موخوره گیری با قیچی
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره گیری با قیچی؛ آموزش روش‌های متداول

5/5 - (1 امتیاز)

به فرآیند خشک و شکننده شدن موی سر موخوره می‌گویند که در نهایت به دو شاخه شدن انتهای ساقه مو می‌انجامد. نام علمی این عارضه، تریکوپتیلوزیس است که البته بین عموم معنای خاصی ندارد و همان موخوره نامیده می‌شود. موخوره موجب شکافته شدن تار مو در انتهای ساقه می‌گردد و یک تهدید جدی برای سلامت و زیبایی مو، به خصوص موهای بلند به حساب می‌آید. به همین دلیل فرآیند موخوره گیری با قیچی یکی از خدمات معمول است که در اکثر سالن‌های زیبایی ارائه می‌شود. از آن‌جایی که موخوره یک عارضه عمومی بین اقشار مختلف به شمار می‌رود و تعداد زیادی از افراد به ویژه خانم‌ها با آن دست به گریبان هستند، در این مقاله سعی داریم ابتدا به تعریفی کلی از موخوره بپردازیم و سپس راه‌های درمان خانگی آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس ادامه این مطلب را دنبال کنید.

چرا درمان موخوره مهم است؟

داشتن موهایی سالم و زیبا نقش مهمی در جذابیت ظاهری و به دنبال آن اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کند و هر عاملی که موجب تضعیف این فاکتور گردد، باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. موخوره فرآیندی است که در هر زمان و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد و هیچ‌گونه ارتباطی به سن، جنس و نژاد افراد ندارد.

به همین دلیل فرآیند موخوره گیری با قیچی یکی از خدمات معمول است که در اکثر سالن‌های زیبایی ارائه می‌شود.

در واقع با از بین رفتن کوتیکول‌های سطح خارجی مو که وظیفه حفاظت از ساقه را بر عهده دارند، موخوره به وجود می‌آید. این عارضه باعث می‌شود موهای بلند و زیبای شما به مرور زمان ضعیف و ضعیف‌تر شوند و در نهایت خرد و شکسته گردند.

بخش دو شاخه شده در انتهای ساقه به موهای شما حالت وز و نازیبایی می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود حس خوبی به ظاهر موهای خود نداشته‌ باشید. اگر موخوره درمان نشود در نهایت موجب طاسی سر می‌شود. همچنین موخوره رشد معمولی مو را کند و مختل می‌سازد، چرا که با نازک و شکننده شدن انتهای ساقه، موها مستعد خرد شدن هستند و همین مسئله باعث می‌شود رشد قدی آن‌ها به چشم نیاید.

به پوستت جون تازه بده

موخوره‌گیری در خانه

اکثر افراد وقتی متوجه آسیب موهای خود می‌شوند سعی می‌کنند خودشان این آسیب را برطرف سازند. خوشبختانه موخوره از آن دسته مواردی است که می‌تواند در خانه درمان شود؛ البته تا زمانی که دو شاخگی به ریشه مونفوذ نکند و آسیب در مراحل ابتدایی است.

موخوره گیری با قیچی یکی از راه‌های درمانی به شمار می‌رود که البته بسیار زمان‌بر و سخت است و نیازمند مهارت و دقت بالا حین انجام کار خواهد بود. گاهی موخوره فقط در قسمت‌های خاصی از مو مانند نقاط رنگ و دکلره شده اتفاق می‌افتد.

در این شرایط عمل موخوره‌گیری راحت‌تر انجام می‌شود و در خانه قابل اجراست، چرا که قسمت‌های آسیب‌دیده به آسانی قابل تشخیص است و نیاز به بررسی کامل مو ندارد. راه‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که افراد می‌توانند در خانه انجام دهند و نتیجه بگیرند که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم‌ پرداخت.

بیشتر بخوانید: موخوره چیست؟

عوارض دستگاه موخوره‌گیری

فرآیند موخوره گیری با قیچی زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله و هچنین هزینه بالایی دارد. به همین دلیل امروزه دستگاهی برای سهولت در انجام کار تعبیه شده است که بسیار کوچک و خوش‌دست به نظر می‌آید و ظاهری شبیه به اتوی مو دارد.

در دو طرف سری این دستگاه دندانه‌‌هایی قرار دارند که مانند قیچی باز می‌شوند و دسته‌های کوچک مو داخل آن‌ها قرار می‌گیرد. سپس این دندانه‌ها روی مو فرود می‌آیند و در هر مرحله موها را از بخش آسیب‌دیده قطع می‌کنند. استفاده از دستگاه موخوره‌گیری این فرآیند را سرعت می‌بخشد و در نگاه اول رضایت‌بخش خواهد بود، اما دقت بالایی ندارد و در هر مرحله تنها 30% از موخوره را از بین می‌برد و در واقع درمان قطعی به حساب نمی‌آید.

همچنین برای انجام بهتر کار، نیاز است دسته‌های مو چندین بار داخل دستگاه قرار بگیرند و این مسئله موجب نازک و شکننده شدن مو می‌گردد و آسیب‌رسان است. با وجود تمامی این مشکلات هنوز هم استفاده از دستگاه موخوره‌گیری امری مرسوم است و برای بسیاری از افراد نتایج رضایت‌بخشی به همراه دارد.

موخوره گیری با قیچی

یکی از روش‌های معمول در فرآیند رهایی از آسیب، موخوره گیری با قیچی است که به حذف موهای آسیب‌دیده و دو شاخه شده کمک فراوانی می‌کند. این روش یکی از پرکاربردترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه‌های درمان موخوره است، چرا که افراد با استفاده از آن، به صورت عینی شاهد حذف موهای ناسالم خواهند بود و این مسئله برای آن‌ها احساس رضایت‌بخشی به همراه دارد. البته رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند صرف وقت و هزینه است و کار باید با دقت بالایی انجام شود.

در این روش ابتدا موها را تمیز و کاملا خشک می‌کنند و به آرامی شانه می‌زنند. این عمل باعث می‌شود قسمت‌های دو شاخه شده خود را بهتر نشان دهند. برای انجام دقیق کار، از یک سمت شروع می‌کنند و تا انتها پیش‌می‌روند. در هر مرحله دسته‌ای کوچک از موها را جدا کرده و در دست می‌گیرند. از قسمت بالای دسته شروع به پیچاندن مو می‌کنند و تا رسیدن به بخش انتهایی ساقه ادامه می‌دهند.

تا جایی که بخش‌های خرد و دوشاخه شده موها از دسته بیرون می‌زند. این قسمت بیرون زده را با فاصله کوتاهی از بخش سالم قیچی می‌کنند. نوع و کیفیت قیچی مورد استفاده در این روش اهمیت زیادی دارد. این قیچی باید نوک تیز و باریکی داشته ‌باشد و عمل کوتاهی را سریع انجام دهد. قیچی‌های کند و نامرغوب باعث تشدید دوشاخگی‌ها حین کوتاهی می‌شوند و میزان آسیب را افزایش می‌دهند.

تا جایی که بخش‌های خرد و دوشاخه شده موها از دسته بیرون می‌زند.

وقتی قیچی کردن به طور کامل و در یک جهت انجام شد، مجدد از سمت دیگر سر شروع می‌کنند و این بار موها را در خلاف جهت قبلی می‌پیچانند. این عمل باعث می‌شود موهای دوشاخه‌ای که در مرحله اول از دید پنهان مانده‌اند ظاهر شوند و توسط قیچی کوتاه گردند.

این رفت و برگشت آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا از حذف کامل موهای آسیب‌دیده اطمینان حاصل شود. این روش تنها یکی از انواع راه‌های تشخیص موخوره و کوتاهی با قیچی است. در واقع بسته به حجم و اندازه موها، راه‌های تشخیصی هم متفاوت هستند. این روش موخوره‌گیری بیشتر در سالن‌های زیبایی و توسط افراد ماهر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو قبل از عروسی

روش‌های خانگی درمان موخوره و موخوره گیری با قیچی

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم موخوره یک معضل جدی برای موی سر به شمار می‌رود که بر زیبایی و سلامت آن بسیار تاثیر‌گذار است. از اولین نشانه‌های این عارضه می‌توان به دو شاخه و وز شدن انتهای ساقه موها اشاره کرد. هنگامی که برای اولین بار با چنین صحنه‌ای روبه‌رو می‌شوید، به احتمال زیاد دچار استرس و نگرانی خواهید شد و به دنبال راه چاره می‌گردید.

برای درمان موخوره روش‌های متفاوتی وجود دارد که در این بین، معمولا درمان‌های خانگی و ساده اولین انتخاب شما خواهد بود. هیچ کس دوست ندارد به خاطر موخوره، مجبور به قطع موهای بلند و زیبای خود شود یا هزینه سنگینی برای درمان آن بپردازد. در میان انواع روش‌های درمان خانگی موخوره، موخوره گیری با قیچی یک انتخاب است که علاوه بر زمان‌بر بودن، به مهارت هم نیاز دارد.

در نتیجه افراد ترجیح می‌دهند ابتدا سایر روش‌های درمان خانگی را امتحان نمایند تا علاوه بر سادگی انجام کار، از کوتاه شدن موهای خود جلوگیری کنند. خوب است بدانید هیچ یک از درمان‌های خانگی موخوره، درمان قطعی محسوب نمی‌شود، بلکه تنها به تقویت موها و کاهش حداقلی آسیب می‌پردازد. تنها راه‌حل نهایی و نتیجه‌بخش، کوتاه کردن موها است. در ادامه به توضیح سایر روش‌های درمان خانگی موخوره می‌پردازیم.

از اولین نشانه‌های این عارضه می‌توان به دو شاخه و وز شدن انتهای ساقه موها اشاره کرد.

ماسک تخم‌مرغ

اولین گزینه در درمان‌های خانگی استفاده از ماسک تخم‌مرغ است. همان‌طور که می‌دانید تخم‌مرغ یک منبع مهم و غنی از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای رشد و سلامت موها به شمار می‌رود. استفاده از این ماسک به تقویت ریشه‌های مو می‌پردازد و از این طریق علاوه بر بهبود تقریبی قسمت‌های آسیب‌دیده، از ابتلای سایر بخش‌ها به موخوره جلوگیری می‌کند.

برای این منظور می‌توانید یک زرده تخم‌مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و ماسک را به مدت 30 دقیقه روی موهای خود قرار دهید. پس از شست‌و‌شوی موها از درخشندگی و شادابی موهای خود شگفت‌زده خواهید شد. این فرآیند هر چند هفته یک‌بار تکرار شود.

بیشتر بخوانید: کربوکسی تراپی مو؛ 

همان‌طور که می‌دانید تخم‌مرغ یک منبع مهم و غنی از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای رشد و سلامت موها به شمار می‌رود.

روغن نارگیل

در این قسمت از مقاله موخوره گیری با قیچی به درمان موخوره با روغن نارگیل اشاره می‌کنیم. روغن نارگیل نیز از منابع تغذیه‌ای مفید برای مو به شمار می‌رود که برای درمان موخوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش ابتدا موها را با شامپوی ملایم می‌شویید و کاملا خشک می‌کنید.

با استفاده از دست، موهای خود را از ریشه تا انتهای ساقه به روغن آغشته و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس مجدد موها را شست‌و‌شو و آبکشی کنید. روغن نارگیل علاوه بر بهبود موخوره، باعث شفافیت مو و افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می‌گردد.

پاپایا

این میوه سرشار از اسیدهای‌آمینه، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز موی شما است. برای این منظور یک عدد پاپایای رسیده را با چند قاشق غذاخوری ماست مخلوط ‌کنید. پس از یک‌دست شدن، ترکیب را روی موهای خود قرار ‌دهید. در این روش هم بعد از گذشت 30 دقیقه موها را آبکشی کنید.

عسل و روغن زیتون

این ترکیب هم می‌تواند به درمان آسیب‌های ناشی از موخوره کمک کند. روغن موجود در آن برای خشکی موی سر بسیار مفید است و از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند. روش استفاده از این ترکیب نیز مانند روش‌های قبلی است.

علاوه بر روش‌های درمان خانگی که به آن‌ها اشاره گردید، شیوه‌های مراقبت از مو و جلوگیری از بروز آسیب‌های این‌چنینی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. از جمله کارهایی که برای پیشگیری از موخوره می‌توان انجام داد، حفاظت از موها در برابر نور مستقیم خورشید با استفاده از شال و کلاه است.

استفاده از آب سرد به همراه انواع آبرسان مناسب به هنگام استحمام و همچنین عدم استفاده از سشوار با درجه حرارت بالا یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ایجاد موخوره به شمار می‌رود. اصطکاک بین مو و بالش در موقع خواب و استراحت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد موخوره شود.

به این منظور استفاده از روبالشی‌هایی از جنس ساتن یا پنبه ظریف توصیه می‌گردد. در نهایت محدود نمودن استفاده از انواع رنگ‌های مخصوص مو و سایر مواد شیمیایی و همچنین کوتاهی مداوم انتهای ساقه مو، نقش مهمی در جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ایفا می‌کند.

از جمله کارهایی که برای پیشگیری از موخوره می‌توان انجام داد، حفاظت از موها در برابر نور مستقیم خورشید با استفاده از شال و کلاه است.

بیشتر بخوانید: درمان موخوره؛ 

موخوره یا دوشاخه شدن موها یک فرآیند معمول است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند. اما بی‌توجهی و عدم درمان به موقع آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت و زیبایی موهای شما وارد کند تا جایی که ممکن است موهای خود را به طور کامل از دست بدهید. برای درمان این عارضه روش‌های مختلفی وجود دارد که طبیعتا نتایج متفاوتی هم ایجاد می‌کنند.

به کارگیری انواع روش‌های درمان خانگی به تقویت و رشد مجدد موهای شما کمک شایانی خواهد کرد، اما در نهایت بهترین و اثربخش‌ترین روش درمان موخوره، کوتاهی یا همان موخوره گیری با قیچی محسوب می‌شود. هر چند این روش زمان‌بر است، اما شما را به نتیجه دلخواه خواهد رساند.

از آن‌جا که پیشگیری بهتر از درمان است و بر آن ارجحیت دارد، باید برنامه‌های مراقبت از مو در روتین زندگی شما جاری شود. در این میان استفاده از انواع آبرسان‌ها، مصرف آب آشامیدنی به میزان کافی و دوری از گرمای شدید می‌تواند تا حد زیادی به سلامت موهای شما کمک کند. امیدواریم این مطالب پاسخ‌گوی نیاز شما مبنی بر راه‌های پیشگیری و درمان موخوره قرار گیرد و به شما برای داشتن موهایی سالم‌ کمک کند.

منبع +++

چرا درمان موخوره مهم است؟

داشتن موهایی سالم و زیبا نقش مهمی در جذابیت ظاهری و به دنبال آن اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کند و هر عاملی که موجب تضعیف این فاکتور گردد، باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. موخوره فرآیندی است که در هر زمان و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد و هیچ‌گونه ارتباطی به سن، جنس و نژاد افراد ندارد.

موخوره گیری با قیچی چگونه است؟

یکی از روش‌های معمول در فرآیند رهایی از آسیب، موخوره گیری با قیچی است که به حذف موهای آسیب‌دیده و دو شاخه شده کمک فراوانی می‌کند. این روش یکی از پرکاربردترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه‌های درمان موخوره است، چرا که افراد با استفاده از آن، به صورت عینی شاهد حذف موهای ناسالم خواهند بود و این مسئله برای آن‌ها احساس رضایت‌بخشی به همراه دارد.

چرا ماسک تخم مرغ برای مو مفید است؟

اولین گزینه در درمان‌های خانگی استفاده از ماسک تخم‌مرغ است. همان‌طور که می‌دانید تخم‌مرغ یک منبع مهم و غنی از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای رشد و سلامت موها به شمار می‌رود. استفاده از این ماسک به تقویت ریشه‌های مو می‌پردازد و از این طریق علاوه بر بهبود تقریبی قسمت‌های آسیب‌دیده، از ابتلای سایر بخش‌ها به موخوره جلوگیری می‌کند.

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی