مراقبت از موی مردانه
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موی مردانه؛ روتین نگهداری موی آقایان

به این مطلب امتیاز دهید

با توجه به اینکه مو از نظر فنی مرده به حساب می‌آید (یعنی درون آن خون، اعصاب یا ماهیچه وجود ندارد)، کمی تعجب‌آور است که چرا انقدر به مراقبت نیاز دارد! و این فقط رشته‌های مو نیستند که به توجه نیاز دارند، بلکه پوست سر شما نیز حساس است و به مراقبت زیادی نیاز دارد. بنابراین چگونه می‌توانید با مشکلات آزاردهنده مو مانند تجمع چربی، شکستگی یا دوشاخه شدن انتهای مو و تجمع شوره مقابله کنید؟ بهترین راه برای مقابله با عقب رفتن خط مو چیست؟ بسیاری از مردان با رسیدن به دهه سوم و چهارم عمر خود، بسیاری از موهایشان را از دست می‌دهند، در حالی که شاید بتوان با مراقبت صحیح از موها، ریزش آن‌ها را به تعویق انداخت. بنابراین با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا مروری بر نکات مراقبت از موی مردانه داشته باشیم.

مراقبت از مو در مردان

برای مراقبت از موی مردانه کافی است چند نکته ضروری را رعایت کنید:

بسیاری از مردان با رسیدن به دهه سوم و چهارم عمر خود، بسیاری از موهایشان را از دست می‌دهند، در حالی که شاید بتوان با مراقبت صحیح از موها، ریزش آن‌ها را به تعویق انداخت.

موهایتان را هر روز نشویید

ممکن است فکر کنید با شستن هر روزه‌ی موهایتان تمیزتر می‌شوید، اما در واقع با این کار ضرر بیشتری نسبت به سود آن برای موهای خود به ارمغان خواهید آورد. اگر بیش از حد شامپو می‌زنید، چربی‌های پوست سرتان را از بین می‌برید. این روغن‌های طبیعی بهترین چیز برای آبرسانی به پوست سر شما هستند.

حتی افرادی که موهایشان کوتاه است، نباید هر روز شامپو بزنند، اما اگر موهای شما بلندتر است، این موضوع مهم‌تر هم می‌شود. سه تا چهار بار شامپو زدن در هفته برای اکثر پسرها بهترین انتخاب است.

نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، اهمیت دارد

شستن موها با شامپوی ارزان مانند شستن ماشین با صابون دست است. شامپوهایی که با مقدار زیادی مواد خشن (که معمولا در محصولات ارزان‌تر یافت می‌شوند) فرموله شده‌اند، می‌توانند بسیاری از روغن‌های طبیعی را که از موهای شما محافظت و آبرسانی می‌کنند، از بین ببرند.

هنگامی که زمان شستن موهایتان فرا می‌رسد، از شامپوهای ملایمی استفاده کنید که فاقد سولفات و دارای مواد طبیعی هستند.

برای مراقبت از موی مردانه، نوع موی خود را بشناسید

دانستن اینکه چه نوع مویی دارید (صاف، نازک، مجعد، خشک و…) و خرید شامپویی که برای آن طراحی شده است، برای مراقبت از موی مردانه مهم است. این حرف فقط بازاریابی نیست؛ این شامپوها حاوی مواد خاصی هستند که به انواع خاصی از موها سود می‌رسانند.

برای مراقبت از موی مردانه، بعد از شامپو، نرم‌کننده بزنید

همه ما می‌خواهیم در زمان حمام صرفه‌جویی کنیم، اما شستن موهای خود بدون نرم‌کننده بعد از آن می‌تواند آسیب جدی به شما وارد کند. نرم‌کننده‌ها رطوبت و روغن‌های ضروری را که حتی شامپوهای بدون سولفات نیز ممکن است آن‌ها را از سر شما بزدایند، جبران می‌کنند.

اگر موهای وز و کوتاهی دارید، همیشه باید بعد از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. اما برای موهای بلندتر، حتی در روزهایی که موهایتان را نمی‌شوید، استفاده از نرم‌کننده بسیار مهم است. اگر موهایتان بیش از 8 سانتی‌متر طول دارد، چه شامپو بزنید یا نه، باید هر روز موهای خود را با نرم‌کننده حالت دهید.

بیشتر بخوانید: کراتینه مو مردانه؛ 

از محصولات دو در یک استفاده نکنید

ممکن است استفاده از محصولات چند منظوره (مثلا شامپوهایی که دارای نرم‌کننده هم هستند) برای صرفه‌جویی در زمان وسوسه انگیز باشد، اما در واقع این محصولات برای موهای شما خوب نیستند.

شامپوها برای پاک‌سازی پوست سر و نرم‌کننده‌ها برای مرطوب‌کردن موها هستند، بنابراین محصولات دو در یک اثر معکوس دارند، زیرا آن‌ها بیشتر به سمت پاک کنندگی متمایل می‌شوند، بدون اینکه به موی شما آبرسانی کافی بدهند.

هر چه مو بلندتر باشد، به نرم‌کننده بیشتری نیاز دارید

موهای کوتاه به نرم‌کننده زیادی نیاز ندارند، اما هر چه مو بلندتر باشد، برای مراقبت از موی مردانه به نرم‌کننده بیشتری نیاز دارید.

بنابراین محصولات دو در یک اثر معکوس دارند، زیرا آن‌ها بیشتر به سمت پاک کنندگی متمایل می‌شوند، بدون اینکه به موی شما آبرسانی کافی بدهند.

از روغن‌ها برای رطوبت رسانی اضافی به موهایتان استفاده کنید

استفاده از روغن موی سبک بعد از حمام به حفظ رطوبت موها کمک می‌کند و به ویژه برای موهای مجعد، ضخیم و دارای بافت بسیار مهم است. توصیه ما استفاده از روغن آرگان و روغن بادام شیرین است که سبک هستند، موها را چرب نمی‌کنند و همچنین روی پوست سر جمع نمی‌شوند.

برای مراقبت موی مردانه، هنگام خشک کردن موهایتان با حوله ملایم باشید

خشک کردن شدید موهایتان با حوله می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، به خصوص اگر موهای حجیمی دارید. همچنین، زبر بودن بیش از حد حوله می‌تواند موهای مجعد یا موج‌دار را وز کرده و حجم مو را در همه انواع مو به خصوص در موهای نازک کاهش دهد.

هنگام شامپو کردن پوست سر خود را ماساژ دهید

این کار به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست و تجمع آن‌ها در ریشه موها کمک می‌کند، به علاوه، با انجام این کار همیشه احساس خوبی به شما دست خواهد داد!

برای مراقبت موی مردانه، به طور مرتب از اسکراب پوست سر استفاده کنید

اسکراب‌های پوست سر رشد فولیکول‌های مو را فعال می‌کند. این کار دقیقاً مانند لایه‌برداری صورت است که به شما کمک می‌کند تا پوست سرتان را برای رشد سلامت موهایتان آماده کنید.

از کرم ضد آفتاب برای پوست سر خود استفاده کنید!

مراقبت از موی مردانه واقعا پیچیده است! اگر موهای کم حجم، نازک یا لکه‌های طاسی روی سرتان دارید، محافظت از پوست سرتان مهم‌تر هم می‌شود. پس باید از کرم ضد آفتاب روی هر قسمتی از پوست سرتان که در معرض نور خورشید قرار دارد، استفاده کنید. البته کرم‌های ضد آفتابی که برای پوست سرتان استفاده می‌کنید، حتما باید فاقد چربی باشند.

هر 4 تا 6 هفته یکبار موهای خود را کوتاه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از موی مردانه این است که به هیچ وجه اجازه دوشاخه شدن را به موهای خود ندهید.

از برس مو با موهای طبیعی استفاده کنید

برس زدن موهایتان هر روز با یک برس موی خوب می‌تواند به توزیع یکنواخت روغن‌های طبیعی در طول ساقه‌های مو کمک کند، که این امر به خودی خود به حفظ رطوبت و سالم به نظر رسیدن موهای شما کمک می‌کند. بنابراین برس‌هایی از جنس مواد طبیعی داشته باشید، زیرا پلاستیک می‌تواند پوست سر را تحریک کند.

به پوستت جون تازه بده

با شوره و ریزش مو باید چه کرد؟

وقتی صحبت از مراقبت از موی مردانه می‌شود، قطعا ریزش مو اولین چیزی است که باید به آن توجه کرد. ریزش مو دلایل بسیار زیادی (پزشکی، ارثی، تغذیه‌ای و…) دارد که در مردان، عوامل ژنتیکی بیشترین اثر را روی این پدیده آزاردهنده دارند. اما جالب است بدانید شوره سر هم گاهی می‌تواند باعث ریزش مو شود.

شوره سر بیماری شایعی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شما می‌شود. برخی از افراد مبتلا به شوره سر دچار ریزش مو نیز می‌شوند. اما آیا شوره سر مقصر است؟ در بیشتر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، خارش ناشی از آن می‌تواند منجر به خاراندن بیش از حد پوست سر شود.

این کار می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود، اگرچه طاسی کامل را به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این، شوره سر می‌تواند ریزش مو را در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (وضعیتی که باعث طاسی با الگوی مردانه و زنانه می‌شود) افزایش دهد. بنابراین برای مراقبت از موی مردانه در مقابل شوره سر و ریزش مو چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

برخی از افراد مبتلا به شوره سر دچار ریزش مو نیز می‌شوند.

عوامل مختلفی از عادات شستشوی مو گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای پوست می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شوند. اگر مطمئن نیستید چه چیزی باعث شوره سر شما می‌شود، با پزشک یا متخصص پوست خود قرار ملاقات بگذارید.

آن‌ها می‌توانند نگاهی به پوست سر شما بیندازند تا تشخیص دهند که آیا شوره سر شما صرفاً به دلیل شستن مکرر موهایتان است و یا به دلیل یه مشکل پزشکی دیگر مثل سبورئیک، مالاسزیا، حساسیت و غیره. همچنین سعی کنید از شامپویی استفاده کنید که برای کمک به حذف شوره سر طراحی شده است. به دنبال محصولات حاوی هر یک از مواد زیر در شامپوهای خود باشید:

  • pyrinthione zinc
  • اسید سالیسیلیک
  • کتوکونازول
  • سولفید سلنیوم

رنگ مو و سایر محصولات مو اغلب حاوی موادی هستند که می‌توانند پوست‌های حساس را تحریک کنند. این امر می‌تواند منجر به درماتیت تماسی و سپس شوره سر شود. مواد نگهدارنده و عطرها از علل شایع درماتیت تماسی در پوست سر شما هستند. نمونه‌هایی از مواد بالقوه تحریک‌کننده در محصولات مو عبارتند از:

  • رایحه‌های طبیعی یا مصنوعی
  • سفید‌کننده
  • دترجانت‌ها
  • فرمالدئید

جالب است بدانید استرس هم در مراقبت از موی مردانه نقش دارد! در حالی که استرس مستقیماً باعث شوره سر نمی‌شود، اما می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در طول زمان تضعیف کند. این امر می‌تواند پوست سر شما را به قارچ مالاسزیا که به طور طبیعی رخ می‌دهد حساس‌تر کند.

در آخر، اگرچه اشعه ماوراء بنفش باعث پیری زودرس می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، اما طبق گفته محققان، کمی نور خورشید ممکن است برای شوره سر مفید باشد.

مراقبت از موی فرفری مردانه

موی فر طبیعی دارید؟ خوش به حالتان! در حالی که خیلی از افراد به نوع موی شما حسادت می‌ورزند، اما باید بدانید چطور از تارهای فر موی خود به روش صحیح مراقبت کنید تا آن‌ها را سالم و خوش حالت نگه دارید. موهای مجعد نیاز به آبرسانی بیشتری دارند، بنابراین مطمئن شوید روال مراقبت از موی مردانه خود را با یک شامپو و نرم‌کننده مناسب شروع کنید.

بهترین شامپو برای فرفری‌ها، آن شامپوهایی هستند که با مواد مغذی غنی شده‌اند و مو و پوست سر را بدون از دست دادن رطوبت، ترمیم و تمیز می‌کنند. برای آبرسانی بیشتر، ماسک‌های موی هفتگی را به روتین خود اضافه کنید. این ماسک‌ها، موهایتان را به شدت تغذیه، احیا و تقویت می‌کنند.

موهای مجعد نیاز به آبرسانی بیشتری دارند، بنابراین مطمئن شوید روال مراقبت از موی مردانه خود را با یک شامپو و نرم‌کننده مناسب شروع کنید.

بیشتر بخوانید: اصول مراقبت از پوست مردانه

وقتی زمان استایل دادن فرا رسید، محصولاتی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهند تا بافت طبیعی موهای خود را به نمایش بگذارید، مانند کرم‌های مو. این محصولات که بر پایه آب ساخته شده‌اند، حالت دهی متوسطی برای موها دارند و آن‌ها را صاف و انعطاف پذیر کرده و درخشندگی بالایی را برای موهایتان به ارمغان می‌آورند.

همچنین می‌توانید از کرم‌های مخصوص موی فر مانند لوسیون تقویت‌کننده موی فرMizani برای تعریف و تقویت حلقه‌های فر موی خود استفاده کنید.

به پایان مطلب بررسی روش‌های مراقبت از موی مردانه می‌رسیم. در جامعه‌ای که اکثریت قریب به اتفاق مردان توجه خاصی به موهای خود ندارند، با دانستن چندین نکته ساده و رعایت یک روتین مراقبت از موی مردانه مناسب و اصولی، می‌توانید ظاهر خود را از سایر همسن و سالان خود متمایز کنید!

منبع ++++

آیا برای پوست سر باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد؟

اگر موهای کم حجم، نازک یا لکه‌های طاسی روی سرتان دارید، محافظت از پوست سرتان مهم‌تر هم می‌شود. پس باید از کرم ضد آفتاب روی هر قسمتی از پوست سرتان که در معرض نور خورشید قرار دارد، استفاده کنید. البته کرم‌های ضد آفتابی که برای پوست سرتان استفاده می‌کنید، حتما باید فاقد چربی باشند.

آیا شوره سر در ریزش مو مقصر است؟

در بیشتر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، خارش ناشی از آن می‌تواند منجر به خاراندن بیش از حد پوست سر شود. این کار می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود، اگرچه طاسی کامل را به همراه نخواهد داشت.

بهترین شامپو برای فرفری‌ها چیست؟

بهترین شامپو برای فرفری‌ها، آن شامپوهایی هستند که با مواد مغذی غنی شده‌اند و مو و پوست سر را بدون از دست دادن رطوبت، ترمیم و تمیز می‌کنند. برای آبرسانی بیشتر، ماسک‌های موی هفتگی را به روتین خود اضافه کنید. این ماسک‌ها، موهایتان را به شدت تغذیه، احیا و تقویت می‌کنند.

۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی