فواید و عوارض مصرف زنجبیل
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه zohre.kh

فواید و عوارض مصرف زنجبیل برای پوست و مو

1/5 - (1 امتیاز)

زنجبیل گیاهی گلدار است که در نواحی گرم‌سیری رشد می‌کند. این گیاه که در مناطقی مانند چین، هند و آفریقا به وفور یافت می‌شود، دارای ریشه‌ای خوراکی است که به عنوان نوعی ادویه و همچنین یک درمان‌کننده سنتی، از حدود هزاران سال پیش تا به امروز به‌طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید و عوارض زنجبیل برای پوست در برخی از متون کهن ذکر شده‌است. زنجبیل یک درمان قدیمی و عامیانه برای درد معده و حالت تهوع به شمار می‌رودکه شواهدی مبنی بر اثر‌گذاری آن وجود دارد. علاوه بر این، فواید و عوارض دیگری برای این گیاه برشمرده می‌شود که در ادامه این مطلب به توضیح هریک خواهیم پرداخت. اگر شما هم علاقه‌مند به دانستن بیشتر در مورد این گیاه معجزه‌آسا و درمان‌گر هستید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عوارض مصرف زیاد زنجبیل چیست؟

زنجبیل گیاهی معطر و بسیار محبوب است. گونه بومی این گیاه در مناطقی از آسیا مانند چین، ژاپن و هند و همچنین نواحی گرم‌سیری آفریقا رشد و نمو می‌یابد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل شامل ساقه‌ای برگ‌دار و گل‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد است که ریشه آن به عنوان ادویه در پخت غذا استفاده می‌شود.

فواید و عوارض زنجبیل برای پوست در برخی از متون کهن ذکر شده‌است.
فواید و عوارض زنجبیل برای پوست در برخی از متون کهن ذکر شده‌است.

 مصارف درمانی این گیاه معجزه‌آسا فراوان است. تحقیقات علمی در این زمینه نشان می‌دهد که زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ‌های خفیف در دوران بارداری، نتایج مثبتی به همراه دارد. اما میزان تاثیر مثبت آن در درمان تهوع و استفراغ‌های ناشی از شیمی‌درمانی چندان رضایت‌بخش نیست و در واقع مدرکی مبنی بر بهبود عوارض به کمک مصرف زنجبیل در این بیماران وجود ندارد.

برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنجبیل برای استفاده موضعی بر روی پوست بی‌خطر است و حتی می‌تواند سبب بهبود مشکلات پوستی شود. در مقابل، گزارش‌هایی مبنی بر عوارض زنجبیل برای پوست وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه گرم‌سیری بر روی انواع پوست و در دوزهای مختلف، نتایج یکسانی از خود بروز نمی‌دهد.

استفاده از زنجبیل می‌تواند در درمان آرتروز، روماتیسم مفصلی، درد عضلات و مفاصل و برخی از انواع سردرد مفید عمل کند. مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات ثابت کرده‌است که این گیاه برای کاهش تورم، کاهش قند خون و کلسترول، جلوگیری از بیماری آلزایمر و لخته‌شدن خون تا حدود زیادی کمک‌کننده است و می‌تواند به عنوان یک درمان‌کننده سنتی مورد استفاده قرار گیرد.

ریشه این گیاه مواد معدنی و ویتامین خاصی ندارد اما سرشار از آنتی‌اکسیدان است و برای محافظت از سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و آسیب‌زننده مفید خواهد بود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، موارد مصرف غیر درمانی زنجبیل شامل استفاده به عنوان ادویه و طعم‌دهنده است که البته در این‌جا هم علاوه بر بهبود طعم و مزه غذا، برخورداری از خواص مفید و درمانی آن مدنظر است. همچنین این گیاه معطر به عنوان چای، اسانس آب‌نبات و آدامس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: عوارض پوستی بعد از عمل بینی

مصرف زنجبیل در دوزهای کم و مقدار محدود، عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد اما مانند هر ماده مفید دیگری، اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند موجب آسیب بخش‌های مختلف بدن شود.

موارد مصرف غیر درمانی زنجبیل شامل استفاده به عنوان ادویه و طعم‌دهنده است که البته در این‌جا هم علاوه بر بهبود طعم و مزه غذا، برخورداری از خواص مفید و درمانی آن مدنظر است.
موارد مصرف غیر درمانی زنجبیل شامل استفاده به عنوان ادویه و طعم‌دهنده است که البته در این‌جا هم علاوه بر بهبود طعم و مزه غذا، برخورداری از خواص مفید و درمانی آن مدنظر است.

از جمله عوارض زنجبیل بر روی پوست می‌توان به ایجاد بثورات و التهابات پوستی اشاره کرد. همچنین خوردن یا نوشیدن بیش از حد این گیاه و سایر مشتقات آن می‌تواند باعث ناراحتی معده، تحریک دهان و گلو و سوزش سردل شود. مصرف بیش از حد مجاز این گیاه گرم‌سیری در دوران بارداری منجر به سقط جنین خواهد‌شد.

زنجبیل در براخی مواقع ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، در نتیجه افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند باید از مصرف آن اجتناب کنند. به طور کلی استفاده بیش از حد این ماده غذایی مفید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که به دلیل داشتن برخی خواص، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد.

به پوستت جون تازه بده

عوارض مصرف زنجبیل به صورت خوراکی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، مصرف زنجبیل به منظور درمان انواع متفاوتی از بیماری‌ها مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز، تهوع و استفراغ‌های خفیف از حدود 2500 سال پیش رواج داشته‌است. امروزه تحقیقات فراوانی پیرامون تاثیرات مثبت این گیاه معطر و گرم‌سیر و همچنین عوارض جانبی احتمالی آن انجام می‌شود.

مصرف بیش از حد زنجبیل می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی، اسهال و یا افزایش احتمال سقط جنین در زنان باردار شود. تداخلات دارویی و افت فشار، یکی دیگر از عوارض مصرف این گیاه به صورت خوراکی محسوب می‌شود. عوارض زنجبیل برای پوست و مو هم در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده‌است.

البته تمامی این موارد مربوط به مصرف بیش از اندازه این گیاه است و در صورت رعایت حد مجاز، عوارض خاصی گریبا‌ن‌گیر افراد نخواهد شد. مصرف بی‌رویه این گیاه به صورت خوراکی باعث بروز سوزش سردل و ناراحتی معده می‌شود. برخی از پزشکان برای بهبود این حالت و در صورت تمایل بیمار به مصرف زنجبیل، شکل کپسولی آن را توصیه می‌کنند.

خاصیت ضدپلاکتی و رقیق‌کننده خون بودن زنجبیل باعث تشدید خونریزی می‌شود. به همین دلیل به افرادی که در شرف عمل جراحی هستند و یا زنان باردار در هفته‌های آخر بارداری، توصیه می‌شود که از مصرف این گیاه و سایر مشتقات آن به طور جدی جلوگیری به عمل آورند.

گاهی استفاده خوراکی از زنجبیل منجر به اسهال می‌شود. مواد فعال موجود در این گیاه که به جینجرول‌ها معروف‌اند، باعث تسریع حرکت غذا درون روده فرد می‌شود و اسهال را ایجاد می‌کند.

خاصیت ضدپلاکتی و رقیق‌کننده خون بودن زنجبیل باعث تشدید خونریزی می‌شود.
خاصیت ضدپلاکتی و رقیق‌کننده خون بودن زنجبیل باعث تشدید خونریزی می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد زردچوبه و خواص آن

عوارض زنجبیل برای پوست و مو

بهره‌مندی از خواص درمانی گیاه زنجبیل قدمتی چند هزار ساله دارد. این گیاه از آن زمان تا کنون به‌عنوان یک درمان‌کننده سنتی و خانگی شناخته می‌شود. از خواص ه تمشکلات گوارشی استفاده می‌شود. ترکیب زنجبیل و آب جوش به افراد کمک می‌کند تا گلودرد خود را بهبود بخشند.

همچنین مصرف ریشه این گیاه همراه با غذا باعث تقویت سیستم گردش خون و در نتیجه هضم بهتر مواد غذایی می‌شود. البته این‌ها تنها موارد استفاده از زنجبیل نیست چرا که این گیاه می‌تواند برای داشتن پوست و مویی سالم‌تر و زیباتر به افراد هم کمک کند. در ادامه به بررسی فواید و به دنبال آن، عوارض زنجبیل برای پوست و مو خواهیم‌پرداخت.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، ریشه زنجبیل فاقد مواد معدنی و ویتامین‌ها است اما در مقابل، سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام جینجرول است که به عنوان یک ماده فعال، با رادیکال‌های آزادی که به پوست آسیب می‌زنند مبارزه می‌کند و موجب درمان لکه‌های پوست و صاف و یکدست شدن رنگ آن می‌شود.

برای بهره‌مندی از خواص زنجبیل به صورت موضعی، باید مقداری زنجبیل له‌شده را با آبلیموی تازه مخلوط کنید و ترکیب حاصل را فقط بر روی نقاط تیره پوست و لک‌ها قرار دهید. پس از خشک شدن، صورت خود را با آب ولرم بشویید و از ترکیب پاک کنید.

استفاده از این ماسک به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک شایانی می‌کند و موجب به تاخیر افتادن روند پیری آن می‌شود. ویتامین سی موجود در آبلیمو می‌تواند خراش‌ها و زخم‌های سطحی پوست را بهبود بخشد و حالتی شفاف و درخشان به آن بدهد. از آن‌جایی که آبلیمو خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث ساییده شدن پوست شود، نباید تمامی سطح پوست را پوشش دهد.

ترکیب آب زنجبیل و ماست به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی، موجب شفافیت و روشن شدن پوست‌های تیره و کدر می‌شود. مواد موجود در این گیاه خاصیت ارتجاعی پوست را به همراه بافت‌های آن بهبود می‌بخشد. اسیدلاکتیک موجود در ماست به آرامی عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهد.

از دیگر فواید زنجبیل برای پوست می‌توان به درمان آکنه اشاره کرد. این گیاه با دارا بودن خواص ضدباکتریایی می‌تواند باکتری‌های موجود در سطح پوست را نابود سازد و از این طریق به پاکسازی پوست از جوش و آکنه کمک کند.

ترکیب آب زنجبیل و ماست به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی، موجب شفافیت و روشن شدن پوست‌های تیره و کدر می‌شود.

زنجبیل برای مو، یک ماسک مغذی به شمار می‌رود که ریزش و خشکی مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مواد موجود در این گیاه معطر به تقویت موهای شما کمک می‌کند و با افزایش گردش خون در پوست سر، فولیکول‌های مو را برای تسریع روند رشد تحریک می‌کند. برای داشتن یک ماسک موی عالی و مفید لازم است که چند تکه آلوئه‌ورا را به همراه زنجبیل و مقداری آب درون مخلوط‌کن بریزید تا یکدست شود.

ترکیب حاصل را برای یک ساعت بر روی ریشه و ساقه مو قرار دهید و پس از آن موها را به طور کامل آبکشی کنید. از دیگر موارد مصرف این گیاه برای مو می‌توان به ماسک اسکراب پوست سر اشاره کرد. زنجبیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند شوره سر را از بین ببرد. ترکیب زنجبیل رنده‌شده، جوش شیرین و روغن کرچک یا نارگیل می‌تواند یک اسکراب عالی برای پوست سر به شمار رود. برای این منظور لازم است ترکیب حاصل را برای مدت زمان 30 دقیقه بر روی سر ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

در کنار تمامی فواید ذکر‍شده برای زنجبیل، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی برای پوست و مو شود. از جمله عوارض زنجبیل برای پوست می‌توان به بروز جوش قرمز، کهیر، افزایش التهاب و خارش اشاره کرد. در مورد موی سر، مصرف بیش از حد از این گیاه می‌تواند باعث آسیب ریشه مو و در نتیجه ریزش آن شود

سخن آخر این‌که، زنجبیل گیاهی تند، گرم‌سیری با ظاهری عجیب است که به عنوان یک درمان‌کننده سنتی، شهرتی دیرینه و قابل اعتماد دارد. این گیاه با آنتی‌اکسیدان‌های خود می‌تواند سبب بهبود علائم ناشی از آسیب‌های پوستی شود.

در مقابل، عوارض زنجبیل برای پوست در دوزهای مصرفی بالا نباید به فراموشی سپرده شود چرا که این ماده غذایی همانند بسیاری از مواد دیگر، در مقادیر زیاد می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را ایجاد کند. برای بهره‌مندی از فواید این گیاه معجزه‌گر بهتر است جانب احتیاط رعایت شود و در صورت وجود مشکلاتی مانند تداخلات دارویی، حتما با پزشک مشورت شود. امیدواریم مطالب ارائه شده به شما کمک کند تا با رعایت اعتدال، از خواص این گیاه دارویی نهایت بهره را ببرید.

منابع: + + +

فواید آب زنجبیل چیست؟

ترکیب آب زنجبیل و ماست به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی، موجب شفافیت و روشن شدن پوست‌های تیره و کدر می‌شود. مواد موجود در این گیاه خاصیت ارتجاعی پوست را به همراه بافت‌های آن بهبود می‌بخشد. اسیدلاکتیک موجود در ماست به آرامی عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهد.

فواید زنجبیل برای مو چیست؟

زنجبیل برای مو، یک ماسک مغذی به شمار می‌رود که ریزش و خشکی مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مواد موجود در این گیاه معطر به تقویت موهای شما کمک می‌کند و با افزایش گردش خون در پوست سر، فولیکول‌های مو را برای تسریع روند رشد تحریک می‌کند.

عوارض زنجبیل چیست؟

از جمله عوارض زنجبیل بر روی پوست می‌توان به ایجاد بثورات و التهابات پوستی اشاره کرد. همچنین خوردن یا نوشیدن بیش از حد این گیاه و سایر مشتقات آن می‌تواند باعث ناراحتی معده، تحریک دهان و گلو و سوزش سردل شود. مصرف بیش از حد مجاز این گیاه گرم‌سیری در دوران بارداری منجر به سقط جنین خواهد‌شد.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای فواید و عوارض مصرف زنجبیل برای پوست و مو

مقاله خوب بود …
اما انسجام نداشت .
جملات تکراری ….
تناوب مضرات – فواید …. مضرات – فواید !!

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی