عوارض میکرودرم آبریژن
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه zohre.kh

عوارض میکرودرم آبریژن؛ نکات و دستورالعمل‌های انجام آن

به این مطلب امتیاز دهید

اگر جزو افرادی هستید که برای تقویت و کمک به بازسازی پوست خود درمان میکرودرم آبریژن را انتخاب کرده‌اید، باید به شما بگوییم این روش یک درمان راحت، ملایم و بی‌خطر برای شما محسوب می‌شود. عوارض میکرودرم آبریژن آنقدر محدود است که به‌راحتی و با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید آن را مدیریت و کنترل کنید. برای این منظور بهتر است ابتدا با برخی علائم و عوارض ناشی از انجام میکرودرم آبریژن آشنا شوید. همچنین رعایت برخی نکات و دستورالعمل‌های لازم، قبل و بعد از انجام این درمان به شما در رسیدن به بهترین نتیجه کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی کامل روش میکرودرم آبریژن، تاثیرات و عوارض آن، نحوه مراقبت از پوست قبل و بعد از انجام آن می‌پردازیم.

میکرودرم آبریژن چیست؟

میکرودرم آبریژن روشی است که با استفاده از کریستال‌های میکروسکوپی یا ابزارهای الماس ساینده، پوست شما را لایه‌برداری می‌کند. از مهم‌ترین مزایای میکرودرم آبریژن برای پوست این است که سلول‌های مرده پوست را از بین برده، جای زخم‌ها و لکه‌ها را بهبود می‌بخشد و پوست‌های کدر و پیر را جوان می‌کند.

همچنین رعایت برخی نکات و دستورالعمل‌های لازم، قبل و بعد از انجام این درمان به شما در رسیدن به بهترین نتیجه کمک می‌کند.

عوارض میکرودرم آبریژن بسیار کم است و درواقع یک روش کم ریسک محسوب می‌شود. در این روش درمانی، تقریباً بلافاصله بعد از انجام آن، شاهد بهبود مشکلات پوستی هستید. همچنین میکرودرم آبریژن معمولاً بدون درد بوده و زمان بهبودی ممکن است چند ساعت بعد از اولین جلسه درمان باشد.

در گذشته شما باید برای انجام میکرودرم آبریژن به مراکز تخصصی زیبایی و کلینیک مراجعه می‌کردید، اما امروزه با وجود دستگاه‌های خانگی میکرودرم آبریژن به‌راحتی و با صرف کمترین زمان و هزینه می‌توانید برای بهبود و زیبایی پوست خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: درم ابریژن چیست؟ 

به پوستت جون تازه بده

کاربرد میکرودرم آبریژن برای پوست

اگر پوست شما کدر، بی‌جان و یا حتی پیرتر از آنچه که باید به نظر می‌رسد، می‌توانید بدون نگرانی از عوارض میکرودرم آبریژن، با این روش پوست خود را تقویت کنید. باید بدانید که به‌طور طبیعی پوست جدید و سالم‌ درست زیر سطح پوست مرده و قدیمی پنهان می‌شود و میکرودرم آبریژن یک راه ایده‌آل برای آشکارسازی پوست جدید، بدون خطرات اسکار یا عوارض جانبی محسوب می‌شود.

به‌این‌صورت که در این روش با ازبین‌بردن موثر لایه بالایی پوست، جایی که بسیاری از مشکلات پوستی مشهود است، به جوانسازی پوست شما کمک می‌شود. برخی از رایج‌ترین و معروف‌ترین کاربردهای میکرودرم آبریژن برای پوست، عبارت است از:

  • کاهش ظاهر خطوط ریز و چین‌وچروک
  • کاهش لکه‌های ناشی از افزایش سن و هایپرپیگمانتاسیون
  • ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه و منافذ متورم
  • مقابله با آکنه و هرگونه اسکار مرتبط با آن
  • کاهش ظاهر ترک‌های پوستی
  • خلاص‌شدن از شر بافت و رنگ ناهموار پوست
  •  ملاسما (لکه‌های تغییر رنگ)
  • مقابله با آسیب‌های پوستی ناشی از قرارگرفتن در معرض نورخورشید
باید بدانید که به‌طور طبیعی پوست جدید و سالم‌ درست زیر سطح پوست مرده و قدیمی پنهان می‌شود و میکرودرم آبریژن یک راه ایده‌آل برای آشکارسازی پوست جدید، بدون خطرات اسکار یا عوارض جانبی محسوب می‌شود.

 عوارض میکرودرم آبریژن چیست؟

مانند هر روش یا درمان مراقبت از پوست، ممکن است با انجام میکرودرم آبریژن نیز با برخی علائم و عوارض مواجه شوید. توجه داشته باشید برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن باید آن را با احتیاط انجام دهید. رعایت این نکته به‌خصوص برای افرادی که پوست ظریف و حساسی دارند، بسیار مهم است.

با این حال، چه این کار را در خانه انجام می‌دهید و چه به یک متخصص مراجعه می‌کنید، باید از روش انجام آن مطمئن باشید. به‌طور کلی در بررسی عوارض میکرودرم آبریژن باید گفت برخی از افراد در طول یا بعد از یک جلسه درمان، عوارض جانبی را تجربه می‌کنند، اما اغلب این علائم و عوارض، جزئی و کوتاه‌مدت هستند. در اینجا لیستی از رایج‌ترین عوارض جانبی میکرودرم آبریژن و نحوه کنترل آنها آورده شده است.

 قرمزی پوست

یکی از رایج‌ترین عوارض میکرودرم آبریژن، قرمزی پوست است. اکثر افراد پس از انجام این روش متوجه می‌شوند پوستشان کمی صورتی یا قرمز شده است. این عارضه بیشتر شبیه‌به آفتاب‌سوختگی بسیار خفیف است و تنها پس از گذشت چند ساعت محو می‌شود. اگر پوست حساسی دارید یا از یک میکرودرم آبریژن تهاجمی‌تر برای رفع مشکل پوستی خود استفاده می‌کنید، قرمزی واضح‌تر و شدیدتری را تجربه خواهید کرد که ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد تا کاملا محو شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت میکرودرم با میکرودرم آبریژن؛ 

این عارضه بیشتر شبیه‌به آفتاب‌سوختگی بسیار خفیف است و تنها پس از گذشت چند ساعت محو می‌شود.

خشکی یا پوست‌پوست شدن

تجربه خشکی یا پوست‌پوست شدن پوست در روزهای پس از درمان میکرودرم آبریژن غیرعادی نیست. این مشکل معمولاً ظرف یک هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود. برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن، فقط کافی است کمی مرطوب‌کننده به برنامه روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

افزایش حساسیت‌به نورخورشید

درست مانند تمام درمان‌های لایه‌برداری عمیق، میکرودرم آبریژن نیز می‌تواند پوست شما را نسبت‌به نورخورشید حساس‌تر کند. بنابراین توجه داشته باشید بعد از انجام میکرودرم آبریژن، پوست شما بیشتر مستعد آسیب نورخورشید بوده و احتمال آفتاب‌سوختگی بیشتر خواهد بود.

توصیه می‌شود برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن، هر روز از ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. این یک عادت پوستی سالم است که باید بدون توجه‌به درمان‌های میکرودرم آبریژن نیز به‌صورت روتین انجام شود.

میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

کبودی پوست

 از آن‌جایی که در میکرودرم آبریژن از ابزارهای ساینده استفاده می‌شود، احتمال کبودی به‌خصوص در نواحی با پوست نازک مانند اطراف چشم وجود دارد. اگرچه نمی‌توان از بروز کبودی به‌صورت صددرصد اجتناب کرد، اما این عارضه پوستی به‌عنوان عوارض میکرودرم آبریژن زیاد رایج نیست، به‌ویژه اگر توسط تکنسین ماهر انجام شود. به‌طور کلی احتمال کبودی پس از انجام میکرودرم آبریژن در این افراد بیشتر است:

  • افرادی که پوست نازک، ظریف و حساسی دارند.
  • افرادی که از داروهای خاصی، مانند رقیق‌کننده‌های خون یا NSAIDها استفاده می‌کنند.
  • افرادی که به‌طور طبیعی بیشتر و راحت‌تر از دیگران کبود می‌شوند.

اگر هریک از این موارد در مورد شما صدق می‌کند، به تکنسین خود اطلاع دهید تا در طول درمان شما، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد.

خراش‌های خفیف

گاهی‌اوقات ممکن است بعد از انجام میکرودرم آبریژن، متوجه خراش‌های کوچک روی پوست خود شوید. این یکی از عوارض میکرودرم آبریژن بوده که به‌دلیل برخورد ناشیانه تکنسین ایجاد می‌شود. ساییدگی‌ها و خراش‌های خفیف مانند کبودی پوست، همیشه و به‌طور کامل قابل اجتناب نیستند، اما از جمله مواردی هستند که در بیشتر مواقع به‌دلیل درست انجام ندادن کار ایجاد می‌شوند.

 تبخال

 اگر جزو افرادی هستید که به‌طور طبیعی مستعد ابتلا‌به تبخال هستید، خوب می‌دانید که برخی عوامل ازجمله غذاهای تند، آفتاب، استرس و… باعث بروز و تشدید آن می‌شود. ما یک عامل دیگر به نام میکرودرم آبریژن را نیز به این لیست اضافه می‌کنیم، به‌ویژه اگر از این روش در اطراف لب استفاده شود.

اگر مستعد ابتلا‌به تبخال هستید، توصیه می‌شود از انجام روش میکرودرم آبریژن برای درمان مشکلات پوستی اطراف لب خودداری کنید. همچنین بهتر است برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن قبل از انجام درمان با پزشک خود، در مورد استفاده از داروهای پیشگیری از تبخال صحبت کنید.

سایر عوارض جانبی نادر میکرودرم آبریژن

برخی از عوارض میکرودرم آبریژن وجود دارد که بسیار نادر بوده و در موارد خیلی خاص بروز پیدا می‌کنند. در حالی که اکثر دستگاه‌های خانگی مجهزبه نوک الماس برای لایه‌برداری پوست شما هستند، برخی از سیستم‌های درمانی حرفه‌ای هنوز از کریستال‌های ریز برای ازبین‌بردن پوست مرده شما استفاده می‌کنند. مشکل روش دوم این است که این کریستال‌های ریز می‌توانند وارد چشم شما شده و باعث تحریک یا حتی عفونت چشم شوند.

همچنین گرچه بسیار نادر است، اما برخی از افراد پس از استنشاق تصادفی کریستال‌های ریز در طول جلسه میکرودرم آبریژن، دچار سرفه یا سایر مشکلات تنفسی می‌شوند. عفونت‌های پوستی نیز یک عارضه جانبی نادر، اما ممکن در بین سایر عوارض میکرودرم آبریژن است. عفونت‌های پوستی بعد از میکرودرم آبریژن زمانی اتفاق می‌افتد که قسمتی از دستگاه که با پوست شما تماس دارد، به درستی تمیز نشده باشد یا کریستال‌های استفاده شده کیفیت پایینی داشته باشند.

به‌عنوان مثال، اگر از دستگاهی روی پوست فردی با آکنه شدید استفاده شود و به‌درستی تمیز نشده باشد، باکتری روی پوست او می‌تواند به شما منتقل شده و عاملی برای عفونت پوست شما باشد. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز تخصصی، حرفه‌ای و باتجربه عوارض میکرودرم آبریژن و خطر ابتلا‌به عفونت‌های پوستی را کاهش دهید.

 تاثیر درم آبریژن چیست؟

تاثیر میکرودرم آبریژن به‌گونه‌ای است که برای انواع پوست ایمن و موثر است، چراکه کریستال‌های لایه‌بردار بسیار ریز هستند و آسیبی‌به پوست شما وارد نمی‌کنند. برخی از مهم‌ترین مزایا و تاثیرات میکرودرم آبریژن شامل موارد زیر است:

  • درمان بدون درد است.
  • طول جلسه درمان ممکن است یک ساعت یا کمتر طول بکشد.
  • پس از اولین جلسه درمان، تاثیر میکرودرم آبریژن را در روشن‌تر و شاداب‌تر شدن پوست خود مشاهده می‌کنید.
  • مزیت‌های میکرودرم آبریژن برای پوست شما ممکن است تا ماه‌ها ماندگار باشد.
  • برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن و افزایش تاثیر آن ممکن است متخصص موردنظر، یک رژیم مراقبت از پوست را توصیه کند تا اطمینان حاصل شود که پوست شما همیشه هیدراته می‌ماند و به‌خوبی دربرابر محیط محافظت می‌شود.
  • میکرودرم آبریژن درمانی است که برای بهبود ظاهر پوست، مقابله‌با آسیب‌های ناشی از نورخورشید، پیری، جای زخم، آکنه و سایر مشکلات پوستی استفاده می‌شود.
تاثیر میکرودرم آبریژن به‌گونه‌ای است که برای انواع پوست ایمن و موثر است، چراکه کریستال‌های لایه‌بردار بسیار ریز هستند

میکرودرم آبریژن برای چه افرادی مناسب است؟

میکرودرم ‌آبریژن یک روش بی‌خطر برای انواع پوست است که با هر رنگی درنظر گرفته می‌شود. افرادی که دارای مشکلات پوستی زیر هستند، این روش درمانی برای آن‌ها مناسب است:

  • خطوط ظریف و چین‌وچروک
  • هایپرپیگمانتاسیون، لکه‌های پیری و لکه‌های قهوه‌ای
  • منافذ بزرگ و جوش‌های سرسیاه
  • آکنه و اسکار آکنه
  • علائم کشش پوست
  • رنگ پوست کدر
  • رنگ و بافت ناهموار پوست
  • ملاسما
  • آسیب خورشید

اقدامات لازم قبل از انجام فرآیند میکرودرم آبریژن

آماده سازی برای انجام میکرودرم آبریژن به‌منظور رسیدن به بهترین نتیجه و کاهش عوارض میکرودرم آبریژن، لازم و ضروری است. از آنجایی که این درمان یک روش غیرجراحی و با حداقل تهاجم است، اقدامات لازم برای انجام آن، بسیار آسان و محدود است. برای این منظور باید:

  • نگرانی‌های پوست خود را با یک متخصص مراقبت از پوست درمیان بگذارید تا متوجه شوید که آیا میکرودرم آبریژن برای شما مناسب است یا خیر.
  • درمورد هرگونه روش و جراحی زیبایی گذشته و همچنین آلرژی‌ها و شرایط پزشکی با متخصص موردنظر صحبت کنید.
  • ممکن است به شما گفته شود حدود یک هفته قبل از درمان از قرارگرفتن درمعرض نورخورشید و استفاده از کرم‌های برنزه‌کننده و اپیلاسیون خودداری کنید.
  • ممکن است به شما توصیه شود که استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های لایه‌بردار را تقریباً 3 روز قبل از درمان متوقف کنید.
  • قبل از شروع میکرودرم آبریژن، هرگونه آرایش را پاک کرده و صورت خود را تمیز کنید.
برای اینکه به بازسازی پوست جدید کمک کنید، آن را مرطوب نگه داشته تا از بروز هرگونه لکه‌های خشک جلوگیری شود.

نحوه مراقبت از پوست پس از میکرودرم آبریژن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد عوارض میکرودرم آبریژن بسیار محدود بوده و یک روش درمانی ملایم و موثر محسوب می‌شود. بنابراین برای حفظ نتایج مطلوب و به حداقل رساندن عوارض جانبی بعد از انجام میکرودرم آبریژن بهتر است به این توصیه‌ها دقت کرده و آن‌ها را به‌خوبی رعایت کنید:

پوست خود را تمیز نگه دارید

بعد از انجام میکرودرم آبریژن، همیشه پوست خود را تمیز نگه دارید. همچنین برای شستن صورت از یک پاک‌کننده روزانه بدون موادشیمیایی خشن استفاده کنید. پا‌ک‌کننده‌های حاوی مواد قوی و شیمیایی، پوست شما را بیشتر تحریک می‌کند. اگر آرایش می‌کنید، بهتر است از پاک‌کننده‌های آرایشی مبتنی بر الکل استفاده نکنید، زیرا الکل پوست شما را بیشتر خشک می‌کند. ما یک پاک‌کننده حاوی ویتامین C را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

برای کاهش عوارض میکرودرم آبریژن و هیدراته نگه داشتن پوست خود، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید، چراکه پس از اتمام جلسه درمان، لایه جدیدی از پوست را روی صورت خود خواهید دید. برای اینکه به بازسازی پوست جدید کمک کنید، آن را مرطوب نگه داشته تا از بروز هرگونه لکه‌های خشک جلوگیری شود. شما باید حداقل دو بار در روز یا هر زمان که احساس می‌کنید پوستتان درحال خشک‌شدن است، از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:‌ پاکسازی صورت با دستگاه میکرودرم؛

از برنزه‌شدن و قرارگرفتن در معرض نورخورشید خودداری کنید

 سعی کنید حداقل 7 روز پس از درمان میکرودرم آبریژن از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا هر اشکال دیگری از اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید. توجه داشته باشید که پوست‌های حساس، سریع‌تر می‌سوزند و بهبودی طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد. بنابراین حتی اگر در خانه می‌مانید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و از هرگونه فعالیتی که باعث تعریق زیاد شما در هفته اول پس از درمان می‌شود، خودداری کنید.

 سعی کنید حداقل 7 روز پس از درمان میکرودرم آبریژن از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا هر اشکال دیگری از اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید.

 از بسته‌های یخ یا آلوئه‌ورا استفاده کنید

 اگر پوست شما بر اثر انجام میکرودرم آبریژن بسیار تحریک شده است، استفاده از کمپرس سرد یا لوسیون آلوئه‌ورا به شما کمک می‌کند. با این کار عوارض میکرودرم آبریژن را کاهش داده و سریع‌تر بهبود می‌یابید.

چند وقت یکبار باید میکرودرم آبریژن انجام دهیم؟

 اینکه چندبار باید میکرودرم آبریژن را انجام دهید، معمولاً باتوجه‌به نگرانی‌ها و مشکلات پوستی شما تعیین می‌شود. به‌طور معمول، تکنسین‌ها تعدادی از جلسات اولیه را برنامه‌ریزی می‌کنند و بعد از گذشت چند جلسه، آن را با فواصل زمانی بیشتر انجام می‌دهند. این جلسات می‌تواند از هفتگی تا ماهانه متفاوت باشد. برای تشخیص این موضوع بهتر است با پزشک و تکنسین متخصص مشورت کنید.

میکرودرم آبریژن یک روش درمانی معروف و معتبر برای کاهش مشکلات پوستی، ازجمله چین‌وچروک، انواع لک‌ها و جای جوش، آکنه و… محسوب می‌شود. عوارض میکرودرم آبریژن بسیار محدود و ناچیز بوده و همین امر آن را به یکی از روش‌های تقویت‌کننده کم‌خطر پوست تبدیل کرده است. در صورتی که به مراکز معتبر مراجعه کرده و از تجربه تکنسین‌های ماهر برای درمان میکرودرم آبریژن بهره ببرید، هیچ‌گونه مشکل و علائم آزاردهنده‌ای را تجربه نخواهید کرد. همچنین رعایت برخی نکات مراقبتی بعد از انجام این درمان، به شما در داشتن پوستی زیبا و درخشان کمک می‌کند.

منبع +++++

میکرودرم آبریژن چیست؟

میکرودرم آبریژن روشی است که با استفاده از کریستال‌های میکروسکوپی یا ابزارهای الماس ساینده، پوست شما را لایه‌برداری می‌کند. از مهم‌ترین مزایای میکرودرم آبریژن برای پوست این است که سلول‌های مرده پوست را از بین برده، جای زخم‌ها و لکه‌ها را بهبود می‌بخشد و پوست‌های کدر و پیر را جوان می‌کند.

کاربرد میکرودرم آبریژن برای پوست چیست؟

1. کاهش ظاهر خطوط ریز و چین‌وچروک 2. کاهش لکه‌های ناشی از افزایش سن و هایپرپیگمانتاسیون 3. ازبین‌بردن جوش‌های 4. سرسیاه و منافذ متورم 5. مقابله با آکنه و هرگونه اسکار مرتبط با آن 6. کاهش ظاهر ترک‌های پوستی 7. خلاص‌شدن از شر بافت و رنگ ناهموار پوست 8. ملاسما (لکه‌های تغییر رنگ)

آیا با میکرودرم پوست صورت کبود میشود؟

از آن‌جایی که در میکرودرم آبریژن از ابزارهای ساینده استفاده می‌شود، احتمال کبودی به‌خصوص در نواحی با پوست نازک مانند اطراف چشم وجود دارد. اگرچه نمی‌توان از بروز کبودی به‌صورت صددرصد اجتناب کرد، اما این عارضه پوستی به‌عنوان عوارض میکرودرم آبریژن زیاد رایج نیست، به‌ویژه اگر توسط تکنسین ماهر انجام شود.

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای عوارض میکرودرم آبریژن؛ نکات و دستورالعمل‌های انجام آن

روش خیلی بیخودیه همه پوست منو تخریب کرده و خراش انداخته ،اصلاتوصیه نمیکنم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی