماسک خانگی بر روی موهای سر خود بهره ببرید. در ادامه مراحل استفاده از این روغن را برای بهبود رشد موها بیان می‌کنیم.

  1. حدود یک هشتم تا یک چهارم فنجان روغن زیتون برای تمام موهای سر کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که همه روغن جذب پوست سر و فولیکول‌های مو نمی‌شوند و نیازی به مقدار زیادی روغن نیست، زیرا ممکن است که کمی سخت از موهایتان پاک شود.
  2. دستان خود را به هم بمالید تا روغن به آرامی در کف دستانتان گرم شود.
  3. پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید و توجه داشته باشید که روغن به ریشه موها برسد. همچنین مقداری روغن به انتهای موها نیز بزنید تا از دوشاخگی پایین موها جلوگیری کند.
  4. موهایتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید تا روغن به پوست سرتان نفوذ کند. با اینکه هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد چه مدت زمان برای این ماسک لازم است، اما بسیاری از افراد اجازه می‌دهند تا روغن به مدت 15 دقیقه بر روی موهایشان باقی بماند.
  5.  برای پاک کردن روغن از موهایتان به شامپو نیاز خواهید داشت. برای این منظور موهایتان را با آب ولرم و شامپو شستشو دهید، البته از آب داغ خودداری کنید زیرا ممکن است به موهایتان آسیب بزند. در صورتیکه روغن از موهایتان پاک نشد می‌توانید مجدد از شامپو استفاده کنید. استفاده از ماسک روغن زیتون یک‌بار در هفته یا حتی دوبار در ماه برای تقویت موهایتان کافی است و اصلاً نیازی نیست که این‌کار را روزانه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن نارگیل برای رشد ابرو

تهیه ماسک روغن زیتون

تخم‌مرغ و روغن زیتون

یک درمان خانگی و کم هزینه که می‌تواند به تسریع رشد موها کمک کند، ترکیب زرده تخم‌مرغ و روغن زیتون است. اگرچه این ماسک ممکن است قدری چسبنده به نظر برسد اما از لحاظ علمی ثابت شده است که زرده تخم‌مرغ به دلیل وجود ترکیبی که محققان آن را پپتید رشد مو (hair growth peptide ) نامیده‌اند، می‌تواند باعث تحریک رشد موها شود.

باید به این نکته توجه داشت که در این تحقیق، به فواید مصرف خوراکی زرده تخم‌مرغ پرداخته شده است نه کاربرد موضعی آن. به دلیل اینکه روغن زیتون و تخم‌مرغ هر دو دارای خواصی هستند که باعث  تقویت و بهبود رشد مو می‌شوند، ترکیب این دو می‌تواند نتایج چشم‌گیری به همراه داشته باشد.

ماسک موی روغن زیتون و جعفری

ماسک روغن زیتون و جعفری نیز از جمله ماسک‌های طبیعی محبوب و پرطرفدار است که به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توان به تهیه آن به‌صورت خانگی اقدام کرد؛ بدین منظور کافی است مقدار دلخواهی (بسته به حجم مو) از روغن زیتون را به همراه ۳-۵ قاشق غذاخوری جعفری خردشده در مخلوط کن ریخته و آنها را تا حد امکان با یکدیگر مخلوط کنید؛

پوست کف سر و ریشه و قسمت‌های میان ساقه موهای خود را به این ماسک آغشته کرده و با ملایمت ماساژ دهید؛ سپس با استفاده از کلاه مخصوص رنگ مو و یا کلاهی پلاستیکی سر خود را به مدت یک ساعت پوشانده و آبکشی نمایید.

ماسک روغن زیتون و آووکادو

در مرحله اول نیمی از یک آووکادوی درشت و رسیده، ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱-۲ قاشق روغن نارگیل، ۱ عدد زرده تخم مرغ، ۱-۲ قاشق غذاخوری عسل را درون مخلوط کن ریخته و با یکدیگر مخلوط کرده تا مایه قوام‌دار و یک‌دستی تهیه شود.

در مرحله بعد کافی است کف سر و موهای خود را به صورت کامل با این ماسک آغشته کرده و ماساژ دهید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی مو بماند؛ پس از این مدت موها را با آب گرم و شامپو شست‌وشو داده و چندین مرتبه آبکشی نمایید.

انواع مو و تاثیر روغن زیتون بر آن

روغن زیتون برای هر نوع و رنگ مویی یکسان عمل می‌کند و با وجود اینکه هیچ‌گونه شواهد علمی مبنی بر تأیید این موضوع وجود ندارد اما برخی از انواع موها نتایج بهتری از این روغن دریافت کرده‌اند.

روغن زیتون می‌تواند برای بسیاری از افرادی که به طور طبیعی موهای فر دارند و یا موهایشان آسیب دیده است عملکرد چشم‌گیری داشته باشد و موهایشان با چند بار استفاده از روغن زیتون براق و حجیم جلوه کند. رنگ یا نوع مو نمی‌تواند بر تأثیرگذاری روغن زیتون تغییر ایجاد کند. این روغن می‌تواند بدون در نظر گرفتن نوع موها باعث استحکام و رشد سریع آن‌ها شود.

بیشتر بخوانید: روغن خراطین چیست؟

روغن زیتون و رشد مو
یک درمان خانگی و کم هزینه که می‌تواند به تسریع رشد موها کمک کند، ترکیب زرده تخم‌مرغ و روغن زیتون است.

جایگزین‌های روغن زیتون برای مو

اگر نگران رشد موهایتان هستید، علاوه بر فواید روغن زیتون راه‌‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد. سایر درمان‌های خانگی که اغلب برای تقویت و رشد موها استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

به یاد داشته باشید که همیشه روغن‌های خالص گیاهی (essential oiles) را قبل از مصرف رقیق کنید. همچنین می‌توانید سه تا چهار قطره از این روغن‌ها را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرده و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.

یک رژیم غذایی کامل و سرشار از سبزیجات و پروتئین می‌تواند به سلامت موهای شما کمک بسیاری کند. همچنین به میزان آهن موجود در بدن خود توجه کنید زیرا می‌تواند یکی از عوامل ریزش مو باشد.

علاوه بر درمان‌های خانگی و داروهای سنتی، مینوکسیدیل (Rogain) و فیناستراید (Propecia) داروهای رایجی هستند که برای ریزش مو تجویز می‌شوند و پروپشیا (Propecia) توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای مشکل طاسی آقایان تأیید شده است. اما هر دو این داروها با هدف کندشدن و جلوگیری از ریزش مو تجویز می‌شوند بنابراین هیچکدام باعث تسریع در رشد مو نمی‌شوند و علاوه‌براین دارای عوارض جانبی نیز هستند.

توصیه نهایی

در این مطلب تلاش کریم تا مهم‌ترین فواید روغن‌ زیتون برای مو را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که این روغن‌ علاوه بر مو، برای سایر ارگان‌های بدن نیز بسیار مفید است. اما اگر جزو افرادی هستید که به مواد غذایی مختلفی حساسیت دارند، قبل از استفاده از روغن‌ زیتون در خصوص عدم حساسیت به این روغن اطمینان حاصل کنید.

فواید روغن زیتون در خصوص تقویت و افزایش رشد موها هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده است. اما این روغن حاوی پروتئین، آنتی‌اکسیدان و خاصیت آنتی‌میکروبی می‌باشد که می‌تواند باعث سلامت موها شود.

درمان موها با روغن زیتون در طول زمان می‌تواند باعث تقویت فولیکول‌های مو و افزایش طول عمر موها شده و به نظر برسد که موها سریع‌تر رشد می‌کنند. همچنین یک درمان کم‌هزینه برای موهای شما است که استفاده از آن بی‌خطر بوده و هیچ ضرری به پوست شما نمی‌رساند.

منبع: +

آیا روغن زیتون برای موخوره مو مناسب است؟

اغلب افرادی که دارای مو‌های بلند، خشک و آسیب دیده در اثر رنگ نمودن مداوم هستند بیشتر دچار عارضه موخوره می‌شوند. شاید در برخی موارد حاد برای جلوگیری از پیشروی موخوره پیشنهاد شود که مو‌ها کوتاه شوند. اما راه حل طبیعی و درمانی آن بدین صورت است که با کمک روغن زیتون، رطوبت مو‌ها حفظ شده و از دو شاخه شدن مو‌ها یا به اصطلاح موخوره پیشگیری می‌کند.

آیا روغن تراپی مو‌ها روش درمانی مناسبی است؟

روغن تراپی یک از شیوه‌های درمانی برای حل مشکل خشکی مو‌ها با آب‌رسانی آن‌ها است. روغن تراپی مو با روغن زیتون یکی از انواع روش‌های استفاده از روغن‌های طبیعی برای افزایش رطوبت کوتیکول‌های مو است. همراه با مالش، روغن زیتون در عمق مو‌ها نفوذ کرده و علاوه بر مرطوب نمودن مو‌ها موجب می‌شود تا فرم دهی آن‌ها نیز راحت‌تر انجام شود.

روغن زیتون برای مو چند بار در هفته میتواند مفید باشد؟

توصیه می کنند که استفاده از روغن زیتون، به عنوان روغن درمانی برای مو، هفته ای یک بار باید صورت گیرد.

طریقه استفاده روغن زیتون برای مو چگونه است؟

فقط ۴-۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را، بسته به حجم موی خود گرم کنید، آن را در طول مو های خود ماساژ دهید و سپس با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. حداقل یک ساعت صبر کنید و اجازه دهید روغن به کوتیکول های موی شما نفوذ کند کند.

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

15 دیدگاه برای فواید روغن زیتون برای رشد مو

سلام من موهام اصلا رشد نداره بعدموهام هميشه چربه

من موهام موخوره داره خشک شکننده شده چندبار درماه لازمه از روغن زیتون استفاده کنم

موهام خیییییلی کم پشته کسی راه حلی واسه پرپشتی مو داره؟

سلام . غیر از عوامل ژنتیکی و وراثتی ، عوامل فیزیکی هم تاثیر دارن . مثل خواب کافی و بموقع ، ماساژ سر جهت خونرسانی ، رژیم غذایی و استرس
البته داغ نبودن آب استحمام هم میتونه در رشد بهتر مو ها تاثیر گذار باشه

موهای دختر من کنده شده کامل یک تیکه بعد دوباره رشد میکنه؟

باید پیش متخصص پوست و مو ببریدش

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی