تأثیر کافئین بر پوست و مو
۲۹ دی ۱۴۰۰ ۲۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر کافئین بر پوست و مو؛ بررسی تاثیرات شگفت‌آور کافئین و قهوه بر پوست!

به این مطلب امتیاز دهید

کافئین به غیر از اینکه صبح‌ها بیدارتان میکند کارهای بیشتری نیز انجام می‌دهد!! هر چند همیشه از آن به عنوان عاملی مضر معرفی شده است، میزان منطقی و مناسب آن می‌تواند تأثیرات خوبی داشته باشد. قهوه، سرشار از کافئین و یکی از نوشیدنی‌های محبوب دنیاست. برخی افراد از طعم و عطر آن لذت می‌برند. و بدون شک تاثیر کافئین بر پوست غیر قالب انکار است!

معمولا در غذاهای روزمره مثل چای، قهوه و شکلات وجود دارد.همچنین می‌تواند به آرام بخش‌ها، شامپوهای طراحی شده برای کاهش سرعت ریزش مو هم اضافه شوند. کافئین می تواند اعتیادآور باشد؛ اما در عین حال مصرف دوز مناسب آن تاثیرات مثبتی روی سلامتی دارد. از جمله این تاثیرات می‌توان به خواص کافئین برای مو و پوست اشاره کرد که در ادامه این خواص را به طور کامل شرح خواهیم داد.

روزانه میلیاردها نفر بعد از بیدار شدن از خواب و یا برای بازیابی انرژی از دست رفته خود به “کافئین” پناه می‌برند. در حقیقت، این محرک طبیعی یکی از رایج‌ترین مواد خوراکی مورد استفاده در جهان است. اغلب به دلیل تاثیرات منفی آن بر خواب و اضطراب، از کافئین به عنوان ماده‌ای نه چندان مفید یاد می‌شود. با این حال، برخی مطالعات ثابت کردند که این ماده می‌تواند از بعضی جهات برای سلامتی مفید باشد. اما پیش از هر چیز باید بدانیم کافئین چیست؟

تاثیر کافئین بر پوست

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاهانی نظیر چای، قهوه و کاکائو یافت می‌شود. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می‌کند تا هوشیار باشید و از بروز خستگی نیز جلوگیری می‌کند.قهوه همچنین حاوی مواد مغذی مانند ویتامین B2، پتاسیم و نیاسین است و ماده‌ی دیگری مانند آنتی‌اکسیدان‌های مختلف را در خود جای داده است.

کافئین می تواند اعتیادآور باشد؛ اما در عین حال مصرف دوز مناسب آن تاثیرات مثبتی روی سلامتی دارد.

در بررسی تاثیر کافئین بر پوست باید گفت که گاهی این ماده را به عنوان دارویی خطرناک در نظر می‌گیرند که ممکن است اعتیاد آور باشد، اما مصرف میزان مناسب آن بر سلامت ما اثرات مثبتی دارد.به گفته مورخان، سال ۲۷۳۷ قبل از میلاد، بشر برای اولین‌بار تهیه و نوشیدن چای را آغاز کرد. طبق گزارش‌ها، قهوه سال‌ها بعد توسط یک چوپان اتیوپیایی کشف شد.

به پوستت جون تازه بده

کافئین چه اثراتی بر پوست می‌گذارد؟

به راستی اثر کافئین چیست؟ بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری به دلیل اثر کافئین بر روی پوست در فرمولاسیون از آن استفاده و به پوست به صورت مستقیم تزریق می‌شوند.

کمپانی‌های زیبایی ادعا می‌کنند که کرم‌ها و سرم‌های حاوی کافئین می توانند سلولیت، چربی‌های اضافی پوست، سیاهی و پف دور چشم و ظاهر خسته را بهبود دهند. تاثیر کافئین بر روی پوست موجب شد تا محققان به دنبال آن بروند و به حقایق جذابی دست پیدا کنند که در ادامه اثر کافئین را نه تنها بر روی پوست بلکه بر روی تمام قسمت‌های بدن و زندگی روزمره پیدا کرده‌اند.

خیلی از افراد برای بی‌خواب شدن و بیدار ماندن به یک لیوان چای یا قهوه پناه میبرند در حقیقت کافئین دارای بیشترین میزان مواد محرک در دنیاست

نکات مثبت از تاثیر کافئین بر پوست برای سلامتی پوست و موی شما

قبل از بررسی این موضوع با این واقعیت شروع کنیم که همه‌ی پوست‌ها یکسان نیستند. دکتر آناناند گریا، متخصص پوست و مو می‌گوید: «تاثیر‌پذیری پوست‌های مختلف متفاوت است در نتیجه چگونگی تاثیر کافئین بر پوست بسیار گسترده خواهد بود.» شایان ذکر است که مقادیر زیاد کافئین باعث افزایش کورتیزول که هورمون استرس شناخته می‌شود خواهد شد، که این موضوع می‌تواند باعث افزایش آکنه و سایر شرایط پوستی مانند پسوریازیس و اگزما شود.

از سوی دیگر بر اساس برخی تحقیقات، نوشیدن قهوه خطر ابتلا به برخی مشکلات پوستی مانند قرمزی را کاهش می‌دهد زیرا قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با التهاب‌های پوستی مبارزه می‌کنند.

از سوی دیگر شیر و قندی که به صورت متداول برای نوشیدن قهوه استفاده می‌کنیم نیز عاملی برای بروز آکنه و اگزما هستند. اما به طور کلی قهوه تاثیر بدی بر پوست ندارد بلکه باعث کاهش سلولیت نیز می‌شود و پیری پوست را کاهش می‌دهد.

همچنین قهوه می‌تواند از ابتلا به سرطان پوست نیز جلوگیری کند. در نتیجه نمی‌توان تاثیر قهوه را برای همه‌ی پوست‌ها منفی دانست و به طور حتم تاکید کرد که قهوه برای پوست بد است.

حلقه‌های سیاه زیر چشم را بهبود می‌دهد

این حلقه‌ها به دلایل متفاوتی مانند کم آبی، آلرژی یا کمبود خواب ایجاد می‌شوند. گاهی نیز حلقه‌های سیاه زیر چشم، ارثی است. اگرچه کافئین نمی‌تواند اثرات ژنتیکی را از بین ببرد، خواص ضد التهابی آن، پف و التهاب این حلقه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین در بررسی تاثیر کافئین بر پوست باید گفت که از تجمع خون در زیر چشم جلوگیری می‌کند و سایه‌های تیره‌ی پوست زیر چشم را از بین می‌برد.

نیازی نیست زمان زیادی را برای یافتن کافئین صرف کنید. می‌توانید از چای کیسه‌ای هم استفاده کنید. برگ چای حاوی کافئین است. پس، می‌توانید برای ۵ دقیقه، چای کیسه‌ای مرطوب را زیر چشم‌های خود قرار دهید تا با صرف کمترین زمان و هزینه، پف زیر چشمان خود را از بین ببرید.

نوشیدن چند فنجان قهوه در روز، قلبی سالم به شما هدیه می‌دهد

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین سی بر پوست!

یک آنتی اکسیدان است

تحقیقات راجع به تاثیر کافئین بر پوست نشان می‌دهد کسانی که در روز ۲ فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند به طور میانگین ۱۴% مرگ و میر کمتری دارند.
تاثیرات مشابهی در چای مشاهده شده است.

در طی انجام مطالعات افرادی که روزی ۳ لیوان چای می‌نوشند به طور میانگین ۲۴% کمتر دچار مرگ‌های ناشی از بیماری‌ها می‌شوند. (بیماری‌های نیازمند به درمان پزشکی) همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست ، سرطان پستان و دیابت نوع ۲ بزرگسالان می‌شود.

یک مطالعه بزرگ به بررسی رابطه بین نوشیدن قهوه و مرگ و میر در اروپا پرداخته و مشخص شده است که مصرف قهوه در اثر کمتری از مرگ به دلیل هضم و گردش خون همراه است. کافئین همچنین می‌تواند در کاهش ابتلا به کارسینوم سلول‌های بازال (نوعی سرطان پوست) نقش داشته باشد و از ابتلا به دیابت نوع ۲ بزرگسالان محافظت کند. در حال حاضر قهوه می‌تواند به کسانی که دچار دیابت نوع ۲ هستند، کمک کرده و ساخت و ساز گلوکز را مختل کند.

خواص کافئین برای پوست بسیار زیاد است و حتی می‌تواند با پیری زودرس مقابله کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کافئین به رادیکال‌های آزاد حمله کرده و آنها را از بین می‌برند. این امر باعث بهبود ظاهر کلی پوست شما می‌شود. به همین دلیل از کافئین به طور گسترده در انواع کرم‌های ضد پیری روزانه و شبانه همراه با رتینول استفاده می‌شود.

خواص کافئین برای پوست بسیار زیاد است و حتی می‌تواند با پیری زودرس مقابله کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کافئین به رادیکال‌های آزاد حمله کرده و آنها را از بین می‌برند

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد پیری زودرس پوست می‌شود. این امر باعث ظهور چین و چروک، خطوط نازیبا و از دست دادن کشش پوست می‌شود.

این سه نشانه، نشانه‌های ترسناک پیر شدن است! اما تاثیر کافئین بر پوست می‌تواند این روند را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در کافئین می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند. و باعث بهبود ظاهر پوست شما شود. به همین دلیل، کافئین به طور گسترده‌ای در کرم‌های ضد پیری روز و شب همراه با رتینول استفاده می‌شود.

تسکین پوست

یکی دیگر از مزایای استفاده از کافئین این است که استفاده موضعی آن می‌تواند خطوط ظریف و پف پوست را کاهش دهد. کافئین که در کرم‌ها استفاده می‌شود، توسط پوست شما جذب می‌شود و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. محصولات زیبایی اغلب شامل کافئین می‌باشند زیرا می‌تواند ظاهر بی عیب و نقصی برای شما فراهم کنند.

بهبود آسیب‌های ناشی از اشعه نور آفتاب

مطالعات نشان داده‌اند که کافئین همچنین ممکن است آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV را بهبود بخشد. این آنتی اکسیدان قوی‌تر از پلی فنول‌های موجود در چای سبز محسوب می‌شود. در واقع، میتوان آن را در میان بهترین و قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با آسیب UV قرار داد.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

تاثیر کافئین در افزایش استحکام پوست

یکی دیگر از مزایای کافئین این است که مصرف موضعی آن می‌تواند باعث افزایش استحکام و قوام پوست شود. کافئین موجود در ترکیبات سازنده کرم‌ها توسط پوست جذب شده و ظاهر آن را سفت‌تر و مستحکم‌تر می‌کند. علاوه بر این، از رشد سلول‌های سرطانی پوست هم جلوگیری می‌نماید. اغلب محصولات آرایشی حاوی کافئین هستند تا ظاهر پوست شما را بی‌عیب و نقص کنند.

خواص کافئین برای مو

محلول کافئین برای مو یک ماده موثر و تاثیرگذار در تقویت ریشه موهاست که مصرف آن منجر به تقویت ریشه موها شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

در محلول کافئین برای مو اغلب از ماینوکسیدیل و کافئین استفاده می‌شود تا ضخامت، استحکام مو و همچنین گردش خون افزایش یابد و به دنبال آن ریزش مو درمان شود. مصرف محلول کافئین برای مو منجر به تحریک رشد مو شده و موهای نازک و شکننده را درمان می‌کند.

پوست سر و مو به طور طبیعی اسیدی هستند و تاثیر کافئین بر پوست می تواند عامل مهم ریشه کن کردن شوره سر و ریشه ضعیف موهای شما باشد.خواص کافئین برای مو دقیقا همان چیزی است که بسیاری از خانم‌ها در محصولات مراقبت از مو به دنبال آن هستند. خواص کافئین برای مو فراوان است و شما می‌توانید توسط کافئین به موخوره، سوختگی مو بعد از رنگ کردن، کدری رنگ موها، نازک شدن، ریزش مو و… خاتمه دهید.

تاثیر کافئین بر پوست در توانایی تحریک رشد مو چشمگیر است که از طریق ردوکتاز آن را کنترل می‌کند. ردوکتاز آنزیمی در بدن است که تستوسترون را به DHT تبدیل می‌کند و سپس ریزش مو می‌شود. با مهار این آنزیم، کافئین از ریزش مو جلوگیری می‌کند. کافئین نفوذ خوبی به سلول‌ها دارد و به راحتی می‌تواند در رساندن مواد فعال به فولیکول مو کمک کند.

درمان ریزش مو

بیشتر مردان به علت اثرات هورمون مردانه‌ی دی هیدروتستوسترون (DHT) موهای خود را از دست می‌دهند. این هورمون بر فولیکول‌ها و غده‌های حساس مو تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، فولیکول‌ها کوچکتر و در نهایت ناپدید می‌شوند و فرد به طاسی دچار می‌شود.

این فرآیند که با عنوان کوچک شدن (miniaturization) فولیکول‌های مو شناخته می‌شود، به فاز رشد مو آسیب می‌رساند. استفاده مداوم از هیرتونیک‌های مناسب که حاوی این مواد باشد، به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

مصرف مداوم شامپو‌های حاوی کافئین روند نازک شدن موها و ریزش مو در خانم‌ها را کاهش می‌دهد و کند می‌کند.

شامپو‌های حاوی کافئین ریزش و نازک شدن مو را کاهش می‌دهد

ریزش مو فقط مختص آقایان نمی باشد و خیلی از زنان را قبل،بعد و در حین یائسگی درگیر می‌کند. مصرف مداوم شامپو‌های حاوی کافئین روند نازک شدن موها و ریزش مو در خانم‌ها را کاهش می‌دهد و کند می‌کند.

بعد از استعمال شامپو بر پوست سر تاثیر کافئین بر پوست از طریق جریان خون مسیر آنزیم خاصی که باعث ریزش مو در خانها و آقایان می‌شود را می‌بندد. تماس ۲ دقیقه‌ای شامپو با پوست سر تمام چیزیست که کافئین برای تاثیرگذاری به آن نیاز دارد. کافئین حتما باید در تماس با پوست سر قرار گیرد . نوشیدنی‌های کافئین‌دار در این مورد کمکی نمی‌کنند.

حالت‌دهی به موها

محصولات حاوی کافئین، علاوه بر قوی کردن ساقه‌ی مو، درخشش و شفافیتی طبیعی به آن می‌بخشند. همچنین، با مصرف شامپوها و محصولات مراقبتی مو به آسانی می‌توانید به موهای خود حالت دهید.

عوارض کافئین

آیا با تاثیرات مثبتی که تا به اینجا اشاره شد می‌توان به عوارض کافئین اشاره کرد؟ مستحضر هستید که کافئین به عنوان داروی محرک ذهنی شناخته و استفاده بیش از حد آن را منع کرده‌اند . 

تاثیر کافئین بر پوست دلیل محکمی برای استفاده بی رویه کافئین نیست! به هر حال عوارض کافئین را باید بدانید تا از بروز هر خطری جلوگیری کنید. به خوبی می‌دانیم که زیاده روی در هر چیزی می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد و کافئین یکی از آنهاست. کسانی که فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و میگرن دارند نباید از کافئین استفاده کنند.

مصرف بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم کافئین در روز می‌تواند مشکلات زیادی مانند بی‌خوابی، عصبی شدن، حالت تهوع، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، سردرد و میگرن و … را به همراه داشته باشد. مصرف منظم می‌تواند فرد را به آن معتاد کند که ترک آن باعث سردرد، خستگی و کاهش هوشیاری می‌شود. نکته شایان ذکر این است که دوزهای بالای کافئین می‌تواند باعث اضطراب شود. این امر بر کنترل حرکات ظریف عضلانی مانند لرزش دست‌ها تاثیر منفی دارد. مصرف بیش از حد کافئین احتمال بروز توهم شنوایی را به دنبال دارد.

محصولات حاوی کافئین، علاوه بر قوی کردن ساقه‌ی مو، درخشش و شفافیتی طبیعی به آن می‌بخشند

کافئین در چه چیزهایی وجود دارد؟

با وجود تاثیر کافئین بر پوست و مو حق دارید بدانید که کافئین در چه چیزهایی وجود دارد و منابع کافئین کدامند؟ خوشبختانه منابع کافئین کم نیستند و حتما شما آن را تا به امروز مصرف کرده‌اید و ممکن است در برنامه روزانه شما قرار داشته باشد. به راستی کافئین در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع کافئین شامل:

  1. اسپرسو، قهوه
  2. نوشیدنی‌های انرژی زا
  3. چای دم کرده، نوشابه
  4. کاکائو، شیر شکلات
  5. قرص کافئین
  6. انواع غذا و میوه

بیشتر بخوانید: آموزش تشخیص نوع پوست

میزان مناسب و توصیه شده مصرف برای تاثیر کافئین بر پوست

به منظور دستیابی به مزایا و کاستن از اثرات منفی آن، لازم است آن  را به‌اند ازه مصرف کنید. میزان ایمن مصرف کافئین ۵۰۰ میلی گرم در روز است. البته، زنان باردار و افرادی که مشکلات قلبی یا فشار خون بالا دارند باید کمتر از این میزان کافئین مصرف کنند. به طور متوسط یک فنجان قهوه‌ی فوری حاوی ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین است. قهوه‌های قوی‌تر کافئین بیشتری دارند. چای کافئین کمتری دارد، مگر اینکه به خوبی دم شده باشد.

منبع: + + +

کافئین در چه چیزهایی وجود دارد؟

کافئین به طور طبیعی در برخی از برگ سبزیجات، لوبیاها و بیش از ۶۰ گیاه در سراسر جهان یافت می‌شود. متداول‌ترین منابع در رژیم غذایی ما قهوه، برگ چای، دانه‌های کاکائو و نوشیدنی‌های انرژی زا است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

مصرف بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم کافئین در روز می‌تواند مشکلات زیادی مانند بی خوابی، عصبی شدن، حالت تهوع، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، سردرد و میگرن و … را به همراه داشته باشد. مصرف منظم می‌تواند فرد را به آن معتاد کند که ترک آن باعث سردرد، خستگی و کاهش هوشیاری می‌شود.

آیا کافئین باعث پوکی استخوان می‌شود؟

مصرف زیاد کافئین در پوکی استخوان موثر است و حتی روند آن را تسریع می‌بخشد. زنان مسن یائسه که بیش از حد مجازی در روز کافئین مصرف کنند، استخوان‌های آنها به مرور بیشتر از گذشته ساییده شده و دچار پوکی استخوان‌های حاد می‌شوند.

آیا کافئین برای حلقه‌های دور چشم موثر است؟

خواص ضد التهابی کافئین بر پف و التهاب این حلقه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، از تجمع خون در زیر چشم جلوگیری می‌کند و سایه‌های تیره‌ی پوست زیر چشم را از بین می‌برد.

۲۹ دی ۱۴۰۰ ۲۷ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی