ماسک مو ضد ریزش خانگی
۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

7 ماسک مو ضد ریزش خانگی +دستورالعمل ساخت و استفاده

به این مطلب امتیاز دهید

ریزش مو برای هیچ‌کس خوشایند نیست و متاسفانه این مسئله برای بسیاری از افراد تبدیل به یک بحران بزرگ شده است؛ به‌طوری که افراد برای درمان این مشکل به متخصصان پوست و مو مراجعه کرده و سعی در امتحان تمام روش‌های درمانی دارند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده از روش‌های درمانی طبیعی و خانگی استفاده کنید. ماسک‌های بسیار مغذی و متنوعی برای درمان یا جلوگیری از ریزش موها وجود دارد که می‌توانید از خواص فوق‌العاده‌ آن‌ها بهره ببرید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع ماسک ضد ریزش مو خانگی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

علل اصلی ریزش مو

پیش از آن‌که طرز تهیه انواع ماسک مو ضد ریزش خانگی را به شما آموزش دهیم، بهتر است علل اصلی ریزش را بیان کنیم. ریشه‌یابی مهم‌ترین مرحله درمان هر مشکلی است و شما باید ابتدا ریشه مشکل ریزش موی خود را پیدا کنید. عمده‌ترین علل ریزش مو عبارت‌اند از:

ماسک‌های بسیار مغذی و متنوعی برای درمان یا جلوگیری از ریزش موها وجود دارد که می‌توانید از خواص فوق‌العاده‌ آن‌ها بهره ببرید.

انواع آسیب‌های جسمی

برخی از آسیب‌های جسمی مانند بیماری‌های شدید، جراحی‌های مختلف، تصادف و … ممکن است موجب ریزش مو شود. این اتفاق به «Telogen Effluvium» معروف است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این اتفاق می‌افتد! باید بدانید که موهای شما یک چرخه زندگی برنامه‌ریزی‌شده‌ معینی دارند.

این چرخه شامل مراحلی چون رشد، استراحت و ریزش است. آسیب‌های جسمی مختلف در شرایط متنوع می‌توانند چرخه رشد طبیعی موهای شما را دچار شوک کرده و مرحله ریزش را طولانی‌تر کنند. تقریبا می‌توان گفت تا ۶ ماه بعد از تروما ریزش مو به شکل ملموسی اتفاق می‌افتد.

بارداری

بارداری را باید یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های جسمی دانست که عمدتا با ریزش مو همراه می‌شود. دلیل این مسئله هم تغییر در سطح هورمون‌ها در این دوران است. البته باید بدانید این شکل از ریزش مو اصولا در دوران پس از زایمان اتفاق می‌افتد، نه در حین آن.

نوسانات هورمونی

عدم تعادل در سطح هورمون‌های زنانه و مردانه یکی از رایج‌ترین علل ریزش مو خصوصا در زنان است. مشخصا می‌دانید سطح هورمون‌ها در بدن بانوان به دلایل مختلفی مانند بارداری و پریودهای ماهانه تغییر می‌کنند. مصرف قرص‌های ضدبارداری که برای درمان مشکلات مختلف تجویز می‌شود، می‌تواند موجب تلوژن افلوویوم شده و ریزش موها را به همراه داشته باشد.

نتیجه نوسانات هورمونی به علت یائسگی نیز به همین منوال خواهد بود. اگر می‌خواهید ریشه این مشکل را بدانید، باید بگوییم بر اثر نوسانات هورمونی مختلف گیرنده‌های آندروژن در پوست سر بانوان فعال می‌شود. در ادامه فولیکول‌های مو کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و شما موهای بیشتری را از دست می‌دهید.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی روزانه و هفتگی

شما با مصرف گوشت، تخم‌مرغ، مرغ، حبوبات، سویا و… می‌توانید مقدار مناسبی از پروتئین را به بدن خودتان برسانید. حال اگر میزان دریافت پروتئین توسط بدن شما کم باشد یا غذاهایی که حاوی پروتئین است را مصرف نکنید، وارد چرخه مشکل‌ساز ریزش مو می‌شوید و بازگشت به حالت قبل برایتان سخت خواهد بود.

مصرف بیش از اندازه ویتامین A

در سال‌های گذشته مرکز آکادمی پوست آمریکا تحقیقاتی در زمینه علل موثر بر ریزش مو انجام داده که نتایج منتشرشده آن قابل توجه است. در این تحقیق محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهایی که در ترکیباتش ویتامین A استفاده شده است، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو باشد.

شما به‌عنوان روزانه مجاز هستید که 5000 واحدIU ویتامین A مصرف کنید. دوز مکمل‌های دارویی موجود در بازار بین 2،500 تا 10،000 IU است. بنابراین شما ممکن است با مصرف اشتباه یا زیاد از حد این مکمل‌ها از مصرف مجاز روزانه خود بگذرید و وارد چرخه ریزش مو شوید.

انواع طاسی با الگوی مردانه و زنانه

گاهی اوقات علت اصلی ریزش مو انواع طاسی با الگوی مردانه و زنانه به‌صورت ژنتیکی است. در رابطه با طاسی با الگوی مردانه می‌توان گفت علت این نوع ریزش می‌تواند مجموعه‌ای از علل شامل عوامل ژنتیکی یا بهم ریختن هورمون‌ها باشد. در طاسی با الگوی زنانه هم بیشتر عامل ژنتیک موثر واقع می‌شود.

در حقیقت در این نوع ریزش مو ابتدا فولیکول‌های مو در طولانی‌مدت منقبض می‌شوند و همین اتفاق موجب ریزش و عدم رشد صحیح موها می‌شود.

این الگوی ریزش در مردان بیشتر با طاس شدن ناحیه شقیقه و فرق سر خود را نشان می‌دهد و در بانوان با کم‌تراکم شدن موها همراه است. اگر در خانواده‌تان سابقه ریزش مو ژنتیکی وجود دارد، ممکن است شما هم در آینده‌ای نه چندان دور به آن مبتلا شوید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موی مردانه؛

تیروئید کم‌کار

حتما می‌دانید تیروئید یک غده کوچک و البته بسیار مهم و کاربردی در گردن شما است که وظیفه هورمونی تاثیرگذار به نام TH را برعهده دارد. این هورمون در فرایند تنظیم متابولیسم بدن، دما، ضربان قلب، خلق وخو و… نقش دارد. کم‌کاری تیروئید یکی از عوامل اصلی ریزش مو است و می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای شما به وجود بیاورد.

هرچند باید با آزمایش‌های مختلف متوجه این مشکل شوید، اما نشانه‌هایی مانند بزرگ شدن این غده در گلو، بی‌اشتهایی زیاد، افسردگی، خلق و خوی بد و خشکی و التهاب پوست سر می‌تواند شما را از داشتن این بیماری آگاه کند.

کم‌کاری تیروئید یکی از عوامل اصلی ریزش مو است و می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای شما به وجود بیاورد.

کم‌خونی به علت فقر آهن

کم‌خونی به دلیل فقر آهن در بدن بانوان از علل اصلی ریزش مو به شمار می‌آید. متاسفانه دریافت مقدار مناسب آهن با کمک رژیم غذایی کمی سخت است و به همین علت اصولا بانوان با مشکل فقر آهن و عدم ذخیره آن در بدن مواجه می‌شوند.

زمانی که بدن شما نمی‌تواند به‌درستی آن میزان از آهن که نیاز است را دریافت کند، قادر به ساخت هموگلوبین‌ هم نخواهد بود. این در حالی است که هموگلوبین‌ها فرایند اکسیژن‌رسانی‌ و تغذیه‌ صحیح جهت رشد و ترمیم سلول‌های بدن را انجام می‌دهند.

بنابراین زمانی که روند اکسیژن‌رسانی به پوست سر شما محدود شود، رشد موهایتان نیز دچار اختلال شده و شاهد ریزش مو خواهید بود. همچنین فقر آهن شرایط مناسب برای ریزش و طاسی با الگوی زنانه و مردانه را نیز فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکات زیبایی مو؛ 

به پوستت جون تازه بده

انواع ماسک مو ضد ریزش خانگی

حال که با اصلی‌ترین علل ریزش مو آشنا شدید، وقت آن رسیده که طرز تهیه چند ماسک مو ضد ریزش خانگی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

ماسک مو ضد ریزش خانگی با تخم‌مرغ و روغن زیتون

یکی از بهترین و در دسترس‌ترین ماسک‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو درست کنید، ماسک تخم‌مرغ و روغن زیتون است.

این ماسک سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B بوده که مهم‌ترین مواد مغذی برای حفظ سلامت مو‌ها و افزایش سرعت رشد آن‌ها را به پوست سر شما می‌رساند.

همچنین اسیدهای آمینه‌ موجود در این ماسک موهای شما را درخشان کرده و تارهای آن را مستحکم می‌کند. برای تهیه این ماسک شما به یک عدد تخم‌مرغ، یک فنجان شیر، چند قطره روغن زیتون و یک لیموترش تازه نیاز دارید.

همچنین اسیدهای آمینه‌ موجود در این ماسک موهای شما را درخشان کرده و تارهای آن را مستحکم می‌کند.

کافی است تخم‌مرغ را داخل یک ظرف مناسب بشکنید و آن را کاملا هم بزنید تا یکدست شود. سپس شیر، روغن زیتون و لیموترش را در آن بریزید و تمام این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. ماسک شما آماده است. موهایتان را کمی مرطوب کنید و به کمک قلم‌مو آن را روی سرتان بمالید.

یک کلاه حمام یا کلاه رنگ پلاستیکی را روی موهایتان بکشید و بگذارید ماسک برای ۲۰ دقیقه در همین وضعیت روی سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بشویید. آب گرم باعث بسته شدن تخم‌مرغ روی سرتان می‌شود، پس از آن استفاده نکنید.

ماسک مو ضد ریزش خانگی با موز

موز یکی از بهترین و مقوی‌ترین میوه‌های موجود است که سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که همه‌شان برای جلوگیری از ریزش مو کاربرد دارند. علاوه بر این، موز موهای شما را نرم و درخشان کرده و شوره سر را هم کاهش می‌دهد.

همچنین این میوه یک نرم‌کننده طبیعی و عالی برای موهای شما محسوب می‌شود. برای تهیه این ماسک کافی است دو عدد موز رسیده را با یک قاشق روغن زیتون، چند قطره روغن نارگیل و مقداری عسل مخلوط کنید. تمامی مواد را آن‌قدر هم بزنید تا یک ترکیب یکدست و چسبناک داشته باشید.

آن را روی موهایتان بمالید و از ریشه تا ساقه را ماساژ دهید. ۵ دقیقه بعد می‌توانید سرتان را با شامپوی بدون سولفات بشویید. استفاده از روغن بادام به جای روغن زیتون نیز در این ماسک مرسوم است.

همچنین این میوه یک نرم‌کننده طبیعی و عالی برای موهای شما محسوب می‌شود.

ماسک مو ضد ریزش با روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از پروتئین‌ و مواد مغذی بوده که قادر است به رفع موخوره، انواع آسیب‌دیدگی‌های مو، ریزش و شوره سر کمک کند. علاوه بر این روغن کرچک می‌تواند ضخامت تار موهای شما را افزایش داده و روند رشد موها را نیز سرعت ببخشد.

این روغن از سفید شدن زودرس موهای شما جلوگیری کرده و اگر موهای خشک و مجعدی دارید، آن‌ها را نرم و خوش‌حالت می‌کند. کافی است در یک ظرف مناسب مقداری روغن کرچک را با یک تخم‌مرغ در ظرفی مخلوط کنید.

آن را به کمک قلم‌مو یا نوک انگشتانتان روی موهای خود بمالید و کمی ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس سرتان را با آب خنک و شامپوی معمولی بشویید.

ماسک مو ضد ریزش با آووکادو و روغن‌های گیاهی

آووکادو میوه‌ای بسیار غنی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳، نیاسین، آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C است. همگی این مواد معدنی برای رشد مو‌ها لازم بوده و این میوه می‌تواند روند تغذیه‌‌رسانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین این ماسک یک درخشان‌کننده کاملا طبیعی بوده و موهای شما را براق و زیبا می‌کند.

استفاده مداوم از این ماسک موجب کاهش موخوره، افزایش استحکام موها و از بین بردن وز مو خواهد شد. کافی است یک عدد آووکادوی رسیده را از وسط نصف کرده و گوشت آن را خارج کرده و با چنگال له کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن بادام را به آن اضافه نمایید.

تمامی این مواد را باهم مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست و نرم داشته باشید. آن را روی موهایتان بمالید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه روی سرتان باقی بماند. سپس با آب سرد موهای خود را شستشو دهید.

آووکادو میوه‌ای بسیار غنی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳، نیاسین، آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C است.

ماسک مو ضد ریزش با رزماری

ماسک مو رزماری بهترین ماسک خانگی ضد ریزش مویی است که می‌توانید با ساده‌ترین مواد ممکن تهیه کنید. یک مطالعه تحقیقاتی بسیار گسترده در زمینه تاثیر این گیاه روی موش‌ها انجام شد که نتایجش نشان می‌داد عصاره رزماری به شکل قابل توجهی روند رشد موها را افزایش داده و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه نیز قادر است با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و سلامت موها را تامین کند. برای تهیه این ماسک مو کافی است چند برگ‌ رزماری را درون یک ظرف مناسب حاوی آب بریزید و آن را روی حرارت مستقیم قرار دهید تا جوش بیاید.

سپس شعله را خاموش کرده و اجازه دهید مخلوط کمی خنک شود. در این مرحله باید این ترکیب را از صافی عبور داده و مایع به دست آمده را به موهایتان بمالید. کمی ماساژ دهید و برای ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا رزماری اثر خود را بگذارد. سپس با آب ولرم موهایتان را بشویید.

ماسک مو ضد ریزش با ماست و سرکه سیب

ماست در زمره بهترین محرک‌ها و تقویت‌کننده‌های مو قرار می‌گیرد. این ماده لبنی قادر است در زمان بسیار کوتاهی از موهای شما در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کرده و روند رشد آن‌ها را بهبود ببخشد. همچنین ماست یک نرم‌کننده کاملا طبیعی بوده و آب‌رسانی به موهای شما را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

سرکه سیب هم که از قدیم‌الایام به‌عنوان یک ماسک موی طبیعی بسیار تاثیرگذار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ماده غذایی می‌تواند التهاب پوست شما را کاهش داده و شوره سر را از بین ببرد. برای تهیه این ماسک باید یک فنجان ماست را با یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری سرکه سیب ترکیب کنید.

آن‌ها را کاملا هم بزنید تا یک مخلوط یکدست و نرم داشته باشید. ماسک را روی موهایتان بمالید و از ریشه تا ساقه را به‌خوبی ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس سرتان را با آب سرد و شامپوی بدون سولفات بشویید.

سرکه سیب هم که از قدیم‌الایام به‌عنوان یک ماسک موی طبیعی بسیار تاثیرگذار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید:‌ 8 ماسک مو با ماست 

ماسک مو ضد ریزش با برگ کاری و روغن نارگیل

شاید برایتان جالب باشید بدانید استفاده از برگ کاری به‌عنوان یک درمان‌گر قدرتمند برای ریزش مو در کشور هند بسیار مرسوم است. خصوصا که این گیاه قادر است از بروز نشانه‌های پیری زودرس مانند سفید شدن موها جلوگیری کند.

روغن نارگیل موجود در این ترکیب هم یک نرم‌کننده و رطوبت‌رسان بسیار قوی و طبیعی است که با قدرت نفوذ بالای خود تمام پروتئین‌های از دست رفته موهای شما را جبران می‌کند. کافی است ۱۰ برگ کاری تازه را در مقداری روغن نارگیل بریزید و آن را روی حرارت مستقیم قرار دهید.

اجازه دهید برگ‌ها در روغن به‌مدت ۱۰ دقیقه گرم شود. سپس شعله را خاموش کنید تا ترکیب به دمای محیط برسد. آن را روی موهایتان بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس با شامپوی معمولی و آب ولرم سرتان را بشویید.

در این مطلب با چند ماسک مو ضد ریزش خانگی آشنا شدید. کافی است علت ریزش موهایتان را ریشه‌یابی کرده و سپس از این ماسک‌ها برای درمان و ترمیم استفاده کنید.

منبع +++

آیا بارداری موجب ریزش مو می‌شود؟

بارداری را باید یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های جسمی دانست که عمدتا با ریزش مو همراه می‌شود. دلیل این مسئله هم تغییر در سطح هورمون‌ها در این دوران است. البته باید بدانید این شکل از ریزش مو اصولا در دوران پس از زایمان اتفاق می‌افتد، نه در حین آن.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

شما با مصرف گوشت، تخم‌مرغ، مرغ، حبوبات، سویا و… می‌توانید مقدار مناسبی از پروتئین را به بدن خودتان برسانید. حال اگر میزان دریافت پروتئین توسط بدن شما کم باشد یا غذاهایی که حاوی پروتئین است را مصرف نکنید، وارد چرخه مشکل‌ساز ریزش مو می‌شوید و بازگشت به حالت قبل برایتان سخت خواهد بود

آووکادو چه خاصیتی دارد؟

آووکادو میوه‌ای بسیار غنی از انواع اسیدهای چرب امگا ۳، نیاسین، آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C است. همگی این مواد معدنی برای رشد مو‌ها لازم بوده و این میوه می‌تواند روند تغذیه‌‌رسانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین این ماسک یک درخشان‌کننده کاملا طبیعی بوده و موهای شما را براق و زیبا می‌کند.

۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی