علت جوش زدن چیست؟
۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علت جوش زدن چیست! چرا جوش می‌زنیم؟

2/5 - (1 امتیاز)

علت جوش زدن روی صورت چیست و چرا صورتمان دائماً جوش می‌زند؟ هر شخصی مرد یا زن، نوجوان، سن بالا و یا حتی خانم‌های باردار ممکن است جوش‌های ریز و درشتی بر روی صورت داشته باشد اما دلیل جوش زدن صورت برای هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. جوش و آكنه صورت به علل گوناگون ايجاد می‌شود گاهی به سبب رژيم غذايی نامناسب است و گاهی به سبب مشكلات داخلی بدن، در اينجا به معرفی علل جوش زدن و روش‌های مناسب برای از بين بردن جوش و آكنه صورت ميپردازيم.

جوش چیست؟

جوش یک زائده کوچک پوستی است. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که غده های چربی فعال می‌شوند. جوش‌ها جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌وسیله میکروب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آنها را ترشحات پر می‌کند.

جوش یک زائده کوچک پوستی است. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که غده های چربی فعال می‌شوند.
به پوستت جون تازه بده

علت جوش صورت چیست؟

آکنه یا جوش یکی از مشکلات رایج پوستی است. این مشکل بیشتر در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، اما در سنین دیگر نیز ممکن است به آن مبتلا شوید.

چند عامل اصلی باعث ایجاد جوش می‌شود که مهم‌ترین آنها، تولید بیش از حد چربی در پوست، بسته شدن منافذ پوست و یا عوامل ژنتیکی است. البته واکنش‌ بدن شما نسبت به هورمون‌ها نیز می‌تواند علت جوش‌های صورت‌تان باشد. اما علت جوش صورت چیست و آیا جوش زدن‌های مداوم نشانه‌ی بیماری خاصی است؟

برخی علت جوش زدن

چند عامل اصلی باعث ایجاد جوش می‌شود که مهم‌ترین آنها، تولید بیش از حد چربی در پوست، بسته شدن منافذ پوست و یا عوامل ژنتیکی است. البته واکنش‌ بدن شما نسبت به هورمون‌ها نیز می‌تواند علت جوش‌های صورت‌تان باشد.

علل هورمونی جوش عبارتند از:

  • تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی؛
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • اختلالات سیستم غدد درون تراو، و غیره.

علل غیر هورمونی جوش عبارتند از:

  • رژیم غذایی؛
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی؛
  • استرس؛
  • ژنتیک؛
  • بیماری‌های گوارشی؛
  • بهداشت پایین؛
  • سیستم ایمنی ضعیف.

برخی مواردی که می‌توانند علت جوش زدن صورت شوند، عبارتند از:

  • تماس محصولات آرایشی مو با پوست صورت؛
  • زدودن مو‌های صورت؛
  • استفاده از محصولات متعدد مراقبت از پوست؛
  • استفاده بسیار زیاد از ضد آفتاب‌؛
  • رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده؛
  • باکتری‌های گوشی موبایل
علل بروز آکنه در دست ها، سطح پوست سر یا پیشانی اغلب ناشی از انباشت روغن یا عرق است و بهترین راه برای آن تغییر لباس، کلاه، روسری و لوازم آرایشی شماست.

علت جوش صورت و ناحیه سر

  • علل بروز آکنه در دست ها، سطح پوست سر یا پیشانی اغلب ناشی از انباشت روغن یا عرق است و بهترین راه برای آن تغییر لباس، کلاه، روسری و لوازم آرایشی شماست.
  • بروز آکنه در ناحیه گردن یا فک بیشتر احتمال دارد که منعکس­ کننده اختلال در عملکرد غده فوق کلیوی یا وجود قند (شکر) بیش از حد در رژیم غذایی باشد.

علت جوش پشت بدن و قفسه سینه

  • وجود جوش و آکنه در پشت ممکن است ناشی از استرس یا اختلال سیستم گوارشی یا عصبی باشد. آکنه در قفسه سینه نیز می­ تواند از مسائل مربوط به گوارشی، رژیم غذایی نامناسب یا به علت مصرف بیش از حد غذاهای تند (دارای ادویه ­جات زیاد) یا نوشیدنی­ های خیلی سرد باشد.شیوع جوش در اطراف معده نشان­ دهنده­ عدم تعادل قند خون ناشتا در بدن فرد است.

 علت جوش روی شانه

  • جوش یا آکنه در امتداد شانه ممکن است نشان­ دهنده استرس بیش از حد باشد.

 علت جوش روی آرنج

  • بروز آکنه در آرنج ممکن است ناشی از کمبود ویتامین یا همچنین می ­تواند ناشی از یک بیماری پوستی بی­ ضرر به نام کراتوز پیلاریس باشد.

 دلیل جوش در ناحیه پایین بدن

  • علت بروز آکنه و جوش در نیمه پایین بدن، از جمله پاها و باسن­، به احتمال زیاد توسط لباس­های تنگ و غیر قابل نفوذ برای عبور هوا ایجاد می­ شود، که جلوی تعادل رطوبت و گردش هوا را در آن ناحیه پوست می­ گیرد. اگر لباس زیر و یا شلوار را به یک لباس با پارچه قابل نفوذتر و گشادتر تغییر دهید، در یک هفته یا بیشتر بهبود قابل مشاهده ای خواهید یافت. اگرچه این امکان وجود دارد که مشکل در اثر وجود رژیم غذایی نامتعادلی باشد که روزانه مصرف می­ کنید.

در ادامه سعی می‌کنیم علت جوش‌ زدن صورت را در موارد ملموس‌تر و شفاف‌تر بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: راه‌های از بین بردن جای جوش و اسکار

دلایل ایجاد جوش‌ها

چرا بعضی اوقات هر کاری هم که انجام دهیم از شر جوش های مزاحم خلاص نمی شویم؟

اگر نوجوان باشید و در سن بلوغ این موضوع به آزار دهنده ترین وضعیتش در می آید و مطمئناً میخواهید در عکسهایی که در فضای مجازی پست میکنید، صورتی صاف و بدون جوش داشته باشید. برای دست یافتن به پوستی صاف و بدون جوش باید ریشه و عامل اصلی این موضوع را پیدا کنید .

حتماً میدانید که چربی اضافی روی پوست، آلودگی ها و آرایش باقی مانده روی پوست از عوامل مهم بروز جوش هستند.اما عوامل غیر قابل پیش بینی وجود دارند که قطعاً قبلاً به آنها فکر نکرده اید .ما در ادامه دلیل ایجاد جوش روی پوست را به شما معرفی می‌کنیم .

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

استعداد ژنتیکی (ژن‌ها)

اگر افراد خانواده شما به یک بیماری خاص مبتلا باشند، احتمال اینکه شما نیز به آن بیماری گرفتار شوید، وجود دارد. در مورد آکنه بزرگسالان نیز همین طور است. اگر در سابقه خانوادگی شما آکنه بزرگسالان وجود دارد، به احتمال زیاد شما نیز درگیر آن خواهید شد.

سن بلوغ

همانطور که گفتم آکنه، اکثرا در سنین بلوغ اتفاق می‌افتد. در دوران بلوغ میزان هورمون های بدن از جمله هورمون های جنسی به حداکثر میزان ترشح خود می‌رسند.

این هورمون ها باعث افزایش میزان چربی پوست در کل بدن و مخصوصا غدد چربی درون فولیکول مو می‌شوند. فولیکول های مو در سر و صورت و قفسه سینه بیشترین میزان غدد چربی را دارا هستند به همین علت بیشترین ضایعات پوستی در سن بلوغ در این نواحی ظاهر می‌شوند.

شرایط شغلی

در شغل هایی (مثل مکانیکی خودرو) که افراد با مواد روغنی در تماس هستند، احتمال بروز آکنه بر سطح پوست افزایش می یابد. روغن پوست را چرب کرده و باعث مسدود شدن فولیکول مو و افزایش رشد باکتری ها می شود. همچنین استفاده از کلاه یا یقه های تنگ باعث ضربه های مکرر و مالش روی سطح پوست شده و موجب تشدید آکنه میشود.

دایماً درگیر گوشی همراهتان هستید؟

به محض اینکه از مدرسه یا محل کار به منزل میرسید شروع به چت و کار کردن با گوشی همراهتان میشوید؟خب، در این صورت موبایل شما میتواند مقصر ایجاد جوشهای صورتتان باشد !!!

به این فکر کنید که موبایل شما خیلی آلوده است .در طول روز آرایش ،آلودگی ،چربی و باکتری ها روی سطح موبایلتان جمع میشوند و زمانیکه صفحه موبایل را لمس میکنید و با دوستانتان تلفنی صحبت میکنید، این آلودگی ها به پوستتان منتقل میشوند، منافذ پوست را میبندند و باعث بروز جوش می‌شوند. بهترین راه همراه داشتن دستمالی در کیفتان است که هر زمان به موبایلتان احتیاج داشتید، صفحه آن را تمیز کنید .

روبالشتی کثیف

یکی دیگر از عواملی که باعث تشدید احتمال بروز آکنه بر سطح پوست ما می‌شود، روکش بالشت‌ها است. استفاده از بالشتی است که روکش آن به صورت مرتب شسته نشود باعث افزایش تعداد باکتری های روی پوست می‌شود.

شامپو یا نرم کننده موهایتان منافذ پوست را میبندند!

ممکن است به جزئیات دوش گرفتنتان توجه چندانی نکنید و نتیجه آن بسته شدن منافذ پوست توسط شامپو و نرم کننده و شیوع جوش در سطح پوستتان است. اغلب محصولات مراقبت مو حاوی موادی مثل سیلیکون و مرطوب کننده های هستند که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند.

وقتی شامپو نرم کننده را از موهایتان می‌شورید قبل از رسیدن به فاضلاب به نواحی سینه و پشت شما میرسند که باعث بروز جوش روی بدنتان میشوند. همچنین این مواد صورتتان را آغشته می‌کنند. دفعه بعدی که دوش میگیرید، سرتان را هنگام شستشو به پایین خم کنید تا اضافات شامپو و محصولات مو روی صورت و بدنتان ننشینند.

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود.

استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب یا فاسد شده

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و علت جوش زدن باشد. البته در بعضی موارد ممکن است ناسازگاری مواد آرایشی با نوع پوست نیز باعث ایجاد جوش در صورت شما شود. بنابراین بهتر است از کرم‌های آرایشی متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

همچنین در زمان خرید به تاریخ انقضای مواد آرایشی نیز دقت کرده و هرگز از موادی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته استفاده نکنید. ضمن اینکه برای پاک کردن آرایش خود حتما از مواد پاک‌کننده مناسب استفاده کنید تا رطوبت پوست شما را حفظ کرده و اثرات مواد آرایشی را به‌طور کامل از بین ببرند.

 استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

به‌جای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مایع سعی کنید از مدل‌های پودری استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب مناسب امری ضروری است که از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک آفتاب محافظت می‌کند. در بعضی از افراد، استفاده از محصولات چرب باعث ایجاد التهاب پوستی می‌شود. برای اینکه هم پوست‌تان را از اشعه‌های خورشید حفظ کنید و هم آن را تمیز نگه دارید، از ضدآفتاب‌های پودری کمک بگیرید.

رژیم غذایی نامناسب

استفاده از غذاهای چرب و شیرین می‌تواند علت جوش زدن در نواحی مختلف بدن شما شود. اگر ازجمله افرادی هستید که غذاهای آماده و فست فود زیاد می‌خورید، به شیرینی و قند علاقه فراوانی دارید و شکلات را از برنامه غذایی‌تان حذف نمی‌کنید، باید منتظر سر رسیدن جوش‌ها باشید.

ضمن اینکه مصرف برخی غذاهای حساسیت‌زا نیز می‌تواند باعث ایجاد جوش در صورت یا دیگر نواحی بدن شود. این جوش‌ها معمولا موقتی بوده و اگر آن‌ها را دست‌کاری نکنید خیلی زود از بین خواهند رفت.

فشارهای عصبی و استرس

این موضوع هنوز ثابت نشده است اما بسیاری از محققان بر این باورند که استرس بر روی چگونگی پاسخ سیستم ایمنی بدن به انواع عفونت‌ها از جمله عفونت‌های تولید شده با پروپیونی باکتریومِ آکنه تأثیرگذار است. همچنین استرس در بهم زدن تعادل هورمون‌ها و در نتیجه بروز آکنه اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: درمان جوش کمر؛ 

همچنین استرس در بهم زدن تعادل هورمون‌ها و در نتیجه بروز آکنه اثر می‌گذارد.

پودر بدنسازی

معمولا افرادی که ورزش کرده و از پودرهای بدنسازی استفاده می کنند، روی صورت، اندام فوقانی و قفسه سینه خود جوش می زنند. آکنه در این دسته از عزیزان به این دلیل اتفاق می افتد که پودر های بدنسازی اکثرا حاوی هورمون های مردانه و هورمون های استرس هستند. به همین دلیل مصرف پودر های بدنسازی باعث بروز آکنه در سطح پوست می شوند.

مصرف قرص های ضد بارداری

قرص هایی گه برای پیشگیری از بارداری مصرف می شوند هم می توانند علت جوش زدن بوده و هم یکی از راه های درمان جوش باشند. نوع اثرگذاری قرص های ضد بارداری بر افراد بستگی به نوع پروژسترون بکار رفته در این قرص ها دارد. در نتیجه برای مصرف صحیح حتما قبل از مصرف این قرص ها با یک پزشک متخصص گفت و گو کنید.

قاعدگی و بارداری

هورمون های جنسی همانطور که در دوران بلوغ باعث ایجاد آکنه می شوند، در زمان قاعدگی نیز باعث بروز جوش بر سطح پوست می‌شوند. تغییرات سطح این هورمون ها، مخصوصا در خانم ها، قبل از قاعدگی احتمال ایجاد آکنه را بالا می‌برد به همین خاطر اکثر خانم ها در دوران پیش از قاعدگی جوش می‌زنند. همچنین در دوران حاملگی نیز هورمون های جنسی باعث ایجاد جوش بر پوست بانوان می‌شوند.

استعمال دخانیات

مطالعات بسیاری بر روی تأثیر سیگار بر روی آکنه بزرگسالان صورت گرفته و نتایج متضادی گزارش شده است. برخی پژوهش‌ها از این باور حمایت می‌کنند و برخی هم مخالف آن هستند. برخی محققان بر این باورند که سیگار کشیدن با تغییر در ترکیب چربی پوست به ایجاد آکنه کمک می‌کند.

وجود برخی بیماری‌ها و استفاده از داروهای خاص

معمولا داروهای هورمونی یا داروهای مربوط به مشکلات اعصاب و روان می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. همچنین وجود برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث بروز جوش در صورت، بازوها، سینه یا کمر شوند. در برخی موارد نیز جوش‌های باسن نشان‌دهنده مشکلات هورمونی به‌خصوص در مردان است.

آلودگی‌های محیطی

معمولا آلودگی به‌خودی‌خود باعث ایجاد جوش نخواهد شد. اما اگر از طریق یک زخم باز یا جای جوش به داخل پوست نفوذ پیدا کند می‌تواند باعث بدتر شدن جوش و التهاب شود.

جوش هایتان را تخلیه میکنید؟

ممکن است فکر کنیم تخلیه کردن جوش‌ها، آنها را سریعاً ناپدید میکند، ولی باید در نظر بگیرید که این عمل در طولانی مدت معایب خیلی بیشتری از مزایاش دارد. در ابتدا دستتان آلوده می‌شود و با تماس به هر جوش دیگری آنرا آلوده تر میکند و موجب شیوع بیشتر جوش می‌شود. همچنین تخلیه جوش ها باعث به جا ماندن اسکار (لک جوش) میشود.

بهترین کار این است که از دستهایتان استفاده نکنید .اجازه دهید جوش در زمان خودش درمان شود. شما همچنین می‌توانید از درمان نقطه ای و یا مراجعه به پزشک متخصص برای درمان بهره بگیرید و این در صورتی لازم است که درمان‌های خانگی روی پوستتان مؤثر نباشد.

بهترین کار این است که از دستهایتان استفاده نکنید .اجازه دهید جوش در زمان خودش درمان شود.

عدم رعایت بهداشت و نظافت پوست

درصورتی‌که از پوست خود به‌درستی مراقبت نکنید، جوش اولین عارضه‌ای است که برای شما ایجاد خواهد شد. منظور از رعایت بهداشت شست و شوی پوست پس از استفاده از لوازم آرایشی، قرار گرفتن در معرض آلودگی یا تعریق پس از ورزش است. این عوامل به باز نگه داشتن منافذ پوست و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها کمک کرده و از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

از عوامل اصلی و اولیه ایجاد و علت جوش زدن تمیز نشدن کامل سطح و منافذ پوستتان است. با شستشوی روزانه و کامل و انجام مرتب لایه برداری از این عامل مهم ایجاد جوش در امان بمانید.

شستشو با دستگاه فیس براش کیوت اسکین امکان یک شستشوی کامل بدون دخالت دست را به شما می‌دهد. با این روش سری های آنتی باکتریال دستگاه با پوست شما در تماس اند که به غیر از جلوگیری از انتقال آلودگی های ناحیه دست به پوست صورت شما، شستشوی ۶ برابر موثر تر از شستشوی دستی روی صورت شما انجام می شود.همچنین با سری لایه بردار این دستگاه می توانید به راحتی در منزل لایه برداری هفتگی را انجام دهید . لایه مرده پوست را بشورید و همیشه پوستی شفاف و پاکیزه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش سرسیاه

آیا برای همه انواع جوش باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است که برای بررسی علت جوش زدن و پیشنهاد مناسب‌ترین راهکار با پزشک مشورت کنید. اما اگر جوش‌های شما چندان زیاد نیستند و درمان‌های خانگی بر روی آن‌ها اثرگذار بوده است، می‌توانید مراجعه به پزشک را فراموش کنید. در مواردی که جوش‌ها زیاد بوده یا خیلی بزرگ هستند، خونریزی دارند یا سطح زیادی از بدن را پوشانده‌اند، حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

جوش چیست؟

جوش یک زائده کوچک پوستی است. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که غده های چربی فعال می‌شوند. جوش‌ها جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌وسیله میکروب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آنها را ترشحات پر می‌کند.

آکنه بزرگسالی چیست؟

شاید تصور کنید آکنه مختص دوران نوجوانی است و پس از پایان این دوران به طور طبیعی برطرف می‌شود. اما مطالعات مختلف نشان می‌دهد که درصد بالایی از افراد بزرگسال نیز درگیر آکنه می‌شوند. آکنه بزرگسالان به طور معمول برای افراد بالای ۲۵ سال تعریف می‌شود.

چگونه می توان از جوش های دوران بلوغ و به جا ماندن اثر آن ها جلوگیری کرد؟

بعضی مواقع درمان حتی با یک لوسیون معمولی و یک صابون انجام می شود. بعضی مواقع هم حتما لازم است که آنتی بیوتیک و راکوتان و داروهای مصرف شود. اما معمولا درمان باید طولانی مدت باشد و استفاده از محلول های مناسب بعد از پایان درمان می تواند ادامه پیدا کند تا از به وجود آمدن جوش ها و جای آن ها جلوگیری شود.

آیا استفاده از تونر برای جلوگیری از جوش مناسب است؟

میتوان به صورت روتین از بعضی محلول ها و تونرها برای آکنه های خفیف استفاده کرد. گاهی هم ممکن است از کرم ها یا ژل ها و ضد آفتاب برای درمان آکنه کمک بگیریم تا پوست شفاف بماند.

۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی