رژیم غذایی ضد جوش
۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۳۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

رژیم غذایی ضد جوش؛ این ۵ غذا را بخوریم، این ۵ غذا را نخوریم!

3/5 - (6 امتیاز)

در سال ۲۰۱۰ محققان با اعلام اینکه خوراکی‌های روزانه باعث بروز و شیوع جوش روی پوست می‌شوند، عده‌ی زیادی را شگفت زده کردند! در آن سال مقاله‌ای در ژورنال SKIN THERAPY LETTER نتایج ۲۷ آنالیز مطالعه‌ای، ۲۱ مطالعه‌ی مشاهده‌ای و ۶ بررسی آزمایشگاهی را اعلام کرد. محققان رابطه شیر گاو و افزایش جوش و شیوع آن و همچنین ارتباط افزایش ریسک جوش زدن با مواد غذایی که به طور مدام باعث افزایش قند خون و بعد از خوردن هر وعده از آن می‌شود را پیدا کرده‌اند. در ادامه به بررسی رژیم غذایی ضد جوش خواهیم پرداخت

رژیم غذایی ضد جوش

تحقیقاتی استرالیایی در سال ۲۰۰۷ نشان داد، مردان بین ۱۵ تا ۲۷ سال با سابقه جوش کم تا متوسط، بعد از اینکه رژیم غذایی خود را از رژیم نرمال امریکایی (نان سفید و غلات صبحانه فرآوری شده) به رژیمی سالم‌تر شامل دانه‌های کامل مغزی، گوشت، میوه و سبزیجات تغییر دادند، تجربه بهبود وضعیت پوستی خود را داشتند.

افراد زیادی معتقد بودند که رژیم غذایی بر جوش زدن تأثیر میگذارد. اما به تازگی تحقیقات در کشف شواهدی برای صحت این ادعاست. اگر شما هم مایل هستید میتوانید با تغییر رژیم غذایی خود ازپوستی تمیزتر و شفاف‌تر لذت ببرید و ما تشویقتان می‌کنیم تا این رژیم را امتحان کنید. همه این غذاها سالم هستند و در نهایت چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.

میتوانید با تغییر رژیم غذایی خود ازپوستی تمیزتر و شفاف‌تر لذت ببرید
به پوستت جون تازه بده

در رژیم غذایی ضد جوش چه چیزهایی نخوریم

تا به اینجا محققان تمرکز خود را به متهمان شیوع جوش معطوف کردند. در رژیم غذایی ضد جوش توجه داشته باشید که شکلات‌های تلخ با توجه به میزان مصرف آنها می‌توانند خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشند. برای مشاهده تأثیرات شکلات روی پوست خود یک هفته مصرف آنرا متوقف کنید تا ببینید تغییری واقع میشود یا خیر .

برای یک هفته از خوراکی‌های زیر اجتناب کنید تا ببینید تغییری حاصل میشود یا خیر؟!

با پرهیز از خوردن مواد غذایی تحریک کننده جوش و گنجاندن مواد غذایی ضد جوش در رژیم غذایی روتین خود، پوستی سالم‌تر را تجربه خواهید کرد…

شیر گاو

با اینکه ارتباط بین شیر گاو و جوش مشخص است اما همچنان دلایل آن واضح نیست. شیرگاو قند خون را به طور ناگهانی افزایش میدهد که میتواند باعث افزایش التهاب که باعث ایجاد جوش می‌شود، باشد.

همچنین خوردن شیر گاو باعث افزایش انسولین در خون که تولید چربی در پوست (SEBUM) میکند ،میشود. خیلی از شیرهای بسته‌بندی شده از شیرگاوهای باردار تهیه میشوند که خود باعث وجود هورمون‌های دیگر میشوند و چربی پوست را تشدید می‌کنند.

هورمون‌های رشد درون شیر باعث رشد بیش از حد سلولهای پوستی میشوند که منجر به بسته شدن منافذ پوستی وافزایش جوش میشود. تحقیقات روی نوجوانان نشان داده است، افزایش میزان مصرف شیرگاو و جوش‌ها رابطه مستقیم دارند.

شکر

احتمالا تا بحال هم شکر را به عنوان یکی از اصلی‌ترین متهمین میشناختین ولی این به این معنی نیست که خوردن یک آبنبات، مقدار زیادی جوش روی پوستتان می‌آورد.

این روند به میزان کلی دریافت شکر روزانه در رژیم غذایی شما بستگی دارد .مثلاً خوردن نوشیدنی قندی مثل نوشابه‌ها ،قند خون شما را به سرعت افزایش میدهد و میتواند طی چند ساعت باعث شیوع جوش شود. اگر شکر از مظنونین زدن جوش برای شما هم هست، با قطع کردن مصرف آن برای یک هفته نتیجه را ببینید.

غذاهایی با گلسیمیک بالا

این غذاها به سرعت در بدن هضم میشوند و انسولین و قند خونتان را افزایش میدهند.

آنها باعث نوسانات هورمونی و التهاب میشوند که هر دو از عوامل ایجاد جوش هستند.غذاهایی مثل نان‌هایی با آرد سفید ،غلات فرآوری شده صبحانه، برنج ،چیپس‌ها، چوب شورها ،شیرینی و کیک‌ها و…. به جای آنها از غذاهای گلیسمیک پایین مثل سبزیجات، دانه‌ها، سیب زمینی شیرین و بیشتر میوه‌ها استفاده کنید.

هله هوله ها

به دلیل مشابه با مورد فوق ایجاد جوش می‌کنند ،از آنها اجتناب کنید و غذای سالم بیشتر و آب زیاد نوش جان کنید. تا با یک رژیم هورمونی-آکنه‌ای بدن خود را متعادل سازید.

فست فودها

فست فودهای چرب و روغنی التهاب را افزایش می‌دهند. تا حدی التهاب درونی بدن با فست فود‌ها بالا میرود که ارتباطی بین انها و آسم کودکان پیدا شده است. اگر به فست فود رفتید قطعاً سالاد را انتخاب کنید و در امان بمانید .

شکلات چطور؟

خوردن شکلات علاوه بر ایجاد التهابات باعث افزایش رشد باکتری‌های مداخله کننده در مراحل ایجاد جوش هستند که باعث بدتر شدن وضعیت جوش پوستی شما میشوند.

شکلات‌های تلخ با توجه به میزان مصرف آنها میتوانند خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشند .برای مشاهده تأثیرات شکلات روی پوست خود یک هفته مصرف آنرا متوقف کنید تا ببینید تغییری واقع میشود یا خیر .

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

بیشتر بخوانید: تغذیه نامناسب؛

در رژیم غذایی ضد جوش چه چیزی بخوریم ؟!

با قطع مواد غذایی مضری که بهشان اشاره کردیم به پوستی تقریباً بهتر دست یافته‌اید .مخصوصا اگر قبلاً در رژیم روزانه خود از آنها تغذیه میکردید. اما اگر شما کلاً سالم غذا میخورید چه باید کرد؟

آیا غذاهایی وجود دارند که مستقیماً با جوشهایتان مبارزه کنند؟ تحقیقات در این زمینه در ابتدایی‌ترین مراحل قرار دارد اما با این حال شواهدی در دست است که با توجه به آنها ۵ ماده غذایی را به شما معرفی میکنیم:

ماهی‌ها یا تخم کتان

رژیم غذایی غلط مقادیر بالایی امگا۶ دارد، که با التهاب در ارتباط است. با افزایش مقدار دریافتی امگا ۳در رژیم غذاییتان مثل آنهایی که در روغن ماهی ،تخم کتان و مواد مشابه است ،باعث کاهش التهاب و بهبود در شیوع جوش شوید.

چای سبز

چای سبز با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان شما را در مقابل عوامل استرس زای خارجی محافظت میکند. در طول روز چای سبز بیشتری بنوشید.

صدف

تحقیقات زیادی نشان میدهد که روی معدنی (mineral zinc)باعث کاهش جوش میشود .بهترین راه دریافت روی از مواد غذایی است و همانطور که میدانید مقدار بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم از آن که توسط قرص‌ها دریافت شود عوارض جانبی در پی دارد.

صدف، دانه‌های گرم برشته ،جگر گوساله ،گوشت کبابی، کدو تنبل پخته، دانه‌های کوبیده شده و تخم هندوانه از منابع خوب دریافت این ماده هستند.

از مهم‌ترین عوامل جوش زدن چربی بیش از‌اندازه سطح پوست است

آبمیوه ها

خوردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات باعث پاک شدن پوست از جوش میشود. یکی از بهترین راه‌های دریافت آنها آبمیوه هاست . بتاکاروتنهای موجود درآن باعث کاهش چربی پوست و دارای خاصیت ضد التهابی است .سبزیجات با برگهای تیره و توتهای تیره (بری)از مواد خوب هستند .

مواد غذایی پروبیوتیک

این مواد هم با خاصیت ضد التهابی در روده و نهایتاً در بدن باعث کاهش شیوع جوش میشوند و به گفته دانشمندان شواهد خیلی زیادی برای صحت آن در دست است.

ماست، کفیر، ترشی کلم، شکلات تلخ، سوپ سویا، خیار شور، تمپه(خوراک‌اند ونزیایی) کیمچی و چای کامبوجا از موارد بسیار خوب مواد غذایی پروبیوتیک هستند.

قطعاً موارد بسیار زیاد دیگری نیز در کنار رژیم غذایی بر شیوع جوشها مؤثرند و رژیم غذایی فقط یکی از آنهاست .در کنار رژیم غذایی مناسب که عوامل تشدید کننده جوش را ازبین میبرد. فاکتورهای دیگری برای کمک به بهبود کامل جوشهایتان وجود دارد.

پی نوشت:

از مهم‌ترین عوامل جوش زدن چربی بیش از‌اندازه سطح پوست است. شستشو بهترین راه برا از بین بردن چربی هاست ولی چه شستشویی کامل و موثر است؟

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست با خیار؛

شستشوی ۶ برابر موثرتر از شستشوی دستی با دستگاه فیس براش کیوت اسکین همان شستشوی کاملی است که با تمیز کردن کامل منافذ پوست از ظهور جوش‌های مزاحم جلوگیری می‌کند.
انواع مختلف دستگاه‌ها و سری‌های مختص انواع پوست را اینجا مشاهده کنید و پکیج متناسب پوستتان را انتخاب کنید.

آیا رژیم غذایی بر جوش زدن تاثیر دارد؟

افراد زیادی معتقد بودند که رژیم غذایی بر جوش زدن تأثیر میگذارد. به تازگی تحقیقات در کشف شواهدی برای صحت این ادعاست. اگر شما هم مایل هستید میتوانید با تغییر رژیم غذایی خود ازپوستی تمیزتر و شفاف‌تر لذت ببرید و ما تشویقتان می‌کنیم تا این رژیم را امتحان کنید. همه این غذاها سالم هستند و در نهایت چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.

چرا نباید شیرگاو بخوریم؟

خوردن شیر گاو باعث افزایش انسولین در خون که تولید چربی در پوست (SEBUM) میکند ،میشود. خیلی از شیرهای بسته‌بندی شده از شیرگاوهای باردار تهیه میشوند که خود باعث وجود هورمون‌های دیگر میشوند و چربی پوست را تشدید می‌کنند.

آیا خوردن آبمیوه برای بدن مناسب است؟

خوردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات باعث پاک شدن پوست از جوش میشود. یکی از بهترین راه‌های دریافت آنها آبمیوه هاست . بتاکاروتنهای موجود درآن باعث کاهش چربی پوست و دارای خاصیت ضد التهابی است .سبزیجات با برگهای تیره و توتهای تیره (بری)از مواد خوب هستند .

 

۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۳۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

33 دیدگاه برای رژیم غذایی ضد جوش؛ این ۵ غذا را بخوریم، این ۵ غذا را نخوریم!

من الام نمیفهمم یجا گفتید لبنیات نخورید یه جا گفتید ماست بخورید یعنی چی الان
من همه جا شنیدم ابمیوه ضرر داره اینجا میگه خوبه

چطور میگید ماهی بخورید ماهی باید سرخ بشه غذا های سرخ شده هم جوش میاره

خیر عزیزم ماهی به صورت کبابی و گیریل شده هم می شه خورد

من صورتم خیلی جوش زده اگر روی جوش هام آبلیمو بمالم خوب می شن

آره آبلیمو خوبه بزنی

سلام بنده به عنوان آدم باتجربه که سال ها جوش زده عرض کنم خدمت بقیه از صابون ضد جوش اکلیندا استفاده کنن در قدم بعدی هرچیزی که شیرینه رو کنار بزارن مخصوصا برنج بعد حجامت از صورت بگیرن روشی که از هزار دکتر بهتره

سلام من برای جوش حجامت کردم اولین مرحله و انجام دادم زیر چونم واقعا تاثیر داره؟

آبلیمو باسه پوست بشدت خطرناکه همچنین جوش شیرین،اصلا استفاده نکن برای جوش روتین پوستی داشته باش غذا های سالمم بخور،من خودم از وقتی رعایت میکنم جوش هام به حداقل رسیده

آکنه برای جوش میگن خیلی خوبه ولی کلا تو گوگل بزن چگونه بخوریم ولی جوش نزنیم بعد اگر همه سایت ها چندتا چیز مشترک داشت احتمالا اونا خوبه

این جوشها منو روانی کردنننننننننننننننننننننن???????????

متاسفانه باید بگم منم روانیییییییی کردنننننن?

آکنه فکر کنم خوب باشه ولی تو گوگل بزن چگونه بخوریم ولی جوش نزنیم چندتا سایت میاره اگر چندتا چیزش مشترک بود اونا احتمالا خوبه

عالیه

ناراحتم کردی

بی‌نظیر

جوش خيلي بده ?

کامنت هارو تا ته ببینید و رپلای هارو یکی یکی باز کنید . اجبار نیست ولی شاید خوب باشه

ماندن طولانی لوازم آرایشی یا چرب بودن طولانی پوست یکی از عوامل بشدت موثر در ایجاد آکنه است. علاوه بر این رو بالشتی هم باید هر 2 شب تعویض بشه که کاملا تمیز باشه. خوردن فست فود و چیپس و پفک و شکلات و کلا هله هوله های چرب و شیرین باعث ایجاد جوش میشه و باید پرهیز غذایی داشت. حتی مغزیجات و آجیل مثل گردو و تخمه و پسته و فندق و … باعث تولید جوش میشه که باید در مصرفشون زیاده روی نکنیم. بادام درختی استثنا داره و جوش زا نیست. خوردن آب فراوان و همینطور میوه و سبزیجات برای پوست بسیار مفیده.

در میان جوش بدن

آیا عسل برای درمان جوش فایده دارد

من راستش رو پاهام جوش میزنه و رو صورتم جوش ندارم کمی جوش ریز هستش که خیلی میگن جوش کوچیک منافذ هستش که میگن باید فیشال بشه اما من قبلا رفتم پیش چندتا دکتر خوب راضی نبودم کمی لک جوش رو صورتم و روی پاهام مونده به نظر تون چیکار کنم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی