آفتاب سوختگی لب ها
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آفتاب سوختگی لب؛ علائم، دلایل و درمان‌های خانگی لب سوختگی!

1/5 - (1 امتیاز)

خورشید و آفتاب زیبایش با وجود این که موهبت بزرگی در زندگی ما است، اما گاهی اوقات منجر به برخی از مشکلات مانند آفتاب سوختگی لب ها می‌شود. هنگام تابش مستقیم آفتاب تمامی توجه ما به این قضیه است که مبادا پیشانی و دست‌های ما دچار سوختگی شوند. در واقع تصور می‌کنیم تنها این مناطق هستند که مستعد سوختن در برابر آفتاب هستند. به همین دلیل تنها به این قضیه فکر می‌کنیم که کرم‌ها و پمادهایی را برای نواحی ذکر شده تهیه کنیم.

زمان به وجود آمدن مشکلاتی در ناحیه لب‌ها تازه متوجه می‌شویم که مناطق دیگری از بدن نیز می‌تواند دچار آفتاب سوختگی شود. حتی ممکن است زمانی متوجه این قضیه شویم که کار از کار گذشته باشد. از همین رو با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانید اطلاعات خود را دررابطه ‌با این موضوع افزایش دهید.

علائم آفتاب‌ سوختگی لب

همان‌طور که گفتیم، اکثر افراد تصور می‌کنند برخی از مناطق بدن، مانند پیشانی‌ها بیشتر از دیگر نقاط بدن مستعد آفتاب سوختگی هستند. اما متأسفانه باید اشاره کرد که هنگام تابش آفتاب، لب‌ها نیز می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. دلیل حساس بودن لب‌ها در برابر آفتاب، داشتن ملانین کمتر نسبت به پوست نواحی دیگر بدن است.

هنگام تابش مستقیم آفتاب تمامی توجه ما به این قضیه است که مبادا پیشانی و دست‌های ما دچار سوختگی شوند. در واقع تصور می‌کنیم تنها این مناطق هستند که مستعد سوختن در برابر آفتاب هستند

 متأسفانه این امر می‌تواند در سنین بالاتر منجر به سرطان پوست شود. در موارد نادری نیز آفتاب سوختگی می‌تواند بیماری ملانوما را در انسان به وجود بیاورد. ملانوما نوعی سرطان پوست است که نسبت به دیگر سرطان‌های پوست خطر بیشتری دارد. لب‌های بالا به دلیل نزدیکی به بینی کمتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند. علائم و نشانه‌های آفتاب سوختگی پس از یک شبانه‌روز بر روی لب‌ها ظاهر می‌شود. معمولاً آفتاب سوختگی های خفیف 3 الی 5 روز طول می‌کشد. موارد زیر هنگام ایجاد آفتاب سوختگی لب روی این عضو بدن به وجود می‌آید.

  • قرمزی بیش از حد لب‌ها
  • متورم شدن
  • تاول زدن
  • سوزش لب
  • خشکی
  • شکاف لب‌ها با یا بدون خونریزی
  • پوسته‌پوسته شدن
به پوستت جون تازه بده

تفاوت آفتاب سوختگی و تاول زدن لب ها

دررابطه ‌با آفتاب سوختگی لب ها لازم است تا نکته مهم دیگری را نیز بدانید. بسیاری از افراد ممکن است تب‌خال‌های لب را با این عارضه پوستی اشتباه بگیرند.

تب‌خال‌های لب علاوه بر آفتاب می‌تواند به دلیل استرس، سرماخوردگی یا تب ایجاد شود. ممکن است یک کابوس شبانه منجر به ایجاد تب‌خال لب شود، اما درباره آفتاب سوختگی این دلایلی که ذکر کردیم نمی‌تواند منجر به بروز آن شود. آفتاب سوختگی همان گونه که از نامش پیداست تنها در اثر قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب به وجود می‌آید.

تب‌خال‌ها معمولاً با علائم دیگری نظیر سوزش و خارش نیز همراه است. خارش در آفتاب سوختگی لب نیز به وجود می‌آید، اما نشانه‌ای از روند بهبود لب است.

در تب‌خال خارش یکی از نشانه‌های آن است که خبری از بهبودی تب‌خال نمی‌دهد. تاول‌های ناشی از آفتاب سوختگی معمولاً رنگ سفید دارند و دارای برآمدگی‌های کوچکی هستند. این در حالی است که رنگ قرمز از نشانه‌های تب‌خال است. بنابراین این دو از لحاظ رنگ عارضه پوستی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ‌ها

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. دررابطه‌ با آفتاب سوختگی لب ها نیز خیلی بهتر است که از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید. اگرچه موارد مختلفی می‌تواند ما را مستعد آفتاب سوختگی کند. یکی از موارد تأثیرگذار، نوع پوست شما است. برخی از پوست‌ها در برابر آفتاب حساس هستند.

این افراد به شدت مستعد آفتاب سوختگی هستند، بنابراین بهتر است بیشتر موارد مربوط به پیشگیری از آفتاب سوختگی را رعایت کنند. نکته تأثیرگذار بعدی، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید است. با این اوصاف طبیعتاً افراد ساکن در مناطق گرمسیر بهتر است نکات زیر را رعایت کنند.

تب‌خال‌ها معمولاً با علائم دیگری نظیر سوزش و خارش نیز همراه است.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی گردن؛ 

بالم لب

 استفاده از بالم لب می‌تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باشد. بالم‌های لب علاوه بر آفتاب سوختگی به دلیل داشتن ویتامین E، می‌توانند از ترک‌خوردگی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها نیز جلوگیری کنند.

کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز می‌تواند از وقوع آفتاب سوختگی لب جلوگیری کند. معمولاً توصیه می‌شود به منظور پیشگیری حتماً از کرم‌هایی استفاده کنید که دارای مواد فعال طبیعی، مانند اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم هستند. در مجموع بالم‌ها و کرم‌های ضدآفتاب با مانع شدن در برابر پرتو ماوراءبنفش از وقوع آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان آفتاب سوختگی صورت؛

15 الی 30 دقیقه قبل از خارج‌ شدن از منزل توصیه می‌شود که از موارد ذکر شده استفاده کنید. به جهت این که لب‌های پایین بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند، پس بهتر است توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. کرم‌های ضدآفتاب در اثر شرایط مختلف، مانند خوردن یا نوشیدن ممکن است پاک شوند. بنابراین بهتر است مراقب این مسئله نیز باشید.

رعایت نکات ساده برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

فارغ از بالم لب و کرم ضدآفتاب، می‌توان با رعایت یکسری نکات بسیار ساده نیز از آفتاب سوختگی لب‌ ها پیشگیری کرد. به طور مثال یکی از موارد بسیار ساده، استفاده از کلاه‌های لبه دار است. به راحتی با استفاده از این کلاه‌ها می‌توانید علاوه بر لب‌ها از آفتاب سوختگی صورت خود نیز به طور کامل جلوگیری کنید.

راه‌رفتن در قسمت سایه نیز می‌تواند به راحتی به شما کمک کند. توصیه می‌کنیم اگر کار ضروری ندارید، حتماً بین ساعت‌های 10 الی 2 ظهر از پرسه‌زدن در خیابان‌ها جلوگیری کنید. در این ساعات معمولاً نور خورشید بیشترین تابش را به صورت مستقیم روی زمین دارد. این نکته به خصوص به جهت جلوگیری از سرطان پوست بسیار اهمیت دارد. با اجرای این نکات به راحتی می‌توانید از صورت خود در برابر مشکلات پرتو ماوراء بنفش حفاظت کنید.

اگر به آفتاب سوختگی مبتلا شدید، بهتر است از مصرف برخی داروها پرهیز کنید؛ به طور مثال بسیار مهم است که از مصرف داروهای خانواده «کائین»، مانند لیدوکائین و بنزوکائین حتماً دوری کنید. این داروها می‌توانند در نهایت منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند. از مصرف داروها و کرم‌های ساخته شده از نفت نیز پرهیز کنید. در ادامه بیشتر به این نکته خواهیم پرداخت.

کرم‌های ضد آفتاب لب

معمولاً به جهت درمان آفتاب سوختگی، اکثر افراد به سراغ کرم‌های ضد آفتاب می‌روند. خوشبختانه کرم‌ها و پمادهای مناسبی در جهت رفع آفتاب سوختگی لب‌ها وجود دارد.

پیش از توضیح درباره کرم‌های مختلف لازم است تا نکته مهمی را بدانید. همان‌طور که پیش‌ از این نیز ذکر کردیم، توصیه می‌شود تا از کرم‌هایی که در آن‌ها مواد نفتی به کاررفته است اجتناب کنید. این کرم‌ها می‌تواند گرمای تولید شده ناشی از آفتاب سوختگی را در لب‌ها نگه دارد. بدین ترتیب فرایند درمان نمی‌تواند به طور مناسب انجام شود.

نکته مهم دیگر توجه به SFP کرم‌ها است. SFP ملاک سنجشی است که در کرم‌های ضدآفتاب نشان‌دهنده میزان حفاظت آن‌ها از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش B است. به منظور درمان یا جلوگیری از آفتاب سوختگی لب‌ها، حتماً باید کرم‌هایی را تهیه کنید که حداقل SFP آن‌ها 30 باشد. با استفاده از کرم‌هایی با این میزان از SFP می‌توانید تا 97 درصد از پوست خود در برابر پرتو ماوراء بنفش محافظت کنید.

لازم به ذکر است که حتی‌الامکان از ضدآفتاب‌های طبیعی استفاده کنید. این کرم‌های ضدآفتاب برعکس همتایان شیمیایی خود دارای ترکیباتی از مواد طبیعی، مانند زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم هستند. همین امر می‌تواند از نفوذ پرتوهای ماوراء بنفش به پوست شما جلوگیری کند.

معمولاً به جهت درمان آفتاب سوختگی، اکثر افراد به سراغ کرم‌های ضد آفتاب می‌روند.

کرم مرطوب‌کننده چندکاره سراوی (CeraVe)

از این کرم می‌توان برای کاهش التهاب و خارش آفتاب سوختگی استفاده کرد، زیرا سرامیدها و اسید هیالورونیک داخل آن موجب حفظ رطوبت و تسریع درمان می‌شود. معمولاً توصیه می‌شود 2 الی 3 بار در روز از این کرم استفاده شود.

کرم هیدروکورتیزون

این کرم از دیگر مواردی است که می‌توان برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد. هیدروکورتیزون در کاهش تورم و قرمزی آن نقش بسزایی دارد. هنگام استفاده از این کرم مراقب باشید که زبانتان با کرم برخوردی نداشته باشد. در واقع خوردن اندکی از این کرم می‌تواند مشکلات دیگری را برای شما به وجود بیاورد. از این کرم به جهت درمان مشکلات دیگر، نظیر آکنه نیز استفاده می‌شود.

کرم اوسرین آکوافور (Aquaphor)

این کرم دارای ماده‌ای به نام پترولاتوم است. این ماده می‌تواند از پوست در برابر عوامل محیطی محافظت کند. همچنین در اثر به وجود آمدن مشکلات مختلف مانند آفتاب سوختگی‌ها، می‌تواند التیام‌بخش این موارد باشد. بر اساس شدت جراحت روزانه می‌توان 2 الی 3 بار از این کرم استفاده کرد.

ونی کرم (VaniCream)

از دیگر کرم‌های مؤثر درمان آفتاب سوختگی می‌توان به ونی کرم (VaniCream) اشاره کرد. این کرم رطوبت را به لب‌ها می‌رساند و دارای نرم‌کننده‌هایی برای کاهش خشکی لب‌ها است.

درمان‌ های طبیعی و درمان های خانگی

آفتاب سوختگی لب‌ها را می‌توان همانند دیگر بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی با استفاده از روش‌های خانگی نیز درمان کرد. پیش از استفاده از درمان‌های خانگی بهتر است تا شدت آفتاب سوختگی لب خود را بسنجید.

در صورت مشاهده برخی از علائم آفتاب سوختگی بهتر است پیش از اتخاذ درمان‌های خانگی به پزشک مراجعه کنید. متورم بودن شدید لب‌ها و زبان، وجود راش، سرگیجه، تب، سردرد و عفونت، از جمله این علائم است.

وجود این علائم ممکن است بیانگر آفتاب سوختگی نباشد. در واقع احتمال دارد در اثر داشتن آلرژی چنین علائمی به وجود بیاید. اگر علائم ذکر شده ناشی از آلرژی باشد و شما با تصور آفتاب سوختگی لب اقدام به مصرف داروها کنید، ممکن است عوارض دیگری را برای بدن خود به وجود بیاورید. از همین رو بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های طبیعی آفتاب سوختگی به شرح زیر است.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

کمپرس سرد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها

 کمپرس یخ را با استفاده از شیوه درست آن اجرا کنید. روش غلطی که برخی از افراد به کار می‌گیرند، گذاشتن مستقیم یخ بر روی لب‌ها است. این امر تنها می‌تواند آسیب را بیشتر کند. روش درست این‌گونه است که یک دستمال تمیز را در آب سرد بگذارید. سپس دستمال را بر روی لب‌های خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید دستمال را در شیر خنک و بدون چربی قرار دهید و سپس آن را بر روی لب‌ها بگذراید. به دلیل این که چربی گرما را در خود نگه می‌دارد، در نتیجه حتماً باید از شیرهای بدون چرب استفاده کرد. همچنین می‌توانید چند برش از پوست خیار را به عنوان کمپرسور بر روی لب‌های خود بگذارید. بدین ترتیب می‌توان ورم و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را التیام ببخشید.

آفتاب سوختگی لب‌ها را می‌توان همانند دیگر بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی با استفاده از روش‌های خانگی نیز درمان کرد.

روغن‌های گیاهی

به طور کلی هر روغنی که رطوبت داشته باشد، می‌تواند علائم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش بدهد. به طور مثال روغن بادام به دلیل داشتن ویتامین E می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. روغن نارگیل نیز از دیگر روغن‌های مفید است که خاصیت ضدالتهابی آن، می‌تواند سوزش و پوسته‌پوسته شدن ناشی از آفتاب سوختگی را از بین ببرد.

روغن گلیسیرین نیز می‌تواند لب‌ها را نرم کند و با آبرسانی به آن، خشکی را از بین ببرد. شایان ‌ذکر است که می‌توانید با ترکیب بلغور جو دوسر و آب ترکیبی عالی برای از بین ‌بردن خشکی و خارش‌های لب درست کنید.

آلوئه‌ورا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها

آلوئه‌ورا نیز از دیگر گزینه‌های مناسب درمان خانگی است. معمولاً از ژل آلوئه‌ورا در راستای درمان استفاده می‌کنند. ویتامین‌های A، E و C موجود در آلوئه‌ورا به لب‌ها کمک می‌کند تا در برابر آفتاب سوختگی به درمان خود دست بزنند. به همین منظور می‌توانید ژل آلوئه‌ورای موجود در بازار را تهیه کنید. توجه کنید از ژل‌هایی استفاده کنید که به صورت 100 درصد از آلوئه‌ورا در آن‌ها استفاده شده باشد.

روش دیگر این است که می‌توانید با استفاده از فشار دادن خود گیاه آلوئه‌ورا، ژل خارج شده از آن را بر روی لب‌های خود بمالید. این گیاه می‌تواند رطوبت را به لب بازگرداند و بدین ترتیب روند بهبودی را تسریع کند.

برای این که حس خنکی را به لب‌های خود انتقال دهید، می‌توان این گیاه را پیش از مصرف در یخچال قرار داد. هنگام استفاده از این گیاه برای کودکان خود بهتر است مراقب باشید. در موارد متعددی آلوئه‌ورا منجر به آلرژی‌های پوستی در کودکان شده است.

روش دیگر این است که می‌توانید با استفاده از فشار دادن خود گیاه آلوئه‌ورا، ژل خارج شده از آن را بر روی لب‌های خود بمالید.

شیرخشک و آب

پزشکان در شرایط آفتاب سوختگی، معمولاً شیر مادر یا شیر خشک را برای کودکان مناسب می‌دانند. همچنین مصرف مایعات فراوان، به خصوص آب علاوه بر افزایش سلامتی شما می‌تواند در جهت درمان آفتاب سوختگی لب نیز گزینه بسیار مناسبی باشد. به طورکلی آفتاب سوختگی آب بدن را کاهش می‌دهد.

این امر می‌تواند موجب علائمی مانند سردرد، تهوع و خستگی شود. همچنین کمبود آب، روند درمان را با اختلال موجه می‌کند. از همین رو مصرف آب در زمان آفتاب سوختگی بسیار مهم است. توصیه می‌کنیم در زمان آفتاب سوختگی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها روند ادرار را تسریع می‌کنند و در نتیجه موجب کاهش آب بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فواید ضد آفتاب؛

موم عسل برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها

از دیگر درمان‌های طبیعی می‌توان به استفاده از موم زنبورعسل اشاره کرد. موم عسل می‌تواند پوست مرده که در اثر آفتاب سوختگی به وجود آمده را از بین ببرد. همچنین لایه‌ای جایگزین را ایجاد می‌کند که از پوست لب محافظت می‌نماید.

نحوه تسکین لب های سوخته

علاوه بر روش‌های خانگی، می‌توان از داروهای پزشکی نیز در جهت تسکین لب‌های سوخته و درمان آن‌ها استفاده کرد. به طور مثال استفاده از ایبوپروفن یا آسپرین می‌تواند در کاهش درد ناشی آفتاب سوختگی بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین از ایبوپروفن می‌توان در راستای کاهش سرخی ناشی از آفتاب سوختگی استفاده کرد.

در قسمت معرفی کرم‌های ضدآفتاب لب به کرمی به نام اوسریون آکوافور اشاره کردیم. دریافتیم که پترولاتوم موجود در این کرم می‌تواند التیام‌بخش مناسبی برای پوست باشد. علاوه بر پترولاتیوم، این کرم دارای ماده دیگری به نام بیزابول نیز است. بیزابول در تسکین لب‌های سوخته و مشکلات پوستی بسیار کارآمد است. پزشکان به جهت تسکین آفتاب سوختگی ممکن است برای نوزادان و کودکان، داروی تایلنول را تجویز کنند. داروهای آنتی‌هیستامین نیز به منظور کاهش خارش آفتاب سوختگی از سوی پزشکان تجویز می‌شود.

آفتاب سوختگی لب ها نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در اثر قرارگیری در برابر نور مستقیم آفتاب به وجود بیاید. آفتاب سوختگی لب‌ها می‌تواند منجر به سرطان‌های پوست شود. در اثر آفتاب سوختگی، علائمی نظیر سرخی، ورم، سوزش و … نیز در لب‌ها به وجود می‌آید.

به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی لب‌ها می‌توان از بالم لب، کرم ضدآفتاب و کلاه استفاده کرد. به جهت درمان آن نیز از درمان‌های خانگی مانند کمپرس سرد، موم عسل، انواع روغن‌های گیاهی، آلوئه‌ورا و موم عسل استفاده می‌شود. داروهایی نظیر ایبوپروفن یا آسپرین نیز می‌توانند روند بهبود را تسریع کنند.

منبع +++++

علائم آفتاب‌ سوختگی لب چیست؟

1. قرمزی بیش از حد لب‌ها 2. متورم شدن 3. تاول زدن 4. سوزش لب 5. خشکی 6. شکاف لب‌ها با یا بدون خونریزی

آیا آلوئه‌ورا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها مناسب است؟

آلوئه‌ورا نیز از دیگر گزینه‌های مناسب درمان خانگی است. معمولاً از ژل آلوئه‌ورا در راستای درمان استفاده می‌کنند. ویتامین‌های A، E و C موجود در آلوئه‌ورا به لب‌ها کمک می‌کند تا در برابر آفتاب سوختگی به درمان خود دست بزنند. به همین منظور می‌توانید ژل آلوئه‌ورای موجود در بازار را تهیه کنید.

تفاوت آفتاب سوختگی و تاول زدن لب ها چیست؟

تب‌خال‌ها معمولاً با علائم دیگری نظیر سوزش و خارش نیز همراه است. خارش در آفتاب سوختگی لب نیز به وجود می‌آید، اما نشانه‌ای از روند بهبود لب است. در تب‌خال خارش یکی از نشانه‌های آن است که خبری از بهبودی تب‌خال نمی‌دهد. تاول‌های ناشی از آفتاب سوختگی معمولاً رنگ سفید دارند و دارای برآمدگی‌های کوچکی هستند. این در حالی است که رنگ قرمز از نشانه‌های تب‌خال است. بنابراین این دو از لحاظ رنگ عارضه پوستی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی