ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی چیست؟
۴ دی ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی چیست؟ بررسی عوارض، منشاء و روش‌های درمان

به این مطلب امتیاز دهید

چقدر در مورد ویروس HPV یا پاپیلوما اطلاع دارید؟ ویروسی که به روش های مقاربتی منتقل می‌شود و منشاء ۹۹٫۷% از انواع سرطان های رحم و گردنه رحم می‌باشد. با این حال اطلاع رسانی و آگاهی در مورد این ویروس خیلی کم است. گزارشات نشان می‌دهند که ۵۱% از زنان اطلاعی از سرطان زایی این ویروس ندارند.

ویروس پاپیلومای انسانی نوعی عفونت ویروسی شایع است که با عنوان ویروس HPV نیز شناخته می‌شود. این ویروس که عموماً به شکل زگیل در قسمت‌های مختلف بدن رشد می‌کند در تعداد زیادی از بیماران بدون علائم بوده و خودبه‌خود از بین می‌رود اما برخی از انواع آن باعث ایجاد ضایعات سرطانی در دهانه رحم، واژن، مقعد، آلت تناسلی و حتی دهان و گلو شده و در برخی موارد منجر به مرگ خواهد شد.

به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله بیشتر در مورد ویروس HPV، علائم و روش‌های درمان آن صحبت کنیم. همچنین واکسن‌ها و دیگر روش‌های محافظت در برابر عفونت را نیز موردبررسی قرار می‌دهیم؛ با کیوت مگ همراه باشید.

ویروس پاپیلومای انسانی نوعی عفونت ویروسی شایع است که با عنوان ویروس HPV نیز شناخته می‌شود.

باورهای غلط از ویروس hpv

۱-آیا ویروس hpv نادر است؟

دقیقاً برعکس. ویروس انسانی پاپیلوما یا hpv کاملاً شایع و عمومی است به صورتی‌که از هر ۵ انسان،۴ نفر (۸۰%)در طول زندگی به آن مبتلا می‌شوند به همین دلیل می‌توانیم در خطر ابتلا باشیم.

۲- باید نگران ویروس hpv بود؟

حدوداً ۱۰۰ نوع مختلف از ویروس انسانی پاپیلوما(hpv) وجود دارد که دلیلی برای نگرانی راجع بهشان وجود ندارد. ۱۳ نوع از انواع آن ریسک بالای ابتلا به سرطان را دارند که در صورت ابتلا به آنها می‌توانند ایجاد سرطان رحم کنند ولی در صورت آلودگی به این ۱۳ نوع از ویروس HPV ابتلا به سرطان قطعی نیست و فقط ممکن است اتفاق بی‌افتد. در اکثر موارد حتی پس از الودگی با ویروس بدن شما قدرت مبارزه و پاکسازی آن را دارد.

اما در بعضی موارد در سلول ها تغییرات غیر عادی توسط ویروس HPV ایجاد می‌شود که به همین دلیل توجه به آزمایشهای پاپ اسمیر اهمیت زیادی پیدا می‌کند و با این تست سلولهای غیر عادی قبل از سرطانی شدن شناسایی می‌شوند.

۳- اگر با ویروس HPV آلوده شوید،می‌فهمید؟

اشتباه است. HPV هیچ علائم و نشانه‌ی بخصوص و بارزی ندارد. پس بدون آزمایش نمی‌توان از ابتلای کسی به این ویروس مطمئن بود.

بیشتر بخوانید:‌ 10 درمان خانگی کهیر؛ بررسی دلایل و روش تشخیص انواع!

۴- فقط افرادی که در روابط جنسی بی‌قید هستند به ویروس hpv مبتلا می‌شوند؟

شما ممکن است از اولین ارتباط جنسی مبتلا به این ویروس شوید، پس این نمی‌تواند کاملاً درست باشد. این ویروس از طریق ارتباط پوستی نواحی تناسلی منتقل می‌شود، پس اگر شریک‌های جنسی متعدد دارید و یا شریک جنسی شما تنوع پارتنر زیادی را تجربه کرده باشد شما ریسک بالاتری برای تماس با ویروس دارید اما از انجائیکه ویروس به شدت شایع است اگر حتی ۱ شریک جنسی هم داشته‌باشید در خطر ابتلا هستید.

این ویروس می‌تواند حتی تا ۲۰ سال در بدن بصورت غیر فعال بماند. پس اگر بعد از یک رابطه طولانی مدت به شکل ناگهانی به HPV آلوده شدید دلیل بر خائن بودن شریکتان نیست.

 HPV هیچ علائم و نشانه‌ی بخصوص و بارزی ندارد. پس بدون آزمایش نمی‌توان از ابتلای کسی به این ویروس مطمئن بود.

علائم HPV ممکن است سال‌ها پس از عفونت اولیه ظاهر شوند

۵- ویروس HPV برای نسل جوان است؟

خیر!!! HPV از تماس پوستی نواحی تناسلی منتقل می‌شود پس اگر هر کسی از نظر جنسی فعال بوده در ریسک ابتلا قرار دارد. در افراد جوان و کسانی که ارتباط‌های جنسی زیاده داشته اند، خطر ابتلا زیادتر است. هر چند سیستم ایمنی بدن را پاکسازی می‌کند و چیزی نیست که نیازی به نگرانی داشته‌باشد.

۶- اگر مشکل سلامتی نداشته باشید به ویروس hpv مبتلا نمی‌شوید؟

آلودگی با HPV بسیار شایع می‌باشد و یک لایف استایل (عادات زندگی) سالم فقط می‌تواند به بدنتان کمک کند تا سیستم ایمنی فعال‌تر بدنتان را از آن پاکسازی کند.
تغذیه مناسب و خوب و ورزش کردن و سیگار نکشیدن یا ترک آن می‌تواند کمک کند.
هر چند به علت شیوع خیلی زیاد‌اند هر چقدر هم کلاس یوگا بروید و نوشیدنی های سالم، ارگانیک و گیاهی بنوشید نمی‌‎توانید مطمئن باشید که به HPVمبتلا نخواهید شد.

۷- استفاده از کاندوم از انتقال HPV جلوگیری می‌کند؟

درست نیست !!! متاسفانه استفاده از کاندوم هم تمامی نواحی پوستی آلوده اطراف نواحی واژینال را پوشش نمی‌دهد و خطر ابتلا هد چند کمتر از قبل ولی همچنان وجود دارد.

۸- هیچ ارتباطی بین سیگار و HPV وجود ندارد؟

سیگار کشیدن از عوامل اصلی تحریک کننده برای ابتلا به سرطان است. اگر سیگار می‌کشید سیستم ایمنی ضعیف‌تری برای مبارزه با عفونت HPV و جلوگیری از تغییر شکل سلولها دارید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

۹- با زدن واکسن HPV دیگر به آن مبتلا نمی‌شوید؟

اگر قبلاً نسبت به HPV واکسینه شده‌اید یعنی از ابتلا به ۷۰% از سرطانهایی که HPV مولد انهاست در امانید. اما قطعاً به این معنی نمی‌باشد که شما کاملاً از خطر ابتلا خارج شده اید، پس همچنان به تست پاپ اسمیر توجه شود.

۱۰- اگر HPV دارید احتمالاً به سرطان مبتلا می‌شوید؟

اینکه ۹۹٫۷% از انواع سرطان های رحمی و نواحی گردنه رحم به دلیل HPV سرطان می‌گیرند. حتی بر خلاف آن اکثر مبتلایان به HPV به هیچ مشکلی بر نخواهند خورد.

برای مراقبت از خودتان در مواقع لازم تست پاپ اسمیرتان را انجام دهید، اگر واجد شرایط لازم هستید نسبت به HPV واکسینه شوید و آگاهی خود را از سرطان‌های رحم و علائم انها بالا ببرید.

سالانه ابتلای ۳۰۰۰ زن به انواع سرطان‌های مرتبط با رحم تشخیص داده می‌شوند که یکی از دلایل شایع آن ویروس hpv (پاپیلومای انسانی) می‌باشد، اما اگر زنان بیشتری اگاه باشند و مراحل کاهش خطر ابتلا به این سرطان‌ها را بشناسند و رعایت کنند، روزی می‌رسد که این بیماری فقط متعلق به گذشتگان بوده‌است.

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟ علائم و راه‌های درمان

به پوستت جون تازه بده

علل و علائم بروز عفونت HPV در بدن

عفونت HPV به دلیل تماس مستقیم پوست با پوست آلوده گسترش می­یابد. این ویروس می‌تواند از طریق بریدگی، زخم، خراش و پارگی در پوست، وارد بدن شود. عفونت اچ پی وی در ناحیه تناسلی عموماً به دلیل رابطه جنسی و تماس پوست با دستگاه تناسلی آلوده ایجاد می‌شود.

حدود 170 نوع اچ پی وی شناخته شده است که در این میان 40 نوع آن از طریق رابطه جنسی منتقل شده و باعث بیماری‌های مقاربتی می‌شوند.

مطالعاتی در ایالات متحده نشان داده است که حدود 3٪ از کل سرطان ها در زنان و 2٪ از کل سرطان ها در مردان از HPV ناشی می شود. زگیل‌های مرتبط با عفونت اچ پی وی می‌توانند به‌خودی‌خود از بین بروند اما ویروس آن در بدن باقی مانده و می‌تواند عفونت‌ها را در حین رابطه جنسی به فرد منتقل کند. برخی از این زگیل‌ها نیز به‌خودی‌خود از بین نمی‌روند و باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی می‌شوند.

علائم اچ پی وی
این زگیل‌ها ضایعات صاف، برجستگی‌های گل‌کلمی یا ساقه‌ای شکل هستند که در واژن، آلت تناسلی مرد، بیضه، مقعد، دهانه رحم یا کشاله ران ظاهر می‌شوند

علائم HPV ممکن است سال‌ها پس از عفونت اولیه ظاهر شوند. برخی از انواع ویروس HPV باعث ایجاد زگیل می‌شوند درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند:

زگیل‌های مرتبط با عفونت اچ پی وی می‌توانند به‌خودی‌خود از بین بروند اما ویروس HPV در بدن باقی مانده و می‌تواند عفونت‌ها را در حین رابطه جنسی به فرد منتقل کند.
  • زگیل‌های تناسلی: این زگیل‌ها ضایعات صاف، برجستگی‌های گل‌کلمی یا ساقه‌ای شکل هستند که در واژن، آلت تناسلی مرد، بیضه، مقعد، دهانه رحم یا کشاله ران ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها ازنظر اندازه و شکل ظاهری، می‌توانند بزرگ یا کوچک، تخت یا گل‌کلمی، سفید، صورتی، قرمز، قهوه‌ای مایل به ارغوانی یا به رنگ پوست باشند.
  • زگیل معمولی: برجستگی‌های ناصاف و خشنی هستند که روی دست، انگشتان و آرنج ظاهر می‌شوند.
  • زگیل کف پا: برجستگی‌های درشت و سختی هستند که روی پاشنه پا ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های تخت: این زگیل‌های صاف(یا کمی برجسته) و تیره‌تر از پوست، عموماً روی صورت یا گردن ظاهر می‌شوند.
عوارض اچ پی وی
اگر زگیل در دوران بارداری وجود داشته باشد ممکن است بزرگ شده و باعث خونریزی و دشواری در زایمان شود.

بیشتر بخوانید:‌ لیکن پلان چیست؟ تشخیص بیماری، علائم و روش درمان Lichen Planus

عوارض ویروس HPV

برخی از عوارض ویروس HPV عبارت‌اند از:

  • ضایعات دهانی و تنفسی: ضایعات روی لوزه‌ها، کام نرم و زبان
  • سرطان: سرطان دهانه رحم و همچنین سرطان دستگاه تناسلی، مقعد، دهان، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی
  • زگیل تناسلی: اگر زگیل در دوران بارداری وجود داشته باشد ممکن است بزرگ شده و باعث خونریزی و دشواری در زایمان شود. این زگیل‌های تناسلی می‌توانند کودک را نیز آلوده کرده و منجر به زگیل‌های دهان و گلو شوند که با جراحی برداشته می‌شوند. این زگیل‌ها به‌قدری مسری بوده که حتی در صورت لمس نیز قابل سرایت هستند.

درمان HPV

بسیاری از عفونت‌های HPV به‌خودی‌خود و بدون نیاز به درمان، از بین می‌روند اگرچه برخی از آن­ها نیاز به درمان دارند. ابتدا پزشکان از برخی داروهای موضعی برای کاهش عوارض اچ پی وی کمک می‌گیرند:

  • اسید سالیسیلیک: این کرم به‌آرامی و لایه به لایه زگیل را از بین می‌برد. توجه کنید که کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک فقط برای درمان زگیل‌های معمولی مؤثر هستند و نباید از آن‌ها در ناحیه تناسلی استفاده شود.
  • کرم Imiquimod: این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس HPV افزایش می‌دهد.
  • پودوفیلوکس(Podofilox): این روش درمانی موضعی باعث از بین رفتن بافت زگیل تناسلی می‌شود.
  • تری کلرواستیک اسید(TCA): این کرم باعث سوختن زگیل کف دست و پا و زگیل تناسلی می‌شود.
درمان اچ پی وی
توجه داشته باشید که این درمان‌ها می‌توانند زگیل را از بین ببرند اما ویروس در بدن باقی می‌ماند و قابل‌انتقال است.

اگر داروهای موضعی برای درمان اچ پی وی مؤثر نبودند پزشکان گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گیرند که عبارت‌اند از:

  • کرایو تراپی (انجماد با نیتروژن مایع): در این روش از نیتروژن مایع برای یخ‌زدگی زگیل استفاده می‌شود.
  • الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود.
  • برداشتن از طریق لیزر: در این روش از پرتو پرقدرت و هدفمند برای از بین بردن بافت اضافی استفاده می‌شود.
  • برداشتن از طریق جراحی: در این روش جراح می‌تواند به‌صورت سرپایی و با بیهوشی موضعی، زگیل را برش دهد.

بیشتر بخوانید: فرق بین ویروس و میکروب

روش‌های محافظت در برابر عفونت HPV

برخی از روش‌هایی که در پیشگیری از عفونت HPV می‌توانند مؤثر باشند عبارت‌اند از:

  • از لمس کردن و خاراندن زگیل خودداری کنید.
  • دست‌ها را پس از لمس بشویید.
  • در صورت وجود زگیل در پاها از کفش و صندل مناسب در مکان‌های عمومی مانند استخر و رختکن استفاده کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن حوله و سایر وسایل شخصی خود با دیگران بپرهیزید.
  • بعد از درمان روی ناحیه موردنظر را بپوشانید تا کاملاً از بین برود.
  • حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • در صورت وجود زگیل تناسلی، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • واکسن HPV بزنید. این واکسن‌ها می‌توانند از بدن در برابر عفونت‌های HPV محافظت کنند.

کلام آخر اینکه بهترین روش برای درمان اچ پی وی به نوع و محل زگیل بستگی دارد. توجه داشته باشید که این درمان‌ها می‌توانند زگیل را از بین ببرند اما ویروس در بدن باقی می‌ماند و قابل‌انتقال است. اگر تجربه‌ای در خصوص درمان اچ پی وی داشته‌اید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: +

عوارض ویروس HPV چیست؟

1. ضایعات دهانی و تنفسی: ضایعات روی لوزه‌ها، کام نرم و زبان 2. سرطان: سرطان دهانه رحم و همچنین سرطان دستگاه تناسلی، مقعد، دهان، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی 3. زگیل تناسلی: اگر زگیل در دوران بارداری وجود داشته باشد ممکن است بزرگ شده و باعث خونریزی و دشواری در زایمان شود. این زگیل‌های تناسلی می‌توانند کودک را نیز آلوده کرده

ویروس HPV برای نسل جوان است؟

خیر!!! HPV از تماس پوستی نواحی تناسلی منتقل می‌شود پس اگر هر کسی از نظر جنسی فعال بوده در ریسک ابتلا قرار دارد. در افراد جوان و کسانی که ارتباط‌های جنسی زیاده داشته اند، خطر ابتلا زیادتر است. هر چند سیستم ایمنی بدن را پاکسازی می‌کند و چیزی نیست که نیازی به نگرانی داشته‌باشد.

فقط افرادی که در روابط جنسی بی‌قید هستند به ویروس hpv مبتلا می‌شوند؟

شما ممکن است از اولین ارتباط جنسی مبتلا به این ویروس شوید، پس این نمی‌تواند کاملاً درست باشد. این ویروس از طریق ارتباط پوستی نواحی تناسلی منتقل می‌شود، پس اگر شریک‌های جنسی متعدد دارید و یا شریک جنسی شما تنوع پارتنر زیادی را تجربه کرده باشد شما ریسک بالاتری برای تماس با ویروس دارید اما از انجائیکه ویروس به شدت شایع است اگر حتی ۱ شریک جنسی هم داشته‌باشید در خطر ابتلا هستید.

۴ دی ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی