منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟
۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ منافذ باز را چگونه درمان کنیم؟

به این مطلب امتیاز دهید

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ امروز در این مقاله قصد داریم تا اهمیت منافذ پوست را بررسی کرده و نقش آن را در زیبایی صورت بیش از پیش نمایان کنیم. داشتن پوستی صاف، درخشان و یک‌دست، یکی از  معیارهای زیبایی محسوب می‌شود و در بالا بردن اعتماد به نفس افراد و تامین سلامت روانی آن‌ها  نقش بسزایی دارد. پوست بزرگ‌ترین و یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های بدن محسوب می‌شود که شامل میلیون‌ها منفذ است که در سطح آن پراکنده‌اند و فرآیند تعریق و تنفس پوست توسط آن‌ها انجام می‌گیرد. همچنین هرکدام از این منافذ دارای یک فولیکول مو و غده‌ی چربی هستند.

بسیاری از این منافذ به قدری کوچک‌اند که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند و اصولا کسی هم به آنها کاری ندارد و البته آن‌ها هم مشکلی درست نمی‌کنند!  اما مشکل از جایی شروع می‌شود که اندازه‌ی این منافذ بزرگ‌تر از حد معمول باشند و به راحتی با چشم دیده شوند. ما در این مقاله سعی داریم راجع به این نوع از منافذ و درمان آن‌ها صحبت کنیم. پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ نه به پوست پرتقالی!

اصولا اولین جایی که هنگام صحبت با یک شخص توجه شما را به خودش جلب می‌کند، البته بعد از چشم‌ها،  اجزای صورت آن شخص است. حال با در نظر گرفتن این مسئله، آیا تا به حال پیش آمده که در حین صحبت با یک دوست، یک مشتری یا حتی رهگذری که از شما آدرس پرسیده، سوراخ‌های روی پوست بینی، پیشانی یا گونه‌هایش توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود تا یاد سطح کره‌ی ماه بیفتید؟

البته، “پوست پرتقالی” اصطلاحی است که به صورت تخصصی‌تر به این نوع از پوست اطلاق می‌شود و برای شناسایی آن به بکار می‌رود. نوعی از پوست که بی‌شباهت به پوست پرتقال نیست و سطح آن پوشیده از سوراخ‌ها و منافذی است که بزرگتر از حد معمول هستند، به راحتی دیده می‌شوند و مستقیما زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سوراخ‌های روی پوست بینی، پیشانی یا گونه‌هایش توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود تا یاد سطح کره‌ی ماه بیفتید؟
به پوستت جون تازه بده

منافذ باز پوست چیست؟

پیش از پاسخ به پرسش منافذ پوست باید باز باشد یا بسته ،در ابتدا بگذارید تا تکلیف‌مان را با منافذ باز پوست مشخص کنیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سطح پوست همه‌ی افراد از حفره‌ها و منافذ کوچکی پوشیده شده که روی تمام سطح آن وجود دارند. از پوست صورت و دست‌ها گرفته تا شکم و پاها و به طور کلی تمام بدن.

این منافذ دارای عملکرد و وظایف مهمی هستند، به عنوان یک پل ارتباطی عمل می‌کنند تا رطوبت و چربی از طریق آن‌ها از پوست خارج شوند، محل خروج فولیکول‌های مو هستند و با دفع سموم پوست شما را سالم نگه می‌دارند و همچنین فرآیند تعریق که باعث خنک نگه داشتن دمای بدن می‌شود از طریق این منافذ انجام می‌گیرد.

پوست انسان دو نوع منفذ دارد. یکی از آن‌ها چربی طبیعی بدن که “سبوم” نام دارد را دفع می‌کند و دیگری باعث خروج عرق و رطوبت از بدن است.‌ حالا در این میان منافذ آزادکننده‌ی چربی گاهی ممکن است بزرگ‌تر و درشت‌تر به نظر برسند و مشکل دقیقا همین‌جاست. در صورتی که عواملی مانند باقی ماندن چربی روی صورت، پوست مرده، آکنه و جوش می‌توانند جلوی تنفس پوست را بگیرند، پوست برای تنفس منافذ خود را بازتر می‌کند. به طور کلی اصطلاح منافذ باز پوست، به حفره‌ها و روزنه‌هایی روی آن اشاره دارد که با گذشت زمان برجسته‌تر و نمایان‌تر شده‌اند. این منافذ باز و بزرگ اغلب در قسمت‌هایی از بدن ظاهر می‌شوند که در آن غدد چربی تراکم بیشتری نسبت به سایر نواحی دارند. مانند کشاله‌ی ران، پشت، سینه، صورت و علی‌الخصوص مناطقی که به آن‌ها T-zone گفته می شود. برای تجسم بهتر T-zone یک حرف T را روی صورت خود تصور کنید. می‌بینید که شامل پیشانی و بینی می‌شود. این منافذ باز بر بافت پوست تاثیر منفی می‌گذارند و بیشترین اثر را روی زنان و مردانی دارد که پوست آن‌ها چرب یا مختلط است.

دلیل باز شدن منافذ پوست چیست؟

تا به اینجا تقریبا پاسخ سوال منافذ پوست باید باز باشد یا بسته را دانسته‌اید. اما عواملی که باعث باز شدن منافذ می‌شوند چه چیزهایی هستند؟

نوجوانانی که در سن بلوغ هستند و تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند، بزرگسالانی که دچار پیری پوست شده‌اند و زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند و با مشکلات هورمونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند نیز در معرض این مشکل پوستی هستند. از دیگر دلایل ایجاد منافذ باز پوست می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • بالا رفتن سن و کاهش تولید کلاژن
  • تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست
  • کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ
  • دلایل ژنتیکی
  • کمبود ویتامین A
  • آسیب‌های مزمن ناشی از نور خورشید
  • افزایش حجم فولیکول مو
کومدون‌ها انواع خاصی از برجستگی‌های سطح پوست هستند که در نتیجه‌ی مسدود شدن منافذ پوست ایجاد شده و به مرور زمان تبدیل به آکنه می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

استفاده از روغن فندق

روغن فندق به عنوان یک ماده‌ی منقبض کننده‌ تا حدی در تنگ کردن منافذ باز شده‌ی صورت موثر است که به آن لقب فندق افسونگر داده‌اند. همچنین می‌توانید فندق تازه را کوبیده و از آن به عنوان یک ماسک درخشان کننده‌ی صورت استفاده کنید.

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ با داشتن روتین روزانه پوست منافذ پوست را کوچک کنید

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ مسلما بهترین راه حل برای پیشگیری از باز شدن منافذ پوستی رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن پوست است.در صورتی که پوست به طور مرتب و روزانه با استفاده از پاک کننده‌های بدون الکل و سازگار با پوست تمیز شود، آلودگی‌ها، چربی‌ها و دیگر آلاینده‌های پوست از بین می‌روند و پوست دیگر مجبور نیست برای تنفس منافذ خود را باز کند.

همچنین خوب است بدانیدکه استفاده از محصولات تقویت کننده‌ی کلاژن حاوی آنتی اکسیدان نقشی اساسی در جوان نگه داشتن پوست دارند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

استفاده از محصولات غیرکومدوژنیک

کومدون‌ها انواع خاصی از برجستگی‌های سطح پوست هستند که در نتیجه‌ی مسدود شدن منافذ پوست ایجاد شده و به مرور زمان تبدیل به آکنه می‌شوند.

پس ترکیبات کومدوژنیک در محصولات مراقبت پوست آن دسته از ترکیبات هستند که با مسدود کردن منافذ باعث ایجاد کومدون و در نتیجه آکنه خواهند شد. استفاده از محصولات غیر کومدوژنیک باعث می‌شود تا پوست از ابتلا به کومدون‌ها در امان بماند و بدین ترتیب از باز شدن منافذ پوست پیشگیری شود.

دستکاری جوش‌های صورت

دستکاری جوش‌ها از دیگر عوامل باز شدن منافذ پوست است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با تخلیه‌ی جوش چرک و مواد زائد را از آن خارج می‌کنند اما این کار نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث ایجاد لک و زخم روی پوست می‌شود و حتی در صورت بهبود کامل نیز علائم آن مانند یک حفره‌ی بزرگ روی صورت باقی می‌ماند.

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ مسلما منافذ باز زیبایی صورت را تحت تاثر قرار می‌دهد. حفظ رطوبت پوست با نوشیدن آب کافی و استفاده از مواد آرایشی بر پایه‌ی آب برای افرادی که پوست چربی دارند بسیار مهم است

استتفاده از محصولات فاقد چربی

مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و دوری از محیط‌های آلوده که هردو از مهم‌ترین دلایل باز شدن منافذ پوست هستند نیز می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند، اما اگر مجبور به بیرون رفتن و قرار گرفتن مقابل نور خورشید هستید سعی کنید از ضد آفتاب‌های فاقد چربی و سازگار با پوست‌تان استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید. نه اینکه با استفاده از محصولات تقلبی و ارزان باعث آسیب بیشتر به پوست‌تان شوید.

نوشیدن آب و استفاده از محصولات آرایشی بر پایه آب

بیشتر بخوانید: آموزش پاکسازی صورت در آرایشگاه؛ 

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ مسلما منافذ باز زیبایی صورت را تحت تاثر قرار می‌دهد. حفظ رطوبت پوست با نوشیدن آب کافی و استفاده از مواد آرایشی بر پایه‌ی آب برای افرادی که پوست چربی دارند بسیار مهم است زیرا به پاک‌سازی روغن از منافذ کمک می‌کند و باعث می‌شود تا چربی اضافه وارد منافد پوست نشود و آن‌ها را باز نکند.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به خصوص بعد از شست‌و‌شوی پوست بسیار مهم و موثر است. این کرم‌ها از خشک شدن پوست و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کنند و همچنین با آب‌رسانی به پوست باعث حفظ خاصیت ارتجاعی آن می‌شوند.

قرار دادن ماسک خاک رس روی پوست

خاک رس خاصیت آنتی باکتریال دارد و می‌تواند آلودگی‌های منافذ پوست را از بین ببرد. برای این کار ترجیحا از خاک رس آبی و سفید استفاده کنید. یک قاشق غداخوری از این خاک را با یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید تا خمیری با بافت غلیظ حاصل شود. سپس خمیر به دست آمده را روی پوست خود بمالید و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید. اینکار را دوبار در هفته تکرار کنید تا بعد از چند ماه نتایج شگفت‌نگیز آن را ببینید.

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته؟ با استفاده از ماسک عسل و دارچین منافذ را کوچک کنید!

استفاده از این ماسک برای برای درمان جوش‌های سرسیاه که از اصلی‌ترین دلایل باز شدن منافذ پوست هستند بسیار کاربردی و موثر است. برای درست کردن این ماسک باید یک قاشق غذاخوری را با سه قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنیم و آن‌قدر هم بزنیم تا کاملا به خورد هم رفته و خمیر قهوه‌ای رنگی را به دست آوریم. سپس این خمیر  را روی نواحی که جوش‌های سرسیاه دارند مالیده و پس از خشک شدن بشویید.

استفاده از بخار حین ماساژ پوست صورت، به طرز معناداری باعث پاک‌سازی عمیق آن، کوچک‌تر نشان دادن منافذ و درخشندگی پوست می‌شود

منافذ پوست باید باز باشد یا بسته ؟ راه درمان منافذ باز پوست چیست؟

دیگر پاسخ سوال منافذ پوست باید باز باشد یا بسته را دانسته‌اید اما راه چاره چیست؟ البته که بطور قطعی نمی‌توان از شر منافذ باز پوست خلاص شد. با این حال می‌توانید با انجام کارهایی ساده در چشم بودن آن‌ها را کمتر کنید و ظاهرشان را بهبود ببخشید. کارهایی که باید امتحان کنید عبارت‌اند از:

پاکسازی پوست با استفاده از بخار

استفاده از بخار حین ماساژ پوست صورت، به طرز معناداری باعث پاک‌سازی عمیق آن، کوچک‌تر نشان دادن منافذ و درخشندگی پوست می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از گیاهان دارویی یا اسانس‌های گیاهی مانند اکالیپتوس تجربه‌ی بهتر و دلچسب‌تری از این نوع ماساژ را کسب کنید.

استفاده از ماسک‌های صورت

ماسک‌هایی که روی پوست صورت خشک می‌شوند در از بین بردن جوش‌های سرسیاه موثر هستند و همچنین باعث کوچک‌تر شدن منافذ باز پوست می‌شوند.

سعی کنید چند نوع ماسک مختلف را امتحان کنید تا دستتان بیاید که کدام یک برای پوست شما بهتر و سازگارتر است. پیشنهاد ما ماسک خاک رس (که در بالا اشاره شد) و ماسک بلغور جو دوسر است. ماسک‌های صورت به بیرون کشیدن ناخالصی‌ها از پوست کمک می‌کنند و باعث می‌شوند تا منافذ آن‌ها کوچکتر دیده شوند.

لایه‌برداری

لایه‌برداری پوست به حذف مواردی که مجرای منافذ پوست را می‌بندند کمک شایانی می‌کند. مانند چربی و بقایای پوست مرده. لایه‌بردارها زمانی بهترین عملکرد را دارند که روزانه، یا حداقل چند روز یک‌بار انجام شوند.

شما می‌توانید از بین طیف وسیعی از محصولات لایه‌بردار شامل منقبض کننده‌ها وکرم‌ها و لوسیون‌ها محصولاتی را انتخاب کنید که در ترکیبات‌شان رتینوئیدها، آلفا هیدروکسی اسیدها(اسید سیتریک، اسید لاکتیک، گلیکولیک اسید) و بتا هیدروکسی(اسید سالیسیلیک) به کار رفته باشد.

درمان منافذ باز پوست به وسیله‌ی لیزر

حال که دیگر می‌دانید که منافذ پوست باید باز باشد یا بسته باید بگوییم لیزر درمانی حرفه‌ای و غیر تهاجمی (بدون رسوخ در پوست) مانند: Laser Genesis و Pixel Perfect و Fraxel Laser می‌تواند در مطب یک متخصص پوست انجام شود.

این نوع درمان با استفاده از توانمند کردن دوباره کلاژن‌ها کار می‌کند و برای منافذ بزرگ به وجود آمده‌ی ناشی از پیری و نور آفتاب موثر است. همچنین کمک بسیار زیادی به حذف و درمان آکنه می‌کند.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت با لیزر؛ 

لایه‌برداری پوست به حذف مواردی که مجرای منافذ پوست را می‌بندند کمک شایانی می‌کند.

به عنوان سخن آخر و در پاسخ به سوال منافذ پوست باید باز باشد یا بسته باید بگوییم که منافذ باز روی گونه‌ها، بینی و پیشانی شما می توانند با افزایش سن و یا به واسطه مسدود شدن با چربی و آلودگی‌های پوست بزرگ‌تر به نظر برسند. تمیز نگه داشتن پوست و دوری از آفتاب، از بهترین راه‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توانید ظاهر منافذ باز صورت‌تان را بهبود ببخشید. این در حالی است که در واقع هیچ ماده یا درمانی منافذ باز پوست را کاملا نمی‌بندد و فقط کمک می‌کند تا با کوچک‌تر شدن منافذ، پوستتان یک‌دست، شفاف و شاداب به ‌نظر برسد.

منبع +++

منافذ باز پوست چیست؟

سطح پوست همه‌ی افراد از حفره‌ها و منافذ کوچکی پوشیده شده که روی تمام سطح آن وجود دارند. از پوست صورت و دست‌ها گرفته تا شکم و پاها و به طور کلی تمام بدن.

 دلیل باز شدن منافذ پوست چیست؟

1. بالا رفتن سن و کاهش تولید کلاژن 2. تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست 3. کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ 4. دلایل ژنتیکی 5. کمبود ویتامین آ 6. آسیب‌های مزمن ناشی از نور خورشید 7. افزایش حجم فولیکول مو

راه‌های پیشگیری از باز شدن منافذ پوست چیست؟

1. استفاده از محصولات غیرکومدوژنیک 2. دستکاری جوش‌های صورت 3. استتفاده از محصولات فاقد چربی نوشیدن آب و استفاده از محصولات آرایشی بر پایه آب 4. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده قرار دادن ماسک خاک رس روی پوست

آیا لایه برداری برای درمان منافذ باز موثر است؟

لایه‌برداری پوست به حذف مواردی که مجرای منافذ پوست را می‌بندند کمک شایانی می‌کند. مانند چربی و بقایای پوست مرده. لایه‌بردارها زمانی بهترین عملکرد را دارند که روزانه، یا حداقل چند روز یک‌بار انجام شوند.

۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی