موخوره در کودکان
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره در کودکان؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع در خانه

2.5/5 - (2 امتیاز)

راه‌های زیادی برای جلوگیری از آسیب به‌موهای فرزندتان وجود دارد، اما اینکه یاد بگیرید چگونه به‌طور کامل از این آسیب‌ها جلوگیری کنید زمان‌بر است. موی هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است و محصولات زیادی در بازار وجود دارند که دانستن اینکه چه زمانی و چگونه از آن‌‌ها استفاده کنید ممکن است گیج‌کننده باشد. با این حال، اگرچه نیازهای فردی ممکن است متفاوت باشند، اما راهکارهای پایه‌ای ساده‌ای برای جلوگیری از آسیب و شکستگی موی کودک وجود دارند. کودک شما به‌موهایش افتخار می‌کند و حتی اگر هنوز تارهای ضخیمی نداشته باشد، مراقبت از موهای او قطعا باید در لیست اولویت‌هایش قرار بگیرد. با این حال، بسیاری از کودکان گرفتار ترسناک‌ترین مشکل مو می‌شوند، یعنی دو شاخه شدن انتهای مو یا همان موخوره! خبر خوب این است که شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه بدون صرف هزینه گزافی از آسیب و شکستگی موهای کودکتان جلوگیری کنید! با ما همراه باشید تا موخوره در کودکان و راه‌های خلاص شدن از شر آن را بررسی کنیم.

رشد موها در کودکی چگونه است؟

قبل از اینکه به‌بررسی موخوره در کودکان بپردازیم، بد نیست نگاهی به‌نحوه رشد نرمال موهای یک کودک بیندازیم. به‌طور کلی، متوسط زمانی که طول می‌کشد تا موهای یک انسان 5 تا 6 اینچ (حدود 12 تا 15 سانتی متر) رشد کنند، یک سال است و این زمان برای کودکان نیز تفاوتی ندارد. اما نوزادان عرض شش ماه تمام موهایی که با آن‌‌ها دنیا می‌آیند را از دست می‌دهند و پس از این، موهایی که دوباره رشد می‌کنند بافت متفاوتی دارند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه بدون صرف هزینه گزافی از آسیب و شکستگی موهای کودکتان جلوگیری کنید!

بیشتر بخوانید: شوره سر کودکان؛ 

حالا چقدر طول می‌کشد تا این مو دوباره رشد کند؟ این موضوع می‌تواند به‌پارامترهای مختلفی بستگی داشته باشد. برای بسیاری از افراد، رشد مو فرآیندی بسیار طولانی است که برای موفقیت به‌عوامل زیادی بستگی دارد. با این حال با رعایت چند نکته، می‌توانید اطمینان حاصل کنید موی فرزند دلبرتان به‌طور سالم رشد کرده و از موخوره در کودکان جلوگیری کنید. اما این نکات چیستند؟

سلامت روده فرزندتان را کنترل کنید

به‌طور کلی موضوع دشوار در مورد تربیت کودکان، نظارت بر میزان ویتامین‌هایی است که دریافت می‌کنند. اگر موهای کودک شما رشد نمی‌کند، با مشکل موخوره در کودکان روبه‌رو شده‌اید و یا فرزندتان ریزش موی بسیار بدی دارد. اولین چیزی که باید به‌آن توجه کنید این است که آیا آن‌‌ها یک رژیم غذایی متعادل دارند یا خیر.

با ترکیب چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 و سایر چربی‌های ترانس و اشباع‌شده که در ماهی، آووکادو و تخم‌مرغ می‌توانید پیدا کنید، به‌رشد سالم موهای کودکتان کمک کنید.

همچنین ترکیب ویتامین‌های A، B، C و E با تحریک تولید سبوم و تقویت مو برای کمک به‌رشد مو شگفت‌انگیز هستند. اگر متوجه شدید کودک شما به‌دلایل مختلف در جذب این مواد مغذی مشکل دارد، باید برای مشاوره تخصصی و تجویز پروبیوتیک‌ها و مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: موخوره گیری با قیچی؛

تخلخل موهای فرزندتان را بشناسید

تخلخل مو یک نکته ضروری برای تسلط بر رشد سالم مو است. تخلخل مو به‌توانایی مو در جذب و حفظ رطوبت در لایه کوتیکول گفنه می‌شود.

دانستن تخلخل موی فرزندتان به‌شما کمک می‌کند بفهمید که چقدر باید آن را شستشو دهید، از چه روش‌هایی برای مراقبت از موهای او استفاده کنید و انواع محصولاتی که باید برای موهای او استفاده کنید را بشناسید.

از مدل موهای سفت و کششی خودداری کنید

شما هرگز نباید مدل موی کودکتان را خیلی سفت انتخاب کنید. پوست سر کودکان هنوز بسیار حساس است. بنابراین شما نمی‌خواهید پوست سر او را با مدل مویی که بیش از حد سفت به‌نظر می‌رسد تحت فشار قرار دهید.

به‌عنوان مثال، مدل‌های موی دم اسبی برای کودکان زیبا هستند، اما اگر بیش از حد انجام شوند، ممکن است به‌پوست سر فرزندتان آسیب برسانند.

از اصلاح کردن موها نترسید

بسیاری از ما از بکارگیری قیچی برای اصلاح موی کودک خود می‌ترسیم. کوتاه کردن منظم موهای فرزندتان باعث محدود شدن موخوره در کودکان می‌شود. این بدان معنی است که در آینده، موهای آن‌‌ها سالم‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

با موی کودک ملایم باشید!

هنگام شستن، برس زدن و مراقبت از موهای کودک، سعی کنید تا حد امکان ملایم باشید. کودکان پوست سر بسیار ظریف و حساسی دارند، بنابراین هرگونه دستکاری بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن می‌تواند باعث آسیب دیدن موهای آن‌‌ها شود.

از محصولات موی با کیفیت خوب، شانه‌های دندان پهن و برس‌های تمیز برای باز کردن و صاف کردن موها استفاده کنید و به‌آرامی از موهای آن‌‌ها مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: فرق شوره سر با شپش 

هنگام شستن، برس زدن و مراقبت از موهای کودک، سعی کنید تا حد امکان ملایم باشید. کودکان پوست سر بسیار ظریف و حساسی دارند،
به پوستت جون تازه بده

موخوره در کودکان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

موخوره در کودکان عبارت است از دوشاخه شدن انتهای موهای آن‌‌ها و شکستن تارهای ظریفشان! حال چگونه می‌توانید بفهمید موهای کودک نوپایتان دوشاخه شده است؟ یک تار از موی کودک خود را انتخاب کنید و انتهای آن را از نزدیک بررسی کنید.

اگر به‌نظر می‌رسد این تار دارای شاخه است و یا به‌دو قسمت تقسیم شده، بدین معنی است که موهای کودکتان را موخوره گرفته است. اما برای درمان موخوره در کودکان چه راهکارهایی وجود دارد؟ گزینه‌های درمانی زیر می‌توانند سلامت موهای کودک شما را بازگردانند:

با نوع موی کودک خود آشنا شوید

اینجاست که اکثر والدین اشتباه می‌کنند. آن‌‌ها محصولات نامناسبی را برای موهای کودک خود انتخاب می‌کنند و در نتیجه به‌موهای کودک خود آسیب می‌رسانند.

بنابراین، اگر در شناخت نوع موی فرزندتان مشکل دارید، با متخصص مو مشورت کنید. با این کار در هنگام خرید شامپو و نرم‌کننده مو برای کودک خود انتخاب بهتری خواهید داشت. محصولات مو با حداقل مواد شیمیایی و سولفات را با دقت انتخاب کنید تا آسیب‌ها به‌حداقل برسند.

به‌سشوار نه بگویید!

سشوارها کمک زیادی به‌آسیب رساندن به‌موهای کودک نوپا می‌کنند. زمان آن رسیده که استفاده از آن‌‌ها را روی سر کودک خود متوقف کنید تا از آسیب بیشتر به‌موهای او جلوگیری شود. حالت دادن به‌سر کودک نوپا با گرمای بیش از حد می‌تواند الیاف موهای او را داغ کرده و کوتیکول‌ها را در معرض هوا قرار دهد.

برای درمان موخوره در کودکان، موهای کودک خود را با هوا خشک کنید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که بعد از حمام موهای او را در یک حوله بپیچید. از مالیدن حوله روی موها خودداری کنید، زیرا باعث اصطکاک غیر ضروری و آسیب بیشتر به‌مو می‌شود. سپس اجازه دهید موها در هوا خشک شوند.

از طرف دیگر اگر باید از سشوار استفاده کنید، این سه مورد را در نظر داشته باشید. ابتدا مطمئن شوید درجه حرارت در کمترین حد خود باشد.

دوم، موها را از فاصله دور (احتمالاً 20 سانتی متر دورتر) سشوار کنید تا آسیب کمتر شود و در آخر، محصولات محافظ حرارتی را روی موهای کودک خود بمالید تا از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. همچنین، استفاده از سشوار را به‌یک بار در هفته محدود کنید.

قسمت‌های موخوره دار را کوتاه کنید

موخوره‌ها نتیجه کوتاه نکردن به‌موقع موهای کودک شما هستند. هر چه بیشتر منتظر بمانید، موخوره‌های طولانی‌تری را باید کوتاه کنید. هنگامی که متوجه هر گونه شکاف روی موهای کودک نوپای خود شدید، آن‌‌ها را اصلاح کنید. این کار بهترین درمان برای موخوره در کودکان است.

درمان‌های خانگی برای موخوره

به‌غیر از راهکارهای بالا، می‌توانید از مواد زیر نیز برای درمان موخوره در کودکان استفاده کنید:

کرچک، خردل و روغن زیتون، درمان خانگی موخوره در کودکان

مخلوطی از روغن کرچک، روغن خردل و روغن زیتون می‌تواند معجزه‌ای برای موهای شما باشد و از شکاف موها جلوگیری کند. این روغن‌ها ممکن است بوی خوبی نداشته باشند، اما اثرشان بر موخوره در کودکان شگفتانگیز است. برای این کار:

  • هر سه روغن را به‌مقدار مساوی گرفته و مخلوط کنید.
  • از ریشه و پوست سر تا نوک موهای کودک خود را با آن‌ها ماساژ دهید.
  • موها را در یک حوله گرم بپیچید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موی کودکان 

مخلوطی از روغن کرچک، روغن خردل و روغن زیتون می‌تواند معجزه‌ای برای موهای شما باشد و از شکاف موها جلوگیری کند.

چای بابونه، درمان خانگی موخوره در کودکان

یک راه آسان برای از بین بردن موخوره‌ها بدون کوتاه کردن موها این است که آن‌‌ها را با چای بابونه بشویید.

  • چند کیسه چای بابونه را در آب داغ بریزید و بگذارید تا دم بکشد.
  • اجازه دهید آب خنک شود و از آن برای آبکشی موهای خود استفاده کنید. نتایج این کار می‌تواند شگفت‌انگیز باشد!

خمیر شنبلیله، درمان خانگی موخوره در کودکان

یک ضماد موی ساخته شده با دانه‌های شنبلیله و کشک می‌تواند به‌جلوگیری از موخوره در کودکان کمک کند.

  • دو قاشق چایخوری دانه شنبلیله را پودر کرده و با دو قاشق غذاخوری کشک مخلوط کنید.
  • خمیر را روی پوست سر و موهای خود از جمله نوک آن بمالید.
  • بگذارید نیم ساعت بماند و سپس با آب خنک بشویید.

ضماد آووکادو، درمان خانگی موخوره در کودکان

یکی دیگر از درمان‌های مؤثر برای موخوره، ضمادی ساخته شده از تفاله آووکادو، روغن نارگیل و روغن زیتون است.

  • یک آووکادوی رسیده را بردارید و آن را له کنید تا به‌شکل تفاله در بیاید.
  • آن را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کنید تا قوام یابد.
  • مخلوط را روی موهای خود بمالید، اما از برخورد آن با ریشه موها و پوست سر جلوگیری کنید. بعد از نیم ساعت آن را با شامپوی ملایم بشویید.

با دانش جدید خود در مورد اینکه چگونه به‌طور طبیعی از شر موخوره در کودکان خلاص شوید، موهایی سالم و براق را برای کودکتان به‌ارمغان خواهید آورد.

یک ضماد موی ساخته شده با دانه‌های شنبلیله و کشک می‌تواند به‌جلوگیری از موخوره در کودکان کمک کند.

بیستر بخوانید: درمان موخوره؛ 

علت مو خوره در کودکان چیست؟

موخوره در کودکان معمولا به‌دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  • قرار گرفتن در معرض گرما و آلودگی
  • استفاده بیش از حد از وسایل گرمایشی مانند سشوار
  • بستن بیش از حد موها با کش
  • استفاده از شامپوهای تند و خشن
  • برس زدن خیلی شدید

به‌پایان مطلب بررسی موخوره در کودکان می‌رسیم. اینکه موهای ما در سنین بالا دچار ریزش، موخوره و انواع آسیب شوند خیلی غیرطبیعی نیست و شاید بتوان با آن کنار آمد.

اما اگر موی یک کودک در اوایل زندگی دچار آسیب‌های جدی شود، می‌تواند در جوانی تاثیرات بسیار بدی روی زیبایی ظاهری او داشته باشد. والدین در قبال کودک خود مسئولند! بنابراین با رعایت نکاتی که در این مطلب گفتیم از آسیب موها و موخوره در کودکان خود جلوگیری کنید.

منبع ++++

رشد موها در کودکی چگونه است؟

توسط زمانی که طول می‌کشد تا موهای یک انسان 5 تا 6 اینچ (حدود 12 تا 15 سانتی متر) رشد کنند، یک سال است و این زمان برای کودکان نیز تفاوتی ندارد. اما نوزادان عرض شش ماه تمام موهایی که با آن‌‌ها دنیا می‌آیند را از دست می‌دهند و پس از این، موهایی که دوباره رشد می‌کنند بافت متفاوتی دارند.

موخوره در کودکان چیست؟

موخوره در کودکان عبارت است از دوشاخه شدن انتهای موهای آن‌‌ها و شکستن تارهای ظریفشان! حال چگونه می‌توانید بفهمید موهای کودک نوپایتان دوشاخه شده است؟ یک تار از موی کودک خود را انتخاب کنید و انتهای آن را از نزدیک بررسی کنید.

موخوره در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان موخوره در کودکان، موهای کودک خود را با هوا خشک کنید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که بعد از حمام موهای او را در یک حوله بپیچید. از مالیدن حوله روی موها خودداری کنید، زیرا باعث اصطکاک غیر ضروری و آسیب بیشتر به‌مو می‌شود. سپس اجازه دهید موها در هوا خشک شوند.

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی