20 روش درمان منافذ پوست صورت
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

20 روش درمان منافذ پوست صورت؛ ساده و سریع منافذ باز را ترمیم کنید!

5/5 - (1 امتیاز)

داشتن پوستی سالم و شاداب همیشه از دغدغه‌های مردم، به خصوص نسل جوان جامعه بوده است. این مسئله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که در اثر عدم مراقبت از پوست کم کم صورت شما پر از جوش‌های کوچک و بزرگ می‌شود و زیبایی ظاهری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گذشته مردم بیشتر به دنبال محصولات آرایشی‌ بودند که بهتر جوش‌ها و منافذ صورتشان را بپوشانند، ولی امروزه عمدتا بر این باورند که صرف هزینه روی محصولات مراقبتی و حفظ سلامت پوست بسیار مهم‌تر و موثرتر است. در این مطلب قصد داریم که با شما راجع به یکی از پربحث‌ترین چالش‌های سلامت پوست، یعنی «منافذ پوستی» حرف بزنیم. در ادامه با معرفی چند روش ساده به شما کمک می‌کنیم تا راه درمان منافذ پوست صورت خود را پیدا کنید و در راستای داشتن پوستی شاداب و درخشان قدم بردارید.

شناخت انواع منافذ برای درمان منافذ پوست صورت

اگر با دقت به پوست صورت خود در آینه نگاه کنید، متوجه منافذ متعددی در سرتاسر پوست خود می‌شوید که اصطلاحاً به آن­ها «منافذ پوستی» می­گویند. با وجود این که این منافذ کوچک هستند و یا حتی می‌توانند در زیبایی پوست شما تأثیر منفی داشته باشند، ولی اصلا نباید نقش مهم آن­‌ها را نادیده بگیرید. این منافذ به دو نوع تقسیم می‌شوند که در ذیل آنها را تبیین خواهیم کرد.

این منافذ باعث آزاد شدن روغن طبیعی بدن ما (سبوم) می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی تونیک ها و کرم های پوست طبیعی

منافذ روغن

این منافذ باعث آزاد شدن روغن طبیعی بدن ما (سبوم) می‌شوند. معمولاً وقتی از منافذ پوستی و بزرگ بودن آن­ها صحبت می‌شود، منظور همان منافذ روغن است؛ چون این منافذ می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ شوند که در معرض دید قرار بگیرند و زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهند.

منافذ عرق

این منافذ باعث خروج عرق از بدن می‌شوند و اندازه بسیار ریزی دارند. منافذ عرق بیشتر در پیشانی، زیربغل و کف دست و پا دیده می‌شوند. با خروج عرق از این منافذ، آب موجود در آن تبخیر می‌شود و به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا اندازه این منافذ انقدر اهمیت دارند و چه راه‌های کاربردی برای درمان منافذ پوست صورت وجود دارد؟ برای یافتن جواب این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

به پوستت جون تازه بده

چرا باید منافذ پوست را درمان کنیم؟

اگرچه داشتن منافذ بزرگ پوستی از نظر پزشکی نگرانی جدی به شمار نمی‌رود، ولی در زیبایی ظاهری شما تاثیر می‌گذارد. این منافذ بزرگ پوستی، پوست شما را از حالت صاف و یک‌دست خارج می‌کند و حتی موقع آرایش صورت هم دردسرساز می‌شود و ظاهری ناصاف به پوستتان می‌دهد.

از طرف دیگر این منافذ بزرگ شده محل مطلوبی برای تجمع چربی و باکتری‌ها هستند. تجمع چربی، آلودگی، سلول‌های مرده پوست و مواد زائد در این منافذ، پوست شما را مستعد بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌کند.

از طرف دیگر این منافذ بزرگ شده محل مطلوبی برای تجمع چربی و باکتری‌ها هستند.

مورد بعدی که باید به آن اشاره کرد، تصور غلطی است که مردم نسبت به درمان منافذ پوستی دارند. کافی است تا عبارت منافذ پوستی را در گوگل سرچ کنید و با انبوهی از سایت‌ها مواجه شوید که سعی دارند راه‌های موثر برای «بستن منافذ پوستی» را به شما معرفی کنند. در حالی که این تصور کاملا غلط است. درست است که افزایش غیرطبیعی اندازه آن‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، ولی وجود این منافذ در سطح پوست ضروری بوده و عملکردی حیاتی برای حفظ سلامت پوست دارند.

خب حالا که با این منافذ و اهمیت وجود آن‌ها آشنا شدید، در ادامه قصد داریم به شما چند راه موثر و کاربردی برای درمان منافذ پوست صورت و کوچک کردن آن‌ها معرفی کنیم. مراقبت مداوم و پایبندی به این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم و شفاف‌تر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟

بهترین روش‌های درمان منافذ باز پوست

این 20 روش به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عادات پوستی هستند که شما پیوسته (در طول هفته یا روزانه) باید آن‌ها را رعایت کنید و دسته دوم شامل معرفی چند ماسک خانگی است که بهتر است هر از گاهی در طول هفته آن‌ها را در روتین پوست خود بگنجانید تا به مرور شاهد کاهش اندازه منافذ پوستی خود باشید.

ایجاد عادات پوستی مناسب

شستن صورت با شوینده مناسب، دو بار در روز

در طول روز شما در معرض آلودگی‌ها و مواد زائد زیادی هستید که تجمع این مواد در سطح پوست شما باعث افزایش اندازه منافذ پوستی و بروز آکنه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان منافذ پوست صورت، شستن روزانه پوست با یک شوینده مناسب است. شست و شوی روزانه پوست صورت منافذ را باز می‌کند و از تجمع چربی و آلودگی جلوگیری می‌کند. البته حواستان باشد که از آب ولرم یا خنک استفاده کنید، چون آب داغ پوست شما را تحریک کرده و روی منافذ پوستتان اثر منفی دارد.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده مثل یک نیروی کمکی به داد غدد چربی می‌رسد و به لطافت پوست شما کمک می‌کند. مرطوب کننده میزان ترشح چربی پوست شما را به حد تعادل می‌رساند و از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

البته بسیار اهمیت دارد که از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید، چون استفاده از یک مرطوب کننده نامناسب نه تنها به بهبود وضعیت پوست شما کمک نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش اندازه منافذ صورتتان شود.

استفاده از مرطوب کننده مثل یک نیروی کمکی به داد غدد چربی می‌رسد و به لطافت پوست شما کمک می‌کند.

لایه‌برداری پوست

با گذر زمان سلول‌های لایه بالایی پوست ما از بین می‌روند و این سلول‌های مرده به همراه آلودگی و چربی باعث انسداد منافذ پوستی ما می‌شوند.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا حداکثر هفته‌ای دوبار از لایه‌بردار استفاده کنید و با از بین بردن سلول‌های مرده به پوست خود اجازه نفس کشیدن بدهید. البته حواستان باشد که از فشردن زیاد منافذ خودداری کنید، چون این کار باعث تحریک پوست می‌شود. در نتیجه استفاده از لایه‌بردار به پاکسازی آلودگی صورت شما کمک می‌کند و باعث سفتی پوست و افزایش شفافیت آن می‌شود.

استفاده از ماسک خاک رس

یکی از دیگر از راه‌های موثر در درمان منافذ پوست صورت، استفاده هفتگی از ماسک خاک رس است. چرا خاک رس؟ چون این نوع ماسک سبوم زیر منافذ پوستی شما را خشک می‌کند و همزمان در حین خشک شدن به آلودگی‌های پوست شما می‌چسبد؛ در نتیجه با همراه با شست و شوی این ماسک، ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافی پوست هم شسته می‌شوند. حتی با یک بار استفاده از این ماسک، به وضوح متوجه شفافیت و درخشندگی پوست خود خواهید شد. پس حتما پیشنهاد می‌کنیم که از این محصول پوستی موثر غافل نشوید و حداکثر هفته‌ای دو بار آن را در روتین پوستی خود بگنجانید.

کرم ضدآفتاب

ضدآفتاب، ضدآفتاب، ضدآفتاب. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که توصیه می‌کنند حتی در روزهای بارانی هم کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. دلیل این همه تاکید روی این موضوع چیست؟ چون نور آفتاب حاوی پرتوهای مضر فرابنفش بوده و می‌تواند به بافت کلاژن پوست شما آسیب برساند. در نتیجه سفتی و استحکام پوست کاهش می‌یابد و باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود. علاوه بر آن، مواجهه طولانی مدت با نور مستقیم آفتاب می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرطان و مشکلات جدی پوست هم باشد، پس کرم ضدآفتاب را جدی بگیرید.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

دیر وقت است و شما از مهمانی برگشته‌اید. آنقدر خسته‌اید که به سختی چشم‌های خود را باز نگه می‌دارید و در آن لحظه تنها چیزی که می‌خواهید این است که بالشت خود را بغل بگیرید و به یک خواب عمیق فرو بروید، ولی نه! اول باید از شر این لایه‌های مواد آرایشی که به پوستتان چسبیده راحت شوید. همان‌طور که می‌دانید، تمیزی و پاکسازی پوست در درمان منافذ پوست صورت بسیار اهمیت دارد. در صورت پاک نکردن مواد آرایشی قبل از خواب، این ناخالصی‌ها در طول شب جذب پوست شما شده و منافذ را مسدود می‌کنند. همین مسئله باعث بزرگ شدن منافذ و بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شود.

استفاده از قالب‌ یخ

شاید عجیب باشد، ولی استفاده مداوم از تکه‌های یخ و مالش آن‌ها روی پوست، تاثیر شگفت‌انگیزی روی درمان منافذ پوست صورت دارد. چگونه؟ چون یخ باعث سفت شدن پوست صور‌تان می‌شود و به قوام آن کمک می‌کند. کافی است چند قالب کوچک یخ را در یک پارچه تمیز قابل شست و شو یا دستتان قرار داده و به آرامی آن را روی پوست صورتتان حرکت دهید. با انجام این کار به صورت مداوم پوست شما روشن‌تر شده و اندازه منافذ کاهش می‌یابد.

طرز تهیه چند ماسک خانگی مناسب برای درمان منافذ باز پوست صورت

در ادامه قصد داریم تا چند مورد از موثرترین ماسک‌های خانگی را به شما معرفی کنیم. نگران تهیه مواد اولیه این ماسک‌ها نباشید، چون قرار است از در دسترس‌ترین مواد موجود در آشپزخانه شما، دارویی طبیعی برای سلامت پوستتان بسازیم.

سفیده تخم مرغ

کلاژن موجود در تخم مرغ به سفت شدن پوست کمک می‌کند و علاوه بر آن، سفیده تخم مرغ در کوچک کردن منافذ پوستی شما نقش مهمی ایفا می‌کند. نحوه تهیه این ماسک به روش زیر است:

  1. سفیده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و آن را به صورت یکنواخت روی پوست خود پخش کنید.
  2. سپس به سرعت روی آن را با دستمال بپوشانید و اجازه بدهید تا اثر کند.
  3. بعد از خشک شدن، دستمال را جدا کرده و صورت خود را بشویید.

با تکرار این کار دو بار در هفته به درمان منافذ پوست صورت خود کمک کنید.

این اسکراب چندکاره در عین حال که به کوچک شدن منافذ پوست شما کمک می‌کند، چربی اضافی آن را نیز از بین می‌برد.

استفاده از اسکراب گوجه فرنگی

این اسکراب چندکاره در عین حال که به کوچک شدن منافذ پوست شما کمک می‌کند، چربی اضافی آن را نیز از بین می‌برد. البته حتما به این نکته مهم توجه کنید که اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید، این روش مناسب شما نخواهد بود. برای تهیه این اسکراب کافی است:

  1. یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را با سه تا چهار قطره آب لیمو مخلوط کنید.
  2. سپس آن را روی پوست خود بمالید و بعد از بیست دقیقه صورتتان را با آب بشویید.

دو تا سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و همچنین به تولید کلاژن پوست کمک می‌کند. تنها چیزی که شما برای استفاده از این ماده طبیعی نیاز دارید، مقداری ژل آلوئه ورا است و چه بهتر که تازه باشد.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
  1. مقداری ژل را روی پوست صورت خود، به ویژه روی منافذ قرار داده و به آرامی آن را روی صورتتان حرکت دهید.
  2. بگذارید آلوئه ورا تا 10 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد صورتتان را با آب خنک بشویید.

استفاده هر روزه از این ژل، باعث درمان منافذ پوست صورت می‌شود.

ماسک سرکه سیب

این محلول خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد و مثل یک تونر برای پوست شما عمل می‌کند و در تنظیم تعادل PH پوست شما موثر است. مراحل تهیه ماسک سرکه سیب به صورت زیر است:

  1. ابتدا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید.
  2. با پنبه محلول را روی صورت خود بمالید و اجازه بدهید تا خشک شود.

شما می‌توانید هر روز از این ترکیب استفاده کنید.

پوست خیار برای درمان منافذ باز پوست صورت

دارای خاصیت ضدالتهابی است و اثر تسکین‌دهنده بر روی پوست است. این ماسک علاوه بر درمان منافذ پوست صورت در حفظ جوانی و شادابی پوست نیز موثر است. طرز تهیه ماسک خیار:

  1. برای تهیه این ماسک، ابتدا چهار الی پنج برش خیار را مخلوط کنید تا ریز شود.
  2. دو قاشق غذاخوری آب لیمو را به آن اضافه کنید.
  3. به مدت 15 دقیقه این ماسک را روی پوست صورت خود ماساژ دهید و بعد صورتتان را با آب بشویید.

شما می‌توانید دو تا سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

دارای خاصیت ضدالتهابی است و اثر تسکین‌دهنده بر روی پوست است.

آب لیمو برای درمان منافذ باز پوست صورت

آب لیمو به سفت شدن پوست کمک می‌کند و ترکیبات شیمیایی موجود در ساختار آب لیمو باعث شکسته شدن پیوند آلودگی‌ها با سلول‌های پوست می‌شود و در آزادسازی ناخالصی‌ها به خوبی عمل می‌کند.

  1. مقداری آب لیمو را با آب رقیق کنید.
  2. با استفاده از پنبه آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید 10 الی 15 دقیقه بماند.

اگر پوست حساسی دارید، مقدار آب بیش‌تری بریزید تا پوست‌تان واکنش نشان ندهد. شما می‌توانید هر یک تا سه روز یک بار برای چند هفته از این ترکیب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: منافذ پوست صورت چیست؟

پوست موز

یادتان باشد دفعه بعدی که خواستید موز بخورید، پوست آن را دور نیندازید، چون پوست آن در درمان منافذ پوست صورت به خوبی عمل می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که:

  1. پوست موز را به صورت دورانی روی منافذ پوست خود حرکت بدهید.
  2. این ماساژ را تا 15 دقیقه ادامه دهید و بعد صورت خود را با آب بشویید.

این روش را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید.

ماست

ماست باعث سفت شدن پوست صورت و کوچک شدن منافذ می‌شود. همچنین اسید لاکتیک موجود در آن در از بین بردن سلول‌های مرده پوست و حذف آلودگی‌های پوستی بسیار موثر است.

  1. مقداری بادام را آسیاب کنید و سپس آن را با ماست ترکیب کنید.
  2. در مرحله بعد آن را به آرامی روی پوست صورت خود بمالید و بعد با آب بشویید.

می‌توانید دو بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدالتهابی دارد، همچنین از رشد باکتری‌هایی که باعث التهاب پوست شما می‌شوند جلوگیری می‌کند. این ترکیب به خوبی اندازه منافذ پوستی شما را کاهش می‌دهد.

  1. برای تهیه این ماسک، ابتدا باید زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد.
  2. در مرحله بعد، این مخلوط را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید تا 10 دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید.

پیشنهاد می‌شود تا سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

روغن درخت چای

این روغن خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد، در نتیجه از رشد میکروب‌ها روی پوست شما جلوگیری می‌کند و در درمان منافذ پوست صورت موثر است.

  1. ابتدا مقداری آب (به اندازه یک فنجان) را داخل یک بطری اسپری بریزید، سپس کم کم حدود 3 الی 4 قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.
  2. در مرحله بعد بطری را به خوبی تکان داده و آن را در یخچال قرار دهید. بعد از کمی خنک شدن محلول را به صورت خود اسپری کنید.

شما می‌توانید از این محلول روزی دوبار (بعد از شست و شوی صورت با شوینده) استفاده کنید.

این روغن خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد، در نتیجه از رشد میکروب‌ها روی پوست شما جلوگیری می‌کند

عسل برای درمان منافذ باز پوست صورت

اگر فکر می‌کنید که جای این ماده شیرین فقط سر سفره صبحانه است، باید گفت که سخت در اشتباه هستید. استفاده از عسل یکی از راه‌های درمان منافذ پوست صورت به شمار می‌رود.

  1. به این صورت که ابتدا مقداری عسل را روی نواحی ملتهب و منافذ باز پوست خود بمالید.
  2. بعد از 15 دقیقه ابتدا با آب ولرم و سپس با آب خنک صورتتان را بشویید.

شما می‌توانید عسل را در روتین پوستی روزانه خود بگنجانید و معجزه آن را بر بهبود وضعیت پوستتان به عینه ببینید.

روغن آرگان

با وجود این که اسم این روغن نام‌آشنا معمولا در محصولات مراقبت مو شنیده می‌شود، ولی نباید از تاثیر شگفت‌انگیز این ماده بر سلامت پوست خود غافل شوید. یکی از راه‌های درمان منافذ پوست استفاده از روغن آرگان است. نحوه مصرف این ماده:

  1. هر شب قبل از خواب دست خود را به مقداری روغن آرگان آغشته کنید.
  2. پوست خود را برای چند دقیقه با آن ماساژ دهید، سپس بعد از نیم ساعت با آب ولرم بشویید.

روغن آرگان با تغذیه پوست باعث کاهش تعداد منافذ بزرگ پوست شده و خطر ابتلا به آکنه را کاهش می‌دهد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا خیلی به روغن طبیعی پوست شباهت دارد، در نتیجه با استفاده از آن سیگنالی به غدد پوست فرستاده می‌شود که سبوم پوست شما به اندازه کافی تامین شده و نیاز به روغن بیشتری نیست. همین فرایند باعث کاهش ترشح چربی پوست شده و اندازه منافذ بزرگ پوست را کاهش می‌دهد. نحوه مصرف:

  1. هر شب قبل از خواب این روغن را روی پوست صورتتان بمالید.
  2. بگذارید تا صبح بماند تا تاثیر خود را بگذارد.

به طور کلی می‌توان گفت در اثر عدم رسیدگی به پوست، آلودگی‌ها‌، ناخالصی‌ها و مواد زائد راه منافذ پوستی شما را می‌بندند و باعث بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شوند. بروز این جوش‌ها زیبایی ظاهری را تحت تاثیر قرار می‌دهند و علاوه بر آن، در عملکرد طبیعی پوست صورت اختلال ایجاد می‌کنند.

پس بهتر است به کمک محصولات بهداشتی و مراقبتی در کنار مواد طبیعی، پیوسته از پوست خود مراقبت کنید و نسبت به درمان منافذ پوست صورت‌ خود کوتاهی نکنید. امیدواریم انعکاس تصویر شما در آینه، همراه با لبخندی رضایت‌بخش از داشتن پوستی شفاف و درخشان باشد.

منبع +++++

چرا باید منافذ پوست را درمان کنیم؟

اگرچه داشتن منافذ بزرگ پوستی از نظر پزشکی نگرانی جدی به شمار نمی‌رود، ولی در زیبایی ظاهری شما تاثیر می‌گذارد. این منافذ بزرگ پوستی، پوست شما را از حالت صاف و یک‌دست خارج می‌کند و حتی موقع آرایش صورت هم دردسرساز می‌شود و ظاهری ناصاف به پوستتان می‌دهد.

چرا استفاده از خاک رس برای منافذ صورت مناسب است؟

چون این نوع ماسک سبوم زیر منافذ پوستی شما را خشک می‌کند و همزمان در حین خشک شدن به آلودگی‌های پوست شما می‌چسبد؛ در نتیجه با همراه با شست و شوی این ماسک، ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافی پوست هم شسته می‌شوند. حتی با یک بار استفاده از این ماسک، به وضوح متوجه شفافیت و درخشندگی پوست خود خواهید شد. پس حتما پیشنهاد می‌کنیم که از این محصول پوستی موثر غافل نشوید و حداکثر هفته‌ای دو بار آن را در روتین پوستی خود بگنجانید.

آیا ژل الوئه ورا برای منافذ صورت مناسب است؟

بله آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و همچنین به تولید کلاژن پوست کمک می‌کند. تنها چیزی که شما برای استفاده از این ماده طبیعی نیاز دارید، مقداری ژل آلوئه ورا است و چه بهتر که تازه باشد.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی