علائم پوستی بارداری
۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

علائم پوستی بارداری؛ تغییرات و اختلالات پوست در دوران بارداری

به این مطلب امتیاز دهید

برخی افراد به جای داشتن پوستی روشن و درخشان در دوران بارداری، ممکن است بیشتر شبیه یک نوجوان جوش‌دار باشند! پس آن درخشش دوران بارداری که انتظارش را داشتیم کجاست؟! در این دوران شاید لکه‌های تیره روی صورت شما ظاهر شوند و یا شاید به دلیل جوش‌هایی که اطراف ترک‌های روی شکم شما ایجاد شده‌اند، دچار خارش شوید. بارداری می‌تواند علائم عجیب و غریب بسیاری به همراه داشته باشد و پوست شما هم از انواع تغییرات هورمونی که تجربه می‌کنید مصون نیست. خوشبختانه اکثر این شرایط در عین آزاردهنده‌بودن بی ضرر هستند و پس از زایمان برطرف می‌شوند. حال بیایید نگاهی به علائم پوستی بارداری و نحوه مدیریت آنها بیندازیم.

چرا رنگ پوست در بارداری تغییر می‌کند؟

علائم پوستی بارداری را با بررسی دلایل تغییر رنگ پوست در این دوران شروع می‌کنیم. شکم شما تنها عضوی نیست که در دوران بارداری رشد و تغییر می‌کند، بلکه در نه ماه آینده برای پوست شما نیز اتفاقاتی خواهد افتاد… بارداری چیزی بیش از بزرگ‌شدن دور کمر، هوس‌های عجیب و غریب و سواری روی یک ترن هوایی احساسی را به همراه دارد.

بارداری می‌تواند علائم عجیب و غریب بسیاری به همراه داشته باشد و پوست شما هم از انواع تغییرات هورمونی که تجربه می‌کنید مصون نیست.

برای برخی از زنان، بارداری باعث ایجاد جوش‌ها، تغییر رنگ و ضایعات پوستی و رگ‌های واریسی می‌شود. بارداری همچنین ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود، بنابراین نمی‌توانید از جواهرات یا محصولات زیبایی مورد علاقه خود استفاده کنید.

دلیل اصلی علائم پوستی بارداری و همه‌ی این موارد، نوسانات هورمونی است. در واقع تغییرات در سطوح استروژن و پروژسترون روی پوست همه زنان باردار تأثیر می‌گذارد.

به پوستت جون تازه بده

درخشش بارداری و شفاف‌شدن رنگ پوست

کارشناسان بر این باورند که ترکیبی از هورمون‌ها، روغن و افزایش 40 درصدی حجم خون باعث می‌شود پوست زنان باردار در دوران بارداری درخشان‌تر به نظر برسد. در واقع تغییرات هورمونی بارداری، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به همه اندام‌ها از جمله پوست می‌رساند. افزایش وزن، که “پوست را پرتر کرده و آن را سفت و صاف می‌کند” نیز دلیل دیگری برای این درخشندگی است.

بیشتر بخوانید: آکنه بارداری؛

انواع تغییرات پوستی در بارداری

زنان معمولاً در طول بارداری تغییراتی را در ظاهر پوست خود تجربه می‌کنند، از جمله:

  • لکه‌های تیره روی سینه‌ها، نوک سینه‌ها و قسمت داخلی ران‌ها
  • ملاسما
  • خط سیاه
  • علائم کشش
  • آکنه
  • رگهای عنکبوتی
  • رگهای واریسی

بسیاری از این شرایط طبیعی هستند و به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهند. در ادامه برخی علائم پوستی بارداری را بررسی می‌کنیم.

در واقع تغییرات هورمونی بارداری، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به همه اندام‌ها از جمله پوست می‌رساند.

هیپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation)

هیپرپیگمانتاسیون به تکه‌ها یا لکه‌های تیره روی پوست اشاره دارد. افزایش ملانین طبیعی باعث این امر می‌شود. به‌طور معمول،‌ هیپرپیگمانتاسیون پس از زایمان برطرف می‌شود، اما ممکن است برای چندین سال روی پوستتان باقی بماند.

ملاسما نمونه‌ای از هیپرپیگمانتاسیون در بارداری است. برخی از مردم از آن به عنوان “نقاب بارداری” یاد می‌کنند. لکه‌های قهوه‌ای روی صورت، گونه‌ها، بینی و پیشانی از ویژگی‌های ملاسما هستند. شما باید در مورد راه‌های درمان ملاسما در دوران بارداری با یک متخصص پوست مشورت کنید.

محدود‌کردن قرار گرفتن درمعرض نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 14 بعد از ظهر، استفاده از کرم ضد آفتاب فاکتور 30 یا بالاتر (SPF30 به بالا) و استفاده از کلاه لبه‌دار در خارج از منزل می‌توانند به کاهش علائم ملاسما کمک کنند.

پاپول‌ها و پلاک‌های کهیر حاملگی (PUPPP) وضعیتی است که در آن برجستگی‌های قرمز کم‌رنگ روی پوست یک زن باردار ظاهر می‌شود که منجر به خارش، درد یا سوزش قابل توجهی روی پوست می‌شود. اندازه این برجستگی‌ها متفاوت است و از نواحی بسیار کوچک تا نواحی بزرگ‌تر که پلاک را تشکیل می‌دهند، متغیر است.

معمولاً این ضایعات روی شکم، پاها، بازوها، سینه‌ها یا باسن ایجاد می‌شوند. PUPPP معمولا پس از زایمان برطرف می‌شود. پزشک ممکن است یک آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئید موضعی را برای تسکین التهاب و خارش تجویز کند، اگرچه انجام اقدامات خودمراقبتی می‌تواند به به حداقل رساندن علائم PUPPP کمک کند. این مراحل عبارتند از:

  • استفاده از آب ولرم هنگام شستشو
  • استفاده از کمپرس خنک
  • پوشیدن لباس‌های گشاد یا سبک
  • اجتناب از استفاده از صابون روی پوستی که PUPPP دارد

ایجاد علائم کشیدگی پوست

علائم کشش پوست در زنان باردار شایع است. زنان اغلب در دوران بارداری دچار کشیدگی در سراسر شکم، باسن، سینه‌ها یا ران‌ها می‌شوند.

علائم کشش در ابتدا ظاهری قرمز مایل به بنفش دارند و به مرور زمان به نقره‌ای یا سفید تغییر رنگ می‌دهند. اگرچه آنها اغلب به خودی خود محو می‌شوند، اما علائم کشش هرگز به‌طور کامل برطرف نمی‌شوند.

اگرچه ممکن است فرد در برخی موارد لیزر و کرم‌های تجویزی را برای از بین بردن این علائم پوستی بارداری در نظر بگیرد، اما درمان ترک‌های پوستی پس از زایمان اغلب بی‌اثر است و بسیاری از تلاش‌ها برای پیشگیری یا درمان ترک‌های پوستی موفقیت آمیز نیستند. با این حال، آبرسانی به پوست با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها یک اقدام کنترلی معقول در دوران بارداری است.

تگ‌های پوستی

ایجاد تگ‌های پوستی در دوران بارداری شایع است. این ضایعات معمولاً در گردن، قفسه سینه، پشت (کمر)، کشاله ران و زیر سینه‌ها ایجاد می‌شوند. برچسب‌های پوستی معمولاً خطرناک یا بدخیم نیستند و اگر در محلی باشند که به دلیل تماس با لباس یا حرکت‌های مکرر درمعرض خطر تحریک و خونریزی قرار بگیرند، پزشک می‌تواند آنها را خارج کند.

این ضایعات معمولاً در گردن، قفسه سینه، پشت (کمر)، کشاله ران و زیر سینه‌ها ایجاد می‌شوند.

آکنه

آکنه از علائم پوستی بارداری است و ممکن است در دوران بارداری ایجاد شده یا بدتر شود. درمان‌های زیادی برای آکنه در دسترس است، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه. انجام منظم اقدامات بهداشت عمومی برای درمان آکنه مهم هستند. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شستن صورت با آب ولرم
  • استفاده از یک پاک‌کننده ملایم دو بار در روز
  • دور نگه داشتن مو از صورت
  • شامپو زدن روزانه به سر
  • اجتناب از ترکاندن جوش‌ها
  • استفاده از لوازم آرایشی بدون روغن

در دوران بارداری، استفاده از محصولات بدون نسخه (OTC) که حاوی بنزوئیل پراکسید موضعی، اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید یا اسید گلیکولیک هستند بی‌خطر است. با این حال، استفاده از همه داروها در دوران بارداری ایمن نیست. محصولاتی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد، عبارتند از:

  • درمان هورمونی، به دلیل افزایش خطر ناهنجاری‌های مادرزادی
  • ایزوترتینوئین، نوعی ویتامین A که رتینول نیز نامیده می‌شود، می‌تواند خطر ناهنجاری‌های مادرزادی شدید، مشکلات شناختی، بیماری‌های قلبی و مغزی تهدید‌کننده زندگی و سایر مشکلات رشد نوزاد را افزایش دهد.
  • تتراسایکلین‌های خوراکی، نوعی آنتی‌بیوتیک هستند که خطر تغییر رنگ دندان در نوزاد را افزایش می‌دهند و همچنین اثرات منفی بر رشد استخوان جنین در زمانی که زن در ماه چهارم بارداری این داروها را مصرف کند، دارند.
  • رتینوئیدهای موضعی، شکلی از ویتامین A که در محصولات تجویزی و بدون نسخه رایج هستند

تغییر در ظاهر رگ‌ها

بیماری رگ‌های عنکبوتی از دیگر علائم پوستی بارداری است و شامل رگ‌های کوچک و قرمز رنگی می‌شود که بیشتر روی صورت، گردن و بازوها تأثیر می‌گذارند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد این تغییرات پوستی ناخوشایند و همچنین افزایش حجم خون می‌شود.

وریدهای واریسی نیز رگ‌های بزرگ و دردناکی هستند که افزایش وزن و فشار رحم در دوران بارداری باعث ایجاد آنها می‌شود.

این وریدهای واریسی باعث کاهش جریان خون در پاها می‌شوند. البته وریدهای واریسی می‌توانند به جز پاها، در فرج، واژن و رکتوم ایجاد شوند. اینها معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شوند. با این حال برای به حداقل رساندن اثرات واریس و تسکین علائم، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • دوره‌های نشستن و ایستادن را محدود کنید (یعنی برای مدت طولانی ننشینید و یا سرپا نایستید).
  • هنگام نشستن طولانی مدت پاها را باز کنید.
  • در صورت امکان پاهای خود را بالا بیاورید.
  • بیشتر ورزش کنید.
  • با ورزش و مایعات از یبوست جلوگیری کنید.

سایر بیماری‌ها و علائم پوستی بارداری که در این دوران کمتر شایع هستند، شامل خارش بارداری، پمفیگوئید حاملگی و کلستاز داخل کبدی بارداری (ICP) می‌شوند.

خارش بدن در بارداری

علائم خارش بارداری شامل برجستگی‌های ریز و خارش‌داری است که شبیه نیش حشرات هستند. تغییرات ناشی از بارداری در سیستم ایمنی بدن می‌تواند باعث خارش بارداری شود.

این مشکل می‌تواند در زنان در طول بارداری رخ دهد و علائم آن اغلب روز به روز بدتر می‌شود. رفع این عارضه ممکن است چندین ماه طول بکشد و علائم آن گاهی اوقات فراتر از تاریخ زایمان نیز گسترش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: کراتین مو در شیردهی؛

این مشکل می‌تواند در زنان در طول بارداری رخ دهد و علائم آن اغلب روز به روز بدتر می‌شود.

پمفیگوئید حاملگی

Pemphigoid gestationis یک اختلال خود ایمنی است که معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ می‌دهد و در برخی موارد هم ممکن است بلافاصله پس از زایمان رخ دهد.

علائم این بیماری عبارتند از تاول در شکم یا سایر قسمت‌های بدن. این وضعیت اندکی خطر زایمان زودرس یا نوزادی با وزن کم هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

کلستاز داخل کبدی بارداری

کلستاز داخل کبدی بارداری (ICP) یک بیماری کبدی ناشی از بارداری است که در سه ماهه سوم آشکار می‌شود. در اثر این بیماری، خارش شدید ممکن است بدون وجود بثورات روی پوستتان ایجاد شود. کف دست‌ها، کف پاها یا تنه بدن معمولاً بیشترین خارش را دارند.

علائم ICP معمولاً پس از تولد برطرف می‌شود. با این حال، ICP خطر زایمان زودرس و مرگ جنین را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین اگر باردار هستید، در مورد هر گونه بیماری پوستی غیرعادی که روزبه‌روز بدتر می‌شود با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید و قبل از شروع درمان در منزل به دنبال مشاوره‌ی پزشکی باشید.

علت ترک‌های پوستی در بارداری چیست؟

ترک‌های پوستی یکی از اصلی‌ترین علائم پوستی بارداری هستند. ترک‌های پوستی زمانی اتفاق می‌افتند که بدن شما سریع‌تر از آن چیزی که پوستتان بتواند رشد کند، بزرگ شود. این امر باعث می‌شود الیاف الاستیک درست در زیر سطح پوست شکسته شوند و در نتیجه علائم کشش و ترک‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

به گفته محققان، شما در طول 9 ماه بارداری حدود 30 پوند (بیش از 6 کیلوگرم) اضافه وزن پیدا می‌کنید. این رشد سریع می‌تواند شما را با علائم کشش پوست، به خصوص روی شکم و سینه‌ها (دو ناحیه که بیشترین رشد را دارند) درگیر کند.

علائم کشش پوست ممکن است روی ران‌ها، باسن و بازوها نیز ظاهر شوند. این علائم پوستی بارداری اغلب با رنگ قرمز یا بنفش شروع می‌شوند، اما پس از بارداری به تدریج به سفید یا خاکستری تبدیل شده و محوتر می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند زنانی که وزن مناسبی دارند، در دوره بارداری باید بین 25 تا 35 پوند (حدود 5 تا 7 کیلوگرم) وزن اضافه کنند.

همچنین برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی، شما باید سعی کنید این وزن را در طول 9 ماه بارداری به صورت پیوسته کسب کنید و باید مواظب باشید تا در یک مدت کوتاه، ناگهان خیلی چاق نشوید. به عبارت دیگر وقتی نوبت به ترک‌های پوستی می‌رسد، سرعت افزایش وزن ممکن است به اندازه‌ی مقدار وزنی که در مجموع اضافه می‌کنید مهم باشد.

کارشناسان می‌گویند زنانی که وزن مناسبی دارند، در دوره بارداری باید بین 25 تا 35 پوند (حدود 5 تا 7 کیلوگرم) وزن اضافه کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک در بارداری

چه کسانی دچار علائم ترک‌های پوستی می‌شوند؟

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، حدود 90 درصد از زنان پس از ششمین یا هفتمین ماه بارداری خود به این علائم پوستی بارداری مبتلا می‌شوند.

همچنین اگر مادرتان ترک‌های پوستی دارد، احتمالاً شما نیز به آنها مبتلا خواهید شد، زیرا ژنتیک در این امر نقش دارد. اگر پوست روشن‌تری دارید، علائم کشیدگی مایل به صورتی در شما ایجاد می‌شود. خانم‌هایی که پوست تیره‌تری دارند، علائم کشیدگی پوستشان روشن‌تر از رنگ بدنشان است.

آیا پیشگیری از ترک‌های پوستی امکان‌پذیر است؟

متأسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از ترک‌های پوستی وجود ندارد. هیچ کرم، لوسیون یا معجون شگفت انگیزی وجود ندارد که بتواند این کار را برایتان انجام دهد و اگر کسی این ادعا را می‌کند، گول او را نخورید! البته ایده بسیار خوبی است که طی دوران بارداری، همیشه پوست خود را با یک لوسیون یا کرم غنی هیدراته نگه دارید.

این کار باعث می‌شود پوست شما احساس بهتری داشته باشد، صاف‌تر و لطیف‌تر به نظر برسد و به بهبود خارش که یکی از اصلی‌ترین علائم پوستی بارداری است کمک کند.

چگونه می‌توان ترک‌های پوستی را محو کرد؟

در حالی که برخی از علائم کشش پوست به‌طور طبیعی محو می‌شوند و یا به خطوط نقره‌ای کم رنگ تبدیل می‌شوند، برخی دیگر همیشه تیره‌تر و واضح‌تر باقی می‌مانند. بهترین زمان برای درمان این علائم پوستی بارداری زمانی است که هنوز این ترک‌ها در مرحله قرمز رنگ خود قرار دارند.

ژل‌های ساخته شده با ترکیبی از عصاره پیاز و اسید هیالورونیک ممکن است به محو‌کردن آنها کمک کنند. در یک مطالعه، افرادی که از این ژل استفاده می‌کردند، گفتند که پس از 12 هفته استفاده روزانه، لک‌های آنها محو شده بود.

گزینه دیگر، استفاده از رتینوئید است که متخصص پوست می‌تواند آن را برایتان تجویز کند. این ماده بازگشت سلولی را تسریع می‌کند و می‌تواند رشد کلاژن جدید را تحریک کرده و منجر به پوستی حجیم و سالم‌تر شود. (اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، نمی‌توانید از رتینوئید استفاده کنید.)

سایر درمان‌های پزشکی برای از بین بردن ترک‌های پوستی، شامل استفاده از لیزرهایی است که پوست را گرم می‌کنند. این کار رشد کلاژن را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی گشاد شده را کوچک‌تر می‌کند. البته ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا نتایج لیزردرمانی را روی پوست خود ببینید.

همچنین فرآیندهای ملایم‌تری مانند درم ابریژن نیز می‌توانند به نوسازی پوست کمک کنند، اما انتظار تغییرات بزرگی را نداشته باشید.

اکنون که نوزاد از راه رسیده است، برخی از زنان به سادگی تلاش می‌کنند تا پوست جدید خود را دوست داشته باشند. با دانستن اینکه واقعاً هیچ طلسم جادویی برای از بین بردن ترک‌های پوستی وجود ندارد، بهتر است این علائم پوستی بارداری را به عنوان بخشی از بدن جدید خود در آغوش بگیرید.

این ماده بازگشت سلولی را تسریع می‌کند و می‌تواند رشد کلاژن جدید را تحریک کرده و منجر به پوستی حجیم و سالم‌تر شود.

تغییرات پوستی خطرناک

علائم پوستی بارداری معمولا خطر خاصی را برای مادر و نوزاد در پی ندارند و بیشتر فقط باعث ناراحتی مادر به دلیل خارش، سوزش و… می‌شوند.

با این حال دو مورد از تغییرات بسیار نادر پوستی در زمان بارداری به نام‌های پمفیگوئید حاملگی و کلستاز داخل کبدی بارداری می‌توانند خطر زایمان زودرس یا مرگ جنین را در پی داشته باشند. بنابراین اگر این نوع علائم پوستی بارداری را تجربه می‌کنید، باید سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین، در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری نادر به نام پسوریازیس پوسچولار بارداری (PPP) در زنان با سابقه شخصی یا خانوادگی پسوریازیس بیشتر باشد.

البته فردی که سابقه پسوریازیس ندارد نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود، ولی این مورد خیلی نادر است. این بیماری معمولا در اوایل سه ماهه سوم بارداری ایجاد می‌شود. خانم‌های مبتلا به PPP دارای نواحی پوست ملتهب با جوش‌هایی معمولا در چین‌های پوستی، مانند زیر سینه، کشاله ران و زیر بغل خواهند بود.

بعد از حدود یک روز، پوسچول‌ها می‌توانند به هم بپیوندند و پلاک‌های بزرگی ایجاد کنند. این علائم ممکن است به نواحی مختلف پوست سرایت کند، اما معمولا روی صورت، کف دست‌ها یا کف پا تاثیر نمی‌گذارد. علائم زیر هم ممکن است در هنگام ابتلا به PPP وجود داشته باشد:

  • خستگی
  • تب
  • اسهال
  • هذیان

زنانی که علائم PPP دارند، باید به دنبال درمان پزشکی فوری باشند، زیرا این بیماری می‌تواند به مرگ مادر و نوزاد بینجامد. خوشبختانه پزشکان اکنون می‌توانند این بیماری را درمان کنند.

درمان علائم پوستی بارداری

همانطور که اشاره شد، بیشتر این بیماری‌های پوستی پس از تولد نوزاد خود به خود برطرف می‌شوند. اما اگر آنها از بین نرفتند، یا اگر می‌خواهید در دوران بارداری کاری در مورد آنها انجام دهید، درمان‌هایی در دسترستان هستند. البته یادتان باشد در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک از هیچ دارو یا درمانی استفاده نکنید.

  • ملاسما: برای درمان ملاسما می‌توانید از برخی کرم‌های تجویزی (مانند هیدروکینون) و برخی از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه استفاده کنید. اما قبل از اینکه خودتان آن را درمان کنید، برای تشخیص مناسب با یک متخصص پوست صحبت کنید. اگر ملاسما دارید، سعی کنید کمتر زیر نور خورشید قرار بگیرید و در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
  • PUPPP: پزشک ممکن است یک آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئیدهای موضعی را برایتان تجویز کند. برای تسکین، باید با آب ولرم (نه داغ) خود را بشویید، کمپرس‌های خنک یا پارچه‌های مرطوب را روی نواحی آسیب دیده اعمال کنید و لباس‌های گشاد و سبک بپوشید. از صابون روی پوست درگیر استفاده نکنید، زیرا باعث خشکی و خارش بیشتر می‌شود.
  • علائم کشش و ترک پوست: قبل از اینکه به دنبال درمان ترک‌های پوستی باشید، تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید صبر کنید. درمان اثبات شده‌ای برای این ترک‌ها وجود ندارد، اما گاهی اوقات لیزر یا کرم‌های تجویزی می‌توانند به محو شدنشان کمک کنند.
  • تگ‌های پوستی: پزشک شما می‌تواند تگ‌های پوستی را با بریدن آنها با چاقوی جراحی یا قیچی یا با جراحی الکتریکی (سوختن آنها با جریان الکتریکی) از بین ببرد.
  • پریگوی بارداری: شما می‌توانید این وضعیت را با مرطوب‌کننده‌ها و استروئیدهای موضعی کنترل کنید.
  • کلستاز داخل کبدی: برخی از گزینه‌های درمانی شامل داروهایی برای توقف خارش و کاهش صفرا هستند. حمام سرد و آب یخ نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد.
  • حاملگی پمفیگوئید: پزشک برای این بیماری کورتیکواستروئیدهای موضعی یا خوراکی تجویز می‌کند.
  • فولیکولیت خارش‌دار: می‌توانید علائم خود را با بنزوئیل پراکسید، مرطوب‌کردن با منتول، کرم یا پماد استروئیدی که روی پوست خود می‌زنید و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی تسکین دهید.
  • پسوریازیس پوسچولار بارداری (PPP): درمان این وضعیت تهدید‌کننده زندگی سخت است. در موارد خفیف، پزشکان از دوز کم کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند. موارد جدی نیاز به دوز بالاتری دارند که می‌تواند به کودک شما آسیب برساند.
بیشتر این بیماری‌های پوستی پس از تولد نوزاد خود به خود برطرف می‌شوند.

چند راه‌حل طبیعی هم برای تسکین خارش پوست در دوران بارداری وجود دارد:

  • از یک لوسیون یا مرطوب‌کننده بدون بو استفاده کنید.
  • لباس‌های گشادی بپوشید که کمتر پوست شما را تحریک می‌کنند.
  • لباس‌های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید.
  • حمام آب سرد بگیرید.
  • روی پوست خود یخ بگذارید.
  • یک یا دو بار در هفته حمام بلغور جو دوسر بگیرید.
  • از حمام یا دوش آب گرم که می‌تواند پوست شما را خشک کند، خودداری کنید.
  • سعی کنید در گرمای روز بیرون نروید.
خوشبختانه علائم پوستی بارداری اکثرا بی‌خطر بوده و در صورت رعایت نکاتی که در این مطلب به آنها پرداختیم، مشکلی را برای شما ایجاد نخواهند کرد.

به پایان مطلب بررسی علائم پوستی بارداری می‌رسیم. خوشبختانه علائم پوستی بارداری اکثرا بی‌خطر بوده و در صورت رعایت نکاتی که در این مطلب به آنها پرداختیم، مشکلی را برای شما ایجاد نخواهند کرد.

فقط یادتان باشد در دوران بارداری از مصرف خودسرانه محصولات آرایشی بهداشتی و داروها خودداری کنید و در این 9 ماه سعی کنید بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی (چه شیمیایی و چه طبیعی) برای درمان علائم پوستی بارداری خود استفاده نکنید!

منبع ++++++

چرا رنگ پوست در بارداری تغییر می‌کند؟

علائم پوستی بارداری را با بررسی دلایل تغییر رنگ پوست در این دوران شروع می‌کنیم. شکم شما تنها عضوی نیست که در دوران بارداری رشد و تغییر می‌کند، بلکه در نه ماه آینده برای پوست شما نیز اتفاقاتی خواهد افتاد… بارداری چیزی بیش از بزرگ‌شدن دور کمر، هوس‌های عجیب و غریب و سواری روی یک ترن هوایی احساسی را به همراه دارد.

تگ‌های پوستی چیست؟

ایجاد تگ‌های پوستی در دوران بارداری شایع است. این ضایعات معمولاً در گردن، قفسه سینه، پشت (کمر)، کشاله ران و زیر سینه‌ها ایجاد می‌شوند. برچسب‌های پوستی معمولاً خطرناک یا بدخیم نیستند و اگر در محلی باشند که به دلیل تماس با لباس یا حرکت‌های مکرر درمعرض خطر تحریک و خونریزی قرار بگیرند، پزشک می‌تواند آنها را خارج کند.

علت ترک‌های پوستی در بارداری چیست؟

ترک‌های پوستی یکی از اصلی‌ترین علائم پوستی بارداری هستند. ترک‌های پوستی زمانی اتفاق می‌افتند که بدن شما سریع‌تر از آن چیزی که پوستتان بتواند رشد کند، بزرگ شود. این امر باعث می‌شود الیاف الاستیک درست در زیر سطح پوست شکسته شوند و در نتیجه علائم کشش و ترک‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی