لکه پوست چیست؟
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لکه پوست چیست؟ + علائم و درمان انواع لک پوست

به این مطلب امتیاز دهید

لکه‌های پوست در حقیقت لکه‌های بسیار کوچک مسطح، گرد و قهوه‎ای در‌اند ازه سر سوزن یا نوک ناخن هستند که بر روی پوست افراد قابل مشاهده می‎باشند. این مشکل می‎تواند بر روی پوست آقایان و نیز خانم‎ها مشاهده شود. هر چند علت ایجاد این لکه‌های قهوه‎ای روی پوست وارد شدن آسیب به پوست فرد است، اما این مشکل بی خطر می‎‌باشد. در ادامه این متن به پاسخ این سوال که لکه پوستی چیست خواهیم پرداخت و از جزییات و نکاتی خواهیم گفت که باید راجع به انواع لکه‌های پوستی و درمان انها بدانید.

به هر حال اکثر افراد از ایجاد این لکه‎ پوست خود ناراحت می‎شوند و به دنبال استفاده از روش‎های مناسب برای درمان لکه‌های قهوه‎ای صورت, سفید کردن این لکه‌ها یا خلاص شدن از دست آنها هستند. به این ترتیب افراد سعی می‎کنند یک پوست بی عیب داشته باشند.

لک پوست چیست؟ آشنایی با انواع و روش‌های درمان آن

یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی پوست، نبود هرنوع لکه و رنگ اضافی برروی آن است. این امر در درخشندگی و صافی پوست بسیار تاثیرگذار بوده و بروز آن نگرانی زیادی را به‌همراه دارد. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که لک پوست و دلایل بروز آن چیست؟ لکه اصطلاحی است که به هر علامتی برروی پوست گفته می‌شود. انواع مختلفی از لک پوست با رنگ‌ها و اشکال متفاوت وجود دارد.

باید بدانید که اکثر لک‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی از افراد ممکن است به دلیل تاثیر آن بر زیبایی، به‌دنبال درمان باشند. باید توجه داشته باشید که برخی لکه‌های خاص ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند سرطان پوست باشد که در این شرایط نیازبه درمان فوری پزشکی دارد.

در این مقاله، به معرفی و بررسی انواع لک‌های پوست، گزینه‌های درمانی موجود برای هر کدام  از آن‌ها و زمان مناسب برای مراجعه‌به متخصص می‌پردازیم.

لک به هر نوع علامت، عارضه، تغییر رنگ یا نقصی گفته می‌شود که بر روی پوست ظاهر شود. لکه‌های صورت ممکن است ناخوشایند و از نظر بصری ناراحت‌کننده باشند، اما بیشتر آن‌ها خوش‌خیم بوده و تهدیدی برای سلامت و زندگی فرد محسوب نمی‌شوند.

با این حال باید توجه و حساسیت کافی را در درمان آن‌ها داشته باشید چراکه برخی از لکه‌ها می‌توانند نشانه سرطان پوست باشند. تلاش برای انجام درمان‌های پزشکی یا استفاده از داروهای خانگی ممکن است به کاهش ظاهر لکه‌ها کمک کند. اما بهترین گزینه برای اطمینان از درمان آن‌ها مراجعه‌به متخصص است.

به پوستت جون تازه بده

صورت بدون لکه پوست

بیشتر افرادی که برای درمان لکه‌های پوست صورت خود با لیزر به کلینیک دکتر مراجعه کرده‌اند ، نتایج حاصل از این روش درمانی را با گذشت سه تا چهار هفته پس از درمان بر روی پوست خود مشاهده کرده و این روش درمانی را به صورت سرپایی انجام داده‌اند . بعضی از مزایای اصلی لیزر لکه‌های پوستی به شرح زیر هستند.

  1. عدم نیاز به داروی بی حسی
  2.  وارد شدن کمترین آسیب به پوست
  3.  ناراحتی بسیار کم
  4. عدم وجود ریسک تغییر رنگ پوست
  5. شروع فرآیند از بین رفتن لک‌های پوست در طول سه تا چهار هفته پس از درمان
  6. درمان لک صورت بیمار در چند دقیقه
  7. احتمال ایجاد احساس نیشگون گرفتن ملایم که با درد همراه نیست
  8. حداقل مراقبت‎های پس از درمان

علت‌ها و دلایل لکه پوست چیست؟

در اکثر موارد دلایل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای پوست به علت قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض نور خورشید، مسائل ژنتیک، عدم توازن هورمونی و سایر موارد مانند آن است.

این لکه‌های قهوه‌ای روی پوست می‎توانند تمام بدن شما را تحت تاثیر خود قرار دهند، اما در اکثر موارد محل ایجاد لکه‌ها بر روی نواحی خاص از پوست بدن است که در معرض نور خورشید قرار می‎گیرند. به این ترتیب افراد دارای پوست حساس نسبت به نور خورشید به احتمال بیشتر به این مشکل مبتلا می‎شوند. این لکه‌ها به تدریج تیره‌تر از نواحی اطراف خود خواهند‎شد.

لکه‌های قهوه‌ای پوست به علت قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض نور خورشید، مسائل ژنتیک، عدم توازن هورمونی و سایر موارد مانند آن است.

دلایل ایجاد لک‌های پوستی

همان‌طور که اشاره شد، لک‌های پوستی در انواع شکل‌ها و رنگ‌ها وجود دارند. نوع هر لک را دلایل به‌وجود آمدن آن تعیین می‌کند. به این معنی که عامل بروز لک در شدت، نوع و رنگ آن تاثیرگذار است. بعد از پاسخگویی به سوال لک پوست چیست؟ بهتر است با دلایل ایجاد آن آشنا شوید.

ویروس‌ها

 برخی از لک‌ها، مانند تبخال، توسط ویروس‌هایی مانند HSV-1 ایجاد می‌شوند. ویروس واریسلا زوستر (VZV) نیز که عاملی در بروز آبله مرغان بوده، در ایجاد لک پوستی موثر است.

عفونت‌ها

انواع خاصی از عفونت‌های پوستی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌ها بر روی سطح پوست شوند. برخی از انواع این عفونت‌ها شامل مالاسزیا فولیکولیت (آکنه قارچی) و عفونت در فولیکول‌های مو است. این عارضه به‌دلیل رشد بیش‌ازحد مخمر ایجاد شده و باعث ایجاد پوسچول می‌شود.

ژنتیک

برخی از عارضه‌های پوستی مانند آکنه ممکن است یک پیوند ژنتیکی داشته باشد. به همین خاطر برخی از شرایط ارثی در ایجاد لکه پوستی تاثیر دارند. برخی از عوامل و بیماری‌های ژنتیکی که منجربه لک پوستی می‌شود عبارت است از:

  • بیماری داریر که لکه‌های زگیل مانندی را برروی پوست ایجاد کرده که چرب، بدبو و به‌سختی قابل لمس هستند.
  • گانگلیوزیدوز GM1 نوع 3 بزرگسالان یک بیماری نادر و ارثی است که باعث ایجاد لکه‌های غیرسرطانی در پایین تنه می‌شود.
  • بیماری فابری یک اختلال ارثی و یک جهش ژنی است. لکه‌های کوچک تیره و قرمز از علامت‌های اصلی این بیماری هستند.

قرارگیری در معرض نورخورشید

 در پاسخ به سوال علت لک پوست چیست می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل آن قرارگرفتن بیش‌ازحد در معرض اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) A و B خورشید است که می‌تواند باعث سرطان پوست، هیپرپیگمانتاسیون و سایر اشکال آسیب و لکه‌های پوست شود.

منافذ مسدود شده

 تولید بیش‌ازحد روغن توسط غدد چربی باعث ایجاد لک پوست می‌شود. تغییرات هورمونی مانند بلوغ، عامل مهمی در فعال‌شدن این نوع غدد است. چربی اضافی تولیدشده توسط پوست و ترکیب آن با سلول‌های مرده پوست، کثیفی یا باکتری‌ها عامل مهمی در ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید هستند.

همچنین منافذ ممکن است در اثر استفاده از محصولاتی مانند آرایش، ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده‌ها مسدود شوند. سموم و آلودگی محیطی نیز در بسته‌شدن منافذ پوست موثر است. این عوامل در بروز لک‌های پوستی تاثیرگذار هستند.

رژیم غذایی

لک پوست چیست و آیا رژیم غذایی در بروز آن تاثیرگذار است؟ پاسخ بله است زیرا آنچه می‌خورید تاثیر مستقیمی برروی پوست شما دارد. آلرژی‌های غذایی و درماتیت تماسی هر دو می‌توانند باعث تحریک، برآمدگی ولک پوستی شوند. محصولات لبنی مانند شیر، رژیم‌های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌ها ممکن است منجربه لک پوستی شود.

داروها

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) ممکن است باعث ایجاد جوش، آکنه و لک پوستی به‌عنوان یک عارضه جانبی شوند. برخی از این داروهاعبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها
  • استروئیدهای آندروژنیک
  • لیتیوم
  • داروهای ضدتشنج
فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

دو نوع اصلی لکه قهوه‎ای روی پوست افراد قابل مشاهده است!

لکه‌های پوستی با عوارض و نشانه‌های مختلف ظاهر می‎شوند. انواع مختلفی لک پوستی وجود دارد که باب بررسی آن‎ها می‎توانیم دسته بندیشان کنیم. همچنین در فصول مختلف به دلیل تغییرات جوی و تابش خورشید متفاوت می‎‌شوند.

لکه‌های افلایدز (Ephelides)

مواردی هستند که در طول تابستان هنگام قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید ایجاد می‎شوند. این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن هستند و در زمستان ناپدید می‌شوند.

لکه‌های لنتیجین (Lentigine)

دارای رنگ تیر‌تر هستند و در زمستان با عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز از بین نمی‌روند.

درمان انواع لکه پوست

در ادامه مرور این سوال که لکه پوست چیست باید گفت که اگر می‌خواهید از پیدایش لک و دانه‌های ریز قهوه‌ای رنگ بر پوست صورت خود جلوگیری کنید کافی است هر روز پس از شستشوی صورت، با یک دستمال کاغذی مقدار کمی آبلیمو را به پوست اطراف بینی و گونه که محل شایع این لک هاست بمالید.

درمان لکه با هماملیس

یک شیشه هماملیس (عصاره نارون کوهی) خریداری کنید. هماملیس علاوه بر آن که اثر چشمگیری در تسریع التیام زخم بریدگی ، کوفتگی و کبودی‌های پوستی دارد، نرم کننده و پاک کننده نیز هست. شب و هر روز صبح یک دستمال نخی تمیز را آغشته کنید و پس از شستشوی صورت این پارچه را روی پوست خود بگذارید تا پوستتان صاف، نرم و لطیف شود.

رفع لکه‌ها با بلغور و هماملیس

مقداری آرد یا بلغور کاملا ریز جو را با چند قطره هماملیس (عرق نارون کوهی ) مخلوط کنید به طوری که به صورت خمیر درآید. صورت خود را بشوئید و این خمیر را روی صورت خود بمالید و ۱۵ دقیقه بعد صورت را با آب سرد بشویید این ماسک را هفته‌ای یک بار برای چند هفته استفاده کنید. به این ترتیب تأثیر آن را در نرمی پوست و پاک شدن لکه‌های صورت خواهید دید.

لکه‌های پوست در حقیقت لکه‌های بسیار کوچک مسطح، گرد و قهوه‎ای در‌اند ازه سر سوزن یا نوک ناخن هستند که بر روی پوست افراد قابل مشاهده می‎باشند

درمان لکه با کف دریا و سرکه

یک قاشق غذاخوری کف دریا؛ سرکه؛ یک قاشق غذاخوری گلنار فارسی. کف دریا و گلنار را خوب پودر کرده و یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری از این مخلوط را با قدری سرکه مخلوط نموده بر روی صورت ماسک کنید. مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا صورتی زیبا و شفاف داشته باشید. بعد صورت را با آب ولرم بشویید و مراقب زیر چشمان باشید.

*درخت گلنار فارسی که اسم دیگرش درخت انار است. با این فرق که این درخت نر است و میوه نمی دهد. گلنار قابض است و علاوه بر آن خشکاننده و تقویت کننده اعضا است.

بیشتر بخوانید: درمان لک پوست 

پاساب

یک قطعه کف دریا را برداشته با چاقو آن را به صورت مکعب مستطیل در آورید. از این پاساب روزانه یک بار به آرامی برای لکه پوست بکشید تا رنگ پاساب به تیرگی گراید.

دوباره به‌وسیله چاقوی تیزی این لایه را از روی پاساب پاک کنید و دو مرتبه به نرمی به صورت بکشید. در اثر تکرار این عمل طی یک ماه صورتی زیبا و شفاف و با آثار لک زدایی شده خواهید داشت.

درمان لکه با گوش‌ماهی و آبلیمو

پودر گوش ماهی ۲ قاشق غذاخوری؛ آبلیمو ۲ قاشق. برای تهیه گوش ماهی می‌توانید سری به کنار دریاچه خزر بزنید و از گوش ماهی‌هایی استفاده کنید که نازک باشند و کوچک. بعد آن‌ها را شسته و خشک کرده و آرد نمایید.

با آبلیمو مخلوط کرده و در ظرفی در بسته قرار دهید به مدت ۱۰ روز صبر کنید و پس از ۱۰ روز هفته‌ای ۳ بار از این لوسیون به صورت بمالید. این لوسیون برای پوست‌های چرب و پرجوش نیز مفید است.

از بین بردن کک و مک

  • روش اول: ریواس له شده را با مقداری سرکه مخلوط کرده بر روی تمام صورت بگذارید. این ماسک برای از بین بردن کک و مک و جوش‌های چرکی و از بین بردن جای جوش و آثار آن مفید است.
  • روش دوم: گرمک را روی پوست صورت بگذارید یک ربع بماند. ماسک زیبایی گرمک جهت باز و شاداب شدن چهره و از بین بردن کک و مک صورت مفید است.
  • روش سوم: مالیدن روغن بادام تلخ و کمپرس داغ

روش‌های درمان لکه‌های پوست

برای درمان لک پوستی با توجه به میزان و شدت آن‎ها عمل می‎شود. از موارد قابل توجه دیگر حین درمان لک پوستی نوع پوست بیمار است. با مراجعه به پزشک لکه پوست شما به طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار می‏‎گیرد. پس از طی این مراحل پزشک معالج با در نظر گرفتن تمامی موارد جانبی مناسب‎ترین روش برای درمان و از بین بردن لکه پوست را به شما پیشنهاد می‎کند.

لیزر درمانی

روش لیزر برای درمان لکه‌های قهوه‎ای روی پوست با هدف گرفتن ملانین موجود در پوست، لکه‌های ایجاد شده بر روی آن را محو می‎کند. در این حالت پرتو لیزر توسط رنگ دانه‌های موجود در لکه‌های پوستی جذب شده و این شرایط باعث گرم شدن این رنگ دانه‌ها و تجزیه آن‎ها به ذرات ریز می‎شود که امکان دفع آن‎ها از بدن توسط فرآیند طبیعی رشد پوست وجود دارد.

در حقیقت روش لیزر درمانی از پالس‌‎‌های سریع نور برای رفع لکه‎‌های پوست ایجاد شده به خاطر ملانین استفاده می‎کند. در این حالت رنگ دانه‌های پوست پرتو لیزر را جذب کرده و در نتیجه آن خرد شده و تبخیر می‎شوند. در ادامه سیستم ترمیم بدن لک‎های ایجاد شده را با رشد پوست جدید، تازه و بدون رنگ دانه در محل درمان می‎کند.

روش لیزر درمانی برای درمان لکه صورت به شدت موثر اما گران و پر هزینه است و می‎تواند تا حدودی برای فرد دردناک باشد. لیزر درمانی معمولاً بهترین روش درمانی در زمانی است که لکه پوست برای مدت طولانی ایجاد شده‌اند.

با استفاده از این روش می‎توان لکه‌های تیره تشکیل شده در عمق پوست که دارای عمر یک سال یا بیشتر هستند را درمان کرد و این موضوع در حالی است که معمولاً سایر روش‎های درمانی سطحی نمی‎توانند تاثیری بر روی این لکه‌ها داشته باشند.

اگر لکه‌های پوستی شما بسیار روشن است، به ۴ یا ۵ جلسه لیزر درمانی برای رفع کامل این لکه‌‎ها از روی پوست نیاز است. لیزر درمانی لکه‌های پوست در صورتی که به نحو صحیح انجام شود و پس از درمان همه نکات مراقبتی مربوط به آن رعایت شود، بر روی ۹۹% بیماران موثر خواهد‎بود.

لایه برداری شیمیایی

برای درمان بعضی از انواع لکه‌های قهوه‎ای و کک و مک، معمولاً لازم است از روش لایه ‎برداری شیمیایی استفاده شود. لایه برداری شیمیایی می‎تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. در این روش، یک محلول شیمیایی بر روی پوست قرار می‎گیرد که می‎تواند باعث از بین رفتن لایه‌های خارجی پوست شود.

در ادامه با از بین رفتن لایه‌های خارجی، پوست جدید در محل رشد کرده و این پوست جدید معمولاً صاف‎تر است و در مقایسه با پوست قدیمی چین و چروک کمتری دارد. معمولاً زمانی از روش لایه برداری شیمیایی استفاده می‎شود که روش‌های درمان سطحی نتواند لکه پوست ایجاد شده بر روی پوست را محو کنند.

همانطور که گفته شد، لایه برداری شیمیایی در عمل لایه‌های بالای پوست شما را از بین می‎برد. این لایه بردارها معمولاً دارای اسیدهای مخصوص هستند که برای استفاده در این حوزه مناسب می‎باشند. این لایه بردارها بر اساس سطح توان و قدرت به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‎شوند.

لایه بردارهای ملایم معمولاً دارای اسید‎های آلفا هیدروکسی هستند. علاوه بر این اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک از اجزای اصلی اکثر لایه بردارهای شیمیایی می‎باشند. این نوع لایه بردارها از موثر‌ترین روش‎های درمانی برای درمان لکه‌های تیره روی پوست هستند.

دستگاه میکرودرم کیوت اسکین با طراحی بسیار زیبا و منحصر به فرد با قدرت مکش بالا علاوه بر سری سمباده ای، سری ماساژ و سری مکنده جوش چربی و جوش‎های سر سیاه را نیز داراست.

میکرودرم آبریژن

این روش درمان لکه پوست از پرتاب ذرات بسیار ریز برای از بین بردن و برداشتن لایه‌های بالای پوست استفاده می‎کند. به این ترتیب پوست جدید به جای پوست از بین رفته تشکیل می‎شود که لکه‌های آن کمتر و خفیف‎تر است. این روش درمانی معمولاً در چند جلسه برای بیمار استفاده می‎شود.

میکرودرم یکی از آسان‌ترین، مؤثرترین و محبوبترین روش‎های پاکسازی صورت است. یک از انواع این دستگاهها میکرودرم خانگی است که با استفاده از سری الماسه و مکش، پوست مرده را از سطح پوست پاکسازی می‎نمایید. دستگاه میکرودرم کیوت اسکین با طراحی بسیار زیبا و منحصر به فرد با قدرت مکش بالا علاوه بر سری سمباده‌ای، سری ماساژ و سری مکنده جوش چربی و جوش‎های سر سیاه را نیز داراست.

علاوه بر این با قرار دادن دستگاه میکرودرم در حالت لایت تراپی می‎توانید از قابلیت پرتوهای آبی استفاده نمایید. بلو لایت تراپی یا همان درمان با نور آبی موثرترین و شناخته شده‌ترین راه درمانی ‌‌از بین بردن باکتری‌های عامل آکنه است که می‌تواند هم در مطب پزشک متخصص و هم در منزل مورد استفاده قرار گیرد.

برای مشاهده فروشگاه کیوت اسکین اینجا کلیک کنید.

این وسیله همچنین برای پاک‌سازی صورت مناسب است و گرد و غبار و کثیفی را از روی آن می‌زداید

شست و شوی صورت با فیس براش

پیش از استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد لک باید پوست صورت را به خوبی شستشو دهید تا آمادگی جذب مواد را داشته باشد. فیس‌براش با انواع بورس‌های خود به سادگی پوست صورت را شست و شو می‌دهد، با حرکت خود روی پوست به نوعی آن را به بهترین شکل ماساژ می‌دهد و باعث شفافیت، جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت و نهایتا زیبایی آن می‌شود.

این وسیله همچنین برای پاک‌سازی صورت مناسب است و گرد و غبار و کثیفی را از روی آن می‌زداید، در ضمن در پخش کردن مواد آرایشی روی پوست صورت شما به بهترین شکل عمل می‌کند. در کل باید گفت فیس‌براش وسیله‌ای چند کاره است که همه نیاز‌های صورت شما را برآورده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این وسیله آرایشی و بهداشتی این لینک را کلیک کنید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

 وقتی با لک و تغییر رنگ برروی پوست خود مواجه می‌شوید، سوالاتی مانند علت لک پوست چیست؟ درمان آن کدام است؟ ذهن شما را مشغول خواهد کرد. درصورتی که این لک‌ها به‌گونه‌ای است که تاثیر زیادی بر زیبایی شما داشته و رنج و ناراحتی شما را به‌دنبال دارد، بهتر است برای درمان آن به متخصص مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن لک پوستی که هر یک از ویژگی‌های زیر را داشته باشد، باید فوراً به متخصص پوست خود مراجعه کنید:

  • لک پوستی به سرعت رشد می‌کند.
  • شدت تغییر در اندازه، شکل یا رنگ آن زیاد است.
  • لک و عوارض ناشی از آن با خونریزی یا خارش همراه است.

اینها می تواند نشانه‌های سرطان پوست یا یک بیماری پوستی جدی باشد که نیاز به فوریت درمانی دارد.

بیشتر بخوانید: لک پوست و کبد؛

برای شناسایی و درمان انواع لک‌های پوستی، ابتدا باید بدانید که لک پوست چیست و انواع آن کدام است؟ لک به هر نوع علامتی برروی پوست گفته می‌شود. اکثر لک‌ها بی‌ضرر هستند، اما افراد ممکن است به دلایل زیبایی برای درمان آن اقدام کنند. این در حالی است که انواع خاصی از لک‌های پوستی ممکن است جدی‌تر باشند.

افراد در صورت ایجاد لک و تغییر رنگ پوست که دارای هر یک از علائم مشخصه سرطان پوست است، باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنند. اگر فرد در مراحل اولیه بیماری شروع به درمان کند، این نوع سرطان به‌راحتی قابل درمان است. توصیه می‌شود در صورت وجود هرگونه نگرانی در مورد لک یا بیماری پوستی خود به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. این متخصصان می‌توانند وضعیت و نوع عارضه را تشخیص داده و سپس درمان‌های مناسب را توصیه کنند.

لک پوست چیست؟

لک به هر نوع علامت، عارضه، تغییر رنگ یا نقصی گفته می‌شود که بر روی پوست ظاهر شود. لکه‌های صورت ممکن است ناخوشایند و از نظر بصری ناراحت‌کننده باشند، اما بیشتر آن‌ها خوش‌خیم بوده و تهدیدی برای سلامت و زندگی فرد محسوب نمی‌شوند.

دلایل ایجاد لک‌های پوستی چیست؟

ویروس‌ها 2. عفونت‌ها 3. ژنتیک 4. قرارگیری در معرض نورخورشید 5. منافذ مسدود شده 6. رژیم غذایی 7. داروها

رنگ قهوه‌ای لک پوست چیست؟

سرطان‌های پوست، مانند ملانوم بدخیم، می‌توانند قهوه‌ای تیره یا سیاه به نظر برسند. همچنین برخی از خال‌های مادرزادی و هایپرپیگمانتاسیون ممکن است قهوه‌ای باشند. عارضه پوستی ملاسما نیز باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به خاکستری بر روی پوست می‌شود.

پاپول پوستی چیست؟

پاپول‌ها ضایعات پوستی کوچک و در انواع مختلفی هستند که به‌طور معمول حدود 1 سانتی‌متر قطر دارند. رنگ ظاهری این عارضه پوستی از صورتی تا قهوه‌ای متغیر است. در برخی موارد به جوش‌ها  نیز پاپول گفته می‌شود. در حالی که پاپول‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه یا خوشه‌ای ایجاد شده و به هر شکلی باشند.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی