مراقبت از موی کودکان
۵ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موی کودکان ? روتین نگهداری روزانه مو از نوزاد تا نوجوان!

2/5 - (6 امتیاز)

مراقبت از موهای کودک می‌تواند کاری واقعا چالش برانگیز باشد. جدا از گریه و نق‌نق زدن در هنگام شستن موهای کودکان، مجموعه‌ای تقریباً بی‌پایان از محصولات مو وجود دارد که تشخیص اینکه کدام یک از آن‌ها واقعاً به کار کودک دلبندمان می‌آیند را دشوار می‌کند. ما به عنوان مادر همیشه در تلاشیم تا بهترین‌ها را برای فرزندانمان فراهم کنیم، اما با وجود تنوع بسیار زیاد محصولات در بازار، گاهی اوقات در انتخاب خود سردرگم می‌شویم. با این حال اکثر مادران، محصولات موی فوق‌العاده ملایم و بدون عطر و سولفات را برای فرزند خود ترجیح می‌دهند. همچنین، آموزش مراقبت از موهای طبیعی به فرزندان از سنین پایین بسیار بااهمیت به نظر می‌رسد. اما مراقبت از موی کودکان چیزی فراتر از رعایت چند نکته ساده نیست که در ادامه این مطلب به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید!

بهترین راه مراقبت از موی کودک‌مان چیست؟

برای مراقبت از موی کودکان کافی‌ست تا این 11 نکته را به خوبی رعایت کنید:

با این حال اکثر مادران، محصولات موی فوق‌العاده ملایم و بدون عطر و سولفات را برای فرزند خود ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: شوره سر کودکان؛ 

الف) اعمال روغن روی موهای کودک:

موهای کودکان با موهای بزرگسالان بسیار متفاوت است. موهای کودکان نرم‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب هستند. از این رو یک سیستم مراقبت از موی کودکان خوب برای اطمینان از سلامت مو در بزرگسالی ضروری است. ماساژ روغن، اولین نکته‌ای است که باید در مراقبت از موی کودکان در نظر بگیرید. به گفته متخصصان، ماساژ روغن منظم برای مو فواید زیر را دارد:

  • گردش خون را بهبود می‌بخشد.
  • سیستم عصبی را آرام می‌کند.
  • بسته به روغنی که استفاده می‌کنید، پوست سر را با مجموعه‌ای غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی تغذیه می‌کند.
  • جدا از موارد فوق، یک جلسه ماساژدرمانی، زمان مناسبی برای ارتباط با کودکتان است.
  • یک روال خوب مراقبت از موی کودکان شامل گرم کردن روغن، ماساژ ملایم آن روی پوست سر برای حدود 10 دقیقه، ماندن آن برای یک ساعت یا بیشتر روی سر، و در نهایت شستن آن با یک شامپوی خوب است. البته برای انجام این کار، موارد خاصی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد:
  • زیاد روغن نزنید: همانطور که می‌گویند، “هرگز در کار خوب زیاده‌روی نکنید!” روغن بیش از حد می‌تواند منافذ پوست سر را مسدود کند. علاوه بر این، سطح فعالیت کودک بسیار بالاتر از بزرگسالان است. بنابراین آن‌ها بسیار بیشتر از بزرگسالان عرق می‌کنند. روغن اضافی همراه با عرق می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ، شوره سر و خارش پوست سر شود.
  • روغن را برای مدت طولانی روی پوست سر نگه ندارید: نگه داشتن روغن برای مدت طولانی می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ و شوره سر شود.
  • روغن را گرم کنید: روغن گرم به عمق پوست سر نفوذ می‌کند و آن را به خوبی تغذیه می‌کند.

حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کدام روغن برای مراقبت از موی کودکان مناسب‌تر است؟

  • روغن زیتون: در صدر فهرست روغن‌های ترجیحی قرار دارد، زیرا سرشار از ویتامین E است و موها را تقویت کرده و موخوره‌ها را ترمیم می‌کند.
  • روغن نارگیل: سرشار از ویتامین K، ویتامین E، پروتئین و اسید لوریک است و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و از این رو، به طور طبیعی شوره سر و عفونت‌های پوست سر را از بین می‌برد. خاصیت خنک‌کنندگی دارد و برای استفاده در تابستان خوب است. به همین دلیل بهتر است در هنگام سرفه و سرماخوردگی از مصرف آن اجتناب شود.
  • روغن کنجد: رشد مو را تقویت کرده و عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد.
  • روغن خردل: گردش خون را افزایش می‌دهد و طبع آن گرم است. از این رو برای استفاده در زمستان عالی است.
  • روغن بادام: سرشار از ویتامین E است که برای داشتن موی براق بسیار مهم است. همچنین باعث شل شدن عضلات می‌شود.

به غیر از روغن‌های ضروری فوق، انواع دیگری از روغن در بازار موجود است که برای مراقبت از موی کودکان مناسب هستند.

  • روغن‌های آیورودا: این روغن‌ها با یکی از روغن‌های فوق (که به عنوان پایه استفاده می‌شود)، مورد استفاده قرار می‌گیرند و با تعدادی از گیاهان و مواد معدنی مانند براهمی، آملا و برینگارج که باعث سلامت مو می‌شوند تقویت شده‌اند.
  • روغن آرگان مراکشی: غنی از ویتامین E است، رشد مو را تقویت کرده و خارش پوست سر را برطرف می‌کند.
  • روغن کرچک: برای درمان مشکلات پوستی عالی است. به دلیل قوام آن، معمولاً در ترکیب با روغن نارگیل استفاده می‌شود.
  • روغن جوجوبا: موها را حالت می‌دهد و آن‌ها را نرم و براق می‌کند.

روغنی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز و بودجه شما باشد. برای مشاهده نتایج قابل مشاهده، بسیار مهم است که به یک روال مراقبت از مو پایبند باشید.

ب) شانه زدن موهای کودک

ج) شامپو زدن منظم موها

د) استفاده از نرم‌کننده مناسب پس از شامپو

ه) استفاده از حوله نرم برای خشک کردن موها

و) باز کردن گره موها: به خاطر داشته باشید موهای بافت‌دار یا مجعد می‌توانند به راحتی گره بخورند. این گره‌ها می‌توانند باعث ریزش موی کودک شما شوند. هر روز، به آرامی از یک برس نرم برای باز کردن گره‌های موهای کودک خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سفید شدن مو در کودکی؛ 

این گره‌ها می‌توانند باعث ریزش موی کودک شما شوند.

ز) داشتن رژیم غذایی مناسب: یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای مراقبت از موی کودکان بسیار مهم است. اگر کودکتان حداقل 6 ماهه است و غذاهای جامد می‌خورد، به او غذاهای غنی از آهن، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، روی و پروتئین بدهید.

ح) اعمال ژلاتین روی پوست سر: ژلاتین یک آمینو اسید است که وقتی روی پوست سر کودک مالیده شود، می‌تواند رشد مو را تحریک کند.

ط) اجتناب از بستن موها با کش

ی)  کوتاه کردن منظم موهای کودک

ک)  آموزش به کودکان در مورد نحوه رعایت 10 نکته بالا توسط خودشان به مرور زمان!

به پوستت جون تازه بده

شستشوی موی کودکان

برای مراقبت از موی کودکان در هنگام شستشو، موارد زیر را رعایت کنید: ابتدا نوع موی کودک (مستقیم، مجعد، چرب، خشک)، سطح فعالیت و سن کودک خود را تعیین کنید تا مشخص شود باید چند بار در هفته موهای او را شامپو بزنید.

میزان نیاز به شامپو از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. حتی ممکن است مجبور شوید تعداد حمام کودک در هفته را بر اساس تغییرات آب و هوا نیز تنظیم کنید.

  • کودکان نوپا باید حدود سه بار در هفته موهای خود را شامپو بزنند.
  • موهای چرب و صاف را باید روزی یکبار یا یک روز در میان شامپو زد.
  • موهای صاف و غیر چرب را می‌توان یک یا دو بار در هفته شامپو زد.
  • موهای مجعد یا موهای خشک باید هر 7 تا 10 روز یکبار شامپو شوند. موها را باید بعد از تعریق شدید یا شنا با آب شست‌وشو داد.
همچنین، شما باید یک شامپوی بچه‌پسند و مناسب مراقبت از موی کودکان را انتخاب کنید.

در صورت نیاز، تکرار شامپو زدن در هفته را تنظیم کنید. نحوه واکنش موهای فرزندتان به دفعات شامپو زدن را کنترل کنید و در صورت لزوم تغییراتی انجام دهید. تغییرات آب و هوا و یا تغییر در سطح فعالیت کودک ممکن است نیاز به دفعات شامپو زدن را تغییر دهند.

  • اگر متوجه شدید مو و یا پوست سر کودکتان چرب است، یک نوبت اضافی در هفته به موهای او شامپو بزنید.
  • اگر متوجه تیرگی، ریزش یا خشکی مو شدید، یک نوبت از شامپوی هفتگی او کم کنید.

همچنین، شما باید یک شامپوی بچه‌پسند و مناسب مراقبت از موی کودکان را انتخاب کنید. در انتخاب شامپو به رایحه، ملایمت و نوع موی کودک توجه کنید. به عنوان مثال، اگر موهای فرزند شما خشک است، باید به دنبال یک شامپو مرطوب‌کننده باشید. شامپوهای مخصوص کودک زیادی در بازار وجود دارد. بنابراین، یافتن بهترین شامپو برای فرزند دلبند شما نیاز به آزمون و خطا دارد.

  • اگر کودک شما به نوعی بیماری پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت یا شوره سر مبتلا است، در مورد بهترین شامپو برای او با یک متخصص پوست مشورت کنید.
  • اگر فرزندتان موهای نازک یا نرمی دارد، شامپوهای سبکی که موهای او را سنگین نمی‌کنند را انتخاب کنید.

ضمنا، شما باید شامپو را به خوبی روی موهای فرزندتان ماساژ دهید. قبل از استفاده از شامپو، موهای او را کاملا خیس کنید و سپس مقداری از شامپو را (تقریبا به اندازه یک چهارم کف دستتان) روی موها بپاشید. شامپو را به آرامی روی پوست سر فرزندتان ماساژ دهید. مطمئن شوید که تمام شامپو پس از اتمام کار از روی موها آبکشی شود.

  • از نوک انگشتان خود برای ماساژ پوست سر استفاده کنید، زیرا ناخن‌ها می‌توانند پوست سر را تحریک کنند.
  • اگر موهای فرزندتان مجعد است، آن‌ها را بالای سرش جمع نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث گره خوردن موها شود.
  • مقدار شامپوی مصرفی خود را بر اساس موهای کودک خود تنظیم کنید. برای مثال، کودکی که موهای ضخیم‌تری دارد، ممکن است به شامپویی بیش از یک چهارم کف دست نیاز داشته باشد و کودکی با موهای نازک یا نرم ممکن است به اندازه کمتر از یک چهارم کف دست شامپو نیاز داشته باشد.
  • خارش، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست سر معمولا نشانه این است که تمام شامپو را از روی سر کودک خود آبکشی نکرده‌اید.
از قدیم الایام، شپش موضوعی بوده که مراقبت از موی کودکان را بسیار بااهمیت‌تر جلوه می‌داده است.

حذف شپش از موی کودکان

از قدیم الایام، شپش موضوعی بوده که مراقبت از موی کودکان را بسیار بااهمیت‌تر جلوه می‌داده است. خوشبختانه، امروزه دیگر کمتر والدینی نگران شپش زدن موی سر فرزند خود هستند، اما اگر علامتی از شپش را روی موهای فرزند دلبند خود مشاهده کردید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

هیچ کس را با محصولات مخصوص برای شپش سر درمان نکنید، مگر اینکه شپش زنده در موهای او پیدا کرده باشید. اگر فردی در خانه شپش دارد، همه اعضای خانواده را بررسی کنید. شپش سر را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد:

حشره‌کش‌ها

حشره‌کش‌ها مواد شیمیایی هستند که حشرات را از بین می‌برند. برای انتخاب حشره‌کش مناسب (و البته بی‌خطر برای انسان!) برای کشتن شپش‌ها از دکتر داروساز سوال کنید.

داروها

شامپوهای دارویی، شوینده‌های کرم و لوسیون‌هایی در دسترس هستند که شپش را از بین می‌برند. این‌ها ممکن است شامل داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای تجویزی باشند. اگر OTC می‌خرید، مطمئن شوید برای سن کودکتان ایمن است. مثلا در حالی که برخی از شامپوهای بدون نسخه برای کودکان 2 ماهه بی‌خطر هستند، اما برخی دیگر فقط برای کودکان 2 سال و بالاتر بی‌خطر هستند.

در برخی مناطق، شپش نسبت به برخی داروها مقاومت نشان داده است. این بدان معنی است که آن‌ها دیگر برای کشتن شپش کار نمی‌کنند. از پزشک یا داروساز خود بخواهید دارویی که در منطقه شما موثر است را برایتان توصیه کند.

پزشک می‌تواند شامپو یا لوسیون دارویی برای فرزندتان تجویز کند. برای شپش‌های بسیار مقاوم، پزشک ممکن است مصرف دارو را از طریق دهان توصیه کند. چه دارو OTC باشد و چه با نسخه، همیشه دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید. استفاده بیش از حد از این داروها می‌تواند مضر باشد.

برای شپش‌های بسیار مقاوم، پزشک ممکن است مصرف دارو را از طریق دهان توصیه کند.

بیشتر بخوانید: ریزش مو در کودکان؛

از بین بردن شپش با دست

اگر دارو به طور کامل کودک شما را از شر شپش خلاص نکرده باشد، از بین بردن شپش با دست می‌تواند کار را تمام کند (هیچ دارویی 100٪ موثر نیست). همچنین، از بین بردن شپش با دست یک گزینه برای افرادی است که نمی‌خواهند از حشره‌کش استفاده کنند و تنها گزینه برای کودکان 2 ماهه یا کمتر است که نباید از درمان دارویی شپش استفاده کنند.

برای انجام این کار، هر 3 تا 4 روز یک بار به مدت 3 هفته پس از مشاهده آخرین شپش زنده، از یک شانه دندانه ظریف روی موهای مرطوب و نرم شده استفاده کنید. خیس کردن مو به طور موقت حرکت شپش را متوقف می‌کند و نرم‌کننده باعث می‌شود شانه از بین موها راحت‌تر رد شود.

نیازی به خرید شانه‌های الکترونیکی (که ادعا می‌کنند شپش را می‌کشند) نیست. هیچ مطالعه‌ای برای تایید این ادعاها انجام نشده است. همچنین نیازی به خرید محلول خاصی برای استفاده به پوست سر قبل از برداشتن شپش‌ها نیست.

آب و نرم‌کننده به خوبی کار می‌کنند. اگرچه گاهی اوقات از وازلین، سس مایونز یا روغن زیتون برای خفه کردن شپش استفاده می‌شود، اما این درمان‌ها ممکن است کارساز نباشند. اگر دارو جواب نداد و می‌خواهید این روش‌ها را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین نیازی به خرید محلول خاصی برای استفاده به پوست سر قبل از برداشتن شپش‌ها نیست

چند کار مهم که نباید انجام دهید: بعد از بکارگیری درمان‌های پوست سر از سشوار استفاده نکنید. برخی از درمان‌های شپش از مواد قابل اشتعال استفاده می‌کنند و می‌توانند آتش بگیرند. از اسپری‌های آفت‌کش زیاد در منزل خود استفاده نکنید.

این‌ها می‌توانند مضر باشند. از روغن‌های ضروری (مانند روغن درخت چای) برای درمان شپش روی پوست سر استفاده نکنید. آن‌ها می‌توانند واکنش‌های آلرژیک پوستی ایجاد کنند. هرگز از مواد شیمیایی بسیار قابل اشتعال مانند بنزین یا نفت سفید استفاده نکنید.

به پایان مطلب مراقبت از موی کودکان می‌رسیم. همانطور که دیدید، مراقبت از موی کودکان اگرچه کمی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما با رعایت چند نکته ساده و داشتن یک روتین منظم هفتگی، می‌توانید سلامت موهای فرزند دلبند خود را در بزرگسالی تضمین کنید!

منبع ++++++

چرا موهای کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

موهای کودکان با موهای بزرگسالان بسیار متفاوت است. موهای کودکان نرم‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب هستند. از این رو یک سیستم مراقبت از موی کودکان خوب برای اطمینان از سلامت مو در بزرگسالی ضروری است. ماساژ روغن، اولین نکته‌ای است که باید در مراقبت از موی کودکان در نظر بگیرید.

اگر دارو شپش را قطع نکرد، چه کنیم؟

اگر دارو به طور کامل کودک شما را از شر شپش خلاص نکرده باشد، از بین بردن شپش با دست می‌تواند کار را تمام کند (هیچ دارویی 100٪ موثر نیست). همچنین، از بین بردن شپش با دست یک گزینه برای افرادی است که نمی‌خواهند از حشره‌کش استفاده کنند و تنها گزینه برای کودکان 2 ماهه یا کمتر است که نباید از درمان دارویی شپش استفاده کنند.

چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

این‌ها می‌توانند مضر باشند. از روغن‌های ضروری (مانند روغن درخت چای) برای درمان شپش روی پوست سر استفاده نکنید. آن‌ها می‌توانند واکنش‌های آلرژیک پوستی ایجاد کنند. هرگز از مواد شیمیایی بسیار قابل اشتعال مانند بنزین یا نفت سفید استفاده نکنید.

۵ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی