فرق آکنه با جوش
۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فرق آکنه با جوش؛ بررسی تفاوت و علائم جوش و آکنه

به این مطلب امتیاز دهید

مشاهده جوش و آکنه در تمام نقاط بدن، خصوصا صورت، برای هر کسی آزاردهنده‌ است و می‌تواند اعتمادبه‌نفس شخص را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. اما این آکنه‌ها گاهی خبر از یک مشکل داخلی جدی می‌دهند و اینجا است که تنها شکل ظاهری آن‌ها برایتان نگران‌کننده نخواهد بود. مشکلات هورمونی عامل اصلی ایجاد آکنه روی سطح صورت است که درصورت عدم درمان می‌تواند پیشرفت کرده و تمام پوست شما را درگیر کند. اما فرق آکنه با جوش چیست؟ چه انواعی دارد؟ چگونه می‌توان آن‌ها را در خانه درمان کرد و چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه نمود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات شما را دررابطه با این عارضه بدهیم.

آکنه چیست؟

آکنه (Acne vulgaris) نام یک عارضه‌ نسبتا شایع پوستی است که بسیاری از افراد، خصوصا در سنین نوجوانی آن را تجربه می‌کنند. این عارضه به خودی خود موجب ایجاد مشکل خاصی در سیستم ایمنی بدن فرد و بروز بیماری‌های دیگر نمی‌شود و تنها محدود به‌شکل ظاهری پوست فرد بیمار است.

مشکلات هورمونی عامل اصلی ایجاد آکنه روی سطح صورت است که درصورت عدم درمان می‌تواند پیشرفت کرده و تمام پوست شما را درگیر کند.

آکنه می‌تواند در جاهای مختلف بدن، مثل صورت، سر، شانه‌ها، کمر و قفسه سینه خود را نشان دهد. با تقریب بالایی می‌توان گفت حدود ۹۰ درصد از نوجوانان و بزرگسالان مبتلابه آکنه این عارضه را روی صورت خود مشاهده می‌کنند و درصد کمی از افراد دچار آکنه در نواحی سینه، بازو، شانه و کمر می‌شوند.

هرچند آکنه به‌جز مشکلات ظاهری برای پوست عارضه‌‌ دیگری ایجاد نمی‌کند، اما در مواردی که آکنه‌ها شدید و عمیق باشند می‌توانند باعث اسکار و باقی‌ماندن جای آکنه روی پوست شوند. این اسکارها اغلب به‌شکل فرورفتگی هستند و درمان آن‌ها سخت‌تر از جای جوش‌های سطحی و معمولی است.

به پوستت جون تازه بده

علائم آکنه پوستی جهت درک بهتر فرق آکنه با جوش

بروز علائم آکنه در اکثر افراد یک الگوی مشخص دارد و با شناختن آن‌ها می‌توانید برای درمان سریعا اقدام کنید. مشخصا آکنه به‌شکل جوش‌های سطحی و عمیق خود را نشان می‌دهد. علائم بالینی و اصلی این عارضه، عبارتند از:

  • ایجاد التهاب، قرمزی و خارش اطراف محل جوش‌ها
  • ایجاد جوش‌های سرسفیدی که کاملا چرکی شده‌اند
  • ایجاد جوش‌های سرسیاه به تعداد زیاد
  • وجود جوش در نواحی صورت، پشت گردن، بازو‌، کمر و قفسه سینه که به‌شکل برجستگی‌های کوچک و قرمز هستند و به آن‌ها پاپول گفته می‌شود
  • ایجاد کیست‌های زیرپوستی که به صورت توده‌هایی دردناک و پر از چربی خود را نشان می‌دهند

آکنه به چه شکلی ایجاد می‌شود؟

غدد چربی در منافذ وجود دارند‌ و محل دقیق قرار‌گرفتن آن‌ها درست در نزدیک فولیکول‌ها است. فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی در پوست شما هستند که وظیفه تولید و ترشح مایعی به نام سبوم را برعهده دارند. به‌شکل طبیعی غدد چربی با تولید سبوم از خشک‌شدن سطح پوست شما جلوگیری کرده و ترشح این مایع به میزان مناسب برای سلامتی پوست مفید است.

حال اگر ماده‌ی روغنی سبوم بیش‌از اندازه نیاز ترشح شده و با سلول‌های مرده پوست ترکیب شود، مسدود‌شدن فولیکول‌ها را به همراه داشته و باعث ایجاد آکنه در آن‌ها می‌شود. درحقیقت سلول‌های پوستی، مو و سبوم همگی می‌توانند در پلاک جمع شوند. این پلاک‌ها با ترکیب با باکتری‌ها آلوده شده و متورم می‌شوند.

با آغاز تجزیه پلاک‌ها، جوش‌ها شروع به ظاهر‌شدن می‌کنند و آکنه در سطح پوست رخ می‌دهد. باکتری‌هایی که در سطح پوست زندگی می‌کنند و باعث عفونت جوش‌ها می‌شوند، پروپیونی باکتریوم آکنه نام دارند.

مطالعات انجام‌شده نشان از این دارد که شدت و فراوانی آکنه‌های ایجادشده به سویه باکتری‌های مولدشان بستگی دارد. همه باکتری‌های آکنه باعث ایجاد جوش نمی‌شوند و دربین آن‌ها سویه‌ای وجود دارد که ایجاد آکنه را در پی نخواهند داشت.

در این میان نوع آکنه‌ای که بر سطح پوست ایجاد می‌شود، به وضعیت باز یا بسته بودن فولیکول آسیب‌دیده بستگی دارد؛ مثلا اگر فولیکول شما بسته باشد، شاهد یک جوش سرسفید و اگر فولیکول باز باشد، شاهد جوش‌های سرسیاه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: درمان جوش کمر؛ 

مطالعات انجام‌شده نشان از این دارد که شدت و فراوانی آکنه‌های ایجادشده به سویه باکتری‌های مولدشان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: درمان جوش چرکی؛ 

فرق آکنه با جوش در چیست؟

ظاهر آکنه و جوش تقریبا مانند یکدیگر است و تفاوت در علت بروز آن‌ها است. آکنه خود به‌عنوان یک بیماری مطرح می‌شود که باید آن را درمان کرد و این در حالی است که جوش‌ها علائمی از بروز بیماری آکنه در بدن فرد هستند.

برخی از جوش‌های موقت هر چند وقت یک بار به‌شکل کوتاه مدت روی سطح پوست ظاهر می‌شوند و ارتباطی با عارضه آکنه ندارند و این در حالی است که جوش زدن به‌شکل مداوم و طولانی مدت نشانه اصلی ابتلابه بیماری آکنه است. همان‌طور که گفتیم بیماری آکنه به خودی خود خطرناک نیست، ولی می‌تواند زیبایی و لطافت پوست را تحت‌تاثیر قرار دهد.

علل ایجاد آکنه صورت برای درک بهتر فرق آکنه با جوش

پیش از این اشاره کردیم آکنه روی سطح پوست به‌ علت تجمع غدد چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود. عوامل بسیار زیادی برای تجمع و ترشح چربی بیش از اندازه و مسدود‌شدن فولیکول‌های پوستی وجود دارد. بروز و شیوع این عوامل تا حد زیادی بستگی به سن فرد، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی او دارد. در ادامه این بخش می‌خواهیم اصلی‌ترین عوامل ایجاد آکنه را برایتان شرح دهیم.

آکنه صورت با فعالیت‌های هورمونی و فرق آکنه با جوش

بروز جوش و آکنه در دوران نوجوانی و‌ بلوغ بسیار شایع است، زیرا این دوران با ترشح هورمون‌های جنسی همراه شده که خود عامل اصلی ایجاد جوش‌های پوستی است. هومورمون جنسی تستسترون در بدن پسران باعث رشد اندام‌های جنسی او شده و در دختران نیز موجب حفظ قدرت عضلات و استخوان‌ها می‌شود.

افزایش سطح تستسترون در بدن منجر به شدت یافتن فعالیت غدد چربی شده و در نهایت با ایجاد آکنه همراه است. به غیر از این هورمون، افزایش ترشح استروژن و پروژسترون نیز ایجاد آکنه در سطح پوست صورت را به همراه خواهد داشت.

انسولین نیز می‌تواند رشد، بلوغ و ترشح غدد تولید‌کننده ماده سبوم را افزایش دهد. این هورمون قادر است یک حلقه بازخورد مثبت در آدرنال و تخمدان ایجاد کرده و با افزایش ترشح آندروژن، موجب تشدید آکنه‌ها شود. هورمون‌های آزاد‌کننده کورتیکوتروپین (CRH) فقط برای تنظیم سطح استرس بدن شما نیستند.

این هورمون‌ها نیز مانند هورمون‌های جنسی و انسولین شرایط مساعدی برای تحریک آندروژن را فراهم می‌کنند. علاوه‌بر تمام این موارد، گلوکوکورتیکوئیدهای استروئیدی هم می‌توانند به‌راحتی فعالیت غدد چربی برای تولید بیشتر سبوم را تشدید کنند. تا به اینجا متوجه شدید فقط هورمون‌های جنسی عامل ایجاد آکنه نیستند و بخش‌های دیگر بدن قادرند به‌اندازه آن‌ها در ایجاد آکنه موثر باشند.

انسولین نیز می‌تواند رشد، بلوغ و ترشح غدد تولید‌کننده ماده سبوم را افزایش دهد.

استرس از علل بروز آکنه

سبک زندگی در سنین نوجوانی و بزرگسالی یقینا بر مکانسیم سوخت‌وساز و فعالیت‌های شیمیایی بدن تاثیر زیادی می‌گذارد. استرس و تنش با تولید مواد سمی در بدن مشکلات زیادی را برای سلامتی شما ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها تحریک غدد چربی و افزایش میزان ترشح آن است. بنابراین نه تنها برای سلامت روان خود باید از شرایط استرس‌زا دور بمانید، که سلامت و شادابی پوست شما هم در گرو بودن در وضعیت آرامش روحی است.

داروها از علل بر‌وز آکنه

برخی از داروها مثل داروهای صرع، لیتیوم و داروهای استروئیدی موجب افزایش ترشح غدد چربی در پوست شده و ایجاد آکنه را به همراه دارند. اگر شما هم این داروها را مصرف می‌کنید و علائم بالینی بروز آکنه را در جای جای بدن خود پس از مصرف این داروها مشاهده کرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم حتما با پزشکتان مشورت کنید و درصورت امکان داروهای مشابه را جایگزین نمایید.

ژنتیک از علل بروز آکنه

مدت‌ها است تاثیر ژنتیک بر بدن فرزندان در بروز اختلالات و بیماری‌های مختلف ثابت شده است و نیازی به بحث ندارد. عارضه آکنه هم از این قاعده مستثنا نیست و بسیاری از نوجوانان ممکن است به دلایل ژنتیکی میزان ترشح غدد چربی در بدنشان بیش از اندازه بوده و این مشکل برایشان از طریق کروموزوم‌ها به ارث رسیده باشد.

بسیاری از افراد با کمی پرس‌وجو متوجه می‌شوند والدین و اطرافیان درجه یکشان در سنین پایین‌تر از اختلال آکنه رنج می‌برده‌اند. عارضه‌هایی که منشا ژنتیکی دارند، به‌راحتی قابل درمان نیستند؛ اما می‌توانند کنترل شوند.

استفاده از لوازم آرایشی نامناسب از علل بروز آکنه

استفاده‌ بیش از حد از از کرم‌های ضد آفتاب نامناسب و محصولات آرایشی، مثل کرم پودرها، کانتورها یا مرطوب‌کننده‌های بر پایه روغن می‌تواند سبب بروز آکنه درصورتتان شود.

باید در انتخاب محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست نهایت دقت را داشته باشید و از لحاظ فرمولاسیون تک‌تک آن‌ها را بررسی کنید، چرا که این محصولات می‌توانند باعث افزایش چربی در سطح پوست شده و با مسدود‌کردن منافذ پوست ایجاد آکنه را به همراه داشته باشند.

زنان به چه علتی دچار آکنه می‌شوند؟

تغییرات و نوسانات هورمونی در زنان، علاوه‌بر ایجاد آکنه موجب بروز مشکلات‌دیگری نیز می‌شود. این مشکلات عبارتند از:

  • اختلال هیرسوتیسیم: هیرسوتیسیم نام عارضه‌ای است که باعث رشد موهای زائد در کشاله ران، پستان و صورت می‌شود.
  • اختلال در چرخه قاعدگی: زنانی که مبتلابه اختلالات هورمونی هستند، عموما چرخه قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کنند.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: اصولا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در این دسته از افراد شایع بوده و این سندرم با ایجاد آکنه و بی‌نظمی در چرخه قاعدگی همراه است.

انواع آکنه و فرق آکنه با جوش

در شناخت فرق آکنه با جوش، این مهم است بدانید آکنه چه انواعی داشته و هر کدام از آن‌ها چه تقاوتی با یکدیگر دارند. درحقیقت آکنه‌ها بر اساس عامل مولدشان، علائم و نشانه‌های ظاهری که ایجاد می‌کنند، متفاوتند و مدت زمان بهبودی‌شان نیز با هم فرق دارد. آکنه‌ها با علائم متفاوتی ایجاد می‌شوند و شیوه‌ درمان هر یک نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه انواع آکنه و نشانه‌های ظاهری هر کدام را شرح می‌دهیم.

آکنه کومدونال

آکنه کومدونال نام پاپول‌های گوشتی است که باعث ایجاد برجستگی‌های مختلفی در سطح پوست می‌شوند. این آکنه‌ها از نظر شکل ظاهری با جوش‌های التهابی تفاوت دارند و چرکی نیستند. آکنه‌های کومدونال اساسا خود را به‌شکل جوش‌های سرسیاه و سرسفید نشان می‌دهند.

نوعی از کومدون‌ها نیز وجود دارند که به آن‌ها کومدون خورشیدی گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این عارضه پیدا است، در اثر تابش مستقیم نور خورشید بروز پیدا می‌کند. آکنه‌های کومدونال بیشتر در ناحیه چانه و پیشانی ظاهر شده و همه افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند؛ اما اغلب این شکل از آکنه در نوجوانان دیده می‌شود.

کیست‌ها

زمانی‌که باکتری‌های مولد آکنه باعث بسته‌شدن منافذ پوست شما می‌شوند، عفونتی را ایجاد می‌کنند که نتیجه‌اش شکل‌گرفتن برآمدگی‌های قرمز، دردناک و ملتهبی به نام کیست آکنه است. این کیست‌های نرم و آبکی، درست زیر پوست ایجاد‌ شده و معمولا با درد و خارش همراه هستند.

کیست‌ها عموما در پوست صورت، بازو، شانه، سینه، پشت گوش و پشت گردن خود را نشان می‌دهند و دوران نقاهتشان بیشتر از انواع دیگر آکنه است. نشانه‌های ظاهری این کیست‌ها بهترین راه تشخیص وجود این عارضه برای شما و پزشک خواهد بود. فرق کیست آکنه با جوش در این است که جوش سطحی بوده و زودتر بهبود پیدا می‌کند و کیست‌ها به‌شکل عمقی ایجاد می‌شوند و پس از گذراندن دوران نقاهت، اسکاری به‌شکل لک قهوه‌ای و صورتی از آن باقی می‌ماند.

این کیست‌های نرم و آبکی، درست زیر پوست ایجاد‌ شده و معمولا با درد و خارش همراه هستند.

آکنه روزاسه

آکنه روزاسه اصطلاحا به آکنه بزرگسالی معروف است و همراه با نشانه‌هایی مانند التهاب، قرمزی و تورم در نواحی گونه، پیشانی و بینی ظاهر می‌شود. این عارضه بیشتر در افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله بروز پیدا می‌کند که پوستی روشن دارند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند. به‌جز نور خورشید، عواملی مانند باد، مصرف الکل، رژیم غذایی چرب و نامناسب، مصرف غذاهای پرادویه و تند، کار سنگین و استرس در تحریک غدد به وجود آورنده این آکنه موثر هستند.

درمان آکنه‌ها

روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد و انتخاب از میان آن‌ها به شدت و نوع آکنه بستگی دارد. در مواردی که علائم عارضه خفیف است، می‌توان با درمان‌های خانگی و مراقبت‌های فردی دوران نقاهت را کوتاه کرد و آکنه‌ها را از بین برد. اما هنگامی که علائم آکنه شدید بوده و با درد و خارش همراه باشد، درمان‌های دارویی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود تا بعد از پایان نقاهت اسکار و لکی باقی نماند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

درمان آکنه با مراقبت‌های ساده خانگی

درمان مشکلات پوستی صبر زیادی می‌طلبد، زیرا مراقبت‌ها باید برای اثربخش بودن استمرار داشته باشند و با جدیت دستورالعمل‌های تجویزشده دنبال شوند. شما می‌توانید با مراقبت‌های ویژه و البته آسان از پوست خود میزان چربی و سبوم را کنترل کنید. در ادامه مراقبت‌هایی که لازم است برای بهبود وضعیت خود انجام دهید را شرح می‌دهیم:

  • پیش از خواب شبانه حتما پوست خود را با پاک‌کننده‌ مخصوص تمیز کرده و خشک نمایید.
  • حتی‌الامکان از مصرف فست‌فود‌ها، غذاهای سرخ‌شده، تند و پر ادویه خودداری کنید.
  • سعی کنید میزان استفاده از لوازم آرایشی را کاهش داده و هیچ‌وقت بدون پاک‌کردن آرایشتان نخوابید.
  • گنجاندن شیر کم‌چرب، سبزیجات تازه و میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه به شادابی پوستتان کمک می‌کند.
  • دستکاری جوش‌ها وضعیت پوست شما را بدتر می‌کند؛ به هیچ‌ عنوان این کار را انجام ندهید.
درمان مشکلات پوستی صبر زیادی می‌طلبد، زیرا مراقبت‌ها باید برای اثربخش بودن استمرار داشته باشند و با جدیت دستورالعمل‌های تجویزشده دنبال شوند.

درمان آکنه به روش سنتی

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب از تخمیر آب‌ سیب که یک میوه بسیار مفید است، درست می‌شود. عموم مردم این ماده غذایی را به خواص ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی می‌شناسند؛ اما علاوه‌بر این خواص، سرکه سیب دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای ارگانیک بوده که در درمان جوش و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از میان این اسیدهای مفید می‌توان به اسید سوکسینیک اشاره کرد که التهابات ناشی از زخم آکنه را رفع کرده و قادر است اسکار جوش را نیز برطرف کند. خاصیت دیگر سرکه سیب جلوگیری از فعالیت باکتری‌هایی است که با تحریک غدد چربی زمینه را برای ایجاد آکنه فراهم می‌کنند. برای بهره‌گیری از این ماده خوراکی، کافی است یک پیمانه سرکه سیب را با کمی آب مخلوط نمایید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است نسبت آب را افزایش دهید.

پنبه تمیزی را به این محلول آغشته کنید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید حدود ۲۰ ثانیه این محلول روی پوست شما باقی بماند. سپس موضع آکنه را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. این کار را یک یا دو بار در روز تا بهبودی کامل انجام دهید.

استفاده از مکمل‌های روی

روی از مهم‌ترین مواد معدنی است که بر رشد سلول‌ها، ترشح هورمون‌ها و بهبود وضعیت متابولیسم و سیستم دفاعی بدن اثر می‌گذارد. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد افرادی که در بدنشان روی کمتری وجود دارد، بیشتر مبتلابه این عارضه پوستی می‌شوند. خوشبختانه مصرف روی به‌شکل خوراکی کارساز بوده و پس از چند هفته نتایج خود را به‌شکل ملموسی نشان می‌دهد.

برای‌گرفتن بهترین نتیجه توصیه می‌کنیم روزانه ۴۰ میلی‌گرم روی مصرف کنید و مراقب باشید بیش‌از اندازه این ماده معدنی مفید را وارد خون خود نکنید، زیرا باعث سوزش معده و دل‌درد می‌شود.

استفاده از ماسک عسل و دارچین

در این بخش از مقاله “فرق آکنه با جوش” باید گفت، ماسک‌های خانگی از راه‌های قدیمی و ثابت‌شده درمان جوش و آکنه به حساب می‌آیند. در این بین عسل و دارچین جز جدانشدنی اکثر ماسک‌های درمان آکنه هستند، زیرا این دو ماده غذایی منابع سرشاری از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند و تجربه ثابت کرده مالیدن آنتی‌اکسیدان‌ها روی آکنه اثرگذار است.

عسل و دارچین می‌توانند علائم اولیه آکنه را در کمترین زمان ممکن برطرف کنند و عامل مهمی در از بین‌بردن تورم، التهاب و قرمزی جوش‌‌ها هستند. برای استفاده از این دو ماده لازم است ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید.

هنگامی که این مخلوط به‌شکل خمیری درآمد، روی موضع جوش‌های خود قرار دهید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس با آب ولرم آن را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. توجه داشته باشید استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب بر پایه آب، می‌تواند رطوبت پوست شما را پس از استفاده از این ماسک تعدیل کند.

عسل و دارچین می‌توانند علائم اولیه آکنه را در کمترین زمان ممکن برطرف کنند و عامل مهمی در از بین‌بردن تورم، التهاب و قرمزی جوش‌‌ها هستند.

استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی ترکیبات بسیار مهمی جهت ضدعفونی و درمان التهاب‌های پوستی است. مالیدن چند قطره روغن درخت چای با غلظت ۵ درصد در درمان التهاب و قرمزی آکنه موثر بوده و دوران نقاهت شما را کوتاه می‌کند. یک پیمانه از روغن درخت چای را با یک پیمانه آب مخلوط نمایید. گوش پاک‌کن تمیزی را به این محلول آغشته کرده و آن را روی نواحی آسیب‌دیده بگذارید و ماساژ دهید. نیازی به شستن موضع نیست؛ چراکه این روغن کاملا جذب پوست شده و باعث لطافت آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های هورمونی؛ 

استفاده از چای سبز

چای سبز دارای یک ماده غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و مصرف خوراکی آن در درمان اغلب مشکلات پوستی امتحان خود را پس داده است. به‌جز مصرف خوراکی، این ماده می‌تواند به‌شکل موضعی در درمان انواع آکنه خصوصا شکل سرسیاه آن‌ها موثر باشد. کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی چای سبز در معتبرترین فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است.

همچنین می‌توانید در منزل با قرار‌دادن مقداری از چای سبز در آب جوش یک ماسک خانگی و طبیعی داشته باشید. اجازه دهید چای به مدت ۳ تا ۴ دقیقه در آب بجوشد و پس از آن کاملا سرد شود. این محلول را در یک ظرف اسپری بریزید و در طول روز آن را روی موضع آسیب‌دیده اسپری کنید. پس از چند روز تاثیرات فوق‌العاده این ماسک ساده را مشاهده خواهید کرد.

کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی چای سبز در معتبرترین فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است.

روش‌های جلوگیری از بروز آکنه و فرق آکنه با جوش

آکنه یک عارضه پوستی است و مشخصا می‌توان از ایجاد تمام عوارض این‌چنینی با رعایت اقداماتی پیشگیری کرد. تغییر و اصلاح سبک زندگی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بروز آکنه محسوب می‌شود که در ادامه نکاتی را در این رابطه برایتان شرح می‌دهیم.

  • سعی کنید رژیم غذایی‌تان سرشار از میوه و سبزیجات متنوع باشد.
  • نوشیدن روزانه حداقل ۸ لیوان آب باعث مرطوب نگه‌داشتن بدن و پوست شما شده و از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند.
  • حتی‌الامکان از لوازم آرایشی، خصوصا کرم پودرهای سنگین بر پایه روغن استفاده نکنید، زیرا این محصولات باعث بسته‌‌شدن منافذ پوست شده و ایجاد آکنه را به همراه دارند.
  • نتیجه ترکاندن جوش‌ها چیزی جز باقی‌ماندن همیشگی اسکار آن‌ها نخواهد بود. از انجام این کار جدا خودداری کنید.
  • ورزش‌کردن و‌ داشتن فعالیت بدنی، موجب دفع مواد زائد و سمی از بدن شده و جریان گردش خون را بهبود می‌بخشد. در طول هفته سعی کنید به‌طور منظم ورزش کنید.
  • حتما هفته‌ای سه مرتبه استحمام داشته باشید تا پوستتان از شر آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه خلاص شود.
  • در طول روز صورت خود را بشویید تا آلودگی‌های محیطی منافذ پوستتان را مسدود نکند. آب خیلی سرد و خیلی داغ، غدد پوستتان را تحریک خواهد کرد. توصیه می‌کنیم از آب ولرم استفاده کنید.
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را به حداقل برسانید و پس از مدتی آن را ترک کنید. تاثیر معجزه‌آسای این اقدام را در سریع‌ترین زمان ممکن خواهید دید.
آکنه یک عارضه پوستی است و مشخصا می‌توان از ایجاد تمام عوارض این‌چنینی با رعایت اقداماتی پیشگیری کرد.

زمان مناسب مراجعه به پزشک

علائم آکنه در ابتدای بروز جوش‌ها درصورتتان دیده خواهند شد و یقینا وجود این عوارض پوستی شما را آزرده‌خاطر خواهد کرد. پس از به وجودآمدن اولین نشانه‌ها سعی کنید با مراقبت‌های خانگی شدت آن را کنترل کنید. اگر این کار موثر نبود، حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه نمایید.

پزشک با معاینه حضوری و انجام آزمایش‌های لازم، علت ایجاد آکنه را تشخیص داده و با تجویز دارو‌های موضعی و خوراکی روند پیشرفت آکنه را کنترل می‌کند. حتما تا پایان طول درمان تمام داروهای تجویزشده را استفاده کنید. ممارست و صبر شما در درمان، باعث تسریع روند بهبودتان خواهد شد.

در این مطلب شما با فرق آکنه با جوش، انواع آن و راه‌های درمانی هر کدام آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم، درمان مشکلات پوستی نیاز به صبر و ممارست در انجام روش‌های درمانی داشته و نمی‌توان یک ‌شبه این مشکل را رفع کرد. شما می‌توانید با رعایت نکات گفته‌شده از ایجاد این عارضه پیشگیری کرده و درصورت ابتلا، درمان آن را آغاز کنید.

منبع ++++++

آکنه چیست؟

آکنه (Acne vulgaris) نام یک عارضه‌ نسبتا شایع پوستی است که بسیاری از افراد، خصوصا در سنین نوجوانی آن را تجربه می‌کنند. این عارضه به خودی خود موجب ایجاد مشکل خاصی در سیستم ایمنی بدن فرد و بروز بیماری‌های دیگر نمی‌شود و تنها محدود به‌شکل ظاهری پوست فرد بیمار است.

آکنه به چه شکلی ایجاد می‌شود؟

غدد چربی در منافذ وجود دارند‌ و محل دقیق قرار‌گرفتن آن‌ها درست در نزدیک فولیکول‌ها است. فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی در پوست شما هستند که وظیفه تولید و ترشح مایعی به نام سبوم را برعهده دارند. به‌شکل طبیعی غدد چربی با تولید سبوم از خشک‌شدن سطح پوست شما جلوگیری کرده و ترشح این مایع به میزان مناسب برای سلامتی پوست مفید است.

آکنه کومدونال چیست؟

آکنه کومدونال نام پاپول‌های گوشتی است که باعث ایجاد برجستگی‌های مختلفی در سطح پوست می‌شوند. این آکنه‌ها از نظر شکل ظاهری با جوش‌های التهابی تفاوت دارند و چرکی نیستند. آکنه‌های کومدونال اساسا خود را به‌شکل جوش‌های سرسیاه و سرسفید نشان می‌دهند.

۲۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی