دلایل چرب شدن پوست
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

7 دلیل چرب شدن پوست

5/5 - (1 امتیاز)

آیا متوجه شده‌اید که پوستتان کمی براق شده است؟ در حقیقت همه افراد درون پوست خود مقداری چربی دارند. زیر هر یک از روزنه‌های پوست شما غدد سباسه وجود دارند که چربی طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند. این چربی رطوبت پوست شما را حفظ کرده و آن را سالم نگه می‌دارد. این مطلب از کیوت مگ را به 7 دلیل چرب شدن پوست اختصاص داده‌ایم در ادامه با ما همراه باشید.

در برخی از افراد غدد سباسه، چربی بیش از اندازه تولید می‌کنند و این می‌تواند موجب پوست چرب شود. اگر پوست شما همیشه درخشان است، پوست چربی دارید و این باعث می‌شود که از چندین پد جذب‌کننده چربی در طول روز استفاده کنید. پوست چرب حتی در ظرف چند ساعت پس از پاک‌سازی مجدد روغنی و چرب می‌شود.

7 دلیل چرب شدن پوست

در این شرایط احتمال بروز جوش‌ها نیز وجود دارند، زیرا سبوم با سلول‌های مرده پوست ترکیب شده و در منافذ پوست گیر می‌کنند.

از جمله دلیل چرب شدن پوست می‌توان به وراثت، عوامل محیطی و فاکتورهای سبک زندگی اشاره کرد. با اینکه نمی‌توانید به طور کلی از پوست چرب خلاص شوید، اما می‌توانید اقداماتی انجام دهید که مقدار آن را کاهش دهید. کلید حل مشکل شما تشخیص یک یا چند مورد از این هفت عامل اساسی است.

علت پوست چرب
پوست چرب می‌تواند در بین افراد خانواده‌ ارثی باشد

1) ژنتیک

پوست چرب می‌تواند در بین افراد خانواده‌ ارثی باشد. اگر یکی از والدین شما پوست چربی داشته باشد، احتمال اینکه غدد سباسه شما نیز بیش فعال باشند وجود دارد.

2) سن

اگر از چرب بودن پوست خود ناراضی نیستید، همانطورکه سنتان بالاتر برود، پوست شما سبوم کمتری تولید کرده و از چربی آن کاسته می‌شود. پوستی که در حال پیر شدن است، پروتئین‌های خود مانند کلاژن را از دست می‌دهد و عملکرد غدد سباسه آن نیز کاهش می‌یابد.

به همین دلیل افرادی که پا به سن پیری می‌گذارند، پوست خشکی دارند. و این زمانی است که به دلیل فقدان کلاژن و سبوم، خطوط و چین و چروک‌ روی پوست نمایان می‌شوند. یکی از فواید پوست چرب این است که نشانه‌های کهولت سن در آن دیرتر از  پوست خشک نمایان می‌شود.

در حال حاضر ممکن است پوست چرب داشته باشید، اما با گذشت زمان و با بالا رفتن سن نیاز دارید تا پوست خود را ارزیابی کنید زیرا ترکیب و نوع پوست با گذشت زمان تغییر می‌کنند. حتی ممکن است افرادی که در دهه 30 سالگی عمر خود قرار دارند، همان ترکیب پوستی سنین نوجوانی و دهه 20 سالگی خود را نداشته باشند.

یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا نوع پوست خود را هر چند سال یک بار ارزیابی کنید تا در صورت نیاز، در برنامه مراقبت پوستی خود تغییراتی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: چرا ژل شستشوی صورت پوست چرب مهم است!

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

3) محل زندگی و فصول سال

در حالیکه ژنتیک و سن می‌توانند عوامل اساسی در پوست چرب باشند، محل زندگی شما و فصول سال نیز می‌توانند در این امر تأثیرگذار باشند.

برای مثال افرادی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند پوست چرب‌تری دارند و شما نیز احتمالاً در فصل تابستان نسبت به فصل پاییز و زمستان احساس چربی بیشتری روی پوست خود دارید. در حالیکه ممکن است به دلیل چربی زیاد قادر به برداشتن یا حرکت دادن اشیاء نباشید.

در این صورت می‌توانید برنامه مراقبت پوستی خود را در روزهای گرم و مرطوب سال تغییر دهید. در طول روز از پدهای جاذب چربی استفاده کنید تا چربی اضافه پوست را جذب کنند. مرطوب‌کننده‌های مات یا فوندانسیون‌ها هم می‌توانند به جذب چربی اضافی پوست کمک کنند.

4) منافذ باز پوست

گاهی اوقات منافذ پوست می‌توانند به دلیل افزایش سن، تغییرات وزنی و یا جوش‌های قبلی بازتر شوند. منافذ باز پوست می‌توانند باعث تولید چربی بیشتری شوند. شما نمی‌توانید منافذ باز پوست خود را بپوشانید، اما می‌توانید از نواحی که روزنه‌های باز دارند مراقبت بیشتری کنید.

علت پوست چرب
استفاده از محصولات مراقبت پوستی اشتباه، می‌تواند منجربه یک تغییر بزرگ در مقدار چربی روی پوست شما شود.

5) انتخاب محصولات اشتباه برای پوست

استفاده از محصولات مراقبت پوستی اشتباه نیز می‌تواند دلیل چرب شدن پوست شما باشد. برخی افراد  نوع پوست ترکیبی را به جای پوست چرب اشتباه می‌گیرند و ممکن است از کرم‌های سنگینی استفاده کنند.

اگر در طول فصل زمستان پوست شما خشک است ممکن است نیاز داشته باشید تا در فصل بهار و تابستان برنامه مراقبتی پوست خود را تغییر داده و از مرطوب‌کننده‌های سبک و ژل‌های پاک‌کننده استفاده کنید. استفاده از محصولات مراقبت پوستی اشتباه، می‌تواند منجربه یک تغییر بزرگ در مقدار چربی روی پوست شما شود.

علت پوست چرب
از طرف دیگر شستن صورت یا لایه‌برداری بیش از حد آن، می‌تواند باعث پوست چرب شما شود.

6) افراط در مراقبت از پوست

از طرف دیگر شستن صورت یا لایه‌برداری بیش از حد آن، می‌تواند باعث پوست چرب شما شود. این ممکن است خلاف تصور ما باشد، زیرا هدف از شستن و لایه‌برداری پوست خلاص شدن از چربی‌هاست.  اما اگر در انجام دادن اینکار زیاده‌روی کنید، پوست شما بیشتر چربی خود را از دست می‌دهد.

این می‌تواند باعث شود تا غدد سباسه به حالت اضطراری درآمده و برای اینکه چربی از دست رفته را جبران کنند بیش از حد چربی تولید کنند. دوبار شستشوی پوست در روز، برای از بین بردن چربی اضافی کافی است.

عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب پوست شما را خشک می‌کند، درنتیجه منجربه تولید سبوم بیشتری می‌شود. مطمئن شوید که هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید. مرطوب‌کننده‌ها و فونداسیون‌های حاوی ضدآفتاب، چربی کمتری دارند و ممکن است نیاز شود تا در طول روز مجدد از آن‌ها استفاده کنید.

7) عدم توجه به مرطوب‌کننده

این یک تصور غلط است که مرطوب‌کننده باعث چربی پوست می‌شود. اگر از داروهای درمان آکنه مانند (salicylic acid) یا (benzoyl peroxide) استفاده می‌کنید، مطمئناً به یک مرطوب‌کننده مناسب نیاز دارید تا از خشک شدن پوستتان جلوگیری شود. توجه داشته باشید که، بدون مرطوب‌کننده هر نوع پوستی خشک خواهد شد.

بنابراین به جای کنار گذاشتن مرطوب‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده مناسب نوع پوست خود را بیابید. مرطوب‌کننده‌های سبک با پایه آب برای پوست‌های چرب بسیار مناسب هستند.

همیشه به یاد داشته باشید که بعد از پاک‌سازی و استفاده از تونینگ‌ها به عنوان آخرین مرحله، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین به دنبال محصولاتی باشید که فاقد چربی(oil-free) و غیر مولد جوش(non-comedogenic) باشند تا منافذ پوست تمیز باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت بعد از تزریق چربی

توصیه نهایی

دلالیل زیادی می‌تواند علت پوست چرب شما باشد. برای مثال ممکن است پوست چرب در خانواده شما ارثی باشد و یا محل زندگی شما آب و هوای مرطوبی نیز داشته باشد. در چنین مواردی باید تمام این عوامل را برای دستیابی به پوستی تمیز و شفاف‌تر مورد توجه قرار دهید.

هنگامیکه یک برنامه مراقبتی را برای پوست چرب شروع می‌کنید، باید برای آن زمان بگذارید. گاهی اوقات یک یا دو ماه زمان می‌برد تا نشانه‌های بهبودی را مشاهده کنید. اما اگر هنوز هم بعد از گذشت این مدت تغییراتی مشاهده نکرده‌اید، به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

ایا استفاده از محصولات مراقبت از پوستی در پوست چرب تاثیرگذار هست؟

استفاده از محصولات مراقبت پوستی اشتباه نیز می‌تواند دلیل چرب شدن پوست شما باشد. برخی افراد  نوع پوست ترکیبی را به جای پوست چرب اشتباه می‌گیرند و ممکن است از کرم‌های سنگینی استفاده کنند.

آیا لایه برداری پوست چرب مناسب است؟

از طرف دیگر شستن صورت یا لایه‌برداری بیش از حد آن، می‌تواند باعث پوست چرب شما شود. این ممکن است خلاف تصور ما باشد، زیرا هدف از شستن و لایه‌برداری پوست خلاص شدن از چربی‌هاست.  اما اگر در انجام دادن اینکار زیاده‌روی کنید، پوست شما بیشتر چربی خود را از دست می‌دهد.

از فواید پوست چرب چیست؟

به همین دلیل افرادی که پا به سن پیری می‌گذارند، پوست خشکی دارند. و این زمانی است که به دلیل فقدان کلاژن و سبوم، خطوط و چین و چروک‌ روی پوست نمایان می‌شوند. یکی از فواید پوست چرب این است که نشانه‌های کهولت سن در آن دیرتر از  پوست خشک نمایان می‌شود.

آیا محل زندگی در پوست چرب تاثیر دارد؟

محل زندگی شما و فصول سال نیز می‌توانند در این امر تأثیرگذار باشند.برای مثال افرادی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند پوست چرب‌تری دارند و شما نیز احتمالاً در فصل تابستان نسبت به فصل پاییز و زمستان احساس چربی بیشتری روی پوست خود دارید. در حالیکه ممکن است به دلیل چربی زیاد قادر به برداشتن یا حرکت دادن اشیاء نباشید.

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی