کهیر مزمن
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر مزمن چیست؟ دلایل، علائم و روش درمان!

به این مطلب امتیاز دهید

کهیر مشکلی است که باعث ایجاد نواحی قرمز، متورم و همراه با خارش روی پوست می‌شود. علل کهیر عبارتند از غذا، داروها و سایر محرک‌های محیطی. عمده کارشناسان حوزه سلامتی پوست، درمان کهیر را در مصرف آنتی هیستامین‌ها و تزریق اپی نفرین می‌دانند؛ هر چند در قدم اول باید افراد در خصوص عواملی که ممکن است در صورت مصرف آن دچار کهیر ‌شوند، اطلاعاتی داشته باشند. کهیر مزمن یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی افراد شدت متفاوتی داشته ‌باشد. در این مطلب ضمن بررسی کهیر مزمن و علل بروز آن، درباره علائم و نحوه‌ی درمان آن اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواهیم گذاشت.

کهیر چیست؟

کهیر جوش‌های خارش‌دار و برجسته‌ای هستند که روی پوست یافت می‌شوند. کهیر معمولاً به رنگ‌های قرمز و صورتی بوده و حالت گوشتی دارد و گاهی اوقات در صورت شدت، سبب درد نیز می‌شود. در بیشتر موارد، کهیر به دلیل واکنش آلرژیک به دارو یا غذا یا واکنش به یک ماده محرک در محیط ایجاد می‌شود.

. کهیر مزمن یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی افراد شدت متفاوتی داشته ‌باشد.

در بسیاری از موارد، کهیر یک مشکل حاد (موقت) است که می‌تواند با مصرف داروهای آلرژی کاهش یابد. بیشتر بثورات به خودی خود از بین می‌روند. با این‌حال، کهیر مزمن همراه با یک واکنش آلرژیک شدید، نگرانی‌های پزشکی بزرگتری ایجاد می‌کند که در صورت بروز، فرد حتما باید با پزشک مشورت کند.

اگر فردی کهیر داشته باشد، در معرض خطر ابتلا به یک بیماری تهدید‌کننده و خطرناک به نام آنافیلاکسی قرار گرفته است. آگاهی از سایر علائم این بیماری، مانند تورم صورت، زبان یا گلو، تسریع در ضربان قلب یا سبکی سر بسیار مهم است. هر کس که دچار آنافیلاکسی باشد، باید مراقبت‌های پزشکی فوری دریافت کند.

به پوستت جون تازه بده

3 نوع رایج کهیر چیست؟

بیماری پوستی کهیر با توجه به مدت زمان و میزان شدت آن می‌تواند به دسته‌های مختلفی تقسیم ‌شود. در ادامه شما را با مهم‌ترین انواع کهیر آشنا خواهیم کرد:

کهیر حدود 20 درصد از افراد را در دوره‌ای از زندگی‌شان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل پوستی می‌تواند مزمن یا حاد باشد. کهیر حاد 6 هفته یا کمتر طول می‌کشد و ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض یک آلرژن یا محرک مانند غذا یا دست زدن به گزنه باشد. ولی کهیر مزمن عموما بیشتر از 6 هفته طول خواهدکشید و متخصصان هنوز علت اصلی بروز آن را نمی‌دانند.

کهیر حاد 6 هفته یا کمتر طول می‌کشد و ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض یک آلرژن یا محرک مانند غذا یا دست زدن به گزنه باشد.

کهیر حاد

کهیرهای نوع حاد کهیرهایی هستند که کمتر از 6 هفته دوام می‌آورند. شایع‌ترین علل بروز آن در افراد غذاها، داروها و برخی عفونت‌ها هستند. نیش حشرات و بیماری‌های مختلفی نیز ممکن است عامل ایجاد کهیر حاد در بدن افراد شود.

رایج‌ترین غذاهایی که باعث کهیر می‌شوند، عبارتند از آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، برخی از انواع توت تازه و شیر. همچنین بد نیست بدانید مصرف غذاهای تازه و خام بیشتر از غذاهای پخته باعث کهیر می‌شوند.

برخی از افزودنی‌های غذایی و نگهدارنده‌ها نیز ممکن است در تسریع بروز کهیر در بدن موثر باشند. همچنین مصرف داروهایی که می‌توانند باعث ایجاد کهیر شوند، عبارتند از آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، داروهای فشار خون بالا (به ویژه مسکن‌هایی مانند کدئین).

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟

کهیر مزمن

کهیر مزمن عموما بیش از 6 هفته در بدن دوام می‌آورند. تشخیص علت بروز کهیر مزمن در اغلب موارد سخت‌تر از عوامل کهیر حاد است. برای اکثر افراد مبتلا به این کهیر، یافتن علت عموما غیرممکن است. اما در برخی موارد، علت ممکن است بیماری تیروئید، هپاتیت، عفونت یا سرطان باشد. کهیر مزمن می‌تواند اندام‌هایی مانند ریه‌ها، ماهیچه‌ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند. علائمی مانند تنگی نفس، درد عضلانی، استفراغ و اسهال، می‌تواند حکایت از بروز این نوع از کهیر در بدن باشد.

کهیر فیزیکی

این کهیرها ناشی از چیزی است که پوست را تحریک می‌کند – برای مثال سرما، گرما، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لرزش، فشار، تعریق و ورزش. کهیر فیزیکی معمولا درست در جایی که پوست تحریک شده است، ایجاد می‌شود و به‌ندرت در جاهای دیگر ظاهر می‌شود. بیشتر این نوع کهیرها در عرض 1 ساعت ظاهر می‌شوند.

3 علامت کهیر مزمن چیست؟

قابل توجه‌ترین علامت مرتبط با کهیر، جوش‌هایی است که روی پوست ظاهر می‌شود. جوش‌ها ممکن است قرمز باشند، اما در مورادی نیز می‌توانند همرنگ پوست شما باشند. همچنین کهیرها می‌توانند کوچک و گرد یا حلقه‌ای شکل یا بزرگ باشند. محل کهیر عموما دارای خارش است و به‌صورت دسته‌ای در قسمت آسیب‌دیده بدن ظاهر می‌شود. کهیرها می‌توانند بزرگتر شوند، شکل خود را تغییر دهند و گسترش یابند.

کهیر ممکن است در طول شیوع بیماری ناپدید شده یا دوباره ظاهر شود. کهیر عمدتا می‌تواند از نیم ساعت تا یک روز دوام بیاورد و گاهی با فشار دادن سفید شود. گاهی ممکن است این کهیرها با هم تغییر شکل دهند و یک ناحیه بزرگتر و برجسته ایجاد کنند. البته پزشکان و متخصصان حوزه سلامت پوست معتقدند کهیرها می‌توانند از چند ماه تا چند سال در بدن باقی بمانند.

قرمزی پوست

یکی از علائم شایع در هنگام بروز کهیر مزمن در بدن، سرخ شدن پوست در آن ناحیه است. تحریک پوست به‌دلیل عوامل ایجادکننده کهیر، سبب قرمزی پوست شده و به نوعی پاسخ به آن است.

خارش

همانند قرمزی پوست، خارش محل کهیرزده، یکی دیگر از علائم شایع در بروز کهیرهای مزمن است. عموما به‌دلیل تحریک پوست در اثر کهیر، فرد ترجیح می‌دهد آن محل را بخاراند. پس بهتر است برای جلوگیری از گسترش خارش، محل مورد نظر را تحریک نکرده و پارچه‌ی یخ یا آب سرد را روی آن قرار دهیم.

تورم

عموما کهیر علاوه ‌بر خارش و قرمزی، همراه با تورم است. برای جلوگیری از بزرگتر شدن ناحیه‌ی متورم، بهتر است محل مورد نظر را با پارچه یا کمپرسور یخ بپوشانید.

همانند قرمزی پوست، خارش محل کهیرزده، یکی دیگر از علائم شایع در بروز کهیرهای مزمن است.

4 روش درمانی موثر کهیر مزمن چیست؟

طبیعی است که اگر روی پوست خود کهیر می‌بینید، احساس نگرانی ‌کنید. از این گذشته، کهیر در برخی از افراد با توجه به میزان شدت آن نیاز به مراقبت اضطراری دارد. آلرژی غذایی می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم توجه به آن، ممکن است کشنده باشد.

علائمی مانند، تنگی تنفس، سرگیجه و غش، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، ضربان قلب سریع، گرفتگی گلو و صدای خشن، می‌تواند زمینه‌ی ایجاد آتافیلاکسی باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از شدت کهیرهای مزمن در افراد، راه‌های مقابله و درمان آن را با هم بررسی کنیم.

انواع آنتی‌هیستامین

برای کمک به رفع خارش و تسکین آن، بهترین دفاع آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل یا کلاریتین است. البته در مصرف داروهای آنتی‌هیستامین، حتما باید به مقدار آن توجه داشت و با توجه به شرایط وزنی و سنی خود اقدام کنید. توجه داشته باشید که آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند برخی از افراد را خواب آلود و برخی دیگر را بیش فعال کنند. اگر عوارض جانبی دارو بیش از حد شدید است، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم داروی دیگری را تجویز کند. عموما پزشکان متخصص برای درمان کهیر مزمن مصرف آنتی‌هیستامین‌ها را با اکراه توصیه می‌کنند.

ترکیبات بلغور جو

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند، افراد بهتر است به مدت 10 دقیقه، خود را در آب ولرم در ترکیبات حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی حمام کنند، زیرا خارش را بیشتر تسکین می‌دهد. با این حال، از حمام‌ کردن در ترکیبات دارای لوسیون‌های‌ معطر شیمیایی خودداری کنید. پس از حمام کردن، پوست خود را با کرم یا لوسیون ملایم مرطوب کنید. همچنین برخی از متخصصان مصرف بلغور جو را یکی از راه‌های درمان سریع‌تر کهیر می‌دانند.

لباس‌های مناسب

در بسیاری از موارد مشاهده شده‌ استفاده از لباس‌های تنگ که به پوست بدن چسبیده، به دلیل وجود مواد شیمیایی در الیاف، سبب بروز کهیرهای مزمن می‌شود. اولین قدم‌ برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، استفاده از لباس‌های مناسب و نسبتا گشاد است تا علاوه‌بر راحتی فرد، از بروز کهیر جلوگیری شود.

دوش آب خنک و کیسه یخ

این روش از قدیم نیز رایج بوده ‌است. استفاده از یخ روی قسمت‌های متورم و قرمز سطح پوست، یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جلوگیری از بزرگ شدن کهیر در بدن است. همچنین هنگام بروز کهیر در بدن فرد به منظور کاهش خارش، قرمزی و تورم ناشی از آن، می‌توان از دوش آب سرد استفاده نمود.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

3 ماده جادویی درمان کهیر مزمن کدام‌اند؟

پیش‌تر اشاره کردیم که این واکنش آلرژیک پوستی ممکن است در عرض ۲۴ ساعت محو شود؛ اگرچه با محو شدن زخم‌های قدیمی‌تر ممکن است موارد جدید ظاهر شوند! یک مورد جزئی کهیر می‌تواند چند روز طول بکشد، اما کهیر حاد ممکن است حدود 6 هفته ادامه یابد.

آلوئه ورا در درمان کهیر مزمن

آلوئه ورا دارای خواص درمانی، تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که می‌تواند در تسکین خارش‌های ناشی از کهیر و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک‌کننده باشد. کافی است مقداری ژل آلوئه ورا را از گیاه جدا کنید و روی پوست بمالید. بگذارید شب تا صبح روی زخم‌ها بماند و صبح بشویید.

آلوئه ورا دارای خواص درمانی، تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که می‌تواند در تسکین خارش‌های ناشی از کهیر و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک‌کننده باشد.

روغن نارگیل در درمان کهیر مزمن

روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی و ضد درد است، بنابراین می‌تواند در کاهش سوزش و خارش ناشی از کهیر کمک‌کننده باشد. برای این درمان خانگی کهیر، به 1 تا 2 قاشق مرباخوری روغن نارگیل نیاز دارید. کافی است روغن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید حدود 25 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. این کار را یک‌بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین در درمان کهیر مزمن

جوش‌شیرین، خارش و سوزش پوست را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند در تسکین علائم کهیر مزمن نیز مؤثر باشد. ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. اکنون یک لایه از این خمیر را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بعد از 12 دقیقه با آب بشویید.

5 علت مهم ایجاد کهیر چیست؟

کهیر معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک به مصرف ماده یا در مجاورت یک عامل حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما شروع به ترشح هیستامین در خون می‌کند. هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما در تلاش برای دفاع از خود در برابر عفونت و سایر مزاحمان خارجی تولید می‌کند.

متأسفانه، در برخی افراد، هیستامین‌ها می‌توانند باعث تورم، خارش و بسیاری از علائمی شوند که با کهیر همزمان خواهد شد. از نظر آلرژن‌ها، کهیر می‌تواند در اثر عواملی مانند گرده گل، داروها، غذا، حیوانات و نیش حشرات ایجاد شود.

کهیر همچنین می‌تواند در اثر نزدیکی با عوامل محیطی باشد. غیر معمول نیست افراد به دلیل استرس، پوشیدن لباس‌های تنگ، ورزش، بیماری‌ها یا عفونت‌ها، کهیر را تجربه کنند. همچنین ممکن است در نتیجه قرار گرفتن بیش‌ از حد در دمای سرد یا گرم یا تحریک ناشی از تعریق بیش از حد، بدنشان دچار کهیر شود. از آنجایی که چندین محرک بالقوه وجود دارد، بسیاری از اوقات نمی‌توان علت واقعی کهیر را تعیین کرد.

مصرف غذاهای خاص

کهیرهای می‌توانند در اثر مصرف برخی از غذاها در بدن ایجاد شوند. متخصصان اشاره می‌کنند مصرف برخی ماهی‌ها، فرآورده‌های لبنی، انواع آجیل و مغزها می‌تواند در برخی از افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

متخصصان اشاره می‌کنند مصرف برخی ماهی‌ها، فرآورده‌های لبنی، انواع آجیل و مغزها می‌تواند در برخی از افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

مصرف داروها

بسیاری از افراد نسبت به مصرف برخی داروهای شیمیایی واکنش نشان می‌دهند و در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است دچار کهیر در بدن خود شوند. به ‌همین علت توصیه می‌شود افراد قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنند و حتما با تجویز دکتر خود، اقدام به مصرف این داروها کنند.

نیش حشرات

بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود توسط یک حشره گزیده شده‌ایم. دیدن یک برآمدگی قرمز خارش‌دار در ناحیه‌ای که گاز گرفته‌ شده طبیعی است، اما برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به نیش حشرات را تجربه کنند. همچنین در صورت واکنش بیشتر بدن نسبت به نیش حشرات، ممکن است کهیر را در نزدیکی ناحیه گزش یا در کل بدن خود تجربه کنند. فقط کافی است یک پارچه خنک روی قسمت‌های کهیردار قرار دهید و به کاهش شدت آن‌ها کمک کنید.

حیوانات خانگی

بسیاری از ما می‌دانیم برخی از افراد ممکن است به حیوانات خانگی مانند گربه‌ها و سگ‌ها حساسیت داشته باشند. در این موارد، افرادی که در معرض این حیوانات قرار می‌گیرند، اغلب آبریزش بینی، خارش چشم و سایر علائم آلرژی را تجربه می‌کنند. در موارد جدی‌تر آلرژی به حیوانات خانگی، اگر فردی در معرض مو یا پوست حیوان قرار بگیرد، ممکن است دچار کهیر شود.

بیشتر بخوانید: کهیر و کرونا؛

گرده گل

یکی از دلایل اصلی آلرژی‌های فصلی، گرده شناخته شده ‌است که باعث ایجاد علائم زیادی در تعدادی از افراد می‌شود. این آلرژی‌های فصلی اغلب به عنوان تب یونجه شناخته می‌شوند. تب یونجه نه‌تنها باعث کهیر می‌شود، بلکه علائم ناراحت‌کننده دیگری نیز ایجاد می‌کند. علائمی شامل خستگی، آبریزش بینی، خارش یا سوزش چشم و عطسه را شامل می‌شود. خوشبختانه، این علائم را می‌توان با داروهای معمولی بدون نسخه با راهنمایی پزشک برطرف کرد.

آیا کهیر مزمن نیاز به مراجعه به دکتر دارد؟

کهیر مزمن یک بیماری پوستی طولانی مدت است. پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چرا این نوع از کهیر ایجاد می‌شود، اما ممکن است با یک بیماری مزمن، سلامت یا یک وضعیت خود ایمنی همراه باشد. فرد مبتلا به کهیر مزمن ممکن است هر روز برای ماه‌ها یا سال‌ها در بدن خود کهیر داشته باشد.

متخصصان اعتقاد دارند برای درمان کهیر، مصرف برخی از داروها و مواد غذایی می‌تواند بسیار موثر باشد. از طرفی اجتناب از مصرف برخی داروها و عوامل محیطی و همچنین مواد غذایی حساسیت‌زا نیز در این روند بسیار مفید خواهد بود. به‌طورکلی افراد برای درمان کهیر نیازی به مراجعه به دکتر ندارند. البته اگر این موارد و شرایط در فرد وجود داشت، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

  • بیماری و بی‌حالی فرد
  • بعد از مصرف دارو کهیر همچنان در بدن وجود داشته‌ باشد.
  • کهیر بعد از مصرف موادی مانند آجیل، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ ایجاد شده است.

کهیر ممکن است ناشی از یک آلرژی یا محرک دیگری مانند آدرنالین، یک بیماری زمینه‌ای یا عوامل دیگر باشد. کهیر حاد به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و در عرض 6 هفته برطرف می‌شود، درحالی‌که کهیر مزمن می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه یابد. اگر فردی بداند که ماده خاصی، مانند غذاهای دریایی باعث کهیر می‌شود، ممکن است بتواند از آن اجتناب کند. با این‌ حال، علت کهیر همیشه مشخص نیست، بنابراین پیشگیری همیشه امکان‌پذیر نیست.

اگر کهیر باعث اختلال جدی در وضعیت جسمانی شما شد، حتما با پزشک صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند با تجویز برخی داروها و محرک‌های قوی‌تر روند درمان را تسریع کنند. علل کهیر بسیار زیاد است و همیشه به‌راحتی آشکار نمی‌شود. در حالی ‌که برخی از اشکال کهیر ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی ظاهر شوند، علت شایع آن واکنش آلرژیک به یک ماده محرک است.

متأسفانه محرک‌ها برای هر بیمار، متفاوت و خاص است. بنابراین در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنید. همچنین بهتر است در خصوص رژیم غذایی خود و مصرف برخی از مواد غذایی تجدیدنظر کنید. محرک‌های رایج بسیاری برای این عارضه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: دارو، نیش حشرات، برخی غذاها، پوشیدن برخی لباس‌ها، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی، گرده گل، حیوانات خانگی، گیاهان یا محرک‌های فیزیکی. اگر کهیر همراه با تورم در دهان یا گلو، حالت تهوع، غش، ضربان قلب سریع یا پوست سرد و لطیف رخ دهد، ممکن است فرد به یک وضعیت تهدیدکننده به نام آنافیلاکسی مبتلا شده باشد و به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز داشته باشد.

منبع ++++

کهیر چیست؟

کهیر جوش‌های خارش‌دار و برجسته‌ای هستند که روی پوست یافت می‌شوند. کهیر معمولاً به رنگ‌های قرمز و صورتی بوده و حالت گوشتی دارد و گاهی اوقات در صورت شدت، سبب درد نیز می‌شود. در بیشتر موارد، کهیر به دلیل واکنش آلرژیک به دارو یا غذا یا واکنش به یک ماده محرک در محیط ایجاد می‌شود.

چه زمانی کهیر مزمن نیاز به مراجعه به دکتر دارد؟

1. بیماری و بی‌حالی فرد 2. بعد از مصرف دارو کهیر همچنان در بدن وجود داشته‌ باشد. 3. کهیر بعد از مصرف موادی مانند آجیل، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ ایجاد شده است.

علت مهم ایجاد کهیر چیست؟

غیر معمول نیست افراد به دلیل استرس، پوشیدن لباس‌های تنگ، ورزش، بیماری‌ها یا عفونت‌ها، کهیر را تجربه کنند. همچنین ممکن است در نتیجه قرار گرفتن بیش‌ از حد در دمای سرد یا گرم یا تحریک ناشی از تعریق بیش از حد، بدنشان دچار کهیر شود. از آنجایی که چندین محرک بالقوه وجود دارد، بسیاری از اوقات نمی‌توان علت واقعی کهیر را تعیین کرد.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای کهیر مزمن چیست؟ دلایل، علائم و روش درمان!

من یه دو سه هفته ای هست روی دست و پاهام کهیر میزنه البته خیلی زیاد و بزرگ نمیشه ولی کهیره. بعد از خوردن قرص ستیریزن که برای حساسیت هست تا ۳ یا ۴ روز خوب میشم بعد دوباره کم کم کهیر میزنه الان تقریبا ۴ بار اینطوری شدم. نمیدونم دلیلش چیه. آیا از خوردن چیز های گرم هست؟و اینکه لازمه به پزشک مراجعه کنم؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی