رشد مژه
۱۷ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

رشد مژه؛ روش‌های خانگی، علمی و سریع پرپشت کردن مژه

به این مطلب امتیاز دهید

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های زیبایی ظاهری برای هر انسانی، داشتن مژه‌های بلند، پرپشت و تیره است. در حالی که برخی افراد به طور خدادادی با مژه‌های زیبا به دنیا می‌آیند، اما اکثر ما انسان‌ها باید راه‌هایی برای دست یافتن به مژه‌های پرپشت و بلند بیابیم. مثلا استفاده از ریمل فقط یک راه‌حل سریع برای حل یک مشکل پایدار به نام کوتاه و کم‌پشت بودن مژه‌ها است. اما راه‌های مختلفی برای تشویق مژه‌ها به رشد بیشتر وجود دارد. خوشبختانه، بهبود ظاهر مژه‌های نازک و رنگ پریده با این نکات مفید که برایتان بیان خواهیم کرد، بسیار آسان است. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا آنچه باید درباره بهبود رشد مژه بدانید را خدمتتان بیان کنیم.

روغن‌های گیاهی برای پرپشت‌شدن مژه

مژه‌های شما نقش محافظتی روی صورت و چشمان شما دارند. شاید متوجه نشده باشید، اما آنها در واقع وظیفه دارند گرد و غبار و سایر آلودگی‌های خارجی را از چشمان شما دور نگه دارند. علاوه بر این، مژه‌ها بخش بزرگی از ظاهر شما هستند و داشتن مژه‌های زیبا به معنای داشتن چهره‌ای زیبا است.

اما راه‌های مختلفی برای تشویق مژه‌ها به رشد بیشتر وجود دارد.

با این حال، عوامل محیطی می‌توانند مژه‌ها را ضعیف کنند، از رشد آنها جلوگیری کرده و آنها را بسیار نازک‌تر کنند. در حالی که بسیاری از محصولات آرایشی برای مقابله با این مشکلات توسعه یافته‌اند، اما متاسفانه این محصولات اغلب بسیار گران هستند.

خوشبختانه، برای داشتن مژه‌های زیبا نیازی به پرداخت هزینه زیاد نیست و طبیعت راه‌حل‌های زیادی دارد که مژه‌های ما را به روشی مشابه با محصولات آرایشی بهداشتی درمان می‌کند. در ادامه می‌خواهیم 6 روغنی را به اشتراک بگذاریم که سزاوار داشتن جایگاهی در روتین زیبایی شما هستند. آنها را امتحان کنید!

رشد مژه با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای رشد مژه است. این روغن سرشار از سرامیدها است. یک اسید چرب ضروری که تارهای مو و مژه را عمیقا تغذیه کرده و از ریزش بیش از حد مو جلوگیری می‌کند. اما چگونه از آن استفاده کنم؟

  • پنبه یا برس ریمل را به روغن جوجوبا آغشته کنید و از ریشه تا انتها روی مژه‌هایتان بمالید.
  • برای کسب بهترین نتیجه، هر شب قبل از خواب این کار را تکرار کنید.
  • اگر دوست دارید، می‌توانید روغن جوجوبا را با مقادیر مساوی روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید.
فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

رشد مژه با روغن گل رز

روغن گل رز به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی و التیام بخشی آن در صنعت آرایشی و بهداشتی محبوبیت پیدا کرده است. به طور مشابه، باید خوشحال باشید این روغن در تقویت و بهبود رشد مژه شما و جلوگیری از ریزش مو نیز عالی است. اما نحوه استفاده از این روغن چگونه است؟

  • هر شب پس از پاک‌کردن آرایش، مژه‌های خود را با کمی روغن گل رز مرطوب کنید.
  • مانند روغن جوجوبا، می‌توانید آن را با نوک انگشتان خود یا با برس ریمل به مژه‌هایتان بزنید.

روغن بادام

این روغن به محافظت از مژه‌های شما در برابر آفتاب و سموم محیطی کمک می‌کند. به همین دلیل، روغن بادام مژه‌های شما را تغذیه می‌کند و به رشد سالم آنها کمک می‌کند و آنها را پرپشت و زیبا نگه می‌دارد. حال چگونه از این روغن استفاده کنم؟

  • یک پنبه را با روغن بادام مرطوب کنید و آن را روی مژه‌های خود بمالید.
  • اجازه دهید یک شب بدون آبکشی، این روغن روی مژه‌هایتان بماند.
  • هر شب قبل از خواب از روغن بادام استفاده کنید.

روغن کرچک

از این روغن گیاهی که محصول گیاه Ricinus communis است، برای صدها سال به عنوان یک ماده آرایشی استفاده شده و می‌شود. خوبی آن به اسیدهای چرب و ویتامین‌های آن نسبت داده می‌شود که در صورت استفاده موضعی، ظاهر مو و پوست شما را بهبود می‌بخشند.

علاوه بر این، در این مورد خاص که به مژه مربوط است، ما از آن برای آبرسانی و بلند‌کردن مژه‌های شما استفاده خواهیم کرد. مواد مغذی موجود در روغن کرچک در صورت استفاده موضعی به راحتی جذب می‌شوند. نحوه استفاده از روغن کرچک برای رشد مژه به شرح زیر است:

  • مقدار کمی روغن کرچک را روی مژه‌های خود بمالید و بگذارید یک شب بماند.
  • اگر بوی آن را دوست ندارید، می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید.
علاوه بر این، در این مورد خاص که به مژه مربوط است، ما از آن برای آبرسانی و بلند‌کردن مژه‌های شما استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تقویت مژه در خانه؛

روغن نارگیل

روغن نارگیل ارگانیک یک محصول گیاهی است که می‌توانید از آن به روش‌های مختلف در روتین زیبایی خود استفاده کنید. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط موجود در این روغن به همراه آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی ضروری آن باعث تقویت رشد مژه و افزایش حجم آنها می‌شود. اما چگونه از آن استفاده کنم؟

  • ابتدا کمی روغن نارگیل بردارید و روی مژه‌هایتان بمالید.
  • بگذارید تا صبح بدون آبکشی بماند و هر شب از آن استفاده کنید.
  • در نهایت اگر دوست دارید، می‌توانید از آن به عنوان پاک‌کننده آرایش نیز استفاده کنید.

روغن زیتون

اگر می‌خواهید مژه‌های پرپشت‌تر، مرطوب‌تر و قوی‌تری داشته باشید، تنها کافی است درمان منظم با روغن زیتون فرابکر را در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید. مهم‌تر از همه، این روغن برای سلامت، پوست و موی شما مفید است. نحوه استفاده از روغن زیتون برای رشد مژه چگونه است؟

  • مقدار کمی روغن زیتون را گرم کنید. پس از اطمینان از اینکه در دمای معتدلی قرار دارد، آن را روی مژه‌های خود بمالید.
  • بگذارید یک شب بماند و حداقل سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

آیا اخیرا متوجه شده‌اید مژه‌هایتان به راحتی می‌شکنند؟ آیا می‌خواهید آنها را مرطوب کرده و زیبا جلوه دهید؟ پس یکی از روغن‌های بالا را انتخاب کنید و ببینید چقدر در رشد مژه شما موثر هستند.

به پوستت جون تازه بده

نکات مفید دیگر برای داشتن مژه‌های سالم

برای بهبود رشد مژه روش‌های زیادی وجود دارد. مثلا بسیاری از مواد طبیعی برای مژه‌های ما مفید هستند و خوشبختانه، اکثر آنها را به راحتی می‌توانیم پیدا کنیم! به غیر از مواد طبیعی (مانند روغن‌های گیاهی که در قسمت قبلی به آنها پرداختیم)، باز هم روش‌های زیادی برای تقویت مژه توسط محققان یافت شده که در ادامه به تک تک آنها می‌پردازیم:

رشد مژه با حمام چای سبز

حمام چای سبز راهی عالی برای داشتن مژه‌های بلندتر و تیره‌تر است. به سادگی یک فنجان چای سبز (بدون شکر!) درست کنید و صبر کنید تا خنک شود. یک تکه پنبه را در آن آغشته کنید و آن را روی مژه‌های خود بکشید. چای سبز مملو از آنتی اکسیدان‌های مفید برای حفظ سلامت مژه‌ها است و کافئین و فلاونوئیدهای موجود در آن، رشد تارهای مژه‌ی جدید را تحریک می‌کنند.

رشد مژه با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک تونیک فوق‌العاده برای طراوت چشم و کمک به حفظ مژه‌های شاداب و خوش رنگ است. این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلامتی بدن را تقویت کرده و رشد سلول‌های جدید را تشویق می‌کنند. آلوئه‌ورا برای پوست‌های خشن و درمان لکه‌های قرمز نیز خوب است.

این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلامتی بدن را تقویت کرده و رشد سلول‌های جدید را تشویق می‌کنند.

سرم مژه

سرم‌های مژه زیادی در بازار وجود دارد. فرمول آنها برای کار با چرخه رشد مژه و کمک به تقویت و حفظ آن طراحی شده است. به دنبال یک سرم مژه دارای اسکوالین (یک هیدروکربن مایع روغنی که در روغن کبد کوسه و سبوم انسان وجود دارد و پیش ساز متابولیک استرول‌ها است) باشید که به پرپشت‌شدن و رشد مژه‌ها کمک می‌کند.

استفاده منظم از این مواد طبیعی و سرم‌ها تنها اولین قدم برای به دست آوردن مژه‌های رویایی شماست. اما مژه‌های عالی نیاز به توجه بیشتری دارند. فراموش نکنید برای کسب بهترین نتیجه، نکات ویژه زیر را هم در روتین رشد مژه خود بگنجانید.

رشد مژه با ماساژ دادن

ماساژ شبانه پلک‌ها با تحریک فولیکول‌های مو، به رشد مژه کمک می‌کند. البته یادتان باشد از فشار دادن زیاد چشم‌ها خودداری کنید و فقط برای 60 ثانیه، پلک‌های خود را به آرامی ماساژ دهید. انجام این کار هنگام استفاده از روغن طبیعی یا آلوئه‌ورا آسان‌تر بوده و نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

تمیز کرده مژه‌ها

بسیار مهم است مژه‌های خود را هر شب تمیز کرده و تمام مواد آرایشی و مواد زائدی که در طول روز روی آنها نشسته‌اند را پاک کنید. اگر بتوانید هر شب این کار را کنید، قدم بزرگی برای بهبود رشد مژه خود برداشته‌اید.

رشد مژه با داشتن یک رژیم غذایی سالم

درست مانند موهای روی سر، مژه‌ها نیز به سلامت بدن واکنش نشان می‌دهند. آنها برای رشد و درخشش به مواد معدنی و ویتامین‌های خاصی نیاز دارند. اگر سالم نباشید، نمی‌توانید مژه‌ها و موهای سالمی داشته باشید. شما باید غلات کامل و کربوهیدرات‌های سالم بخورید تا بدن خود را در حالت بهینه حفظ کنید. همچنین تعداد بی‌شماری از مکمل‌های ویتامین برای رشد مو وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

رشد مژه با استفاده از پک‌های گرم و سرد

یک یا دو بار در هفته، پک‌های چشم گرم و سرد را به طور متناوب به مدت تقریباً پنج دقیقه روی چشمان خود بگذارید. هر چند بار که دوست دارید این کار را تکرار کنید. این فعالیت نه تنها اعصاب و ماهیچه‌های اطراف چشم را برای تقویت رشد مو تحریک می‌کند، بلکه علائم چین و چروک را نیز کاهش می‌دهد.

چه چیزهایی برای رشد مژه مضر هستند؟

اگر می‌خواهید مژه‌های بلندتری داشته باشید، کارهایی وجود دارد که نباید انجام دهید! بسیاری از ما به کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم و برای سلامت مژه‌هایمان مضر است، حتی فکر هم نمی‌کنیم. کمی زمان بگذارید تا این فعالیت‌ها را در نظر بگیرید و ببینید چگونه روی رشد مژه‌های شما تأثیر منفی می‌گذارند!

چشمان خود را مالش ندهید

درست است ماساژ چشم برای رشد مژه خوب است، اما اینکه بخواهید چشمان خود را با عصبانیت مالش دهید، ایده بسیار بدی است. چشمان شما بسیار ظریف هستند و رفتار خشن با آنها می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها یا ترکیدن مویرگ‌های کوچک خونی روی پلک‌هایتان شود.

از پاک‌کننده‌های خشن و Makeup Removerهای سنگین استفاده نکنید

هر چیزی که برای چشم خود استفاده می‌کنید، باید ملایم باشد. از پاک‌کننده آرایش گرفته تا کرم شب، محصولاتی را انتخاب کنید که پارابن یا دانه‌های اسکراب ندارند. با استفاده از این محصولات روی چشم و پلک‌هایتان، نه تنها می‌توانید مژه‌های خود را از بین ببرید، بلکه این محصولات می‌توانند باعث ایجاد خطوط و چین و چروک زودرس شوند.

مژه‌های مصنوعی را برای مدت طولانی نگه ندارید

مژه‌های مصنوعی از دهه 1920 وجود داشته‌اند و زمانی که نمی‌توانید مژه‌های بلندی داشته باشید، هنوز یک جایگزین مناسب برای شما هستند. آنها در همه اندازه‌ها، شکل‌ها و حجم‌ها موجود هستند، بنابراین می‌توانید هر روز ظاهر خود را تغییر دهید!

مژه مصنوعی با چسب یا نوار مغناطیسی به مژه‌ی اصلی می‌چسبد و می‌توان از آنها چندین بار استفاده کرد. اما این نوع مژه‌ها می‌توانند مضر باشند و شانس شما را برای از دست دادن مژه‌های سالم خودتان بیشتر کنند. هرگز مژه مصنوعی را برای مدت طولانی روی چشم خود نگذارید. مهم است که آنها را در اسرع وقت از چشمانتان جدا کنید. از یک پاک‌کننده ملایم برای این کار استفاده کنید و هرگز آنها را با زور از مژه‌هایتان نکنید.

اما این نوع مژه‌ها می‌توانند مضر باشند و شانس شما را برای از دست دادن مژه‌های سالم خودتان بیشتر کنند.

آیا مژه رشد می‌کند؟

بله، رشد مژه دارای یک سیکل طبیعی است. یک فرد بالغ به طور متوسط 100 تا 150 مژه بالایی و 50 تا 75 مژه تحتانی در هر پلک دارد. هر مژه یک چرخه رشد دارد که شامل سه مرحله است:

رشد مژه در فاز آناژن

این دوره مربوط به رشد هر مژه است و معمولاً این مرحله تا دو هفته طول می‌کشد. اگر در این مدت مژه‌های شما بیفتند، بلافاصله رشد نمی‌کنند.

رشد مژه در فاز تلوژن

این فاز، طولانی‌ترین مرحله رشد مژه است که چهار تا نه ماه طول می‌کشد. این مرحله به عنوان دوره استراحت قبل از ریزش مژه (فاز سوم) و رشد مژه‌های جدید به جای آنهایی که می‌ریزند، در نظر گرفته می‌شود.

در هر زمان، شما می‌توانید مژه‌هایی را داشته باشید که در یکی از این مراحل هستند. چرخه کامل مژه می‌تواند بین 5 تا 11 ماه طول بکشد. از دست دادن چند مژه در بیشتر روزها طبیعی است، حتی اگر متوجه ریزش آن‌ها نشوید.

علت ریزش مژه چیست؟

اگرچه بهبود رشد مژه امری نسبتا ساده و کم دردسر است، اما علل زیر هم می‌توانند باعث ریزش مژه‌های شما شوند:

استرس

به گفته محققان، استرس عامل بسیار مهمی در ریزش مژه است. همانطور که استرس می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود، می‌تواند تأثیر مشابهی روی موهای ریز مژه داشته باشد. آنچه اتفاق می‌افتد این است که استرس، فولیکول‌ها را به فاز خفته (معروف به فاز تلوژن) سوق می‌دهد که می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود.

اما نگران نباشید، زیرا این مژه‌ها در نهایت با گذشت زمان دوباره رشد می‌کنند. در واقع به محض اینکه عوامل استرس‌زا کنترل شوند، مژه‌ها با عدم ریزش بیشتر و در نهایت رشد مجدد پاسخ خواهند داد.

تحریک ناشی از مژه مصنوعی یا اکستنشن مژه

تحریک ناشی از جنس مژه‌های مصنوعی غیرمعمول است، اما اگر دائماً چسب روی خط مژه حساس خود می‌زنید، ممکن است دچار ریزش مژه شوید. اکستنشن هم برای بهبود زیبایی مژه عالی است، اما باید زمان کافی را صرف تمیز‌کردن صحیح مژه‌های خود کنید.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا یک اختلال خاص است که در آن، افراد ممکن است با وسواس‌های غیرقابل مقاومتی برای کندن مو از پوست سر، ابروها و مژه‌ها مواجه شوند. این بیماری پیچیده است و در همه افراد به صورت یکسان خود را نشان نمی‌دهد، اما گاهی اوقات با استرس مرتبط است.

مالیدن چشم‌ها

مالیدن گاه به گاه چشم‌ها به دلیل خارش به احتمال زیاد آسیب چندانی روی رشد مژه نخواهد داشت، اما مالیدن مداوم چشم‌ها با کف دست، پاک‌کننده آرایش یا حتی فر مژه، می‌تواند به پوست پلک آسیب برساند و ممکن است باعث ریزش مژه‌ها شود.

وجود یک وضعیت سلامت زمینه‌ای

در این مورد، محققان به بیماری آلوپسی آره‌آتا (که در آن می‌توانید موهای بدن را در تکه‌های دایره‌ای از دست بدهید) و بیماری کم‌کاری تیروئید (که در آن می‌توانید یک سوم آخر ابروهای خود را از دست بدهید) اشاره می‌کنند. خیلی از بیماران در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است قسمتی از مژه‌های خود را از دست بدهند.

تحریک ناشی از محصولات چشمی

برخی از افراد ممکن است به دلیل آرایش چشم با مواد تحریک‌کننده (مانند خط، سایه یا ریمل) مژه‌های خود را از دست بدهند. درماتیت تماسی که اغلب به صورت جوش روی پلک‌ها یا اطراف آن ظاهر می‌شود، به ویژه در اطراف چشم‌ها شایع است، اما گاهی اوقات هم باعث ریزش مژه‌ها می‌شود.

خوابیدن با آرایش

حتی مرطوب‌کننده‌ترین ریمل‌ها هم می‌توانند مژه‌ها را در طول شب خشک کنند، که می‌تواند منجر به کاهش رشد مژه و شکستن و ریختن آنها شود. مخصوصاً اگر هنگام خواب صورت خود را روی بالش بگذارید، ریمل سفت می‌تواند مژه‌های شما را روی پارچه «خرد کند».

بیشتر بخوانید: تفاوت کاشت مژه با اکستنشن مژه

ریزش طبیعی مژه‌ها

برخی از افراد مژه‌هایی دارند که ریزش آنها کمی بیشتر از دیگران است.

چگونه می‌توانیم از ریزش مژه در آینده جلوگیری کنیم؟

تغییرات کوچک در عادات روزانه شما می‌تواند از ریزش بیش از حد مژه جلوگیری کند. بسته به سبک زندگی خود، ممکن است بخواهید:

  • یک ریمل جدید را امتحان کنید، زیرا ممکن است به برند خود حساسیت داشته باشید و آن را ندانید. مثلا اگر از ریمل ضد آب استفاده می‌کنید، سعی کنید از این به بعد از فرمول‌های غیر ضد آب استفاده کنید.
  • آرایش خود را به آرامی پاک کنید. مالیدن یا کشیدن مژه‌ها به‌خصوص زمانی که با ریمل پوشانده شده‌اند، می‌تواند باعث ریزش آنها شود. استفاده از پاک‌کننده‌های آرایش ملایم و نرم لمس‌کردن مژه‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. مژه‌هایی که با ریمل پوشانده شده‌اند، شکننده‌تر و مستعد شکستن هستند. تماس با بالش در تمام طول شب نیز ممکن است باعث افتادن آنها شود.
  • فر مژه را کنار بگذارید. این دستگاه‌ها می‌توانند باعث کاهش رشد مژه و کنده‌شدن آنها شوند، به‌خصوص اگر حین ریمل زدن از آن‌ها استفاده کنید.
  • مژه‌های مصنوعی و اکستنشن را با دقت بردارید. این محصولات با چسب به مژه‌های طبیعی شما می‌چسبند. برداشتن چسب می‌تواند مژه‌های شما را همراه با آن از بین ببرد. بنابراین برای این کار حتما از یک پاک‌کننده ملایم با پایه روغن استفاده کنید یا اجازه دهید اکستنشن‌ها به طور طبیعی از بین بروند.
به غیر از استفاده از روغن‌های گیاهی، شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده هم رشد مژه خود را بهبود دهید.

به پایان مطلب بررسی رشد مژه می‌رسیم. همانطور که دیدید، روغن‌های طبیعی زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید ظاهر خود را با داشتن مژه‌هایی بلند و پرپشت زیباتر کنید. به غیر از استفاده از روغن‌های گیاهی، شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده هم رشد مژه خود را بهبود دهید.

در واقع داشتن برخی عادات غلط باعث ریزش مژه‌ها می‌شوند که با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب می‌توانید این مشکل را از بین ببرید. البته گاهی اوقات هم رشد مژه به دلیل وجود یک بیماری زمینه‌ای متوقف می‌شود که در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع ++++++

روغن گل رز برای رشد مژه مناسب است؟

روغن گل رز به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی و التیام بخشی آن در صنعت آرایشی و بهداشتی محبوبیت پیدا کرده است. به طور مشابه، باید خوشحال باشید این روغن در تقویت و بهبود رشد مژه شما و جلوگیری از ریزش مو نیز عالی است.

حمام چای سبز چیست؟

حمام چای سبز راهی عالی برای داشتن مژه‌های بلندتر و تیره‌تر است. به سادگی یک فنجان چای سبز (بدون شکر!) درست کنید و صبر کنید تا خنک شود. یک تکه پنبه را در آن آغشته کنید و آن را روی مژه‌های خود بکشید. چای سبز مملو از آنتی اکسیدان‌های مفید برای حفظ سلامت مژه‌ها است و کافئین و فلاونوئیدهای موجود در آن، رشد تارهای مژه‌ی جدید را تحریک می‌کنند.

آیا استرس باعث ریزش مژه میشود؟

به گفته محققان، استرس عامل بسیار مهمی در ریزش مژه است. همانطور که استرس می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود، می‌تواند تأثیر مشابهی روی موهای ریز مژه داشته باشد. آنچه اتفاق می‌افتد این است که استرس، فولیکول‌ها را به فاز خفته (معروف به فاز تلوژن) سوق می‌دهد که می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود.

۱۷ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی