کهیر صورت
۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر صورت؛ علائم، دلایل و روش درمان سریع خانگی

5/5 - (1 امتیاز)

کهیرها برجستگی‌هایی خارش‌دار در اندازه‌های متفاوت هستند و می‌توانند به‌طور ناگهانی در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند، اما از آنجایی که پوست صورت و گردن بسیار حساس هستند، معمولا کهیرها در این دو ناحیه بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن خود را نشان می‌دهند. کهیر می‌تواند به دلیل تحریک پوست و آلرژی یا به دلیل برخی محرک‌های فیزیکی مانند فشار ایجاد شود. کهیر معمولا خطرناک نیست، اما هر کسی فکر می‌کند ممکن است واکنش آلرژیک شدید داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند. حال در این مقاله به بررسی علائم، علل و درمان کهیر صورت و گردن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کهیر صورت و گردن

کهیر نوعی واکنش آلرژیک است که باعث ترشح هیستامین در بدن شده و به صورت خارش، برآمدگی‌های قرمز رنگ یا جوش روی پوست ظاهر می‌شود و می‌تواند هر نقطه‌ای از بدن را درگیر کند. در واقع کهیرها می‌توانند برآمدگی‌های ریزی به اندازه یک خراش کوچک یا نواحی برجسته بزرگی باشند که کل اندام شما را در هر نقطه‌ای از بدن می‌پوشانند.

کهیر معمولا خطرناک نیست، اما هر کسی فکر می‌کند ممکن است واکنش آلرژیک شدید داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

کهیر اغلب روی پوست‌های سفید و روشن به رنگ قرمز یا صورتی ظاهر می‌شود. افرادی که پوست تیره‌تری دارند ممکن است کهیرهایی داشته باشند که کمی روشن‌تر یا کمی تیره‌تر از پوست اطرافشان باشد. صرفنظر از رنگدانه‌های کهیر شما، همه کهیرها دارای این خصوصیات هستند:

  • برآمده
  • خارش‌دار
  • حساس و ظریف
  • به شکل گرد، بیضی یا ناهموار
  • دارای مرز کاملا مشخص

به کهیر urticaria نیز می‌گویند و معمولا در قسمت‌هایی از بدن ظاهر می‌شود که ما می‌توانیم آنها را با لباس بپوشانیم. با این حال گاهی‌اوقات کهیر مستقیما زیبایی ظاهری افراد را هدف قرار می‌دهد و روی پوست گردن و صورت ظاهر می‌شود! در این صورت گفته می‌شود که فرد دچار کهیر صورت و گردن شده است.

به پوستت جون تازه بده

عوامل ایجاد‌کننده کهیر صورت

کهیرها معمولاً به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند و چندان مهم نیست در کجای بدن ظاهر شوند. هر عامل ناخوشایندی، از استرس و قرار گرفتن درمعرض آفتاب گرفته تا سرمای شدید، اصطکاک پوست با سطوح مختلف و آلرژی، می‌توانند این واکنش مزاحم را تحریک کنند. با این حال در ادامه به چند دلیل اصلی کهیر صورت اشاره می‌کنیم.

استرس

آیا اخیرا استرس بیشتری داشته‌اید؟ این امکان وجود دارد استرس با عود‌کردن کهیر روی پوست شما ارتباط داشته باشد. اما استرس لزوماً علت اصلی کهیر صورت نیست. یعنی در حالی که استرس ممکن است در ایجاد کهیر روی پوست شما نقش داشته باشد، اما به این معنی نیست که حتما باعث آن شده است.

بنابراین استرس فقط می‌تواند دلیلی برای ایجاد کهیر صورت باشد، اما اگر در حال حاضر روی صورت خود کهیر دارید، احتمال دارد استرس آن را بدتر کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 سطوح بالاتر استرس را در زنان مبتلابه کهیر مزمن نشان داد.

بنابراین استرس فقط می‌تواند دلیلی برای ایجاد کهیر صورت باشد، اما اگر در حال حاضر روی صورت خود کهیر دارید، احتمال دارد استرس آن را بدتر کند.

با این حال، دکتر Papri Sarkar (یک متخصص پوست مشهور در ماساچوست امریکا) به یک بیماری نادر به نام کهیر آدرنرژیک اشاره می‌کند و می‌گوید: یک استثنا در مورد رابطه بین استرس و کهیر وجود دارد. برای افراد مبتلابه این بیماری، استرس عاطفی باعث ایجاد کهیرهای کوچک و گذرا می‌شود.

او می‌گوید: متاسفانه ما هنوز مکانیسم این موضوع را درک نکرده‌ایم. با این حال، تزریق هورمون‌های استرس مانند اپی نفرین یا نوراپی نفرین در بیماران مبتلابه کهیرهای ناشی از استرس می‌تواند کهیر را تکثیر کند. در این بیماران، قهوه یا شکلات نیز ممکن است باعث کهیر شود.

بیشتر بخوانید: کهیر پوستی بدون خارش؛

قرارگیری درمعرض نور خورشید

حتما می‌دانید که در روزهای گرم تابستان وقتی قرار است برای مدتی طولانی زیر نور آفتاب بمانید، باید به صورت خود ضد آفتاب بزنید، اما اگر مستعد کهیر هستید، حتماً یک چتر به عنوان سایه‌بان نیز به همراه داشته باشید.

به گفته محققان، قرار گرفتن درمعرض نور خورشید و کهیر با هم مرتبط هستند. در واقع کهیر خورشیدی شکل غیر معمولی از کهیر است. این کهیرها فقط چند دقیقه پس از قرار گرفتن درمعرض نور خورشید ایجاد می‌شوند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند چرا این شکل از کهیر فیزیکی افراد خاصی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما روی دیگران تاثیر نمی‌گذارد. اما چیزی که آنها می‌دانند این است که در این شرایط، محرکِ کهیر صرفاً گرمای خورشید نیست. درست است گرما می‌تواند باعث ایجاد کهیر شود، اما برای افراد مبتلابه کهیر خورشیدی، این نور خورشید است که باعث واکنش می‌شود.

در بیماران مبتلابه کهیر خورشیدی، نور خورشید باعث آزاد‌شدن هیستامین از سلول‌های خاصی (ماست سل‌ها) می‌شود که باعث کهیر می‌شوند. در این حالت، محافظت از پوست در برابر نور خورشید با استفاده از لباس‌های UPF، استفاده از چتر به عنوان سایه بان و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیماران مبتلابه کهیر صورت خورشیدی، به عنوان یک راه‌حل اغلب از آنتی‌هیستامین استفاده می‌کنند تا مانع از انتشار هیستامین در بدنشان شوند. مبادا فکر کنید که سپری‌کردن یک لحظه زیر نور خورشید تفاوتی ایجاد نمی‌کند، بلکه اگر دچار این بیماری باشید، تنها چند دقیقه نور خورشید ممکن است باعث کهیر صورت در شما شود.

بیشتر بخوانید: کهیر مزمن چیست؟ 

بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو و لوپوس معمولا خیلی سخت در افراد تشخیص داده می‌شوند و ممکن است منجر به مجموعه‌ای از علائم ناامیدکننده مانند افزایش وزن، کاهش وزن، خستگی مفرط، دردهای عضلانی و موارد دیگر شوند.

در مورد بیماری‌های خودایمنی، چیزهای زیادی وجود دارد که تاکنون ناشناخته مانده‌اند، اما ارتباط بین آنها و شیوع کهیر، به‌خصوص کهیر صورت و گردن توسط محققان کشف شده است.

در واقع کهیر می‌تواند یک بیماری خودایمنی‌زمینه‌ای را آشکار کند و شایع‌ترین موردی که در ارتباط با کهیر گزارش شده است، بیماری خودایمنی تیروئید است. این امر ممکن است به دلیل ارتباط کهیر با آنتی‌بادی‌های گیرنده ضد IgE (ایمونوگلوبولین E) یا IgE باشد. افرادی که آنتی‌بادی‌های ضد IgE دارند، بیشتر به کهیر خودایمنی مزمن مبتلا می‌شوند.

در مورد بیماری‌های خودایمنی، چیزهای زیادی وجود دارد که تاکنون ناشناخته مانده‌اند، اما ارتباط بین آنها و شیوع کهیر، به‌خصوص کهیر صورت و گردن توسط محققان کشف شده است.

برخی بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، بیماری تیروئید و آرتریت روماتوئید، اتوآنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند با یک آنتی‌بادی خاص که ممکن است باعث کهیر شود واکنش دهند. بدین‌ترتیب این بیماری‌ها معمولاً باعث ایجاد کهیر مزمن می‌شوند.

در کهیر مزمن، هر ضایعه‌ی منفرد کهیر ممکن است 24 ساعت روی پوستتان بماند، اما در مجموع، کهیر بیش از شش هفته دوام خواهد آورد. اگر کهیر مزمن دارید، پزشک شما به دنبال بیماری‌های خودایمنی خواهد بود. درمان بیماری‌زمینه‌ای اغلب کهیر را بهبود می‌بخشد.

عفونت‌ها

در بسیاری از موارد، به ویژه در کودکان، کهیر صورت به دنبال عفونت دیده می‌شود. عفونت‌ها ممکن است ماهیت باکتریایی داشته باشند، مانند عفونت‌های گلودرد استرپتوکوکی و دستگاه ادراری (UTIs) و یا ماهیت ویروسی داشته باشند، مانند سرماخوردگی، هپاتیت و مونونوکلئوز.

تغییرات دما

رفت و آمد بین گرما و سرمای شدید (مثلاً رفتن از اتاق خیلی گرم به فضای باز در سرمای زمستان) می‌تواند باعث ایجاد کهیر صورت در افراد مبتلابه کهیر سرد شود. در واقع در این شرایط، این کاهش سریع دما است که باعث شیوع بیماری می‌شود.

مثلا اگر در یک روز گرم تابستان در ساحل زیر نور خورشید غرق شوید و سپس در آب خنک دریا فرو بروید، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین به‌طور مشابه، افزایش دما، همانطور که در طول ورزش مشاهده می‌شود، می‌تواند باعث کهیر ناشی از ورزش شود.

عوامل محیطی

کهیر اغلب در اثر اصطکاک یا مالش پوست به چیزی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به لطف محرک‌های تقریبا نامرئی نیز ایجاد شود! مثلا برخی افراد در واکنش به یک محرک خاص در هوا مانند گرده‎ی گل، موی گربه و غیره کهیر می‌زنند، به احتمال زیاد این کهیر در جایی از پوست که واقعاً با محرک تماس داشته ظاهر می‌شود.

بنابراین بیشتر اوقات این صورت و گردن هستند که قربانی کهیر ناشی از عوامل نامرئی می‌شوند، زیرا این نواحی اغلب درمعرض هوای آزاد قرار می‌گیرند. کهیر همچنین می‌تواند ناشی از نیش حشرات باشد. این حساسیت به عنوان کهیر پاپولار شناخته می‌شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

دیگر علل کهیر صورت

فهرست علل احتمالی کهیر صورت و گردن متعدد است و دلایل دیگری که ممکن است باعث ابتلا به کهیر شوند عبارتند از:

  • فشار هر چند کوچک، مانند فشاری که لباس یا ماسک به پوست بدن و صورت وارد می‌کنند
  • ارتعاش
  • غذاهایی مانند بادام‌زمینی، صدف یا تخم مرغ
  • داروها، به ویژه آنتی‌بیوتیک‌های خاص یا آسپرین و ایبوپروفن
  • آلرژن‌ها مانند گرده، شوره حیوانات و کنه‌های گرد و غبار
کهیر همچنین می‌تواند ناشی از نیش حشرات باشد. این حساسیت به عنوان کهیر پاپولار شناخته می‌شود.

درمان کهیر صورت

اولین کار در درمان کهیر صورت شامل اجتناب از تماس یا قرار گرفتن درمعرض محرک یا آلرژن است. کهیر معمولاً خود به خود از بین می‌رود و فقط برای مدت کوتاهی روی پوستتان دوام می‌آورد. با این حال، احساس خارش آن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

AAD (آکادمی پوست آمریکا) توصیه می‌کند مردم خارش را با استفاده از کمپرس سرد (به جز در مورد کهیرهای مرتبط با سرماخوردگی) یا استفاده از داروهای ضد خارش بدون نسخه (OTC) که حاوی آنتی‌هیستامین هستند، تسکین دهند.

برخی پزشکان ممکن است استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی بدون نسخه را نیز برای درمان کهیر صورت مفید بدانند. در برخی موارد، پزشکان ممکن است کورتیکواستروئیدهای قوی‌تری را برای درمان سریع عودهای کهیر صورت و گردن تجویز کنند. افراد مبتلابه کهیر مزمن باید اقدامات بیشتری را برای به حداقل رساندن علائم انجام دهند. این اقدامات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اجتناب از گرمای بیش از حد
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر

همچنین همانطور که گفتیم، کهیر صورت می‌تواند نشانه‌ای از برخی اختلالات خودایمنی باشد. افراد همچنین در صورت داشتن یک واکنش آلرژیک شدید، که به آنافیلاکسی معروف است، ممکن است دچار کهیر صورت و گردن شوند. آنافیلاکسی به خودی خود فروکش نمی‌کند و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

هر کسی علائم و نشانه‌های این واکنش را تجربه می‌کند (که می‌تواند شامل مشکل در تنفس، گرفتگی گلو، سرگیجه و احساس درد باشد)، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

درماتیت تماسی و کهیر مشابه هم هستند، اما یکسان نیستند. هر دو ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که پوست یک محرک یا آلرژن را لمس می‌کند. با این حال، بثورات درماتیت تماسی ممکن است تا 1 الی 2 روز پس از تماس با محرک ظاهر نشوند و ممکن است بهبودی آنها نیز زمان ببرد.

آنژیوادم بیماری دیگری است که بسیار شبیه کهیر صورت بوده و اغلب ناشی از یک واکنش آلرژیک است. علائم این بیماری عبارتند از:

  • تورم صورت در اطراف دهان یا چشم
  • مشکل تنفسی
  • گرفتگی معده
  • تورم اندام‌ها
  • تورم گلو
هر دو ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که پوست یک محرک یا آلرژن را لمس می‌کند.

چه زمانی باید نگران کهیرهای صورت یا گردن باشیم؟

کهیر صورت و گردن می‌توانند نشانه یک واکنش آلرژیک جدی باشند که نیاز به مراقبت اورژانسی پزشکی دارد. اگر کهیر در شما همراه با هر یک از این علائم بود، مهم است که سریعا دست به کار شوید:

  • خس خس سینه
  • سفتی در قفسه سینه یا گلو
  • مشکل در تنفس
  • مشکل در صحبت کردن
  • تورم در گلو، صورت یا زبان
  • حالت تهوع
  • سبکی سر

اگر هر یک از این علائم را دارید، با اورژانس تماس بگیرید. پزشک ممکن است برای شما یک تزریق‌کننده اپی نفرین، مانند EpiPen، برای واکنش‌های آلرژیک آینده تجویز کند. آنها به شما یاد می‌دهند که چگونه از آن استفاده کنید و به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ می‌دهند.

اگر در آینده دچار کهیر صورت شدید، تزریق اپی نفرین خود را آماده داشته باشید و از آن استفاده کنید. ضمنا شما باید پس از استفاده از تزریق اپی نفرین نیز همچنان به اورژانس مراجعه کنید، اما این تزریق می‌تواند از مرگ ناشی از آنافیلاکسی جلوگیری کند.

به غیر از خطر مرگ، خارش شدید نیز می‌تواند باعث شود که فرد به شدت پوست خود را خراشیده و خود را زخمی کند. در نتیجه باکتری‌ها می‌توانند وارد بدن شده و باعث عفونت شوند.

افراد همچنین باید در صورت مشاهده هرگونه تغییرات در پوست خود (مانند تغییر رنگ یا احساس گرما در ناحیه صورت در هنگام لمس آن)، که ممکن است نشانه عفونت باشند، به پزشک مراجعه کنند. در حدود 5 درصد از افرادی که کهیر را تجربه می‌کنند، ممکن است یک بیماری‌زمینه‌ای مانند بیماری کبد یا تیروئید داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کهیر چیست؟

آیا مصرف آنتی‌هیستامین در درمان کهیر موثر است؟

داروهایی به نام آنتی‌هیستامین‌ها اثرات هیستامین را بر بدن شما مسدود می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها خارش ناشی از کهیر را تسکین می‌دهند و از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری می‌کنند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین خیلی سریع در مقابل کهیر صورت واکنش نشان می‌دهند.

بسته به شدت کهیر، پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای ضد حساسیت مانند لوراتادین، فکسوفنادین، ستیریزین یا لووستیریزین را توصیه کند. همچنین برای درمان کهیرهای مزمن سخت، پزشک ممکن است تزریق ماهانه دارویی به نام اومالیزوماب را توصیه کند.

این دارو آنتی‌بادی آلرژی بدن، یعنی ایمونوگلوبین E یا همان IgE را از ایجاد واکنش‌های آلرژیک بلاک می‌کند. افراد مبتلابه آلرژی شدید می‌توانند IgE بیش از حد تولید کنند که منجر به مشکلاتی مانند کهیر صورت و بدن و آسم می‌شود.

آیا می‌توان از کهیر صورت اجتناب کرد؟

دوری از محرک‌ها می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های کهیر در آینده کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که پوست صورت حساسی دارند باید از محصولات دارای عطر اجتناب کنند. با این حال، گاهی محصولات ملایم و غیر محرک هم می‌توانند باعث کهیر شوند. برای جلوگیری از واکنش‌های غیرمنتظره، افراد می‌توانند آزمایش‌های پچ را برای بررسی واکنش‌های پوستی خود انجام دهند.

با این حال، همیشه نمی‌توان از محرک‌ها جلوگیری کرد. گاهی‌اوقات، افراد نمی‌توانند تشخیص دهند چه چیزی باعث شعله‌ور‌شدن کهیر در آنها شده است. اجتناب از برخی محرک‌ها نیز چالش برانگیز است. برای مثال دوری از هوای سرد برای کسی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کند دشوار است. البته استفاده از محافظ صورت ممکن است کمک‌کننده باشد، اما تضمین نمی‌کند هرگز کهیر نزنید.

برای جلوگیری از واکنش‌های غیرمنتظره، افراد می‌توانند آزمایش‌های پچ را برای بررسی واکنش‌های پوستی خود انجام دهند.

کهیر صورت چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی هر کهیر تنها و منفرد در صورت معمولا کمتر از 24 ساعت روی پوست صورتتان می‌ماند. اما خیلی خوشحال نشوید! زیرا کهیر می‌تواند از یک ناحیه از بدن مثل صورت ناپدید شده و در جای دیگر دوباره ظاهر شود. بنابراین به‌طور کلی، کهیر می‌تواند از روزها تا هفته‌ها طول بکشد.

در برخی موارد، کهیر بیش از شش هفته طول می‌کشد. این نوع کهیرها مزمن در نظر گرفته می‌شوند و در این موارد، جستجو برای یافتن یک بیماری‌زمینه‌ای ضروری است. به همین دلیل، پزشکان آزمایشاتی را انجام می‌دهند تا وجود آلرژی و اختلالات خودایمنی و سایر علل بالقوه را در بدن شما بررسی کنند.

به پایان مطلب بررسی کهیر صورت می‌رسیم. همانطور که گفتیم، کهیر ممکن است تقریباً در هر جای بدن، از جمله صورت رخ دهد. برخی از افراد ممکن است نسبت به کهیرهای روی صورت احساس بسیار بدی داشته باشند، زیرا زیبایی ظاهری آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

از آنجایی که کهیر گاهی به دلیل واکنش آلرژیک اتفاق می‌افتد، افراد مبتلابه کهیر مزمن صورت باید به پزشک یا متخصص آلرژی مراجعه کنند، چون این امکان وجود دارد کهیر به یک واکنش آلرژیک شدید تبدیل شود. همچنین همه موارد کهیر به راحتی قابل تشخیص نیستند. در برخی از افراد مبتلابه کهیر، هیچ محرک واضحی برای جوش‌ها وجود ندارد. با این حال، درمان‌های مختلف و درمان‌های خانگی می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند.

منبع +++++

آیا مصرف آنتی‌هیستامین در درمان کهیر موثر است؟

داروهایی به نام آنتی‌هیستامین‌ها اثرات هیستامین را بر بدن شما مسدود می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها خارش ناشی از کهیر را تسکین می‌دهند و از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری می‌کنند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین خیلی سریع در مقابل کهیر صورت واکنش نشان می‌دهند.

کهیر صورت چقدر طول می‌کشد؟

به‌طور کلی هر کهیر تنها و منفرد در صورت معمولا کمتر از 24 ساعت روی پوست صورتتان می‌ماند. اما خیلی خوشحال نشوید! زیرا کهیر می‌تواند از یک ناحیه از بدن مثل صورت ناپدید شده و در جای دیگر دوباره ظاهر شود. بنابراین به‌طور کلی، کهیر می‌تواند از روزها تا هفته‌ها طول بکشد.

آیا می‌توان از کهیر صورت اجتناب کرد؟

دوری از محرک‌ها می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های کهیر در آینده کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که پوست صورت حساسی دارند باید از محصولات دارای عطر اجتناب کنند. با این حال، گاهی محصولات ملایم و غیر محرک هم می‌توانند باعث کهیر شوند. برای جلوگیری از واکنش‌های غیرمنتظره، افراد می‌توانند آزمایش‌های پچ را برای بررسی واکنش‌های پوستی خود انجام دهند.

۷ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی