سفید شدن مو بعد از لیزر
۷ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه zohre.kh

سفید شدن مو بعد از لیزر ممکن است؟!

به این مطلب امتیاز دهید

لیزر ازجمله درمان‌های رایج و محبوب برای حذف دائمی موهای زائد بدن محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از افراد ازجمله زنان و مردان برای ازبین‌بردن موهای اضافی بدن خود از لیزردرمانی بهره می‌برند. ازجمله دغدغه‌های رایج درباره این روش درمانی این است که آیا سفید شدن مو بعد از لیزر یک اتفاق شایع است؟ یا لیزر موهای سفید امکان‌پذیر است؟ به‌طور کلی این روش درمانی روی موهای تیره موثر است. اما در این مقاله به بررسی کامل رابطه لیزر با موهای سفید و راه‌های جلوگیری موثر از سفید شدن مو می‌پردازیم.

علت سفید شدن مو

 رنگ مو و پوست ما وابسته‌به رنگدانه‌ای است که در بدن ما وجود دارد. به این رنگدانه‌ها ملانین می‌گویند. تولید ملانین برای هر انسانی متفاوت است. بنابراین، افرادی که دارای سطوح بالاتر رنگدانه ملانین هستند، مو و پوست تیره‌تری دارند و بالعکس. با افزایش سن، رشد موهای صورت افزایش و تولید ملانین کاهش می‌یابد و در نهایت ازبین می‌رود.

لیزر ازجمله درمان‌های رایج و محبوب برای حذف دائمی موهای زائد بدن محسوب می‌شود.

اگرچه تولید ملانین کاهش می‌یابد، اما رشد مو متوقف نمی‌شود. درنتیجه، به‌دلیل ناکافی بودن ملانین، موها روشن‌تر و سفید می‌شوند. بنابراین، دلیل اصلی سفیدشدن موها کاهش رنگدانه ملانین است. همان‌طور که گفته شد از دلایل اصلی سفید شدن مو افزایش سن است. همچنین برخی از افرادی که لیزر انجام می‌دهند براین باور هستند که سفید شدن مو بعد از لیزر را تجربه کرده‌اند، اما دلایل دیگری نیز می‌تواند باعث آن شود. این دلایل عبارتند از:

  • ژنتیک
  • انواع خاصی از کم‌خونی
  • ویتیلیگو
  • اختلال عملکرد تیروئید

 اگر سن دلیل کمبود ملانین نباشد، راه‌هایی برای افزایش آن و جلوگیری از سفیدشدن مو وجود دارد. شما می‌توانید از موادمغذی زیر برای بهبود رنگدانه ملانین در بدن خود استفاده کنید:

  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • گیاهان و سبزیجات
لیزر موهای زائد که به‌عنوان حذف موهای زائد با کمک لیزر نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که موهای زائد را با منابع نور از بین می‌برد.
به پوستت جون تازه بده

درمان لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد که به‌عنوان حذف موهای زائد با کمک لیزر نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که موهای زائد را با منابع نور از بین می‌برد. با استفاده از فناوری بسیار پیچیده، انرژی نور لیزر به ملانین (رنگدانه) در فولیکول‌های مو هدایت می‌شود تا به‌طور موثر ریشه مو را از بین ببرد. در درمان الکترولیز از دستگاه‌های پزشکی مانند یک پروب ظریف و پروب کوچک برای استفاده از جریان الکتریکی برای هدف قراردادن رنگدانه مو استفاده می‌شود.

لیزر درواقع منجربه کاهش دائمی یا ازبین‌بردن کامل موهای بدن شما می‌شود. این فرآیند درمانی بسیار ساده است و نیازی‌به بستری شدن یا زمان بهبودی ندارد. برای استفاده حداکثری از درمان‌های لیزر موهای زائد، باید ناحیه موردنظر را حداقل 24 ساعت قبل از انجام یک جلسه اصلاح کنید.

با این‌کار، جذب انرژی نور در فولیکول مو به حداکثر می‌رسد. فرآیند لیزر موهای زائد برای انواع پوست و در تمام قسمت‌های بدن ازجمله صورت، خط بیکینی، زیربغل، پاها و پشت، مفید است. متخصص موردنظر شما می‌تواند تعیین کند که آیا شما برای این نوع درمان مناسب هستید یا خیر.

بسیاری از افراد نگران عوارض لیزر موهای زائد ازجمله سفید شدن مو بعد از لیزر، رشد مجدد مو، واکنش‌های التهابی و آلرژیک هستند. اما باید بدانید که لیزر، یک روش کم‌خطر و بدون عوارض برای حذف دائمی موهای اضافی بدن محسوب می‌شود.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

لیزر کردن موهای سفید زائد

یکی از سوالات رایج درباره لیزر موهای سفید این است که آیا اساسا لیزر روی موهای سفید و روشن جواب می‌دهد یا خیر. در جواب به این سوال باید گفت که لیزر به‌طورمعمول عملکرد عالی روی موهای تیره دارد و کمتر روی موهای روشن تاثیر می‌گذارد. لیزر موهای زائد روی موهای سفید به یک دلیل اثر ندارد، و آن این است که فناوری لیزر با هدف قراردادن رنگدانه ملانین تیره موجود در فولیکول‌ها کار می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، موها به‌دلیل عدم وجود ملانین، سفید می‌شوند. بنابراین، به‌دلیل عدم وجود رنگدانه، پرتوهای لیزر برای ازبین‌بردن موهای سفید موثر نیستند. لیزر موهای زائد نه تنها برای موهای سفید غیرممکن است، بلکه در ازبین‌بردن سایر موهای رنگ روشن از جمله موهای قرمز، بلوند، خاکستری، طلایی و … نیز موثر نیست.

همچنین سفید شدن مو بعد از لیزر نیز دغدغه بسیاری از افرادی است که سطح ملانین پائینی دارند. شما می‌توانید از روش‌های دیگر حذف موهای زائد به غیر از لیزردرمانی استفاده کنید. برخی از روش‌های موقت و نیمه دائمی برای ازبین‌بردن موهای سفید شامل موارد زیر است:

  • اپیلاسیون
  • کرم‌های موبر
  • فنر صورت
  • اطلاح
  • وکس
  • درمپلنینگ
  • الکترولیز
لیزر موهای زائد نه تنها برای موهای سفید غیرممکن است، بلکه در ازبین‌بردن سایر موهای رنگ روشن از جمله موهای قرمز، بلوند، خاکستری، طلایی و … نیز موثر نیست.

بیشتر بخوانید: چطور موی پرپشت داشته باشیم؟

البته باید اشاره کرد که برخی دستگاه‌های مدرن لیزر برای حذف موهای سفید و بلوند طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها شامل Epilight و یک سیستم هیبریدی به نام ELOS هستند.

سیستم Epilight فقط روی موهای بلوند موثر است و به‌طورمعمول، سطوح پایداری از نتایج حذف مو را برای چندین سال پس‌از درمان ایجاد می‌کند. در این روش ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی رشد مجدد موها را تجربه کنید، اما باید بدانید که موهای جدید به‌صورت موی مخملی و نازک (نوع بچه) رشد می‌کنند. در این روش نگران سفید شدن مو بعد از لیزر نباشید.

رابطه ملانین با لیزر موهای زائد

همان‌طور که توضیح داده شد، لیزر موهای زائد با هدف قراردادن یک محیط خاص مانند ملانین، رنگدانه یا فولیکول‌مو، برای ازبین‌بردن موهای زائد عمل می‌کند. باید بدانید که در این روش حذف موهای اضافی بدن، لیزر به‌دنبال کاهش و حذف ملانین یا رنگدانه در پیاز مو است.

این درحالی است که موهای زائد بدن معمولا دارای ملانین زیادی هستند و دیرتر سفید و بور می‌شوند. اما اگر به هردلیلی موهای صورت و بدن شما روشن یا سفید شده باشد، درواقع ملانین خود را از دست داده و لیزر کمتر برای آن موثر است.

بسیاری از افراد براین باور هستند که بعد از لیزر، با موهای روشنی مواجه می‌شوند که علت آن را نیز سفید شدن مو بعد از لیزر می‌دانند. این یک باور ثابت شده نیست، اما نازک شدن موها بعد از لیزر یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

باید بدانید که در این روش حذف موهای اضافی بدن، لیزر به‌دنبال کاهش و حذف ملانین یا رنگدانه در پیاز مو است.

علت سفید شدن مو بعد از لیزر

موهای بدن یک چرخه رشد، بازسازی و سپس مرگ را پشت سر می‌گذارند. این چرخه بارها و بارها درطول عمر ادامه می‌یابد تا زمانی که فولیکول‌های مو فعال هستند. در این روند، ممکن است فولیکول‌های مو با عوامل استرس‌زا و افزایش سن مواجه شده و شروع به تولید رنگ کمتری در هر مرحله از رشد کنند. همچنین ژن‌ها نیز تا حدی تعیین‌کننده زمان شروع سفید شدن مو هستند. به‌طور کلی و طبیعی سفید شدن مو بعد از 30 سالگی، 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

افرادی که در این بازه سنی برای ازبین‌بردن موهای زائد خود اقدام می‌کنند، این دغدغه‌ها را دارند که آیا لیزر روی موهای سفید جواب می‌دهد؟ لیزر باعث تشدید روند سفید شدن مو می‌شود؟ برای انتخاب روش لیزردرمانی برای حذف موهای زائد، بهتر است ابتدا پاسخ این سوالات را به‌خوبی بدانید. سفید شدن مو بعد از لیزر یک امر شایع نیست و برخی از موها که بعد از لیزر دچار رشد مجدد می‌شوند، صرفا نازک می‌شوند. همچنین باید بدانید که کار لیزر حذف موهای زائد است، پس قرار براین است که موهای زائد شما ازبین برود، نه اینکه رشد کرده یا سفید شود.

به‌طور کلی لیزر، یک درمان کمتر موثر برای موهای خاکستری یا سفید است. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که لیزر موهای زائد را نمی‌توان روی این رنگ موها استفاده کرد.

هدف از لیزر موهای زائد، آسیب‌رساندن به سلول‌های بنیادی در ساقه مو برای جلوگیری از رشد مجدد مو است. توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید تا ببینید آیا لیزر موهای زائد برای شما گزینه خوبی است و تا چه حد ممکن است موثر باشد.

به‌طور کلی لیزر، یک درمان کمتر موثر برای موهای خاکستری یا سفید است.

آیا می‌توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که جنبه ژنتیکی روند سفید شدن موها از کنترل خارج است، اما چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌تواند به شما کمک کند رنگ موهای طبیعی و فعلی خود را در مدت زمان بیشتری حفظ کنید. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه سلامت پوست و مو شما را نیز تضمین می‌کند.

برخی از استراتژی‌های علمی اثبات شده برای جلوگیری یا کندکردن روند سفید شدن مو وجود دارد که به شما در مدیریت و کنترل این مشکل کمک می‌کند. درصورتی که نگران سفید شدن مو بعد از لیزر، به‌دلیل ژنتیک یا افزایش سن هستید، حتما موارد زیر را رعایت کنید.

جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر با رفع استرس

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که سفیدی مو در اثر استرس و احتمالاً التهاب ناشی‌از استرس ایجاد می‌شود. یک مطالعه در سال 2020 در مجله بین‌المللی تریکولوژی نشان داد که استرس اکسیداتیو (عدم تعادل آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن که می‌تواند باعث آسیب سلولی و بافتی و تسریع پیری شود) با سفید شدن زودرس مو مرتبط است.

همچنین سیگار یک عامل کلیدی در معادله استرس اکسیداتیو است و با سفیدی زودرس در تمام سنین در ارتباط مستقیم است. باید بدانید که با گذشت زمان، استرس از هرنوعی می‌تواند منجربه التهاب مزمن شود. این امر باعث ازبین‌رفتن سلول‌های سازنده ملانین و آسیب‌به چرخه رشد مو می‌شود.

همچنین سیگار یک عامل کلیدی در معادله استرس اکسیداتیو است و با سفیدی زودرس در تمام سنین در ارتباط مستقیم است.

جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر با تنظیم رژیم غذایی

برای آن دسته از افرادی که نگران سفید شدن مو بعد از لیزر یا به‌دلیل افزایش سن هستند، باید گفت که رژیم غذایی سالم در کاهش سرعت سفید شدن طبیعی مو معجزه می‌کند. رژیم غذایی می‌تواند به کاهش التهاب و محافظت‌از سلول‌های مسئول رنگدانه موهای شما کمک کند.

رژیم غذایی غنی‌از قندهای افزوده شده، غذاهای فرآوری‌شده و چربی‌های اشباع‌شده به‌عنوان موادغذایی موثر در ایجاد پیش التهاب شناخته شده است. درحالی‌که یک برنامه غذایی گیاهی که قند افزوده کمتر و پروتئین حیوانی پرچرب کمی داشته باشد، برای حفظ سلامت مو شما بسیار مفید است.

بنابراین توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجات غنی‌از آنتی‌اکسیدان بیشتری بخورید، چراکه این موادغذایی می‌تواند به خنثی‌کردن واکنش‌هایی که تأثیر منفی بر سلول‌هایی که مسئول حفظ رنگدانه در فولیکول‌های مو هستند، کمک کند. این موادغذایی را در رژیم خود حفظ کنید:

  • انواع توت‌ها
  • سبزی‌های تیره و برگ‌دار
  •  انگور قرمز
  • گیاهان و ادویه‌جات تازه

در صورت امکان، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ضدالتهابی را محدود کنید:

  • نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر
  • آب‌نبات و شکلات
  • نان‌های صنعتی
  • گوشت‌های فرآوری‌شده و پرچرب، مانند بیکن، سوسیس و سالامی

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو؛ 

ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی به بدن خود برسانید

کمبود برخی ویتامین‌ها و موادمعدنی در کنار سایر عوامل به تشدید سرعت سفید شدن مو منجر می‌شود. بنابراین مطمئن شوید سطح کافی از ویتامین D3 و ویتامین B12 را دریافت می‌کنید، زیرا کمبود هر یک از این‌ها ممکن است سفید شدن مو را تسریع کند. همچنین سایر ریزمغذی‌های مهم برای موهای سالم عبارتند از ویتامین E، ویتامین A، روی، آهن، مس، سلنیوم و منیزیم، که باید به مقدار کافی به بدن خود برسانید.

درحالی‌که برخی از مکمل‌ها می‌توانند کمبودهای تغذیه‌ای را جبران کنند، اما توصیه می‌شود این موادمغذی را با خوردن غذا و میوه‌جات سالم و تازه به سطح مطلوبی در بدن خود برسانید. بهترین منابع غذایی این مواد مغذی سالم برای جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر یا افزایش سن، عبارتند از:

  • ویتامین D: قزل‌آلا، قارچ، شیر، تخم‌مرغ
  • ویتامین B12: جگر گاو، صدف، ماهی تن، مخمر تغذیه‌ای، ماهی قزل‌آلا
  • ویتامین E: تخمه و روغن آفتابگردان، بادام، فندق، بادام‌زمینی، اسفناج
  • ویتامین A: جگر گاو، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، هویج، طالبی
  • روی: صدف، کباب گوشت گاو، خرچنگ، لوبیا پخته
  • آهن: گوشت گاو، سبزیجات با برگ تیره، غلات غنی‌شده، صدف، لوبیا سفید، شکلات تلخ، عدس
  • مس: جگر گاو، صدف، شکلات تلخ، سیب‌زمینی، قارچ
  • سلنیوم: آجیل، ماهی تن،‌هالیبوت، ساردین، میگو
  • منیزیم: تخم کدو تنبل، دانه چیا، بادام، اسفناج، بادام هندی

جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر با مراقبت از مو

برای جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر و یا ایجاد تاخیر در سفیدی مو به‌دلیل افزایش سن و وراثت، فراتراز تأثیرات داخلی، آنچه که موهای شما از بیرون با آن روبرو می‌شوند نیز مهم است. به‌همین خاطر توصیه می‌شود عادت‌های محافظت و مراقبت از موی سالم را جدی گرفته و رعایت کنید. برخی از مهم‌ترین نکات مراقبت از مو عبارت است از:

  • از استفاده مکرر از گرما و درمان‌های شیمیایی که می‌تواند به مو و سلول‌های رنگدانه آسیب برساند، خودداری کنید.
  • قرارگرفتن درمعرض سموم و آلاینده‌ها را محدود کنید.
  • از مو خود دربرابر نورخورشید با پوشاندن آن با کلاه یا روسری محافظت کنید.
  • محدودکردن استفاده‌از سفیدکننده‌ها، شانه دندانه‌دار، ابزارهای حالت‌دهنده با حرارت بالا و شستن مکرر مو، همگی می‌توانند به قوی‌تر و سالم‌تر ماندن موهای شما کمک کنند.
برای جلوگیری از سفید شدن مو بعد از لیزر و یا ایجاد تاخیر در سفیدی مو به‌دلیل افزایش سن و وراثت، فراتراز تأثیرات داخلی، آنچه که موهای شما از بیرون با آن روبرو می‌شوند نیز مهم است.

چکاب‌های دوره‌ای را فراموش نکنید

برخی از اختلالات خودایمنی و مرتبط‌ با تیروئید می‌توانند با سفیدی زودرس مو مرتبط باشند. برای اطمینان از سلامت خود، به‌صورت دوره‌ای آزمایش دهید. این‌کار می‌تواند علاوه‌بر تضمین سلامت کلی شما، اقدامات لازم و فوری برای حل مشکلات پیش‌آمده در سلامت بدن را برای شما ممکن کند. به این شکل می‌توانید سلامت پوست و موی خود را نیز حفظ کنید.

برای حذف موهای زائد بدن، یکی از بهترین و رایج‌ترین گزینه‌ها، استفاده از لیزردرمانی است. این روش درمانی موثر به حذف دائمی موهای زائد بدن شما کمک کرده و بدنی همواره صاف و تمیز را برای شما به ارمغان می‌آورد. همان‌طور که می‌دانید، لیزر روی موهای تیره با رنگدانه‌های زیاد، به‌طور موثری عمل می‌کند. اما آیا لیزر موهای سفید نیز امکان‌پذیر است؟ یا سفید شدن مو بعد از لیزر از عوارض لیزر موهای زائد محسوب می‌شود؟ در این مطلب به بررسی نقش لیزر در حذف موهای سفید و میزان تاثیر آن پرداختیم.

منبع +++++

علت سفید شدن مو چیست؟

رنگ مو و پوست ما وابسته‌به رنگدانه‌ای است که در بدن ما وجود دارد. به این رنگدانه‌ها ملانین می‌گویند. تولید ملانین برای هر انسانی متفاوت است. بنابراین، افرادی که دارای سطوح بالاتر رنگدانه ملانین هستند، مو و پوست تیره‌تری دارند و بالعکس. با افزایش سن، رشد موهای صورت افزایش و تولید ملانین کاهش می‌یابد و در نهایت ازبین می‌رود.

آیا لیزر کردن موهای سفید زائد موثر است؟

لیزر به‌طورمعمول عملکرد عالی روی موهای تیره دارد و کمتر روی موهای روشن تاثیر می‌گذارد. لیزر موهای زائد روی موهای سفید به یک دلیل اثر ندارد، و آن این است که فناوری لیزر با هدف قراردادن رنگدانه ملانین تیره موجود در فولیکول‌ها کار می‌کند.

آیا می‌توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که جنبه ژنتیکی روند سفید شدن موها از کنترل خارج است، اما چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌تواند به شما کمک کند رنگ موهای طبیعی و فعلی خود را در مدت زمان بیشتری حفظ کنید. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه سلامت پوست و مو شما را نیز تضمین می‌کند.

۷ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی