آرایش صورت در بارداری
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

آرایش صورت در بارداری؛ بررسی ضررهای مواد آرایشی برای جنین

به این مطلب امتیاز دهید

وقتی تست بارداری یک خانم جوان مثبت می‌شود، معمولا در اولین اقدام، سمی بودن و جنبه‌های ایمنی همه عناصر اطراف خود، مثل غذاها، لوازم مصرفی و… را بررسی می‌کند. اما یکی از مواردی که می‌تواند به دلهره شما بیفزاید، استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری است. اگر شما فردی هستید که عاشق استفاده از لوازم آرایشی و سایر محصولات زیبایی می‌باشید، ممکن است مجبور شوید در مورد ادامه استفاده از آن‌ها در دوران بارداری تجدید نظر کنید. چون بر اساس گزارش‌ها، برخی از مواد شیمیایی سمی می‌توانند خطراتی را برای رشد شناختی جنین ایجاد کنند. آیا می‌خواهید در مورد خطرات احتمالی و جنبه‌های ایمنی استفاده از لوازم آرایش در زمان بارداری بیشتر بدانید؟ به خواندن ادامه دهید، زیرا در مورد همه اینها و موارد بیشتر در مورد آرایش صورت در بارداری صحبت خواهیم کرد.

 لوازم آرایش ممنوعه در بارداری

خوشبختانه طبق گفته محققان، اکثر مواد آرایشی که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید، برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر هستند. با این حال، اجتناب از برخی مواد تشکیل‌دهنده می‌تواند قرار گرفتن در معرض سموم بالقوه، محرک‌ها، و مختل‌کننده‌های شناخته شده‌ی غدد درون‌ریز را کاهش دهد.

چون بر اساس گزارش‌ها، برخی از مواد شیمیایی سمی می‌توانند خطراتی را برای رشد شناختی جنین ایجاد کنند.

در ادامه بررسی نحوه آرایش صورت در بارداری، برخی از مواد رایج که به طور کلی بهتر است در دوران بارداری از آن‌ها اجتناب کنید را بیان خواهیم کرد.

فتالات‌ها

فتالات‌ها برای تولید بو و یا از بین بردن آن‌ در محصولات آرایشی، مانند محصولات دارای برچسب «بدون بو» استفاده می‌شوند. در حالی که استفاده از فتالات‌ها در لوازم آرایشی در دهه گذشته کاهش یافته است، اما از این ترکیبات شیمیایی مایع گاهی اوقات به عنوان حلال و تثبیت‌کننده در محصولات مراقبت شخصی مانند لاک ناخن، اسپری مو، پاک‌کننده‌ها و شامپوها استفاده می‌شود.

فتالات‌ها معمولاً در برچسب‌های محصول به عنوان دی بوتیل فتالات (DBP)، دی متیل فتالات (DMP) و دی اتیل فتالات (DEP) درج می‌شوند.

پزشکان می‌گویند: «فتالات‌ها با کاهش باروری، یائسگی زودرس و با اختلال در رشد عصبی در بارداری مرتبط هستند.» به این ترتیب، در آرایش صورت در بارداری توصیه می‌شود از محصولات دارای فتالات اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک در بارداری

پارابن

قرار گرفتن در معرض پارابن‌ها که از آن به‌عنوان یک ماده نگهدارنده در برخی از کرم‌های آرایشی و لوسیون‌های بدن استفاده می‌شود، ممکن است بر رشد وزن کودک در آینده تأثیر بگذارد. پارابن‌ها که مختل‌کننده غدد درون‌ریز نیز هستند، به طور بالقوه می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در طول زندگی کودک افزایش دهند.

پزشکان می‌گویند آن‌ها با اختلالات رشد عصبی مرتبط هستند و می‌توانند برای کسانی که در دوران بارداری حساسیت پوستی بیشتری دارند، تحریک‌کننده باشند. بنابراین در آرایش صورت در بارداری حتما باید مراقب پارابن باشید!

پارابن‌ها که مختل‌کننده غدد درون‌ریز نیز هستند، به طور بالقوه می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در طول زندگی کودک افزایش دهند.

فلزات سنگین

فلزات سنگین که در برخی از کرم‌ها و مواد آرایشی روشن‌کننده پوست وجود دارند، هنگام مصرف و حتی گاهی اوقات زمانی که به صورت موضعی استفاده می‌شوند، می‌توانند سمی باشند. سرب، جیوه و آنتیموان از جمله فلزات سنگین رایج در این محصولات هستند که در آرایش صورت در بارداری حتما باید از آن‌ها اجتناب شود.

پزشکان هشدار می‌دهند فلزات سنگین پتانسیل ایجاد آسیب به کلیه، اختلال در سیستم عصبی، یا تأثیرگذاری بر رشد مغز، افزایش خطر ADHD یا اوتیسم را در جنین دارند. به طور کلی در دوران بارداری، ما بر اصول احتیاطی تکیه می‌کنیم و اگر می‌دانیم چیزی حتی اندکی سمی است، به‌کلی باید از مصرف آن اجتناب کنیم.

اکسی بنزون

مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دوزهای پایین اکسی بنزون، که یکی دیگر از مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز است، می‌تواند اندازه و رشد غدد پستانی را قبل و در طول بلوغ در مردان مختل کند و همچنین، تولید سلول‌های پستانی را در زنان کاهش دهد.

به این ترتیب، محققان به افراد باردار توصیه می‌کنند از اکسی بنزون که در برخی از محصولات SPF و کرم‌های ضد آفتاب یافت می‌شود، اجتناب کنند.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک که در برخی از محصولات پایه آرایشی یافت می‌شود، یکی از عناصر آسپرین است که در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این امر به دلیل احتمال ایجاد ناهنجاری‌های مختلف در جنین است که با قرار گرفتن در معرض دوز بالای اسید سالیسیلیک در سه ماهه اول بارداری مرتبط است.

رتینول

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در صورت مصرف خوراکی می‌تواند به ناهنجاری‌های جنین کمک کند. از آنجایی که کارشناسان هنوز دقیقا نمی‌دانند چه مقدار رتینول موضعی می‌تواند به پوست یا جفت نفوذ کند، به طور کلی توصیه می‌شود افراد باردار از رتینول و رتینوئیدها از جمله رتینیل پالمیتات که در کانسیلر، سایه چشم و رژ لب یافت می‌شود، اجتناب کنند. اما در استفاده از ریمل در هنگام آرایش صورت در بارداری لازم نیست خیلی نگران باشید.

تازوراک و آکوتان

اینها نیز مشتقاتی از ویتامین A هستند که در برخی محصولات یافت می‌شوند. FDA توصیه می‌کند از مصرف آن‌ها در دوران بارداری اجتناب کنید، زیرا می‌توانند باعث نقص مادرزادی شوند.

اینها نیز مشتقاتی از ویتامین A هستند که در برخی محصولات یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آرایش چشم به سبک کره ای

کلرید آلومینیوم

این ماده در دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها رایج است. به طور کلی اعتقاد بر این است که استفاده از آن در غلظت‌های پایین بی‌خطر است، اما توصیه می‌شود از محصولاتی که از آن در غلظت‌های بالا استفاده می‌کنند خودداری کنید.

فرمالدئید

این ماده در لاک ناخن و برخی محصولات مو وجود دارد. استفاده از محصولات فرمالدئید باید اجتناب شود، زیرا با مشکلات باروری و سقط جنین مرتبط است. در هنگام خرید لاک‌های ناخن، به دنبال برچسب “3-Free” یا “5-Free” باشید.

هیدروکینون

بسیاری از زنان نگران ملاسما (رنگدانه‌ای که در دوران بارداری ظاهر می‌شود) هستند. آن‌ها به دنبال راه حل‌هایی برای روشن کردن پوست خود هستند، اما باید از هیدروکینون اجتناب کنند. FDA خاطرنشان می‌کند این ماده نرخ جذب بالاتری نسبت به سایر مواد شیمیایی موضعی دارد که این موضوع احتمال ورود آن به جریان خون و تأثیر روی نوزاد را افزایش می‌دهد.

دی هیدروکسی استون

یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از اسپری‌های برنزه‌کننده یافت می‌شود. اگرچه این ماده جذب بدن نمی‌شود، اما در حین استفاده قابل استنشاق بوده و برای مادر و نوزاد ناسالم است.

روغن ضروری

روغن‌های ضروری اغلب به عنوان جایگزینی طبیعی برای محصولات زیبایی در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، آن‌ها توسط آژانس‌های بهداشتی ارزیابی نمی‌شوند و از استانداردهای برچسب گذاری دقیق همانند سایر محصولات پیروی نمی‌کنند.

روغن‌های ضروری در انواع و غلظت‌های مختلف وجود دارند، بنابراین تشخیص اینکه آیا استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر، دشوار است.

به پوستت جون تازه بده

آیا آرایش کردن در دوران بارداری بی ضرر است؟

گاهی اوقات افراد می‌پرسند آیا قرار گرفتن در معرض مواد آرایشی و آرایش صورت در بارداری ممکن است باعث ناهنجاری در رشد نوزاد شود؟

چنین ادعاهایی باعث ایجاد نگرانی و ناراحتی غیر ضروری برای مصرف کنندگان می‌شود، زیرا اگر از موادی که پیشتر گفتیم اجتناب کنید و فقط از محصولات آرایشی باکیفیت استفاده کنید، دلیل خاصی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر دوست دارید در دوران بارداری با استفاده از لوازم آرایشی جذاب‌تر به نظر برسید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • با محدود کردن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند سرب و جیوه، به خصوص در سه ماهه اول، از جنین در حال رشد خود محافظت کنید.
  • لاک ناخن، رنگ مو، ناخن مصنوعی و مواد دائمی مو همگی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. اگرچه هیچ شواهد قطعی در مورد اثرات سوء این مواد شیمیایی بر جنین وجود ندارد، اما عاقلانه است که یا به طور کامل از مصرف مواد شیمیایی در دوران بارداری خودداری کنید و یا از آن‌ها در اتاق‌هایی با تهویه مناسب استفاده کنید.
گاهی اوقات افراد می‌پرسند آیا قرار گرفتن در معرض مواد آرایشی و آرایش صورت در بارداری ممکن است باعث ناهنجاری در رشد نوزاد شود؟

چرا در دوران بارداری به آرایش نیاز داریم؟

به طور کلی کسی نمی‌گوید که آرایش صورت در بارداری امری واجب است! به طور کلی، شما باید همیشه مصرف لوازم آرایشی را به حداقل ممکن برسانید، زیرا این کار برای پوست و بدنتان بهتر است. اما وقتی صحبت از بارداری می‌شود، رعایت نکات امنیتی در مورد سلامتی اهمیتی صدچندان پیدا می‌کند، زیرا در این هنگام سلامت فرزند دلبند شما هم باید مورد توجه قرار گیرد.

با این حال بسیاری از زنان جوان در هنگام بارداری به دلیل تغییراتی که در پوست خود احساس می‌کنند، دوست دارند تا با استفاده از لوازم آرایشی جذابیت ظاهر خود را بازیابی نمایند. برای این کار، فقط کافی است از مواد شیمیایی مضر برای آرایش صورت در بارداری اجتناب کنید. به طور کلی لازم نیست تا خیلی نسبت به این موضوع بدبین شوید!

چرا که مثلا تمامی لوازم آرایشی که در انگلستان و امریکا تولید می‌شوند، طبق قانون این کشورها دارای هیچگونه ماده شیمیایی غیرمجاز برای زنان باردار نیستند. بنابراین، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و قبل از برداشتن محصول برای اطمینان خاطر بیشتر، نگاهی به اجزای تشکیل‌دهنده آن بیندازید و دیگر نگران فرزند دلبند خود نباشید!

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو در بارداری

راهنمای آرایش برای زنان باردار

جذاب و درخشان! این همان ظاهری است که در دوران بارداری می‌خواهید! این نکات تخصصی درباره آرایش صورت در بارداری به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های خود را نشان دهید و مناطق مشکل دار صورت خود را پنهان کنید تا چهره شما بدرخشد.

رفع تغییر رنگ پوست با آرایش صورت در بارداری

لکه‌های تاریکی را روی صورت خود می‌بینید؟ این‌ها احتمالاً بعد از بارداری محو می‌شوند، اما چرا باید صبر کرد؟ در ادامه نحوه پوشاندن رنگ لکه‌ها و ایجاد یک چهره یکنواخت را بیان خواهیم کرد.

  • کانسیلری را با ته رنگ زرد انتخاب کنید. کانسیلر و فونداسیون با پایه زرد نسبت به رنگ صورتی اصلاح‌کننده‌تر و طبیعی‌تر هستند.
  • یک کانسیلر با رنگدانه بسیار زیاد یا استیک زیرسازی می‌تواند رنگ پوست شما را هموار کند. آن را فقط روی لکه‌های تیره بمالید، نه کل صورتتان. اگر به پوشش بیشتری نیاز دارید، کرم پودر مایع را در بالای آن، در همه جای صورت خود اضافه کنید.
  • جلوی پیشرفت لکه‌ها را بگیرید. استفاده از لایه‌برداری با محصولی حاوی اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک یا ویتامین C ممکن است به شما کمک کند تا لکه روی پوست گسترده‌تر نشود. اما زیاده‌روی نکنید. یک یا دو بار در هفته کافی است.
  • اگر از محصولات باکیفیت استفاده می‌کنید، واجب نیست حتما لوازم آرایشی روتین خود را در دوران بارداری تغییر دهید. با این حال اگر نگرانی دارید، با متخصص پوست خود صحبت کنید، یا آرایش را در دوران بارداری از زندگی خود حذف کنید.

رفع آکنه با آرایش صورت در بارداری

اجازه ندهید شعله‌ور شدن آکنه در دوران بارداری، درخشش سالم و مادرانه شما را از بین ببرد.

  • با کرم پودری شروع کنید که دقیقاً با رنگ پوست شما مطابقت دارد.
  • یک لایه پودر شفاف می‌تواند به حفظ آرایش شما کمک کند. به دنبال یک فرمول مات و بدون روغن باشید. پودری را نخرید که دارای بازتابنده‌های نور یا درخشان‌کننده باشد، زیرا آن‌ها شما را براق‌تر نشان می‌دهند.
  • برای به حداقل رساندن آکنه، بهتر است یک لایه‌بردار موضعی حاوی اسید گلیکولیک یا لاکتیک را امتحان کنید. این مواد از آکنه جلوگیری می‌کنند.
  • به جوش‌ها دست نزنید. ممکن است وسوسه شوید که جوش‌های خود را بچینید تا کمتر دیده شوند، اما این کار می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

جلوگیری از پوست چرب یا خشک با آرایش صورت در بارداری

اگر هورمون‌های بارداری پوست شما را فوق‌العاده خشک یا چرب کرده‌اند، آرایش صورت در بارداری می‌تواند آن‌ها را متعادل کند.

  • پوست خشکی دارید؟ با ترکیبی از مرطوب‌کننده و فونداسیون، یک بوم بی‌نقص خلق کنید. یک قسمت مرطوب‌کننده بدون روغن را با یک قسمت زیرسازی بدون روغن مخلوط کنید تا رنگی ظریف داشته باشید که پوستتان را شاداب و بدون براقیت نگه دارد.
  • برای کاهش درخشش، یک پودر ملایم و شفاف را روی قسمت‌های چرب صورت بزنید. این پودر می‌تواند روغن اضافی را جذب کند.
  • پوستتان را مرطوب نگه دارید. اگر پوست چرب یا خشکی دارید، هیدراته نگه داشتن پوستتان می‌تواند پوسته پوسته شدن آن را کاهش دهد و از براق شدن آن جلوگیری کند. محصولاتی حاوی کره شی، اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 6 را انتخاب کنید.

جلوگیری از پوست پف کرده و خسته با آرایش صورت در بارداری

بارداری می‌تواند شما را خسته کند و این خستگی می‌تواند در پوست شما ظاهر شود. ممکن است پوست شما درخشندگی خود را از دست بدهد.

صورت و پلک‌های شما به‌خصوص در سه ماهه سوم ممکن است پف کرده به نظر برسند. مقصر؟ جریان خون فوق‌العاده بالای شما! اگر متوجه افزایش وزن ناگهانی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. با این حال رعایت نکات زیر می‌تواند خستگی را از چهره شما بزداید:

  • یک ترفند قدیمی‌برای کاهش پف صورت این است که سینک خود را با یخ و آب پر کنید و صورت خود را در آن فرو کنید. آب سرد پوست شما را سفت می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. یک بطری ژل آلوئه‌ورا در یخچال داشته باشید و از آن به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده‌های همراه با گل همیشه بهار و بلغور جو دوسر که ضد التهاب هستند و قرمزی را برطرف می‌کنند را امتحان کنید. تونرهای حاوی روغن فندق نیز به کاهش پف کمک می‌کنند.
بارداری می‌تواند شما را خسته کند و این خستگی می‌تواند در پوست شما ظاهر شود. ممکن است پوست شما درخشندگی خود را از دست بدهد.

کدام لوازم آرایش صورت در بارداری بی ضرر هستند؟

در مجموع در هنگام آرایش صورت در بارداری لازم نیست خیلی نگران موارد زیر باشید:

  • خط چشم: بیشتر موم است و پوست شما نمی‌تواند آن را جذب کند.
  • ریمل: مژه‌های شما موهای مرده‌ای هستند که ریمل فقط روی آن‌ها می‌نشیند و مژه‌ها نمی‌توانند چیزی را جذب کنند.
  • محصولات پودری: روی سطح پوست می‌نشینند و شامل زیرسازی‌های پودری، پودرهای صورت، برنز‌کننده‌ها،‌هایلایترها، رژگونه‌ها و سایه چشم هستند. اگر مواد ممنوعه آرایش صورت در بارداری را نداشته باشند، به طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شوند.
  • محصولات ابرو: تقریباً همه فرمولاسیون‌های ابرو خوب و بی‌خطر هستند.

به پایان مطلب آرایش صورت در بارداری می‌رسیم. به طور کلی، تعداد کمی از مواد تشکیل‌دهنده مواد آرایشی بر روی افراد باردار تست شده‌اند و کارشناسان دقیقا نمی‌دانند چه مقدار آرایش در پوست نفوذ می‌کند. همچنین، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد قرار گرفتن در معرض برخی مواد آرایشی برای آسیب رساندن به نوزاد کافی است.

با این حال، هرگز ایده بدی نیست که برچسب‌های آرایش را برای مواد ذکر شده در این مطلب بررسی کنید و اگر در مورد ایمنی محصولات مورد علاقه خود سؤالی دارید، از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید.

منبع +++++

چرا در دوران بارداری به آرایش نیاز داریم؟

به طور کلی کسی نمی‌گوید که آرایش صورت در بارداری امری واجب است! به طور کلی، شما باید همیشه مصرف لوازم آرایشی را به حداقل ممکن برسانید، زیرا این کار برای پوست و بدنتان بهتر است. اما وقتی صحبت از بارداری می‌شود، رعایت نکات امنیتی در مورد سلامتی اهمیتی صدچندان پیدا می‌کند، زیرا در این هنگام سلامت فرزند دلبند شما هم باید مورد توجه قرار گیرد.

رتینول چیست و چرا باید افراد باردار از آن دوری کنند؟

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در صورت مصرف خوراکی می‌تواند به ناهنجاری‌های جنین کمک کند. از آنجایی که کارشناسان هنوز دقیقا نمی‌دانند چه مقدار رتینول موضعی می‌تواند به پوست یا جفت نفوذ کند، به طور کلی توصیه می‌شود افراد باردار از رتینول و رتینوئیدها از جمله رتینیل پالمیتات که در کانسیلر، سایه چشم و رژ لب یافت می‌شود، اجتناب کنند.

چرا پارابن ها مضر هستند؟

قرار گرفتن در معرض پارابن‌ها که از آن به‌عنوان یک ماده نگهدارنده در برخی از کرم‌های آرایشی و لوسیون‌های بدن استفاده می‌شود، ممکن است بر رشد وزن کودک در آینده تأثیر بگذارد. پارابن‌ها که مختل‌کننده غدد درون‌ریز نیز هستند، به طور بالقوه می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در طول زندگی کودک افزایش دهند

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی